برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهام کامودیتی محور چیست

آیا می دانید سهام کامودیتی محور چیست و بهترین سهام کامودیتی کدام است؟ سهام های کامودیتی محور به سهام هایی گفته می شود که با استفاده از مواد خام اولیه کار می کنند یا از آن ها تولید و بهره برداری می کنند و یا به شکلی به این مواد خام وابسته هستند. البته این که سهام کامودیتی محور چیست و چه سهام هایی در بورس ایران کامودیتی محور هستند را در این مطلب کامل بررسی خواهیم کرد؛ پس همه چیز درباره سهام های کامودیتی در بورس را اینجا یاد بگیرید؛

سهام کامودیتی محور چیست

یکی از الفاظ مرسوم در بازارهای مالی، کامودیتی می باشد که طیف گسترده ای از کالاهایی که در بازار مورد معامله قرار می گیرد را شامل می شود. به تعبیر اقتصاددانان، به کالا یا خدمتی که تولید آن استاندارد و قابل کپی شدن است و در مقیاس بزرگ و آسان در بازار وجود دارد، کامودیتی گفته می شود. در تعاریف، کامودیتی به کالایی گفته می شود که قابلیت معامله با کالاهای مشابه را داشته باشد. به صورت معمول این کالاها در دسته مواد اولیه صنایع جای می‌ گیرند. بنزین، نفت، سوخت جت، برق، روغن‌ های خوراکی، سیمان، گرانول، کود شیمیایی و به صورت کل مواد خام جزو کامودیتی‌ ها به حساب می آیند ولی در مفهوم کلی‌ تر، حتی موادی که روی آن‌ ها پردازش انجام شده است هم کامودیتی محسوب می شوند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


با این حساب، جهان پر از صنایع کامودیتی شده است و رفته رفته نیز تعداد محصولات کامودیتی‌ شده افزایش می یابد. جالب است بدانید که نام دیگر کامودیتی کالای اولیه است و Commodity Market ترجمه کلمه بازار کالاست. اصطلاح کامودیتی اولین بار به وسیله اقتصاددانان به کار رفت و در بازار بورس هم عبارت بورس کالا، در مقابل واژه Commodity استفاده می شود. از معروف ترین و مهم ترین بازارهای کالایی می‌ توان بهCBOT LME ،CME و NYMEX  اشاره داشت. کامودیتی‌ ها کالاهایی هستند که در زندگی روزمره از آن استفاده یا به عنوان یک دارایی، در بازار مورد معامله قرار می دهیم. ویژگی اصلی آن‌‌ ها که بسیار مورد توجه است، قیمت آنهاست؛ چرا که قیمت کامودیتی‌ ها مستقیما بر قیمت کالاهای نهایی اثرگذار است و به همین دلیل برای اقتصاددانان بسیار مهم می باشد.

لذا می توان کامودیتی را به شکلی دیگر هم تعریف کرد و اصطلاحا به کالا یا خدمتی که در کل بازار خود، دارای ویژگی‌ های کیفی تقریبا یکسانی است و جز قیمت نمی‌ توان فرق دیگری میان نمونه‌ های آن پیدا کرد، کالای اولیه یا کامودیتی گفته می شود. به منظور سرمایه گذاری بر روی کامودیتی می توان در شرکت هایی سرمایه گذاری کرد که در ارتباط مسقتیم با مواد اولیه یا همان کامودیتی ها باشند. یعنی به علاوه این که می توان از کامودیتی در بازارهای فیوچرز استفاده کرد و با پیش بینی قیمت ها و خرید های به موقع به سود خوبی دست یافت، می توان در بازارهای سرمایه گذاری نیز با معامله سهام هایی که کامودیتی هستند، سود خوبی به دست آورد. شاید الان کمی گنگ باشید ولی در ادامه با چند مثال ساده سهام کامودیتی و تأثیر اقتصادی داخلی و خارجی بر آن ها را بررسی کرده ایم که دید خوبی نسبت به این که سهام کامودیتی محور چیست به شما می دهد، پس همچنان همراه کد بورسی بمانید.

انواع کامودیتی ها

به صورت کلی کامودیتی‌ ها به دو دسته کامودیتی نرم و کامودیتی سخت تقسیم بندی می شوند؛ لذا به آن دسته از محصولاتی که به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارند مثل نفت، طلا و … کامودیتی سخت گفته می شود و بیشتر محصولات کشاورزی مثل ذرت، سویا، گندم و … در گروه کامودیتی‌ های نرم قرار می‌ گیرند. از ویژگی کامودیتی‌ های نرم این است که به دلیل حساسیت بالای این محصولات نسبت به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در بیشتر مواقع تغییر قیمت ‎‌های فصلی در بازار این گروه از کامودیتی‌ ها دیده می‌ شود. شایان ذکر است که برای بررسی انواع کامودیتی‌ ها، بایستی انواع بازارهای کالایی را بررسی کنیم و بدین منظور می باست یک شاخص جامع مثل شاخص CBR داشته باشیم.

حتما بخوانید : رابطه بین نفت و طلا


در شاخص CRB اثرات ۱۹ کالا در دو حالت نقدی و آتی وجود دارد و این کالاها به ۴ دسته با وزن‌ های گوناگون تقسیم شده‌ اند که شامل محصولات کشاورزی، انرژی، فلزی و فلزات گران‌ بها می باشند. طریقه استفاده از این شاخص بدین شکل است که با کاهش قیمت یکی از محصولات نامبرده، شاخص CRB هم کاهش می یابد، بنابراین دلار افزایش پیدا کرده و تورم کاهش خواهد یافت؛ نهایتا قیمت اوراق قرضه و دیگر قیمت ها در بازار سهام صعودی خواهند شد. شاخص‌ های دیگری هم در این زمینه کاربرد دارند مثل BCI، شاخص مواد خام گلدمن ساکس، شاخص بین المللی مواد راجرز، شاخص بانک جهانی و CCI.

ویژگی بارز کامودیتی‌ ها 

ویژگی اصلی کامودیتی ها همان طور که گفتیم، قیمت است که در این بازار کاملا به عرضه و تقاضا بستگی دارد. وقتی که هیچ تولیدکننده‌ ای در بازار نباشد، قیمت تمام شرکت‌ ها یکسان هستند و کامودیتی‌ ها از نظر قیمتی تفاوت خاصی ندارند که در این صورت، قیمت طبق فرصت‌ های بازاری و تقاضا تنظیم می‌ شود البته این امر موجب رونق بازار دلالان خواهد شد. از قابلیت های دیگر کامودیتی‌ ها این است که از معیار و استانداردی برای اندازه‌ گیری برخوردارند.

این بدین معنی است که هر کامودیتی می بایست حد استانداردی داشته باشد که برای واحدهای اندازه‌ گیری مثل وزن، چگالی و … معمول و یکسان است. لذا محصولاتی مثل الماس که منحصر به فرد به حساب می آیند و به دلیل نداشتن این ویژگی در دسته کامودیتی‌ ها قرار نمی‌ گیرند. ویژگی دیگر کامودیتی‌ ها ارتباط آن‌ ها با پول است؛ چرا که در گذشته کامودیتی نوعی روش برای پرداخت محسوب می شد. در ابتدای امر از مروارید به دلیل گرانبها بودنش جهت پرداخت قیمت کالاها و سرویس‌ ها استفاده می‌ شد تا این که بعدها، فلزات ارزشمندی مثل نقره و طلا، جایگرین آن شدند.

چندی بعد به دلیل کمیاب بودن نقره و طلا از پول تعهدی که پشتوانه طلا داشت و پس از آن از پول استفاده شد. کامودیتی‌ یک ابزار اقتصادی عالی هستند و با وجود این که در حال حاضر جایگاه خوب و مستحکم گذشته خود را در سیستم‌ های اقتصادی ندارند، ولی همچنان به عنوان محصولاتی که مردم و صنعت همیشه به وجودشان نیاز دارند یاد می شوند. پس نه می شود آن‌ ها را حذف و نه با موارد دیگر جایگزین نمود!

چطور از بازار کامودیتی ها کسب سود کنیم؟

شاید از سوال برایتان پیش آید که با این تفاسیر، چطور می توانید در بازار کامودیتی سرمایه گذاری کرده و سود به دست آورید و به صورت کلی چند روش برای سرمایه گذاری بر روی کامودیتی ها وجود دارد که در این بخش ۶ مورد از مهم ترین این روش ها را معرفی کرده و توضیح داده ایم؛

۱٫ خرید و فروش سهام کالایی : شما می توانید به شکل غیر مستقیم و به وسیله معامله سهام شرکت هایی که درگیر استخراج معادن، رشد دادن و یا کشت هر نوعی از کالاها هستند، از این نوع محصولات سود به دست آورید. برای مثال آن دسته از سرمایه گذارانی که علاقه مند به صنعت نفت هستند، قادرند روی سهام شرکت های استخراج نفت، سرمایه گذاری نمایند. همچنین کسانی که به حوزه طلا علاقه دارند هم می توانند روی سهام شرکت های استخراج طلا سرمایه گزاری داشته باشند. انواع محصولات بورس کالا را در این مطلب به شما معرفی کرده ایم؛

۲٫ خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله مخصوص کالاها : یک نوع ابزار سرمایه گذاری است که روی یک نوع دارایی یا یک سبد از دارایی ها مانند کالاها یا سهام تمرکز دارد. جالب است بدانید که بعضی از آن ها دارایی های فیزیکی مانند شمش طلا یا سکه را نگهداری می کنند.

۳٫ معامله کالاها به صورت قراردادهای آپشن : این نوع سرمایه گذاری دقیقا به قراردادهای آپشن شباهت دارد. کارگزاری های اختیار معامله در ایران را همین الان در این مطلب بشناسید.

۴٫ خرید و فروش کامودیتی ها از طریق بازار آتی کالا : شما بدین وسیله می توانید کالاهایی که مد نظرتان است را از طریق یک توافق نامه برای هر مقدار کالا، برای زمانی مشخص در آینده، مورد معامله قرار دهید.

۵٫ معامله نرخ لحظه ای کالاها : این روش دقیقا مانند معامله در بازار فارکس، سهام، شاخص ها و … است. لذا همه آنچه شما احتیاج دارید، افتتاح یک حساب معاملاتی نزد یک بروکر معتبر می باشد.

۶٫ استفاده از خدمات موسسه مشترک کالا : یک نوع صندوق سرمایه گذاری خصوصی یا مدیریت پولی است که سرمایه گذاری روی کالاهایی مانند قراردادهی آپشن یا آتی را مدیریت می کند. لذا پس از انتخاب نوع کامودیتی از دسته بندی مورد نظر، قادرید آن کالاها را از طریق روش هایی مانند باز کردن یک حساب معاملاتی نزد یک بروکر معتبر و در ادامه معامله آن ها به شکل قراردادهای آتی، معامله نرخ لحظه ای یا آپشن ها، یا سرمایه گذاری روی سهام های کالایی و صندوق های قابل معامله، انجام دهید.

تاثیر کامودیتی ها در بورس

اگر بخواهیم تاثیر کامودیتی ها در بورس ایران را بررسی کنیم، بهتر است تاثیرات کامودیتی های جهانی و داخلی را مجزا بررسی کنیم؛

تأثیر کامودیتی جهانی بر بورس تهران : کامودیتی جهانی همان گونه که از اسمش مشخص است، به صورت مستقیم روی سهام شرکت هایی صادر کننده اثرگذار است و امکان دارد قیمت سهام آن شرکت ها را با نوسان همراه کند. برای مثال بیماری جهانی کرونا اقتصاد بسیاری از کشورها را با اختلال روبرو کرد و اثرات زیادی بر سهام بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دنیا داشت. برای مثال بیماری کرونا و اغتشاشات اخیر ایالات متحده موجب کاهش جهانی قیمت دلار شد و کامودیتی های دلاری با کاهش ارزش مواجه شدند.

سهم های کامودیتی چیست

به عنوان مثالی دیگر، تحریم های نفتی وارد شده بر ایران موجب کاهش ارزش سهام شرکت های کامودیتی صادر کننده مثل فارس و شگویا شد. به صورت کلی عوامل بسیار زیاد دیگری بر کامودیتی ها و روند قیمتی و معاملاتی آن ها اثرگذارند. برای مثال کشور چین یکی از کشورهای اصلی تولید کننده و مصرف کننده فولاد در دنیاست؛ اخیرا کشور چین تا مدت زمانی استخراج و تولید فلزات در این کشور را به دلایل محیط زیستی کاهش داده است و مجبور است در این زمینه وارد کننده باشد تا صادر کننده و همین موضوع می تواند موجبات افزایش قیمت کامودیتی فولاد و فلزات در دنیا را فراهم کند.

تأثیر کامودیتی داخل کشور بر بورس تهران : بیشتر از ۵۰ درصد شرکت های بورسی تهران کامودیتی محورند و از کامودیتی جهانی اثر می پذیرند. در کنار کامودیتی جهانی، کامودیتی داخل کشور هم بر قیمت سهام های بورسی اثرگذار است. برای مثال با تحریم های بیشتر بر علیه ایران، قیمت دلار افزایش قیمت را تجربه کرد و مجددا تورم شدیدی در کشور ایجاد شد. اما سهام های صادر کننده که درآمد دلاری دارند، شاهد افزایش سرمایه و ارزش بودند و طبیعتاً ارزش سهام آن ها در بورس افزایش یافت. از طرفی شرکت هایی هم هستند که مجبورند مواد اولیه خود را به دلار وارد کنند و به ریال به فروش برسانند که سهام های ریالی به حساب می آیند.

حتما بخوانید : علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی


سهام این شرکت ها اما با افزایش قیمت دلار، نزولی می شود، چرا که کامودیتی خود را به دلار با قیمت بالا وارد کرده و مجبورند به ریال به فروش برسانند و دچار ضرر و زیان مالی می شوند. برای مثالی دیگر، تحریم ها موجب رونق گرفتن شرکت های کوچک بورسی مثل شرکت های سرمایه گذاری شد. حتی در دوران ریزش بورس هم نه تنها افت قیمت را تجربه نکردند، بلکه روند رشد آن ها قدرت گرفت؛ مثلا دو شرکت سرمایه گذاری بورسی ولراز و واحصار در آن زمان رشد قابل توجهی داشتند.

سهام های کامودیتی در بورس

بیش از ۵۰ درصد شرکت های بورسی ایران کامودیتی محور هستند ولی به صورت کلی سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، صنایع ملی مس ایران (فملی) و پتروشیمی خلیج فارس (فارس) سه شرکت لیدر کامودیتی در بورس ایران به حساب می آیند و تصمیمات داخل کشور و جهانی بر ارزش سهام آن ها اثرات مستقیم دارد.

در کنار این سه شرکت بزرگ و شاخص ساز، بیشتر شرکت های نفتی و پتروشیمی، فولاد و مس کامودیتی محور به حساب می آیند و در زمان معامله این سهام ها علاوه بر استفاده از تحلیل های تکنیکال به کامودیتی آن ها توجه کرده و تغییرات قیمت کامودیتی را هم در تصمیم گیری های خود در نظر بگیرید.

روی کامودیتی ها سرمایه گذاری کنیم؟

بازار کالا نیز مانند هر نوع سرمایه گذاری دیگری ریسک ها و خطرات مخصوص به خود را داراست. لذا چنانچه شما به این بازار علاقه مندید، بایستی حسابی در مورد این بازار دانش و تجربه کسب کنید. منظور از دانش و تجربه، یادگیری تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، روانشناسی بازار، تحلیل بین بازارها و دیگر فاکتورهای تاثیرگذار و حائز اهمیت است.

برای مثال چنانچه شما طالب معامله نفت هستید، می بایست بدانید که قیمت نفت تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی، نوسان می کند. نکته دیگر داشتن آگاهی لازم در مورد نوع سرمایه گذاری است که قرار است انجام دهید. به عنوان مثال سرمایه گذاری روی صندوق های قابل معامله، تنوع بیشتر و ریسک کم تری دارد. در صورتی که سرمایه گذاری از طریق قراردادهای آتی، ریسکی تر می باشد. اما به عنوان یک قانون کلی، سرمایه گذاری در بازار کالاها مخصوصا طلا، یک نوع بیمه کردن سرمایه در زمان های تورم و در برابر تورم است.

ارتباط بین کامودیتی ها و دیگر مارکت ها چگونه است؟

همه معامله گران حرفه ای بازار مطلع هستند که همه بازارها با همدیگر در ارتباط اند. در نظر داشته باشید که منظور از همه بازارها، بازار ارز، کالا، اوراق قرضه و سهام است. لذا چنانچه شما در حوزه کامودیتی ترید می کنید، باید حتما تحولات و اتفاقات سایر مارکت ها را هم در تصمیمات خود لحاظ کنید. به صورت معمول دلار آمریکا خلاف جهت مارکت کالاها حرکت می کند. بارها شنیده اید که مسیر حرکت دلار، مخالف مسیر حرکت انس جهانی طلاست.

طلا یک فلز ارزشمند است که در گروه کالاها جای دارد و اصطلاحا می گویند که یک همبستگی منفی بین آن و دلار ایالات متحده وجود دارد. از طرفی رابطه معکوس نیرومندی بین شاخص قیمت بازار کالاها و قیمت اوراق قرضه وجود دارد و این بدین معنی است که با افزایش قیمت شاخص کالاها، قیمت اوراق قرضه افزایش می یابد. حال سری به ارتباط بین قیمت اوراق قرضه و بازار سهام بزنیم. این را در نظر داشته باشید که قیمت اوراق قرضه، معمولا قیمت سهام را رهبری می کند.

حتما بخوانید : معاملات آتی چیست | همه چیز درباره معاملات فیوچرز


در واقع این بدین معنی است که با افزایش قیمت اوراق قرضه، بازار سهام هم افزایش می یابد. حال، همه بازارهای ذکر شده در بخش بالا، با شاخص دلار آمریکا که قدرت این ارز را در مقابل رقبایش ارزیابی می کند، در ارتباط هستند. برای مثال با افزایش شاخص دلار آمریکا، شاخص قیمت کالاها کاهش می یابد. می توان این طور گفت که این همان ارتباط بین دلار و طلاست که پیش تر گفتیم. از طرفی دیگر وقتی که شاخص دلار افزایش پیدا می کند و شاخص قیمت کالاها کاهشی می شود، بازار سهام و قیمت اوراق قرضه نیز افزایش پیدا می کنند.

نقش بیت کوین در بازار کامودیتی ها

جالب است بدانید که در حال حاضر بیت کوین نیز به‌ عنوان یک کالای ضروری شناخته می شود. ماهیت بیت کوین، به عنوان یک کالا به آن این اجازه را می‌ دهد که در قالب یک دارایی دیجیتال ایجاد و انباشته شود. بیت کوین، برخلاف چاپ ارز یا عرضه اوراق بهادار مالی، موجب ایجاد یک بدهی مالی برای ناشر آن نخواهد شد. به بیان دیگر بیت کوین تنها کامودیتی مقرون‌ به‌ صرفه ای می باشد که در کنار ماهیت دیجیتالی، ناشر یا عرضه‌ کننده آن را وارد جریان بدهی‌ های مالی و مسائل ارزی نمی‌ کند!


نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار کالا یا کامودیتی مارکت، شامل محیطی است که مصرف‌ کنندگان و سرمایه‌ گذاران مستقیما با تولیدکنندگان و عرضه‌ کنندگان وارد خرید و فروش می شوند و کالاهایی مثل قهوه، برق، گوشت گاو، نفت، پروپان و … در آن مورد معامله قرار می گیرد و بعضی از سهم هایی که به صورت کلی کامودیتی محور هستند نیز در بازار بورس می توانند برای خرید و فروش و سرمایه گذاری فعالان بورس ایران در دسترس باشند.

در این مطلب در خصوص با کامودیتی‌ ها، تاثرات آن بر بازارهای داخلی و خارجی، ویژگی‌ های آن‌ ها و موارد تکمیلی دیگر صحبت کردیم. به صورت کلی این کشورهای چین و آمریکا هستند که قادرند بیشترین تاثیر را بر روی کامودیتی‌ ها داشته باشند. از طرفی دریافتیم که کامودیتی‌ ها، همان مواد اولیه جهانی هستند که قیمت آن‌ ها در قیمت نهایی کالا‌ها تاثیر به سزایی خواهد داشت.

به همین علت می توانند نقش حائز اهمیتی را در اقتصاد کشورها ایفا کنند. این وضعیت اقتصادی کشور است که ارزش ارزی یک کشور را تعیین می‌ کند. لذا تعداد زیادی از معامله گران بورس ایران، فارکس و سایر بازارهای مالی می توانند با بررسی حرکات کامودیتی‌ ها که می‌ تواند ارزش ارزی یک کشور را تحت تأثیر قرار دهد، نوسانات بسیار خوبی را از دارایی های کامودیتی محور بگیرند و سود خوبی بدین وسیله به دست آورند.

در این مطلب همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که سهام کامودیتی محور چیست و چطور می توان از آن سود کسب کرد.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بازار فیزیکی بورس کالا چیست و چطور می توانید از آن سود به دست آورید، این مطلب می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

حال که دیگر می دانید سهام کامودیتی محور چیست و چه نوع هایی دارد، فکر می کنید بخواهید روی آن ها معامله کنید؟

برای دوستانتان بفرستید: