برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در بورس یا بانک بهتر است؟

این که سرمایه گذاری در بورس یا بانک بهتر است، مستقیما با میزان ریسک پذیری و سرمایه شما بستگی دارد. در واقع برای پول های کوچک، بانک نمی تواند گزینه مناسبی باشد، چرا که سودهای بانک در برابر بورس به صورت سالیانه اصلا قابل مقایسه نیست ولی اگر ریسک پذیری بسیار پایینی دارید و اصلا دوست ندارید درگیر خرید و فروش های مستقیم در بورس شوید، شاید حساب های کوتاه مدت و یا مدت دار بانک هایی که بیشترین سود و بیشترین اطمینان را برای سرمایه شما به همراه دارند، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری شما باشند. اما به صورت کلی سرمایه گذاری در بورس یا بانک قدرت نقدشوندگی بالایی دارد، در واقع میزان نقدشوندگی این دو بازار به هم شباهات زیادی دارد و هر زمان که پولتان را بخواهید، معمولا میتوانید تا یک یا دو روز آینده آن را در شماره حساب خود داشته باشید. اما اگر دوست دارید مقایسه کلی تر و مفصل تری از سرمایه گذاری در بورس یا بانک داشته باشید، این مطلب راهنمای خوبی برای شماست تا با معایب و مزایای هر دو بازار آشنا شوید و با چشمی باز برای سرمایه گذاری اقدام کنید.

سرمایه گذاری در بورس یا بانک

زمانی که کشوری با مشکلات گوناگون اقتصادی دست و پنجه نرم کند، همواره این سوالات برای مردم آن ایجاد می شود که چطور قادرند بهترین استفاده را از پول و دارایی خود داشته باشند و چگونه می ‌توان ارزش پول را در برابر افزایش قیمت های افسار گسیخته حفظ نمود؟! از همین روی علم اقتصاد و روش ‌ها و راهکار‌های آن، طبق نیاز عمومی و طبیعی به حفظ منافع شخصی، مدام باید به این مدل پرسش ‌ها پاسخگو باشد. از طرفی در کشوری مثل ایران که پیچیدگی‌ های اقتصادی و چالش ‌های عجیب و غریب خاص خودش را داراست، این شکل از دغدغه‌ ها شناخته شده‌ تر هستند و بیشتر در بطن جامعه با آن روبرو می شویم.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این که سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا بانک یا به عبارتی سود بورس بیشتر است یا بانک؟ از جمله همین سوالات به حساب می آید که در بین مردم و سرمایه گذاران بسیار شایع است. چنانچه در یک کشور توسعه یافته زندگی کنید، همیشه قادرید طبق درآمد و توانایی ‌های خود، روش های مشخص و قابل برنامه ریزی برای سودآوری یا گردش مالی بالا مورد استفاده قرار دهید. افزایش یا کاهش سرمایه، میزان مخارج و همچنین ارزش پول ملی، مسیر‌های تقریبا مشخص و قابل اعتمادی برای بلند مدت پیش روی شما می‌ گذارند.

از طرفی اغلب میزان درآمد و سطح زندگی به شکلی است که بتوانید به نیازهای خود طبق کاری که انجام می‌ دهید، رسیدگی کنید. بنابراین با احساس کمبود یا خطر جدی برای از دست رفتن سرمایه یا ارزش پول خود روبرو نمی شوید. بسیاری از افراد هستند که مقداری پول پس انداز دارند، ولی نمی دانند سرمایه گذاری در بانک یا بورس کدام بهتر است و به عبارت یگر در دو راهی انتخاب بورس و بانک برای سرمایه گذاری مانده اند. سرمایه گذاران همیشه به دنبال سود و بازدهی زیادی هستند، ولی از ریسک کردن هم میترسند از همین روی نمی دانند در کجا سرمایه گذاری کنند.

ما در این مقاله می خواهیم شما را با چگونگی سود در بانک و بورس، تفاوت سود بانکی با سود در بازار بورس و چند نکته برای تصمیم گیری سرمایه گذاری در بانک یا بورس آشنا کنیم. به این منظور که یک تصمیم درست برای سرمایه گذاری بگیرید و از دو راهی انتخاب سرمایه گذاری در بانک یا بورس نجات پیدا کنید، ما در ابتدا نحوه سود بردن در بانک و بورس را خواهیم گفت و در ادامه به تفاوت های سودآوری این دو بازار می پردازیم و در انتها هم خواهیم فهمید که سود تضمینی در بورس وجود داری یا خیر، پس با کد بورسی همراه بمانید.

نحوه سود کردن در بانک 

وقتی که شما پول خود را در بانک سپرده گذاری می کنید، سالیانه مبلغی را به عنوان بهره از بانک دریافت می کنید. این بهره همان اجاره پول شماست که بانک برای مدت زمانی که پول شما را در اختیار داشته به شما می پردازد. به عنوان مثال شما اگر ۱۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود سپرده گذاری نمایید با نرخ بهره فعلی در انتهای سال مبلغ ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان بهره یا همان سود بانکی دریافت می کنید که بعضا این سود به صورت ماهیانه در اختیار سپرده گذاران قرار می گیرد.

یعنی شما با گذشت یکسال تقریبا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بازدهی از پول خود کسب کرده اید، اما این سود اندک برای افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنند هیچ جذابیتی ندارد و آن ها برای کسب بازدهی بیشتر از این مقدار، پول خود را وارد بازار سرمایه می کنند. در ادامه به مقایسه بازدهی بورس و بانک می پردازیم که قطعا بخش جذابی خواهد بود، ولی پیش از آن بد نیست کمی در رابطه با روش هایی که شما می توانید از بورس سود کسب کنید بدانید؛ دو روش برای سرمایه گذاری در بازار بورس تحت عنوان سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد که تفاوت آنها در نحوه مدیریتی پرتفوی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نحوه سود کردن در بورس

نوسان قیمت سهام روش اول سود کردن در بازار بورس : نوسان قیمت سهام روش اول سود کردن در بازار بورس است که در حال حاضر نسبت به گذشته رواج بسیار بیشتری یافته است. این طور فرض کنید شما سهام شرکتی را به قیمت ۱۰۰۰ تومان می خرید و بعد از مدتی به قیمت ۱۴۰۰ تومان به فروش می رسانید، بنابراین شما طی این مدت که امکان دارد از چند روز تا چند ماه طول بکشد، توانسته اید ۴۰ درصد بازدهی از پول خود کسب کنید که نسبت به سرمایه گذاری در بانک عدد بسیار باور نکردنی است و موضوع اصلی اینجاست که شما این سود را می توانید در چند روز به دست آورید نه یک سال!

پس همان طور که بازار بورس نیاز به دانش و آگاهی دارد، ریسک پذیری بیشتری دارد و به مراتب دردسرهای بیشتری از سپرده گذاری در بانک دارد، سود به مراتب بالاتری را هم نصیب شما عزیزان خواهد کرد. جالب است بدانید که بازار بورس حتی در شرایط بحرانی و روند های نزولی هم سود بیشتری از بانک برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت، ولی خب اگر به صورت مستقیم خودتان قصد خرید و فروش سهام را داشته باشید، حرس و جوش های خود را دارد و وقت زیادی از شما خواهد گرفت.


حتما بخوانید : نحوه سرمایه گذاری در بورس | آموزش گام به گام سرمایه گذاری در بورس


سود نقدی سالیانه روش دوم کسب سود در بازار بورس : این روش برای افراد حرفه ای بورس جذابیت به مراتب پایین تری نسبت به روش نخست دارد. همان طور که احتمالا می دانید، شرکت های بورسی هر ساله درصدی از سودی را که طی سال کسب کرده اند به عنوان سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم می نمایند. چنانچه شما قصد کسب سود از این طریق را داشته باشید، باید شرکت هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که سود نقدی بالایی می پردازند که بعضی اوقات همین سود نقدی می تواند به اندازه سود بانکی بازدهی داشته باشد. یعنی حتی اگر قیمت سهام شما در طول یکسال رشدی نکند، که اگر شما توانایی خرید و فروش به موقع سهم را داشته باشید، این اتفاق تقریبا امکان پذیر نیست، شما باز هم بازده ای نزدیک به بازده بانکی کسر کرده اید، بنابراین فردی که در بورس اقدام به خرید و فروش سهام می کند، می تواند به این دو روش از بورس بازدهی به دست آورد.

تفاوت سود بانکی با سود در بازار بورس

تضمین سود بانک و بورس : تفاوت اول تفاوت در تضمین سود است، سود بانکی با سودی که شما می توانید از بورس کسب کنید تفاوت دارد، به این صورت که بانک به سپرده شما سودی تضمین شده اختصاص می دهد اما در مقایسه با بازه زمانی که این پول در اختیار بورس است، سودی پایین تر می پردازد. سودی که شما می توانید از بورس کسب کنید، در مقایسه با بانک بسیار بالاتر است، اما مانند بانک تضمینی برای به دست آوردن قطعی آن وجود ندارد.

من خودم در یک سال نزدیک به ۱۲۰ درصد سود از بورس به دست آوردم در صورتی که سود تضمینی بهترین سپرده های بانکی، ۲۲ درصد بود، ولی در سال دیگر سودی که از بورس کسب کردم نزدیک به ۵۰ درصد بود و سود بانکی تقریبا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، پس معمولا سود بورس به ویژه در سال های اخیر بسیار بالاتر از بانک بوده است ولی تضمین و عددی خاص برای سود شما در بورس وجود ندارد و هر شخص با توجه به روند بازار، تجربه و مهارت های معامله گری که دارید، انتخاب سهام های مناسب برای سرمایه گذاری، استفاده مناسب از مبانی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و … می تواند سودآوری متفاوتی با شخص دیگر در بورس در یک بازه زمانی یکسان کسب کند.

ریسک سرمایه گذاری بانک و بورس : سرمایه گذاری در بانک برای افرادی مناسب است که مایل به ریسک کردن نیستند و به دریافت عایدی ماهیانه مشخصی، قانع هستند، ولی سرمایه گذاری در بورس، برای آن دسته از افرادی مناسب است که ریسک پذیری به مراتب بالاتری دارند و مایل به جهش درآمدی خود و تلاش پیوسته برای بزرگ تر کردن سرمایه خود هستند.

سرمایه گذاری در بانک یا بورس

دانش سرمایه گذاری در بانک و بورس : سرمایه گذاری در بانک و باز کردن حساب سپرده کوتاه یا بلند مدت، نیازی به مطالعه و دانش خاصی ندارد و تنها کافی است که شما نرخ سود بانک ها را که در حال حاضر تقریبا همگی یکسان هستند، دنبال کرده و نرخ مناسب با نوع سپرده گذاری و طول زمان سپرده گذاری خود را انتخاب نمایید. این موضوع در مورد سرمایه گذاری در بورس، به صورت کامل متفاوت است و در واقع شما نمی توانید سرمایه خود را تنها به بورس وارد کرده، کنار بایستید و نظاره گر سوددهی آن باشید، بلکه نیاز است که خود دانش و آگاهی و اطلاعات به روز در این حوزه داشته و پیوسته در حال رصد کردن بازار، ضریب رشد اقتصادی و مواردی از این دست باشید. پس آموزش بورس یکی از پیش نیازهای ورود به بازار سرمایه به حساب می آید که حتما باید جدی گرفته شود.

میزان سود بانک و بورس : تفاوت دیگر این دو بازار مالی در نکته ای است که بر روی میزان سود شما اثرگذار است؛ به این صورت که شما یا هر فرد دیگری اگر ۱ میلیون تومان در بانک سپرده گذاری کنید، بدون در نظر گرفتن این که چه توانایی ها یا شرایطی دارید، مبلغ ثابتی را به عنوان سود سپرده گذاری دریافت می کنید، ولی در بورس قضیه کاملا متفاوت است، شما در بورس به ندرت می توانید ۲ نفر را بیابید که از ۱ میلیون تومان سرمایه دقیقا یک مبلغ یکسان بازدهی را کسب کرده باشند و این موضوع به دلیل تنوع گزینه های سرمایه گذاری در بورس و همچنین تفاوت در مهارت و توانایی تصمیم گیری افراد می باشد که در سودآوری آن ها تاثیر مستقیمی می گذارد.


حتما بخوانید : تفاوت صندوق سرمایه گذاری با بانک


در حقیقت می توان گفت تفاوت اصلی که سرمایه گذاری در بورس با بانک دارد در این است که بازدهی سرمایه گذاری در بورس تا حد بسیار زیادی به خود فرد سرمایه گذار و توانایی های او وابسته است و شما هر اندازه توانایی و مهارت های خود را زیادتر کنید، قابلیت کسب سود های بیشتری از بورس را خواهید داشت. لذا به صورت کلی سود در بورس به خود شما وابسته است و می تواند بسته به توانایی های شما اعداد بسیاری بالایی باشد، ولی در بانک شما هیچ تاثیری بر روی میزان سود خود ندارید.

حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم بانک و بورس : با سپرده گذاری در بانک، به احتمال زیاد پس از چندین سال ارزش پول شما، به علت نوسانات اقتصادی ناشی از تورم سالیانه، کاهش می یابد. به خصوص در صورتی که سود تعلق گرفته به سپرده را دریافت و خرج کرده باشید، ولی این اتفاق درباره سرمایه گذاری در بورس، به مراتب کم تر اتفاق می افتد و اگر با موفقیت حداقل نسبی، در این حوزه به فعالیت پرداخته باشید، ارزش پول شما کاهش نمی یابد و حتی می توانید از تورم هم سبقت بگیرید.

انعطاف پذیری بانک و بورس : سپرده گذاری در بانک بعضا در بازه زمانی مشخصی است و برای دریافت سود کامل خود، باید مبلغ پول را در آن بازه، دست نخورده در بانک نگاه دارید. در این شکل، اگر زودتر از موعد پول سپرده شده خود را از حساب بانک خارج کنید، خسارت ناشی از آن، از شما اخذ می شود که این موضوع روی میزان نقدشوندگی سرمایه شما تاثیر مستقیم می گذارد، ولی در سرمایه گذاری بازار بورس، می توان هر لحظه که مایل بود و نیازی وجود داشت، سرمایه تبدیل به سهام شده را ظرف چند ساعت و یا حداکثر یک تا دو روز به پول نقد در حساب تبدیل ساخت. به این شکل هیچ گونه بستگی و قفل شدن سرمایه در بازار بورس وجود نخواهد داشت.

سود تضمینی در بورس معنی دارد؟

بله، شما به دو روش می توانید در بورس سود تضمینی به دست آورید. روش اول خرید عرضه اولیه در بورس می باشد. در عرضه اولیه یک شرکت برای اولین بار وارد بورس شده و سهام خود را برای کسب پول مثلا برای توسعه شرکت به فروش می رساند. معمولا سود عرضه اولیه ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد متغییر خواهد بود اما بعضا سود های ۱۰۰۰ درصدی هم دیده شده است. ولی مشکلی که در عرضه اولیه ها وجود دارد معمولا مبلغ آنها زیاد نیست. اما شما با خریداری و نگهداری عرضه اولیه ها می توانید سود مناسبی به دست آورید که مثل سود بانک بسیار بی دردسر و شیرین است. تفاوت بورس و بانک صرفا در روش ورود آن نیست. صندوق های سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که سالانه سود تضمینی به شما پرداخت می کند که به صندوق های درآمد ثابت معروف هستند. فارغ از اینکه وضعیت بورس خوب باشد یا بد، این صندوق تضمین میکند که در پایان سال درصد مشخصی به عنوان مثال ۲۵ درصد، به شما سود بپردازد. اگر در خصوص تفاوتهای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت با سپرده های بانکی اطلاعات بیشتری می خواهید، با کلیک روی بخش آبی رنگ می توانید از مقاله مرتبط با آن استفاده کنید که نکات ریز تر و بسیار دقیق تری از این دو بازار بیان کرده است.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید موضوع کاهش ارزش پول پس از مدت زمان مشخص در بانک است. به ویژه در کشوری مثل ایران که تورم تبدیل به بخش اجتناب ناپذیر ساز و کار‌های اقتصادی شده است، بعد از حدود چهار یا پنج سال ماندن سرمایه در بانک، ارزش آن به مراتب کمتر شده و بنابراین بازدهی کمتری در مقایسه با بورس برای شما به همراه خواهد داشت. درست است که  وضعیت بازار بورس طبق نوسانات پول و ارزش سهام ‌ها و همین طور میزان سپرده شما متغییر است، ولی با این وجود در بلند مدت می ‌تواند بسیار بیشتر از بانک سود آوری داشته باشد.

به این ترتیب، در صورتی که مایل هستید با بخشی از پول خود ریسک پذیری کنید و به سود نسبتا زیاد برسید، بهتر است پیش از سرمایه گذاری، با رفتار‌های خاص سهام ‌ها و شرکت ‌ها آشنا شوید و ترفند‌ها و آداب معامله سهام در بازار بورس را یاد بگیرید. این مطلب جهت راهنمایی افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند اما نمی دانند بانک بهتر است یا بورس تهیه شده بود و امیدوارم که با مطالعه آن بتوانید تصمیم درستی برای افزایش سرمایه خود بگیرید. همانطور که اشاره شد سرمایه گذاری در بازار بورس اگر آگاهانه و با تسلط بر روش های تجزیه و تحلیل همچون تحلیل بنیادی و تحلیل تنیکال صورت پذیرد، قطعا سود به مراتب بالاتری نسبت به بانک ها دارد.

لذا شما با در نظر گرفتن روحیات و شناختی که از خود دارید؛ اگر شخص بسیار محتاطی هستید و مایل به قرار گرفتن در هیچ میدانی ریسکی نیستید، بهتر است که با سودهای سالیانه مشخص بانکی کنار آمده و به درآمد محدود آن بسنده کنید، ولی چنانچه خود را فردی ریسک پذیر و در ضمن آگاه به بازار بورس می دانید، به این بازار سرمایه وارد شده و رویای چند برابر شدن سرمایه خود در زمانی محدود را با درایت خود، محقق سازید، اما باید مسئولیت سرمایه گذاری خود را بپذیرید و در زمان سود و ضرر رفتارهای هیجانی نداشته باشید و رفته رفته در بازار بورس حرفه ای و با تجربه خواهید شد و آن وقت است که متوجه خواهید شد، سودهای بانکی در مقایسه با نرخ تورم واقعی ایران یک شوخی بیش نبوده است!

در انتها امیدوارم از این مقاله که به ابعاد مختلف سرمایه گذاری در بورس یا بانک پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

شما کدامیک از روش های سرمایه گذاری را برتر و مطمئن تر می دانید؟ (در کامنت پاسخ دهید لطفا)

برای دوستانتان بفرستید: