برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است؟

اگر تجربه سرمایه گذاری در بورس و مسکن را داشته باشید، همواره سر این دوراهی بوده اید که سرمایه گذاری در بورس یا مسکن مناسب تر است و سود بهتری را می تواند در بلندمدت نصیبتان کند. البته در نگاه اول بین سرمایه گذاری در بورس یا مسکن باید به روحیات، میزان دارایی و سطح ریسک پذیری خود رجوع کنید تا تصمیم مناسبی در این خصوص اتخاذ کنید. اما در این مطلب آموزشی ما قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که برای چه افرادی بازار مسکن و برای چه افرادی بازار بورس مناسب تر است و در طول سالیان گذشته روند این دو بازار به چه صورتی بوده است و مزایا و معایت هر کدام از این بازارهای به چه صورت است تا دید خوبی پیدا کنید و در انتهای مقاله بتوانید جواب سوال سرمایه گذاری در بورس یا مسکن مناسب تر است را برای خود بدهید.

سرمایه گذاری در بورس یا مسکن ؟

زمانی که در فکر انجام یه سرمایه گذاری سودآور هستید، مهم ترین سوالی که ذهنتان را به خود مشغول کرده است، احتمالا این است که ا سرمایه گذاری در بازار بورس بهتر است یا مسکن؟ البته همان طور که گفتیم خیلی ساده نمی توان در این خصوص به نتیجه رسید و یا به صورت کلی در این مورد نظر داد. شناسایی بهترین گزینه به منظور سرمایه گذاری به اولویت های شخصیتی، سبک زندگی، ریسک پذیری و مواردی این چنینی وابسته است.

در این مقاله بیشتر می خواهیم بازار بورس را با بازار مسکن مورد قیاس قرار دهیم و معایب و مزایای سرمایه گذاری در هر یک از آنها را شرح دهیم که به شما در انتخاب بهترین بازار کمک خواهد کرد. به منظور تصمیم گیری برای انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری از بین بازار مسکن و بازار سرمایه ایران، پیش بینی زمان بندی امکان پذیر نیست، ولی درک هر نوع سرمایه گذاری، کلید انتخاب بهترین استراتژی برای کمک به بیشتر شدن پول و ایجاد امنیت مالی خواهد بود، ضمنا در انتها نیز نتیجه گیری جالبی در مورد این مطلب کردیم که مطمئنا برای شما جذاب است، پس تا انتها همراه ما بمانید.

۱) سرمایه گذاری در بورس

زمانی که شما برای فعالیت در بورس اقدام می کنید و یک سهام را می خرید و یا به فروش می رسانید، در واقع در حال خرید و فروش بخشی از یک شرکت هستید! چنانچه در این شرکت، ۱۰۰۰۰۰۰ سهم وجود داشته باشد و شما ۱۰۰۰ سهم را خریداری کنید، در واقع شما در سرمایه ۱ درصد از شرکت سهیم هستید. با افزایش ارزش سهام شرکت، ارزش سهام شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این دقیقا همان چیزی است که پایه و اساس سرمایه‌ گذاری در بورس یا سهام را تعیین خواهد کرد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


از موراد مهمی که به عنوان چالش در این سرمایه‌ گذاری به چشم می خورد، این که امکان دارد هیئت مدیره آن شرکت تصمیم می‌ گیرد که هر سال چه مقدار از سود در سهام وارد شود و چه مقدار به سهامداران پرداخت شود. با توجه به مواردی که گفتیم، پیش از سرمایه‌ گذاری در بورس و سهام و خرید سهام یک شرکت می بایست اطلاعات خود را از فعالیت‌ های آن شرکت و سابقه اجرایی عوامل شرکت تکمیل فرمایید. به عنوان مثال چنانچه یک شرکت، استراتژی خاصی را برای پرداخت سهام نداشته باشد، قادر نخواهد بود در بازه زمانی بلندمدت، یک جریان نقدی کافی را برای پوشش‌ دهی سهامداران در نظر بگیرد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس

امکان سرمایه گذاری با سرمایه اندک : در بازار بورس ایران می توان با ۵۰۰ هزار تومان و حتی با کمتر از آن نیز برای ورود اقدام کرد. اگر بخواهید سهام عادی را در بازار بورس خریداری کنید، باید حداقل در هر سفارش مبلغ ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنید ولی برای خرید عرضه اولیه در بورس این امکان را دارید که با هر رقمی که دوست داشتید، برای سفارش گذاری اقدام کنید و هیچ گونه محدودیت اینچنینی پیش روی شما نخواهد بود.

نقدشوندگی نسبتا بالا : چنانچه در شرایط عادی بازار بورس بخواهید سهام خود را به فروش برسانید، به سادگی می توانید سفارش فروش خود را ثبت کرده و سهم را به فروش برسانید. جالب است بدانید که این فرایند در شرایط مناسب بازار تنها تا چند دقیقه زمان نیاز دارد و لذا به راحتی می توانید از پول خود استفاده نمایید، مگر این که سهم در صف فروش قرار داشته باشد که آن زمان نقد کردن سهم، شرایط خاص خودش را دارد.

سودآوری مناسب : چنانچه شما با تحقیقات کافی برای خرید سهام در بورس اقدام کنید و در شرکت های معتبر سرمایه گذاری داشته باشید، در طول زمان سرمایه شما چندین برابر خواهد شد و می توانید در راستای افزایش رفاه زندگی و یا سرمایه گذاری مجدد از آن استفاده نمایید.

بازار بورس در سالیان اخیر سود مناسبی را نصیب سهامداران کرده است و در شرایط حاضر با رعایت موارد مختلف می توانید همچنان سود مناسبی از این بازار کسب کنید ولی به صورت کلی نگاه شما به سرمایه گذاری در بورس بهتر است که بلندمدت باشد تا ریسک سرمایه گذاری شما تا حدود زیادی کاهش یابد.

معایب سرمایه گذاری در بازار بورس

تنش ها و نوسان کوتاه مدت سهم و بازار : بازار سرمایه همواره یکی از پرتنش ترین بازارهای مالی است و نوسانات شدیدی را در کوتاه مدت می تواند تجربه کند، بنابراین برای افراد مبتدی شاید این نوسانات باعث اظطراب و نگرانی شود و در نتیجه تصمیمات توسط آن ها اتخاذ شود که ضررهای زیادی را برایشان به همراه داشته باشد.

نیاز به تخصص بالا : به منظور فعالیت در بازار بورس بایستی تخصص کافی در این کار را داشته باشید و یا از افراد دارای این تخصص بخواهید برای شما سرمای گذاری داشته باشند، بنابراین این مورد مانعی بزرگ برای سرمایه گذاری در بورس به حساب می آید و می تواند خطراتی را برای سرمایه شما به همراه داشته باشد، ولی نکته ای که در این خصوص اهمیت دارد این است که تخصص مربوطه با تلاش و مطالعه قابل دستیابی است.

سرمایه گذاری با رفتار های هیجانی : هرچند ثابت شده است که سرمایه گذاری در بازار سرمایه در بلندمدت به افزایش دارایی منتهی می شود، ولی تعداد زیادی از سرمایه گذاران بیش از حد هیجانی و شتاب زده عمل کرده و از همین روی در نهایت بنا بر معیارهای روانشناختی در معاملات، امکان دارد بخش عمده ای از سرمایه خود را از دست بدهند.

نیاز به پیگیری مداوم : از دیگر معایب بازار سرمایه می توان به پیگیری بالا و هوشیاری سرمایه گذار در طول زمان اشاره داشت، به صورتی که فرد باید به صورت روزانه شرایط بازار را زیر نظر بگیرد و اتفاقات آتی بازار، صنایع مختلف بورسی و سهام های مختلف را پیش بینی کند که این مورد در سایر بازارهای مالی به این صورت وجود ندارد.

رکود در بازار بورس : چنانچه در سهام شرکت هایی سرمایه گذاری نمایید که پتانسیل رشد مناسبی ندارند، در یک بازه ده ساله به نظر نمی رسد که ارزش سهام شما رشد مناسبی داشته باشند، ولی با این حال این اغلب توهمی بیش نیست چرا که نمودارها اصلی ترین محرک بلندمدت ارزش برای سرمایه گذاران به حساب نمی آیند. چنانچه از پول نقدی که هر شرکت به عنوان سود سهام برای شما می فرسد برای سرمایه گذاری مجدد بهره بگیرید، با گذشت زمان به مراتب تعداد سهام شما افزایش خواهد یافت که سود سهام بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد.

سرمایه گذاری در مسکن بهتر است یا بورس

۲) سرمایه گذاری در بازار مسکن

در حال حاضر به این منظور که بتوانیم صاحب خانه شویم، باید بتوانیم به درستی هزینه ها را مدیریت نماییم و عاقلانه سرمایه گذاری داشته باشیم. می توان گفت که یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری که آینده خوبی به همراه دارد و پیشرفت زیاد و سودی مناسبی را در طول زمان برای سرمایه گذاران به ارمغان می آورد، بازار مسکن ایران است.

جالب است بدانید که یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در مسکن، خرید مسکن های اطراف شهرهای بزرگ می باشد که هم قیمت مناسبی دارند و هم با توجه به افزایش جمعیت کلانشهرها و همین طور افزایش قیمت ملک در آنها، مردم را به سمت شهرهای حومه ای خواهد کشاند و پتانسیل رشد قیمتی آن ها بسیار بالاست.

همچنین باید در نظر داشت که در حال حاضر تنها کار کردن و کسب درآمد پاسخگوی احتیاجات زندگی ما نخواهد بود، بلکه به منظور کسب ثروت بیشتر، سرمایه‌ گذاری لازم است که با توجه به روند رو به رشد تورم و همزمان با آن کاهش ارزش پول، سرمایه‌ گذاری حتی چنانچه به افزایش دارایی منتهی نگردد، حداقل می تواند از کاهش ارزش سرمایه جلوگیری کند.

حتما بخوانید : بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ | ناگفته های بازار مسکن ایران


نکته حائز اهمیت اینجاست که افزایش قیمت خانه در سالیان اخیر موجب شده است تا افراد زیادی جهت سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند، ولی بهتر است برای ورود به این بازار و سرمایه گذاری در آن ابتدا اطلاعاتی از وضعیت مسکن و چالش های آن داشته باشید و در ادامه برای سرمایه گذاری در آن اقدام کنید.

اگرچه بازارهای گوناگونی مانند بورس جهت سرمایه‌ گذاری وجود دارد، ولی در این بین سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و مزایای سرمایه‌ گذاری در املاک به دیگر بازارهای سرمایه گذاری در ایران اولویت دارد. سرمایه گذاری در بازار مسکن از گذشته تا همین امروز و حتی آینده سود خوبی به همراه دارد و یک سرمایه گذاری بدون ریسک به حساب می آید، البته اگر با شناخت کافی و آگاهی کامل انجام شود. اگر دوست دارید بدانید چرا سرمایه گذاری در ملک بهترین گزینه است این مطلب بهترین راهنمای شماست.

مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن

سهولت سرمایه گذاری : سرمایه گذاری در بازار مسکن به دانش تخصصی خاصی نیاز ندارد و با مشاوره ای درست با کارشناسان خیلی راحت می تواند سود خوبی از این بازار کسب نمایید. این ویژگی برای بازار های دیگر بسیار پررنگ است و تخصص بالا لازمه اصلی سرمایه گذاری به حساب می آید.

مصرفی بودن : قصد افراد از خرید ملک به صورت معمول سکونت در آن است و به عنوان سرپناه یک نیاز اصلی برای زندگی و کیفیت آن محسوب می شود، بنابراین در کنار سرمایه گذاری افراد با ورود به بازار مسکن در راستای بهبود کیفیت زندگی خود گام برداشته و احساس رضایت به مراتب بیشتری دارند.

مولد بودن بازار مسکن : با سرمایه گذاری در این بازار می توان درآمد ماهانه به دست آورد. چنانچه ملک خریداری شده برای سکونت مورد استفاده قرار گیرد، هزینه های لازم برای اجاره از سبد خانوار حذف می شود و می توان هزینه های مربوطه را در جهات دیگر استفاده کرد. همچنین اگر برای اجاره ملک اقدام کنیم، اجاره بهای دریافتی درآمدی برای خانواده است و می تواند شرایط بهبود شرایط زندگی افراد را فراهم کند. همچنین بعضی اوقات افراد برای رهن کامل ملک اقدام می کنند و در کنار آن می توانند سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در سایر بازارها را نیز کسب کنند که همه این ها بدین معنی است که بازار سرمایه به صورت عینی بازاری مولد به حساب می آید و می تواند سرمایه و یا درآمدی را برای خانواده به همراه داشته باشید.

امنیت بازار مسکن : بازار مسکن همواره یک بازار مطمئن برای سرمایه گذاری است و در کنار ریسک پایین آن برای سرمایه گذاری، مواردی مثل سرقت و یا حوادث روزمره برای آن مرسوم نیست و از طرف دیگر با اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور نوسانات شدید و لحظه ای را تجربه نخواهد کرد و این هیجانات کنترل شده بازار، روی روان و آسودگی سرمایه گذار بسیار موثر است و افراد با امنیت خاطر بیشتری زندگی می کنند که این موضوع در شرایط حال حاضر کشور می تواند بسیار آرامش بخش و کمک کننده باشد.

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

سودآوری در بلندمدت : بازار مسکن بازاری بلندمدت برای سرمایه گذاری محسوب می شود و به عبارت دیگر به منظور دستیابی به سود بالا و بازدهی مناسب، نیاز است زمان زیادی به این نوع سرمایه گذاری اختصاص دهید.

نقد شوندگی پایین : بازار مسکن بر خلاف سایر بازارهای مالی از نقدشوندگی بالایی برخوردار نیست، بنابراین وقتی که افراد نیاز به سرمای خود دارند، معمولا با مشکل مواجه خواهند شد، ولی این موضوع نیز با توجه به شرایط بازار این طور در نظر گرفته می شود و تحت شرایطی، بازار مسکن نیز می تواند از نقدشوندگی بالایی برخوردار باشد.

هزینه استهلاک و بالا رفتن سن بنا : یکی دیگر از معایب سرمایه‌ گذاری در مسکن می‌ توان به هزینه نگهداری و استهلاک اشاره داشت. به ویژه اگر سن بنا از حدی فراتر رود بتهث افت قیمت مسکن می شود و می تواند ارزش سرمایه گذاری شما را کاهش دهد.

احتیاج به سرمایه های زیاد : به منظور سرمایه گذاری در بازار مسکن، سرمایه زیادی نیاز خواهید داشت و خرید ملک با قیمت های فعلی برای بسیاری از افراد دور از انتظار است، بنابراین سرمایه های کوچک برای بازار مسکن مناسب نیست و این بازار نمی تواند برای این نوع سرمایه گذاری ها گزینه مناسبی باشد، پس هر شخصی با هر میزان سرمایه ای نمی تواند برای ورود به بازار مسکن اقدام کند.

سرمایه گذاری در بورس بهتره یا مسکن؟

با توجه به نکاتی که گفتیم، هر یک از این بازارها می تواند برای گروه خاصی از سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد، بنابراین با توجه به میزان سرمایه خود، اطلاعات تخصصی فردی، ریسک پذیری و همین طور شرایط جانبی سرمایه های خود را در نظر داشته و برای انتخاب بازار مناسب اقدام نمایید.

چنانچه نگاهی بلند مدت و سرمایه ای کافی دارید، بازار مسکن گزینه مناسب تری نسبت به بورس به حساب می آید و همواره ثابت شده است که روند بازار مسکن در طول زمان صعودی است و سود خوبی از این طریق می تواند حاصل شود، ولی چنانچه سرمایه شما برای خرید ملک و یا پیش خرید ملک کافی نیست، قادرید در بازار بورس فعالیت خود را آغاز کنید و با اقدامات کوچک و ریسک های پایین به تدریج حرفه ای شوید تا هم بتوانید سرمایه بیشتری وارد بازار کنید و همچنین سود به مراتب بیشتری از این طریق کسب کنید.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا بانک بهتر است؟


ولی این نکته را هیچ وقت از یاد نبرید که در بازار سرمایه می بایست صبور باشید و هیجان زده اقدامی انجام ندهید. بازار مسکن و بازار بورس هر دو از بازدهی مناسبی در طول زمان برخوردار خواهند بود و این خود شما هستید که باید با توجه به شرایط فردی و مالی خود تصمیم گیری کنید که در کدام می خواهید سرمایه گذاری کنید، ولی موضوعی که بسیاری از سرمایه گذاران و اقتصاد دانان در نظر می گیرند این است که سرمایه گذاری در یک بازار به تنهایی کار درستی نیست، بنابراین سعی کنید فعالیت خود را در بازارهای مالی مختلف آغاز کنید و با تصمیمات به موقع و خرید و فروش حساب شده، سرمایه خود را رفته رفته در بازارهای مختلف بیشتر کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار بورس و مسکن هر دو از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردار هستند که به صورت کامل بررسی کردیم. لذا سرمایه‌ گذاران به منظور کاهش ریسک خود بایستی ابزارهای گوناگون سرمایه‌ گذاری را انتخاب نمایند. سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات روش مناسبی برای متنوع‌ کرد پرتفوی سرمایه گذاری، کاهش ریسک و بیشینه کردن سود به شمار می رود. این را به یاد داشته باشید که تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران هم در بورس و هم در مسکن سرمایه‌ گذاری می نمایند و این شرایط ایده آلی برای یک سرمایه گذار است که البته نیاز به سرمایه به مراتب بالایی هم دارد.

به صورت خلاصه گفتنی است که چنانچه سرمایه زیادی در اختیارتان نیست، بازار بورس گزینه بهتری برای شما خواهد بود. همان طور که گفته شد، همیشه انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌ گذاری چالشی است که هر کسی با آن مواجه است. کسب دانش تخصصی و صرف زمان عاملی است که می‌ تواند نقش حائز اهمیتی به منظور دستیابی به اهداف سرمایه‌ گذاری‌ خود ایفا کند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به این سوال که سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است پاسخ دادیم. 

اگر دوست دارید بدانید سرمایه گذاری در شهر جدید پردیس + راهنمای رایگان این مطلب شما را به صورت رایگان راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: