برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود – بهترین سرمایه گذاری سال ۹۹

در فرآیند انجام سرمایه گذاری های مختلف، باید تا به حال متوجه شده باشید که چقدر ریسک پذیر هستید. اصلا ریسک پذیر هستید و یا ریسک گریز؟ این مقاله مناسب آن دسته از دوستانی هستش که خیلی اهل ریسک کردن روی سرمایه خود نیستند و دنبال یک جای مطمئن برای سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود می گردند. این افراد هیچوقت درگیر ناملایمات بازار های مالی نمیشوند، سرمایه آن ها از دست نمی رود و خیالشان از بابت سرمایه خود راحت است. سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود در چه زمینه هایی هست؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ بدیم و به این بپردازیم که سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود با چه شرایطی و در چه زمینه ای و به چه صورتی انجام میشه و میزان سودی که میده چقدره. پس با سایت کد بورسی همراه باشید.

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود

همیشه سرمایه گذاری کم ریسک یا بدون ریسک، دغدغه عده زیادی از مردم بوده و هستش. در واقع افراد زیادی در جامعه ما علاقه‌ ای به خرید سهام با ریسک بالا ندارند و قصد دارند، سرمایه خود را در جایی قرار دهند که ریسک پایینی برای آن ها به همراه داشته باشد و سود مشخصی نیز از آن کسب کنند. در این مطلب راهنما بنا داریم، ۲ روش مرسوم سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود در بازار سرمایه ایران رو براتون شرح بدیم. پس با کد بورسی همراه باشید.

با کاهش نرخ سود بانکی، این سوال که “پولمو کجا سرمایه‌ گذاری کنم؟” برای افراد با ریسک پذیری پایین ایجاد شده است. کم شدن نرخ سود بانکی، موجب شد تا سرمایه‌ های سردرگم به‌ صورت ناخواسته وارد بازارهای پر ریسکی مانند؛ بورس، طلا و ارز شود و مردمی که اطلاعات مناسبی از نوسانات این بازارها در اختیار نداشتند، ضرر کنند. جالبه بدونید که در بازار سرمایه ایران شرایط مناسبی به منظور سرمایه گذاری کم ریسک و بدون ریسک به وجود آمده است تا افراد قادر باشند از آن بهره مند شوند.

  1. اسناد خزانه اسلامی (اخزا)
  2. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

در حقیقت دو روشی که الان گفتیم، از روش‌ های رایج سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود در بازار بورس ایران به حساب می آید که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم :

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود در اسناد خزانه اسلامی (اخزا)

اسناد خزانه اسلامی (اخزا) در واقع همان اوراق بدهی هستند که دولت به ازای بدهی خود به پیمانکاران می دهد. شایان ذکر است که این اوراق از سررسیدی برخوردار هستند و دولت متعهد می‌ شود در تاریخ سررسید مبلغ اسمی آن را به دارنده اوراق پرداخت کند. مبلغ اسمی هر ورق اسناد خزانه در هنگام سررسید معادل ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اسناد خزانه اسلامی (اخزا)

در هنگام خریداری اسناد خزانه اسلامی بزرگ‌ ترین دغدغه افراد، پرداخت مبلغ اوراق در هنگام سررسید به وسیله ناشر به شمار می رود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

اما چه تضمینی وجود دارد که دولت در هنگام سررسید، مبلغ مذکور را پرداخت نماید؟ جالبه بدونید که پرداخت سود و اصل اسناد خزانه در اولویت نخست دولت هستش و این بدین معنی است که دولت قبل از صرف هزینه‌ های دیگر، اول نسبت به تسویه اسناد خزانه اقدام می کند. پس با این تفاسیر، اوراق خزانه اسلامی با ریسکی پایین و نزدیک به صفر، قابل‌ استفاده برای تمامی سرمایه گذاران عزیز خواهند بود. همچنین با توجه به این‌ که اسناد خزانه جزو اوراق بدهی محبوب بازار سرمایه به حساب می آید، ریسک نقد شوندگی آن‌ ها نیز بسیار کم خواهد بود و سرمایه‌ گذاران هر زمان که قصد به فروش رساندن آن‌ ها را داشته باشند، تقاضا برای خرید این اوراق وجود دارد. در مورد ریسک نقد شوندگی در ادامه توضیح میدیم.

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود

چگونه اسناد خزانه بخریم؟

به منظور خرید اسناد خزانه یا همان اخزا، می باست کد بورسی داشته باشید. بعد از دریافت کد بورسی مثل خرید سهام در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ ها، قادرید به خرید اسناد خزانه با نماد اخزا اقدام نمایید. این نکته را در خاطر داشته باشید که همه نمادهای اخزا یک هفته قبل از سررسید متوقف خواهند شد. در تاریخ سررسید نیز مبلغ اسمی اوراق معادل ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر ورق به حساب دارندگان اوراق اسناد خزانه اسلامی واریز خواهد شد.

آیا اسناد خزانه اسلامی ریسک نقدشوندگی دارند؟

در واقع ریسک نقدشوندگی بدین معنی است که شما اوراق بهادار را در بازار خریداری کنید و در زمان فروش در پیدا کردن خریدار یا نقد کردن اوراق دشواری داشته باشید. برای اینکه خیالتون رو راحت کنیم باید بگیم که اوراق اسناد خزانه‌ اسلامی روزانه حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان در فرابورس مورد معامله قرار می گیرد، پس ریسک نقدشوندگی برای این اوراق حدودا صفر است و مطمئن باشید که به راحتی قادر به نقد کردن اوراق خود در هر زمانی که میخواهید، خواهید بود.

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت 

روش دیگری که در این مقاله برای شما عزیزان در نظر گرفتیم، روش سرمایه گذاری کم ریسک در بازار سرمایه و در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است. به همان شکل که میدانید، صندوق ها به ۳ گروه تقسیم بندی می شوند :

  1. صندوق سرمایه گذاری در سهام
  2. صندوق سرمایه گذاری مختلط
  3. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

لازم به ذکر است که صندوق های با درآمد ثابت، سرمایه افراد را جمع‌ آوری می کنند و در قبال سرمایه گذاری اشخاص به آن‌ ها سود از پیش تعیین شده ای را پرداخت می کنند. صندوق های با درآمد ثابت موظفند حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به اوراق با درآمد ثابت مانند اخزا یا سپرده بانکی اختصاص دهند و مابقی را نیز در سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری انجام دهند، در نتیجه با سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت، اغلب در طول سال ۱ تا ۲ درصد بیش‌ تر از سود بانکی نصیب سهامداران خواهد شد؛ ولی در کنار این مسئله، روزشمار بودن سود صندوق‌ های درآمد ثابت یکی دیگر از مزیت‌ های آن در برابر سپرده های بانکی است.

نحوه پرداخت سود صندوق های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت

جالبه بدونید که صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به ۲ شیوه میان سرمایه‌ گذاران سود تقسیم خواهد کرد. بعضی از صندوق ها مثل صندوق امین یکم، سود به وجود آمده را ماهانه میان سهامداران تقسیم بندی می کند و در پایان هر ماه یا ابتدای ماه بعد، سود اختصاص یافته را به حساب بانکی سرمایه گذاران واریز خواهد کرد. نوع دوم صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت مانند صندوق یاقوت، سود به وجود آمده خود را در قیمت هر واحد به نمایش خواهد گذاشت و روزانه قیمت هر واحد صندوق افزایش پیدا خواهد کرد. این را مد نظر قرار دهید که در این نوع صندوق های سرمایه گذاری پرداخت سود ماهانه وجود نخواهد داشت.

روش خرید صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

به صورت کلی صندوق ها از لحاظ شیوه خرید و فروش به ۲ دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر است :

  1. صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)
  2. صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال

در اولین مورد یعنی صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، با داشتن کد بورسی و به وسیله سامانه معاملاتی کارگزاری‌ ها، قادرید برای خرید واحدهای صندوق اقدام کنید و توجه داشته باشید که فرآیند انجام آن دقیقا مثل فرآیند خرید و فروش سهام خواهد بود. همینطور برای خرید واحدهای صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال می بایست به صورت حضوری و از طریق دفاتر صندوق ها با ارائه مدارک هویتی و مبلغ مدنظر به منظور سرمایه گذاری اقدام نمایید.

تضمین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت 

بخاطر اینکه خیلی از افراد اطلاعات مناسبی در این مورد ندارند، این سؤال پیش می آید که چه تضمینی برای اصل پول و سود آن در صندوق های سرمایه گذاری وجود خواهد داشت؟ در جواب باید گفت که صندوق های سرمایه گذاری به‌ شکل مستقیم زیر مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار هستش و در حقیقت همه وجوه واریزی و سرمایه‌ گذاری شده بر اساس محدودیت‌ های به وجود آمده به وسیله سازمان بورس، در بازارهای مالی تحت نظارت این سازمان سرمایه‌ گذاری قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

از نکات دیگری که باید آن را در نظر داشت، میزان شفافیت صندوق های سرمایه‌ گذاری است. در واقع همه صندوق‌ ها ملزم هستند که همه اطلاعات با اهمیت مانند؛ میزان دارایی‌ های خود را در سایت صندوق به اطلاع تمامی مردم برسانند. از طرف دیگر و با توجه به وجود بازار گردان در صندوق های سرمایه گذاری، ریسک نقد شوندگی آن‌ ها نیز بسیار کم خواهد بود.

  • با توجه به امیدنامه، هر کدام از صندوق‌ ها سیاست متفاوتی را لحاظ می کنند و میزان و شرایط سوددهی گوناگونی خواهند داشت. سوددهی صندوق‌ ها میتواند ماهیانه، ۳ ماهه، ۶ماهه و یا سالیانه باشد. در صورتی که این تقسیم سود به صورت سالیانه صورت پذیرد، میزان افزایش سرمایه بیشتر از حالت تقسیم سود ماهانه می باشد.
  • برخی از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابلیت های خاصی برای سپرده‌ گذاران در نظر میگیرند. برای مثال اعطای تسهیلات بسته به میزان مبلغ سرمایه‌ گذاری. سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های درآمد ثابت می تواند به عنوان ضامن در دیگر فعالیت‌ های مالی به حساب آید.
  • صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت اغلب ضامن نقدشوندگی و جبران خسارت احتمالی دارند و معمولا بانک‌ها، بیمه‌ ها و یا نهاد‌های سرمایه‌ گذاری بزرگ از آنها پشتیبانی خواهند کرد.
  • پرداخت سودی ثابت که معمولا بیشتر از سود پرداختی به وسیله بانک‌ ها است.
  • حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم
  • ریسک بسیار کم

سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود

کلام آخر

همانطور که دیدید در این مقاله به دو شیوه سرمایه گذاری بدون ریسک و کم ریسک اشاره داشتیم. با کاهش نرخ سود بانکی، این‌ که آگاه باشیم سرمایه خود را کجا و چگونه سرمایه گذاری نماییم، دغدغه بسیاری از مردم است. اسناد خزانه اسلامی (اخزا) و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، ۲ شیوه رایج و مطمئن به منظور جایگزین کردن سپرده های بانکی محسوب می شود. اشخاص با ریسک‌ پذیری کم قادر هستند در کنار استفاده از ریسک پایین‌ تر نسبت به سپرده‌های بانکی یا سرمایه گذاری در بازارهایی مانند بازار ارز و طلا، از بازده بهتری نیز نسبت به سپرده‌ های بانکی بهره‌ مند شوند.

اگر هم با توجه به فعل و انفعالات بازار بورس ایران، بر این باورید که این بازار میتواند بستر مناسبی برای سرمایه گذاری شما عزیزان باشد، از طریق لینک زیر قادر به دریافت کد بورسی خواهید بود. در نظر داشته باشید که برای خرید اسناد خزانه اسلامی و یا سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، نیاز به دریافت کد بورسی دارید که میتوانید از طریق لینک زیر به دریافت کد بورسی رایگان اقدام کنید :


درصورتی که تمایل دارید تا وارد بازار بورس شوید و به سرمایه گذاری های کم رسیک مانند خرید اسناد خزانه اسلامی و سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بپردازید، میتوانید از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


برای دوستانتان بفرستید: