برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

طرح کسب‌ و کار (Business Plan) شامل چه مواردی است؟

در ابتدای این مقاله باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که در حقیقت طرح کسب و کار یک نقشه مسیر به منظور استفاده از فرصت‌ ها و مقابله با تهدید ها به حساب می آید. می توان گفت که این طرح به منظور ایجاد، توسعه و اجرای یک پروژه بزرگ و یا به وجود آوردن یک کسب و کار کاربرد های فراوانی خواهد داشت. با توجه به این که نمی‌ توان یک تعریف کاملا دقیق، از پیش‌ معین شده و ثابت از طرح کسب و کار عنوان کرد، به طبع چهارچوب طرح تجاری و نوع و حجم اطلاعات موجود در طرح‌ های کسب و کار نیز با یک دیگر فرق هایی خواهند داشت. در ادامه و با در نظر گرفتن این موضوع که طرح‌ های کسب‌ و کار برای مقاصد گوناگونی ایجاد می گردد، وجود انواع گوناگون از آن ها نباید تعجب برانگیز محسوب گردد.

این نکته را مد نظر داشته باشید که پیش از شروع به نوشتن طرح می بایست نسبت به این که مخاطب‌ شما چه فردی است و این که مقاصد طرح چه می باشد، مواردی را مد نظر خود داشته باشید. در واقع با این که عناصر مشترکی وجود دارد که تقریبا در همه طرح‌ های کسب‌ و کار استفاده می گردد، طرح کسب و کار قادر است با توجه به مخاطب و نوع تجارت گوناگون باشد.

به عنوان مثال چنانچه در حال نوشتن طرح یک شرکت بیوتکنولوژی می باشید، برنامه شما به تفصیل به پروسه های تصویب دولتی خواهد پرداخت. چنانچه در حال تدوین طرحی به منظور استفاده یک رستوران هستید، جزئیات در خصوص مکان و نوسازی‌ ها می‌ تواند بسیار حائز اهمیت به حساب آید. در حقیقت زبانی که در نوشتن طرح برای شرکت بیوتکنولوژی مورد استفاده قرار می دهید به مراتب فنی‌ تر از زبانی خواهد بود که برای یک رستوران از آن بهره خواهید گرفت. طرح‌ ها قادر می باشند در اندازه، جزئیات و ارائه نیز تفاوت هایی نسبت به یک دیگر داشته باشند.

جالب است بدانید که طرح‌ هایی که از دفاتر بیرون نمی روند و انحصارا برای مدیریت و برنامه‌ ریزی استراتژیک داخلی استفاده می شوند، امکان دارد از زبان غیر رسمی‌ تری بهره ببرند و جلوه‌ های دیداری مناسبی نداشته باشند. از سوی دیگر سندی که جهت قرار گرفتن بر روی میز سرمایه‌ گذار خطر پذیر تهیه شده است، زیبایی‌ های گرافیکی بسیار زیادی داشته و بر جنبه‌ های حائز اهمیت رشد کسب‌ و کار و تیم با تجربه مدیریتی که بنا است اهداف رو محقق سازند، تمرکز خواهد کرد. در ادامه ۳ نوع از طرح های کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس همراه سایت کد بورسی باشید.

طرح کسب‌ و کار تک صفحه‌ ای

می توان این طور بیان کرد که طرح کسب‌ و کار تک صفحه‌ ای به صورت دقیق همان چیزی است که باید باشد و به نظر می رسد؛ در واقع خلاصه‌ ای سریع از کسب‌ و کار شما در یک تک صفحه هستند. البته این را در خاطر داشته باشید که این بدان معنی نیست که شما از فونت بسیار کوچکی استفاده نمایید یا مقدار زیادی داده را در یک صفحه تایپ نمایید بلکه این معنی را می دهد که نکات اساسی و حائز اهمیت کسب‌ و کار را به شیوه ای صریح و مختصر به خواننده انتقال دهید. طرح کسب‌ و کار یک صفحه‌ ای قادر است ۲ هدف را محقق نماید که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

در این خصوص باید گفت که در مورد نخست، می‌ تواند ابزاری عالی به منظور معرفی کسب‌ و کار به دیگران به حساب آید، به عنوان مثال سرمایه‌ گذار ها. این نکته را در ذهن داشته باشید که به علت این که سرمایه‌ گذاران زمان بسیار اندکی به منظور مطالعه طرح‌ های کسب‌ و کار طولانی دارند، یک طرح تک صفحه‌ ای اکثرا تاکتیک بهتری به منظور گرفتن وقت از یک سرمایه‌ گذار برای نخستید جلسه رسمی و دیدار نخست خواهد بود. بعد تر و در طی این پروسه، طرحی جامع تر احتیاج خواهد بود ولی طرح تک صفحه‌ ای به منظور شروع کار مناسب تر به حساب خواهد آمد. این نوع از طرح کسب‌ و کار به منظور استفاده شرکت‌ هایی نیز که در مراحل اولیه رشد خود قرار دارند و تنها قرار است بخش های حائز اهمیت تر ایده خود را بیان نمایند، مفید تر می باشد.

طرح کسب‌ و کار ناب

جالب توجه است که در حقیقت یک طرح ناب از طرح تک صفحه‌ ای مشروح‌ تر خواهد بود و دارای اطلاعات مالی مناسب تر و مفصل تری خواهد بود ولی به اندازه طرح کسب‌ و کار کلاسیک جامع نیست. شایان ذکر خواهد بود که طرح‌ های ناب به احتمال بیشتری به منظور رشد و برنامه‌ ریزی استراتژیک به شکل داخلی به کار خواهند رفت. طرح ناب دارای رسمیت‌ های مورد نیاز به منظور ارائه به سرمایه‌ گذار یا وام‌ دهنده نخواهد بود و می توان این طور گفت که تقریبا فقط بر مواردی مثل استراتژی کسب‌ و کار، تاکتیک‌ ها، نقاط عطف، شاخص‌ ها، بودجه و پیش‌ بینی‌ ها تمرکز خواهد داشت که در ادامه هر یک را برای شما شرح خواهیم داد.

لازم به ذکر است که در طرح‌ های ناب از مطرح کردن مواردی مانند تاریخچه شرکت و تیم مدیریتی اجتناب خواهد شد، بخاطر این که حدودا هر فردی در شرکت از این موارد مطلع خواهد بود و نیازی به تکرار مکررات نیست. چنانچه طرح را به منظور سرمایه‌ گذار تهیه نمی کنید، قسمت استراتژی خروج را در طرح عنوان نکنید، بخاطر این که در این مرحله نگران خروج نخواهید بود. آسان ترین طرح ناب کسب‌ و کار به شکل نکته‌ وار به تعریف استراتژی، تاکتیک‌ ها، شرح کامل تاریخ‌ های ویژه و وظایف و ارقام ضروری مثل فروش پیش‌ بینی شده و جریان نقدی و هزینه‌ ای خواهد پرداخت.

جالب است این را در نظر داشته باشید که این طرح زمانی که چاپ شود فقط حدود ۱۰ صفحه است و توجه کنید که تعداد کمی از طرح‌ های ناب احتیاج به چاپ شدن خواهند داشت. در حقیقت بهتر است بگذارید در کامپیوتر باقی بمانند و حداقل هر ماه یک بار آن ها را بازبینی و اصلاح نمایید. نخستین بار که طرح ناب نوشته می‌ شود فقط حدود چند ساعت زمان خواهد گرفت و بازبینی و اصلاح ماهانه آن فقط حدود ۱ یا ۲ ساعت در ماه زمان نیاز خواهد داشت.

طرح‌ های ناب کسب‌ و کار، ابزار هایی مدیریتی به منظور راهنمایی جهت رشد به شمار می روند که هم به منظور استفاده در استارتاپ‌ ها و هم کسب‌ و کار های موجود کاربرد خواهند داشت. در واقع آن ها به صاحبان کسب‌ و کار کمک خواهند کرد تا به وسیله تفکرات استراتژیک و شاخص‌ ها به طرف اهداف حرکت نمایند.

طرح کسب‌ و کار خارجی یا همان سند طرح کسب‌ و کار استاندارد

در این خصوص باید توجه داشت که طرح‌ های کسب‌ و کار خارجی، اسناد رسمی طرح کسب‌ و کار، در جهت ارائه به دیگران به منظور ارائه داده ها در ارتباط با یک کسب‌ و کار تهیه و ارائه می گردند. می توان گفت که مرسوم ترین مورد استفاده طرح کامل کسب‌ و کار، متقاعد کردن شخص سرمایه‌ گذار به امر سرمایه‌ گذاری در یک کسب‌ و کار و دومین استفاده مرسوم از آن، کمک به اخذ وام‌ های تجاری خواهد بود.

بعضی اوقات این نوع طرح به منظور استخدام، آموزش یا جذب افراد کلیدی در سازمان هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت ولی استفاده این شکلی کم تر رایج می باشد. شایان ذکر است که سند رسمی طرح کسب‌ و کار در حقیقت مدل گسترش‌ یافته طرح کسب‌ و کار داخلی یا طرح ناب خواهد بود. اغلب تصویری ثابت نسبت به زمان از طرح داخلی به صورت ایستا است. هرچند طرح داخلی زیبایی و رسمیت بسیاری نخواهد داشت، ولی سند رسمی کسب‌ و کار می بایست بسیار حرفه‌ ای و با توجه بالا به جزئیات قالب و زبان نگارشی تهیه و تدوین شود.

به علاوه موارد عنوان شده، طرح خارجی کسب‌ و کار نحوه استفاده از سرمایه‌ های بالقوه را توضیح خواهد داد. در واقع سرمایه‌ گذاران پول نقد را بی علت در اختیار کسی قرار نخواهند داد. آن ها دوست دارند بفهمند که سرمایه‌ شان به چه صورتی مصرف خواهد شد و بازده مورد انتظار سرمایه‌ گذاری آن ها به چه شکلی خواهد بود. در انتها، طرح‌ های خارجی بر تیمی که بنا است شرکت را به وجود بیاورند تاکید شدیدی می ورزند. در واقع این جمله می تواند کیلیدی باشد که سرمایه‌ گذاران روی افراد سرمایه‌ گذاری می کنند، نه ایده‌ ها. پس بسیار حائز اهمیت خواهد بود که طرح شامل بیوگرافی اعضای کلیدی تیم و پیشینه و تجربه هر یک از آن ها در راستای رشد سازمان باشد.

طرح رسمی کسب‌ و کار شما میبایست حاوی چه مواردی باشد؟

هر چند ما در خصوص انواع گوناگونی از طرح‌ های کسب‌ و کار مواردی را عرض کردیم، عناصری کلیدی وجود دارد که حدودا در تمامی آن ها مشترک خواهد بود. این عناصر حاوی برنامه زمان‌ بندی بازبینی، خلاصه استراتژی، نقاط عطف، مسئولیت‌ ها، شاخص‌ ها و پیش‌ بینی‌ های حائز اهمیت و اصلی طرح خواهد بود. پیش‌ بینی‌ ها شامل فروش، هزینه‌ ها، مصارف و جریان نقدی می باشد. این عناصر اساسی و مهم که به منظور برآورده کردن اهداف واقعی کسب‌ و کار امری ضروری به حساب می آیند، بطور ارگانیک رشد خواهند کرد. در ادامه مروری بر این عناصر خواهیم داشت :

خلاصه اجرایی 

به مانند این ضرب‌ المثل که شانس یک بار در خانه آدم را می‌ زند، خلاصه اجرایی در حقیقت همان کارت فراخوان کسب‌ و کار شما عزیزان به حساب خواهد آمد. شایان ذکر است که خلاصه اجرایی می بایست مختصر و مفید ارائه شود و نکات کلیدی طرح را برجسته بیان نماید. تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران بالقوه هیچ وقت متن بعد از خلاصه اجرایی را مطالعه نمی کنند پس، این بخش می بایست قانع‌ کننده و جذاب تهیه شود.

خلاصه اجرایی می بایست مرور سریعی داشته باشد بر مسئله ای که کسب‌ و کار شما آن را حل خواهد کرد، راه حل شما عزیزان به منظور آن مشکل، بازار هدف کسب‌ و کار خود، نکات کلیدی مالی و خلاصه‌ ای از تیم مدیریتی که قرار است این امور را انجام دهد. هرچند انتقال تمام مفاهیمی که دوست دارید در خلاصه اجرایی انتقال دهید کار سختی به حساب می آید، ولی کوتاه نگهداشتن آن بسیار حائز اهمیت تر خواهد بود. چنانچه توجه خواننده را به خود جلب کرده باشید، او جزئیات را حین مطالعه ادامه طرح پیدا خواهد کرد. در این راستا قادر خواهید بود از طرح کسب‌ و کار تک صفحه‌ ای خود تحت عنوان خلاصه اجرایی بهره بگیرید.

بوم کسب و کار

فرصت‌ ها

قسمتی اغلب مفید در طرح کسب‌ و کار می باشد که به تشریح بازار خواهد پرداخت و خود حاوی اطلاعای مانند؛ تحلیل بازار، داده‌ ها، پیش‌بینی‌ ها، توصیفات و شرایط رقابت خواهد بود.

بازار هدف

به همان اندازه ای که اهمیت دارد شرکت شما چه مسئله ای را برای افراد یا کسب‌ و کار ها در دنیای واقعی حل می‌ کند، این نکته که شما محصول یا خدمت خود را در اختیار چه فردی قرار می دهید نیز به همان میزان مهم خواهد بود. فهم بازار هدفی که دارید، به منظور تدوین کمپین‌ های بازاریابی و پروسه های فروش اثربخش، کلیدی خواهد بود. در کنار بازاریابی، بازار هدف شما نحوه رشد شرکت شما را نیز معین خواهد کرد.

روند های بازار

جالب است بدانید که حائز اهمیت ترین تغییراتی را که در بازار هدف شما در حال اتفاق افتادن می باشد همین الان توضیح دهید. آیا احتیاجات، قابلیت های جمعیت‌ شناختی و ترجیحات بالقوه مشتری به صورت قابل توجهی در حال عوض شدن است؟ عنوان کنید که به صورت ایده‌ آل این روند ها به چه صورتی قادر خواهند بود موجب برتری محصولات یا خدمات شما به نسبت رقبا باشند.

به عنوان مثال چنانچه افراد در بازار هدف شما به شکل فزاینده در حال استفاده از گوشی‌ های هوشمند به منظور انجام وظایفی می باشند که پیش از این در کامپیوتر انجام می‌ دادند، شاید اپلیکیشن موبایلی که شما در حال توسعه آن قرار دارید، قادر باشد به شما در تصاحب سهم بزرگ تری از بازار کمک شایانی نماید.

رشد بازار

این مسئله را شرح دهید که به چه صورتی بازار هدف شما در سالیان گذشته رشد کرده یا کوچک شده است. واضح خواهد بود که در این جا پژوهش بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در این راستا و به منظور سنجش رشد بازار قادر خواهید بود از جستجو های اینترنتی، انجمن‌ های صنفی، موسسات تحقیقات بازار، روزنامه‌ نگاری که بازار شما را کاور می کند یا دیگر منابع معتبر بهره بگیرید. به این مسئله توجه زیادی داشته باشید که بازار رو به‌ رشد، دلگرم‌ کننده خواهد بود، بخاطر این که بیانگر وجود تقاضا هایی گسترده تر در سال های آتی به منظور راه‌حل ارائه‌ شده به وسیله شما خواهد بود.

رقابت

در خصوص با رقابل باید عنوان داشت که در واقع مشتریان شما به منظور رفع احتیاجات خود چه گزینه‌ های دیگری پیش رو خواهند داشت و چه چیزی موجب خواهد شد تا راه‌حل شما عزیزان به منظور استفاده آن ها بهتر محسوب شود؟ در واقع موضوع مزیت رقابتی در این زمینه مطرح خواهد بود.

محصولات و خدمات

در حقیقت بخش محصولات و خدمات طرح کسب‌ و کار شما به هسته آنچه قصد دارید به آن دست پیدا کنید، خواهد پرداخت. در این قسمت، شما عزیزان به تفصیل درباره مشکلی که آن را بر طرف می کنید، نحوه حل آن، دورنما و موارد و دورنمای رقابتی کسب‌ و کار خود خواهید پرداخت. لازم به ذکر خواهد بود که در این قسمت همچنین بسته به نوع شرکتی که در حال تاسیس آن هستید، قادر خواهید بود در خصوص با فناوری‌ هایی که در این جهت از آن ها بهره می گیرید، مالکیت‌ های معنوی که در اختیار دارد و سایر عوامل کلیدی موثر در محصولی که ارائه می کنید یا قرار است ارائه دهید بحث کنید.

بازاریابی و فروش

در این مورد باید بیان کرد که در واقع برنامه بازاریابی و فروش به بازگویی استراتژی‌ هایی که شما به منظور دستیابی  به بازار هدف از آن ها بهره می گیرد خواهد پرداخت. می توان گفت که این قسمت از طرح کسب‌ و کار مروری بر: به چه صورتی شرکت خود را در بازار موقعیت‌ یابی می‌ کنید، به چه صورتی پیشنهادات‌ خودر را ارائه داده و تبلیغات می کنید و پروسه های فروشی که میبایست اتخاذ نمایید دقیقا به چه صورتی اند، خواهد بود.

قسمت عملیات

این قسمت شامل برنامه‌ های مربوط به مکان‌ یابی‌ ها و قابلیت ها، فناوری و همچنین موارد و مشکلات نظارتی خواهد بود که با توجه به نوع ویژه کسب‌ و کار شما با یک دیگر تفاوت هایی خواهند داشت.

نقاط عطف و شاخص‌ ها

در این قسمت باید گفت که در واقع برنامه‌ ها بدون اجرا هیچ اعتباری نخواهند داشت. قسمت نقاط عطف و شاخص‌ ها در طرح کسب‌ و کار، به وظایفی که شما برنامه‌ ریزی داشته اید تا صورت پذیرند و همین طور افراد مسئول و تاریخ انجام آن ها خواهد پرداخت. جالب است در نظر داشته باشید که این قسمت همین طور دارای شاخص‌ های کلیدی جزئی خواهد بود که شما از آن ها به منظور رصد میزان رشد کسب‌ و کار خود بهره خواهید گرفت؛ در نظر داشته باشید که این شاخص‌ ها قادر استتعداد فروش صورت پذیرفته، تعداد صفحات خوانده‌ شده در وب سایت شما یا هر شاخص حیاتی دیگری باشد که به مشخص کردن سلامت کسب‌ و کار شما کمک شایانی خواهد داشت.

مرور شرکت

در نظر بگیرید که مرور شرکت به منظور طرح‌ های خارجی می باشد که در آن خلاصه کوتاهی از ساختار های قانونی، مالکیت‌ ها، تاریخچه و مکان بیان خواهد شد. این طور رایج است که بیانیه ماموریت نیز در این قسمت ذکر خواهد شد ولی آوردن آن در همه انواع طرح‌ های کسب‌ و کار امری ضروری نخواهد بود.

قسمت تیم مدیریتی

قسمت تیم مدیریتی یک طرح کسب‌ و کار به منظور کارآفرینانی که به دنبال جذب سرمایه هستند بسیار حائز اهمیت به حساب خواهد آمد ولی می توان گفت که به منظور استفاده در هر نوع طرح کسب‌ و کار دیگری می‌ تواند حذف شود. در این قسمت شما بیوگرافی کلی تیم مدیریتی را توضیح خواهید داد و شرح خواهید کرد که به چه علت پرسنل مدیریتی این کسب‌ و کار از افراد مناسبی برای هر نقش تشکیل شده است.

برنامه مالی

در ابتدای این قسمت باید گفت که برنامه یا همان طرح مالی عنصری بسیار حائز اهمیت در همه طرح‌ های کسب‌ و کار می باشد. اجرای یک کسب‌ و کار موفق به این معنی خواهد بود که شما به اینکه چه مقدار پول کسب خواهید کرد و چه مقدار از آن را خرج خواهید کرد، تمرکز بسیار زیادی خواهید داشت. می توان این طور بیان کرد که یک طرح مالی خوب تا آنجا پیش خواهد رفت که مشخص کند چه زمانی نیرو های جدید استخدام شوند و یا چه وقتی تجهیزات جدید خریداری گردند.

چنانچه شما استارتاپ یا در جستجوی سرمایه هستید، یک طرح مالی مناسب قادر خواهد بود به شما در تعیین این که به منظور به وجود آوردن یا رشد به چه مقدار سرمایه احیتاج خواهید داشت کمک شایانی می کند؛ پس می‌ دانید که به منظور درخواست چه مقدار وام یا سرمایه اقدام نمایید.

یک طرح مالی اغلب شامل موارد زیر خواهد بود :

  • ترازنامه
  • برنامه پرسنلی
  • پیش‌بینی فروش
  • صورت جریان نقدی
  • صورت سود و زیان
  • نکاتی به منظور ایجاد ارزش از طرح کسب‌ و کار در کم ترین بازه زمانی

توجه داشته باشید که می بایست هر ماه حداقل ۱ بار پیش‌ بینی‌ ها و بودجه‌ های برنامه‌ ریزی‌ شده را با نتایج کسب شده مورد قیاس قرار دهید. برنامه خود را طبق نتایج تنظیم نمایید.
از طرح ناب به منظور مستند سازی پروسه های کاری بهره بگیرید. این سند را به کارمندان جدید هم تقدیم کنید تا آن ها نیز تصویر روشنی از استراتژی کلی شما داشته باشند.
به منظور ترسیم شماتیک کلی استراتژی از طرح کسب‌ و کار تک صفحه‌ ای بهره بگیرید. از این سند به شکل دورهای در جهت بازبینی استراتژی سطح بالا بهره بگیرید. آیا شما هنوز همان مسائل را برای مشتریان خود حل خواهید کرد؟ آیا بازار هدف شما تغییر نکرده است؟
پیش‌ بینی‌ های فروش و بودجه هزینه‌ ای خود را بروز و تازه نگاه دارید. با کسب اطلاعات حداکثری در خصوص با الگوهای خرید مشتری، پیش‌ بینی‌ های خود را اصلاح نمایید.
در اخرین مورد باید گفت که شاخص‌ هایی را به منظور آنچه قصد دارید در ۳۰ روز آینده انجام دهید آماده نمایید. وظایف را به افراد واگذار کنید، تاریخ مشخص نمایید و در صورت احتیاج قسمتی از بودجه را به آن تخصیص دهید.

امیدواریم که از این مقاله از سری مقالات سایت کد بورسی نهایت رضایت رو داشته باشید و تونسته باشید که از موارد عنوان شده استفاده نمایید.

برای دوستانتان بفرستید: