Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
معاملات آتی پسته به همراه جزئیات و تمامی نکات مهم | سایت کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معاملات آتی پسته به چه صورتی است؟

معاملات آتی پسته از چه قرار است؟ در مقالات قبلی سایت از معاملات و قرارداد های بازار آتی کالا به عنوان بازار های مالی دو طرفه، اطلاعاتی به صورت کلی خدمت شما عزیزان عنوان شد، در این مقاله قصد داریم تا در خصوص با معاملات آتی پسته برای شما مطالبی را عنوان کنیم و امیدواریم که نهایت استفاده رو از این مقاله از سایت کد بورسی داشته باشید.

معاملات آتی پسته

در اتبدای امر باید گفت که قرارداد آتی پسته از تاریخ ۲۱ مهر سال ۹۸ برای نخستین بار در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. با توجه به این موضوع که بورس کالا اهرم رشد و کاهش ۱۰ درصدری را برای شروع معاملات اتخاذ کرد، این قرارداد با استقبال قابل توجه معامله گران رو به رو شد. جالب است بدانید که فعالان این بازار، در همان ۲ روز اول به‌ عنوان خریدار بیشتر از ۱۰۰ درصد بازدهی را به دست آوردند. در واقع این بازدهی خاطره بسیار خوبی را در خاطر دارندگان موقعیت خرید آتی پسته (تحویل آذر ۹۸) به ثبت رسانده است.

معاملات آتی پسته به چه صورتی انجام میشه؟

معاملات آتی پسته، مخفف قرارداد های آتی پسته به حساب می آید. قرارداد های آتی پسته، ابزار مالی مناسب به منظور استفاده باغداران پسته و همین طور مصرف‌ کنندگان یا همان صادرکنندگان پسته به شمار می رود تا توسط آن قادر باشند ریسک نوسانات قیمت را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهند. البته این ابزار مالی فقط به منظور استفاده باغداران و صادر کنندگان نخواهد بود و در واقع برای هر فرد ریسک‌ پذیری که قصد دارد در یک بازار دو طرفه، فقط با پرداخت قسمتی از ارزش معامله اقدام به خرید و فروش کند، نیز مفید می باشد.

در حقیقت چنانچه باغداران پسته، پیش از برداشت محصول پسته، نگران کم شدن قیمت پسته در فصل برداشت باشند، قادر خواهند بود با استفاده از قرارداد های آتی، قیمت به فروش رساندن پسته خود را پیش از فصل برداشت تعیین نمایند. از طرفی اگر مصرف‌ کنندگان پسته نگران افزایش قیمت پسته در آینده باشند، قادر خواهند بود به وسیله قرارداد های آتی پسته، قیمت خرید پسته را در آینده تعیین نمایند. به عبارت دیگر قرارداد آتی پسته، قراردادی محسوب می شود که میان ۲ طرف بسته خواهد شد و هریک از طرفین متعهد خواهند بود تا در یک تاریخ تعیین شده ای در آینده (به عنوان مثال ۳ ماه بعد) مقدار تعیین شده ای از (به عنوان مثال ۱ تن) پسته را با قیمتی تعیین شده (به عنوان مثال کیلویی ۱۰۰ هزار تومان) معامله کنند.

شیوه معاملات قرارداد آتی پسته

با توجه به موضوع که رد و بدل شدن پول و پسته میان طرفین قرارداد که همان خریدار و فروشنده هستند در آینده انجام می شود، بنابراین احتیاجی نخواهد بود تا طرفین معامله زمان بستن قرارداد، پول معامله و یا حتی پسته را در اختیار خود داشته باشند. این قابلیت موجب خواهد شد تا فروشنده بدون داشتن پسته و خریدار بدون داشتن پول مورد نیاز به منظور خرید پسته، قادر باشند اقدام به بستن قرارداد کنند. با توجه به این که طرفین قرارداد، امکان دارد در تاریخی که زمان بستن قرارداد توافق کرده‌ اند، به تعهد خود عمل نکنند (به عنوان مثال خریدار پول مورد نیاز به منظور خرید پسته و یا فروشنده میزان پسته تعیین شده را تحویل ندهد)، مبلغی به منظور تضمین انجام تعهد نزد بورس کالا قرار می‌ دهند. این مبلغ که به آن وجه تضمین نیز اطلاق می گردد، درصدی (اغلب ۲۰ درصد) از تمام ارزش معامله می باشد. بنابراین خریدار و فروشنده پسته، قادر خواهند بود به وسیله معاملات قرارداد های آتی پسته در بورس اقدام به معامله پسته برای زمان آینده بکنند. به این شرط که وجه تضمین مورد نیاز را نزد سازمان بورس قرار دهند.

مثالی برای درک بهتر قرارداد آتی پسته

این طور فرض کنید در تابستان، باغداران متوجه بالا بودن میزان محصول پسته خود و سایر باغداران خواهند شد. این مسئله موجب نگرانی باغداران از کم شدن قیمت پسته در فصل برداشت خواهد شد. در این وضعیت باغداران قادر خواهند بود با گرفتن کد آتی اقدام به دریافت موقعیت فروش در بازار آتی کنند و از همان تابستان، پسته ای که پاییز برداشت می شود را بفروشند. البته می بایست خریداری وجود داشته باشد که حاضر شود پسته را برای پاییز با قیمتی که مورد تائید باغدار می باشد از او خریداری نماید. (با فرض اینکه باغدار حاضر است پسته را برای فصل برداشت با قیمت هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان بفروشد)

از طرفی امکان دارد صادر کننده پسته، پیش‌ بینی کند که در پاییز، احتمال بهبود روابط سیاسی ایران با سایر کشور های جهان قوت می گیرد و همچنین با فرض کشف خواص درمانی جدید برای محصول پسته، میزان تقاضا برای پسته ایران با افزایش روبرو خواهد شد، از آن جایی که با افزایش تقاضا برای خرید پسته، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین صادر کننده نگران افزایش قیمت در پاییز است. سرانجام قادر خواهد بود با دریافت موقعیت خرید در بازار آتی پسته، قیمت خرید پسته را برای آینده از الان تعیین کند (به عنوان مثال هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان) و اطمینان حاصل کند که دیگر پسته را گران‌ تر از قیمتی که از الان تعیین کرده است، نمی خرند.

در حقیقت باغدار پسته و صادر کننده پسته به علت ۲ پیش‌ بینی گوناگون از هم قادر خواهند بود اقدام به بستن قرارداد آتی پسته در بورس نمایند. باغدار تحت عنوان متعهد به فروش و صادر کننده تحت عنوان متعهد به خرید وارد یک قرارداد تعهدی آتی پسته خواهند شد.

شاید برای شما مفید باشد :

آیا بازار آتی پسته نقدینگی مناسبی دارد؟

جالب است بدانید که در بازار بورس آتی پسته، در کنار باغداران و مصرف‌ کنندگان نهایی پسته، افرادی هم هستند که به‌ عنوان سفته‌ باز و نوسان گیر روانه این بازار می باشند. این گروه از افراد به علت تحویل کالا و پول در روز سررسید قرارداد وارد این بازار نخواهند شد. بلکه این افراد برای نوسان گیری، وارد بازار آتی خواهند شد و موقعیت‌ های خرید یا فروش خود را پیش از تاریخ سررسید می‌ بندند و از بازار بیرون می روند. در واقع این افراد نقدشوندگی بازار را زیاد می کنند و امکان دریافت موقعیت برای تولید کننده و مصرف‌ کننده واقعی را به وجود خواهند آورد.

این طور فرض کنید با طی شدن ۱ ماه از عقد قرارداد میان باغدار و صادر کننده، معلوم شود که پیش‌ بینی صادر کننده درست بوده است و تقاضا برای پسته ایران زیاد شود، در این وضعیت صادر کننده خوشحال خواهد بود که پیش‌ بینی‌ اش درست از آب در آمده است. در این شرایط بعضی از نوسان گیر ها حاضر خواهند بود که تعهد خریدار را که فرضا با قیمت ۱۰۰ هزار تومان بسته شده است را با قیمت بالاتری خریداری کنند. در این شرایط چنانچه قیمت‌ های پیشنهادی از سوی نوسان گیران بیشتر از قیمتی باشد که صادر کننده برای پسته چند ماه بعد پیش‌ بینی کرده است، صادر کننده حاضر به واگذاری تعهد خرید خود به نوسان گیران خواهد شد. در نظر داشته باشید که با این انتقال تعهد از صادر کننده به نوسان گیر، اختلاف بین قیمت ۱۰۰ هزار تومان و قیمتی که نوسان گیر پیشنهاد می دهد (به عنوان مثال ۱۲۰ هزار تومان) تحت عنوان سود به‌ حساب صادر کننده واریز خواهد شد.

امکان دارد نوسان گیری افت قیمت را برای روز های آتی پیش‌ بینی کند که در واقع نوسان گیر در این شرایط حاضر خواهد بود تا تعهد فروش باغدار را با قیمت فروش کم تری از باغدار دریافت کند، به این خاطر که نوسان گیر طبق پیش‌ بینی خود احتمال کاهش بیشتر قیمت پسته را دارد. می توان گفت نوسان گیران به‌ صورت روزانه اقدام به خرید یا فروش موقعیت‌ ها در بازار آتی پسته کرده و به رشد حجم معاملات در این بازار منتهی میگردد. امکان دارد این پروسه به صورت مکرر تا روز سررسید رخ دهد، از همین روی میزان معاملات نوسان گیران به‌ مراتب بالاتر از میزان معاملات تولید کننده و یا صادر کننده نهایی خواهد بود.

در انتهای این بخش باید عنوان کرد که خریدار و فروشنده در بازار آتی تا پیش از سررسید فقط به میزان وجه تضمین، لازم است وجه در حساب خود داشته باشند. همچنین خریدار یا فروشنده قادر است پیش از سررسید، با انتقال تعهد خود به دیگری از بازار بیرون آید و شناسایی سود/زیان کند. این قابلیت موجب خواهد شد تا فعالان بازار آتی فقط با پرداخت درصدی از ارزش قرارداد به عنوان وجه تضمین، از سود ناشی از تغییرات قیمت قرارداد های آتی بهرمند شوند. به این امکان در بازار آتی، اهرم مالی اطلاق می شود.

کلام پایانی

باغداران پسته و صادر کنندگان پسته تحت عنوان تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان اصلی پسته، به منظور پوشش ریسک نوسانات قیمت، قادر خواهند بود از قرارداد های آتی پسته بهره بگیرند. هرچند انگیزه اصلی به وجود آمدن قرارداد های آتی به منظور پوشش نوسان ریسک است؛ ولی تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان اصلی، سهم اندکی از معاملات آتی پسته خواهند داشت. توجه داشته باشید که نوسان گیران بیش ترین سهم معاملات قرارداد های آتی پسته را دارند. شایان ذکر می باشد که وجود نوسان گیران در بازار آتی به علت تقویت نقدشوندگی، ضروری و مفید خواهد بود. امیدوارم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید، هر سوال و یا موردی بود به عنوان نظر در بخش نظرات با سایت ما در میون بگزارید تا پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

 

برای دوستانتان بفرستید: