برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

لیکویید شدن در ارز دیجیتال به چه معناست؟

مطمئنا اصطلاح لیکویید شدن در ارز دیجیتال به گوشتان خورده است ولی آیا می دانید لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست؟ لیکوییدیتی در واقع معیار سنجش آسودگی تبدیل یک دارایی به پول نقد یا دارایی دیگر است. نقدشوندگی جزو مفاهیم اصلی بازار کریپتوکارنسی به حساب می آید. بنابراین اگر دوست دارید بدانید لیکویید شدن در ارز دیجیتال به چه معناست، این مطلب می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی می کند.

لیکویید شدن در ارز دیجیتال

بسیاری این سوال را داشتند که منظور از لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست پس تصمیم گرفتیم مفهوم لیکویید شدن در ارز دیجیتال را کامل به شما توضیح دهیم. به طور کلی مفهوم لیکویید شدن یا لیکوییدتی به بیان ساده، یک شاخص برای میزان سرعت نقدشوندگی یک نوع دارایی هستش. برای نمونه ممکنه یک شی قدیمی بسیار ارزشمند در کیف خودتون داشته باشین ولی چقدر احتمال داره به سرعت بتونین اون رو به قیمت واقعی‌ خودش بفروشین؟ در لغت لیکوئید بودن یک دارایی به معنای نقد پذیر بودن بالای اون دارایی هستش. اصطلاح لیکوییدیتی در بازار رمز ارز ها، سه معنی مختلف داره که عبارتند از لیکویید بودن یک ارز دیجیتال، لیکویید بودن صرافی ارز دیجیتال و لیکویید شدن کاربر در صرافی. در ادامه سه مفهوم گفته شده رو به تفضیل شرح خواهیم داد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


لیکویید شدن کاربر در بازار کریپتوکارنسی، مفهوم متفاوت تری از دو مفهوم گفته شده داره و در اینجا حالت منفی دارد. لیکویید شدن کاربر در بازار رمزارزها بر خلاف مفهوم مثبت و رایج این آن، به هیچ عنوان صورت خوبی ندارد. به صورت کلی یک کاربر با لیکویید شدن، بخش یا کل دارایی خودش رو از دست خواهد داد و صرافی دارایی وی را به حساب خود انتقال خواهد داد. در واقع می توان این طور گفت که در پلتفرم ها و صرافی هایی که معاملات آتی یا مارجین ارائه می دهند، آن مقدار پولی که در معامله وارد می شود، به صورت معمول اهرم می گیرد و چند برابر خواهد شد و ما به تفاوت سرمایه صرافی قرض گرفته می شود. در حقیقت صرافی ها دوست ندارند پولی که به کاربر قرض می دهند، با اشتباه معاملاتی کاربر، نابود شود!

از همین روی ساز و کار لیکویید شدن کاربر را اجرایی می کنند. در این ساز و کار اگر معامله کاربر در راستای سودآوری حرکت نکند، صرافی تا یک نقطه ای ریسک معامله کاربر را می پذیرد و بعد از آن نقطه، صرافی کاربر رو لیکویید می کند و اصطلاحا دیگر حاضر نیست ریسک و ضرر کاربر را متقبل شود و کل یا مقداری از دارایی کاربر را به عنوان ضرر و زیان خود از موجودی کاربر برداشت می کند. جالب است بدانید که در معاملات فیوچرز و مارجین که موضوع لیکویید شدن مطرح است، کاربران به دو صورت می توانند پوزیشن معاملاتی داشته باشند.

لذا می توانند پوزیشن معاملاتی خود را روی Isolated باز نمایند که در این صورت تنها امکان لیکویید شدن موجودی در همان معامله وجود خواهد داشت و همچنین قادریم پوزیشن معاملاتی را بر روی حالت cross قرار دهیم تا در این صورت امکان لیکویید شدن کل دارایی موجود روی صرافی وجود خواهد داشت. در ادامه در این مورد که لیکویید شدن در بازار رمزارزها به چه معناست توضیحاتی داده ایم که مطمئنا به درد شما می خورد، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید؛

لیکویید شدن در ارز دیجیتال یعنی چی؟

لیکوئید بودن یک ارز دیجیتال : لیکوئید بودن یک ارز دیجیتال، معیاری به منظور سنجش سهولت تبدیل یک دارایی به سایر دارایی ها مثل تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد، بدون تاثیر بر قیمت ارز دیجیتال می باشد. در حقیقت می توان این طور گفت که نقدینگی یا لیکوئیدیتی تعیین کننده سرعت معامله در بازار کریپتوکارنسی می باشد. لذا اگر نقدینگی بالا باشد، کاربر بدون نگرانی از افزایش یا کاهش قیمت قادر است ارز دیجیتال را به پول نقد تبدیل نماید. در نقدینگی پایین نیز برخلاف مورد پیشین، کاربر قادر نیست دارایی را سریعا به پول نقد یا رمزارز دیگری تبدیل نماید یا چنانچه تبدیل کند، روی قیمت آن تاثیر می گذارد.

لیکوئید بودن صرافی ارز دیجیتال : ارزش سرمایه و عمق بازار یک صرافی، افزایش تعداد سفارشات معامله در قیمت‌ های گوناگون، همچنین اعتبار صرافی و توانایی آن در تامین سریع نقدینگی لازم کاربران از معیارهای تشخیص لیکوئید بودن یک صرافی به حساب می آید. صرافی‌ های لیکوئید اعتبار بیشتری در میان کاربران دارند و سرعت خرید و فروش رمزارز در آن ها بسیار بیشتر از صرافی‌ های غیرلیکوئید هستند.

لیکوئید شدن کاربر در صرافی : ولی لیکوئید شدن کاربر به معنای از دست دادن سرمایه او خواهد بود و با دو مورد پیشین متفاوت می باشد. لیکوئید شدن کاربر به دنبال معاملات مارجین و فیوچرز اتفاق می افتد. لذا در این صورت، کاربر از بازار وام دریافت می کند، ولی به علت پیش‌ بینی اشتباهی که داشته است، بخش یا کل سرمایه خود را در آن معامله از دسته رفته می بیند.

چرا لیکوییدیتی بسیار حائز اهمیت است؟

همان طور که مشهود است، ارزهای دیجیتال در زمره دارایی‌ های دیجیتالی قرار می‌ گیرند و از طرف دیگر دارایی های دیجیتال را در قیاس با اشیای ملموس، از لحاظ لیکوئیدیتی بهتر می دانیم، بنابراین می توانیم بازار آن‌ ها را لیکوئید به حساب بیاوریم؟ در پاسخ باید گفت که متاسفانه در عمل، وضعیت به شکل دیگری رقم می خورد. نمی‌ توان نسخه‌ ای کلی برای تمامی ارزهای دیجیتال پیچید. برای مثال استیبل کوین‌ ها به ویژه تتر، امروز از لحاظ لیکوییدیتی تقریبا هم‌ سطح با وجه نقد محسوب می شوند. بیت کوین و اتریوم هم با وجود نوسان قیمت، در کل جهان سریعا مورد معامله قرار می گیرند. تعدادی رمزارز دیگر هم از بازاری لیکوئید استفاده می کنند و معامله آن‌ ها بدون دردسر و سریع انجام می پذیرد. بعضی از ارزهای دیجیتال، در قیاس با سایر آن ها، از نقدشوندگی به مراتب بهترین برخوردارند. هر چقدر حجم معاملات و بهره‌ وری بازار برای معامله گران، بیشتر باشد، به صورت طبیعی از لحاظ لیکوئیدیتی هم در وضعیت مناسب‌ تری قرار دارد.

در بازار بعضی ارزها، در هر روز کم تر از چند هزار دلار خرید و فروش را شاهد هستیم. در تعدادی دیگر، حجم معاملات روزانه چند میلیارد دلار ثبت می شود. برای کوین‌ هایی مثل بیت کوین و اتریوم لیکوییدیتی به هیچ عنوان موضوع خاصی به حساب نمی آید، ولی برخی از ارزهای دیجیتال با مشکل جدی نقدشوندگی مواجه می شوند. حتی بیت کوین و اتریوم هم با وجود افزایش میزان مقبولیت آن‌ ها در قیاس با چند سال پیش، وجود دستگاه‌ های ATM کریپتویی در نقاط گوناگون جهان، پشتیبانی سرویس‌ هایی مثل پی‌ پال از آن‌ ها و افزایش تعداد پایانه‌ های پذیرنده دو ارز دیجیتال نام برده، هنوز به وسیله عده زیادی در کل جهان یک نوع دارایی به حساب نمی آید.

حتما بخوانید : استیک ارز دیجیتال چیست و چقدر سود دارد؟


اهمیت لیکوییدیتی را در زمان معامله آلت کوین‌ ها در خواهید یافت، چنانچه دارایی شما متشکل از چند رمزارز لیکوئیدی باشد، این امکان وجود خواهد داشت که قادر به خروج از بازار آن به ازای قیمت مورد نظر نباشید. در این حالت، اختلاف قیمت معامله بیشتر می شود، از همین روی همواره بهتر است به سراغ ارزهای دیجیتال عجیب و ناشناخته نرویم و به منظور کاهش ریسک، برای معامله دارایی‌ هایی با لیکوییدیتی بالاتر اقدام کنیم. چنانچه در یک بازار ای‌ لیکوئید یا دارای میزان نقدشوندگی پایین، سفارشی بزرگ ثبت کنید، چه خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت که در این شرایط، به دلیل تفاوت میان قیمت مورد نظر شما با قیمتی که نهایتا معامله انجام می شود، متضرر خواهید شد.

چنانچه محدودیت قیمت در نظر بگیرید، زمان انجام معامله نیز بیشتر می شود یا هرگز معامله ای انجام نمی پذیرد. در واقع در شرایط گوناگون بازار، لیکوییدیتی تغییر می یابد. برای مثال در زمان بحران مالی، بیشتر افراد تلاش می کنند، برای جبران تعهدات مالی یا بدهکاری‌ های کوتاه مدت خود، از بازارهایی که پیشتر درونشان سرمایه‌ گذاری کرده بودند، خروج کنند. یکی دیگر از علت های اهمیت نقدشوندگی، تعیین میزان انعطاف‌ پذیری یک شرکت برای تامین تعهدات مالی و هزینه‌ های غیر منتظره است. این امر حتی درباره افراد هم صادق است. هر چقدر دارایی‌ های تحت اختیار یک نفر از لحاظ لیکوییدیتی وضعیت بهتری داشته باشند، در صورت بروز مشکلات مالی راحت‌ تر قادر به خروج از آن‌ ها هستند.

لیکوئید شدن به چه عواملی وابسته است؟

در حقیقت لیکوئید شدن به معنی نقد شوندگی و یا نقدینگی رمزارزهاست؛ مفهومی که مستقیما به مقدار حجم بازار رمزارزها مربوط به، تعداد معامله گران و محبوبیت آن و حجم معاملات آن در طول یک روز ارتباط دارد. در واقع هر چه این اعداد بالاتر باشند، امکان معامله آن نیز ساده‌ تر خواهد بود. البته باید در نظر داشت که این مفهوم تنها مختص به بازار کریپتوکارنسی نیست و در دیگر بازارهای مالی حتی در بورس ایران هم با عبارات مشابه توصیف می شود. لذا کاربران باید با این مفهوم برای هر یک از رمزارزها آشنا باشند و حتما در مواقع معاملات به نکات مربوط به آن توجه فرمایند.

چه زمانی لیکویید میشویم؟

قیمتی که موجب لیکویید شدن می‌ شود، به نوع پوزیشن ما وابسته است، لذا چنانچه پوزیشن خرید استقراضی یا لانگ باشد، وقتی که قیمت دارایی مورد معامله از قیمت ورودی کم تر شود، ابتدا وارد محدوده ضرر و در ادامه به قیمت تسویه حساب نزدیک خواهد شد. به عنوان مثال این طور فرض کنید با تصور این که قیمت بیت کوین در آینده بیشتر می شود، در قیمت فعلی وارد پوزیشن لانگ این ارز دیجیتال شده اید و لوریج حساب شما هم ۲۰ است؛ چنانچه به هر علتی روند قیمتی بیت کوین برگردد و نزولی شود، اگر قیمت بیت کوین ۵ درصد کاهش پیدا کند، شما لیکویید می شوید.

برای پوزیشن فروش استقراضی یا شورت، عکس این موضوع را شاهد خواهید بو؛ بدین معنی که چنانچه شما در قیمت گفته شده و با تصور افت قیمت بیت کوین، پوزیشن شورت باز کنید، اگر افزایش قیمت ۵ درصدی اتفاق افتد و قیمت افزایش پیدا کند، لیکویید می شوید. نکته حائز اهمیتی که بایستی در نظر داشته باشید، این است که هر چقدر لوریجی که انتخاب می کنید بیشتر باشد، احتمال لیکویید شدن شما هم افزایش پیدا خواهد کرد و درصد کمتری از تغییر قیمت به لیکویید شدن حساب شما منتهی می شود.

لیکویید شدن در بایننس

تعداد زیادی از صرافی‌ هایی که امکان معاملات مشتقه بیت کوین را فراهم آورده اند، از لیکویید شدن یا صفر شدن حساب کاربری معاملاتی معامله گران سود بسیار بالایی کسب می کنند. صرافی بایننس یکی از بزرگ ترین صرافی های دیجیتالی دنیاست که معاملات فیوچرز بیت کوین را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. معامله گران با تنظیم قیمت حد ضرر در معاملات خود به سادگی قادرند از لیکویید شدن جلوگیری نمایند. تعداد زیادی از معامله گران و فعالان بازار به صورت دقیق نمی دانند که صرافی ها در بازار مشتقه، به چه صورت ریسک خود را مدیریت می نمایند.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری های فارکس برای ایرانیان


به عنوان مثال در معاملات فیوچرز بیت کوین همیشه دو گروه تریدر وجود دارد؛ کسانی که سفارش Long داشته و گروه دیگر سفارش Short باز کرده‌ اند. تقریبا تمامی افراد بر این باورند که صرافی بایننس سود برندگان را از ضرر بازندگان تامین می کند، ولی این موضوع به این سادگی ها هم نیست! در این بین تکلیف معامله گرانی که قیمت لیکویید آن‌ ها فعال شده چه می شود؟ چنانچه میزان سود افراد پیروز از زیان افراد بازنده بیشتر شود، سود این افراد به چه صورت تامین می شود؟

به همین خاطر هر صرافی یک صندوق بیمه راه اندازی کرده است تا زمانی که بازار نوسانات بسیار زیادی را تجربه می کند، به تریدرهای خود این اطمینان را بدهند که سود آن‌ ها پرداخت می شود. به عنوان مثال صرافی بیتمکس علی‌ رغم نوسانات شدید قیمت بیت کوین، صندوق بیمه با دارایی تقریبا ثابتی را تامین کرده است و این اطمینان را به تریدرهای خود می دهد که در صورت نوسانات شدید قیمت و لیکویید شدن معامله گران، در معاملات فیوچرز سود معامله گران پیروز را می پردازد.

آیا سرمایه گذاری در ارزهایی با لیکوئیدی پایین مناسب است؟

سرمایه‌ گذاری روی رمزارزها می بایست تحت تاثیر موارد بسیار زیادی انجام شود؛ این که یک رمزارز قابلیت لیکوئید شدن کم یا زیادی دارد، تنها یک عامل به حساب می آید و می بایست برای این منظور عوامل گوناگونی را مورد بررسی قرار دهید، ولی چیزی که مسلم است نباید در رمزارزهای با قابلیت لیکوئید پایین، به مقدار زیاد سرمایه گذاری نمایید. حتی تعداد زیادی از کارشناسان بر این باورند که بهتر است در این ارزها وارد نشوید و سرمایه خود را به سمت رمزارزهای با قابلیت لیکوئید شدن بالاتر ببرید.

چگونه از لیکویید شدن جلوگیری کنیم؟

لیکویید شدن در ارز دیجیتال یعنی چی

به منظور پیشگیری از لیکویید در رمزارزها می بایست  به مواردی در خصوص با مدیریت سرمایه به همراه حساب توجه نمود. بعضی از این موارد به تمرین و تکرار احتیاج خواهند داشت و این در حالی است که برخی دیگر قبل از آغاز هر معامله یا باز کردن پوزیشن‌ ها مورد توجه واقع می‌ شود. نکته های مهمی در این خصوص وجود دارد که به شرح زیر می باشند؛

  • برخورداری از استراتژی معاملاتی : یکی از حائز اهمیت ترین موارد از روی برنامه عمل کردن است، استراتژی معاملاتی موجب می‌ شود تا معامله‌ گران یک معامله طبق نظم و برنامه را انجام دهند و بدین ترتیب در یک مسیر معین و مشخص گام بردارند. آن دسته از تریدرهایی که از استراتژی و سیستم معاملاتی خوبی استفاده می کنند، دید بهتری برای رصد بازار دارند که باعث می شود نقاط بهینه ورود و خروج را به مراتب بهتر شناسایی کنند. معاملاتی که طبق یک استراتژی تعیین شده انجام می شود، به سادگی قابل تجزیه و تحلیل می باشد، امکان بررسی روندهای گذشته و ایراداتی را که تریدر در حین معامله انجام داده مشخص می‌ نماید. بدین صورت معامله‌ گران بازار ارزهای دیجیتال قادرند با رفع این مشکلات از سرمایه خود در برابر ریسک‌ های احتمالی محافظت نمایند.
  • افتتاح حساب‌ هایی با لوریج پایین : هر اندازه که میزان لوریج یا اهرم حساب های معامله معامله گران بیشتر باشد، امکان لیکویید شدن یا از دست رفتن سرمایه‌ معامله‌ گران کم تر خواهد بود. با توجه به این که بازار‌های رمزارزها همواره نوسانات بسیار زیادی را تجربه می کند، بهتر است که از لوریج‌ های کم تری استفاده نمایید.
  • تعیین کردن حد سود و ضرر : بهترین روش به منظور جلوگیری از لیکویید در رمزارزها اینجاست که با استفاده از ابزارهایی مثل حد ضرر، ریسک سرمایه گذاری خود را تحت کنترل بگیرید. مشخص کردن حد ضرر و حد سود به مدیریت ریسک پذیری معامله‌ گران بستگی خواهد داشت. یک موضوع که بین اکثر معامله گران به چشم می خورد، تعیین نسبت ریسک به ریوارد یک به دو است. در این حالت معامله گران حاضرند که در قبال دو واحد سود یک واحد ضرر را تحمل نمایند. نکته حائز اهمیتی که بایستی آن را در نظر داشته باشید اینجاست که بعد از تعیین حد سود و ضرر دیگر مقدار آن را عوض نکنید.
  • شروع با سرمایه کم : از دیگر روش های جلوگیری از لیکویید در رمزارزها می توان به این که با سرمایه اندک وارد معاملات شوید تا با راه و روش این نوع معاملات آشنا شوید اشاره کرد. بدین صورت چنانچه اشتباهی کنید و محاسبات و تحلیل‌ هایتان آن طور که باید درست نباشند، به مراتب ضرر کم تری متوجه سرمایه شما خواهد شد. به منظور حفظ سرمایه خود از خطر لیکویید شدن بهتر است که پیش از هر معامله میزان سرمایه‌ ای را که می خواهید وارد آن پوزیشن کنید را تعیین فرمایید. نکته دیگر این که با استفاده از لوریج و چند برابر کردن سرمایه با قابلیت معامله دیگر نیازی نیست که همه سرمایه خود را وارد معامله نمایید، چرا که این امر با ریسک بیشتری همراه است.

نتیجه گیری و کلام پایانی

لیکویید شدن حساب معاملاتی شاید یکی از تلخ‌ ترین مواردی است که برای یک معامله‌ گر رخ می‌ دهد. لیکویید شدن در بازارهای مارجین و فیوچرز و حساب‌ های لوریج دار اتفاق می‌ افتد. در این مطلب کد بورسی به موضوع لیکویید شدن در ارز دیجیتال پرداختیم به سراغ معرفی انواع بازارهای مالی و اهرم یا لوریج رفتیم. در انتها هم روش هایی را برای پیشگیری از لیکویید شدن به شما آموزش دادیم که مطمئنا به کارتان می آید. البته چند نکته به ظاهر ساده ولی فوق‌ العاده مهم وجود دارد که با اجرای درست آن‌ ها می‌ توان از لیکوئید شدن حساب جلوگیری نمود که این نکات عبارت‌ اند از:

  1. سرمایه‌ زیادی وارد این گونه معاملات نکنید.
  2. میزان ریسک پذیری خود را به خصوص در این نوع معاملات در نظر بگیرید.
  3. پوزیشن‌ های معاملاتی با لوریج کم باز کنید تا خطر لیکویید شدن کاهش یابد.
  4. به منظور مدیریت ریسک حتما حد سود و ضرر مشخصی برای پوزیشن‌ های معاملاتی خود در نظر بگیرید.
  5. تنها در صورتی که تسلط کافی به بازار کریپتوکارنسی و تحلیل تکنیکال دارید، برای ورود به این نوع معاملات اقدام نمایید.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب در مورد لیکویید شدن در ارز دیجیتال صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید اصطلاحات اولیه فارکس را هم به زبان ساده یاد بگیرید، توصیه می کنیم حتما این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

حال که در مورد لیکویید شدن در ارز دیجیتال به شما توضیح دادیم، نظر شما در این مورد چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: