برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق های قابل معامله در بورس

صندوق های قابل معامله در بورس چیست؟

در ابتدای مقاله باید گفت که در حقیقت صندوق قابل معامله در بورس از نظر ساختار و ماهیت مثل صندوق های سرمایه گذاری مشترک خواهند بود که سرمایه گذاران می توانند آن را به شکل آنلاین در بازار سرمایه مورد معامله قرار دهند و بسیاری از محدودیت های صندوق های سرمایه گذاری مشترک را به همراه نخواهد داشت. ما در این مقاله بنا داریم در مورد این موضوع صحبت نماییم که صندوق های قابل معامله در بورس به چند دسته تقسیم می گردد و آیا بهتر است در این صندوق ها سرمایه گذاری کرد یا خیر و چه ملاک هایی به منظور انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری مورد تحلیل قرار داد. بنابراین تا انتهای مقاله با کد بورسی همراه باشید تا سرانجام قادر به یک انتخاب خوب در بازار شوید.

آیا سرمایه گذاری در صندوق قابل معامله در بورس کار منطقی به حساب می آید؟

تعداد زیادی از افراد علاقه دارند که در بازار بورس سرمایه گذاری نمایند اما از آن جا که آگاهی مورد نیاز و تخصصی در این زمینه را ندارند، این طور ترجیح می دهند که وارد این بازار نشوند و سرانجام پول خود را در بانک سپرده می کنند که با توجه به تورم حال حاضر کشور، اغلب شاهد از میان رفتن ارزش پول خود خواهند بود. در این راستا باید بیان کرد که برای افرادی که تمایل به پذیرش ریسک دارند و علاقه دارند که در بازارهای مالی به فعالیت بپردازند، اما زمان فعالیت در بازار و کسب دانش را ندارند سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و یا صندوق های قابل معامله در بورس توصیه بسیار مناسبی خواهد بود.

پس چنانچه قصد یک سرمایه گذاری با ریسک بالا و بازدهی مناسب را دارید سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس توصیه می گردد، بخاطر این که این صندوق ها با یک مدیریت دارایی مناسب توانایی ساختن بهترین بازدهی را به منظور افزایش سود سرمایه گذاران را خواهند داشت.

انواع صندوق های قابل معامله در بورس – در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم؟

جالب است بدانید که صندوق قابل معامله در بورس در کشور ما به ۳ دسته صندوق قابل معامله با درآمد ثابت، صندوق قابل معامله مختلط و صندوق قابل معامله در سهام طبقه بندی می گردد، که هر کدام از این صندوق ها با توجه به نوع صندوق در دارایی های متنوعی سرمایه گذاری خواهند کرد که در این قسمت از مقاله بنا داریم در مورد ماهیت هر یک از این صندوق ها توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. در نظر داشته باشید که یک سرمایه گذار با توجه به میزان ریسک و انتظار بازدهی که دارد یکی از این صندوق ها را بر می گزیند. برای مثال چنانچه سرمایه گذاری قدرت ریسک دارد قادر است در صندوق های قابل معامله در سهام سرمایه گذاری نماید و چنانچه فردی توانایی پذیرش ریسک را ندارد و بنا دارد که در گام نخست مدیریت سرمایه مناسبی را داشته باشد و سپس به فکر بازدهی باشد قادر است در صندوق قابل معامله با درآمد ثابت سرمایه گذاری خود را انجام دهد.

صندوق قابله معامله در سهام 

در خصوص با این صندوق باید بیان داشت که در واقع بیشتر دارایی های این صندوق ها در سهام خواهد بود به شکلی که ۹۰ درصد دارایی صندوق در سهام و ۱۰ درصد ان در اوراق با درآمد ثابت خواهد بود. صندوق های قابل معامله سهامی به منظور سرمایه گذارانی هستند که ماهیت بازار سرمایه را دریافته اند و توانایی پذیرش ریسک بالا را خواهند داشت، اما زمان یا دانش کافی برای فعالیت در این حوزه را ندارند و به همین دلیل بهتر است در صندوق های قابل معامله سهامی و یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک سهامی سرمایه گذاری کنند. پس این ETF ویژه سرمایه گذارانی می باشد که ریسک پذیر می باشند و انتظار بازدهی مناسبی را نیز هم خواهند داشت. صندوق آگاس، کاریس و … صندوق قابل معامله در سهام به حساب خواهند آمد.

صندوق قابل معامله با درآمد ثابت

جالب است بدانید که این صندوقETF بیشتر در اوراق با درامد ثابت سرمایه گذاری انجام خواهد داد. این صندوق ها نقاط قوت بسیار مناسب تری به نسبت سرمایه گذاری در بانک خواهند داشت و از همین جهت بهتر است سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در بانک در این اوراق با سود بیشتر و شرایط مناسب تر سرمایه گذاری نمایند. شایان ذکر خواهد بود که حداقل ۷۵ درصد دارایی های این صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده بانکی و حداقل ۵ درصد تا ۲۰ درصد از دارایی های صندوق می تواند در سهام، حق تقدم، گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری شود. مدیران این صندوق ها با مدیریت دارایی به فکر کم کردن ریسک و از طرف دیگر افزایش بازدهی صندوق خواهند بود.

صندوق قابل معامله مختلط

در نظر داشته باشید که این صندوق ها هم در اوراق با درآمد ثابت و هم در سهام سرمایه گذاری انجام خواهند داد، به شکلی که حدود ۶۰ درصد این صندوق ها قادرند در سهام و ۴۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت و یا ۴۰ درصد در سهام و ۶۰ درصد در اوراق با درآمد ثابت باشد. پس صندوق های مختلط به منظور سرمایه گذارانی که ریسک متعادلی دارند و از طرف دیگر به دنبال بازدهی مناسیی خواند بود، مناسب می باشد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس

یکی از نکات مثبت و قابل توجه صندوق قابل معامله در بورس این به حساب می آید که به منظور هر سرمایه گذاری با هر نوع سطح ریسکی صندوقی برای این کار وجود خواهد داشت. این بدان معناست که سرمایه گذاران با سطح ریسکی کم در صندوق قابل معامله با درآمد ثابت، سرمایه گذاران با ریسک بالا در صندوق قابل معامله سهامی و سرمایه گذاران با ریسک متعادل در صندوق قابل معامله مختلط قادر می باشند به سرمایه گذاری بپردازند. از نقاط قوت دیگر صندوق های سرمایه گذاری بازار گردانی این صندوق ها محسوب می شود و بازار گردانی صندوق ها یکی از عوامل افزایش میزان نقد شوندگی صندوق ها نیز خواهد بود. جالب است بدانید که صندوق های قابل معامله در بورس معاف از مالیات خواهند بود و با سرمایه گذاری در این صندوق ها، سرمایه گذار در حقیقت مالیاتی پرداخت نخواهد کرد.

شایان ذکر است که یکی از مزایای بسیار عالیه صندوق های قابل معامله در بورس، خرید و فروش آنلاین در آن به حساب می آید به شکلی که سرمایه گذار می تواند به آسانی واحد های این صندوق را معامله نماید و حتی احتیاجی به رفتن به نهاد مالی به منظور خرید واحدهای صندوق نخواهد بود. از دیگر مزایای صندوق های قابل معامله این می باشد که سرمایه گذار با هر سطحی از آگاهی قادر می باشد آن را معامله نماید، بخاطر این که مدیریت این دارایی ها به وسیله افراد خبره و متخصص صورت خواهد پذیرفت و مدیران این صندوق ها با متنوع سازی دارایی ها امکان کسب بازدهی مطلوب تری را برای سرمایه گذاران به وجود خواهند آورد.

صندوق های قابل معامله در بورس ارزش خرید دارد یا خیر؟

در انتها و با توجه به موارد عنوان شده می توان گفت که سرمایه گذاری در صندوق قابله معامله در بورس می تواند به منظور سرمایه گذارانی که وقت مورد نیاز به منظور سرمایه گذاری در بورس را ندارند مناسب باشد و از طرف دیگر می تواند قسمتی از پرتفوی سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری به حساب آید. در حقیقت به این معنا که سرمایه گذاران تازه وارد به بازار سرمایه قادر می باشند قسمتی از پرتفو خود را به خرید این صندوق ها با هر شرایطی تخصیص دهند. اغلب بعضی از سرمایه گذاران به منظور کم کردن ریسک پرتفو سرمایه گذاری قسمتی از سرمایه خود را به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص می دهند؛ در همین راستا خرید صندوق های با درآمد ثابت میتواند این احیتاج سرمایه گذاران را نیز جواب گو باشد. امیدوارم مطالبی که خدمت شما عرض شد، بدرتان خورده باشد و بتوانید در جهت سرمایه گذاری صحیح و افزاش سود از آن استفاده نمایید.

هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید:

برای دوستانتان بفرستید: