برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قدرت خرید در بورس چیست + فیلتر قدرت خریدار به فروشنده در بورس

نحوه تشخیص قدرت خریدار و فروشنده به ویژه قدرت خرید در بورس از مباحث مهم تابلو خوانی به حساب می آید که در تحلیل یک سهم کمک شایانی می کند. این موضوع که بتوانیم قدرت واقعی خریدار و فروشنده را ارزیابی و با هم مقایسه کنیم در عین سادگی بسیار حائز اهمیت است و یک ابزار کمکی برای تشخیص روند پیش روی سهم به شمار می رود. قدرت خرید در بورس به زبان ساده یعنی به عنوان مثال یک فروشنده در یک سهم ۱۰۰ سهم می فروشد و در طرف مقابل سفارش های خرید معمولا بالای ۱۰۰۰ سهم است و این نشان از قدرت خریدارها در آن سهم است که تقریبا می توان گفت در این سهم قدرت خریدار ۱۰ برابر فروشنده است. حال اگر می خواهید به صورت کامل یاد بگیرید که قدرت خرید در بورس چیست و از فیلتر قدرت خریدار به فروشنده در بورس چطور در راستای دریافت سیگنال خرید و فروش سهام استفاده کنید، با سایت کد بورسی همراه باشید.

قدرت خرید در بورس

همان طور که میدانید، وجود خریداران قوی در سهم نشان از شروع رشد سهم در روزهای آتی دارد، اما تعداد زیادی از افراد در تشخیص آن خیلی خوب عمل نمی کنند و این سوال همواره در ذهن آن هاست که از کجا بفهمیم یک سهم خریدار قوی دارد؟ به صورت کلی خریداران و فروشندگان در بورس به دو دسته حقیقی ها و حقوقی ها تقسیم می شوند که تعداد و حجم معاملات خرید و فروش آن ها را می توان در سایت tsetmc.com مشاهده کرد و اطلاعات با ارزشی را از آن ها به دست آورد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بنابراین قدرت خریدار و فروشنده یک ابزار برای تحلیل یک سهم و پیش بینی آینده آن است که بعضی افراد در تابلو خوانی بازار بورس بسیار از این فاکتور استفاده می کنند. قدرت خریدار و فروشنده در فیلتر نویسی نیز کاربردهایی دارد که در ادامه فیلتر مربوط به آن را برای استفاده شما عزیزان آورده ایم و نحوه جایگذاری فیلتر در سایت سازمان بورس را هم تصویری آموزش داده ایم تا به سادگی از آن استفاده کنید و همچنین نحوه سیگنال گرفتن از خروجی های فیلتر قدرت خریدار و فروشنده را هم گفته ایم که قطعا به کارتان خواهد آمد. به صورت کلی می توان که اهمیت این ابزار به خصوص در نزدیکی نقاط حمایت و مقاومت بسیار بیشتر است به طوری که :

  • چنانچه سهم در نقطه مقاومت قرار داشته باشد، اگر قدرت فروشندگان بیشتر باشد، این یک علامت منفی و یک زنگ خطر برای سهم به حساب می آید.
  • چنانچه سهم در نقطه حمایت قرار داشته باشد و در این نقطه قدرت خریداران بیشتر یک علامت مثبت و یک خبر خوب برای سهم محسوب خواهد شد.

کاربرد نسبت قدرت خرید و فروش سهامداران در بورس

چنانچه در بررسی تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس و در بخش قدرت خریدار به فروشنده؛ نسبت خریدار به فروشنده به سمت صفر میل کند، در واقع بیانگر قدرت خرید قوی در سهم است. به بیانی دیگر این نسبت تعیین می کند که فروشنده ها با تعداد زیاد اما با حجم کم فروشنده اما خریدارها با تعداد کم اما با حجم زیاد خریدار سهم هستند. حال این طور فرض کنید که نسبت تعداد خریدار به فروشنده در سهمی ۰.۹ است. حال سوال اینجاست که آیا این نسبت مناسب است یا خیر. به عنوان مثال باید گفت وقتی که نسبت خریدار به فروشنده برابر ۱ باشد، یعنی تعداد خریداران با فروشندگان برابر است و هیچگونه قدرتی در هیچ سمتی نیست، ولی وقتی که این نسبت کم می شود و به محدوده های ۰.۵ میرسد، یعنی قدرت خریدار دو برابر فروشنده می باشد.

به منظور تشخیص این سیگنال نباید صرفا یک روز را مبنای کار قرار داد، بلکه باید این روند را برای چند روز دنبال کرد تا سرانجام جهت حرکتی سهم را مشخص کرد و بر همان اساس برای خرید سهم اقدام کرد. البته این نسبت در جهت ایجاد فشار فروش در سهم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این طور فرض کنید شما سهمی را در اختیار دارید و پس از بررسی به این نتیجه رسیده اید که فشار فروش در سهم بالاست. نخستین اقدام این است که سهم را بررسی کرده و میبینید که به لحاظ تکنیکالی نیز سهم در محدوده مقاومتی قرار دارد؛ حال قدرت فروشنده در سهم نیز تاییدی بر فروش بوده و در نهایت باید در خصوص سهم تجدید نظر نمایید.

نحوه تشخیص قدرت خرید و فروش سهامداران در بورس

چگونه متوجه شویم خریداران قدرتمندترند یا فروشندگان و دانستن این موضوع چه کمکی به ما می کند؟ با یک مثال به شرح این مورد خواهیم پرداخت :

فرمول محاسبه قدرت خریدار به فروشنده

در بالا اطلاعات یک نماد بورسی را آورده ایم و همان طور که در تصویر بالا نیز مشخص است ؛

  • تعداد ۳ نفر حقوقی، حجمی معادل ۱/۳۵۷ میلیون سهم را خریداری کرده اند.
  • تعداد ۳ نفر حقوقی، حجمی معادل ۲۲/۶ میلیون سهم را به فروش رسانده اند.
  • تعداد ۲۵۲۲ نفر حقیقی، حجمی معادل ۴۶/۲۶۵ میلیون سهم خریداری کرده اند.
  • تعداد ۸۷۶ نفر حقیقی، حجمی معادل ۲۲/۰۲۳ میلیون سهم را به فروش رسانده اند.

فرمول محاسبه قدرت خریدار به فروشنده

“”۰.۰۱۸ = ۲۵۲۲ /۴۶.۲۶۵ = تعداد خریداران/حجم خرید = نسبت قدرت خریداران حقیقی“”

“”۰.۰۲۵ = ۸۷۶ / ۲۲.۰۲۳ = تعداد فروشندگان/حجم فروش = نسبت قدرت فروشندگان حقیقی“”

نتیجه حاصل شده میانگین خید و یا فروش به وسیله هر کد حقیقی است. در این مثال میبینیم که ۰.۰۲۵>0.018 به این معنی که با وجودی که تعداد خریداران حقیقی بیشتر است، ولی قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران حقیقی است. بعضا دیده شده است که حقوقی ها نیز در یک سهم وارد می شوند با توجه به این که ورود حقوقی ها به سهم با اهداف متفاوتی انجام می شود، اغلب مبنای محاسبه قدرت خریدار و فروشنده قرار نخواهد گرفت.

همچنین در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم یک سهم خریدار قوی دارد، باید این این موضوع را مد نظر داشته باشید که کسانیکه قصد دارند سهم با حجم بالا خریداری کنند، در سهم به صورت یکباره تحرک مثبت به وجود نخواهند آورد، بلکه به دور از هیجان سهم را خریداری می کنند و زمانی که ببینند فروشنده خاصی در سهم وجود ندارد صعود سهم را شروع می‌ کنند. خریدار قوی اغلب در کف قیمتی پیدا می شود و برای خریدهای زیاد اقدام می کند و نسبت بالای خریدار به فروشنده در روزهای متوالی در یک سهم به احتمال خیلی زیاد نشان از رشد سهم در روزهای پیش رو خواهد داشت.

چگونه سهام با قدرت خریدار بالا را شناسایی کنیم؟

در بازار بورس همیشه معاملات بین خریدار و فروشنده صورت می پذیرد و همانطور که گفتیم، خریداران و فروشندگان به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم بندی می شوند که حجم خرید و درصد خرید آنها در سایت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت می شود و سرمایه گذاران با استفاده از این نسبت تشخیص می دهند که چه مقدار سهم و با چه تعدادی به وسیله خریداران و فروشندگان معامله شده است. حال سرمایه گذار می تواند با استفاده از تعداد خریدار و فروشنده به این نتیجه برسد که آیا فرصت مناسبی برای خرید سهام شرکت است یا خیر. تصویر زیر نسبت خریدار به فروشنده در نماد کسرا را نشان می دهد.

قدرت خرید در بورس

با توجه به این تصویر، حجم معاملات سهم ۲ میلیون است که این تعداد توسط ۳۶ کد معاملاتی خریداری و توسط ۱۲۷ نفر فروخته شده است. حال اگر حجم معاملات ۲ میلیونی را بر تعداد کل خریداران تقسیم کنیم به طور میانگین هر کد معاملاتی ۵۵۰۰۰ سهم خریداری کرده و به طور میانگین هر کد ۱۵۰۰۰ برگ سهم فروخته شده است و این نشان میدهد قدرت خریدار بیشتر است. حال خریدار ممکن است با اطلاعات سهم را خریداری کرده و یا قصد سفته بازی در سهم را دارد و به همین دلیل اقدام به خرید سهم با قدرت بالا کرده است.

حتما بخوانید : تابلو خوانی بورس و آموزش تکنیک های معاملاتی به وسیله تابلوخوانی

سایت سازمان بورس امکاناتی را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است که یکی از آنها نمایش تعداد خریدار و فروشنده های حقیقی و حقوقی بازار است که نشان می دهد در معاملات روزانه چه حجمی از سهام را خریدارها خریده اند و چه حجمی از سهام به وسیله فروشنده ها به فروش رفته است. وقتی هم که نسبت خریدار به فروشنده با عدد ۱ برابر باشد، میتوان این طور برداشت کرد که قدرت خریداران با فروشندگان یکسان است و وقتی که این نسبت کاهش می یابد و به حدود ۰.۵ می رسد، می توان این طور نتیجه گرفت که قدرت خریدار دو برابر قدرت فروشنده است. البته باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که به برای این که از قدرت خریدار نسبت به فروشنده سیگنال دریافت کنید، نباید تنها یک روز را مبنای تصمیمات و معاملات خود قرار دهید، بلکه باید این روند را در چند روز مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید روند حرکتی سهم را به درصتی پیش بینی کنید.

فیلتر قدرت خریدار به فروشنده در بورس

در ابتدا باید گفت که فیلتر قدرت خریدار به فروشنده در بورس یکی از فیلترهای کاربردی در بورس تهران محسوب می شود که سرمایه گذاران با استفاده از این فیلتر قادر به شناسایی سهامی هستند که خریدار قوی در حال جمع کردن سهم می باشد. یکی از ویژگی هایی که سایت مدیریت فناوری بورس تهران در اختیار سرمایه ‌گذاران قرار داده است، نمایش تعداد خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی بازار است بدین معنی که در معاملات روزانه، چه حجمی از سهام توسط خریدارها خریده و توسط فروشنده ها فروخته شده است، از همین روی این نسبت می ‌تواند به عنوان یک تکنیک معاملاتی مناسب برای خرید سهم با توجه به شرایط مد نظر قرار گیرد.

قدرت خرید در بورس

برای اینکه متوجه شویم یک سهم خریدار قوی دارد یا نه میتوانیم از فیلتر و اعمال آن در سایت tsetmc کمک بگیریم. برای سنجش قدرت خریدار به فروشنده میتوانید از فیلتر مخصوص به آن کمک بگیرید. با استفاده از این فیلتر سرمایه گذار می تواند در طول روز سهامی که قدرت خرید بالایی دارند را از دیگر سهام های بازار تشخیص دهد. برای استفاده از این فیلتر دستور زیر را کپی کرده و در بخش فیلتر سایت tsetmc تایپ نمایید و اگر این کار را بلد نیستید، بخش بعدی همین مقاله آموزش تصویری آن را در اخیتارتان قرار می دهد.

((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)> 4* ((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)

این فیلتر قدرت خریدار به فروشنده را نمایش میدهد که قدرت خریدار ۴ برابر فروشنده است. شما میتوانید با تغییر ۴ به عدد های دیگر قدرت نسبی خریدار را کم و یا زیاد کنید. اگر نحوه وارد کردن فیلتر و استفاده از آن در سایت سازمان بورس را نمی دانید، هیچ جای نگرانی نیست و در بخش بعدی مقاله، آموزش تصویری و قدم به قدم نحوه وارد کردن انواع فیلتر ها در سایت سازمان بورس را آورده ایم تا بتوانید بدون کوچک ترین مشکل و با خیالی راحت از آن استفاده نمایید؛

نحوه وارد کردن فیلتر در سایت بورس

به منظور استفاده از فیلتر بالا مثل این آموزش عمل کنید. برای معامله در بورس هر شخصی استراتژی مختص خود را دارد، برخی ها با استفاده از فیلترهای طلایی بورس نتایج شگفت انگیزی کسب کرده اند. چنانچه اخیرا به این مورد آشنا شده اید، باید برای استفاده از فیلتر در سایت tsetmc ابتدا وارد سایت بازار بورس اوراق بهادار یا همان tsetmc شوید، سپس در بالای صفحه روی منوی دیده‌بان بازار در بالای سایت کلیک نمایید.

فیلترهای پرکاربرد بورس ایران

در گام بعدی باید روی گزینه فیلترها در منوی بالای دیده ‌بان کلیک نمایید تا وارد بخش فیلتر دیده بان بازار شوید.

قدرت خرید در بورس

سپس پنجره مانند تصویر زیر برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد که باید بر روی فیلتر جدید کلیک نمایید.

تشخیص قدرت خریدار در سهم

در ادامه میتوانید فیلتر مورد نظر خود را در بخش شرط وارد نمایید (تایپ کنید یا از همین جا کپی و در آنجا پیست کنید).

نحوه واردکردن فیلتر در سایت tsetmc

 

بعد از وارد کردن فیلتر توجه داشته باشید که برروی اعتبار ستجی کلیک کنید تا از درستی فیلتر اطمینان یابید. پس از اطمینان از صحت کد برروی ثبت کلیک کنید تا فیلتر اعمال گردد و می توانید از این فیلتر در همان زمان و هر زمان دیگری استفاده کنید و برای مراجعات بعدی، دیگر نیازی به انجام این فرآیند نخواهید داشت.

سیگنال گرفتن با استفاده از فیلتر قدرت خریدار به فروشنده چگونه است؟

همان طور که ذکر شد، بیشتر بودن قدرت خریدار به فروشنده یک امتیاز برای سهم به حساب می آید، ولی به تنهایی سیگنالی برای خرید نخواهد بود. در راستای گرفتن سیگنال بهتر است به حجم معاملات و جریان ورود نقدینگی حقیقی نیز توجه داشته باشید. به این منظور که سیگنال مطمعنی دریافت کنیم، باید سه شرط زیر را مد نظر داشته باشیم :

  • حجم خرید حقیقی بیشتر از فروش حقیقی باشد.
  • حجم معاملات روز سهم بیشتر از میانگین حجم ماهانه و حداقل ۲ برابر باشد.
  • قدرت خریدار حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی باشد که در واقع هر چقدر نسبت آن بیشتر باشد بهتر است.

در واقع این شروط در کنار هم بیانگر ورود پول هوشمند به سهم است که میتواند یک سیگنال خرید برای ما به حساب آید. همین طور می توانید این فیلتر را در اواسط روز مثلا ساعت ۱۰ صبح، اعمال کنید و در نظر داشته باشید که ترجیها نسبت خریدار به فروشنده بیشتر از ۲ باشد.

حتما بخوانید : p/e منفی در بورس | مفهوم p/e منفی شرکت در بورس چیست؟

در ادامه در بین سهام ‌های فیلتر شده ببینید کدام یک از آنها حجم قابل توجهی معامله شده‌اند و حجم خرید حقیقی در انها بیشتر از حجم فروش حقیقی است. توجه کنید اگر این کار را در اواسط روز انجام دهید، ممکن است حجم معاملات هنوز به حجم میانگین ماه نرسیده باشد و این امر طبیعی است. با کمی تمرین و تجربه متوجه می شوید که آیا سهمی در ساعات ابتدایی معاملات، حجم معاملات بالایی دارد یا خیر.

نکات مهم در محاسبه قدرت خرید و فروش سهامداران در بورس

  1. از نسبت ها و فیلترهای قدرت خریدار و فروشنده در عرضه های اولیه نمی توان استفاده نمود.
  2. محاسبه قدرت خرید و فروش حقوقی ها وقتی کاربردی است که حجم خرید یا فروش به وسیله آن ها حداقل بالای ۱۰ درصد باشد.
  3. با محاسبه قدرت خریدران حقیقی برای دو سهم می توان سیگنال خرید برای آن سهم گرفت که برای این کار به تجربه و مهارت بالا نیاز دارید.
  4. تشخیص قدرت خریدار یا فروشنده حقیقی و حقوقی در کنار تحلیل تکنیکال معنا پیدا خواهد کرد و به تنهایی بیانگر ارزنده بودن یا نبودن یک سهم نخواهد بود.
  5. نباید یک روز را ملاک قرار دهید، بلکه باید برای چند روز رفتار خریداران و فروشندگان سهم را زیر نظر داشته باشید تا قادر باشید سیگنال درستی از آن دریافت کنید.
  6. تعیین قدرت خرید حقیقی و قدرت فروش حقیقی بیانگر این است که اگر قدرت دست خریدار باشد یک نکته مثبت برای ماست و اگر حقوقی ۱۵ درصد فروخته باشد باز یک نکته مثبت می باشد که برای قدرت خرید حقیقی باید تعداد سهم خرید حقیقی را به تعداد افراد حقیقی تقسیم نمود.
  7. محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در زمانی که قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت و نوسان گیری داریم مفید است همچنین وقتی که انتظار بازگشت از حمایت ها و یا شکست مقاومت ها را داریم.

نتیجه گیری و کلام پایانی

پس به میزان سرمایه و توان مالی و اقتصادی خریداران به منظور خرید سهام و سلطه داشتن به عرضه را قدرت خریداران می گویند و به میزان سرمایه و سهام فروشندگان که موجب می شود عرضه به تقاضا غلبه کند و قیمت سهام افت و کاهش یابد، قدرت فروشندگان گفته می شود که با مقایسه این نسبت‌ ها افراد قادرند یک دیدی نسبت به قدرت خریدار و فروشنده حقیقی در یک سهم یا صنعت به دست آورند.

به صورت کلی ورود و خروج نقدینگی و بعبارت دیگر قدرت خریدار و فروشنده یک سهم میتواند نشانه های مهمی در خصوص آن سهم باشد. به عنوان مثال در واکنش به حمایت ها و مقاومت ها بحث ورود و خروج نقدینگی بشدت به چشم می آید، لذا نسبت قدرت خریدار به فروشنده در بورس یکی از مباحث مهم در تابلو خوانی بازار سهام به حساب می آید که نباید از آن غافل شد.

به کمک فیلتر قدرت خریدار به فروشنده به سادگی می توانید نمادهایی که در آنها خریداران حقیقی قدرتمندی وجود دارد، شناسایی کنید و لازم به ذکر است که فیلتر نسبت قدرت خریدار به فروشنده در متن آمده و میتوانید از آن استفاده نمایید.

زمانی که حقوقی ها در خرید و فروش سهم وارد می شوند، بهتر است معاملات حقوقی های بازار را حذف کرد به این صورت که حجم خرید حقیقی ها را بر تعداد خریدار تقسیم کنیم و میانگین خرید هر سهم توسط شخص حقیقی را به دست آوریم در در طرف فروشنده نیز حجم فروش حقیقی ها را بر تعداد فروشندگان تقسیم کنیم و میانگین فروش هر حقیقی را به دست آوریم.

برای مثال میانگین خرید هر حقیقی ۵۰ هزار سهم و میانگین فروش حقیقی نیز ۱۳ هزار سهم باشد. در این حالت میتوان گفت که قدرت در سمت خریدار است، به خاطر این که حجم بیشتری از سهم را خریده است.

در انتها امیدوارم از این مطلب راهنما که به با زبان ساده  قدرت خرید در بورس را به شما آموزش داده، نهایت استفاده رو برده باشید.

نظر شما در مورد قدرت خریدار و فروشنده در بورس چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: