برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صفر تا صد بازار کریپتو به زبان ساده

می دانید اگر صفر تا صد بازار کریپتو را بدانید، بازار رمزارزها چه پتانسیل هایی برای کسب سود و افزایش سرمایه دارد؟! قطعا نمی دانید که هنوز صفر تا صد بازار کریپتو را یاد نگرفته اید و با بازار ارزهای دیجیتال آشنایی زیادی ندارید! ولی خبر خوش این است که در این مطلب قصد داریم صفر تا صد بازار کریپتو را به زبان ساده و کاملا کاربردی به شما توضیح دهیم تا یک بار برای همیشه به وسیله یک منبع مطمئن و بروز، همه چیزی که درباره بازار ارز دیجیتال باید بدانید را یاد بگیرید؛ پس به هیچ عنوان این فرصت مناسب برای یادگیری بازار بیت کوین و رمزارزها را از دست ندهید و تا انتها همراه کد بورسی بمانید؛

صفر تا صد بازار کریپتو

بازار ارزهای دیجیتال یه بازار نسبتا نوپا به حساب می آید که از سال ۲۰۰۹ (سال پیدایش بیت کوین) تا به امروز هر روز بزرگ و بزرگ تر شده و محبوبیت و مقبولیت بیشتری بین مردم، معامله گران، سازمان ها و دولت ها پیدا کرده است. بازار ارزهای دیجیتال، بازاری است که شامل خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل و سایر ارزهای مبتنی بر بلاکچین می‌ شود. این بازار در سال ۲۰۰۹ با ورود بیت کوین به بازار شروع شد و از آن زمان به شدت رشد کرده است. ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین و بدون واسطه‌ ای مانند بانک‌ ها عمل می‌ کنند. با توجه به معاملاتی که در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌ شود، قیمت این ارزها به شدت نوسان پذیر است و ممکن است در یک روز تا چند ده درصد تغییر کند.

حتما بخوانید : ارزهای دیجیتال آینده دار ۲۰۲۷


اکثر ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری بلاکچین کار می‌ کنند که این فناوری به آن ها اجازه می‌ دهد تا تراکنش‌ ها را بدون واسطه و با قابلیت اطمینان بالا انجام دهند. همچنین، برخلاف پول‌ های فیزیکی، ارزهای دیجیتال قابل تقلید نیستند و برای افرادی که در آن ها سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، یک پناهگاه از نظر نقدینگی و حفظ ارزش است. با توجه به ویژگی‌ های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال، این بازار به عنوان یک فرصت سرمایه‌ گذاری جذاب برای افراد در سراسر جهان شناخته شده است. با این حال، به دلیل نوسان بالای قیمت ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری در این بازار به شخصیت سرمایه گذاری و میزان ریسک پذیری شما ارتباط وابسته است. اگر می خواهید صفر تا صد بازار کریپتو را یاد بگیرید، کد بورسی راه اندزای شده تا در این زمینه ها به شما کمک کند؛

موضوعات مورد بررسی در این مطلب؛

  • ارز دیجیتال چیست؟
  • اصطلاحات پرکاربرد در بازار کریپتوکارنسی
  • تفاوت ارزهای دیجیتال با پول واقعی
  • اهمیت ورود به بازار کریپتو
  • نحوه ورود به بازار ارز دیجیتال
  • انواع کیف پول های دیجیتالی
  • انواع روش های سرمایه گذاری در بازار رمزارزها
  • بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری
  • بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار رمزارزها
  • هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴
  • وب سایت های مهم برای فعالان حوزه کریپتوکارنسی
  • حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار کریپتو
  • عوامل تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتالی
  • توصیه شخصی برای ورود و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال، نوعی پول مجازی یکتاست که به وسیله هیچ دولتی و یا کشوری عرضه نمی گردد. رمزارزها بر روی شبکه بلاک چین رمز گذاری شده و امکان هک کردن آن وجود ندارد (البته تا به امروز) و به دلیل امنیت بالا یکی از بهترین روش ها برای پرداخت و انتقال وجه محسوب می شود. ارزهای دیجیتال مزایای بسیاری نسبت به ارز های فیات دارند. حذف شخص ثالث در زمان نقل و انتقالات، پرداخت امن و رمز نگاری ارز از مهم ترین ویژگی کریپتوکارنسی هاست. می توان گفت که در حال حاضر بانک ها و بسیاری از محدودیت ها را برای نقل و انتقالات بین المللی کاملا حذف کرده است.

برای مثال شما به منظور انتقال مبلغی به فردی در قاره دیگر، تنها کافیست آدرس کیف پول فرد را بدانید و به سادگی در آدرس کیف پول مقصد خودتان وارد کرده و مبلغ مورد نظرتان را منتقل کنید. بیت کوین یکی از نخستین ارزهای دیجیتال در دنیاست و امروزه بین ارزهای دیجیتال رتبه یک را دارد. جالب است بدانید هر ارز دیجیتال هدف خاصی را دنبال می کند و پشتوانه آن پروژه ای است که قرار است مشکل مهمی را برطرف نماید. مثلا برای انتقال مبلغی به فردی در قاره دیگر، فقط کافیست آدرس کیف پول فرد را بدانید و به راحتی در آدرس کیف پول مقصد خودتان وارد کرده و مبلغ مورد نظرتان را انتقال دهید. در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار ۵۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد که همواره در حال افزایش است.

اصطلاحات پرکاربرد در بازار کریپتوکارنسی

صرافی – Exchange : صرافی بستری است که به وسیله آن می توانید برای معامله بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال اقدام کنید و این ارزها را با یکدیگر و بین اشخاص به شکل آنلاین مورد معامله قرار دهید. صرافی ها به طور کلی به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند که هریک سازوکارهای مشابهی دارند اما در جزئیات، مثل نحوه احراز هویت و خدمات رسانی، ارزهای مورد پشتیبانی و امنیت پلتفرم متفاوت هستند. برای مثال، صرافی بایننس یکی از خوش آتیه ترین و جامع ترین پلتفرم های معاملاتی در بازار رمزارزهاست. حال به این می رسیم که صرافی متمرکز و غیر متمرکز چه تفاوت هایی باهم دارند؛

  • صرافی متمرکز : اصطلاح متمرکز به موسسه یا سازمانی می گویند که به وسیله فرد یا گروهی کنترل می شود.
  • صرافی غیر متمرکز : غیر متمرکز یعنی این که در معاملات ارزهای دیجیتال، مبادلات به‌ شکل همتا به همتا و غیرمترکز انجام شوند. به عنوان مثال فروشنده و خریدار مستقیما با یکدیگر ارتباط دارند و واسطه ‌ای مثل سازمان بین آن ‌ها قرار ندارد.

ارزش بازار  Market cap : ارزش بازار یا همان مارکت کپ، از ضرب قیمت فعلی رمزارز موردنظر در تعداد کل ارزهای در گردش حاصل می شود. ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار رتبه دهی می ‌شود. سایت کوین مارکت کپ مرجع اصلی ارزش بازار رمزارزهای مختلف در دنیای کریپتوکارنسی است. بیت کوین امروزه با بیش از ۵۳۰ میلیارد دلار، بیشترین ارزش بازار را در بازار به خود اختصاص داده است. اتریوم، تتر و بایننس کوین در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

کوین Coin : کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که به شکل مستقل عمل می کنند و بلاک چین اختصاصی خود را دارند؛ مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا، کاردانو و …

توکن Token : توکن‌ ها ارزهایی هستند که بلاک ‌چین مخصوص به خود را ندارند و با استفاده از قرارداد هوشمند بر روی یک بلاکچین ساخته می ‌شوند مثل تتر؛

تتر – Tether : تتر یک ارز دیجیتال و استیبل کوین می باشد؛ بدین معنی که هر Tether با یک دلار آمریکا پشتیبانی می ‌شود و مساوی همان ارزش دارد. استیبل کوین یا کوین پایدار در حقیقت کوین ‌هایی با قیمت ثابت هستند. به صورت معمول بیشتر استیبل کوین‌ ها پشتوانه دلار دارند. روش خرید ارز دیجیتال تتر در ایران را اینجا یاد بگیرید؛

وایت پیپر – Whitepaper : وایت پیپر یا گزارش عملکرد، گزارشی است که در آن توسعه دهندگان به بیان جزئیات طرح یا سیستم ‌خود می پردازند. در سال ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو هم وایت پیپری از بیت کوین منتشر کرد. برای تحلیل وضعیت بنیادی یک رمزارز، می بایست به وایت پیپر ارز مورد نظر توجه خاصی داشته باشید و عملکرد تیم پروژه دیجیتالی را در طول زمان رصد کنید تا ببینید تیم پشتیبان طبق وایت پیپر پیش می رود یا خیر.

استیبل کوین – StableCoin : در دنیای کریپتوکارنسی، کوین‌ هایی وجود دارد که ارزش آن ها با یک دارایی ثابت مثل دلار برابر است. به این گونه کوین‌ ها، استیبل کوین می گویند. به عنوان مثال، قیمت استیبل کوینی مثل تتر، یک دلار است. استیبل کوین ‌ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شدند و بر خلاف سایر ارزهای دیجیتالی که قیمت پایداری ندارند، می ‌توانند از سرمایه معامله ‌گران محافظت نمایند. این که ارز فیات چیست را اینجا بیشتر توضیح داده ایم.

احراز شناخت مشتری KYC : احراز شناخت مشتری (Know Your customer) برای توصیف قوانینی استفاده می شود که مطابق آن ها، فروشنده می بایست اطلاعات کاملی از هویت خریدار داشته باشد. این اطلاعات به منظور تایید و احراز هویت کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و در تراکنش ­‌های با حجم زیاد الزامی است (برای کاربران جمهوری اسلامی معمولا الزامی است!)

پامپ و دامپ – Pump & Dump : وقتی که گروهی از سرمایه ‌گذاران تصمیم گیری کنند که قیمت ارزهای دیجیتال را به شکل مصنوعی افزایش یا کاهش دهند، پامپ و دامپ را شاهد خواهیم بود. بعضی از سرمایه‌ گذاران وقتی که قیمت یک ارز دیجیتال پایین است، برای خرید آن اقدام می کنند و در ادامه، با تبلیغات و اخبار دورغ، افزایش قیمت را به ارمغان می آورند (پامپ) و به دیگران اعلام می‌ کنند که الان بهترین زمان برای خرید آن دارایی است!

حتما بخوانید : پامپ و دامپ چیست و تشخیص پامپ و دامپ چگونه است؟


لذا تقاضا برای آن ارز دیجیتال افزایش پیدا می کند و سرمایه ‌گذاران سودجو ارزهای خود در بیشترین قیمت ممکن به فروش می رسانند. پس از مدتی، قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد (دامپ) و افراد بی تجربه بخشی از سرمایه خود را در این بازار از دست خواهند داد!

آلت کوین Altcoin : آلت کوین ‌ها رمزارزهایی هستند که بعد از بیت کوین ایجاد شده ‌اند و این اصطلاح به تمامی ارزهای دیجیتال اختراع شده بعد از بیت کوین اطلاق می ‌شود. البته با افزایش دامیننس اتریوم، در حال حاضر به ارزهای به غیر از بیت کوین و اتریوم، آلت کوین گفته می شود. آلت سیزن نیز به فصلی گفته می شود که آلت کوین ها رشدی به مراتب بالاتر از بیت کوین و اتریوم می دهند.

نگهداری ارز دیجیتال به مدت طولانی – HODL : هودل نخستین بار برای بیت کوین استفاده شد ولی امروزه این عبارت به معنی نگه داشتن و به فروش نرساندن رمزارزهای مختلف در شرایط گوناگون و حتی نوسانات شدید بازار است. این اصطلاح وقتی ایجاد شد که یکی از کاربران سایت بیت کوین تاک، پیام I AM HODLING (من در حال هودل کردن هستم) را منتشر کرد؛ جالب اینجا بود که این کاربر به اشتباه به جای کلمه HOLD، کلمه HODL را نوشت که یک اشتباه تایپی بود. پس از مدتی، اصطلاح هودل در جامعه رمزارزها رواج یافت و به نگهداری بلند مدت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در جامعه جهانی کریپتوکارنسی، هودل می گویند. ارزهای دیجیتال جامانده از بازار برای هولد را حتما اینجا بشناسید.

نهنگ – Whale : اصطلاح نهنگ برای توصیف افرادی استفاده می شود که تراکنش ‌‌هایی با حجم بسیار بالا انجام می‌‌ دهند که پول زیادی در بازار برای خرید مقدار زیادی ارز دیجیتال، سهام یا هر نوع دارایی دارند. نهنگ ها به عنوان معامله‌ گران سرمایه دار، روی آینده یک رمزارز خوش‌ بین و یا مبالغ سنگینی سرمایه گذاری می‌ کنند که به آن ها نهنگ های گاوی (صعودی) نیز گفته می شود. استراتژی ‌هایی که به وسیله افراد نهنگ استفاده می شود، تاثیر بسیاری بر وضعیت بازار رمزارزها دارد که این تاثیرات می ‌‌توانند مثبت و یا منفی باشند. باید در نظر داشت که توانایی نهنگ‌ ها برای خرید، می تواند نوسانات شدیدی در بازار را به دنبال داشته باشد.

کیف پول – Wallet : ولت رمزارزها کاربران را قادر می سازد تا ارزهای دیجیتال را ذخیره کرده و معاملات خود را از این طریق انجام دهند. در ولت از کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می ‌شود و به دو دسته کلی کیف پول گرم (نرم افزاری) و کیف پول سرد (سخت افزاری) تقسیم می شود که در ادامه مفصل راجع به آن ها توضیح داده ایم؛

استخراج – Mining : ماینینگ به فرایندی گفته می شود که تایید تراکنش ‌ها با استفاده از کامپیوترها و مطابق با حل مسائل ریاضی به ‌شکل رمز نگاری شده انجام شده، صورت می ‌گیرند. البته باید در نظر داشت که در مرحله آخر بعد از تایید صحت تراکنش، بلاک جدیدی به زنجیره بلاک ‌های قبلی اضافه خواهد شد. استخراج رمز ارز به زبان ساده

شت کوین یا میم کوین – shitcoin : به ارزهای دیجیتال نسبتا بی ارزش که پشتوانه خاصی ندارند و هدف خاصی را دنبال نمی کنند، شت کوین گفته می شود. این ارزها بنیاد بسیار ضعیفی دارند و نوسانات در آن ها بسیار بالاست و نمی توان آینده ای را برای آن ها در نظر گرفت!

نکته : ایردراپ، آربیتراژ، استیکینگ، عرضه اولیه ارز دیجیتال، فومو و … دیگر اصطلاحاتی هستند که برای فعالیت در بازار رمزارزها باید با آن ها آشنایی داشته باشید ولی به این دلیل که کمی تخصصی تر بودند، در این مطلب به توضیح آن ها نپرداخته ایم؛

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول واقعی

مهم ترین تفاوت ارز دیجیتال و پول واقعی، قابلیت ناشناس بودن کاربران در دنیای رمز ارزهاست. در واقع معاملات ارزهای دیجیتال فقط با آدرس کیف پول افراد انجام می ‌شود، بی آنکه مشخصاتی از هویت فرد مورد نظر در دسترس باشد، این در حالی است که تمام تراکنشات بانکی با ثبت اطلاعات دقیق و کامل افراد قابل انجام است.

حتما بخوانید : مشاغل مرتبط با بورس در یک نگاه


برگشت‌ ناپذیر بودن تراکنش‌ ها در دنیای رمزارزها، انحصاری بودن کریپتوها (برای استفاده از شبکه‌ های گوناگون ارز دیجیتال مانند اتریوم، بیت کوین و … احتیاجی به کسب مجوز از سازمان یا نهاد خاصی نیست)، امنیت در معاملات ارز دیجیتال (شخص سومی تحت عنوان سیستم بانکداری در معاملات ارزهای دیجیتال وجود ندارد) و انجام معاملات برون مرزی (انتقال رمزارز به تمام نقاط جهان در کوتاه‌ ترین زمان و به ساده ترین شکل ممکن امکان پذیر است) از دیگر تفاوت های پول دیجیتال و پول واقعی به حساب می آید.

اهمیت ورود به بازار کریپتو

بسیار شنیده ایم که می گویند، در سال ۲۰۳۰ جایگاه ارزهای دیجیتال در بین ۹۰ درصد مردم و سازمان ها تثبیت می شود؛ پس چرا الآن که فرصت سرمایه گذاری امن در یک دارایی ارزشمند و محدود را در قیمت هایی به مراتب مقرون به صرفه تر از آینده داریم، این فرصت را از دست بدهیم و در بازار ارزهای دیجیتالی سرمایه گذاری نکنیم!! اگر یک بخشی از سرمایه خود را به سرمایه گذاری در بازار رمزارزها اختصاص دهیم، سبد سرمایه گذاری خود را متنوع تر کرده و می توانیم در آینده هم سود بسیار خوبی کسب کنیم؛

به زمانی فکر کنید که بیت کوین تنها چند سنت بود و برای خرید یک پیتزا، ۲۰ هزار بیت کوین نیاز بود! اگر در آن زمان روی این دارایی با ارزش سرمایه گذاری کرده بودیم، در حال حاضر مولتی میلیونر دلاری بودیم! الآن هم نیاز نیست احساساتی و هیجانی شویم، نیازی نیست کل سرمایه خود را وارد این بازار کنید و یا ملک و ماشین برای خرید بیت کوین و آلت کوین ها به فروش برسانید، بلکه یک بخش کوچکی از سرمایه خود که می توانید روی آن ریسک کنید را به خرید ارزهای دیجیتال آینده دار اختصاص دهید.

نحوه ورود به بازار ارز دیجیتال

فرض کنید شما اطلاعات ابتدایی را کسب کرده اید و قصد دارید وارد بازار رمزارزها شوید؛ باید دقیقا چه کاری انجام دهید؟ برای ورود به بازار رمزارزها ابتدا باید یک پلتفرم معاملاتی (صرافی) را انتخاب کنید و در آن ثبت نام و احراز هویت کنید؛ به صورتی که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی که آن صرافی پشتیبانی می کند، برای شما فراهم باشد.

در گام بعدی باید حساب کاربری که در صرافی مورد نظر خود ایجاد کردید را شارژ کنید؛ بسته به صرافی که انتخاب می کنید (داخلی یا خارجی)، امکان شارژ ریالی و یا تتری حساب کاربری خود را خواهید داشت؛ اگر می خواهید از صرافی های داخلی استفاده کنید، معمولا امکان شارژ ریالی حساب کاربری وجود و حتی خرید ارزهای دیجیتال با ریال وجود دارد ولی اگر بخواهید با صرافی های خارجی کار کنید، ابتدا باید ریال خود را در صرافی داخلی به تتر تبدیل کنید و در ادامه حساب کاربری صرافی خارجی خود را با تتر شارژ کرده و ارز مورد نظر خود را خریداری کنید. پس به صورت کلی به یک صرافی داخلی برای فعالیت در بازار رمزارزها احتیاج خواهید داشت. صرافی های نوبیتکس، والکس، تبدیل و … بهترین پلتفرم های داخلی ارز دیجیتال هستند.

پس از این که حساب کاربری خود را شارژ کردید، نوبت به آن می رسد که سفارش مورد نظر خود را روی ارز مورد نظرتان ثبت کنید؛ فرضا می خواهید بیت کوین خریداری کنید؛ بایستی صفحه مربوط به بیت کوین را در صرافی خود باز کنید و با استفاده از بخش خرید (buy) برای خرید مقدار دلخواه بیت کوین اقدام کنید.

بعد از این که سفارش شما ثبت و به سیستم ارسال شد، باید صبر کنید تا طرف مقابل معامله هم سفارشی مشابه یا بیشتر در قیمت مورد نظر ارسال کند تا سفارش خرید شما کامل شود و بیت کوین به پرتفوی دیجیتالی شما افزوده شود.

پس از این که بیت کوین مورد نظر خود را خریدید و در بخش پرتفوی سرمایه گذاری قابل مشاهده بود، باید بیت کوین خریداری شده را به کیف پولی امن منتقل کنید؛ چرا که کیف پول های صرافی ها امنیت کافی را ندارد و به خصوص زمانی که قصد هودل کردن رمزارزهای خود را دارید و می خواهید بلندمدت سرمایه گذاری کنید، بهتر است حتما ارزهای دیجیتال مورد نظر را به کیف پول امنی واریز کنید که تنها خودتان به آن دسترسی دارید.

اما اگر تریدر هستید و یا به هر دلیلی قصد معامله کوتاه مدت و یا میان مدتی دارید و سرمایه شما آنقدر نیست که ارزش پرداخت کارمزد انتقال را داشته باشد، می توانید از همان کیف پول صرافی ها برای کوتاه مدت استفاده کنید ولی به صورت کلی این کار را توصیه نمی کنیم.

حتما بخوانید : بهترین زمان ورود به بازار ارز دیجیتال


کار شما برای خرید بیت کوین همین جا به پایان می رسد و شما دیگر فعال بازار کریپتوکارنسی به حساب می آیید و می توانید با رصد کردن اخبار، تحلیل تکنیکال و بنیادی قیمت از این بازار سود به دست آورید و سرمایه خود را در این بازار افزایش دهید تا در صورت صعود قیمت ها در سال های آتی، سود قابل ملاحظه ای کسب کنید.

نکته : فرآیندی که طی کردیم، برای خرید و فروش تمامی ارزهای دیجیتال در تمامی صرافی ها صادق است و ممکن است در جزئیات تفاوت هایی وجود داشته باشد؛ فقط در نظر داشته باشید که برای خرید ارز دیجیتال از یک صرافی، صرافی باید ابتدا آن ارز را در لیست ارزهای خود داشته باشد و اصطلاحا از معاملات آن پشتیبانی کند.

انواع کیف پول های دیجیتالی

۱) کیف پول های نرم افزاری : کیف پول هایی که به وسیله اتصال مستقیم به اینترنت می توانید از خدمات مختلف آن استفاده کنید، کیف پول های گرم یا نرم افزاری هستند که معمولا رایگان ارائه می شوند و می توانید از خدمات آن ها استفاده کنید ولی درجه اطمینان و ایمنی آن ها خیلی بالا نیست، چرا که با اتصال به اینترنت، امکان هک شدن حساب کاربری و یا آدرس خصوصی کیف پولتان وجود دارد.

توصیه می کنیم اگر دید بلندمدت به بازار رمزارزها ندارید و یا سرمایه شما در این بازار خیلی زیاد نیست (زیر ۲۰ هزار دلار)، این کیف پول ها می توانند برای شما گزینه نسبتا مناسبی باشند. کیف پول های اکسدودس، جکس، الکتروم، مای سلیوم، اتمیک و متامسک از محبوب ترین کیف پول های نرم افزاری دنیا هستند.

۲) کیف پول های سخت افزاری : به دستگاه های کوچکی که برای انتقال ارز به اینترنت احتیاج ندارند و آفلاین می توانید از خدمات آن ها استفاده کنید، کیف پول های سرد یا سخت افزاری گفته می شود که امنیت بسیار بالایی دارند ولی برای خرید آن ها حدودا باید بین ۸۰ تا ۱۵۰ دلار هزینه کنید. بهترین کیف پول های سخت افزاری را اینجا بشناسید.

اگر سرمایه شما زیاد است و یا دید بلندمدتی به حضور و فعالیت در بازار کریپتوها دارید، خرید و استفاده از این دستگاه ها می تواند برای شما بهترین گزینه ممکن باشد؛ البته باید از دستگاه فیزیکی این کیف پول به خوبی نگهداری کنید. کیف پول های لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، ترزور وان، ترزور تی و کیپ کی از پرطرفدارترین کیف پول های سرد بازار رمزارزها هستند.

۳) کیف پول های تحت وب : به کیف پول های نرم افزاری که تنها در بستر سیستم عامل های دسکتاپی مثل ویندوز، مک، مکینتاش و لینوکس می توانید از آن ها استفاده کنید و قابلیت استفاده در تلفن های همراه را ندارند، کیف پول های دسکتاپی یا تحت وب گفته می شود. کیف پول های دسکتاپی بلاکچین دات کام (blockchain.com) و آرموری از معروف ترین کیف پول های تحت وب جهان به حساب می آیند که امنیت قابل قبولی دارند.

۴) کیف پول های موبایلی : به کیف پول های نرم افزاری که تنها در بستر تلفن های همراه قابل استفاده هستند و نسخه دسکتاپ آن ها ارائه نشده است، کیف پول های موبایلی گفته می شود. تراست ولت محبوب ترین و پرکاربردترین کیف پول موبایلی حال حاضر می باشد که در سیستم عامل های مختلف موبایلی قابلیت نصب و استفاده را دارد و توسط صرافی بایننس نیز پشتیبانی می شود که خود اعتبار این کیف پول را افزایش می دهد و همچنین در آن می توانید از امکانات خرید و فروش رمزارز از صرافی بایننس نیز به صورت همزمان استفاده کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال را اینجا بیشتر توضیح دادیم.

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

خرید و فروش (ترید) : در این روش می توانید با خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازار سود به دست آورید. در بازار صعودی می توانید با خرید یک ارز در قیمت های پایین تر و فروش آن در قیمت های بالاتر کسب سود کنید و در بازارهای نزولی نیز می توانید با فروش یک ارز در قیمت های بالاتر و خرید مجدد آن در قیمت های پایین تر سود به دست آورید. علم تحلیل تکنیکال و مدیریت ریسک برای این دسته از معامله گران بسیار حائز اهمیت و حیاتی است.

استخراج ارز : اگر دانش، سرمایه و زمان مورد نیاز برای معامله ارزهای دیجیتال را ندارید و نمی خواهید در معرض استرس بازار و نوسانات آن قرار گیرید، استخراج رمزارزها می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد؛ البته استخراج ارزها نیز به سرمایه زیادی احتیاج دارد و دیگر مثل گذشته صرفه اقتصادی مناسبی ندارد ولی همچنان هستند کسانی که با استفاده از دستگاه های اسیک، بیت کوین استخراج می کنند و یا با استفاده از ریگ ماینینگ، اتریوم و سایر رمزارزهای کوچک تر را ماین می کنند. در نظر داشته باشید که چیزی تحت عنوان استخراج رایگان فلان ارز دیجیتال نداریم و اصلا سمت این موارد نروید!

خرید و استیک : اگر دارایی کافی برای خرید و راه اندازی دستگاه های استخراج را ندارید، به سادگی می توانید ارزهای دیجیتالی که امکان استیکینگ آن ها فراهم است را در پلتفرم های خاصی که امکان این کار را به شما می دهند، استیک کنید و سود تضمینی و دلاری استیک رمزارزهای خود را دریافت کنید. سود استیک ارزهای دیجیتال زیاد نیست ولی تضمینی است و به صورت اتوماتیک در حساب کاربری شما منظور می شود. برای مثال می توانید ارز ترون را در کیف پول تراست به سادگی استیک کنید و در ازای این کار، واحدهای جدید ترون به شما تعلق خواهد گرفت. اتریوم، کاردانو، بایننس کوین، پولکادات، پالیگان، ترون، تزوس و سولانا از شناخته شده ترین ارزهای دیجیتالی هستند که قابلیت استیکینگ دارند. بهترین کیف پول های سخت افزاری را اینجا بشناسید.

آربیتراژ : زمانی که شما یک دارایی را در یک زمان مشابه، با قیمت های متفاوتی خرید و فروش کنید، اصطلاحا آربیتراژ انجام داده اید؛ فرض کنید ساعت ۱۱ صبح روز ۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۲، بیت کوین در صرافی نوبیتکس ۲۷۵۰۰ دلار قیمت دارد و در همان لحظه، بیت کوین در صرافی بایننس به قیمت ۲۷۶۵۰ به فروش می رسد، شما می توانید نوسانات این چنینی را در بازار مشاهده کرده و با استفاده از الگوریتم های قیمتی که پیش از این شناسایی کرده اید، به سود تبدیل کنید و ریسک نگهداری ارزهای دیجیتال را نیز نپذیرید.

شرکت در ایردراپ ارزها : ایردراپ در دنیای ارزهای دیجیتال مشابه پذیره نویسی سهام جدید در بازار بورس خودمان است؛ در واقع پروژه هایی که قصد جذب و تامین سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی و یا به اتمام رساندن پروژه خود را دارند، از ایردراپ بخشی از توکن های شبکه خود استفاده می کنند و تمامی متقاضیان خرید توکن می توانند برای خرید آن اقدام کنند؛ معمولا شرکت در ایردراپ های دیجیتالی با هزینه اندکی قابل انجام است و بعضا می تواند حتی رایگان انجام شود و تنها برای افزایش شهرت و پذیرش در بازار در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

حتما بخوانید : ایردراپ چیست و چگونه رایگان رمزارز دریافت کنیم؟


به صورت کلی ایردراپ ها بی ارزش اند! این اتفاق افتاده است که ایردراپی سود بسیار بالایی بدهد و در ادامه نیز پروژه آن ارزش زیادی در بازار پیدا کند، ولی ایردراپ های فیک و کلاهبرداری نیز در حال حاضر بسیارند و می توان گفت که بیش از ۹۵ درصد از ایردراپ ها، سرانجام خوبی را تجربه نخواهند کرد؛ پس هوشمندانه کار کنید و وقت، سرمایه و انرژی خود را در این نوع از سرمایه گذاری رمزارزها هدر ندهید.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری

درست است که بیت کوین بزرگ ترین و ارزشمندترین دارایی دیجیتال است و یا اتریوم آینده درخشانی دارد، اما انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری، کار ساده ای نیست و می تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد؛ چرا که افراد مختلف میزان ریسک پذیری، سرمایه اولیه، دانش سرمایه گذاری، افق زمانی سرمایه گذاری و به صورت کلی شخصیت سرمایه گذاری متفاوتی دارند و به همین دلیل نمی توان برای همه یک نسخه کلی پیچید اما می توان این طور گفت که برای سرمایه گذاری در بازار رمزارزها، بهتر است حداقل ۴۰ الی ۶۵ درصد از کل سرمایه خود را به بیت کوین اختصاص دهید، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سرمایه را اتریوم خریداری کنید و مابقی را ۵ ارز دیجیتال کوچک به صورت مساوری خریداری کنید که آینده خوبی برای آن ها تصور می شود؛ مثل کاردانو، سولانا، پولکادات، استلار، ریپل، بایننس کوین، پالیگان، لایت کوین، آوالانچ، کازماس، چین لینک، دوج کوین و …

آموزش صفر تا صد ارز دیجیتال رایگان

بدین صورت، شما مدیریت ریسک هم انجام داده اید و در بازاری که ریسک سرمایه گذاری و ورود به آن بسیار بالاست، تا حدود زیادی خودتان را بیمه می کنید که در صورت صعود بازار بتوانید سود خوبی کسب کنید و در صورت نزول بازار نیز دارایی شما به مراتب کم تر از دیگر حالات کاهش یابد. البته بازهم تاکید می کنم که ارزهای دیجیتال و درصد وزنی آن ها در سبد سرمایه گذاری شما به موارد زیادی بستگی دارد و نیازمند بررسی های فراوان می باشد و برای همه افراد نمی تواند یکسان باشد.

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار رمزارزها

برای بهترین استراتژی سرمایه گذاری هم نمی توان نسخه کلی برای همه معامله گران و سرمایه گذاران پیچید؛ بنابراین ممکن است بهترین استراتژی سرمایه گذاری برای یک شخص ریسک پذیر با بهترین سرمایه گذاری برای یک شخص ریسک گریز با یکدیگر متفاوت باشد و باید هم همین طور باشد. پس در قدم اول باید روحیه سرمایه گذاری خودتان را بشناسید و بدانید چرا، با چه شرایطی و در چه زمانی قصد ورود به چه بازاری برای به دست آوردن چه مقدار سود را دارید؟ پس باید به سوالات زیر دقیق پاسخ دهید؛

چه اندازه ریسک پذیر هستید؟ زیاد – متوسط – کم

قصد دستیابی به چه میزان سودی را دارید؟ زیاد/بلندمدت – کم/کوتاه مدت – متوسط/میان مدت

افق زمانی سرمایه گذاری شما چقدر است؟ بلندمدت – میان مدت – کوتاه مدت – روزانه

اطلاعات و دانش معامله گری شما چقدر است؟ زیاد – متوسط – کم

چقدر می توانید روی احساسات خود کنترل داشته باشید؟ زیاد – متوسط – کم

چقدر از سرمایه خود را می خواهید وارد بازار کنید؟ کل – نصف – بخشی

اینگونه است که پاسخ به این سوالات می تواند بهترین بازار و یا بهترین رمزارزها برای سرمایه گذاری شما را مشخص کند. فرض کنید شما فرد ریسک پذیری هستید، قصد سرمایه گذاری بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال را دارید و آنقدر به احساسات خود کنترل دارید که قادرید در بدترین شرایط بازار هم دست به فروش و یا هر اقدام هیجانی دیگری نزنید تا بتوانید در بلندمدت سود قابل ملاحظه ای کسب کنید؛ از طرفی مدیریت ریسک را رعایت کرده اید و قصد دارید پرتفوی سرمایه گذاری برای خود تشکیل دهید و بخشی از آن را به بازار رمزارزها اختصاص دهید؛ لذا می خواهید بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار پرنوسان نمایید و اطلاعات نسبتا خوبی هم از بازار دارید و تجربه شما در معامله گری، پایین نیست.

حتما بخوانید : بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان


بنابراین در این صورت می توانید یک استراتژی بلندمدتی روی ارزهای دیجیتال بنیادی مثل بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، سولانا، کاردانو و … بچینید و این ارزها را با وزن های مختلف خریداری کرده و در یک کیف پول امن، به دید بلندمدت هولد کنید. در این بین اگر دنیا و بازار کریپتو با نوسانات لحظه ای ناشی از جنگ و … همراه شد و قیمت ارزهای دیجیتال هیجانی کاهش یافت، مجددا با پول نقدی که دارید، یک بخش دیگر از سرمایه خود را وارد بازار می کنید و افق زمانی سرمایه گذاری خود را روی ۵ الی ۱۰ سال تنظیم می کنید و بعد از این مدت، به احتمال بسیار زیاد، سود بسیار بالایی نصیب شما می شود و سرمایه تان چندین برابر خواهد شد؛ بنابراین این بهترین استراتژی برای شخص شماست.

هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴

هر چهار سال یک بار، مقدار بیت‌ کوینی که به ماینرهای این ارز دیجیتال اعطا می گردد، طی فرآیندی که به عنوان Bitcoin Halving، نصف می‌ گردد. مخترع بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، معتقد بود که کمبود، می تواند افزایش ارزش را به همراه آورد. بنابراین بیت کوین از این نظر تحولی بود که توانست برای اولین بار یک محصول دیجیتالی را کمیاب کند به صورتی که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. ایده محدود کردن عرضه و هاوینگ بیت کوین در تضاد آشکار با نحوه عملکرد ارزهای فیات مانند دلار آمریکاست.

ارزهای فیات در ابتدای امر با قوانین محکمی ایجاد شدند؛ به عنوان مثال برای ایجاد یک دلار، دولت آمریکا می بایست مقدار معینی طلا را ذخیره می کرد که این موضوع به عنوان استاندارد طلا شناخته می شد اما رفته رفته این موضوع تغییر کرد و به نوعی دولت آمریکا از قدرت دلار در دنیا و امکان چاپ و خرج کردن آن سواستفاده کرد و همین امر تورم را به همراه آورد، ولی در بیت کوین این اتفاق قرار نیست رخ دهد! جالب است بدانید که امروزه بیش از ۱۹ میلیون از کل عرضه ۲۱ میلیونی بیت کوین استخراج شده است.

هاوینگ‌ های بیت کوین تا زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شود، ادامه پیدا خواهد کرد و این طور پیش بینی می‌ شود که این اتفاق در سال ۲۱۴۰ رخ دهد. زمان هاوینگ بعدی بیت کوین در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ است و ممکن است که پس از آن قیمت بیت کوین با نوسان روبرو گردد.

حتما بخوانید : هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴


بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک یا حدودا هر چهار سال، پاداش بلاکی که به استخراج‌ کنندگان برای تایید و پردازش تراکنش‌ ها داده می شود، به نصف کاهش می یابد. جالب است بدانید در سال ۲۱۴۰ که آخرین واحد بیت کوین هم استخراج شود، بدین منظور که همچنان شبکه از نظر امنیت پایداری خود را حفظ کند و ماینرها نیز فعالیت خود را ادامه دهند، کارمزد تراکنش‌ ها جایگزین پاداش دریافتی می شود. بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین به ما ثابت کرده است که سرمایه‌ گذران انتظار افزایش قیمت بعد از آن را دارند.

دلیل اصلی برای انتظار افزایش قیمت کوتاه مدت پس از نصف شدن پاداش بلاک این است که هزینه استخراج یک بیت کوین، به یکباره شدیدا افزایش پیدا می کند. وقتی که هزینه تولید یک بیت کوین زیاد می شود، قیمت آن نیز بایستی افزایش پیدا کند تا برای ماینرها صرفه داشته باشد. به شکل کلی توصیه می شود سال قبل از سالی که هاوینگ بیت کوین را داریم، برای سرمایه گذاری امن در این ارز اقدام کنید، چرا که تجربه ثابت کرده است که این زمان، بهترین زمان برای ورود کم ریسک و پرسود به بازار رمزارزها و به خصوص خرید ارز دیجیتالی بیت کوین می باشد.

وب سایت های مهم برای فعالان حوزه کریپتوکارنسی

سایت کوین مارکت کپ (coin market cap) : سایت همه کاره بازار رمزارزها بدون شک همین سایت کوین مارکت کپ است که از سیر تا پیاز بازار رمزارزها را می توانید در آن بررسی و رصد کنید. ارزش بازار تمامی رمزارزها، شناسایی پروژه های جدید کریپتوکارنسی، دسترسی به اطلاعات تمامی ارزهای دیجیتال دنیا، اطلاعات خوب درباره صرافی ها، آموزش بازار کریپتو و … از کوچک ترین کارهایی است که می توانید با استفاده از این وب سایت جامع انجام دهید.

سایت تریدینگ ویو (trading view) : از آنجایی که تحلیل تکنیکال نقش بسیار زیادی در سرمایه گذاری تریدرهای مختلف بازار کریپتوکارنسی و حتی سایر بازارهای مالی ایفا می کند، سایت تردینگ ویو به وجود آمده تا تمامی ابزارها، اندیکاتورها و نمودارهای مورد نیاز تحلیلگران در اختیارشان باشد تا بتوانند به سادگی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال مختلف را بررسی و تحلیل کنند.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار کریپتو

حداقل سرمایه لازم برای ورود برای معامله گران مختلف، متفاوت است ولی توصیه کلی بر این است که تمامی معامله گران، با نهایت ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار وارد دنیای کریپتوکارنسی شوند و سعی کنند با این پول، حداکثر تجربه که می توانند را کسب کنند تا در ادامه و در صورت صلاحدید، بتوانند سرمایه بیشتری به بازار تزریق کنند و سودهای به مراتب جذاب تری به دست آورند؛ نه این که با پولی که برایتان زیاد است وارد بازار شوید و آن را از دست بدهید و در ادامه با ناراحتی از بازار خارج شوید و نسبت به بازارهای مالی و کریپتوکارنسی بدبین و بی انگیزه شوید! در مورد تاثیر نرخ بهره آمریکا بر بیت کوین اینجا اطلاعات خوبی کسب کنید.

عوامل تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتالی

  1. هاوینگ بیت کوین
  2. سیستم عرضه و تقاضا
  3. فعالیت نهنگ های بازار
  4. مسائل قانونی و محدودیت ها
  5. پذیرش و درک عمومی نسبت به رمزارزها
  6. دید جهانی نسبت به بازار ارزهای دیجیتال و آینده آن
  7. اتفاقات سیاسی و اقتصادی مهم در سطح کلان به خصوص جنگ

توصیه شخصی برای ورود و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

از نظر شخص من، برای ورود به بازار ابتدا سعی کنید با اصطلاحات و مفاهیم گوناگون دست و پنجه نرم کنید و این کار وقتی به بهترین شکل امکان پذیر است که شما سرمایه فعال در این بازار داشته باشید؛ زمانی که کمی بیت کوین داشته باشید، قیمت بیت کوین و نوسانات آن برای شما مهم خواهد شد و در سایت ها و اخبارهای گوناگون، دیگر مثل قبل به قیمت روز بیت کوین و روند آن نگاه نخواهید کرد و این به این خاطر است که سرمایه فعال (هر اندازه) در این بازار دارید.

پس بدون در نظر گرفتن این که چه مقدار دانش و اطلاعات از بازار و نحوه معامله گری دارید، اندکی پول وارد بازار کنید و تنها بیت کوین بخرید؛ در ادامه ۶ ماه بازار را رصد کنید و سعی کنید هر چیزی که در مسیر خرید و فروش ارزهای دیجیتال و کسب سود بیشتر در این بازار است را یاد بگیرید. روزی حداقل یک ساعت زمان بگذارید و این کار را انجام دهید تا در کنار این که تجربه شما از بازار بیشتر می شود و نگاه شما به این بازار عادت می کند، چیزهای دیگری نیز یاد بگیرید که کنجکاوی شما را برای یادگیری هرچه بیشتر این بازار بر بی انگیزد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


حال که ۶ ماه گذشته است، شما اطلاعات به مراتب بیشتری نسبت به ۶ ماه پیش خود دارید و به همین خاطر می توانید یک بخش کوچک دیگر نیز سرمایه وارد بازار کنید. این کار را فارغ از حرکت بازار و نوسانات قیمتی بیت کوین انجام دهید، چرا که در ابتدای امر شما نمی خواهید سود به دست آورید، بلکه می خواهید با بازار رمزارزها آشنا شوید؛

با گذشت زمان سعی کنید در یک کیف پول ساده موبایلی مثل تراست، حساب کاربری ایجاد کنید و اندکی ارز به آن واریز کنید تا نحوه واریز و برداشت ارز به کیف پول ها را یاد بگیرید. وقتی این کارها را با پول های اندک انجام می دهید، ترس شما از مواجه با موقعیت های این چنینی و انتقال پول های به مراتب بیشتر خواهد ریخت و شما برای واریز ۱۰۰ ارز ترون، همان مراحلی را طی می کنید که برای انتقال ۱ میلیون واحد ترون باید انجام دهید و بدین وسیله به راحتی نحوه انجام کار را یاد خواهید گرفت و استرس شما نسبت به عدم تسلط به بازار و نحوه انجام امور مختلف نیز کم خواهد شد.

در این مسیر در یک صرافی داخلی هم حساب کاربری ایجاد کنید تا در صورت نیاز به سادگی و بدون محدودیت بتوانید برای انتقال ارز و یا پول های خود از آن استفاده کنید. بدین وسیله، رفته رفته به بازار مسلط خواهید شد و هر آنچه که باید را یاد خواهید گرفت و به هیچ دوره و یا آموزش گران قیمت خاصی نیاز ندارید تا بتوانید صفر تا ۱۰۰ بازار ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید؛ فقط باید زمان لازم برای این کار را اختصاص دهید و انگیزه لازم برای این کار را داشته باشید.

در این مسیر، دارایی های دیجیتالی که خریداری می کنید را به فروش نرسانید و به همه آن ها به چشم سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید. فکر کنید که زمین خریداری کرده اید و باید ۵ الی ۱۰ سال صبر کنید تا بتوانید آن را به ارزش واقعی اش به فروش برسانید؛ پس بخرید و بخرید و نگهداری کنید و سعی کنید تعداد ارزهای دیجیتال بنیادی که در پرتفوی سرمایه گذاری خود دارید را افزایش دهید؛ چرا که با افزایش تعداد رمزارز، در زمان صعود بازار، سود دلاری بسیار بالایی به دست خواهید آورد و سرمایه شما چندین برابر خواهد شد و با توجه روند افزایشی مداوم قیمت دلار در ایران، شما هم می توانید از افزایش قیمت ارز دیجیتالی که خریداری می کنید سود به دست آورید و هم از افزایش قیمت دلار که می تواند برگ برنده شما باشد.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب صفر تا صد بازار کریپتو را به زبان عامیانه به شما آموزش دادیم.

همچنین اگر دوست دارید با ارزهای دیجیتال در حال پیشرفت نیز آشنا شوید، این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

موضوعی بود که از نظر شما اهمیت داشت ولی در مطلب صفر تا صد بازار کریپتو به آن اشاره نکردیم؟ بنویسید تا برایتان توضیح دهیم؛

برای دوستانتان بفرستید: