برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دلیل فروش عرضه اولیه های سودده چیست؟

به نظر شما دلیل فروش عرضه اولیه های سودده در بازار بورس ایران چیست؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده و یا حتما دیده اید که افراد بورسی تا به پول نقد نیاز پیدا می کنند، عرضه های اولیه ای که در سبد سهامی خود دارند را به فروش می رسانند با علم به این که عرضه های اولیه ای که می فروشند، فردا و روزهای معاملاتی بعدی به احتمال زیاد مثبت خواهند خورد! دلیل فروش عرضه اولیه های سودده شاید بیشتر روانی باشد و این که افراد با توجه به تازه کار بودن شرکت در بورس، نداشتن نمودار قیمتی بلندمدت و مواردی اینچنینی، استراتژی مشخصی در مورد آن ها ندارند و حتی حد ضرر را هم برای آن ها رعایت نمی کنند! ولی دلیل فروش عرضه اولیه های سودده را از جنبه های گوناگون در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم که مطمئنا برای شما هم جذاب خواهد بود.

دلیل فروش عرضه اولیه های سودده

در ابتدای امر باید گفت که تعیین حد سود و حد ضرر از قوانین اولیه معامله سهم در بورس به حساب می آید که معامله گران پیش از ورود به یک سهم آن را مشخص می نمایند ولی مطمئنا برای شما هم پیش آمده که به حد ضرر خود پایبند نباشید! چرا عرضه اولیه های سودده را می فروشید و با آن پول سهام های بی ارزش را خریداری می کنید؟! چرا نمی گذارید عرضه های اولیه به صورت بلندمدت در پرتفوی شما قرار بگیرند و سود خوبی از این طریق کسب کنید؟ از دیدگاه اقتصادی، عامل حرکت بازار، نظام عرضه و تقاضا می باشد و از دیدگاه مالی رفتاری این ترس و طمع که بازارها را به حرکت در می آورد. ترس و طمع یک امر درونی است و هر کندلی که بر روی بازار ایجاد می شود، به نوعی نشان دهنده معاملات واقعی معامله گران است و نمایانگر رد پای تصمیمات و در پی آن اقداماتی است که تمامی افراد در بازارهای مالی اخذ کرده اند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در حقیقت این تصمیمات سرچشمه های گوناگونی دارد که به نوعی از ناخودآگاه تا خودآگاه انسان ها را در بر می گیرد و از سوگیری ها، فرهنگ، تربیت، آموزش، اجتماع، شرایط اقتصادی وحتی جغرافیا و عوامل بسیار گسترده ای دیگر در این تصمیم گیری ها دخیل هستند. حتی از دیدگاه اقتصاد عصبی، عنوان می شود که هورمون های عصبی انسان ها در تصمیم گیری ها ما دخالت دارند، مثل سروتونین که با دریافت پاداش ترشح آن بیشتر می شود، لذا عوامل گوناگون و زیادی در تصمیم گیری معامله گران دخالت دارد و این نکته را باید در نظر داشته باشید که ما به عنوان انسان اراده داریم و می توانیم ترس و طمع را به بهترین شکل کنترل و مدیریت نماییم.

چرا در زمان نیاز به نقدینگی، اول به سراغ عرضه اولیه های سودده میرویم؟

این طور فرض کنید شما به نقدینگی نیاز دارید و تصمیم گیری کردید که این مبلغ را از فروش سهام هایتان تامین نمایید. در اولن گام به سراغ فروش عرضه اولیه ها می روید؛ به صورت معمول این عرضه های  اولیه کوچک و سودآور هستند و این در حالی است که می دانید یکی از قوانین اصلی دنیای معامله گری این است که جلوی ضررهایت را بگیر و به سودهات اجازه رشد بده! ولی سوال اصلی این است که این سود من هر چقدر هم کوچک باشد، به چه دلیل باید جلوی آن را بگیرم و آن را به فروش برسانم و یا امکان دارد حتی عرضه اولیه نداشته باشید ولی فروش سهام برای تامین مبلغ مورد نیاز را از سهام سودده آغاز نمایید.

این دیدگاه وجود دارد که این عرضه اولیه ها کوچک اند و به منظور کسب سود مطلوب زمان به مراتب بیشتری نیاز خواهند داشت و یا این که این سهم سود مورد نظر را داده است و از این سهم های در سود به فروش می رسانم و به سهام زیان ده اجازه می دهم که رفته رفته به نقطه اول خود بازگردند و دست به توجیهاتی به این شکل می زنیم که  که بالاخره این سهم به قیمتی که خریداری کردیم باز خواهد گشت! یا بهتر است که به جای ۲۰ درصد زیان در ۱۵ درصد زیان به فروش برسانیم که این توجیح کاملا غیر منطقی است.

چرا به حد ضرر وفادار نیستیم؟

ما به صورت معمول به سودهای خود اجازه رشد می دهیم، بنابراین از رسیدن به حد سود باید مجددا آنرا بازنگری کنیم ولی به چه دلیل وقتی در ضرر هستیم، نمی توانیم به محدوده حد ضرر خود پایبند بمانیم و آن را رعایت کنیم؟ بسیار دیده ایم که پیوسته ضررهای را متحمل می شویم و دائما در این فکریم که از این محدوده امکان دارد بازگشت اتفاق افتد و اوضاع آن در آینده بهتر خواهد شد و به جای ۱۵ درصد ضرر با ۱۰ درصد ضرر آن را به فروش خواهیم رساند. این جا در واقع همان نقطه چالشی است که در اقتصاد کلاسیک انسان را عقلایی فرض می کنند و در دانش مالی رفتاری انسان را نرمال و عادی فرض می نمایند.

حتما بخوانید : عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست | اخبار عرضه اولیه توکن ها


همواره از مغز در تصمیم گیری ها به اسم مغز خطاساز یاد می شود، به این دلیل مغز خطاساز می گوییم که خیلی از واقعیت ها را می دانیم ولی یادآوری خطاهایی که در گذشته انجام دادیم را به نوعی برای ما مختل می کند با این ادله که بقا و حفظ ما الزامی است و همچنین انسان ها از زیان فرار می کنند و زیان گریزی یکی از خصیصه های بارز انسان ها در بازارهای مالی است و به این علت که انسان ها زیان گریز هستند و پذیرش شکست برای آن ها دشوار است نمی خواهند در زیان یک سهمی را ببندند و همیشه اهداف شان را طوری تنظیم می کنند که در بازارهای مالی سهمی را که دارند با سود همراه شود.

دلیل فروش عرضه اولیه های سودده چیست

لذا به دلیل حس زیان گریزی انسان ها در منطقه زیان ریسک پذیری بالاتری دارند و در منطقه سود ریسک پذیری پایین تری دارند. این بدین معنی است که انسان ها در منطقه زیان تحمل زیان بیشتر را دارند، چرا که تمایلی ندارند سهم خود را در زیان به فروش برسانند و می خواهند یا از زیان کم کنند و یا به صفر برسانند ولی در منطقه سود سعی دارند هر چه زودتر به این موقعیت پایان دهند و از سهمی خروج کنند.

راه حل؛ لطفا ۵ روز معامله نکنید!

اگر به دنبال راه حل می گردید باید گفت راه حل این است که دفتر معاملاتی تهیه کنیم و این کار به ما کمک می کند که از خطاهای ذهن خطاساز جلوگیری نماییم. من اگر دفتر ثبت معاملات داشته باشم، در کنار این ثبت معاملات قادرم خطاهایی را که مرتکب شدم و زیان هایی را که به موقع جلوی آن ها را نگرفتم و حد ضررهایی را که رعایت نکردم را ثبت نمایم و حواسم باشم که بابت آن ها خودم را سرزنش کنم تا دفعات بعدی این را در نظر داشته باشم که دیگر این خطاها را تکرار نکنم. همان طوری که من در معاملاتی که در سود می روند، می بایست به خودم پاداش بدهم باید به معاملاتی که در زیان می روند هم تنبیه ای در نظر بگیرم. این تنبیه و جریمه می تواند مبتنی بر این باشد که من یک مدتی خرید و فروش را کنار بگذارم و یا مدتی تنها به صورت دِمو خرید و فروش های خود را انجام دهم و از خرید و فروش های واقعی اجتناب کنم.

حتما بخوانید : سود عرضه اولیه سهام در بورس


زمانی که متحمل ضرر و زیان می شویم، به نوعی دچار از دست دادن خواهیم شد و هر از دست دادنی باعث ایجاد حس غم در انسان خواهد شد و این حس غم، ماندگارترین احساسی است که در انسان ها دیده می شود و هورمون ها به آن علائم نشان می دهند و در بدن ماندگاری بالایی خواهد داشت. هورمونی در بدن که پس از هر از دست دادنی به غم و اندوه منتهی می شود، حداقل ۵ روز ماندگار است، لذا بهترین تنبیه ای که می می توانیم برای خودم در نظر بگیرم در زمانی که حد ضرر را رعایت نکرده ام، این است که ۱۲۰ ساعت دست به هیچ نوع معامله ای نزنم و فقط دارایی هام رصد کنم و به حد سود و ضررهایی که گذاشته ام پایبند باشم.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب دلیل فروش عرضه اولیه های سودده به وسیله معامله گران بورسی را در ایران مورد بررسی قرار دادیم. 

همچنین اگر دوست دارید در مورد موج دوم سود از عرضه اولیه ها و سود شیرینی که می دهند اطلاعات کسب کنید، این مطلب به بهترین شکل شما را راهنمایی خواهد کرد.

برای دوستانتان بفرستید: