برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری کم ریسک در ایران

سرمایه گذاری کم ریسک در ایران بسیار حائز اهمیت است، چرا که انتخاب نوع مناسب سرمایه گذاری متناسب با شخصیت و توانایی هایمان، می تواند شرایط زندگی ما را تعیین کند. شما اگر فرد ریسک گریزی باشید و تحمل سرمایه گذاری های پرریسک تر را نداشته باشید، بهتر است در بازارهایی سرمایه گذاری کنید که به مراتب ریسک کم تری را برای شما به همراه داشته باشند. وقتی سرمایه گذاری کم ریسک در ایران را مد نظر قرار می دهید، هم خیالتان راحت تر است، هم نیاز به رصد و پیگیری مداوم بازاری را ندارد و هم سودی که مد نظرتان است نصیبتان خواهد شد، پس اگر فرد ریسک پذیری نیستید، سرمایه گذاری کم ریسک در ایران می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سرمایه گذاری کم ریسک در ایران

ما ایرانی ها همواره در این شرایط قرار داریم که از یک طرف تورم، همواره از قدرت وجوه نقدمان کم می کند و از طرفی ریسک سرمایه گذاری‌ هایی که شاید بتواند ما را از این وضعیت نجات دهد، بسیار زیاد است و منطقی نیست که به این سادگی ها برای هر گونه سرمایه گذاری اقدام کنیم. به علاوه سنجش ریسک برای بسیاری از ما افراد که ریسک پذیری نیستیم و قصد نداریم سرمایه ای که به سختی جمع آوری کردیم را وارد حوزه‌‏ های پر ریسک سرمایه گذاری کنیم، آسان نخواهد بود. بنابراین کاری که ما باید انجام بدهیم چیست؟ برای سرمایه گذاری کم ریسک در ایران باید مواردی را در نظر بگیریم ولی اقدام هم انجام دهیم و بهتر است این کار را با شناختی که از سطح ریسک پذیری خودمان داریم انجام دهیم.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری پرسود و مطمئن در ایران


سرمایه گذاری کم ریسک می‌ تواند اهرم خوبی برای عبور از این مسیر باشد که با کم‎ ترین آسیب ارزش پول‏مان را حفظ نماید. بایستی به دنبال جایی بود که در این اوضاع آشفته اقتصادی بتوان آسوده خاطرتر عمل نمود. روش های سرمایه گذاری کم ریسک می تواند تا حد چشمگیری در این مسیر یاری کننده ما باشد. بر خلاف آن‌ چه که فکر می کنیم، مسیرهایی که می‌ توانند به عنوان محلی برای سرمایه گذاری امن به حساب آیند، کم نیستند. برای مثال می‏ توان از صندوق ‎های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس استفاده کرد، ولی پیش از هر اقدامی برای سرمایه گذاری باید بدانید که سطح ریسک پذیریتان چقدر است تا بتوانید متناسب با آن بهترین سرمایه گذاری را برای خود انتخاب کنید.

تعیین سطح ریسک پذیری

افراد ریسک پذیر : این افراد از اهداف مالی با بازدهی بالا برخوردارند، لذا گزینه‌ هایی مثل سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بورس برایشان می تواند جذابیت بسیار بالایی داشته باشد. این افراد برای تحلیل و تعیین ریسک بسیار اهمیت قائل اند. البته کسانی كه ریسک پذیری بالایی دارند نیز از روحیات متفاوتی برخوردارند و خودشان به درجات ریسكی سطح بالا، متوسط و یا پایین تقسیم می شوند. لذا افق زمانی گوناگونی در سرمایه گذاری دارند و با توجه به این موضوع از ابزارهای مالی مختلفی نیز استفاده می نمایند. به عنوان مثال اکثر افراد كارآفرین و یا افرادی كه بر روی استارت‌ آپ‌ ها سرمایه گذاری می‌ كنند، از درجه ریسک پذیری بالایی برخوردارند و میزان بازدهی ایشان نیز بسیار بالاست.

افرادی خنثی در برابر ریسک : این دسته از افراد واكنشی نسبت به فرصت‌ های سرمایه گذاری و ریسک های مربوط به آن ها از خود نشان نمی‌ دهند و می توان گفت نسبت به ریسک خنثی عمل می‌ كنند. در واقع برای این افراد شاید سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال به ویژه برای کوتاه مدت مناسب نباشد، ولی سرمایه گذاری در بانک و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز مناسب نخواهد بود. می توان گفت شاید بازار طلا و سکه بتواند بازار مناسبی برای این افراد به حساب آید، به خصوص اگر سرمایه گذاری بلندمدت یا میان مدت را در آن مبنا قرار دهند.

افراد ریسک گریز : این گروه از افراد بیشتر به گزینه هایی علاقه مند هستند که بازدهی تضمین شده دارند و هیچ ریسکی آن ها را تهدید نمی‌ کند. گزینه‌ هایی مثل سپرده‌ های بانكی، اوراق مشاركت، اوراق خزانه، اوراق صکوک و حتی خرید ملک گزینه هایی است که همواره روی میز این افراد قرار دارد و در این بین شاید بتواند بازار مسکن را بهترین و مناسب ترین بازار برای این افراد به حساب آورد.

نکته : همان طور که گفتیم افراد از نظر اجتناب از ریسک به گروه های گوناگون با درجه ریسک پذیری بالا، متوسط و پایین طبقه بندی می شوند. البته باید توجه داشت که برخی از ریسک ها غیر اجتناب هستند و تنها نسبت به ریسک های غیر سیستماتیک می‌ توان تصمیم گرفت. در نظر داشته باشید كه همواره پذیرفتن ریسک كم به معنای بازده پایین نخواهد بود. به این منظور كه درجه ریسک پذیری خود را مورد ارزیابی قرار دهید، می‌توانید از آزمو ن‌های استانداردی كه در زمینه ریسک پذیری وجود دارد، استفاده کنید.

رابطه ریسک و بازده مورد نظر چیست؟

به صورت کلی می‌ وان گفت ریسک و بازده معمولا در یک بازار مالی با هم ارتباط مستقیم دارند و این بدین معنی است هر اندازه ریسک یک سرمایه‌ گذاری بیشتر باشد، سود مورد نظر آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. البته که نمی‌ توان به این رابطه اعتماد کرد، به این خاطر که امکان دارد همان شروع ورود به یک بازار پر ریسک، کل سرمایه‌ مان را از دست بدهیم و روزهای بازدهی آن را نبینیم، لذا می بایست یک ریسک و بازدهی معقول را انتخاب کنیم تا مجبور نشویم همان اول از دنیای سرمایه‌ گذاری خداحافظی نمایم!

حتما بخوانید : نسبت ریسک به ریوارد – منظور از نسبت ریسک به سود چیست؟


به احتمال زیاد برای همین عده زیادی از مردم ترجیح می‌ دهند سرمایه‌ خود را در سپرده‌ های بانکی نگه دارند تا هر وقت دوست داشتن توانایی نقد کردن سرمایه خود را در کم ترین زمان ممکن داشته باشند. البته به همین اندازه که سپرده‌ گذاری در بانک از هر گونه ریسک در امان است، به همان اندازه هم بازدهی کمی خواهد داشت. بنابراین بهترین نوع سرمایه‌ گذاری، آن مدلی است که ریسک و بازده از تعادل منطقی برخوردار باشند و نسبت مناسبی با هم داشته باشند و این بدین معنی است که در یک سرمایه گذاری، میزان سود به میزان ریسکش بیارزد، که در این صورت می‌ توان صندوق های سرمایه گذاری را به عنوان بهترین گزینه در بین همه بازارهای مالی در نظر گرفت که نه ریسک زیادی به همراه دارند و نه سود کمی را نصیبتان خواهند کرد!

۱) سرمایه‌ گذاری در بانک

یکی از پرطرفدارترین و در عین حال کم ریسک‌ ترین بازارها برای سرمایه‌ گذاری، سپرده‌ های بانکی به حساب می آیند. همان طور که احتمالا می دانید بانک‌ ها نرخ مشخصی برای ارائه‌ سود بر روی پول شما دارند و به شکل ماهانه این سود را به شما پرداخت می کنند. سپرده گذاری در بانک سرمایه‌ اولیه‌ شما را بدون ریسک حفظ خواهد کرد و قدرت نقد شوندگی آن نیز بالا خواهد بود، ولی با این وجود سودهای بانکی در بین بازارهای سرمایه کمترین مقدار را دارد و عواملی مثل ریسک تورمی می‌ تواند ارزش پول شما را به مقدار چشمگیری کم کند.

۲) خرید واحدهای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

امروزه یکی از گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری برای آینده، انتخاب انواع صندوق سرمایه‌ گذاری می باشد. قبل از آن که به سراغ صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بروید، بهتر است سازوکار آن ها را بهتر درک کنید، به همین خاطر ۳ نوع اصلی صندوق های سرمایه گذاری را در ادامه معرفی کرده و ویژگی های هر یک را شرح داده ایم؛

صندوق‌ سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت : بعد از بانک، کم ریسک‌ ترین نوع سرمایه‌ گذاری، صندوق‌ های با درآمد ثابت به حساب می آیند. سود این صندوق‌ ها به نسبت سایر صندوق ها کم تر است، ولی چنانچه آن را با سود‌ ثابت بانکی مقایسه کنید، سود بیشتری دریافت می کنید. مبالغ سرمایه‌ گذاری شده در این نوع صندوق ها شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و گواهی‌ های سپرده منتشر شده به وسیله بانک‌ ها و مؤسسات مالی دارای مجوز از طرف بانک مرکزی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت است.

از همین روی ریسک آن بسیار کم است. درآمد حاصل از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت به شکل ماهانه به حساب سرمایه‌ گذار واریز خواهد شد و شما می‌ توانید با هر مقدار سرمایه‌ خردی که دارید وارد این صندوق ها کنید و واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را بدون ضرر به سرمایه‌ اصلی خود، بخرید. در نظر داشته باشید که معمولا حداقل سرمایه مورد نیاز ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

صندوق‌ سرمایه‌ گذاری مختلط : صندوق‌ سرمایه‌ گذاری مختلط، ریسک به مراتب بیشتری به نسبت صندوق با درآمد ثابت خواهد داشت و سود دریافتی از آن ها نیز به مراتب بالاتر خواهد بود. در حقیقت این صندوق ترکیبی از سرمایه‌ گذاری در سهام و سرمایه‌ گذاری در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی می باشد. سود این صندوق مثل سایر صندوق‌ ها تضمینی نیست ولی خرید و فروش آسان و قدرت نقد شوندگی بالا از مزایای سرمایه‌ گذاری در صندوق مختلط به شمار می آید.

صندوق‌ سرمایه‌ گذاری در سهام : این صندوق ها، پول خود را با درصدهای مشخصی در اوراق بورس و اوراق مشارکت، سپرده بانکی و یا دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند. درصد زیادی از سرمایه‌ گذاری این دسته از صندوق‌ ها در سهام است و حدود ۳۰ درصد از آن به سرمایه‌ گذاری‌ های کم ریسک اختصاص دارد. بدین ترتیب ریسک تا حد چشمگیری کاهش می یابد. صندوق‌ های سهامی فاقد تقسیم سود دوره‌ ای هستند و سرمایه‌ گذاران از طریق افزایش ارزش واحدهای خریداری شده و در نهایت فروش آن ها قادرند سود کسب کنند.

کم ریسک ترین سرمایه گذاری در ایران

قبل از انتخاب صندوق سرمایه‌ گذاری سهامی، قادرید مقدار سود حاصل در همه سالیان فعالیت‌ های صندوق را مورد بررسی قرار دهید. همچنین سیاست‌ های مالی و سبد دارائی‌ صندوق در امیدنامه‌ صندوق در دسترس خواهد بود. سرمایه‌ گذاری در این نوع از صندوق ها از ریسک بالاتری به نسبت صندوق درآمد ثابت و صندوق‌ های مختلط برخوردار می باشد، بنابراین این صندوق برای افرادی مناسب می باشد که دید بلندمدتی نسبت به سرمایه‌ گذاری خود دارند. از دیگر مزایای این صندوق می‌ توان به معامله آسان و قدرت نقد شوندگی بالای آن ها اشاره داشت. لازم به ذکر است که سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های گوناگون شرایط مخصوص به خود را خواهد داشت، ولی به صورت کلی ریسک نیز بخش جدانشدنی سرمایه‌ گذاری به حساب می آید.

حتما بخوانید : انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس


با این وجود چنانچه سرمایه‌ شما زیاد نیست یا وقت کافی برای یادگیری تحلیل و پیگیری انواع بازارهای مالی را ندارید، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری می‌ تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری های شما به حساب آیند. همچنین کسانی که بازارگردانی صندوق‌ های گوناگون را انجام می‌ دهند، در این زمینه تخصص دارند و به بازارهای مالی مسلط هستند، به همین خاطر می‌ توانند در شرایط نامطلبو مالی حداکثر سود ممکن را در اختیار شما قرار دهند. با این وجود چنانچه ترجیحتان بر این است که هیچ ریسکی سرمایه‌ شما را تهدید نکند و سود ثابتی را ماهانه دریافت نمایید، بانک یا صندوق های با درآمد ثابت برای شما مناسب ترین گزینه به حساب می آیند.

۳) سرمایه گذاری در حوزه مسکن

بازار مسکن از گذشته به شکل سنتی در کشور ما بازار پربازده‌ ای محسوب می شده است. طبق تحلیل بازارها و نمودارها، جدی‌ ترین رقیب بازار سرمایه را می توان بازار مسکن دانست. شاید مسکن سرمایه‌ گذاری پر بازده ای به حساب آید، اما آغاز سرمایه‌ گذاری در آن به سرمایه اولیه زیادی احتیاج خواهد داشت. به ویژه در شرایط فعلی و پس از رشد شدید قیمت‌ ها. نقدشوندگی نیز دومین ضعف بازار مسکن به حساب می آید. چنانچه دید بلندمدت داشته باشید و برای نقد کردن سرمایه خود عجله ای در کارتان نباشد، حوزه مسکن می‌ تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری کم ریسک شما در ایران باشد که با این که ریسک بسیار پایینی برای شما به همراه دارد، سود بسیار بالایی نیز برایتان رقم خواهد زد.

۴) خرید اوراق قرضه 

این اوراق یک نوع سند مالی بهادار به حساب می آیند که مطابق آن شما به عنوان سرمایه‌ گذار، سرمایه خود را در اختیار یک کسب و کار یا شرکت دولتی قرار دهید و در ادامه و در بازه‌ های زمانی تعیین شده، سود و اصل پول خود را دریافت نمایید. سرمایه گذاران و خریداران این نوع اوراق، هیچ گونه مالکیتی در شرکت یا بنگاه صادرکننده اوراق ندارند، لذا به صورت معمول اوراق قرضه برای صاحبان بنگاه‌ ها نیز روش مناسب تری از انتشار سهام به حساب می آید، به این خاطر که در سایر روش ها، خریداران اوراق به نوعی در مالکیت شرکت نیز سهم خواهند داشت.

حتما بخوانید : خرید اوراق مشارکت در بورس + راهنمای گام به گام


اوراق قرضه به صورت معمول به سه شکل گوناگون صادر می‌ شود و شما می‌ توانید از طریق خرید آن ها، به سود نسبتا مناسبی دست پیدا کنید و در عین حال ریسک پایینی را هم متحمل شوید. از اصلی ترین نهادهای توزیع‌ کننده اوراق قرضه، می‌ توان به خود دولت و وزارتخانه‌ های آن اشاره داشت. به صورت معمول در بودجه هر ساله کشور، مقدار توزیع اوراق قرضه و شیوه عرضه آن تعیین شده است و در این خصوص اطلاع‌ رسانی کافی انجام می شود. شهرداری‌ ها و شرکت‌ های خصوصی دو نهاد دیگری بوده که شما قادرید از طریق خریداری اوراق قرضه آن ها، سود مناسبی را کسب نمایید.

با این وجود به صورت معمول ریسک اوراق قرضه دولتی بسیار ناچیز است و خیال سرمایه‌ گذاران از لحاظ ریسک آسوده است. البته این را نیز باید در نظر داشته باشید که امروزه فروش اوراق قرضه به دلیل بعضی مسائل از جمله عدم انطباق با قوانین بانکداری اسلامی با محدودیت‌ هایی مواجه است، ولی با این وجود سرمایه‌ گذاران قادرند برای خرید اوراق قرضه دیگر کشورها اقدام نمایند. در ایران به جای اوراق قرضه بیشتر بر روی اوراق مشارکت تاکید شده است.

سرمایه گذاری بلند مدت، خنثی سازی ریسک

بسیاری از افراد به دنبال ریسک کم و بازدهی معقول هستند. صندوق های سرمایه گذاری مختلف، بانک، حوزه مسکن و اوراق کم ریسک گوناگون نیز از گزینه‌ های مناسب در سرمایه گذاری به حساب می آیند. شاید یکه نکته برای شما جالب باشد؛ این که صندوق های مختلط و سهامی چطور می توانند از لحاظ سطح ریسک پذیری، کم ریسک به حساب آیند؟ در جواب باید گفت که با توجه به آمارها، بازار بورس در طول ۱۰ سال اخیر پربازده ترین بازار سرمایه گذاری در ایران بوده است و در این چارچوب، سرمایه گذاری بلند مدت در زمینه‌ های پر ریسکی مثل سهام را نیز می توان جزو سرمایه گذاری کم ریسک محسوب کرد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری بلندمدت در بورس چگونه است؟


البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در انتخاب صندوق مناسب توجه لازم را به خرج دهید. ضمنان این که پیش از ورود به همچین زمینه‌ های سرمایه گذاری باید از خود بپرسیم که انتظار ما از بازدهی چیست و محدوده زمانی ما و یا همان بازده انتظاری ما از سرمایه گذاری که کرده‌ ایم چه میزان است؟ به عبارت دیگر می بایست پیش از هر چیز شخصیت سرمایه گذاری خود را بشناسیم تا بتوانیم مناسب‌ ترین مسیر در سرمایه گذاری را انتخاب نماییم. چه بسا که اصلا سرمایه گذاری کم ریسک گزینه مناسب ما حتی در این دوران نباشد. بدین ترتیب صندوق‌ های سهام و طلا در بلندمدت و صندوق‌ های درآمد ثابت به صورت کلی، می‌ توانند گزینه‌ هایی با ریسک پایین به حساب آیند که سود مطمئنی را برای سرمایه‌ گذاران به ارمغان می آورند.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، موضوع سرمایه گذاری کم ریسک در ایران را مورد بررسی قرار دادیم. 

همچنین اگر دوست دارید روش های سرمایه گذاری در طلا با سود بالا را یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

به نظر شما کم ریسک ترین سرمایه گذاری در ایران چست؟

برای دوستانتان بفرستید: