برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سیستم کپی تریدینگ چیست و چطور کار میکند؟

آیا می دانید سیستم کپی تریدینگ چیست و بهترین سایت های کپی تریدینگ ارز دیجیتال کدامند؟ بسیاری از کاربران از ما سوال می پرسیدند که سیستم کپی تریدینگ چیست و چطور کار می کند و یا این که بهترین کپی تریدینگ ارز دیجیتال چیست و از کدام پلتفرم برای این کار استفاده کنیم؟ به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم مقاله ای تهیه کنیم که در آن به آموزش کپی تریدینگ ارز دیجیتال بپردازیم و ابتدا به این بپردازیم که سیستم کپی تریدینگ چیست و چطور کار می کند و در ادامه همه چیز درباره کپی تریدینگ ارزهای دیجیتال را خدمت شما توضیح دهیم تا صفر تا ۱۰۰ کپی تریدینگ ارز دیجیتال را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید، پس اگر دوست دارید بدانید کپی تریدینگ چیست ، حتما تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

سیستم کپی تریدینگ چیست

آیا روشی برای ورود معامله گران مبتدی به بازار ارزهای دیجیتالی وجود دارد؟ آیا می‌ شود کسی که مهارت و دانش کافی در حوزه تکنولوژی بلاک چین، ابزارهای تریدینگ و ریسک‌ های بازار را در اختیار ندارید و قادر نیست زمانی هم برای یاد گرفتن آن‌ ها در نظر بگیرد، از فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری استفاده کند؟ در پاسخ می توان گفت که بله! کپی تریدینگ ابزاری به حساب می آید که به وسیله آن می توانید به‌ شکل اتوماتیک پوزیشن‌ هایی که به وسیله سایر افراد اتخاذ و مدیریت می‌ شود را کپی کرده و اجرا فرمایید. در این مطلب قصد داریم به این بپردازیم که کپی تریدینگ چیست، چطور انجام می‌ شود، نقاط ضعف و قوت آن چیست و نهایتا هم چند پلتفرم اصلی Copy Trading را خدمت شما معرفی می کنیم، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


عبارت کپی تریدینگ تقریبا مفهوم خود را توضیح می‌ دهد؛ در Copy Trading شما یک معامله گر حرفه‌ ای را انتخاب می کنید و در ادامه رفتار و استراتژی‌ های او را کامل اجرا می‌ کنید. برای مثال معامله گر شما ۱۰۰ بایننس کوین خریداری می کند، شما هم به اعتبار او ۱۰۰ تا بایننس کوین می خرید یا او ۵ درصد از پرتفوی خود را برای سرمایه‌ گذاری در دارایی‌ های مصنوعی در نظر می گیرد، شما هم به دنبال او همین کار را انجام می دهید. سوشال تریدینگ، میرور تریدینگ و کپی تریدینگ از یک ریشه هستند، به این خاطر که در همه این روش‌ های معامله، تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراتژی سرمایه‌ گذاری شخص دیگری را دقیقا اجرا نمایید.

نکته این است که معامله گری را که انتخاب کنید با مدل سرمایه‌ گذاری و اهداف شما مطابقت داشته باشد؛ برای مثال چنانچه در ورود به بازارهای جدید و سرمایه‌ گذاری محافظه‌ کار هستید، می بایست معامله گری را انتخاب کنید که در اجرای معاملات خود رفتار محافظه‌ کارانه دارد و یا چنانچه به سرمایه‌ گذاری مبتنی بر رشد تمایل دارید، نباید معامله گری را دنبال کنید که استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری مبتنی بر ارزش را مورد استفاده قرار می دهد. در استراتژی سرمایه‌ گذاری مبتنی بر رشد، تمرکز اصلی سرمایه‌ گذار افزایش مجموع میزان سرمایه و دارایی است و این در حالی است که در استراتژی سرمایه‌ گذاری مبتنی بر ارزش، الگوی سرمایه‌ گذاری خرید دارایی‌ هایی است که در تحلیل بنیادی حائز اهمیت به حساب می آیند.

کپی تریدینگ ارز دیجیتال چیست ؟

این طور فرض کنید که در بازار رمزارزها کار می کنید، اما تریدر ماهری نیستید، از طرفی شخصی را سراغ دارید که معامله گر ماهری است و سود بسیار خوبی در بازار ارزهای دیجیتال به دست می آورد؛ چه می‌ شد چنانچه معاملات او را عینا کپی می‌ کردید؟ بدین معنی که هر چه او خریداری کرد، می خریدید و هر چه او فروخت، به فروش برسانید؟ تریدر مورد نظر شما قطعاً دلش نمی‌ خواهد متضرر شود و برای معاملاتش تحلیل می‌ کند و شما تنها هر کاری که او کرد را انجام می‌ دهید. این می‌ تواند راه خوبی برای سودآوری باشد. این کار در حال حاضر در بعضی از بروکرهای آنلاین جهان امکان‌ پذیر است که به آن کپی تریدینگ گفته می شود. به صورت کلی در نظر داشته باشید که در این مطلب به کسی که کپی تریدینگ انجام می‌ دهد معامله‌ گر یا تریدر پیرو و به کسی که از او کپی انجام می‌ شود معامله‌ گر یا تریدر اصلی گفته می شود.

در سایت‌ های بروکر و صرافی‌ هایی که از کپی تریدینگ پشتیبانی می‌ کنند، کاربران قادرند به تاریخچه معاملات و استراتژی معامله گران حرفه‌ ای دسترسی داشته باشند. کاربر پس از آن که از اعتبار و تخصص یک تریدر اطمینان حاصل کرد، می‌ تواند بخشی از وجوه خود را به حساب کاربری او پیوند بزند تا با هر معامله او، سیستم به صورت اتوماتیک برای معامله گر پیرو هم معامله ثبت کند. از آن به بعد، هر بار که یک موقعیت از سوی معامله‌ گر اصلی ایجاد شود، این موقعیت به صورت اتوماتیک در اکانت تریدر پیرو هم اعمال می شود.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری های فارکس برای ایرانیان


مقدار وجهی که در ترید مشابه سرمایه‌ گذاری می‌ شود به ۲ عامل بستگی دارد که اولی شامل میزان وجه سرمایه‌ گذاری شده از طرف تریدر پیرو می شود و دومی، درصدی از آن سرمایه که هر معامله‌ گر، مطابق سیاست اعلام‌ شده در پلتفرم، می‌ تواند در هر معامله استفاده کند. در حال حاضر استفاده از این پلتفرم‌ ها در بازارهای سهام و فارکس محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. به عنوان مثال می‌ توان به پلتفرم‌ های شناخته‌ شده‌ ای مانند زولو ترید، eToro و داروینکس اشاره داشت که بعدتر در مورد آن ها صحبت می کنیم. برآوردهای اخیر نشان می‌ دهد که ارزش معاملات سالانه صورت گرفته در پلتفرم زولو ترید چیزی بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار است، ولی این پلتفرم‌ ها هنوز جای خود را در صنعت رمزارزها به درستی پیدا نکرده‌ اند.

نحوه کار کپی تریدینگ در بازار ارز دیجیتال

معاملات کپی تریدینگ چه در بازارهای سنتی و چه بازار کریپتوکارنسی، تنها وقتی درست انجام می‌ شوند که از یک برنامه معاملاتی مناسب استفاده کنید. البته این امکان وجود دارد که این کار در ابتدا سخت و زمان‌ بر باشد، ولی زمانی که یک بار انجام شود، دیگر همیشه به شکل اتوماتیک تکرار خواهد شد. یک سیستم کپی ترید به صورت معمول همه معاملات معامله گر اصلی را در هر لحظه به شکل اتوماتیک تکرار می کند، ولی همچنین قادرید برنامه خود را به شکلی تنظیم کنید که تنها درصدی از دارایی‌ خود را متناسب با درصد معامله گر اصلی در معامله وارد نماید.

معاملات کپی تریدینگ در بازار رمزارزها به صورت کلی هیچ گونه دریافت ورودی از سمت شما احتیاج نخواهد داشت، ولی اگر بخواهید، می‌ توانید بعضی اوقات ورودی خاصی به آن بدهید. می‌ توانید هر معامله ای که نرم افزار تنظیم می‌ کند را غیرفعال کنید یا حتی بعد از باز شدن معامله، قبل از آنکه معامله گر اصلی آن را ببندد، خودتان به شکل دستی از معامله خارج شوید. همچنین Copy Trading و نرم افزار آن به هیچ معامله گر خاص و خاصی وابسته نیست و در هر زمان که دوست داشته باشید، می‌ توانید از یک معامله گر دیگر کپی ترید کنید.

بدین منظور که فرآیند معاملات کپی تریدینگ به درستی برای شما کار کند، می بایست در ابتدای امر به معاملات یک تریدر دیگر دسترسی پیدا کنید، ولی چطور می‌ توانید یک تریدر را راضی به نشان دادن معاملاتش کنید؟ اکثر اپلیکیشن‌ ها و نرم افزارهای کپی تریدینگ این ماجرا را به شکل اتوماتیک برای شما انجام می‌دهند. به صورت خلاصه، در بیشتر پلتفرم های کپی تریدینگ فهرستی از بهترین معامله گران وجود دارد که می‌ توانید بین آن ها بگردید و یکی که نتایجی متناسب با خواست شما دارد را برای خود انتخاب کنید.

در ادامه با استفاده از ربات معامله گر شروع به کپی و رونویسی کردن از تریدهای آن فرد می کنید. شما سود خود را کسب می کنید و معامله گر اصلی هم درصدی کم از سود شما به دست خواهد آورد که به صورت معمول ۵ تا ۱۰ درصد است. این امکان وجود دارد که این روش معاملاتی به نظر شما متعلق به آینده یا عجیب باشد، ولی این را هم باید در نظر داشته باشید که از سال ۲۰۰۷ تا به امروز معاملات کپی تریدینگ در بازارهای سنتی و بعدتر در بازار کریپتوکارنسی در دستور کار معامله گران مختلف قرار گرفته است.

لذا سازمان‌ های قانون گذار بسیاری مثل Financial Conduct Authority و European Securities and Markets Authority نیز این نوع معاملات را قانونی به حساب می آورند. البته باید در نظر داشت که این سازمان‌ ها تحت شرایط خاص و قانون‌ های متعدد معاملات Copy Trading را مجاز می‌ دانند، ولی تا وقتی که از یک سیستم ارائه دهنده خدمات کپی ترید معتبر و مجاز استفاده نمایید، مطمئنا روش انتخابی‌ تان قانون مند و درست خواهد بود.

آیا به استفاده از سیستم کپی ترید احتیاج داریم؟

به صورت کلی جواب دادن به این سوال به تجربه و دانش شما در بازارهای مالی به ویژه بازار کریپتو وابسته است، بنابراین هر چقدر دانش ما در زمینه تحلیل داده‌ ها و چارت‌ های معاملاتی بیشتر باشد، مطمئنا کپی کردن معاملات دیگران بهترین روش برای معامله ما به حساب نخواهد آمد. از طرفی کاربران مبتدی که با علاقه فراوان جذب این بازارها می‌ شوند، در ابتدا امکان دارد به علت نداشتن تجربه و دانش کافی، در سرمایه‌ گذاری‌ های خود به اشتباه مواجه شوند، ضرر کنند یا حتی سرمایه خود را به صورت کامل از دست دهند. بنابراین می‌ توان این طور نتیجه گرفت که Copy Trading برای کاربران مبتدی روشی مناسب جهت کمینه کردن ضرر و حتی به دست آوردن سود می باشد.

آیا استفاده از سیستم کپی تریدینگ در بازار رمز ارزها سود دارد؟

یکی از حائز اهمیت ترین موضوعاتی که می بایست قبل از شروع کپی تریدینگ در بازار رمزارزها به آن اشاره کرد، موضوع سودآور بودن آن است. اصلا نرخ سود کپی تریدینگ برای سرمایه گذاران عادی و بدون سواد تکنیکال چقدر است؟ مثال های بسیاری وجود دارد که سوآور بودن این نوع معاملات را نشان می‌ دهد. به صورت میانگین، متخصصان این صنعت پیش بینی می کنند که نرخ بازگشت سرمایه و به سود رسیدن کپی معامله گرانی که معاملات خود را از یک پراپ تریدر رونویسی می‌ کنند، در حدود ۳۰ درصد است.

حتما بخوانید : کد اختیار معامله چیست و چطور آنرا دریافت کنیم؟


معامله گران مستقل و غیر وابسته هم نرخ بازگشت سرمایه‌ ای بین ۳ تا ۵۷ درصد دارند. این را هم باید در نظر داشت که سایت‌ های کپی تریدینگ رمزارز به شکلی طراحی شده‌ اند که چنانچه موجودی معامله شما به اندازه سرمایه گذاری اولیه‌ تان ضرر کرد، حساب را می‌ بندد، بدین شکل بر خلاف بسیاری از استراتژی‌ های دیگر، در کپی تریدینگ این امکان وجود ندارد که بیشتر از سرمایه اولیه‌ تان متضرر شوید.

بهترین سایت های کپی تریدینگ ارز دیجیتال

حالا که متوجه شدید کپی تریدینگ چیست و چطور کار می کند، قصد داریم شما را با چند پلتفرم Copy Trading آشنا کنیم. پلتفرم‌ های کپی تریدینگ در کنار تفاوت در کارمزدها، از صرافی‌ های گوناگونی پشتیبانی می‌ کنند که بعضی از این پلتفرم‌ ها کپی تریدنگ را به وسیله ربات و برخی دیگر به وسیله معامله گران حرفه‌ ای یا هر دو ارائه می‌ دهند. در این بخش قصد داریم ۶ مورد از بهترین و معروف ترین پلتفرم های Copy Trading را خدمت شما معرفی کنیم؛

۱٫ کوین متیکس – Coinmatics

کوین متیکس یک پلتفرم کپی تریدینگ در حوزه ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۸ راه‌ اندازی شده است. لذا سرمایه‌ گذاران قادرند از سرویس کپی تریدینگ دستی و خودکار این پلتفرم بهره بگیرند و معامله گران هم قادرند با اجرای استراتژی‌ های معاملاتی سودآور، برای کسب درآمد اقدام کنند. کوین متیکس امروزه ۴۰ معامله گر و ۳ هزار کپی تریدر دارد. جالب است بدانید که این پلتفرم تنها از صرافی بایننس برای اجرای عملیات کپی تریدینگ پشتیبانی می کند.

امنیت : تنظیمات کلید API اجازه برداشت را نخواهد داد، آمارها معتبر است و احراز هویت دو مرحله‌ ای هم دارد.

هزینه‌ ها : می‌ توانید به شکل نامحدود از دوره آزمایشی رایگان پلتفرم استفاده نمایید.

۲٫ تری کاماز – ۳Commas

پلتفرم تری کاماز در کنار ارائه ربات‌ های معاملاتی، بازاری هم برای معامله گران دارد که بدین وسیله می توانید استراتژی‌ های معاملاتی خود را به اشتراک بگذارند؛ لذا تنها کافی است استراتژی معاملاتی مدنظر خود را انتخاب نمایید و ادامه کار را به ربات‌ ها واگذار کنید. یکی از مزیت های پلتفرم ۳Commas پشتیبانی از طیف وسیعی از صرافی‌ هاست که در این بین می توان به صرافی متمرکز بایننس، Binance DEX، کراکن، بیتفینکس، بیترکس، بای‌ بیت، Gate.io، کوین‌ بیس‌ پرو، کوکوین، بیتمکس و هیوبی اشاره کرد.

امنیت : دارایی‌ ها در پلتفرم نگهداری نخواهند شد. ربات‌ های معاملاتی توانایی برداشت دارایی‌ ها را در اختیار ندارند.

هزینه‌ ها : ۳ روز دسترسی رایگان به نسخه حرفه‌ ای برای کاربران در نظر گرفته شده است. این پلتفرم ۳ نوع تعرفه برای کاربران کپی تریدینگ در نظر گرفته است که تعرفه مبتدی آن حدودا ماهیانه ۱۵ دلار، تعرفه پیشرفته ۲۵ دلار و تعرفه حرفه ای آن حدودا ۵۰ دلار برای شما هزینه به همراه دارد.

۳٫ شریمپی – Shrimpy

شریمپی کاربران را قادر می سازد تا پرتفوی خود را پیکربندی کنند و درصد وزنی ارزش هر ارز دیجیتال را در پرتفوی خود مشخص کرده و تنظیم نمایند، که در یک بازه زمانی مشخص مجددا متعادل شود. این اپلیکیشن از صرافی‌ هایی مانند بایننس، بیتفینکس، بیترکس، بیترکس گلوبال، بیت‌ مارت، بیت‌ استمپ، کوین‌ بیس‌ پرو، هوبی گلوبال، کراکن، کوکوین، OKEx و Poloniex پشتیبانی می‌ کند.

امنیت : رمزنگاری کلید API، احراز هویت ۲ مرحله‌ ای، پروتکل HTTPS کاملا امن

هزینه‌ ها : به منظور استفاده از این پلتفرم می بایست هزینه عضویت ماهانه پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که تعرفه مبتدی ماهیانه ۱۹ دلار، تعرفه حرفه ای ۷۹ دلار و تعرفه شرکت ها و سازمان ها نیز به صورت ماهیانه ۲۲۹ دلار برای شما هزینه به همراه خواهد داشت.

۴٫ ام ایکس سی – MEXC

ام ایکس سی یکی از بزرگ‌ ترین و پرطرفدارترین صرافی‌ های معاملاتی ارزهای دیجیتال در کل جهان است و خبر خوب اینجاست که از قابلیت کپی تریدینگ برای معامله رمزارزها نیز پشتیبانی می‌ کند. در این پلتفرم می‌ توانید از نظر بازگشت سرمایه، سود و ضرر کل، نرخ سود کلی، مجموع دارایی و تعداد دنبال‌ کنندگان به جستجو بین معامله گران بپردازید و این بدین معنی است که فاکتورهای شما برای انتخاب تریدر هر چه که باشد، بالاخره موردی مناسب خود پیدا می کنید.

همچنین اگر اسم معامله گر مد نظر خود را می‌ دانید، قادرید اسم او را جستوجو کرده و فرآیند Copy Trading را بدین شکل آغاز نمایید. ام ایکس سی بیش از ۱,۵۲۰ رمز ارز و ۲,۱۱۰ جفت رمزارز را برای معامله ارائه می‌ کند که قادرید همه آن ها را با کپی تریدینگ مورد معامله قرار دهید. جالب است بدانید که کارمزد معاملات اسپات هم فقط ۰٫۲ درصد و برای معاملات فیوچرز ۰٫۰۲ تا ۰٫۰۶ درصد است.

۵٫ ایتورو – eToro

ایتورو بی تردید یکی از پرطرفدارترین و مبتدی‌ ترین صرافی‌ های دیجیتالی برای علاقه‌ مندان به حوزه کپی تریدینگ ارزهای دیجیتال به حساب می آید. این پلتفرم همچنین به مردمی بودن خود مشهور است و تقریبا به همه کشورهای جهان خدمات خود را ارائه می کند. ایتورو حتی با توجه به اینکه کجای دنیا زندگی می‌ کنید، بعضی مواقع بازارهای معاملاتی سهام و فارکس را هم در خود دارد. یکی از پرطرفدارترین امکانات پلتفرم ایتورو، معاملات کپی تریدینگ است که موجب می شود افراد مبتدی دنیای رمزارزها نیز قادر شوند بدون دانش و تجربه قبلی، در این بازار به معامله بپردازند و حتی سود خوبی از این طریق به دست آورند.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال الروند چیست؟


در پلتفرم ایتورو، مهم نیست که مبتدی باشید یا فرآیند یادگیری تحلیل تکنیکال رمزارزها را اخیرا آغاز کرده باشید، به این خاطر که قادرید از سیستم خودکار کپی تریدینگ این وب سایت در راستای ترید رمزارزها استفاده کنید. وب سایت ایتورو مدعی است که کپی تریدرها توانسته‌ اند در طول سال ۲۰۲۱ با رونویسی کردن معاملات خود از ۵۰ معامله گر برتر پلتفرم، نزدیک به ۳۰ درصد به شکل میانگین سود کنند که این نتیجه بسیار خوبی به حساب می آید.

این را هم باید در نظر داشت که در سیستم خودکار کپی تریدینگ رمزارزهای ایتورو، هیچ هزینه مخفی یا عنوان نشده‌ ای لحاظ نخواهد شد و تنها با پرداخت درصد سود معامله گر اصلی، همه چیز کاملا قانونی و درست پیش خواهد رفت. همچنین ایتورو رابط کاربری بسیار کاربرپسندی دارد و ساختار حرفه‌ ای آن در کنار امکانات متعدد معامله و دارایی‌ های قابل معامله بسیار زیاد، سرمایه گذاران زیادی را به طرف خود جذب کرده است. نکته جالب دیگر که برای آموزش در این پلتفرم نیز بخش مجزایی در نظر گرفته شده است که به کمک آن قادرید دانش خود را در زمینه تحلیل افزایش دهید.

۶٫ آوا ترید – AvaTrade

آواترید یکی از بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ به حساب می آید که در ایرلند استقرار دارد و به وسیله بانک ایرلند در اروپا تنظیم می شود. Avatrade طیف وسیعی از پلتفرم های Copy trading را در اختیار کاربران قرار می دهد و نکته حائز اهمیت این که این پلتفرم به صورت مستقیم از سیستم عامل Meta-Trader 5 استفاده می کند. اصل خدمات ارائه شده در AvaTrade ساده است. یک تریدر دسترسی عمومی به معاملات در بازارهای مالی را فراهم می کند و این در حالی است که دیگر کاربران را قادر می سازد تا در این سیگنال ها شریک شوند. از نقاط ضعف آن می توان به کمیسیون‌ های غیرفعال بالا اشاره داشت که باید در نظر داشته باشید.

آموزش کپی تریدینگ ارز دیجیتال

Copy Trading معاملات خودکار را ساده تر می کند؛ بنابراین به منظور شروع معاملات کپی، می بایست به شکل زیر عمل کنید:

۱٫ معامله گر را انتخاب کنید : در ابتدا باید معامله گر برتر را انتخاب نمایید که اهداف مشابهی با شما دارد. معمولا می بایست به دنبال تریدری با فالوورهای زیاد همراه با کل سرمایه‌ ای که مدیریت می‌ کنند و بازده آن بالا باشد بود. باید مطمئن شوید که سوددهی و سطح ریسک تریدر را پیش از نهایی کردن معامله بررسی کرده اید. این را هم باید در نظر داشته باشید که همیشه بهتر است تریدری را انتخاب کنید که با معیارهای خاص شما همخوانی داشته باشد. البته نحوه انتخاب بهترین تریدر برای کپی ترید را در ادامه توضیح داده ایم؛

۲٫ سرمایه گذاری خود را انتخاب کنید : در گام بعدی باید مقدار سرمایه گذاری در معاملات خود را مشخص کنید. بایستی اطمینان حاصل کنید که تعادل خود را حفظ کرده و هرگز کل مبلغ خود را در حساب یک تریدر سرمایه گذاری نکنید. چنانچه می خواهید معاملات چند تریدر را کپی کنید، از این اطمینان حاصل کنید که مبلغی را که به حساب هر تریدر اختصاص می دهید را عاقلانه برگزیده اید.

۳٫ اضافه کردن وجوه : چنانچه به روشی که تریدر مورد نظرتان معاملات خود را انجام می دهد علاقه دارید، اطمینان یابید که مقداری وجوه اضافی به حساب خود اضافه نمایید. از طرفی امکان دارد تعداد وجوهی را که امکان دارد در حساب تریدر سرمایه گذاری می کنید کاهش دهید تا پرتفوی خود را متنوع سازی کنید. با کپی تریدینگ، تریدرها قادرند از مزایای زیادی بهره مند شوند. این روش به اطلاعات سایر تریدرها بستگی ندارد، بلکه به صورت کلی به رفتار دیگر تریدرهای ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی بستگی دارد.

کپی تریدینگ ارز دیجیتال چیست

این نوع ترید، تریدر را قادر می سازد تا از اقدامات یا تصمیمات سایر تریدرها مثل معامله گران حرفه ای یا متخصص کپی کنند. در این نوع معاملات، تریدر قسمتی از سبد خود را به پرتفوی کاربر دیگری پیوند می‌ دهد که تمام معاملات باز آن ها را می‌ توان به صورت مستقیم از حسابی به حساب دیگر کپی کرد. همچنین تمام اقدامات صورت گرفته در آینده هم کپی می شود. لذا تریدر تازه کار که معاملات معامله گر خبره را کپی می‌ کند، می‌ تواند تصمیم گیری کند که چقدر دوست دارد در معاملات سرمایه‌ گذاری نماید یا به عبارتی به چه میزان می تواند ریسک پذیری از خود نشان دهد.

حتما بخوانید : بهترین سهام برای سود مجمع کدام است؟


چنانچه تریدری که شما در حال کپی کردن معاملات از روی آن هستید، هر موقعیتی را با ۳۰ درصد موجودی خود باز کند، شما ۳۰ درصد از مبلغ سرمایه گذاری شده خود را هم در همان معامله لحاظ می کنید. لذا باید اطمینان حاصل کنید که پلتفرم معاملاتی کپی مناسب را انتخاب کرده باشید و در عین حال از تمام نقاط قوت و ضعف این نوع از معاملات نیز آگاه باشید. این را باید در نظر داشت که باید یک پلتفرم معاملاتی کپی تریدینگ را انتخاب نمایید که با پلتفرم های قابل اعتمادی مثل کوکوین، بایننس و … یکپارچه سازی شده باشد.

نحوه انتخاب بهترین تریدر برای کپی ترید

انتخاب تریدرهای حرفه ای برای کپی ترید امکان دارد سخت باشد. لذا معامله‌ گران خوبی برای کپی کردن در همه پلتفرم‌ ها وجود دارند، ولی پیدا کردن آن ها زمان و مهارت خاصی می طلبد. بیشتر آن ها مبتدیانی هستند که مهارت‌ های مدیریت بد و پروفایل‌ های پرخطری دارند. در این قسمت قصد داریم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که در انتخاب بهترین تریدر جهت استفاده در سیستم کپی ترید می تواند به شما کمک کند:

۱٫ بازدهی معامله گر

بازده منفی بدیهی است. البته امکان دارد بازدهی بسیار بالا جذاب به نظر برسد، ولی باید جوانب احتیاط را رعایت فرمایید. بازده سالانه حدود ۷۰ درصد یا بیشتر مرسوم نیست و احتمالا ناشی از شانس یا ریسک بالاست. همچنین به بازده ماهانه هم باید نگاهی بی اندازید تا از عملکرد ماهیانه فرد نیز اطلاعات خوبی کسب کنید.

۲٫ معامله گران مورد اعتماد

راحت ترین روش جهت شناسایی یک کپی تریدر مناسب، بررسی میزان اعتماد دنبال کنندگان به آن هاست. مقدار پول واقعی را که دیگران برای دریافت سیگنال از تریدر سرمایه‌ گذاری کرده‌ اند را مورد بررسی قرار دهید. همچنین امکان دارد بخواهید سودی را که دنبال کنندگان با دنبال کردن آن ارائه دهنده سیگنال کسب می کنند، در نظر بگیرید. شایان ذکر است که این اطلاعات در صفحه پروفایل آنها قابل مشاهده است.

۳٫ تعداد معاملات

تعداد معاملاتی که ارائه دهنده سیگنال انجام می‌ دهد نیز بسیار حائز اهمیت است؛ مقدار بالای معاملات بسته، مثل ۱۰۰ و بیشتر، یک شاخص خوب به حساب می آید. ارزش بالا می‌ تواند به ارزیابی این که تریدر تخصص دارد و موفقیت آن ها اتفاقی نیست، کمک کند. بدیهی است که این به استراتژی تریدر هم وابسته است. تریدرهای بلندمدت بیشتر دوست دارند موقعیت‌ های خود را برای مدت بیشتری حفظ کنند، لذا تعداد کم تری از معاملات را می‌ توان با این امر توجیه کرد.

۴٫ امتیاز ریسک

چه در یک حساب آزمایشی یا یک حساب کاربری اصلی باشید، نکات فنی خاصی مرتبط است که باید آن ها را در نظر داشته باشید که یکی از این موارد امتیاز ریسک است که به وسیله بیشتر پلتفرم‌ های معاملات در مقیاس ۰ تا ۱۰ ارزیابی می شود. با این وجود در کنار داشتن یک امتیاز ریسک ثابت، امتیاز می بایست در حالت ایده‌ آل تا حد امکان پایین باشد و در عین حال اطمینان یابید که نتایج مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد.

در سرمایه گذاری و تجارت، بین ریسک و بازده مورد انتظار رابطه معکوس وجود دارد. با این وجود با توجه به میزان محافظه‌ کاری که قصد دارید در رویکرد خود داشته باشید، پیشنهاد می کنیم سطح ریسک بین ۰ تا ۵ را انتخاب نمایید. همچنین از تریدرهایی که فراموش می‌ کنند از عملکرد توقف ضرر استفاده نمایند، دوری کنید. این یک اصل کلیدی مدیریت ریسک به حساب می آید و حدود ۹۰ درصد از تریدرها از تابع توقف ضرر استفاده نمی‌ کنند!

۵٫ معاملات باز

معاملات باز آن ها را نیز باید مورد بررسی قرار دهید. بایستی در نمایه معامله‌ گر از ارائه دهنده پلتفرم معاملات شما در دسترس باشد. معاملات باز دقیقا مثل بازی کردن با سطوح توقف، اثرات زیادی بر سهام در دسترس شما خواهد داشت. تریدرهای پیشرفته می‌ دانند چه وقتی باید زیان‌ ها را قبول کنند، پیش از این که زیان‌ ها غیرقابل تحمل شوند. متوجه می شوید که تریدری که معاملات باز کمی دارد و نسبت برنده‌ اش ۶۰ تا ۸۰ درصد است، به احتمال زیاد نهایتا عملکرد مناسبی دارد، در مقابل ارائه‌ دهنده سیگنالی که نسبت برد ۱۰۰ درصدی در کنار بیش از ۱۰ معامله باز دارد.

حتما بخوانید : بیمه سهام چیست و چطور کار میکند؟


بعضی از تریدرها موقعیت‌ های از دست دادن را باز نگه می‌ دارند تا بر آمار آن ها تأثیری نداشته باشد. لذا باید اطمینان حاصل کنید که موقعیت‌ های باز آن‌ ها را مورد ارزیابی قرار داده اید و چنانچه تعداد زیادی «قرمز» از هفته‌ها/ماه‌های قبل وجود داشته باشد، این قطعا نشانه خوبی نخواهد بود. با این وجود این می‌ تواند به علت شرایط بازار و/یا داشتن یک استراتژی سرمایه گذاری طولانی مدت باشد و این بدین معنی است که اگر میانگین زمان نگهداری آن ها با زمان نگهداری پوزیشن‌ های باز از دست رفته وی تناسب داشته باشد، تنها می توان به دلیل شرایط بازار باشد و نه راهی برای دستکاری آمار!

۶٫ سطح معامله‌ گر

بعضی از پلتفرم‌ های سوشال ترید، تریدرهای خود را طبق درجه یا سطح رتبه‌ بندی می‌ کنند، لذا به منظور صعود به سطح بعدی، تریدر می بایست شرایط خاصی مثل کنترل کاهش، افزایش پول واقعی سرمایه‌ گذاری شده، اطمینان از سود ثابت و … را انجام دهد. به صورت کلی هر چقدر سطح بالاتر باشد، بیشتر تضمین می‌ کند که تریدر تازه کار نیست.

۷٫ سازگاری

در کنار تعداد معاملات بسته، می بایست روی ثبات معامله هم توجه کنید. کسی که چندین ماه سوددهی متوالی، برای مثال ۱۲ ماه، با حداقل ضرر در این بین دارد، می تواند بهترین گزینه برای کپی کردن معاملات به حساب آید. در نظر داشته باشید که حداقل ۱۲ ماه در پلتفرم‌ های معاملاتی خوب است. بنابراین نباید تازه کارانی را کپی کنید که امکان دارد موفقیت آن ها اتفاقی باشد و به شانس وابسته باشد.

شروط حساب‌ های کپی تریدینگ

در این بخش به شروطی که تریدر می تواند برای وصل کردن حساب از سرمایه‌ گذاران درخواست کند پرداخته ایم؛

حداقل سرمایه :حداقل میزان سرمایه‌ گذاری بسیار حائز اهمیت است، که با توجه به میزان ریسک و آن‌ چه که تریدر تعیین می‌ کند، بایستی از طرف سرمایه‌ گذار رعایت شود. برای مثال تریدر بیان می‌ کند که حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری و کپی کردن ۱۰۰۰ دلار است. در این‌ صورت شما می بایست حداقل در حساب خود ۱۰۰۰ دلار موجودی داشته باشید تا قادر شوید با وصل شدن به حساب اصلی معاملات آن را کپی نمایید.

حداقل پریود سرمایه‌ گذاری : هر تریدر با توجه به استراتژی مورد نظر خود، امکان دارد یک سری شرایط خاص را برای سوددهی سرمایه‌ گذاران تعیین کند. برای مثال این امکان وجود دارد که یک تریدر نوع معاملاتش به صورتی باشد که به صورت میانگین هر معامله وی برای سوددهی، به یک هفته زمان نیاز داشته باشد! لذا در شروط سرمایه‌ گذاری یک گزینه برای حداقل پریود سرمایه‌ گذاری در نظر می گیرد که سرمایه‌ گذار می بایست حداقل آن زمان را برای دادن فرصت معامله به تریدر صبر کند، ولی چنانچه بخواهد پیش از این دوره اتصال حساب خود را قطع کند، بایستی مبلغی به‌ عنوان جریمه پرداخت نماید. این نکته را در نظر داشته باشید که به صورت معمول حدود دوره پریود برای استرتژی‌ های گوناگون، ۷ روز در نظر گرفته می شود.

میزان درصد مشارکت در سود : سرمایه‌ گذاران پس از بررسی لیست تریدرهای گوناگون و شرایط آن‌ ها، تصمیم گیری می کنند که در این حساب سرمایه‌ گذاری نمایند یا نه. این طور فرض کنید که بعد از انتخاب تریدر مناسب از طرف سرمایه‌ گذار و اتصال حساب به وی، تریدر شروع به معامله کرده و پس از مدتی به میزان ۵۰ درصد سود به دست می آورد. همه این مقدار سود مربوط به سرمایه‌ گذار نخواهد شد و درصدی که از پیش در شروط تریدر تعیین شده است، می بایست از مبلغ کل سود کسر شود که به‌ عنوان میزان درصد مشارکت در سود تعریف شده است.

نقاط قوت Copy Trading

کپی تریدینگ یک روش خوب برای افراد مبتدی به شمار می رود که همه قسمت های سخت معامله، از تحقیق گرفته تا بررسی احتمالات و سود و ضرر را معامله گر انجام داده و شما تنها باید هر کاری که او انجام می‌ دهد را عینا کپی کنید. بعضی از پلتفرم‌ های کپی تریدینگ نسخه دمو دارند و از آن‌ جایی که قرار نیست هزینه‌ ای پرداخت کنید، روش مناسبی برای آزمون و خطا به حساب می آید. لذا هم با دارایی‌های خود ریسک نمی‌ کنید و هم با چند ابزار معاملاتی آشنایی پیدا خواهید کرد. به این خاطر که معامله گر و کپی تریدر هر دو سوار یک قایق هستند و تریدر هم مثل شما روی دارایی خود را ریسک می کند، می‌ توان تا حدودی از استراتژی که تریدر پیاده می‌ کند، اطمینان داشت.

نقاط ضعف Copy Trading

وقتی که قیمت یک دارایی در بازار عوض می شود، شما با ریسک بازار روبرو می شود، لذا بدیهی است که ریسک از دست رفتن ارزش دارایی بعد از خرید آن نیز وجود خواهد داشت. معامله گران قادرند با اتخاذ استراتژی تخصیص دارایی از ریسک زیاد جلوگیری نمایند. تخصیص دارایی بدین معنی است که تنها مقدار مشخصی از سرمایه برای یک استراتژی اختصاص پیدا می کند، پس جلوی ضررهای بزرگ گرفته خواهد شد.

این را هم همواره باید در نظر داشته باشید که امکان دارد بهترین معامله گران بازار نیز ضرر کنند و این بدین معنی است که دیر یا زود کپی تریدرها نیز با ضرر مواجه خواهند شد. یکی دیگر از معایب کپی تریدینگ این است که شما کنترل و مدیریت پرتفوی خود را در اختیار یک فرد ناشناس قرار می دهید، ضمنا بایستی هزینه ای را به این خاطر به وی پرداخت کنید. بعضی از معامله گران برای هر حجم معامله، مبلغ متفاوتی را تحت عنوان کارمزد از متقاضیان کپی تریدینگ خود دریافت می کنند.

آیا کپی تریدینگ در ایران قانونی است؟

کپی تریدینگ یک فعالیت کاملا قانونی به حساب می آید که از سال ۲۰۰۵ میلادی در جهان در حال انجام است. البته قوانین و مقررات بسیاری برای انجام معاملات رونویس در کشورهای گوناگون دنیا وضع شده است؛ برای مثال کپی کردن معاملات برخی از تریدرهای آمریکایی تنها برای افراد مقیم آمریکا قابل انجام است. با در نظر داشتن این که ایران درگیر تحریم‌ های مختلفی از طرف بسیاری از کشورهای دنیاست، پیشنهاد می کنم پیش از اقدام برای کپی تریدینگ، جوانب مختلف این کار را دقیق بررسی نمایید.

آیا کپی تریدینگ هزینه‌ ای به همراه خواهد داشت؟

به این خاطر که پلتفرم‌ های گوناگون، با استراتژی‌ های متفاوتی فعالیت می کنند، پس هر کدام از آن‌ ها در بخش های گوناگونی از کاربران خود کارمزد دریافت می کنند. لذا جواب این سوال بله است. برای مثال چنانچه شما پیش از اتمام دوره سوددهی بخواهید ارتباط حساب خود را با یک تریدر حرفه‌ ای قطع کنید، آنگاه می بایست مبلغی را به عنوان جریمه بپردازید!

حتما بخوانید : بهترین زمان ورود به بازار ارز دیجیتال


جالب است بدانید که سرویس eToro در ازای انجام کپی تریدینگ مبلغی را به عنوان کارمزد از کاربران خود دریافت نخواهد کرد، ولی وقتی که شما بخواهید سود خود را از آن بردارید، بایستی مبلغ ۲۵ دلار را به عنوان کارمزد بپردازید. همچنین سرویس Covesting فقط وقتی از کاربران خود کارمزد می گیرد که معاملات خود سودی به دست آورده باشند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی داشتن یک حساب سرمایه‌ گذاری برای معامله در بازارهای بین‌ المللی و سپردن آن حساب به دیگران، شاید بهترین گزینه برای معامله گران به حساب نیاید، چرا که هیچ تضمینی در بازار برای سوددهی آن وجود ندارد. برخی از سایت‌ ها هم هستند که با این ادعاها، سعی در گرفتن سرمایه از مردم دارند. لذا توصیه داریم که در بازارهای جهانی به هیچکس جز خودتان اعتماد نکنید. کانال‌ های سیگنال و VIP و ربات‌ های معامله‌ گر با سوددهی بالا، تنها روش هایی برای کلاهبرداری و گرفتن سرمایه از مردم هستند.

ولی خب از طرف دیگر باید به این اشاره کرد که چنانچه فرآیند معامله گری سودده باشد و یا بخواهد به مردم کمک کند، می‌ تواند از طریق استانداردهای بین المللی و با ایجاد یک حساب کپی تریدینگ در یک بروکر معتبر، این فرصت را در اختیار باقی مردم دنیا قرار دهد. بی آن‌ که پولی از کسی دریافت کرده باشد. نکته شایان ذکر دیگر این که خیلی از بروکرهایی بین المللی که خدمات حساب‌ های کپی تریدینگ را انجام می‌ دهند، به دلیل تحریم‌ ها برای ایرانیان غیرقابل دسترس هستند. بنابراین چنانچه دوست دارید این کار را انجام دهید، حتما از قبل اطلاعات کامل را درباره بروکر و خدماتی که ارائه می‌ دهد، کسب کنید تا از ریسک‌ های این روش برای سرمایه‌ گذاری هم اطلاع پیدا کنید.

به بیان دیگر کپی تریدینگ یک روش خوب برای شروع یک حرفه تجاری است. هرچند موفقیت و سود را تضمین نمی کند، ولی قادرید مجموعه خود را متنوع سازی کنید و خطرات را مطابق با سیاست مدیریت ریسک خود کنترل نمایید. همچنین قادرید در حین یادگیری از تریدرهای با تجربه ای که کپی می کنید، سود نیز به دست آورید. همچنین بعد از مدتی که از مهارت کافی برخوردار شدید، قادرید از این روش استفاده نکنید ولی در ابتدا، هیچ روش دیگری برای افراد تازه کار مناسب تر نخواهد بود.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که سیستم کپی تریدینگ چیست.

همچنین اگر دوست دارید با ارزهای دیجیتال در حال پیشرفت آشنا شوید، این مقاله بهترین فرصت برای شماست.

ما سعی کردیم خیلی کامل به این بپردازیم که سیستم کپی تریدینگ چیست و چطور کار میکند، ولی اگر بازهم سوال یا ابهامی داشتید، در بخش ارسال دیدگاه ها بپرسید تا پاسخ دهیم.

برای دوستانتان بفرستید: