برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فاندینگ ریت چیست | مفهوم فاندینگ ریت

آیا میدانید فاندینگ ریت چیست و چطور محاسبه میشود؟ از آنجایی که امکان عقد قراردادهای آتی در صرافی بایننس وجود دارد و بسیاری از معامله گرانِ ایرانی از این صرافی برای مبادلات خود استفاده می کنند بر خود لازم دانستیم تا در جهت نشر آگاهی و به منظور بهینه کردن معاملات ایرانیان مقاله­ کاملی درباره شاخص Funding rate تهیه کنیم. پیش از پرداختن به شرح این شاخص و کاربرد آن، ابتدا شما را با مفهوم قراردادهای آتی سنتی و تفاوت های آن با قراردادهای آتی دائمی آشنا خواهیم کرد؛ پس اگر دوست دارید بدانید فاندینگ ریت چیست و روش محاسبه آن به چه صورت است، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

فاندینگ ریت چیست؟

در قراردادهای آتی سنتی، در یک زمان مشخص که معمولا ماهیانه یا فصلی است، قرارداد منقضی می شود. به این معنا که در موعد سررسید قرارداد، فرآیند تسویه آغاز می گردد. در زمان تسویه، قیمت این قراردادها با قیمت حدودی روز یا همان نرخ معاملات spot بسته شده و منقضی می‌شوند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در قراردادهای آتی دائمی بر خلاف نوع سنتی آن، تاریخ انقضا و سررسید وجود ندارد و معامله‌ گران قراردادهای دائمی می‌ توانند پوزیشن‌ های Short و Long خود را تا قبل از لیکوئید شدن باز نگه دارند. بنابراین چون در این نوع قراردادها معامله گران به دلیل عدم وجود تاریخ انقضا هیچ گاه ناچار به تسویه حساب نیستند، برای ایجاد یک همگرایی در قیمتِ یک کریپتو، مکانیزمی طراحی شده تا فاصله قیمت در بازار فیوچرز و بازار نقدی آن کریپتو زیاد نشود. به این مکانیزم نرخ تامین مالی یا فاندینگ ریت Funding Rate گفته میشود.

Funding Rate چیست؟

بنابر آنچه که پیش تر گفته شد همواره اختلافی بین قیمت یک جفت ارز در بازار فیوچرز و بازار نقدی وجود دارد، فاندینگ رِیت در واقع مقدار پولی است که معامله گران بازارهای آتی که پوزیشن باز دارند بر اساس اختلاف قیمت پیش‌آمده پرداخت و یا دریافت می‌کنند.

معامله گران این بازار بسته به شرایط روز بازار ممکن است گاهی مجبور به پرداخت این مبلغ شوند و در زمانی دیگر، ممکن است این مبلغ را دریافت کنند. همه صرافی ها از شاخص فاندینگ ریت که همانند شاخص ترس و طمع در مواقع خاصی بسیار مورد توجه قرار می گیرد، برای قراردادهای دائمی استفاده می‌کنند.

این شاخص به صورت درصدی نشان داده می شود و معمولاً براساس شرایط بازار چند بار در روز محاسبه می شود. مثلاً در صرافی بایننس، هر ۸ ساعت یک بار مجدداً فاندینگ رِیت محاسبه شده و تغییر می‌کند. برای مثال در تصویر زیر می توانید میزان فاندینگ ریت و شمارش معکوس برای زمان محاسبه فاندینگ رِیت بعدی را در قسمت فیوچرز صرافی بایننس مشاهده کنید:

Funding rate

فاندینگ رِیت نشان می دهد که معامله گران بیشتر در چه موقعیت‌هایی روی معاملات دائمی شرط بندی می‌کنند و می تواند به نوعی بیانگر احساسات آن ها باشد. توجه به این شاخص به طور کلی، سبب می شود تا معامله گران وارد پوزیشن‌هایی بر خلاف احساسات و روند جاریِ بازار شوند.

حتما بخوانید : مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟


بنابراین می تواند اختلاف قیمت بین بازار فیوچرز و اسپات را به حداقل برسد، و می توان گفت دلیل طراحی این شاخص هم همین است. در تصویر زیر، نحوه دسترسی به نمودار تاریخچه funding rate هر کوین در صرافی بایننس نشان داده شده است:

مفهوم فاندینگ ریت

در تصویر زیر، نمودار فاندینگ رِیت BTC/USDT را در چهارده روز گذشته مشاهده می کنید:

فاندینگ ریت به زبان ساده

نحوه محاسبه Funding Rate

شاخص فاندینگ ریت براساس نرخ بهره و پرمیوم محاسبه می شود.

نرخ بهره: در بخش معاملات فیوچرز صرافیِ بایننس، نرخ بهره در هر شبانه روز به طور ثابت ۰٫۰۳ درصداست و چون فاندینگ رِیت هر هشت ساعت محاسبه می شود؛ در هر دوره ۸ ساعته نرخ بهره برابر با ۰٫۰۱ درصد می باشد، به استثنای جفت ارزهای BNBUSDT ،LINKUSDT و LTCUSDT که Interest rate که نرخ بهره آن ها برابر با صفر است.

پرمیوم: بر اساس اختلاف قیمت بین بازار آتی و قیمت مارک این معیار محاسبه می‌شود. به بیان بهتر هرگاه نوسانات بازار زیاد باشد و قیمت بازار فیوچرز و بازار نقدی متفاوت باشند؛ با افزایش اختلاف قیمت بین این دو، نرخ پرمیوم نیز افزایش می‌یابد و بالعکس. جدول زیر بیانگر Funding rate جفت ارزهای مختلف در صرافی بایننس می باشد:

فاندینگ ریت مثبت

فاندینگ ریت مثبت

هنگامی که فاندینگ ریت مثبت باشد یعنی قیمت معاملات در قراردادهای فیوچرز دائمی از Mark Price بیشتر است و نشاندهنده بازار گاوی است؛ در بازارهای گاوی خریداران بیش از حد هیجان زده هستند و فاندینگ رِیت مثبت را ایجاد می کنند. در اینصورت معامله گرانی که پوزیشن خرید دارند باید مبلغ فاندینگ رِیت را بر اساس اندازه پوزیشن خود به تریدرهایی که در پوزیشن فروش هستند پرداخت کنند.

فاندینگ ریت منفی

براساس آنچه که در مورد فاندینگ رِیت مثبت گفته شد می توان نتیجه گرفت هرگاه بازار باشد یعنی فشار فروش بیشتر است و قیمت معاملات قراردادهای فیوچرز دائمی از مارک پرایس کمتر می باشد بنابراین فاندینگ رِیت منفی شده و سرمایه گذارانی که پوزیشن فروش دارند باید به آن هایی که پوزیشن خرید دارند مبالغ را پرداخت نمایند.

حتما بخوانید : معرفی صرافی بایننس به زبان ساده


از آنجائیکه بر حسب فاندینگ ریت مبالغ فقط بین خریدار و فروشنده داد و ستد می شود و صرافی ارائه دهنده معاملات بر بستر فیوچرز دائمی هیچگونه منفعتی از آن نمیبرد؛ نتیجه می گیریم که فاندینگ ریت یک شاخص همتا به همتا یا Peer to peer است.

نکته حائض اهمیت برای تریدرهایی که در معاملات خود از لوریج استفاده می کنند این است که هر قدر از لوریج بالاتری استفاده کنند باید به همان نسبت فاندینگ رِیت بالاتری پرداخت کنند و این دو باهم نسبت مستقیم دارند. برای مثال اگر از لوریج ۲۰ استفاده می کنید فاندینگ رِیت شما هم ۲۰ برابر خواهد شد.

در لوریج های بسیار بالا، سود و زیان ناشی از دریافت یا پرداخت فاندینگ رِیت می تواند تاثیر بسزایی در میزان سرمایه افراد داشته باشد. بنابراین توصیه می شود همواره به این شاخص در معاملات فیوچرز دائمی خود توجه داشته باشید. به همین دلیل تحلیلگران بازارهای مالی، اصلی‌ترین دلیلِ Liquid شدن های پیاپی و قرمز شدن بازار را بالا رفتن بیش از حد Funding rate می دانند.

بررسی ارتباط احساسات بازار با فاندینگ ریت

در نمودار زیر که برگرفته از سایت صرافی بایننس می باشد، مشاهده می کنید بر اساس تاریخچه ­ی بررسی شده، همواره فاندینگ رِیت با ترند عمومی و روند کلی بازار ارتباط مستقیمی داشته است. البته این همبستگی و ارتباط مستقیم نشان دهنده این نیست که فاندینگ رِیت، قیمت سهم در بازار نقدی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه فاندینگ ریت از قیمت سهم در معاملات spot است تاثیر میپذیرد.

فاندینگ ریت یعنی چی

همانطور که در نمودار مشخص است با افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین در دوره یکماهه، فاندینگ رِیت نیز چندین برابر شده است. پس همانطور که قبلاً توضیح دادیم فاندینگ رِیت جهت ترغیب معامله گران بازارهای فیوچرز دائمی طراحی شده تا همواره قیمت این بازار با قیمت بازارهای نقدی فاصله چندانی نداشته باشد. در اینجا هم معامله گران با بررسی فاندینگ رِیت و مشاهده بالا رفتنش ترغیب به ورود به پوزیشن های لانگ می شوند.

مقایسه فاندینگ رِیت در صرافی های مختلف

معامله گران ترجیح می دهند در صرافی هایی معاملات فیوچرز دائمی خود را انجام دهند که Funding rate آن ها پایین تر باشد. نمودار زیر به بررسی و مقایسه تغییرات فاندینگ ریت بیت کوین در طول دوره­ سی روزه در صرافی بایننس و شش صرافی بزرگ دیگر پرداخته است:

Funding rate چیست


نتیجه گیری و کلام پایانی

بنابر آنچه که در این مقاله به ساده ترین شکل ممکن بیان کردیم، مشخص شد در معاملات آتی دائمی، فاندینگ رِیت نقش خیلی مهمی دارد. از این مکانیزم برای کم کردن فاصله قیمت در بازار آتی دائمی و بازار نقدی استفاده می شود. در صرافی هایی که در آن ها معاملات آتی دائمی انجام می شود، این مکانیزم وجود دارد و بابت آن کارمزدی دریافت نمی شود؛ بلکه مبلغ تنها بین فروشنده و خریدار جا به جا می شود.

مقدار فاندینگ رِیت در صرافی های مختلف متفاوت است، بنابراین سرمایه گذارانی که قصد انجام معامله در بازارهای فیوچرز دائمی را دارند، باید صرافی های با حداقل فاندینگ ریت را انتخاب کنند. در انتها ذکر این نکته خالی از لطف نیست که صرافی‌ ها که انتقال دارایی در آن ها از بازار فیوچرز به اسپات و بلعکس ساده و سریع است، به دلیل وجود فرصت‌ های آربیتراژ، Funding Rate پایین‌ تری دارند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به این پرداختیم که فاندینگ ریت چیست و چطور قابل محاسبه است. 

ما در این مطلب گفتیم فاندینگ ریت چیست ولی اگر سوال یا ابهامی در این خصوص داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: