برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در بازار سکه | روشهای سرمایه گذاری در طلا و سکه

با توجه به تورم موجود در کشور و کاهش ارزش ریال، اشتیاق به سرمایه گذاری در حوزه های مالی در بین افراد بیشتر از پیش شده است تا جایی که دیگر پای نوجوانان هم به حوزه های مالی کشور باز شده است و این هم میتواند خوب باشد و هم در صورت عدم آگاهی و آموزش مناسب، اشتباه! سرمایه گذاری در بازار سکه هم میتواند یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی با سطح ریسک پذیری متوسط باشد که نه به سودهای بانکی رضایت نشان می دهند و نه استرس و بالا و پایین های بازارهای مالی دیگر را نمی خواهند، باشد. سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری امن و مطمئنی است که در طول زمان همواره سودآور بوده و خواهد بود. در این مقاله راهنما قصد داریم تا در خصوص سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم و کمک کنیم تا دید بهترین نسبت به سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه داشته باشید.

سرمایه گذاری در بازار سکه

اگرچه سرمایه گذاری در سکه با ریسک‌ های بسیار زیادی در سال‌ های اخیر مواجه بوده است، ولی همچنان یکی از محبوب ‌ترین روش ‌های سرمایه‌ گذاری در ایران به حساب می آید. حال سوال اینجاست که سرمایه ‌گذاری در بازار سکه چه اصولی دارد و چگونه می ‌توان در این سرمایه ‌گذاری به موفیت و سود چشم گیری رسید، بحثی است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

حضور در بازار پر ریسک سکه به دانش و مهارت ‌های خاصی احتیاج دارد. امروزه افراد زیادی با حضور در این بازار تبدیل به سرمایه ‌دارانی بزرگ ‌شده‌ اند و بسیاری هم با ضرر بازار سکه را برای همیشه ترک کرده ‌اند. برای مطمئن قدم برداشتن در فرآیند سرمایه گذاری در سکه در ادامه با کد بورسی همراه باشید.

حتما بخوانید : حباب سکه و طلا به چه معناست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

در همین ابتدای امر باید گفت که سرمایه گذاری در سکه با سرمایه‌ گذاری در طلا و بازار طلا تفاوت‌ هایی دارد. اگرچه هر دو این بازار مستقیما به فلز گران ‌بهای طلا مربوط می ‌شوند، ولی برای بیان تفاوت‌ های این دو همین ‌قدر باید بگوییم که بازدهی بازار سکه در ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰% بوده، ولی برای بازار طلا این میزان بسیار کم تر بوده است.

سرمایه گذاری در بازار سکه به معنی خرید انواع سکه‌های بهار آزادی در طرح‌ های گوناگون برای کسب سود و یا سرمایه ‌گذاری بلند‌مدت به ‌عنوان پشتوانه مالی است. ویژگی ‌های سکه موجب می‌ شود تا هم بتوان از آن برای سرمایه‌ گذاری کوتاه ‌مدت و هم بلندمدت و هم به‌ عنوان راهی به منظور جمع‌ کردن پشتوانه مالی در آینده بهره گرفت.

مزایای سرمایه گذاری در بازار سکه

  1. نقد شوندگی بسیار خوب : سکه‌ ها هیچ ‌موقع روی دست شما باد نمی کنند. در واقع بازار سکه‌ ایران امروزه به میزان رشدی دست یافته است که به‌ سادگی می ‌توان حجم بالایی از سکه را در آن معامله کرد و در بازه زمانی کوتاهی آن ‌ها را نقد کرد.
  2. بازدهی مناسب : یکی از مهم ‌ترین علت های محبوبیت این بازار در بین ایرانی ‌ها بازدهی ‌های چشم گیری است که سکه در بازه ‌های زمانی کوتاه ‌مدت از خود به ثبت رسانده است. امکان ورود با سرمایه‌ های متوسط؛ برای ورد به بازار سکه حتما نباید سرمایه‌ های میلیاردی داشته باشید. بلکه با سرمایه‌ های متوسط حتی می ‌توانید از سکه‌ های چند گرمی شروع کرده و کم ‌کم به سطوح بالاتر این بازار قدم بردارید.
  3. امکان معامله تلفنی : امروزه این امکان ایجاد شده است تا با استفاده از صرافی ‌های معتبر اقدام به معاملات تلفنی این محصول نمایند. نرخ رشد ثابت در بازه‌ های طولانی ‌مدت؛ بعضی اوقات شاهد رکود در بازار سکه و حتی نوسانات منفی در آن هستیم. نوسانات جهشی مثبت هم که از قابلیت ‌های اصلی بازار سکه است. با این ‌وجود نمودارها نشان می ‌دهد که بازار سکه در درازمدت نرخ رشد حداقلی را برای کاربر به وجود آورده است، به همین خاطر سرمایه گذاری در سکه در بازه ‌های زمانی طولانی‌ مدت می ‌تواند رشد سرمایه ‌های شما را تضمین کند.

معایب سرمایه گذاری در بازار سکه

  1. شرایط نگهداری : اگرچه امروزه صندوق ‌های امانت در بانک ‌های بزرگ در داخل کشور برای نگهداری از سکه وجود دارد، ولی با این وجود شرایط نگهداری سکه از جمله معایبی است که با سرمایه گذار با آن روبرو است.
  2. ریسک بسیار بالا در کوتاه‌ مدت : اگرچه در طولانی مدت، سرمایه گذاری در بازار سکه می ‌تواند ریسک بسیار کمی برای کاربر به دنبال داشته باشد، ولی در کوتاه ‌مدت این ریسک به‌ شدت افزایش یافته و می ‌تواند اثر سوء زیادی روی سرمایه‌ های افراد داشته باشد.
  3. تأثیرپذیری بالا از اخبار : یکی دیگر از اشکالاتی به بازار سکه وارد است این است که این بازار تاثیرپذیری بسیاری از اخبار دارد که می ‌تواند گریبانگیر سرمایه‌ گذاران باشد، تاثیرپذیری این بازار از اخبار سیاسی روز دنیاست. خبرهای جنگ نرخ سکه را چند برابر نموده و خبرهای صلح می ‌تواند باعث کاهش قیمت سکه در بازار گردد.

هدف از سرمایه گذاری در سکه چیست؟

  • به عنوان پشتوانه مالی : یکی از دلایلی اصلی که موجب می شود سرمایه گذاران همیشه نیم‌ نگاهی هم به بازار سکه داشته باشند، قابلیت این فلز خوش ‌رنگ به‌ عنوان پشتوانه مالی برای آینده است. شما چگونه برای خود پشتوانه مالی به وجود می آورید؟ خرید مسکن؟ طلا؟ سهام شرکت ‌های بورسی؟ یا سکه؟ در این ‌میان سکه می‌ تواند جذابیت ‌های به مراتب بالاتری برای کاربران داشته باشد، به همین خاطر سرمایه گذاران قادرند فارغ از اهداف سرمایه‌ گذاری مازاد سرمایه‌ های خود را در دیگر بازارهای مالی برای خرید سکه به‌ عنوان پشتوانه مالی اختصاص دهند.
  • سرمایه گذاری بلندمدت : همواره به این صورت است که سکه در یک بازه زمانی طولانی سود تضمین ‌شده ‌ای را برای کاربران به همراه خواهد داشت، به همین خاطر این رفتار برای سرمایه گذاری در سکه نیز می ‌تواند فرهنگ مناسبی برای سرمایه ‌گذاری به حساب آید.
  • سرمایه گذاری در سکه در بازه‌های کوتاه چندماهه برای حفظ ارزش پول : این طور فرض کنید که قصد خرید خانه و یا یک وسیله گران ‌بها در چند ماه آینده را دارید. در حال حاضر درصد قابل توجهی از پول آن را نیز تهیه کرده ‌اید. خرید سکه در این بازه زمانی می ‌تواند موجب حفظ ارزش پولی شما در برابر نوسانات قیمتی کالای موردنظر باشد. نگران افت قیمت سکه هم نباشید به این خاطر که افت قیمت سکه با افت قیمت کالای موردنظر عجین بوده و شما را از ضرر دور نگاه خواهد داشت.
  • جهت تنوع در سبد سرمایه : گذشته از تمامی این موارد، سرمایه گذاران باید سبدی از سهام را برای کاهش حداکثری ریسک در اختیار داشته باشند، به همین خاطر سرمایه گذاری در بازار سکه می‌ تواند به‌ عنوان قسمتی از این سبد نقش حائز اهمیتی داشته باشد.
  • استفاده از تکنیک هایی خاص برای سودهای مطمئن : روش‌ های خاصی هم وجود دارد که با استفاده از آن ‌ها شما می ‌توانید ارزش ذاتی سکه را محاسبه کرده و این ارزش ذاتی را با قیمت فعلی آن مقایسه کنید. این مقایسه می ‌تواند به عنوان سیگنالی برای خرید سکه و یا فروش آن در بازه‌ های زمانی کوتاه‌ مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

سرمایه گذاری در بازار سکه

ریسک سرمایه گذاری در بازار سکه

  • خطرات مربوط به سرقت رفتن این کالا : یکی از ریسک‌ هایی که در سرمایه گذاری روی بازار سکه می ‌تواند مشکل ساز باشد، امکان به سرقت رفتن آن توسط دزدان است!
  • سیاست ‌های دولتی : دولت میتواند با اعمال برخی سیاست‌ ها در قیمت سکه تأثیرگذار باشد. در حقیقت دولت همیشه سعی در متعادل نمودن بازار داشته است، به همین خاطر قیمت سکه را به طرق مختلف در یک کانال قیمتی خاص کنترل می نماید.
  • تأثیرپذیری زیاد قیمت سکه از جو روانی عموم : یکی دیگر از ریسک‌ های بزرگی که در بازار سکه برای افرادی که به دنبال سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت در این بازار هستند، تأثیرپذیری چشم گیر آن از اخبار ست. بعد از شنیدن اولین خبر بد سیل مردن برای فروش سکه وارد بازار شده و موجب کاهش شدید قیمت آن می ‌شود. اتفاقاتی که در سال ‌های اخیر تیتر یک بسیاری از خبرگزاری ‌ها و روزنامه نیز بوده است.

صندوق سرمایه گذاری طلا و سکه

جالب است بدانید که متخصصان مالی، صندوق های سرمایه گذاری را مدیریت می کنند و هدف این متخصصان این است که گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری بیابند، تا سود خوبی حاصل شود. چنانچه شما نیز عضو صندوق سرمایه گذاری باشید به همان نسبت که سهم دارید می توانید از آن سود کسب نمایید. در این صندوق ها پول ها در سبدی از دارایی های مالی سرمایه گذاری می شود و نسبت به نرخ بازده آن سود تعلق می گیرد. گاها صندوق برای این که از ریسک خود بکاهد، در اوراق مشارکت دولتی پول ها را سرمایه گذاری می کند. در نظر داشته باشید که برای سرمایه گذاری در صندوق های طلا و سکه باید کد بورسی دریافت نمایید و میتوانید از طریق لینک زیر به صورت رایگان اقدام به دریافت کد بورسی کنید؛


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


چنانچه قصد دارید ید سود بیشتری کسب کنید باید ریسک بیشتری را متحمل شوید، به خاطر این که بازده و سود باهم رابطه مستقیم دارند. این گونه صندوق ها به دلیل استفاده از افراد خبره دارای مزیت ویژه ای هستند و سودی که از این طریق به دست می آید مطمئن تر است. افراد خبره در صندوق ریسک را در بازه کنترل شده قرار می دهند در نتیجه سود حاصله با اطمینان بیشتری حاصل می شود. امروزه بیشتر مردم از خرید مسکن، طلا و سکه و ارز خارجی صحبت می کنند و کمتر کسی را می بینید که به این موضوع فکر و یا صحبت نکند.

صندوق سرمایه گذاری طلا و سکه چیست؟

اکثریت مردم در راستای این که سرمایه خود را حفظ کنند، دل خود را به دریا می زنند وپول و سایر سرمایه خود را وارد بازار می کنند. بیشتر افراد در این مواقع به فکر خرید طلا و سکه می افتند و دلیل آن نیز این است که بازار طلا و سکه از رشد بیشتری برخوردار است. بازار طلا و سکه برای کسانی که از ریسک بازار ارز آگاه اند و قدرت خرید مسکن با قیمت های بالا را ندارد بهترین گزینه است، اما خرید طلا به همین آسانی نیست و میتواند با ریسک های زیادی به خصوص در کوتاه مدت همراه باشد.

همان طور که مشخص است، حمل و نگهداری سکه و طلا کار آسانی نیست و این امکان وجود دارد که خطراتی نیز به دنبال داشته باشد؛ درنتیجه راه حل چیست؟ همچنین چگونه می توان از این فلز ارزشمند برای سرمایه گذاری استفاده کرد؟ پاسخ این سؤال خیلی ساده است و آن صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر سکه و طلا است. با استفاده از این صندوق ها دیگر دغدغه حمل و خرید سنتی طلا را ندارید، می توانید به راحتی سود بسیار خوبی را نیز دریافت کنید. صندوق سرمایه گذاری یک نوع از سرمایه گذاری غیرمستقیم است که می توان از آن استفاده کرد.

اقتصاددان ها و سرمایه گذاران می دانند که در هیچ کار و مدلی ریسک صفر وجود ندارد و تنها درصد آن متفاوت است. درنتیجه شما باید گزینه ای که کم ترین ریسک را دارد انتخاب کنید. صندوق سرمایه گذاری طلا نیز مثل سایر بازارها از ریسک هایی برخوردارند، اما خبره های این زمینه تلاش خود را کرده اند که این ریسک را به کمترین مقدار خود برسانند. ریسک این صندوق نیز بستگی به نوسانات بازار سکه دارد؛ ولی مدیر صندوق این ریسک را پوشش می دهد.

حتما بخوانید : دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در ایران چیست؟

صندوق سرمایه گذاری طلا این امکان را به مشتریان خود می دهد تا بدون خرید طلا در این زمینه سرمایه گذاری کنند. بازده سکه طلا بر بازده این صندوق اثرگذار است، ولی صندوق با استفاده از ابزارهای بازار می تواند این بازده را کمتر یا زیادتر کند. با سرمایه گذاری در این صندوق می توانید از احتکار سکه طلا جلوگیری نمایید. همچنین می توان از آن در چرخه اقتصادی کشور استفاده کرد. افراد جامعه نیز دیگر نگران نگهداری از دارایی های طلا به ویژه سکه های خود نیستند. در راستای سرمایه گذاری در این صندوق به کد بورسی نیاز پیدا می کنید، لذا چنانچه قصد دارید در این صندوق سرمایه گذاری کنید، نباید به نوسانات بازار واکنش هیجانی نشان دهید.

چه زمانی برای سرمایه‌ گذاری در بازار سکه بهتر است؟

در واقع مشخص کردن زمان مناسب برای سرمایه گذاری در سکه به عوامل گوناگونی وابسته است. برای ورود به این بازار ابتدا باید نگاه خود را به آن مشخص کنید. اگر قصد سرمایه‌ گذاری‌ های چند هفته ‌ای و یا چندساله را دارید استراتژی‌های ورود به بازار سکه متفاوت خواهند بود. برای بازهای بلند مدت چندساله خیلی تفاوت قیمتی امروز و فردای سکه اهمیت نداشته و شما بلافاصله بعد از داشتن نقدینگی لازم قادرید برای ورود به این بازار به دید ۵ سال و بالاتر اقدام نمایید، ولی برای ورود به بازار سکه برای نوسان ‌های قیمتی چند هفته ‌ای باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • تحلیل قیمت ارز داخلی نیز باید به‌ صورت دقیق صورت پذیرد.
  • با گذشت چند روز از آخرین روزهای تعطیلات قیمت در بازار سکه می ‌تواند دارای تعادل نسبی برای ورود باشد.
  • در نزدیکی ایامی مانند عید سال نو، عیدهای مذهبی، کریسمس و مراسم‌ هایی از این دست و دوره‌ هایی که عروسی‌ ها در آن رواج دارد، زمان مناسبی برای ورود به بازار سکه نخواهد بود، به خاطر این که در این بازها تقاضا برای این کالا افزایش یافته و درنتیجه قیمت ‌ها می ‌توانند در بالاترین حد خود قرار بگیرند.
  • شما می ‌توانید از طریق سایت‌های معتبر قیمت طلای جهانی را رصد نموده و با تحلیل قیمت آن در زمانی‌هایی که در روندهای نزولی روزانه به حمایت‌های پیش رو نزدیک می‌شود اقدام به سرمایه گذاری در سکه نمایید.

نکات واقعا مهم در سرمایه گذاری سکه

  1. سال ضرب سکه نیز در قیمت آن موثر است
  2. نوسان قیمت سکه تمام بهار از بقیه بیشتر است
  3. حباب ربع سکه معمولا از سکه تمام و نیم سکه بالاتر است
  4. به جای خرید فیزیکی سکه از بازار بورس سکه خریداری کنید
  5. سکه امامی آخرین ورژن ضرب شده بیشترین تقاضا را در بازار دارد
  6. ربع سکه به دلیل قیمت ‌های پایین ‌تر همواره با تقاضای بیشتری مواجه است
  7. در شرایط معمولی بازار هم امکان دارد قیمت ربع سکه به دلیل تقاضای زیاد دارای حباب باشد

نتیجه گیری و کلام آخر

اگرچه سرمایه‌ گذاری روی طلا و سکه اگر با دقت و تحقیق و در شرایط مناسب صورت پذیرد، هر دو می‌تواند سودبخش باشد، ولی با توجه به خطراتی که در مورد سرقت طلا وجود دارد و همچنین میزان رشد بیشتر قیمت سکه، سرمایه ‌گذاری روی سکه بیشتر توصیه می شود.

همچنین بازه سرمایه‌ گذاری نیز بر میزان ریسک تاثیر گذار است.

به‌ صورتی که هر چه این بازه بلندتر باشد، میزان ریسک در معاملات کاهش خواهد یافت.

با این‌ حال سکه گرمی برای سرمایه ‌گذاری‌ های کوتاه ‌مدت مناسب است، اما دیگر سکه ‌ها برای سرمایه ‌گذاری ‌های میان‌ مدت و بلند مدت گزینه مناسب تری به حساب می آیند.

به صورت کلی می بایست تلاش کنید ویتی که تصمیم قطعی به سرمایه‌ گذاری می‌ گیرید، تمامی عوامل موجود مثل؛ میزان ریسک‌ پذیری خود و طول مدت سرمایه‌ گذاری را بررسی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایید.

نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که می توانید به جای خرید سکه و طلا به سراغ صندوق سرمایه گذاری طلا بروید.

با این صندوق می توانید بدون خرید طلا یا سکه بر روی آن سرمایه گذاری کرده و از سود و زیان حاصل از افزایش یا کاهش قیمت، استفاده کنید.

صندوق سرمایه گذاری ویژه طلا یکی از مناسب ترین راهکارها برای سرمایه گذاری در بازار بورس می باشد که نباید از آن غافل شوید.

پاسخ قطعی برای پرسش سکه بهتر است یا طلا وجود ندارد و این دو بازار نیز مانند بازار ارز، این روزها شرایط خاصی دارد و مهم‌ترین اتفاق برای این بازار، متغیر بودن عوامل تأثیرگذار بر نوسانات بازار طلا و سکه به طور غیرعادی است.

این مطلب جهت راهنمایی شما عزیزان برای انتخاب یک بازار مناسب سرمایه گذاری تهیه شده است و امیدواریم که از آن نهایت استفاده رو برده باشید.

هر سوال یا تجربه ای در زمینه سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا دارید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا سایر مخاطبان هم بتوانند از آن ها استفاده کنند.

برای دوستانتان بفرستید: