برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صندوق سرمایه گذاری چیست | بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق سرمایه گذاری چیست ؟ همه در شرایط اقتصادی کنونی به دنبال محل امن و مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. صندوق های سرمایه گذاری قطعا می توانند مکان مناسبی برای سرمایه گذاری افراد محسوب شوند، اگر روش سرمایه گذاری درست در آن ها را بلد باشیم و بدانید در چه زمانی با چه مقدار سرمایه و بر روی چه نوعی از صندوق های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری کنیم. برای اینکار اول باید بدانیم که صندوق سرمایه گذاری چیست و چه انواعی از آن وجود دارد و چه تفاوتی میان آنهاست و بعد از این که درک کردیم صندوق سرمایه گذاری چیست و روش کار و مقدار سوددهی آن چقدر است، حالا قادر خواهیم بود سرمایه گذاری مناسبی روی آن ها داشته باشیم تا حتی در شرایطی که بورس، مسکن، دلار، طلا، سکه و به صورت کلی بازارهای مالی کشور نوسانی و نزولی است، سود بسیار خوب و مطمئنی را کسب کنیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست ؟

سرمایه گذاری در بورس تهران همواره ریسک­‌ های زیادی به همراه دارد. امکان دارد موجب ضرر رسیدن به سرمایه گذار شده و یا حتی به نابودی سرمایه­ او منتهی شود، از همین روی در حال حاضر و در بیشتر کشورهای پیشرفته که بازار بورس پویا و پر رونقی دارند سرمایه­‌ گذاران، خود به صورت مستقیم وارد بازار نمی شوند و اوراق بهادار را به نام و حساب خود خرید و فروش نمی کنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بلکه نهادهای مالی ایجاد شده که هدف آن جمع آوری سرمایه از مردم است. در ادامه این سرمایه در بورس، به وسیله یک تیم حرفه ‌ای سرمایه ‌گذاری می‌ شود. حائز اهمیت ترین و اصلی ترین این نهادها که سرمایه‌ های کوچک را جمع ‌آوری کرده و در بازار اوراق بهادار سرمایه ‌گذاری می‌ کنند، “صندوق‌­ های سرمایه گذاری” هستند. این صندوق ها سرمایه‌­ های مشتریان را جمع کرده و وجوه مذکور را در انواع مختلف سهام و اوراق بهادار دیگر سرمایه گذاری می‌ کنند. در این صورت سرمایه گذاران در سود و زیان احتمالی این صندوق ‌ها شریک خواهند شد.

انواع صندوق ‌های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری انواع گوناگونی دارند. بعضی اوقات بر حسب ترکیب دارایی. یعنی این که منابع نقدی سرمایه گذاران را در کدام یک از اقسام اوراق بهادار سرمایه گذاری می­ کنند. هم ‌چنین بر حسب میزان ریسک ناشی از سرمایه گذاری در این صندوق‌­ ها. اقسام این صندوق ‌ها بدین شرح می باشند :

صندوق سرمایه گذاری در سهام : نقطه مقابل صندوق های سرمایه­ گذاری با درآمد ثابت، صندوق­‌ های سرمایه گذاری در سهام هستند. بخش عمده منابع این دسته از صندوق ها در سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس سرمایه ‌­گذاری می ­‌شود. از آن جایی که سرمایه‌­ گذاری این صندوق ها در سهام است سرمایه ­‌گذاری در آن با ریسک نسبتا بالاتری روبرو است و در عوض سود آوری آن نیز فاقد محدودیت‌ هایی است که صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت خواهد داشت.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت : این نوع صندوق ببیش تر حجم سرمایه مشتریان خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت یا سپرده ­های بانکی مدت دار سرمایه ­گذاری می­ کنند. اصلی ترین ویژگی این نوع صندوق ها میزان بسیار پایین و نزدیک به صفر ریسک ناشی از سرمایه گذاری است، از همین روی سودی که این صندوق‌ ها کسب می کنند اغلب کم است. نکنه حائز اهمیت اینجاست که هر صندوق یک ضامن نقدشوندگی که معمولا بانک است، دارد که تضمین نقدینگی صندوق است و در هر لحظه آمادگی دارد تا اگر سرمایه ‌گذاران تمایل به خروج از صندوق داشتند، به دلیل کم بودن نقدینگی، آن را تامین کند. وجود ضامن در صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری، یکی از اصلی ترین و بهترین امتیازات و مزیت های صندوق ‌ها در ایران است به خاطر این که با پذیرش این ریسک بسیار مهم، هر سرمایه‌ گذار در هر زمانی قادر است سرمایه خود را به ارزش روز به صورت وجه نقد دریافت کند.

صندوق ­‌های سرمایه گذاری مختلط : این نوع صندوق ­‌ها حد واسط بین صندوق­‌ های با درآمد ثابت و صندوق­‌ های سرمایه گذاری در سهام محسوب می شوند. همان طور که از اسم این صندوق ­‌ها مشخص است، منابع تحت مدیریت آن­ها به نسبت تقریبا برابر بین اوراق بهادار با درآمد ثابت و سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس تقسیم می­ شوند. البته صندوق‌­ های سرمایه‌­ گذاری مذکور در بالا را با پارامترهای دیگری نیز می ‌­توان تقسیم بندی نمود، به عنوان مثال صندوق­ سرمایه­ گذاری با/بدون تقسیم سود، صندوق سرمایه گذاری با/بدون ضامن نقد شوندگی، صندوق سرمایه گذاری با یا بدون تضمین حداقل سود، صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال و صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس و مواردی از این دست.

حتما بخوانید : تفاوت سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری در چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETF : جالب است بدانید که فعالیت اصلی این صندوق ‌ها، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌ های فیزیکی است که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته می ‌شود. عملکرد این نوع از صندوق‌ ها به عملکرد دارایی پشتوانه آن وابسته است. گفتنی است که مهم ترین قابلیت این صندوق‌ ها، داد و ستد پذیری واحدهای سرمایه گذاری آنها در بازار بورس می باشد، بدین شکل که معامله واحدهای این نوع از صندوق ‌ها به شیوه معاملات سهام عادی، در سامانه معاملاتی بازار فرابورس ایران انجام می شود. صندوق های قابل معامله می ‌توانند هر کدام از ۳ نوع صندوق سرمایه گذاری که گفتیم باشند. ریسک متفاوتی که این نوع از صندوق ‌ها نسبت به سایر صندوق ‌های گفته شده دارند، این است که واحدهای سرمایه گذاری آنها در بورس معامله می ‌شوند، لذا عرضه و تقاضای بازار و شرایط بورس نیز می‌ تواند بر قیمت آنها اثرگذار باشد. همچنین خرید و فروش این صندوق ‌ها از طریق بورس می ‌تواند به نقدشوندگی بیشتر آن ها کمک شایانی نماید.

صندوق ‌های سرمایه گذاری در طلا : تعداد زیادی از مردم دوست دارند که با خرید طلا و سکه، ارزش پول خود را حفظ نمایند، ولی اتفاق ‌هایی مثل گم‌ یا ربوده شدن، همواره پیش روی این نوع از سرمایه ‌گذاری‌ ها قرار داشته است. صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری طلا با خرید و فروش سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا که اغلب در بورس پذیرفته ‌شده ‌اند، به کسب بازده می ‌پردازند. در نتیجه، سرمایه‌ گذاران علاوه بر رهایی از مشکلاتی که عنوان کردیم، می‌ توانند با ارقام خرد در طلا سرمایه‌ گذاری نمایند. البته این صندوق ‌ها می ‌توانند مازاد دارایی ‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده ‌ها و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌ گذاری نمایند.

صندوق های سرمایه گذاری

مزایای صندوق سرمایه گذاری چیست ؟

  1. امکان انتخاب آسان : وجود تعداد زیاد و متنوعی از صندوق‏ ها برای سرمایه ‎گذاران این امکان را فراهم می کند که صندوق موردنظر خود را به سادگی انتخاب نمایند.
  2. تنوع ‌بخشی به سرمایه‌ گذاری و کاهش ریسک : افرادی که به وسیله صندوق‌ ها سرمایه‌ گذاری می ‌کنند، اگرچه در ظاهر واحدهای سرمایه‎گذاری صندوق‏ ها را خریده اند، ولی در واقع مالک سبدی متنوع از اوراق بهادار شده ‏اند، به خاطر این که صندوق‏ ها، با وجوه حاصل از فروش واحدهای سرمایه‌ گذاری خود، مجموعه‌ ای متنوع از اوراق بهادار، اعم از سهام و یا اوراق مشارکت را می خرند و بدین ترتیب، خریدار واحدهای سرمایه ‌گذاری صندوق هم در واقع، دارای سبد متنوعی از اوراق بهادار بوده و ریسک کمتری متحمل می شود.
  3. صرفه ‌جویی در مقیاس و کاهش هزینه معاملات : صندوق‏ های سرمایه ‎گذاری برای این که بازده مناسبی برای سرمایه ‌گذاران خود کسب کنند، به ‌صورت پیوسته در حال بررسی و تحقیـق پیرامون شرایط بازار هستند و معمولا کارشناسانی را برای این منظور در نظر گرفته اند، در حالی که چنانچه یک سرمایه‌ گذار بخواهد شخصا از خدمات مشاوران و متخصصان بورس استفاده کند، باید هزینه قابل توجهی را بپردازد. همچنین هرچند حجم خرید و فروش اوراق بهادار در یک صندوق بسیار زیاد است، ولی هزینه انجام معاملات بین همه دارندگان واحدهای سرمایه ‌گذاری آن صندوق تقسیم می‌ شود، لذا سهم هر یک از سرمایه ‌گذاران از این هزینه ‌ها کاهش پیدا می کند.
  4. استفاده‎ از خدمات کارشناسان : سرمایهگذاری موفق و مناسب در بورس بدون تجربه و دانش لازم امکان پذیر نمی باشد. تنها افرادی قادرند در این بازار موفق باشند که علاوه بر دانش و تجربه به‏ صورت مرتب مسائل بازار و اطلاعات لازمه معاملات را پی‏گیری کنند. افرادی که در صندوق‏ ها سرمایه‎ گذاری می‏ کنند، در واقع سرمایه خود را به افراد متخصص در بورس می‏ سپارند و از این طریق ریسک سرمایه ‌گذاری خود را تا حدود زیادی کم می کنند.
  5. قابلیت نقدشوندگی بالا : آن دسته از کسانی که در صندوق ‏ها سرمایه گذاری می‏ کنند در صورت نیاز به تمام و یا بخشی از سرمایه خود می‏توانند به دفاتر صندوق‏ ها و یا شعبه‏ های آن‏ها مراجعه کرده و فرم تقاضای واگذاری یا اصطلاحاً ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود را تکمیل کنند. پس از تکمیل و تحویل فرم، حداکثر پس‌ از هفت روز کاری مبالغ مربوطه به حساب آن‏ها واریز می‎ شود، در حالی که وقتی فرد به صورت مستقیم سهام شرکتی را می خرد، در صورتی که نماد آن شرکت بنا به دلایلی برای مدتی متوقف باشد، امکان فروش سهام شرکت تا بازگشایی نماد وجود ندارد.

چقدر از سرمایه خود را برای خرید صندوق‌ ها صرف کنیم؟

این امر کاملا به شرایط شما در عرصه معامله‌ گری در بازار سرمایه وابسته است. چنانچه فردی هستید که تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارید ولی وقت، دانش و مهارت لازم را در این حوزه ندارید بدون تردید، صندوق سرمایه گذاری سهامی و مختلط، گزینه مناسبی برای شما به حساب آیند. با توجه به حجم سنگین سرمایه در اختیار صندوق‌ های سرمایه گذاری، اغلب در دوران رونق بازار سرمایه ارزش واحدهای سرمایه گذاری صندوق ‌ها با رشد قابل توجهی مواجه می‌ شود و در سایر دوران، عملکردی خنثی از خودش نشان می ‌دهد.

حتما بخوانید : صندوق های قابل معامله در بورس

با این حال بسیاری از معامله‌ گران بورسی، قسمتی از سرمایه بورسی خود را به خرید واحدهای صندوق ‌های سرمایه گذاری با سابقه درخشان اختصاص می‌ دهند تا بتوانند عملکرد مضاعفی را در بازار تجربه کنند. لذا با توجه به سابقه معاملاتی خود و ارزیابی صندوق‌ های گوناگون پیشنهاد می‌ شود تا قسمتی از سرمایه خود را به خرید واحدهای صندوق ‌های سرمایه گذاری اختصاص دهید.

چقدر سرمایه برای مشارکت در صندوق‌ سهامی نیاز است؟

در راستای سرمایه گذاری در صندوق ‌های سهامی باید حداقل یک واحد یا یونیت سرمایه گذاری خریداری کنید. واحد یا یونیت سرمایه گذاری کوچکترین جزو سرمایه گذاری در صندوق ‌های سرمایه گذاری به حساب می آید. البته بعضی از صندوق ‌ها مقدار حداقل سرمایه گذاری را ۱۰ واحد سرمایه گذاری که می شود حدودا یک میلیون تومان در نظر گرفته اند. تمامی این موارد در اساسنامه و امیدنامه صندوق ‌ها عنوان شده است.

آیا خرید صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک در مقایسه با مستقیم مطمئن ‌تر است؟

با توجه به این که صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک در سبدی بسیار متنوع از سهام و سایر انواع اوراق بهادار سرمایه‌ گذاری می ‌کند، ریسک سرمایه‌ گذاری نیز کاهش پیدا می کند، لذا گفتنی است ریسک سرمایه‌ گذاری در صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک از ریسک سرمایه ‌گذاری مستقیم در بورس به مراتب کم تر است.

صندوق سرمایه گذاری سهامی برای چه افرادی مناسبند؟

طبیعت بازار سهام به شکلی است که در بلند مدت عملکرد بهتری دارد، به صورتی که با صرف وقت و استفاده از دانش تخصصی در بلند مدت سودده می ‌باشد، لذا صندوق‌ های سهامی مناسب افرادی است که علاقه‌ مند به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار بورس و کسب بازدهی بالاتر نسبت به سرمایه ‌گذاری در بانک هستند، ولی وقت و دانش کافی برای انجام این کار را در اختیار ندارند.

صدور و ابطال واحد صندوق ‌های سرمایه گذاری چگونه است؟

قیمت واحدهای سرمایه‌ گذاری در صندوق ‌های غیرقابل معامله، ۲ تا ۳ روز کاری بعد مشخص می ‌شود، از همین روی وقتی ‌که افراد برای سرمایه‌ گذاری به یک صندوق مراجعه می‌کنند، از آن درخواست می کنند تعداد واحد مشخصی را برایشان صادر کند. پس از گذشت ۳ روز و مشخص شدن قیمت، صندوق، واحدها را صادر می ‌کند. با توجه به تغییر همیشگی قیمت واحدها، میان مبلغ پرداخت ‌شده و مبلغ واحدهای خریداری ‌شده، مابه ‌التفاوتی وجود دارد که صندوق، آن را به‌ حساب فرد بازگشت می ‌دهد. هنگام فروش نیز، پس از ارائه درخواست فروش واحد، دو روز زمان نیاز است تا قیمت واحدها مشخص شود و واحدهای فرد فروخته یا ابطال گردد.

ارزش هر سهم صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری چگونه تعیین می گردد؟

ارزش خالص دارایی‌ های صندوق سرمایه‌ گذاری در پایان هر روز معاملاتی محاسبه می ‌شود و از تقسیم مابه ‌التفاوت دارایی ‌ها و بدهی ‌ها بر تعداد واحدهای منتشر شده، ارزش هر واحد سرمایه ‌گذاری مشخص می ‌شود که طبق این قیمت فرد می‌ تواند اوراق جدید خریداری و یا اوراق قبلی خود را ابطال کند.

درآمدزایی افرادی که سهام صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری را می خرند چگونه است؟

۱) افزایش ارزش خالص دارایی ‌ها یا NAV
۲) دریافت سود تقسیمی سالانه صندوق
۳) دریافت سود سرمایه ‌ای حاصل از خرید و فروش اوراق بهادار به وسیله صندوق

نکات مهم برای خرید واحدهای صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری

  • افراد مختلف با توجه به میزان سرمایه، درجه ریسک ‌پذیری و روحیات فردی، استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری متفاوتی در پیش می ‌گیرند، ولی اغلب برای مدیریت ریسک سرمایه‌ گذاری، سعی می ‌کنند همه تخم ‌مرغ ‌ها را داخل یک سبد قرار ندهند. شما هم چنانچه قصد دارید ریسک ‌تان کمتر شود، سعی کنید تمام سرمایه ‌خود را به یک صندوق اختصاص ندهید.
  • چنانچه قرد ریسک ‌پذیری هستید و قصد دارید قسمتی از سرمایه‌ خود را وارد صندوق‌ های سهامی یا مختلط کنید، سعی کنید در بازه‌ هایی اقدام به این کار کنید که شاخص بورس دارد روند اصلاحی ‌خود را تمام می‌ کند.
  • سرمایه ‌گذاری در این نوع صندوق ‌ها بهتر است با دید بلندمدت برای مثال بیشتر از ۱ سال باشد تا احتمالا سود شیرینی نصیب سرمایه ‌گذار کند، لذا بهتر است آن بخشی از سرمایه ‌خود را وارد این صندوق‌ها کنید که در کوتاه‌ مدت احتیاجی به آن ندارید.
  • بهتر است مقدار سرمایه ‌ای که قصد دارید در یک صندوق سهامی یا مختلط بگذارید، به چند بخش تقسیم کنید و در فاصله ‌های زمانی مختلف اقدام به سرمایه ‌گذاری نمایید. در انتهای روند اصلاحی این امکان وجود دارد که روند قیمت واحدهای صندوق نزولی باشد و اگر در چند مرحله خرید کنید، میانگین خرید پایین ‌تری خواهید داشت.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاری در صندوق ‌های سرمایه گذاری مختلف مزایای بسیاری برای شما به همراه دارد. یکی از مزایای آن قانونی بودن و وجود نظارت رسمی و دولتی روی عملکرد و فعالیت صندوق‌ های گوناگون است. مزیت دیگر سرمایه گذاری در این صندوق ‌ها، وجود افراد متخصصی است که به‌ نوعی به نمایندگی از شما با پول و سرمایه ‌شما در بازارهایی شروع به فعالیت می ‌کنند و دیگر از ریسک سرمایه گذاری به صورت مستقیم در بورس خبری نیست.

نمی توان به صورت قاطعانه در خصوص این که بهترین صندوق سرمایه گذاری در بورس کدام است، نظر داد. دلیل این امر هم این است که هر کس برنامه‌ های خاصی برای سرمایه گذاری دارد و رویکردهای شخصی افراد هم نسبت به سرمایه گذاری کاملا متفاوت است.

به عنوان مثال فردی که تنها به دلیل نداشتن زمان کافی یا دانش لازم برای شرکت در بورس به سراغ سرمایه گذاری در صندوق ‌ها می ‌رود، احتمالا صندوق سرمایه گذاری در سهام را انتخاب می ‌کند، اما فردی که به ریسک کردن علاقه ندارد و به دنبال سودی معین است، صندوق ‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت را انتخاب می ‌کند.

لذا با بررسی نیاز، میزان بودجه تحت اختیار برای سرمایه گذاری و علایق شخصی باید به بهترین گزینه از میان صندوق‌ها برای سرمایه گذاری رسید. به صورت کلی، این صندوق‌ ها به شما کمک می ‌کنند تا فعالیت‌ های قانونی و امنی را پیگیری کنید. هر چقدر که میزان آگاهی و اطلاعتان نسبت به عملکرد پیشین صندوق‌ ها بیشتر شود،  تصمیم ‌گیری بهتری نیز دارید.

در این مطلب آموزشی یاد گرفتیم که صندوق سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است. امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان صندوق سرمایه گذاری چیست نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد صندوق های سرمایه گذاری مختلف داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید. اگر هم تجربه ای هم در سرمایه گذاری روی این صندوق ها دارید، خوش حال میشم با من و سایر مخاطبان سایت کد بورسی در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: