Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
علت کاهش قیمت سهام در بورس و افت قیمت ها چیست؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

علت کاهش قیمت سهام در بورس و افت قیمت ها چیست؟

در حال حاضر که روند بورس دیگر صعودی شارپی نیست و هر صعودی به اصلاحی همراه است، بسیاری این سوال را دارند که علت کاهش قیمت سهام در بورس چیست و چگونه میتوان زمان اصلاح سهام در بورس را تشخیص داد و ریزش بازار بورس با اصلاح آن چه تفاوتی دارد؟ در این مطلب آموزشی قصد داریم علت کاهش قیمت سهام در بورس را عنوان کنیم و بگوییم که سقوط قیمت سهام در ایران به چه عواملی وابسته است و علت کاهش قیمت سهام بورس امروز چیست و افت قیمت ها را چگونه میتوان پیش بینی کرد. پس اگر حتی ۱۰ هزار تومان در بورس سرمایه دارید، باید علت کاهش قیمت سهام در بورس و همین طور دلایل افزایش قیمت سهام را بدانید تا بتوانید مناسب ترین و سودآورترین تصمیم رو درباره خرید و فروش سهام در بورس در دستور کار داشته باشید.


علت کاهش قیمت سهام در بورس

کاهش قیمت سهام در بورس بزرگ ترین نگرانی سرمایه ‌گذاران است، اما به چه دلیل بازار سرمایه با افت‌ و‌ خیز‌های بزرگ روبرو می شود؟ علت کاهش قیمت سهام در بورس و افت قیمت ها چیست؟چطور سرمایه ‌گذاران حرفه ای سرمایه‌ خود را در مقابل کاهش‌ ارزش بازار حفظ کرده و کمتر دچار ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت سهام بورس می ‌شوند؟ در این مطلب به تمامی دلایل افت قیمت سهام در بورس خواهیم پرداخت. جالب است بدانید که افزایش و کاهش قیمت سهام برای سرمایه ‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است، به این خاطر که چنانچه شاخص کل بورس رشد کند، سهام ها هم با افزایش قیمت مواجه خواهند شد که به معنی سوددهی برای سهامداران و سرمایه گذاران بورسی است و اگر شاخص بورس رشد نکند با کاهش قیمت رو به رو شود هم به معنی زیان برای سرمایه گذارن است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در این راستا افرادی که از علم و مهارت کافی در زمینه بورس برخوردارند، پیش از انجام هرگونه معامله ای به تحقیق و تفسیر نمودارهای تحلیل، روند گذشته شرکت در بازار، را بررسی می کنند، لذا این گروه از افراد زیان های به مراتب کم تر را خواهند دید. شایان ذکر است که یکی از بهترین راه حل ها برای افزایش سطح دانش بورسی خود آموزش بورس است و شما می توانید با آموزش هایی مانند؛ آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده ، آموزش تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی ، آموزش تابلوخوانی در بورس ، آموزش نوسان گیری روزانه در بورس ، آموزش سیو سود در بورس و … مهارت های بورسی خود را افزایش دهید و بدین صورت مطمئن باشید که در بازارهای صعودی سود بیشتری کسب می کنید و در روندهای نزولی شاخص بورس هم، ضرر بسیار کم تری متوجه سرمایه شما عزیزان خواهد شد، پس این موارد رو بسیار جدی بگیرید.


۱) شایعات و تأثیر اخبار رسانه‌های جمعی

همان ‌طور که می ‌دانید، اخباری که رسانه ‌ها اعم از شبکه‌ های ‌اجتماعی، خبرگزاری‌ ها، مطبوعات و تلویزیون و رادیو و … منتشر می‌ کنند، تأثیر زیادی در بازار سرمایه‌ و سهام شرکت های مختلف دارد. بعضی اوقات انتشار یک خبر منفی درباره وضعیت یک شرکت یا صنعت تأثیر زیادی بر ارزش سهام شرکت ‌ها می گذارد، به خصوص این تأثیرگذاری بر روی کسانی که سرمایه ‌گذاری کوتاه‌ مدت انجام می ‌دهند و رفتارهایشان بیشتر جنبه احساسی دارد، ملموس ‌تر خواهد بود. انتشار این اطلاعات و تحلیل‌ ها با محتوای منفی، فشار فروش در معاملات سهام را بیشتر می کند و از ارزش قیمت سهام و حتی سهام های یک صنعت می کاهد.

این را در نظر داشته باشید که هر چقدر نفوذ رسانه منتشر کننده خبر بیشتر باشد و آن محتوا به دست افراد بیشتری برسد، تاثیرگذاری آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. سرمایه‌ گذاران حرفه ‌ای نیز می ‌دانند وقتی که تحلیل ‌ها و اطلاعات منفی در مورد یک شرکت در اختیار سهامداران و مردم قرار می گیرد، افت قیمت ‌ها بسیار محتمل است. البته چنانچه وضعیت بنیادی آن شرکت عوض نشده باشد، چنین تغییر قیمتی تنها یک فرصت مناسب خرید برای حرفه‌ای‌ های بازار به حساب خواهد آمد، زیرا بعد از این که فشار فروش روانی ناشی از آن اطلاعات منفی پایان یافت، قیمت سهم رشد خواهد کرد و در بیشتر مواقع حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت تا سطح قیمت قبلی خواهد رسید، البته این موضوع به جامعیت خبر، ماندگاری اثرات آن و رسانه منتشر کننده آن بستگی دارد.

بعضا یک تحلیلگر یا خبرنگار یا یک رسانه که از مخاطبین زیادی برخوردار است، در خصوص وضعیت یک شرکت یا صنعت اخبار یا تحلیل منفی انتشار می دهد. این اطلاعات حتی اگر کمی منفی باشد باز هم قادر است روی دید سرمایه گذاران و خوانندگان اثرات زیادی داشته باشدو همان طور که پیش تر گفتیم این تاثیرات روی سرمایه گذاران کوتاه مدت ملموس تر خواهد بود و رفتارهای احساسی آن ها بیشتر خودش را بروز خواهد داد. به هر حال، در نتیجه انتشار این اطلاعات و تحلیل منفی، فشار فروش در معاملات سهام افزایش خواهد یافت و قیمت سهم کاهش پیدا خواهد کرد.

۲) اثرات اقتصاد جهانی در بازار سرمایه

همان طور که می ‌دانید، صنایع اصلی بورس ایران مانند صنایع فولاد،‌ سنگ آهن، پتروشیمی‌، فلزات رنگی، سیمان و دیگر سرمایه‌ گذاری ‌های مرتبط که بیش از ۶۰ درصد ارزش بازار را شامل می‌ شوند، تحت تاثیر اقتصاد جهانی و قیمت کالاها در بازارهای بین ‌المللی قرار دارند. در واقع سرمایه‌ گذاران حرفه ‌ای و مدیران صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری با مطالعه پیوسته شرایط اقتصاد جهانی در آمریکا، اروپا، چین و … سعی می کنند تا تاثیر تحولات اقتصاد جهانی را بر قیمت‌ کالا‌ها در بازارهای بین ‌المللی مورد بررسی قرار داده و اثر آن را بر صنایع “کامودیتی ‌محور” در کشور نیز تحلیل نمایند.

میتوان این طور گفت که مدیران حرفه ‌ای نهادهای مالی می ‌توانند با تحلیل آخرین وضعیت قیمت کالا‌ها در بازارهای جهانی، برای تخمین قیمت و ارزش سهام شرکت ‌های مرتبط داخلی اقدام نمایند و به همین خاطر است که حرفه ‌ای‌ ها از کاهش قیمت سهام به صورت ناگهانی شرکت ‌های بورسی، آسیب به مراتب کم تری را خواهند دید، چراکه با پیش‌ بینی به ‌موقع کاهش قیمت‌ های جهانی اقدام به فروش سهام‌ های مرتبط خود خواهند کرد. برای مثال چنانچه قیمت جهانی فلز مس با کاهش شدیدی روبرو شود، ارزش سهام “ملی ‌مس با نماد فملی” ایران هم به‌ دنبال این تغییر با کاهش مواجه می شود.

۳) عملکرد ضعیف شرکت

بعضا به منظور کاهش قیمت سهام یک دلیل بنیادی وجود دارد. به عنوان مثال در صورت های مالی یک شرکت حاشیه سود خالص کاهش پیدا کرده است یا اینکه نقدینگی شرکت به شکل چشم گیری کم شده است و یا این که امکان دارد شرکت هزینه های عمومی و تولیدی بسیار زیادی را برای ایجاد یک محصول جدید پرداخت کرده باشد. سرمایه گذاران باید به صورت محتاطانه نسبت به تحلیل صورت های مالی در بورس اقدام کنند تا پیش بینی های صورت گرفته را ارزیابی کنند و ببینند که تا چه اندازه تخمین ها در صورت های مالی تحقق یافته است. بررسی وضعیت اقتصادی شرکت اهمیت زیادی دارد، به خاطر این که دیر یا زود این وضعیت در قیمت سهام آن منعکس می شود.

در این خصوص باید به ویژه به حاشیه سود خالص و هزینه های عملیاتی شرکت توجه داشته باشید. این دو مورد باید در گزارش های سه ماهه و یک ساله در چند سال مالی بررسی شده و همچنین موجودی نقدی شرکت را در دوره های پیشین و فعلی بررسی کنید. لذا باید به بررسی نظرات مختلف تحلیلگران و رسانه ها در مورد سود و وضعیت اقتصادی شرکت موردنظر پرداخت، به خاطر این که امکان دارد اطلاعاتی پیدا کنید که توسط شما نادیده گرفته شده یا به آن دقت نشده است.

۴) اثرات عوامل اقتصاد کلان کشور

ارزش سهام شرکت‌ ها از عوامل و متغیرهای کلان اقتصادی مانند؛ نرخ ارز، بهره، مالیات، حامل‌های انرژی، تعرفه بازرگانی و … تاثیر می گیر. تحلیل گران حرفه ای با بررسی روند تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر آن را بر صنایع مختلف مورد بررسی قرار داده و نسبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس اقدام می ‌کنند. این افراد معمولا پیش از صعود یا سقوط ارزش سهام، سیگنال‌ های موثر بر اقتصاد کلان را رصد کرده و مانع ضرر و زیان به سرمایه ‌خود می ‌شوند. برای مثال افزایش شدید نرخ ارز موجب رشد قیمت سهام شرکت‌ های صادراتی خواهد شد که اغلب هزینه‌ های آن‌ ها ریالی و درآمد‌هایشان ارزی می باشد.

تغییر در نرخ مالیات نیز موجب تحول در بازارهای مالی می شود. به عنوان مثال با تصویب لایحه مالیاتی دونالد ترامپ در آمریکا، ارزش بازارهای مالی آن کشور بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین افزایش نرخ بهره می ‌تواند منجر به کاهش P/E بازار، کاهش ارزش سهام و کاهش شدید ارزش اوراق خزانه در بازار بدهی شود. تصمیمات کلان بر کاهش یارانه ‌های انرژی نیز قادر است بر اقتصاد صنایع انرژی ‌محور مثل؛ فولاد، سیمان، پتروشیمی و … اثرگذار باشد و قیمت سهام آن ‌ها را با کاهش شدید مواجه کند.

۵) تحولات درونی صنایع و شرکت ‌ها

موثرترین عامل بر اقتصاد شرکت ‌ها، تحولات درونی صنایع و شرکت ‌ها محسوب می شود. در واقع آخرین وضعیت اقتصادی شرکت ‌ها و تحولات درون آن ‌ها از طریق گزارش ‌های مالی شامل گزارش ‌های میان ‌دوره ‌ای صورت سود و زیان ، گزارش تولید ماهانه، گزارش فعالیت هیئت مدیره، گزارش تفسیری مدیریت،‌ گزارش‌ های افزایش سرمایه و گزارش ‌های شفاف ‌سازی منتشر می‌ شود. تحلیلگران حرفه‌ ای با بررسی مداوم این گزارش‌ ها، ارزش سهام شرکت‌ های مذکور را بررسی کرده و تلاش دارند در زمانی که اخبار و گزارش ‌های رسمی درباره شرکت مناسب نیست، نسبت به فروش سهام آن شرکت اقدام نمایند.

علت کاهش قیمت سهام در بورس

۶) تغییر در چشم انداز شرکت

تمامی شرکت هایی که در بورس پذیرفته شده اند، سالیانه باید یک مجمع عمومی برای تقسیم سود، تصویب صورت های مالی و … برگزار کنند که در آن باید به سخنان هیئت مدیره در خصوص آینده و چشم انداز شرکت توجه داشت. سرمایه گذاران باید هرگونه اظهارات و پیش بینی های مثبت یا منفی که خلاف انتظار سرمایه گذاران است را به خاطر بسپارند، به این خاطر که این موارد اثر خود را روی قیمت سهم می گذارند.

۷) فروش گسترده سهام توسط سهامدار عمده

بعضی از حقوقی ها که سهام یک شرکت را در اختیار دارند، یک محدوده قیمتی یا یک رویداد خاص را به عنوان یک هدف برای فروش قرار می دهند. به عنوان مثال امکان دارد سیاست های سهامدار عمده این باشد که چنانچه سود عملیاتی آن شرکت به صورت مداوم با کاهش روبرو شد، اقدام به فروش گسترده سهام کند یا مثلا تعیین می کنند چنانچه قیمت سهام از ۳۰۰ تومان بالاتر رفت، زمان شناسایی سود است و بهتر است میزان سرمایه گذاری آن ها را در آن شرکت کم کنند. البته در نظر داشته باشید که این یک مثال است و فروش سهام به وسیله سهامداران عمده، میتواند هزاران دلیل متنوع و مختلف داشته باشد، به هر روی اگر این فروش به صورت گسترده اتفاق بیفتد و عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، شاهد افت قیمت سهام آن شرکت خواهیم بود. در مورد فروش سهام به وسیله سهامدار یا سهامداران عمده نکات زیر را در نظر داشته باشید؛

  • روند معاملات آن سهامدار عمده را می ‌تواند با کلیک روی نام شرکت در لیست سهامداران عمده مشاهده کرد، که آیا مرتب در حال فروش است یا این که این فروش موقتی انجام گرفته است.
  • بعضا بعد از فروش گسترده سهام به وسیله سهامدار عمده و افت قیمت سهم، در صورتی که عوامل بنیادی شرکت و عملکرد آن مثل سابق باشد، قیمت سهم مجدد رشد خواهد کرد. این موضوع بیان می کند که افت قیمت صرفا به دلیل فروش گسترده سهم به وسیله سهامدار عمده بوده و وضعیت بنیادی شرکت تغییری نداشته است.
  • با خرید و فروش سهامدار عمده نمی ‌توان و نباید هیچ تصمیمی برای خرید و فروش گرفت. معاملات سهامدار عمده امکان دارد هزاران دلیل مختلف داشته باشد و همیشه بیانگر وجود اتفاقی خاص در یک شرکت نخواهد بود.
  • حجم خرید و فروش سهامداران عمده معمولا بالاست. وقتی که حجم معاملات آنها نسبت به تعداد کل سهام شرکت و نسبت به میزان سهامی که در اختیار دارند کم باشد، تاثیر مثبت یا منفی آن معامله نیز کم تر است.

۸) عدم تحقق شایعات

بعضا یک شرکت مطابق پیش بینی هایی که انجام داده، سودآوری دارد، اما این سودآوری که در گزارش مالی اعلام شده، شایعاتی که وجود داشته را محقق نمی سازد. به عنوان مثال شایعه شده که یک شرکت در سه ماهه اول سال مالی خود، ۲۵۰ ریال سود می سازد، اما این اتفاق رخ نمی دهد. شایعات می تواند یک تخمین غیررسمی یا شنیده شده در بازار باشد که سود یک شرکت را حدس می زند. اینچنین شایعاتی به ویژه چنانچه به صورت گسترده پخش شوند، تاثیر بیشتری روی قیمت سهام خواهند گذاشت. معمولا یک سرمایه گذار معمولی نمی تواند کاری دربرابر این شایعات انجام دهد.

۹) افت قیمت سهم به دلیل افزایش سرمایه

شرکت ها بعضا افزایش سرمایه می دهند و از همین روی تعداد سهام آنها افزایش پیدا می کند. زمانی که تعداد سهام افزایش می یابد، قیمت هر سهم کاهش می یابد تا دارایی فرد از شرکت و سرمایه او تغییر نکند. به عنوان مثال اگر سهام شرکتی در زمان افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی، ۷۰۰ تومان باشد، و سهامداری ۱۰,۰۰۰ سهم از آن داشته باشد، قیمت سهم به ۳۵۰ تومان می رسد، اما در عوض تعداد سهام افراد دوبرابر خواهد شد. سهام جدید امکا ندارد فورا به پرتفوی اضافه نشود و اضافه شدن سهام جایزه به طول بی انجامد که این مورد به نوع افزایش سرمایه در بورس بستگی دارد. برای مثال چنانچه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی باشد، حق تقدم به سهامداران تعلق خواهد گرفت و تبدیل شدن حق تقدم به سهم، معمولا چندماه طول خواهد کشید.

۱۰) خروج نقدینگی از سهم یا صنعت سهم

یکی از مهم ‌ترین مؤلفه‌ های تعیین قیمت سهام و به صورت کلی بورس، ورود و خروج نقدینگی به شمار می رود، به خاطر این که ورود نقدینگی به سهم موجب افزایش تقاضا در سهم می شود و خروج آن همواره با کاهش های قیمتی در سهم همراه می شود. به عنوان مثال زمانی که یک حجم مناسب از نقدینگی حقیقی و حقوقی وارد یک صنعت مثل صنعت داروسازی می شود، این صنعت با تحولاتی روبرو شده و اغلب سهام های این گروه صنعتی با افزایش تقاضا و در پی آن با افزایش قیمت روبرو می شوند و باید توجه داشت که حجم نقدینگی به سمت کدام سهم از گروه دارویی بیشتر روانه بوده است و میتوان انتظار داشت که آن سهم در آن گروه، با افزایش تقاضای بیشتری مواجه شود و مشخصا سودآوری آن سهم برای سرمایه گذاری به مراتب بیشتر از هم گروهی های خود خواهد بود.

اما برعکس این موضوع هم وجود دارد و همان طور که ورود پول به سهم یا صنعتی خاص اتفاق فرخنده ای است، خروج پول از سهم یا صنعت هم میتواند اتفاق ناگواری به حساب آید که موجب میشود سهم با یک دوره رکود مواجه شود. اندازه این دوره رکود به حجم خروج نقدینگی و زمان تخلیه این نقدینگی وابسته است و در نظر داشته باشدی که اگر سهمی با افزایش قیمتی بسیار طولانی مدتی روبرو شده باشد و چند صد درصد و حتی چند هزار درصد در یک سال یا دو سال مواجه شده باشد، قطعا خروج نقدینگی از آن میتواند اتفاقی وحشتناک باشد و سرمایه گذاران جدید را با افت شدید قیمتی و ضرر و زیان های سنگین مواجه سازد، پس در انتخاب سهم برای سرمایه گذاری حتما موضوع ورود و خروج نقدینگی در سهم را مد نظر داشته باشید تا بیشترین سود را ببرید و کم ترین ضرر را متوجه سرمایه خود ببینید.


خلاصه مطلب و کلام آخر

  1. تاثیر گذاری اقتصاد کشورهای بزرگ جهان در بازار بورس : ارزش سهام شرکت‌ ها از متغیرهای کلان اقتصادی مانند؛ نرخ ارز، بهره، مالیات، حامل‌های انرژی، تعرفه بازرگانی و … تاثیر می پذیرند و سرمایه گذاران ابتدا این متغیرها را تحلیل کرده و سپس برای انجام معامله اقدام می نمایند تا متحمل ضرر نشوند.
  2. وجود شایعات در رسانه ها : چنانچه اخبار و اطلاعات منتشر شده منفی در مورد یک شرکت به سرعت پخش شود، ریزش قیمت سهام هم با همان سرعت حرکت خواهد کرد، به این دلیل که فشار فروش در معاملات سهام افزایش می یابد و در نتیجه دارای تبعات منفی زیادی بر روی سرمایه‌ گذارانی که به صورت کوتاه مدت سرمایه گذاری کرده اند دارد. سرمایه‌ گذاران حرفه ‌ای نیز می‌دانند وقتی که اطلاعات منفی در مورد یک شرکت منتشر شود، آن شرکت با افت قیمت‌ بسیار زیادی مواجه می شود.
  3. وضعیت اقتصاد جهانی و تاثیرات آن در بازار بورس : صنایعی مانند؛ صنایع فولاد،‌ سنگ آهن، پتروشیمی‌، فلزات رنگی، سیمان و غیره تحت تاثیر اقتصاد جهانی و قیمت کالاها در بازار های بین ‌المللی قرار دارند. سرمایه گذاران با بررسی شرایط اقتصاد جهانی در آمریکا، اروپا، چین سعی می کنند تا تاثیر تحولات اقتصاد جهانی را بر قیمت‌ کالا‌ها در بازارهای خارجی بررسی کرده و با تخمین به‌ موقع کاهش قیمت ‌های جهانی اقدام به فروش سهام‌ های مرتبط خواهند کرد.
  4. دلایل جانبی کاهش قیمت سهام در بورس : در نظر داشته باشید که تغییر در نرخ مالیات باعث تحول در بازارهای مالی خواهد شد و مورد تاثیرگذاری در تعیین قیمت سهام است. همیشه یک دلیل قانع کننده ای برای ریزش قیمت سهام وجود دارد و سرمایه گذاران باید دلیل آن را بیابند، تصمیمات کلان بر کاهش یارانه‌ های انرژی نیز می ‌تواند قیمت سهام ها را در بازار بورس با کاهش شدید مواجه کند.
  5. تحولات درونی شرکت ها : یکی از حائز اهمیت ترین عوامل بر وضعیت اقتصادی یک شرکت، تحولات درونی شرکت به حساب می آید، به این دلیل که تحول درونی، گزارش مالی، گزارش فعالیت هیئت مدیره، سود و زیان و غیره باید هر ماه به صورت گزارش منتشر شود در نهایت سرمایه گذاران به بررسی این گزارشات می پردازند و چنانچه گزارشات وضعیت مناسبی نداشته باشند، شروع به فروش سهام شرکت خواهند کرد.

در انتها باید گفت که همواره یک دلیل محسوس برای کاهش قیمت سهام وجود دارد و این وظیفه سرمایه گذار است که نقش یک کارآگاه باهوش را بازی کند و دلیل آنرا پیدا کند. سرمایه گذارانی که علل و منبع این اتفاقات را کشف کنند، جایزه شان را با سود بیشتری که کسب می کنند، دریافت خواهند کرد.

هر سوال یا ابهامی دارید یا اگر تجربه ای در خصوص کاهش قیمت سهام در بورس دارید، در بخش دیدگاه ها بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: