برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری بلندمدت در بورس چگونه است؟

سرمایه گذاری بلندمدت در بورس از آنجایی حائز اهمیت است که بعضی مواقع در کوتاه مدت (چند روز تا ۳ ماه) و یا میان مدت (۳ تا ۶ ماه) روند بازار بورس و سهام های شما منفی است و شما در واقع یا ضرر کرده اید و یا از سودتان تا میزان قابل توجهی کم شده است و بهترین روش برای سودآوری سهام های خریداری شده، قطعا نگاه بلند مدت به بورس است. در راستای آموزش اصول سرمایه گذاری بلندمدت در بورس باید ابتدا بدانیم که منظور از بلند مدت در بورس چیست؟ منظور از بلندمدت در بورس از ۶ ماه تا چند سال است، یعنی این که شما مثلا سهم فولاد را خریداری می کنید و یک سال برای فروش آن اقدام نمی کنید و بعد از یک سال آن را می فروشید و این یعنی شما به صورت بلندمدت سهامدار شرکت فولاد بوده اید. بنابراین اگر دوست دارید همه چیز راجب سرمایه گذاری بلندمدت در بورس را یاد بگیرید و پاسخ سوال چه سهم هایی را برای بلند مدت بخریم را بفهمید، این مطلب از سری مطالب آموزشی سایت کد بورسی شما را راهنمایی می کند.

سرمایه گذاری بلندمدت در بورس

کارشناسان بورسی در بیشتر اوقات و به ویژه زمانی که معامله گران به تازگی برای ورود به بورس اقدام کرده اند، به افراد توصیه دارند که با دید بلند مدت در بورس سرمایه گذاری نمایند و از نوسانات کوتاه مدت در بورس چشم پوشی کنند. بیشتر افرادی که با دید بلند مدت در بورس وارد بورس شده اند، بازدهی قابل قبولی هم کسب کرده اند مگر این که در انتخاب سهام مناسب اشتباه کرده باشند. سرمایه گذاری کردن در سهام های بنیادی بازار بورس مثل شستا، فارس، شپنا، شبندر، وغدیر و … در بلند مدت قطعا سود خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت و این سوددهی زمانی به بیشترین درصدها خواهد رسید که در انتخاب سهم ها دقت کرده باشیم و با چاشنی صبر می توانیم سود خوبی از آن ها کسب کنیم و نیاز نیست همیشه پای سیستم باشیم و بازار بورس را رصد کنیم.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


ما در این مقاله می خواهیم به بررسی اصول موفقیت و سرمایه گذاری بلند مدت در بورس بپردازیم و مزایای داشتن اهداف بلند مدت در بورس را بررسی کنیم. نحوه انتخاب سهم در بورس و سرمایه گذاری بلند مدت در بورس می تواند سود زیادی را برای سرمایه گذاران به دنبال داشته باشد، به شرطی که اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را در نظر داشته باشید.

بلند مدت در بورس یعنی چند ماه ؟

به صورت معمول به سرمایه گذاری با دید بالای ۱ سال سرمایه گذاری بلند مدت می گویند. البته بسیاری از اساتید معتقند که سرمایه گذاری ‌های بالای ۵ سال سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می آید. ولی با توجه به شرایط حال حاضر بورس و نوسان گیری های بی سابقه در همه سهم ها و موارید از این دست، به شما می‌ گویم منظور از بلند مدت در بورس بین ۶ ماه تا ۱۰ سال است و اگر بتوانید این افق دید سرمایه‌ گذاری را در خود تقویت نمایید، آینده‌ پرسودی در انتظار شما خواهد بود.

اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

۱) نخستین و مهم ترین اصل سرمایه گذاری بلند مدت در بورس این است که حتی در بهترین شرایط ممکن است بنابر دلایلی مثل عدم دسترسی به اطلاعات نهانی قیمت سهم خریداری شده کاهش پیدا کند و یا از میزان ارزش آن کاسته شود، لذا در صورتی که فرد سرمایه گذار به صورت کوتاه مدت برنامه ریزی نماید، ممکن است در این شرایط به اجبار از بازار خارج شود. با این کار ضربه بزرگی به بازار بورس و حتی فرد سرمایه گذار چه از نظر مسائل مالی و چه از نظر اثرات روانی وارد می شود که در این وضعیت شخص سرمایه گذار تصمیمات عجولانه و نادرست می گیرد و در نهایت نتیجه مطلوبی نمی گیرد و بازار را هم به هم خواهد زد که در حال حاضر به شدت شاهد این موضوع در بازار بورس هستیم، ولی با سرمایه گذاری بلند مدت در بورس دیگر استرس های ناشی از کاهش ارزش سرمایه در کوتاه مدت را نخواهید داشت و فرد سرمایه گذار به سادگی و آسودگی منتظر آینده می ماند و دوره زمانی کوتاه مدت ضرورتی برای نقد کردن سرمایه فرد سرمایه گذار نمی بیند.

۲) هنگامی که جهت گیری بازار به سوی سرمایه های کوتاه مدت رود افراد برای کسب سود بیشتر به دنبال شرکت هایی می روند که نوسانات در آن بیشتر باشد تا بتوانند سود بیشتری به دست آورند و همین امر موجب می شود که توجه افراد به شرکت های بزرگ و معتبر که پشتوانه مالی قابل قبولی هم دارند کم تر شود و شرکت های کوچکی که در برابر شرکت های بزرگ حرفی برای گفتن ندارند به صورت مقطعی سودی حاصل کنند و بزرگ جلوه داده شوند.

اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

چنانچه از دید دیگر این موضوع را نگاه کنیم، با استقبال سرمایه گذاران از شرکت های کوچک و اعتبار کمتر، شرکت های معتبر هم مجبور به صرف وقت و سرمایه بیشتری برای حمایت در این بورس خواهند شد و از هدف اصلی خود که همان تامین احتیاجات مردم در بازار کالا و خدمات دور می شوند و در نهایت بدون این که خودشان دخالتی داشته باشند، سهام شان ارزش واقعی خود را از دست خواهد داد و در نهایت به علت افزایش میزان نقدینگی در بازار سرمایه، سایر بازارها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و این مدل شرکت ها دو بازار خود را از دست می دهند. البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که مدیریت دو بازار کار خیلی ساده ای نیست و جهت های بازار در هر یک از این دو، بر هم تاثیر گذار هستند.

۳) عوامل گوناگونی بر بازار بورس موثرند که یکی از آنها اوضاع سیاسی حاکم بر جامعه به حساب می آید. وقتی که اوضاع سیاسی اثرات بد و منفی بر روی بازار بورس بگذارد، اغلب سهام هایی بیشترین تاثیر را خواهند گرفت که ارزش ذاتی کمتری دارند که چنانچه در این حالت شخص سرمایه گذار دید بلند مدت داشت، موجب می شد که سهام هایی با ارزش ذاتی بیشتر را انتخاب کند و نوسانات مقطعی، زیاد مورد توجه سرمایه گذار قرار نگیرد.

حتما بخوانید : تفاوت صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت با سپرده های بانکی


۴) کسانی که به فکر نوسان گیری در بازار بورس هستند باید توجه داشته باشند که در هر خرید و فروش از سرمایه شما مبلغی به عنوان مالیات سازمان و کارگزار کسر می شود. البته چنانچه نظرتان بر این است که سرمایه گذاری با دید کوتاه مدت سود بیشتری را برایتان به همراه دارد، می توانید تعداد معاملات و درصد های پرداختی را باهم جمع کنید و همه شرایط نگه داشتن سهم در بلند مدت را هم بررسی کنید و در ادامه این دو را باهم مقایسه نمایید. این را در خاطر داشته باشید که با نگاه کوتاه مدت به بورس، درگیری های روزانه و ریسک های تحمیلی به شما بیشتر می شود و میزان آرامش در این شرایط خیلی مناسب نخواهد بود.

۵) با توجه به مورد اول، به صورت معمولا وقتی تصمیم بلند مدت گرفته می شود، سهام با ارزش افزوده مناسبی که در گذشته کسب کرده اند انتخاب می شود و معمولا تغییرات موقتی و احتمالی در بورس بر روی این مدل شرکت ها تاثیرات بدی ندارد و به سادگی آسیب پذیر نیستند و اغلب حتی اگر صدمه دیده باشند، در بلندمدت مجددا بهبود پیدا خواهند کرد. به عنوان مثال فرض کنید شما روی سهامی برای کوتاه مدت سرمایه گذاری کرده باشید و مبنای تصمیم گیری شما تنها بازدهی روزانه و نوسان گیری بوده باشد و ارزش ذاتی و واقعی سهم را در نظر گرفته باشید، لذا تصمیمی هم برای فروش به موقع ندارید و در صورتی که وضعیت تغییر کند و ارزش سهم کم شود و در نهایت صف فروش تشکیل شود، حتی برای نقد کردن سرمایه خود در آن سهام هم با مشکل مواجه خواهید شد که این وضعیت بدترین حالت برای سرمایه گذاری است!

۶) هنگامی که شما شرکت هایی را با دید بلند مدت انتخاب می کنید، یعنی دیگر نمی خواهید با این پول تا بلند مدت در جایی دیگر سرمایه گذاری کنید، حالا در این بین شرایطی رخ می دهد که شما در کوتاه مدت و یا میان مدت می توانید با سود مناسبی از بازار خارج شوید و در این صورت شما با آرامش سهم خود را می فروشید. به بیان ساده تر شما می توانید برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد و با آرامش و ریسک کمتر حتی در دوره های زمانی کوتاه تر مانند کوتاه مدت و میان مدت از بازار خارج شوید، بنابراین همواره با دید بلند مدت در بورس سرمایه گذاری کنید و در صورت صلاح دید در کوتاه مدت تصمیم به فروش بگیرید.

حتما بخوانید : تفاوت صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت با سپرده های بانکی


۷) در اصل ما سهامدار می شویم تا شرکت ها با پشتوانه مالی سرمایه های کوچک به رشد و بقای خود بپردازد و برای این کار تمام تلاش خود را استفاده نمایند تا سهامداران بیشتری از طریق سود حاصل از سرمایه گذاری و ارائه کالا و خدمات مورد پسند مشتری جذب شوند.

چه سهم هایی را برای بلند مدت بخریم ؟

  • منطقی بودن قیمت سهام را بررسی نمایید
  • میزان توانایی شرکت برای بازگرداندن سرمایه
  • رضایتمندی سرمایه گذار از قیمت مناسب سهم
  • شیوه درآمدزایی شرکت بورسی را بررسی نمایید
  • سهامی خوب است که زیاد تحت تاثیر نوسانات قرار نگیرند
  • سهام شرکتی را خریداری کنید که به سود شما اهمیت میدهد

مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

ساده بودن سرمایه ‌گذاری بلند مدت در بورس برای هر کسی : یکی از بزرگ ترین مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در بورس این است که هر کسی می‌ تواند این کار را انجام دهد و احتیاج به تجربه و مهارت خاصی ندارد. در واقع لازم نیست حتما وارن بافت باشید تا بتوانید یک سبد خوب برای خود جمع کرده و به مدت ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ سال آن را نگه دارید. مطمئنا شما کاملا هم بدون اشتباه نخواهید بود، ولی نگران نباشید، حتی بزرگترین سرمایه‌ گذاران نیز در یک سوم مواقع اشتباه کرده اند. با اتخاذ استراتژی سرمایه‌ گذاری بلندمدت دیگر هیچ مشکلی از لحاظ یادگیری سبک ‌های گوناگون تجاری، پلتفرم‌ ها، ابزارهای تحلیل و … ندارید، چرا که شما یک معامله ‌گر فعال به حساب نمی آیید.

سرمایه‌ گذاران زمان‌ سنج ‌های بازاری ضعیفی هستند : یکی از ایرادهای اساسی و ذاتی رفتار سرمایه‌ گذاران، گرایش به احساسات است. تعداد زیادی از افراد ضمن اطلاع از مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس تا پیش از آغاز روند سقوط بورس، خود را سرمایه ‌گذار بلندمدت به حساب می آورند، ولی با بروز بحران، از ترس زیان ‌های بیشتر، سرمایه‌ خود را پس می ‌گیرند. بسیاری از همین سرمایه ‌گذاران در زمان آغاز دوره بازگشت سهام و شروع روند اصلاح بازار، دیگر توانایی خرید آن سهام را ندارند و درست وقتی که بیشترین دستاوردها به دست می آید، خود را عقب می ‌کشند. این رفتار خرید در قیمت بالا، فروش در قیمت پایین، پرخطرترین رفتاری است که می‌ تواند بازدهی سرمایه افراد را به شدت نزولی کند. آن دسته از سرمایه ‌گذارانی که بیش از حد به بورس توجه دارند، می خواهند با صرف وقت بیش از حد در بازار، و انجام معاملات پی در پی احتمال موفقیت خود را کم کنند. در صورتی که یک استراتژی ساده خرید و نگهداری طولانی ‌مدت سهام نتایج به مراتب بهتری به دنبال دارد.

نرخ پایین ‌تر مالیات بر سود سرمایه : سرمایه ‌گذاری که طی یک سال، سهامی را خریداری کرده و می فروشد، سودهای دریافتی را به عنوان درآمد عادی دریافت می ‌کند. با توجه به درآمد ناخالص تعدیل شده فرد، این نرخ مالیات امکان دارد تا ۳۵ درصد نیز باشد. در صورتی که مالیات سود حاصل از خرید سهامی که بیش از یک سال از خرید آن گذشته باشد، حداکثر ۲۰ درصد است. آن دسته از سرمایه‌ گذارانی که در طبقات مالیاتی پایین ‌تر قرار دارند، حتی امکان دارد واجد شرایط نرخ مالیات صفر درصد برای سرمایه‌ گذاری‌ های بلندمدت خود باشند. این موضوع یکی از حائز اهمیت ترین مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس به شمار می رود.

حتما بخوانید : تفاوت صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت با سپرده های بانکی


هزینه کارمزدهای کارگزاری را کاهش می دهید : هنگامی یک تاجر فعال به حساب بیایید، هزینه کارمزد کارگزاری‌ ها نقش پررنگی در میزان درآمد کلی شما بازی می کند. معامله‌ گران کوتاه‌ مدت، هر ساله میلیون ها تومان صرف پرداخت کارمزدهای انجام معاملات خود می ‌کنند. یکی از مزایای سرمایه گذاری طولانی مدت در بورس این است که در نهایت ۱ یا ۲ بار در سال، برای افزایش میزان سهام خود کارمزد پرداخت می کنید. اصلا احتیاجی نیست درمورد پرداخت این هزینه نگران باشید، به خاطر این که سود حاصل از نگهداری این سهام، هزینه‌ های پرداخت شده برای کارمزد را جبران می کند.

از بالا و پایین سرمایه ‌گذاری در بورس فرار می کنید : بازار بورس یک نوع سرمایه ‌گذاری بلندمدت به حساب می آید. این موضوع تا حدودی به این خاطر است که بعضی اوقات ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش سهام طی یک دوره زمانی کوتاه کاهش می یابد و این به هیچ وجه موضوع غیر عادی نیست. یکی از حائز اهمیت ترین مزایای سرمایه‌ گذاری بلند مدت در بورس این است که سرمایه‌ گذاران می ‌توانند تاثیر چنین نوساناتی را کاهش داده و بازدهی سهام خود را در بلندمدت بهبود ببخشند. سرمایه‌ گذارانی که استراتژی بلندمدت را در بورس برای خود انتخاب می‌ کنند، یک بازه زمانی چند ساله، یا حتی چند دهه‌ ای را برای خود انتخاب می‌ کنند تا سودهای بسیار خوبی را کسب کنند.

از لحاظ آماری سهامی که از ریسک‌ های بالایی برخوردارند، در قیاس با همتایان کم ‌ریسک خود بازدهی بالاتری دارند. با نگاهی به بازده بازار سهام از دهه ۱۹۲۰ تا امروز، متوجه خواهیم شد که سرمایه‌ گذاران بورسی خارجی در یک دوره زمانی ۲۰ ساله دچار زیان قابل‌ توجهی نشده ‌اند. حتی با در نظر گرفتن مشکلاتی مثل رکود بزرگ، دوشنبه سیاه، حباب فناوری و مالی و غیره در بورس نیویورک نیز، سرمایه ‌گذاران توانستند بعد از گذشت ۲۰ سال، حداکثر سود خود را حفظ نمایند. هرچند نتایجی که در گذشته حاصل شده است، تضمینی برای بازده بالای نگاه بلند مدت در بورس در سال‌ های آینده نخواهد بود، ولی نشان خواهد داد که اگر به سهام به اندازه کافی فرصت داده شود، می ‌تواند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد.

ترکیب کردن کارها به نفع شما خواهد بود : خرید سهام برای بلند مدت، این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که از سرمایه‌ گذاری مجدد سود خود، در طول زمان برای ایجاد پتانسیل سود بیشتر استفاده نمایید. زمان، بزرگترین دوست شما به عنوان یک سرمایه‌ گذار است. حتی چنانچه سهام شما تنها ۳ درصد رشد کرده و این رشد به مبلغ سرمایه‎‌ گذاری شما اضافه شود، تفاوت عمده ‌ای در سرمایه نهایی شما به وجود نخواهد آمد. برای مثال کسب بازده ۳ درصدی، آن هم با فرض توقف رشد سهام یا سودهی آن، سرمایه شما را هر ۳۳ سال، دو برابر خواهد کرد. در صورتی که با خرید تعداد بیشتری از همان سهام، میزان سرمایه ‎‌گذاری خود را افزایش دهید، تقریبا طی کمتر از ۱۰ سال، سرمایه شما دو برابر می شود.

حتما بخوانید : تفاوت صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت با سپرده های بانکی


شب‌ ها راحت می ‌خوابید : یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس این است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا شب ‌ها آسوده بخوابید. چنانچه سهام شما یک روز ریزش کند یا روز بعد با سرعت بالایی صعود کند، لازم نیست هر روز صبح زود از خواب بیدار شوید و دلایل نوسان آن را رمزگشایی کنید. چنانچه شرکت‌ هایی که برای سرمایه ‌گذاری انتخاب کرده ‌اید، شرکت‌ های معتبری باشند، نوسانات آن هم موقتی است و روند کلی آن صعودی خواهد بود.

اصلاح اشتباهاتتان بسیار ساده تر است : نکته‌ ای که درباره احتمال اشتباه همه افراد، حتی سرمایه ‌گذاران بزرگ گفتیم را به یاد دارید؟ یکی از حائز اهمیت ترین مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس این است که به شما امکان می ‌دهد بعضی از اشتباهات خود، یا حتی همه آن‌ ها را اصلاح نمایید. البته این بدین معنی نیست که همواره اشتباه داشته باشید و سهام هر شرکتی را بدون شناخت و آگاهی خریداری کنید و مدت ‌ها هم در آن باقی بمانید، بلکه این معنی را دارد که باید سهام شرکت‌ هایی که رشد قدرتمندی داشته ‌اند، یا مدل‌ های تجاری آن ‌ها هنوز دست نخورده است و در یک بازه زمانی موقتی دچار بحران شده اند، شناسایی کرده و وارد سهام آن شوید. از طریق استفاده از استراتژی سرمایه‌ گذاری بلند ‌مدت می توانید بیشتر اشتباهات سرمایه ‌گذاری خود را حذف نمایید و به یک معامه گر کامل و کم اشتباه تبدیل شوید.


در خصوص سرمایه گذاری بلندمدت در بورس معمولا شنیده ایم که سرمایه گذاران باید به بازار سرمایه نگاه بلند مدتی داشته باشند و از هیجانات در بازار سرمایه بکاهند و با کمی صبر متوجه خواهند شد که بازدهی بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها بهتر است.

امیدوارم متوجه شده باشید که سرمایه گذاری بلندمدت در بورس چیست و مزایای آن کدام است.

از نظر شما بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در حال حاضر کدام است؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: