Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
فروش متری مسکن در بورس - پیش فروش متری مسکن در بورس کالا | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فروش متری مسکن در بورس – پیش فروش متری مسکن در بورس کالا

طرح فروش متری مسکن در بورس اخیرا جدی شده است و بورس خرید و فروش مسکن به عنوان پنجمین بورس ایران معرفی شده است. قرار بر این شده است که فروش متری مسکن در بورس در بورس کالا آغاز شود و افراد قادر باشند به صورت متری مسکن و زمین مورد نظر خود را خریداری نمایند و یا برای فروش بگزارند. فعالان حوزه مسکن در خصوص با پیش فروش متری مسکن در بورس کالا این طور گفته اند که این موضوع موجب ایجاد تعادل در بازار مسکن شده و بازار بی رمق مسکن را از رکودی که در آن قرار دارد خارج می کند، ولی باید دید که طرح فروش متری زمین و مسکن در بورس به اهداف خود خواهد رسید و یا خیر، همین طور باید دید فروش متری مسکن در بورس با استقبال روبرو خواهد شد یا خیر.

نکته مهم دیگر درباره طرح فروش متری مسکن در بورس این است که موجب می شود تا خانوارهایی با درآمد متوسط و کم هم بتوانند به سرمایه گذاری در بازار مسکن بپردازند و پس انداز خود را در بازار بورس و به خرید مسکن اختصاص دهند تا بتوانند از نوسانات این بازار در راستای کسب سود استفاده نمایند. یکی از مهم ترین دلایل اجرای این طرح، خانه دار شدن سریع تر جوانان و متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه مسکن است که می توانند من بعد در بورس سرمایه های کوچک خود را که پیش از این نمی توانستند در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند، پس انداز کنند و ارزش ریالی دارایی خود را حفظ نمایند.

فروش متری مسکن در بورس

عرضه مسکن در بورس و تامین مالی پروژه ‌های ساخت واحد مسکونی، اما و اگرهای بسیاری را همراه خود دارد، در واقع برخی کارشناسان مسکن بر این باورند که با این اقدام قیمت مسکن افزایش پیدا می کند و این گرانی قابل کنترل نیست. از روز ۱۶ اردیبهشت امسال، تفاهم نهایی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای تامین مالی پروژه‌ های مسکن و حمل و نقل توسط بازار بورس انجام شد. در فاز اول قرار است ۱۰۰۰ واحد مسکونی بدین وسیله تامین مالی شود. مدیران وزارت راه و شهرسازی بر این باورند که با اصلاح قانون ساماندهی و ساخت و عرضه مسکن تحرکی در قسمت ساخت مسکن به وجود می آید و می توان در کنار تامین مسکن تامین خدمات و توسعه شهری را نیز همزمان در دستور کار قرار داد.


درصورتی که تمایل دارید تا به سرمایه گذاری و خرید متری مسکن در بورس بپردازید و همچنین از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در حال حاضر تفاهمی با سازمان بورس انجام شده تا تامین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان محقق شود. می توان این طور گفت که اگر بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز، قسمتی از صندوق ها را اجاره کنند توان تامین اعتبار صندوق‌ ها وجود دارد. از طرفی به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، امکان خرید و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می ‌شد، در بازار سرمایه امکان پذیر شده است.

فروش متری مسکن در بورس چیست؟

در خصوص با شیوه اجرایی شدن طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد می توان این طور گفت که در این طرح شرکت سازنده و انبوه ساز و یا هر مجموعه ای که برای ساخت مسکن اقدام کرده است، می تواند با هدف تامین مالی و حتی فروش ملک به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اقدام نماید که این اوراق قابل تحویل در سررسید خواهد بود؛ یعنی فرد می تواند در سررسید به ازای متراژهای معینی که تعیین شده، اوراق را تامین کرده و اقدام به تحویل گرفتن واحد مسکونی نماید.

به عنوان مثال اگر قرار است ۸۵ متر تحویل بگیرد باید بتواند به آن تعداد اوراق تامین کند و یا اینکه اوراق را در سررسید با سود مشخصی که در نظر گرفته شده است، تسویه نقدی نماید. علاوه بر این می توان با قرار دادن اوراق اختیار معامله تبعی روی اوراق، ریسک ناشر و همچنین ریسک خریدار را مدیریت کرد، بنابراین همه اقداماتی که روی اوراق سلف موازی استاندارد قابل پیاه سازی است، روی این اوراق هم قابل اجرا خواهد بود.

در خصوص با مزایای اجرایی شدن این طرح در قالب اوراق سلف موازی استاندارد می توان این طور بیان داشت که اگر برای این طرح، اوراق سلف موازی بدون اختیار خرید تبعی تعریف شود، ریسک اختیار خریدار اوراق را پوشش خواهد داد به صورتی که اگر خریدار نمی تواند کل واحد را یکجا بخرد، می تواند متراژ مورد نظر خود را خریداری کند و مابقی را به مرور بخرد و اگر هم نتوانست به آن تعداد تامین کند، می تواند در سررسید اوراق را در بازار به قیمت روز بفروشد و پولش را تحویل بگیرد که اگر در این مدت افزایش قیمتی در ملک صورت گرفته باشد، روی این اوراق هم اعمال شده است و می تواند به این صورت به کسب سود از حوزه مسکل بپردازد که پیش از این این امکان وجود نداشته است.

این طرح در پروژه های انبوه سازی اجرایی شده و استاندارد سازی آن بدین شکل است که اغلب یک متراژ پایه داخل یک ساختمان در نظر گرفته شده و قیمت اوراق سلفی که انتشار می یابد بر مبنای واحد پایه است و در سررسید چنانجه فردی بخواهد واحد دیگری را تعیین کند، صرف و کسر متراژ واحدهای دیگر بر مبنای واحد پایه تعیین خواهد شد که این امر پیش از انتشار نیز در امیدنامه عنوان خواهد شد. یکی از اهداف اجرایی شدن این طرح این است که در شرایط تورمی بتواند به خانه دار شدن مردم و خریداران مسکن کمک کند، همچنین برای سازندگان انبوه مسکن نیز روش مناسب تامین مالی محسوب می شود.

موافقان و مخالفان عرضه مسکن در بورس

با وجود آن که عرضه پروژه‌ های مسکونی و حمل و نقل در بورس مخالفان چندانی ندارد، نگرانی بخش خصوصی آن است که این ابزار بیشتر در اختیار بخش دولتی قرار گیرد، که در این صورت به گفته سازندگان، رکود بخش مسکن نابود نخواهد شد. دبیر کانون انبوه سازان گفته است که امروزه تعدادی از شرکت ‌های سرمایه ‌گذاری مسکن در بورس فعالیت می ‌کنند، ولب اقدامات آنها تاثیری در خروج مسکن از رکود به وجود نیاورده است. بورس مسکن بیشتر به نفع شرکت ‌های دولتی و بانک ‌ها است و می‌ تواند به تشدید بنگاهداری بانک ‌ها منجر شود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

او راهکارهای خروج مسکن از رکود را ایجاد مشوق ‌ها، تسهیلات ارزان قیمت، رفع قوانین مزاحم و کاهش هزینه های خدمات مدیریت شهری و نظام مهندسی برای استفاده از توان بخش خصوصی در ساخت سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی می ‌داند. از طرفی عضو کمیسیون عمران مجلس، تامین مالی پروژه‌ های مسکونی را استراتژی به حساب آورده که در دیگر کشورها نیز تجربه شده و آثار مثبتی با خود به همراه داشته است. وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور، بر لزوم هدایت این نقدینگی در مسیر درست تاکید کرده و راه اندازی بورس مسکن را مسیر درستی محسوب می کند.

فروش متری مسکن در بورس کار سختی است!

همان طور که در بخش پیش بررسی کردیم، فروش متری زمین موافقان و مخالفان بسیاری دارد. برخی بر این باورند که قیمت ملک تابع داده‌ های اقتصادی در جامعه است و طبق متغیرهایی مشخص می گردد که قابل برنامه‌ ریزی نیست و به همین خاطر فروش متری زمین در بورس کار آسانی نخواهد بود. در حقیقت در ابتدا باید پروژه تعریف و زمان تحویل پروژه با قیمت قطعی تعیین گردد و همین طور باید روشن شود که قیمت ‌ها هنگام تحویل پروژه نیز با همان رقم‌ های اعلامی واگذار می ‌شود یا مثل بازار مسکن با نوسان مواجه است. بهتر است قراردادی وجود داشته باشد و قیمت زمان تحویل ملک مشخص شود؛ در غیر اینصورت، قیمت ‌ها با بازار مسکن تفاوتی ندارند و در صورت عرضه ملک به قیمت بازار این طرح عملا هیچ خروجی مناسبی نخواهد داشت.

طرح پیش فروش مسکن در بورس و کمک به تعادل بازار مسکن در میان مدت

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در این خصوص گفته است که با آغاز طرح پیش فروش متری مسکن، به نظر می آید که قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور شفافیت بیشتری می یابد. یه گفته او با توجه به شرایط عرضه و تقاضا در بازار مسکن، به طور طبیعی امکان دارد در اثر افزایش معاملات در بعضی نقاط، قیمت اوراق مسکن در بورس از میانگین قیمت در آن منطقه بیشتر شود، ولی موضوع حائز اهمیت آن است که وقتی ما با محدودیت عرضه و افزایش بی دلیل تقاضا روبرو نباشیم، عرضه مسکن به شکل ابزار مالی در بورس می ‌تواند در میان مدت و بلندمدت، به تعادل در حوزه مسکن منتهی شود.

فروش متری مسکن در بورس

طرح‌ های ملی مسکن را نمیتوان در بورس کالا عرضه کرد!

برخی بر این باورند که چنانچه راه اندازی بورس مسکن و همچنین عرضه متری مسکن در بازار سرمایه به منظور انبوه سازان بخش خصوصی باشد، این امر بسیار مورد مناسبی است و می ‌توان از این طریق تامین مالی پروژه ‌های بزرگ مسکن را کلید زد که به صورت کلی می توان گفت این موضوع مثبت ارزیابی می شود، ولی در مورد پروژه‌ های دولتی مانند مسکن مهر یا طرح ملی مسکن که با اهداف خاصی اجرایی می ‌شود، نمی‌تواند در قالب بورس عرضه شود، به این دلیل که دولت در همچین پروژه‌ هایی به دنبال آن است که مسکن را ارزان ‌تر از دیگر موارد به متقاضیانی که عمدتا نتوانسته ‌اند از بازار نیاز خود را تامین کنند، تحویل دهد، لذا در این شرایط مسکن نمی ‌تواند در بورس عرضه شود، به خاطر این که قیمت تمام شده در آن صورت با افزایش روبرو خواهد شد.

در واقع موضوع اینجاست که دولت می ‌تواند املاک و دارایی ‌های مازاد خود را در بازار سرمایه عرضه کند و در این باره باید گفت که با توجه به این که در این رابطه دولت قصد ندارد املاک را به قیمت ارزان دهد، می‌ت واند آن ‌ها را در بورس عرضه نماید و از این مسیر به تامین مالی و همچنین فروش اموال و دارایی‌ های مازاد خود بپردازد. فروش متری مسکن در بورس کالا تاثیری بر روی قیمت مسکن و یا کاهش آن در بازار ندارد و باید در نظر داشت که همان ‌طور که عنوان شد، از ظرفیت بازار سرمایه می ‌توان برای تامین مالی پروژه‌ های بزرگ و انبوه‌ سازی قسمت خصوصی بهره گرفت، نه پروژه‌ های مسکن در سطح ملی و همچنین دولتی، پس عرضه متری مسکن در بورس نمی‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن در ایران شود.

عرضه مسکن در بورس در شرایط نامناسب ، برای بازار بورس مشکل‌ ساز است!

برخی بر این باورند که فروش متری مسکن در بورس ، هیچ تاثیری در شرایط فعلی بازار مسکن نخواهد داشت، در ضمن این امکان وجود دارد که بازار را با اختلال روبرو کند. طرح فروش مسکن در بازار بورس یک طرح جدید نیست و حدود ۱۵ سال پیش در کشور اجرا و با شکست مواجه شد. دولت با این ذهنیت که رونق در بازار بورس، زمینه خوبی به منظور فروش مسکن در این بازار فراهم کرده است، اقدام به اجرای طرح مذکور کرده است، ولی این طرح نمی ‌تواند تاثیرات مثبتی از خود به جای بگذارد. با توجه به اینکه اجرای طرح فروش مسکن در بورس مستلزم شروط خاصی است، در حال حاضر قیمت گذاری برای هر واحد مسکونی در کشور طبق نظرات کارشناسان صورت می پذیرد و هیچ تعرفه تعیین شده و معینی وجود ندارد، با این حال این طرح باید در صورتی در کشور اجرا شود که برای قیمت گذاری مسکن تعرفه خاصی در نظر گرفته شود.

موفقیت کشور‌های توسعه یافته در اجرای طرح فروش مسکن در بورس نیز به این علت است که قیمت مسکن در این کشور‌ها ثابت و هر واحد مسکونی طبق تعرفه ‌های ویژه ای قیمت گذاری می شود. دولت قادر است شرکت ‌های بزرگ ساخت مسکن در کشور تاسیس کند و این شرکت ‌ها با فروش سهام خود در بازار بورس اقدام به افزایش سرمایه و ساخت مسکن ارزان قیمت در شهر‌ها نمایند. البته با توجه به این که دولت باید جزئیات و سازوکار فروش مسکن در بورس را انتشار دهد، باید گفت که هم اکنون مردم و کارشناسان بازار از سازوکار این طرح و هدف اصلی دولت از اجرای آن اطلاعی ندارند. لذا اجرای طرح عرضه مسکن در بورس در شرایط نامناسب در کنار این موضوع که تاثیر مثبتی در بازار مسکن ندارد، امکان دارد بازار بورس را هم با مشکل مواجه کند و امکان هم دارد همه چیز بسیار عالی و طبق دستورالعمل های اعلامی پیش رود!

نتیجه گیری و کلام پایانی

همانطور که مطلع شدید، بورس جدیدی به عنوان پنجمین بورس کشور راه ‌اندازی می شود که در این بازار هم زمین، هم منابع و هم آپارتمان و ملک مورد خرید و فروش قرار خواهد گرفت. البته این متفاوت با سهام شرکت‌ های ساختمانی خواهد بود. مدیرعامل بورس تهران با بیان این که هدف از راه ‌اندازی بورس مسکن این است که قیمت تمام شده مسکن برای مصرف ‌کننده نهایی کم شود، گفته است که؛ در این بازار شفافیت حاکم است و تعداد معاملات در ملک‌ ها مشخص است. از سوی دیگر افراد قادرند پس‌ انداز سالانه خود را در مسکن سرمایه ‌گذاری نمایند.

سازمان بورس ایران از طریق ۳ قسمت اوراق رهنی مسکن، صندوق‌ های زمین و ساختمان و خرید و فروش سهام شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری ساختمانی در قسمت مسکن ورود کرده است. این ابزارها مناسب و معقول هستند ولی این که بازار مسکن تا چه حد از این ابزار بهره ببرد، مسئله ‌ای است که فعالان حوزه مسکن باید برنامه ‌ریزی های لازم را برای آن داشته باشند.

در نظر داشته باشید که طبق گفته مسئولین، محدودیتی در خصوص خرید و فروش فیزیکی مسکن در بورس وجود ندارد و افرادی که علاقه ‌مند به واگذاری واحدهای ساختمانی در بورس هستند، باید شکل کالا، متراژ و همگنی زمین آن واحد را تعیین کنند تا بتوانیم آن را در بورس کالا بفروشیم و در خصوص با خرید مسکن در بورس هم باید شرایط و دستورالعمل ها به صورت کامل و با نظارت دقیق بررسی و مشخص شود تا سرمایه گذاری در بخش مسکن بورس رونق بگیرد و افراد بتوانند با اعتماد کامل به خرید متری خانه در بورس اقدام نمایند.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان فروش متری مسکن در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال دیدگاه ها و نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: