برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سود عرضه اولیه سهام در بورس

سود عرضه اولیه سهام چقدر است ? همانطور که میدانید خرید عرضه اولیه سهام در بورس با توجه به سوددهی بالا و همین طور ریسک بسیار پایین همواره طرفداران زیادی داشته است. سود عرضه اولیه سهام در کنار شغل و درآمد اول و جانبی هر شخص می تواند حاشیه سود امنی را برای فرد فراهم کند و سرمایه فرد را افزایش دهد. حال سوال اینجاست که اصلا چرا عرضه اولیه ها سود میدهند ، ایا عرضه اولیه همیشه سود میدهد ، میزان سود سهام عرضه اولیه چقدر است؟ و این که چگونه با خرید عرضه اولیه سود کنیم که قصد داریم در این مطلب بررسی کنیم و همچنین قصد داریم در خصوص موضوع سود عرضه اولیه سهام ، سود عرضه اولیه های سال ۹۹ را نیز مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که مدیریت سود در عرضه اولیه سهام به چه صورت است، پس تا انتها همراه سایت کد بورسی باشید.


سود عرضه اولیه سهام

وقتی که سهام شرکتی برای نخستین بار روانه بازار سرمایه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه یا (IPO (Initial public offering گفته می شود. پولی که از عرضه شرکت به دست می آید به صورت مستقیم در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت، ولی چنانچه بعدها کسی بخواهد این سهم‌ ها را خریداری کند، پولش به حساب فروشنده سهم می رود. به عبارتی پس از عرضه اولیه، سهم در بازار ثانویه خرید و فروش خواهد شد.

جالب است بدانید که انگیزه‌ های بسیاری برای عرضه اولیه سهام یک شرکت وجود دارد. عمدتا شرکت ‌های کوچک با هدف تامین سرمایه در بازار سرمایه عرضه می شوند. یک انگیزه دیگر برای عرضه، خصوصی ‌سازی به حساب می آید. شرکت ‌های بزرگی مانند مخابرات، فولاد مبارکه و ایران خودرو مالکیت دولتی داشتند. یعنی سود حاصل از فعالیت‌ این شرکت ‌ها به حساب دولت ریخته می شد، ولی بعد از عرضه شدن در بورس، خریداران سهام، مالک بخشی از این شرکت ‌ها شدند و از کسب و کارشان و همین طور سود سالیانه ای که شرکت می ساخت، بهره مند شدند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در نظر داشته باشید که در خرید عرضه اولیه نمی­‌ توان قیمت و حجم را به صورت دلخواه وارد سامانه معاملاتی کرد. بلکه هر عرضه اولیه ای از شرایط خاص برخوردار است. برای مثال در آگهی عرضه اولیه شرکت x حجم در نظر گرفته شده به وسیله هر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی به تعداد ۵۰۰ سهم و دامنه قیمت تعیین شده در محدوده y تا z است. حال سرمایه ‌­گذار می ­‌تواند حداکثر ۵۰۰ سهم را وارد سامانه نماید و اگر ۱ سهم هم بیشتر وارد سامانه معاملاتی کند با خطا مواجه خواهد شد و امکان خرید عرضه اولیه وجود نخواهد داشت.

از طرف دیگر امکان دارد برخی از عرضه اولیه‌ ها به علت بزرگ بودن شرکت به نقدینگی بیشتری نیاز داشته باشند و سرمایه­‌ گذار به هر دلیلی نتواند آن را تامین کند، از همین روی در این حالت می­تواند تعداد کم تری از سهم را برای خرید وارد سامانه معاملاتی کند و با توجه به این­ که سقف رعایت شده، سفارش با خطا روبرو نخواهد شد. ایا عرضه اولیه سود دارد ؟ در اکثر مواقع عرضه اولیه سود‌آور است، به خاطر این که تعداد سهم‌ ها محدود است و خریداران زیادی قصد دارند در کسب و کار شرکت ‌های جدید سهیم شوند.

تشکیل صف خرید برای سهام شرکت ­‌ها از دلایل اصلی افزایش قیمت سهام شرکت محسوب می شود. در اکثر اوقات سرمایه‌ گذاران در بازه ‌ای کوتاه از یک سهم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سود می گیرند و به اصطلاح نوسان گیری می کنند، اگرچه مبلغ این سود خیلی زیاد نیست. قیمت خرید بیشتر عرضه های اولیه رقم کمی است و با توجه به محدودیتی که برای خرید تعداد سهام در عرضه اولیه وجود دارد، حتی اگر ۵۰ درصد هم سود اولیه آن ‌ها باشد و این سود را نصیب صاحبان سهام کنند، مبلغ ناچیزی به صاحبان سهام تعلق خواهد گرفت.

سود عرضه اولیه سهام چقدر است؟

سهام بسیاری از شرکت ها که در سال های اخیر در بورس عرضه اولیه شده بودند، در عرض مدت کوتاهی بعد از عرضه اولیه بیشتر از ۳۰ درصد سود را نصیب سهامداران کردند. در حقیقت سود سهام عرضه اولیه های بورس در این ۳ سالی گذشت رشد خوبی کرد و جمع سود عرضه اولیه سال ۹۸ بیشتر از ۴ میلیون تومان بوده است، از همین روی خرید عرضه اولیه ها یکی از جذاب ترین و همچنین مطمئن ترین سرمایه گذاری ها در بورس محسوب می شود. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری راجب مقدار سود عرضه اولیه ها بدست آوریم و بدانیم که سود عرضه اولیه چند درصد است ؟ با کد بورسی همراه باشید.

حتما بخوانید : خرید عرضه اولیه در فردای عرضه – ترفند طلایی ثبت سفارش عرضه اولیه

مطمئنا نمی توان گفت که سود عرضه اولیه ها فلان مبلغ عرضه اولیه ها حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد سود نصیب خریداران خود می کنند، ولی این رقم محدودیتی ندارد؛ برای مثال عرضه اولیه شستا که در اوایل اردیبهشت ۹۹ وارد بورس شد در گام های صعودی متوالی سود ۲۲۰ درصدی را برای خریداران خود به همراه داشت. تشخیص زمان فروش عرضه اولیه عامل مهمی در میزان سودآور بودن عرضه اولیه ها می باشد که نیاز به تخصص و مهارت دارد و در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.

چرا عرضه اولیه سود دارد ؟

عرضه های اولیه به تعداد محدود به سهامداران عرضه می شوند به همن دلیل استقبال برای خرید آن ها زیاد است و بلافاصله روز بعد از عرضه اولیه شاهد ایجاد صف خرید برای عرضه های اولیه هستیم و حجم زیاد خریداران باعث می شود قیمت عرضه اولیه حالت صعودی به خود بگیرد. یکی دیگر از دلایل سودآور بودن عرضه های ین است که عرضه های اولیه برای اینکه مورد استقبال قرار بگیرند با قیمتی پایین تر از ارزش ذاتی خود عرضه می شوند، از همین روی طبیعی است که بلافاصله بعد از روز عرضه قیمت آن ها افزایش پیدا کند. لذا بر اساس آنچه گفته شد، اکثر اوقات عرضه اولیه ها سودآور هستند البته گاهی اوقات عرضه های اولیه با قیمت مناسبی کشف قیمت نمی شوند و به همین خاطر سود مناسبی نصیب سرمایه گذار نمیکنند که البته با توجه به بازار مثبت بورس در این روزها این اتفاق بسیار به ندرت رخ می دهد.

بیشترین سود عرضه اولیه سهام در سال ۹۹

صاحبان نقدینگی دنبال افزایش انتظارات تورمی این روزها سراسیمه به‌ دنبال راهکاری برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند و در این بین بورس به مامنی برای این پول‌ های سرگردان تبدیل شده است. در این بین عرضه‌ های اولیه همیشه از جذابیت زیادی برای سرمایه‌ گذاران برخوردار بوده و هست، حتی عرضه ‌های اولیه کوچک که از منظر مقداری، سود دندان ‌گیری ندارند. اشتیاق به خرید سهام شرکت ‌هایی که برای اولین بار وارد بورس می ‌شوند، حتی در مورد عرضه ‌های کوچک و بعضا گران بازار نیز مشاهده می ‌شود. سرمایه‌ گذارانی که بر این باورند عرضه اولیه هر چه که باشد، برای چند روز، چند هفته و حتی چند ماه در محدوده سبز تابلو نوسان کرده و به هر حال بازده مثبتی را نصیب سهامداران خود خواهد کرد.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش عرضه اولیه | زمان فروش عرضه اولیه سهام

بررسی عرضه‌ های اولیه با بیشترین بازدهی از سال ۹۹ تا به امروز نشان داده است که “وپویا” توانسته طی ۳۶ روز متوالی بعد از عرضه اولیه، با روندی مثبت همراه شود و در نهایت بازده ۳۲۷ درصدی را در موج اول ثبت کند. در نظر داشته باشید که منظور از موج اول بازده یعنی مرحله ‌ای که یک نماد بعد از عرضه اولیه تا رسیدن به اولین افت قیمتی سپری می‌ کند. نماد “پیزد” در آخرین روز اردیبهشت ۹۹ با قیمت هر سهم ۴۰۳۵ تومان کشف قیمت شد و بازدهی ۲۴۴ درصدی از آن سهامداران خود کرد. نماد معاملاتی شرکت صنایع لاستیک یزد برای ۶۶ روز بی ‌وقفه رود صعودی خود را دنبال کرد.

در ۲۷ فروردین ماه سال جاری دومین عرضه اولیه انجام شد و در آن سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا برای اولین بار عرضه شد. گفتین است که در این عرضه اولیه که در مورخه ۲۷ فروردین ماه سال جاری انجام شد، به هر کد بورسی، تعداد ۳۶۳۷ سهم در سقف قیمت ۸۶۰ تومان، تعلق گرفت که بزرگ ترین سهام عرضه شده در سال ۹۹ محسوب می شود و این در حالی است که هر کد معاملاتی تقریبا با نقدینگی ۳ میلیون و ۱۰۰ در اختیار سفارش دهندگان قرار گرفت و تا سقف قیمتی ۲۴ میلیون هم رسید که سود بسیار قابل توجهی برای عرضه اولیه یک شرکت به حساب می آید، البته سهام شرکت تامین اجتماعی با تمام زیر مجموعه هایی که دارد در حال حاضر بزرگ ترین سهم و ارزش مالی در بازار بورس را دارد و این میزان سوددهی و افزایش ارزش قطعا بی دلیل و یا حباب گونه نبوده است.

ایا عرضه اولیه همیشه سود میدهد ؟

عرضه اولیه هموراه با سود همراه است ولی معنای آن این نیست که عرضه اولیه هم همیشه همراه با سود است، در مواردی هم امکان دارد به دلیل قیمت گذاری بالا، خریداران به محض این که سهام را خریداری کرده آن را بفروشند و کسانی که سهم خود را نگه داشته اند دچار زیان خواهند شد، و همچنین امکان دارد در بازار ثانویه از قیمت کشف شده در زمان عرضه اولیه پایین تر بیاید، از همین روی این است که امکان دارد بگوییم خرید سهام از بازار اولیه یک سرمایه گذاری کاملا بدون ریسک نیست، ولی خب ریسک نزدیک به صفری دارد، مگر این که شرایط و موقعیت بسیار خاصی برای یک شرکت در بازه زمانی خاص اتفاق بی افتد تا عرضه اولیه سوددهی مناسبی نداشته باشد و یا ضرر دهد.

رشد قیمت سهم پس از عرضه اولیه به چه عوامل بستگی دارد؟

  1. فاصله قیمت با ارزش ذاتی : هر چقدر سهامی که در عرضه اولیه ارائه می شود، ارزان باشد یعنی با ارزش ذاتی خود فاصله بیشتری می گیرد، این خریداران تمایل بیشتری به خرید دارند.
  2. عوامل محیطی : عواملی هستند که در اختیار شرکت نیستند، ولی روی قیمت سهم تاثیر می گذارند. مثل عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی جهان و ایران، بودجه سالانه کشور، سیاست‌ های کلان پولی، مالی، ارزی و نرخ تورم و …
  3. عوامل مرتبط با صنعت : قوانین و مقررات وضع شده در مورد یک صنعت خاص می تواند روی قیمت و سودآوری عرضه اولیه تاثیرگذار باشد. برای مثال چنانچه یک عرضه اولیه از صنعت پتروشیمی داشته باشیم و قوانین موجود مربوط به صنعت پتروشیمی به نفع این صنعت باشد می توان انتظار رشد سود بیشتری داشت.
  4. میزان انحصار محصول : هر چقدر محصول تولید شده منحصر به فرد تر باشد و رقبای کمتری داشته باشد امکان سودآوری آن بیشتر خواهد بود. لذا چنانچه قصد دارید بدانید سود عرضه اولیه ای که قصد خرید آن را دارید حدودا چقدر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید.
  5. تعداد سهام عرضه شده : هرچقدر تعداد عرضه اولیه کمتری به هر فرد اختصاص یابد، تعداد فروشندگان در روزهای بعد هم کم تر خواهد بود.
  6. رفتار سهامدار عمده : اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند، عمدتا سهام رشد بیشتری می‌کند.
  7. اخبار پیرامون سهم : بعضی اوقات شنیده ایم که انتظار سود زیادی از فلان عرضه اولیه می رود و یا برعکس اخبار منفی پیرامون یک عرضه اولیه خاص وجود دارد. این شایعات بر میزان سود عرضه اولیه موثر است.

اولین تجربه سهامداران تازه وارد؛ خرید عرضه اولیه

اولین تجربه‌ سرمایه ‌گذاری تعداد زیادی از افراد در بورس تهران، معمولا و نه لزوما خرید عرضه اولیه است که به تجربه شیرینی تبدیل می ‌شود. به خاطر این که هر شرکتی عرضه می ‌شود، اغلب تا چند روز صف خرید است و معمولا تا چند روز شاهد رشد ۵ درصدی ارزش سهام این شرکت ‌ها هستیم، ولی همان طور که پیش تر هم اشاره شد معنای این حرف این نیست که عرضه اولیه همیشه سود به همراه دارد. در مواردی به دلیل قیمت ‌گذاری بالا، خریداران به محض خرید، سهام خود را به فروش می رسانند. در این صورت افرادی که سهم خود را نگه داشته ‌اند، متحمل زیان خواهند شد. همچنین این امکان وجود دارد که در بازار ثانویه قیمت از قیمت کشف شده در زمان عرضه اولیه پایین ‌تر بیاید. به همین خاطر است که گفته می شود خرید سهام از بازار اولیه، یک سرمایه ‌گذاری “کاملا بدون ریسک” نیست.

بهترین زمان فروش سهام عرضه اولیه

به صورت کلی می توان گفت که تصمیم‌ گیری برای فروش سهام بر عهده شماست. حتی می ‌توانید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را به فروش برسانید، اما به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری کنید. اگر سهم به قیمت مناسبی عرضه شود اغلب رشد قیمت آن در طی چند روز رخ می دهد و از همین روی تمایلی برای فروش سهم در ابتدا وجود ندارد. اما برای سرمایه ‌­گذارانی که اطلاع درستی از ارزش سهم ندارند بهتر است که در صورت عرضه شدن صف خرید، سهم خود را نیز به فروش برسانند، ولی نگهداری سهام های عرضه شده در بازه های زمانی ۳ تا ۶ ماه برای افراد میان مدتی و بیشتر از ۱ سال برای افراد بلندمدتی قطعا سودآورتر و منطقی تر خواهد بود.

موج دوم سود عرضه اولیه سهام چقدر است؟

چگونه از عرضه اولیه سود کنیم ؟ وقتی در روز عرضه، برای خرید سهام شرکت اقدام می کنید، تعداد محدودی سهام به شما خواهد رسید ولی از روزهای بعد و به خصوص در زمانی که سهم اولین منفی رو میخورد و اصلاح قیمتی دارد، می توانید با سرمایه سنگین وارد سهم شوید و از موج دوم سود عرضه اولیه استفاده کنید. افراد باتجربه احتمالا با اصطلاح موج‌ های مختلف عرضه اولیه و تلاش برای کسب سود در موج‌ های بعدی سهام تازه‌ وارد آشنایی کافی دارند.

پایان موج اول صعود عرضه اولیه وقتی اتفاق می افتد که تعداد معاملات در بازار زیاد می شود یا به اصطلاح می ‌توان گفت موعد هضم عرضه اولیه در بازار فرار می رسد. رویه هضم عرضه اولیه بدون دخالت سهامدار عمده در نقش حامی سهام می‌ تواند احتمال شروع موج دوم را افزایش دهد، ولی باید این نکته را در نظر گرفت که نمی ‌توان انتظار صعود قطعی سهام پس از پایان موج نخست را داشت و در چنین شرایطی است که باید حداقل آگاهی از عرضه‌ های اولیه وجود داشته باشد.

بررسی‌‌ عرضه‌ های اولیه از نگاه بازاری و همچنین بنیادی از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس بار دیگر تاکید می‌ شود، تحلیل‌ های ارائه ‌شده از عرضه‌ های اولیه بیش از آنکه به زمان خرید مرتبط باشد برای کسب سود پس از موج نخست عرضه اولیه اهمیت دارد. عرضه‌ های اولیه در اکثر اوقات سودده‌ بوده و بازدهی بالایی نصیب سهامداران می‌کند. از بازه زمانی رشد قیمتی سهم به صورت پیوسته تا رسیدن به نخستین زمان کاهش قیمت را به اصطلاح موج اول رشد قیمتی یاد می ‌کنند.

حتما بخوانید : موج دوم سود از عرضه اولیه ها | سود شیرین ۱۰۰ درصدی

ممکن است سهمی ۴ روز متوالی با نوسان مثبت حداکثری ۵ درصدی مواجه گردد و به این ترتیب در موج نخست به بازدهی ۲۰ درصدی برسد و امکان دارد موج اول آن حتی تا بیش از ۱۰۰ درصد سود نیز همراه باشد. حال برخی از نمادهای تازه وارد به بازار سهام پس از کسب بازدهی در موج اول، یک روند نزولی و یا متعادل را تجربه کرده و مجدد به فاز رونق و صعود باز خواهد گشت. این روند به موج دوم رشد قیمتی معروف است که می تواند سوددهی بیشتری برای سهامداران به همراه داشته باشد.


نتیجه گیری و کلام آخر

سود در عرضه اولیه سهام همواره مورد توجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه بوده است؛ خواه عرضه اولیه ۲۰ هزار تومان نقدینگی نیاز داشته باشد و خواه ۵ میلیون تومان. البته که شرکت های کوچک تر با سهام های کوچک تر سود درصدی بیشتری دارند، ولی سود ریالی آن ها زیاد نیست و برعکس این موضوع برای سهام های شرکت های بزرگ صدق می کند، بدین صورت که اگر عرضه اولیه ای با ۵۰ هزار تومان نقدینگی ۱۰۰ درصد سوددهی داشته باشد، سود شما ۵۰ هزار تومان خواهد بود، ولی اگر عرضه اولیه ۱ میلیونی ۲۰ درصد سود بدهد، ۲۰۰ هزار تومان نصیب شما خواهد شد. لذا خرید عرضه اولیه سود دارد ولی میزان سود آن به این مورد و موارد دیگری که در متن اشاره شد بستگی دارد. پس با توجه به این موضوع می توانید اینکه کدام عرضه اولیه سود بیشتری دارد را پیش بینی کنید.

این را هم در نظر داشته باشید که طبق آنچه که در دنیا رایج است، این است که قیمت و زمان فروش عرضه اولیه بورس به شکلی تعیین می ‌شود که متقاضیان بتوانند ۱۰ تا ۴۰ درصد سود کنند. سود عرضه اولیه سال ۹۸ نشان از این میداد که در سال ۹۹ هم میتوان سود خیلی خوبی را با ریسک بسیار پایین از خرید عرضه های اولیه بورسی دریافت کرد و تقریبا هم همین شد و سود عرضه اولیه سال ۹۹ نیز سود قابل توجهی است.

سرمایه گذاری در خرید عرضه های اولیه همواره با سود همراه است و می توانید نهایت سود عرضه اولیه را از طریق سود عرضه اولیه در بلند مدت دریافت کنید.

در این مطلب یاد گرفتیم که چگونه در عرضه اولیه سود کنیم و عرضه اولیه چطور سود میدهد .

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان سود عرضه اولیه سهام نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با سود عرضه اولیه سهام در بورس داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید و اگر تجربه ای هم در این زمینه دارید، خوش حال میشم با مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: