برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فیلترنویسی در بورس چیست – راهنمای گام به گام فیلترنویسی در بورس

تعداد نمادهای پذیرفته شده در بورس بسیار اند و با گذشت زمان نیز تعداد آن ­‌ها بیشتر هم می شود، بنابراین مشاهده و بررسی تمامی نمادها در تمامی صنایع بازار، در حالی­‌ که اطلاعات مالی و معاملاتی آن‌­ ها به صورت لحظه ‌ای بروز می‌ شود، وقت ­‌گیر و گیج کننده است. استفاده از تکنولوژی و برنامه‌ نویسی در این راستا موجب شده است تا سهولت انتخاب و شناسایی سهم‌ های با پتانسیل رشد بالا قابل دسترس باشد. فیلترنویسی در بورس یکی از مواردی است که در این راه به کمک شایانی به ما می کند. در این مطلب کاربردی قصد داریم عنوان کنیم که فیلترنویسی در بورس چیست و چه کاربردهایی می تواند برای کاربران و سرمایه گذاران بورسی داشته باشد، لذا اگر به دنبال مطلبی تحت عنوان راهنمای گام به گام فیلترنویسی در بورس هستید، این مقاله بهترین گزینه برای آموزش فیلترنویسی بورس است و قبل از آموزش پیشرفته فیلترنویسی در بورس باید حتما اصول اولیه فیلترنویسی را بلد باشید.

فیلترنویسی در بورس

به صورت کلی کلمه فیلتر جدا از نوع آن، به معنای پالایش، صاف کردن و جدا کردن قسمت ­‌هایی از یک مجموعه می باشد. با در نظر گرفتن این مفهوم، “فیلتر” در بورس به معنای جدا کردن تعدادی از نمادها به منظور هدفی خاص است. در ادامه به این که فیلترنویسی در بورس چیست ، نحوه استفاده از فیلترهای بورسی چگونه است و همچنین کاربرد فیلترنویسی در بازار بورس و همین طور مزایا و معایب استفاده از فیلترنویسی در بورس مفصلا اشاره خواهیم داشت، پس این مقاله آموزشی رایگان رو از سایت کد بورسی از دست ندید.

فیلترنویسی در بورس چیست ؟

این طور فرض کنید که شخصی به منظور سرمایه­ گذاری، به دنبال سهام مناسبی است تا در شرایط مناسب برای خریداری آن سهام اقدام نماید. همان طور که می دانید یافتن چنین نمادهایی از بین تمام نمادهای بازار کار خیلی آسانی به حساب نمی آید، ولی می ‌توان با فیلترنویسی این کار را به سادگی پیش برد. امکان فیلترنویسی در سایت بورس به سهامداران کمک خواهد کرد تا دیده­ بان بازار خود را به شکلی که سلیقه، ترجیح و تحلیل­شان است، ملاحظه کنند و از کل نماد های موجود در بازار، نمادهای منطبق بر فیلتر نوشته ‌شده را برگزینند.

می توان گفت که در این صورت دیگر نمادها به سهامدار نمایش داده نخواهد شد. به عنوان مثال، فیلتر بیش ‌ترین صف خرید یا بیش‌ ترین صف فروش که در ادامه با عکس برای شما نمایش خواهیم داد، فیلتر صف فروش بالای n میلیون حجم، فیلتر نمادهای که n بار معامله شده ‌­اند، فیلتر نمادهایی که کمتر یا بیشتر از حجم مبنا معامله شده­‌ اند ، فیلتر کد به کد حقوقی به حقیقی و فیلتر ورود پول هوشمند به سهم و … را می توانید در قسمت دیده بان بازار استفاده کنید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در حقیقت فیلترنویسی در بورس به عنوان ابزاری به شمار می رود که به شما کمک خواهد کرد تا سهامی که دارای فاکتورهای مدنظر شماست به سادگی از دیگر نمادهای بورسی مجزا کنید تا بررسی و تحلیل آن ساده تر باشد. چنانچه قصد داشته باشیم تعریف تخصصی ‌­تری از فیلترنویسی ارائه کنیم باید گفت که فیلترنویسی در بورس ، مجموعه ­‌ای از دستورات می باشد که به شکل شبه کد­ها یا اسکریپت­‌ها تعریف می ­‌شود و دارای یک‌ سری از عملگرها و موارد از پیش تهیه شده است. قابلیت بیان شده تا حدی سفارشی و شرطی کردن اطلاعات را برای سرمایه­‌ گذاران اعمال کرده است.

نحوه استفاده از فیلترنویسی در سایت tsetmc

فیلترنویسی در بورس

به این منظور فیلتر مورد نظرتون را بر روی نمادهای بورسی بازار اعمال کنید و به خروجی مد نظر دست پیدا کنید، باید به ترتیب مراحل ساده و مختصر زیر را طی نمایید :

  1. در ابتدای امر وارد سایت بازار بورس اوراق بهادار شوید و در ادامه به بخش دیده بان بازار رفته و از بخش فیلتر بورس گزینه فیلتر جدید را کلیک نمایید.
  2. در ادامه بر روی فیلتر جدید ایجاد شده کلیک کنید.
  3. نام فیلتر را به مقدار مناسب عوض کنید.
  4. کد منتخب را در بخش مربوطه وارد کنید.
  5. گزینه اعتبار سنجی را وارد کرده تا خطاهای کد شما در صورت وجود تعیین گردد.
  6. در انتها گزینه ثبت را انتخاب کنید.

پرکاربردترین فیلتر بورس که در بیشتر مواقع مورد استفاده سرمایه گذاران و تحلیل گران قرار می گیرد به شرح زیر است :

  • فیلتر صف خرید و صف فروش
  • فیلتر ورود یا خروج نقدینگی
  • فیلتر فروش حقوقی در بورس
  • فیلتر اختلاف قیمت پایانی و قیمت تابلو
  • فیلتر نمادهای منفی
  • فیلتر حجم معاملات
  • فیلتر قدرت خریدار بیشتر از قدرت فروشنده و …

در ادامه دو نمونه فیلتر ساده را در تصویر برای شما عزیزان می آوریم تا یک ذهنیت و دید مناسبی نسبت به فیلترنویسی در بورس پیدا کنید :

فیلتر صف خرید :

فیلترنویسی در بورس چیست

 

 

فیلتر صف فروش :

فیلترنویسی در بورس

 

کاربرد فیلترنویسی در بازار بورس

همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، شخصی که به دنیال سهم مناسب برای سرمایه گذاری است تا در شرایط خوب اقدام به خرید آن سهم نماید. نکته ای که وجود دارد این است که پیدا کردن چنین سهمی در میان نمادهای زیاد کار بسیار سختی است، ولی شخص می تواند با استفاده از فیلترنویسی درخواست مورد نظر را به سادگی انجام دهد و در سایت بورس تهران فیلتر مورد نظر خود را با توجه به سلیقه، استراتژی و تحلیل را مشاهده کند و از بین کل نمادهای موجود در بازار، نمادهای منطبق را انتخاب نماید.

به صورت کلی فیلترنویسی سهام یکی از ابزارهایی محسوب می شود که به سهامداران خرد کمک می کند تا جریان ورود و خروج پول هوشمند در بورس و سهام مورد نظر خود را تشخیص دهند و در نقاط حمایتی و مقاومت، برای خرید و فروش سهام های مختلف اقدام نمایند.

برای مثال زمانی که با فیلتر سهمی متوجه افت ۳۰ درصدی آن در یک بازه زمانی خاص می شوید و با بررسی شرایط تکنیکالی ورود سهم به حمایت و وضعیت پیش فروشی می شوید، با بالا رفتن حجم معاملات می توانید اقدام به خرید سهم مذکور با کمترین ریسک ممکن نمایید، به خاطر این که فیلترها به شما این سیگنال را می دهند که سهم در آینده نزدیک، روند صعودی به خود خواهد گرفت و می توان سودهای بسیار مناسبی را نصیب شما عزیزان کند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

سهامداران می توانند با استفاده از فیلتر کردن سهم در شرایط مختلف و با هدف های گوناگون، آینده سهم را در کوتاه مدت تخمین بزنند، به خاطر این که قدرت پول و قدرت خریدار و فروشنده را می توان از طریق فیلتر سهام و بازار محاسبه کرد و با توجه به آن، خرید و فروش های روزانه خود را برنامه ریزی کرد.

مزایای استفاده از فیلترنویسی در بورس

  1. گروه بندی و انتخاب فیلدهای مورد نیاز نمادها و سفارشی نمودن آن
  2. تسریع و تجمیع اطلاعات بنیادی و تکنیکال نمادها
  3. رصد بازار با استراتژی‌ های گوناگون
  4. استفاده از اطلاعات فاندامنتال و تکنیکال به صورت همزمان. استفاده از اطلاعات فاندامنتال تنها برتری فیلتر نویسی در سایت بورس نسبت به زبان برنامه‌ نویسی قدرتمند MQL است
  5. سرعت در اجرا و بازگردندان لیست سهام‌ ها
  6. به نصب نرم افزار هیچ گونه نیازی نیست
  7. محیطی که برای درج کد و فیلتر کردن در نظر گرفته شده است، بسیار ساده و کاربردی است

معایب استفاده از فیلترنویسی در بورس

  1. عدم ارتباط با دیگر نرم افزارها به منظور گزارش ­‌گیری
  2. بومی بودن آن هم یک مشکل به حساب می آید. به صورتی که می توان گفت یکی از قابلیت های فیلتر‌نویسی بومی بودن آن است و موجب می شود در دیگر بازارهای مالی مورد استفاده قرار نگیرد، به این دلیل که در آن­ها اطلاعات متفاوتی مورد نیاز است و تنها در بازار بورس تهران امکان استفاده از آن وجود دارد.
  3. عدم امکان استفاده از بک تست که معنی آن به این صورت قابل تعریف است و باید فرض کنید فیلتری تعریف کرده‌­ ایم، که اگر سهمی ۸ درصد رشد کرد متوجه شویم برای خرید مناسب است، ولی چنانچه قصد داشته باشیم بدانیم زمانی که سهم در گذشته در این شرایط بوده است چه اتفاقی برایش افتاده است، امکان پذیر نیست.
  4. فیلتر‌نویسی یک زبان برنامه ­‌نویسی مانند MQL در نرم افزارهای معاملاتی نیست.
  5. عدم استفاده از دوره­‌های زمانی یا همان تایم فریم های گوناگون که در حقیقت در ادامه این طور می توان گفت که امروزه در فیلتر‌نویسی تنها امکان استفاده از تایم فریم روزانه موجود است و امکان تعویض تایم فریم به هفتگی، ساعتی و … وجود ندارد.
  6. محدودیت دسترسی به داده ­‌های گذشته هم یکی دیگر از معایب استفاده از فیلترنویسی در بورس است و بر اساس بررسی­‌ ها برای برخی از داده ­‌های گذشته محدودیت دسترسی تا ۲۱ روز پیش مشاهده شده است.

کلام پایانی و نتیجه گیری 

در انتها به زبان ساده می توان گفت که، فیلترها ابزاری هستند که به شما کمک خواهند کرد تا از میان صدها سهمی که در دیده ‌بان وجود دارد، سهامی را شناسایی کنید که تمام فاکتورهای مد نظر شما را دارا باشند. فیلترنویسی با مزایا و معایب خود، طرفداران خاصی دارد که روزانه با توجه به سهامی که در فیلترها رصد می ‌کنند، اقدام به خرید و فروش سهام می ‌کنند. نحوه اعمال و بررسی فیلترها، مهارتی است که برای یادگیری آن نیاز به آموزش خاصی نیست و طبق همان ۶ مرحله ساده ای که پیش تر گفتیم، می توانید به سادگی و در زمانی کوتاه، اقدام به استفاده از فیلتر مورد نظر خود کنید.

اگر دوست دارید مواردی مانند؛ تغییرات وضعیت بازار، تغییرات شاخص هم وزن در بورس، وضعیت صف های خرید و فروش، تغییرات ارزش صف ها، بیشترین حجم معاملات، حجم های مشکوک، ورود و خروج پول هوشمند، اردرهای حمایتی، بیشترین و کمترین تقاضاها در بورس، صف های خرید و فروش احتمالی فردا، درشت ترین خریداران حقوقی و حقیقی در طول روز کاری بورس، برترین نسبت های خرید و فروش در بورس، اطلاعات مربوط به حق تقدم ها مثل مهلت استفاده از حق تقدم و اختلاف قیمت حق تقدم با سهم اصلی، کد به کد های حقیقی به حقوقی و برعکس، بیشترین رشد و افت های روزانه و بسیاری اطلاعات دیگر اطلاع یابید، بخش رصد بازار بورس می تواند بهترین گزینه برای شما باشد، چرا که هم اطلاعات دسته بندی شده را در اختیارتان قرار می دهد و هم به صورت رایگان اطلاعات بروز در اختیارتان قرار می دهد.

پس اگر دوست دارید اطلاعات بروز از هر روز بازار سرمایه داشته باشید و فیلترهای بسیار خوبی را به صورت داینامیک و لحظه ای مشاهده کنید، اطلاعات دقیق و آماری سهام را از این بخش می توانید به صورت کاملا رایگان و در تمام روزهای کاری بورس ملاحظه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: