برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روش های تقویت هوش مالی {تضمینی}

تا به حال شده است که در زمان بدی وارد بازار مالی خاصی شوید یا این که ندانید با پولی که دارید، در کجا باید برای سرمایه گذاری اقدام کنید؟ فکر می کنید اگر روش های تقویت هوش مالی را بدانید، بتواند به شما کمک کند؟ در واقع روش های تقویت هوش مالی به شما کمک می کند تا با تکنیک های افزایش هوش مالی آشنا شوید و یاد بگیرید که با چه روش هایی می توانید هوش مالی خود را تقویت کنید و تصمیم گیری های مناسب تری در زمینه های مالی داشته باشید، لذا اگر دوست دارید روش های تقویت هوش مالی را در یک متن بصورت خلاصه شده و رایگان یاد بگیرید، در ادامه مطلب با کد بورسی همراه بمانید.

روش های تقویت هوش مالی

در روانشناسی، هوش انسان به چندین قسمت گوناگون تقسیم بندی می شود که یکی از اصلی ترین هوش‌ ها، بدون شک هوش مالی به حساب می آید. هوش مالی بدین معنی است که افراد بتوانند مثل هوش هیجانی در کمترین زمان به پول دست پیدا کنند و یا مشکلات مالی خود را با استفاده از این مهارت برطرف نمایند. بی تردید افراد بسیاری را مشاهده کرده اید که از نظر مالی اوضاع مساعدی دارند و به قول معروف ثروتمندند. شاید همه ما بر این باور باشیم که انسان های پولدار با استفاده از شِم اقتصادی به این نقطه ای که هستند دست پیدا کرده اند و باید گفت این در حقیقت همان هوش مالی است. به بیان ساده‌ تر هوش پولی همان قدرت حل مسائل مالی به حساب می آید که به بیانی دیگر می توان آن را توانایی حل کردن پیچیده ترین مسائل مالی دانست.

حتما بخوانید : قدرت مثبت اندیشی – ۵۰ تمرین کاربردی و ساده


کسانی که از هوش مالی بالایی برخوردار هستند، معمولا می دانند در چه زمانی سرمایه گذاری نمایند و کدامیک از زمینه های سرمایه گذاری لز ریسک بالاتری برخوردارند. آن ها دائما در حال آموزش هستند و هیچ وقت مانع راکد شدن جریان پول نخواهند شد. همچنین آن ها کم تر با چیزی به اسم کسری بودجه مواجه خواهند شد، چرا که کسری بودجه وقتی رخ می دهد که هزینه ها از درآمد بیشتر شوند.

بنابراین کسانی که هوش مالی کمتری داشته باشند، به صورت معمول خرج کردن پول را راحت تر از درآوردن آن می دانند و به اصطلاح خرج آن ها بیش از دخلشان است. آن دسته از افرادی که هوش مالی بالایی دارند، برای کسب درآمد های موازی نیز اقدام می کنند و همواره در تلاشند منابع کسب پول را بیشتر کنند ولی افراد معمولی برای کاهش هزینه ها اقدام می کنند و بودجه بندی را آغاز می کنند و فکر می کنند در مسیر مدیریت مالی قدم بر می دارند، دریغ از این که می توانند با افزایش درآمدهای خود، مخارج بیشتری نیز انجام دهند.

سواد مالی چیست؟

همواره تمامی افراد بسته به نوع شغل و فعالیت خود با پول یا مفهوم آن سروکار دارند، لذا وقتی که خرید می‌ کنیم، زمانی که در حال کار هستیم تا در انتهای ماه حقوق بگیریم، همچنین زمانی که در حال پس‌ انداز کردن هستیم، تماما با پول و مسائل مالی در ارتباط مستقیم هستیم. بنابراین در همه این فعالیت‌ ها ما تصمیماتی اتخاذ می کنیم که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر وضعیت مالی ما اثراتی خواهد داشت.

لذا هوش مالی یا سواد مالی به معنی اتخاذ تصمیمات درست در حوزه‌ اقتصاد شخصی یا همگانی می باشد. هوش مالی در سطح شخصی به معنی داشتن توانایی برای اداره کردن امور مالی، پرداخت قسط یا وام، پرداخت هزینه‌ های زندگی، افزایش درآمد، سرمایه‌ گذاری مناسب، داشتن پس‌ انداز کافی و داشتن حساب بانکی می باشد.

دلیل تقویت هوش مالی چیست؟

تمامی افراد بزرگسال در جامعه، از پول و مسائل مربوط به آن درک زیادی ندارند، بنابراین تمامی افراد که در جوامع انسانی نوین زندگی می کنند، از هوش مالی برخوردار هستند و تنها میزان آن در افراد مختلف، متفاوت است. ولی حالا سوال اصلی اینجاست که چرا باید هوش مالی را تقویت کنیم؟ اکثر افراد جامعه طبق آمار، ثروت کافی ندارند و به منظور داشتن رفاه نسبی بایستی کار و تلاش خود را بیشتر کنند.

لذا کسانی که از هوش مالی بیشتری برخوردارند، می‌ توانند سطح اقتصادی خود را بهبود ببخشند و رفاه بیشتری در زندگی عایدشان شود. این افراد از مفاهیم اقتصادی و مالی تا حدودی آگاهی دارند و این مفاهیم در همه حال به کمک آن ها می آید. افرادی که هوش مالی بهتری دارند به صورت معمول ویژگی های زیر را دارند؛

  • مالیات‌ ها را به موقع می پردازند.
  • وام‌ ها یا اقساط خود را به موقع می پردازند و زیر بار قرض نمی روند.
  • مخارج را با درآمد تنظیم می‌ کنند و معمولا بیشتر از درآمد خود خرج نخواهند کرد.
  • به منظور ارتقای سطح اقتصادی خود برنامه‌ های موثر و مناسبی طرح ریزی می کنند.
  •  با شناخت توانایی‌ های اقتصادی خود و استفاده از آن ها، درآمد خود را بیشتر کرده اند.
  • برای دوران بازنشستگی و پیری خود پس‌ انداز و سرمایه‌ ای دست و پا می کنند تا در آن زمان نیازمند پول نباشند.
  • در بازار بورس، ارزهای دیجیتال، معاملات طلا یا مسکن و سایر فعالیت های اقتصادی به درستی سرمایه‌ گذاری کرده و دارایی های خود را افزایش می دهند.
  • برای هزینه‌ های حال و آینده، حساب پس انداز دارند و روز به روز به آن اضافه می کنند تا قدرت تصمیم گیری بیشتری داشته باشند.

تکنیک های افزایش هوش مالی

۱) مطالعه کردن : همواره یکی از راه های تقویت هوش مالی ، مطالعه کردن کتاب‌ ها یا منابعی است که شما را یاری می دهد تا وضعیت اقتصادی و مالی خود را بهبود دهید. در نظر داشته باشید که هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست، به ویژه یادگیری مسائل مالی به روش درست و علمی. شاید در ظاهر اقتصاد یا امورمالی گیج‌ کننده یا خسته کننده باشد، ولی جهت ارتقای سطح سواد مالی می بایست حداقل درباره‌ بعضی مفاهیم پایه اطلاع کافی داشته باشید.

مراجعه به نزدیک‌ ترین کتابخانه یا کتاب فروشی می‌ تواند شروع راه شما برای تقویت هوش مالی به حساب آید. بهتر است زمینه‌ ای که قصد دارید در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید را مشخص کنید، به عنوان سرمایه‌ گذاری، نحوه‌ افزایش درآمد یا سودآوری و در ادامه کتابی که آن موضوع را به بهترین شکل توضیح داده است، مطالعه فرمایید.

۲) سرمایه‌ گذاری روی مهارت های خود : یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها که درصد سوددهی بالا و تضمین شده‌ای دارد، سرمایه‌گذاری روی خود و مهارت‌ هایتان است. برای افزایش هوش مالی، باید از نقاط قوت، توانایی‌ها و مهارت‌هایی که باعث درآمدزایی می‌شوند، آگاهی داشته باشید. برای این کار، ابتدا لیستی از توانمندی‌های خود تهیه کنید. هر کاری که در طول زندگی یاد گرفته‌اید و فکر می‌کنید به کارتان خواهد آمد. این مهارت‌ها می‌تواند دانستن یک زبان خارجی، مهارت‌های عملی و مهارت‌های ذهنی باشند. بعد از اینکه کار نوشتن مهارت‌ها را به پایان رساندید، شغل‌هایی را یادداشت کنید که با این مهارت‌ها در ارتباط هستند.

حتما بخوانید : راهکار پولدار شدن با پول کم – ۱۰ روش کاربردی و ساده


میزان درآمد تقریبی از این مهارت‌ها را نیز محاسبه کنید. اگر مهارت‌های کافی ندارید، پس روی مهارت‌هایی که می‌خواهید یاد بگیرید سرمایه‌ گذاری کنید. اگر فکر می‌کنید برگشتن به دانشگاه یا گذراندن دوره‌های آموزشی می‌تواند در آینده باعث افزایش درآمد شوند، باید برای ثبت‌نام در کلاس‌ها اقدام کنید. مطمئن باشید این عاقلانه‌ترین سرمایه‌گذاری است که می‌توانید انجام دهید. در شرایط اقتصادی بد، افرادی که چندین مهارت می‌دانند معمولا می‌توانند سطح اقتصادی خود را بهبود دهند.

۳) داشتن بودجه مشخص : یکی از روش های موثر جهت کنترل کردن مخارج، تعیین بودجه‌ مشخص برای خرج کردن است. چنانچه میزان مخارج خود را محاسبه کرده باشید، می‌ دانید چقدر بودجه در ماه احتیاج دارید و در ادامه می توانید لیستی از مخارج تهیه کنید و آن‌ ها را تحت عنوان‌ هایی مثل خورد و خوراک، خریدهای ضروری، خریدهای غیرضروری، قسط یا وام، مالیات، مخارج پیش‌ بینی نشده و مخارج تفریحی گروه بندی کنید. با حذف مخارج اضافه و غیرضروری، بودجه لازم را تعیین کنید و هر ماه از میزان درآمد خود این بودجه را کنار بگذارید. تلاش کنید تا جایی که امکان دارد،خرج هر ماه شما از میزان بودجه‌ ای که کنار گذاشتید، بیشتر نگردد.

۴) شبکه ارتباطی به وجود آورید : به منظور تقویت هوش مالی و افزایش سواد مالی، در کنار کتاب و سایر موارد، می توانید از نظر افراد متخصص هم استفاده نمایید. یکی از راه‌ های افزایش هوش مالی ، شرکت در سمینارهای اقتصادی یا دوره‌ های آموزش مسائل مالی می باشد. البته اگر شما در مجاورت افراد باهوش که از لحاظ مالی و اقتصادی آن ها را قبول دارید باشید نیز می توانید به ارتقای سطح مالی و هوشی شما کمک شایانی نماید.

حتما بخوانید : مدیریت ذهن چیست – چگونه ذهن خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم؟


در واقع شما در این سمینارها با کسانی که به اقتصاد و امور مالی علاقه دارند و طرز فکری مشابه شما دارند نیز آشنا خواهید شد. این ارتباطات در آینده می‌ تواند بسار به کار شما بیاید. به منظور افزایش هوش مالی، بهتر است با افراد متخصص در این رشته ارتباط برقرار کنید. شما عزیزان قادرید از دوستان یا نزدیکان خود که در مسائل اقتصادی صاحب‌ نظر هستند، کمک دریافت کنید.

۵) وارد بازی ثروتمندان نشوید : رابرت کیوساکی معتقد است که نحوه بروز اقتصاد جدید بشکلی است که بسیاری از مردم را وارد بازی برد-باخت به نفع ثروتمندان کرده است و طی آن مردم چاره ای جز سرمایه گذاری و تبعیت از آنچه در مقابل آن ها گذاشته می شود، ندارند که البته شاید چاره ای هم داشته باشند که آن حرکت کردن خلاف جهت آب است که به مراتب استرس بیشتری به شما تحمیل می کند ولی شاید از مسیری که برای شما چیده شده است تا طی کنید، خارجتان کند و دیدتان را نسبت به این موضوعات وسیع تر کند. یکی از دلایل حائز اهمیت این اتفاق، پایین بودن اطلاعات اقتصادی مردم می باشد. به این خاطر که آن ها تحصیلات مالی کمی دارند و قادر نیستند موقعیت های سرمایه گذاری خوبی که به آنها پیشنهاد داده می شود را از موقعیت های خطرناک و بد شناسایی کنند!

تکنیک های افزایش هوش مالی

به همین خاطر وارد سیستم سرمایه گذاری می شوند که قوانین آن را افراد دیگری گذاشته اند و آن ها کنترلی بر آن ندارند، لذا در این بین یا سود کمی به دست می آورند و یا اصلا سودی کسب نخواهند کرد. نمونه ای از این سرمایه گذاری ها در ایران مربوط می شود به خرید اوراق بهادار و سرمایه گذاری در بانک ها که دقیقا همین شرایط را دارند. بهترین حالت در این نوع سرمایه گذاری ها این است که همراه با رشد تورم، سود کمی هم به ما تعلق گیرد. این سیاست های مالی وقتی شروع خواهد شد که مقدار زیادی پول سرگردان در دست مردم وجود دارد و آن ها به درستی نمی توانند برای آن برنامه ریزی نمایند.

۶) تولید مازاد بودجه : زمانی که بتوانید اختلاف درآمد خود را با هزینه ها بیشتر کنید، به صورتی که در یک منطقه امن قرار بگیرید و بدون دغدغه خرج کنید، مازاد بودجه به وجود آورده اید. هنگامی که درآمدهای یک فرد افزایش پیدا می کند، به ۳ روش می تواند برای مازاد بودجه خود تصمیم گیری کند؛

در روش نخست میتواند برای دریافت وام اقدام کنید و بدین ترتیب اقساط وام خود را بیشتر کند و در روش دوم میتواند هزینه های خود را بیشتر کند و مازاد بودجه را خرج نماید و در روش سوم نیز می تواند مازاد بودجه خود را سرمایه گذاری نماید. در این خصوص نکته جالب توجهی که وجود دارد اینجاست که بیشتر افرادی که هوش مالی پایینی دارند، بجای تمرکز بر مازاد بودجه، روی کسری بودجه تمرکز می کنند!

۷) پول خرج کنید تا پولدار شوید : بیشتر مردم اگر نتوانند بین درآمدها و هزینه های خود تعادل برقرار کنند و در پایان ماه حس کنند با کسری بودجه روبرو هستند، برای کاهش هزینه های خود اقداماتی انجام خواهند داد. این عملکرد به منظور حفظ سرمایه کاملا اشتباه است و به وسیله بسیاری از اقتصاد دانان بزرگ از جمله رابرت کیوساکی به صورت کامل رد شده است.

حتما بخوانید : آموزش ثروتمند شدن در بورس ایران – چگونه با سرمایه گذاری در بورس ثروتمند شویم؟


رابرت کیوساکی بر این باور است که انسان ها هنگامی که درآمد هایشان اندازه هزینه هایشان نیست، هرگز نباید به دنبال راهکاری برای کاهش هزینه های خود باشند، بلکه می بایست خرج های خود را افزایش دهند و در کنار آن هم روش برای افزایش درآمد خود بیابند. کاهش هزینه ها قدرت جریان پول در کشور را کاهش می دهد و همچنین به ثروتمند شدن فرد کمک نخواهد کرد و به اقتصاد کشور هم صدمه خواهد زد.

از عواملی که می تواند برتری هوش مالی افراد را به اثبات برساند، این است که فرد باید بداند چه زمانی باید خرج کند و چه زمانی نوبت به پس انداز می رسد. مخارج روزانه شخص نباید از روش های بیهوده و نادرست باشد، بلکه تنها می بایست خرج های صحیح از درآمد های ماهانه انجام شود تا از هدر رفتن منابع مالی ممانعت به عمل آورد. اگر از افراد ثروتمند راز موفقیت آن ها را بپرسید، پاسخ آن ها بودجه بندی درست منابع مالی است.

به زبان ساده بودجه بندی به خرج کرد پول با برنامه ریزی مناسب می گویند. تعداد زیادی از افراد این ویژگی حائز اهمیت را ندارند و همه درآمد های خود را بدون آن که تصمیمی گیری مناسبی برای آن داشته باشند، هزینه می کنند. یک فرد با هوش مالی بسیار قوی می بایست بتواند از تهدیدات مالی که با آن روبرو می شود، به عنوان یک فرصت برای ثروتمند شدن استفاده نماید.

۸) تقویت عادت های درآمدزا : روش های تقویت هوش مالی فرد را کمک می کند تا بتوانند منبع سرمایه خود را بهبود ببخشد و در مسیر حفاظت از سرمایه خود شخص را کمک کند. آن ها از سرمایه دیگر افراد استفاده می کنند و آن ها را برای افزایش سرمایه خود به کار می برند، به همین خاطر توانایی کاهش مالیات مربوط به پول های خود را دارند و دست سودجویان را از اموال خود کوتاه خواهند کرد. البت همه این فعالیت های مثبت در نتیجه تمرینات سخت شکل می گیرد.

حتما بخوانید : راه اندازی کسب و کار خانگی با سرمایه کم


این تمرینات عبارت است از حذف عادات بد پر خرجی از زندگی و جایگزین کردن عادات خوب که برای انجام این تمرین لازم است دفترچه ای تهیه نمایید و همه عادات بد خود را در آن بنویسید و در ادامه اگر بخواهید مجددا به آن عمل نا پسند دست بزنید، با مشاهده دفترچه به یاد آورید که این عمل جزو اعمال ممنوعه است و آن کار را انجام ندهید. با گذشت مدت زمانی، قبل از انجام هر کاری خوب به آن فکر کنید؛ اگر عملکرد خوبی بود آن را در دفترچه جای یکی از اعمال ناپسند مربوطه بیاورید، ولی اگر عمل خوبی نبود، در دفترچه به دنبال آن بگردید و خط بزنید و در ادامه جایگزینی برای آن بیابید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در پایان نکته ای که باید به آن رسیده باشید اینجاست که باید به افزایش هوش مالی بیشتر اهمیت بدهید. چنانچه از تاثیر پول و اقتصاد در زندگی خود آگاهی دارید، بنابراین باید در نظر داشته باشید که بهبود این وضعیت به تقویت هوش مالی شما کمک شایانی خواهد کرد. ۸ روشی که به شما توضیح دادیم، تنها چند راهکار از بی‌ شمار راهکارهای تقویت هوش مالی به حساب می آید، بنابراین با آغاز مسیر تقویت سواد مالی خود، مطمئنا به مرور زمان روش های شخصی و موثرتری خواهید یافت که برای شما و زندگی شما کارایی بسیار بالایی دارند. اما این را نباید از خاطر ببرید که در هر شرایط اقتصادی که قرار دارید، افزایش هوش مالی می‌ تواند به بهبود شرایط کمک شایانی نماید، لذا از همین امروز برای یادگیری آماده شوید، چرا که هیچ موقع برای حرکت در مسیر بهبود شرایط، دیر نیست.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب به معرفی و توضیح ۸ مورد از مهم ترین روش های تقویت هوش مالی پرداختیم. 

همچنین اگر دوست دارید در مورد راه اندازی فروشگاه اینترنتی اطلاعات مفیدی کسب کنید، همین الان این مطلب را مطالعه نمایید.

برای دوستانتان بفرستید: