برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در ایران چیست؟

قیمت طلا و سکه را از اواخر سال پیش شروع به حرکت شارپی خود کرد و تقریبا میتوان گفت که بیش از ۲ برابر شد! حال سوال اینجاست که دلایل افزایش قیمت طلا و سکه چیست و قیمت طلا و سکه به چه عوامل بیرونی وابسته است؟ اگر بدانیم که قیمت طلا و سکه در ایران به چه فاکتورهایی وابسته است، می توانیم با تحلیل فاکتور های موثر در قیمت طلا و سکه ، روند حرکتی قیمت سکه و طلا در ایران رو تخمین بزنیم و در صورت صلاحدید برای سرمایه گذاری در طلا و سکه اقدام کنیم. به صورت کلی از دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در ایران می توان به افزایش قیمت اونس جهانی طلا و افزایش قیمت دلار اشاره داشته باشیم، ولی نمی توان دلایل افزایش قیمت طلا و سکه را به همین دو فاکتور وابسته دانست و سیاسیت های پولی کشور و دنیا و مواردی از این دست در تعیین قیمت طلا و سکه تاثیرگذار هستند و ما در این مطلب آموزشی قصد داریم به این سوال که چرا سکه و طلا گران شده است، پاسخ دهیم.

دلایل افزایش قیمت طلا و سکه

در حال حاضر بیشتر کارشناسان و تحلیلگران قیمت طلا و سکه بر این باورند که افزایش قیمت جهانی طلا و قیمت ارز باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است که منطقی هم هست. اغلب این افراد معتقدند که افزایش قیمت طلا و سکه موجب ورود تقاضای جدید در بازار نشده است و تنها تقاضایی که در بازار طلا و سکه وجود دارد، مربوط به داد و ستدهای حرفه ای میان فعالان این بازار است.


درصورتی که تمایل دارید برای ثبت نام در بورس اقدام کنید و از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام رایگان نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته نباید این مورد رو هم دست کم گرفت که بازار بورس در بازارهای مالی ایران، یکه تازی می کند و سرمایه های بیشتر اقشار جامعه را به سمت خود جذب کرده است و همین موضوع را باید دلیلی بر رکود بازار مسکن دانست، ولی همین که امکان خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس فراهم است، به بازار طلا و سکه کمک کرده است که سرمایه های بورسی نیز برای بازار طلا و سکه جذب شود و رونق بورس نتواند اثر بدی در قیمت طلا و سکه در ایران داشته باشد.

موارد تاثیرگذار در افزایش قیمت سکه و طلا

علت اثرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای مالی دیگر این است که افراد بر این باورند که در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و سیاسی، بهتر است سرمایه خود را به دارایی‌ های مطمئن، مخصوصا طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، ارزش پول آن‌ ها حفظ گردد و دچار ضرر و زیانی نشوند، پس در نتیجه اتفاقات مختلف اقتصادی و بعضی سیاسی و اجتماعتی موجب افزایش تقاضا در بازار طلا و سکه می شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا، قیمت آن هم به مراتب با افزایش روبرو خواهد شد.

دلایل افزایش قیمت طلا و سکه

در ادامه قصد داریم به ذکر عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه بپردازیم و ببینیم اثرات اتفاقات اقتصادی، سیاسی و یا اجتماعی در تعیین قیمت طلا و سکه چقدر است :

افزایش قیمت انس جهانی طلا

در اکثر اوقات همزمان با افزایش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه بهار آزادی هم روند صعودی به خودش می گیرد که این موضوع نشان از تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار طلا و سکه دارد. به صورت کلی قیمت طلا و سکه بهار آزادی معمولا از قیمت طلای جهانی پیروی می کند. محاسبات انجام شده این طور نشان داده است که قیمت طلا و سکه در ۸۱٫۳ درصد موارد با تغییرات قیمت انس طلای جهانی هم جهت خواهد بود و در حال حاضر که قیمت جهانی طلا در حال افزایش است، شاهد افزایش قیمت شارپی تر طلا و سکه در ایران هستیم.

افزایش قیمت دلار

بین قیمت طلا و دلار در دنیا رابطه معکوسی وجود دارد، به این صورت که تقویت شاخص دلار آمریکا با کم شدن قیمت طلا همراه است و در شرایطی که دلار روندی نزولی داشته باشد، خرید طلا جذاب تر می شود و قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد. به هر حال در حال حاضر که دلار افزایش چشم گیری نسبت به قیمت پارسال داشته است و تازه اوایل کانال صعودی میان مدت خود قرار گرفته است و با در نظر داشتن قیمت انس جهانی طلا که در حال افزایش است، متاسفانه میتوان قیمت هایی به مراتب بالاتری برای سکه و طلا در اواخر امسال در نظر گرفت و روند قیمتی صعودی در نمودارهای طلا و سکه مشهود است.

افزایش نرخ تورم

همان طور که می دانید، نرخ تورم هم ارتباط مستقیمی با قیمت طلا دارد، به این صورت که هر چقدر نرخ تورم زیاد تر شود، علاقه مردم به سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی مطمئنی مثل بازار سکه و طلا بیشتر خواهد شد و به این شکل تقاضا برای خرید طلا زیادر خواهد شد و قیمت آن روند صعودی به خود گرفته و یا اگر در مدار صعودی باشد، رشد بیشتر آن را تضمین می کند. از طرفی با کاهش نرخ تورم، سرمایه گذاری در طلا و سکه به عنوان یک دارایی امن جذابیت خود را از دست داده و در نهایت قیمت سکه و طلا روند نزولی پیدا خواهد کرد.

اما چیزی که مشهود است این است که معمولا نرخ تورم در ایران افزایشی است و تنها درصد واقعی و اعلامی دولت برای تورم است که در سال های مختلف، عدد های گوناگونی بوده است، ولی همیشه تورم مثبت داشتیم و این یعنی از دست رفتن ارزش ریال و جذاب شدن سرمایه گذاری در بازار امنی مانند طلا که همان طور که گفتیم، در افزایش بیشتر قیمت طلا و سکه در ایران بی تاثیر نخواهد بود.

سیاست های مالی ایران و جهان

سیاست های پولی در ایران و جهان شامل مواردی مثل تصمیمات دولت‌ های بزرگ، نرخ بهره کشورهایی مثل آمریکا، تصمیمات فدرال رزرو آمریکا و دیگر نهادهای مالی قدرتمند همین طور افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی در کشور و مواردی از این دست است که باعث تغییرات قیمتی طلا و سکه در مقیاس جهانی و داخلی می شود. در واقع اگر نرخ بهره بانک ها کاهش پیدا کند، شاهد افزایش تقاضا در بازار های مالی و سرمایه گذاری افراد و ارگان های مختلف در ایران و کل دنیا خواهیم بود.

افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه

به مانند هر کالای دیگری، عرضه و تقاضا بر قیمت طلا و سکه هم تاثیر چشم گیری دارد. به این صورت که اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد، قیمت آن هم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد و زمانی که عرضه طلا رو به افزایش رفت، قیمت آن کاهش پیدا می کند، ولی با توجه به مواردی که پیش تر گفتیم، در حال حاضر تقاضا برای خرید طلا و سکه به صورت خرد و همین طور کلان افزایش پیدا کرده است و همین مورد رو هم می توان یکی از دلایل افزایش قیمت طلا و سکه به حساب آورد.

افزایش تقاضا برای خرید صندوق های سرمایه گذاری طلا

در واقع صندوق سرمایه گذاری طلا نوعی سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا محسوب می شوند. تاثیر صندوق‌ ها بر قیمت طلا زیاد نیست، ولی خب بی تاثیر هم نیست. به این صورت که هر چقدر تقاضا برای خرید واحد این نوع صندوق‌ ها زیاد شود، قیمت طلا نیز افزایش پیدا خواهد کرد و بالعکس این قضیه نیز صدق می کند. در حال حاضر این عامل را شاید نتوان جزو عوامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه به حساب آورد ولی به هر حال این مورد هم یکی از دلایل افزایش قیمت طلا و سکه است.

بی ثباتی اقتصادی کشور

همان طور که مشخص است، قیمت طلا و سکه با افزایش عدم قطعیت سیاسی و بی‌ ثباتی اقتصادی افزایش پیدا خواهد کرد. گفتنی است که این عامل روانشناختی است و به رفتار سرمایه‌ گذاران بستگی دارد. این مورد هم شاید از عوامل اصلی و اساسی تاثیرات قیمتی طلا و سکه نباشد، ولی بی تاثیر نیز نخواهد بود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

چنانچه بخواهیم به بازار سکه و طلا از منظر التهاب آن بپردازیم، باید گفت این التهاب تنها به دو پارامتر که یکی داخلی و دیگری خارجی است، وابسته است. پارامتری مانند افزایش نرخ انس جهانی از ۱۲۰۰ دلار به نزدیک ۲۰۰۰ دلار از بعد خارجی و نرخ ارز و نوسانات آن از بعد داخلی تاثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی ایران دارند.

همچنین ۵ مورد دیگر هم در کنار این دو مورد مهم گفتیم مانند نرخ تورم ، افزایش تقاضا و … که اثراتی به مراتب کم تر از نرخ ارز و قیمت جهانی طلا روی قیمت سکه و طلا در ایران دارند. به صورت کلی از برآیند این ۷ مورد می توان به دلایل افزایش قیمت طلا و سکه پی برد و متوجه شد که افزایش قیمت طلا و سکه ماندگار خواهد بود و یا به اصطلاح حباب است و باید منتظر کاهش قیمت طلا و سکه در ایران باشیم.

ذکر این نکته هم الزامیست که با توجه به همه‌ گیری ویروس کرونا در دنیا؛ بورس، نفت و پتروشیمی محدوده شده‌ اند، پس سرمایه‌ های ذخیره شده باید به سمتی حرکت می‌ کرد که از گردش مناسبی برخوردار می بود؛ لذا بهترین کالایی که حتی با یک تلفن می ‌توان آن را خرید و فروش کرد، طلا است و اکثریت سرمایه‌ داران به سمت فعالیت در بازار سکه و طلا حرکت کردند و از دلایل مهم افزایش قیمت انس جهانی طلا می توان به همین ویروس کرونا و محدودیت های حاصل از آن که به حرکت سرمایه داران و سرمایه گذاران به سمت بازار طلا منجر شد، اشاره کرد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

این موضوع به عنوان عامل خارجی، در کنار آشفتگی های بازار ارز، کمبود ارز و ناتوانی در کنترل بازار ارز و به صورت کلی مشکلات ارزی کشور به عنوان عامل داخلی باعث شده اند که قیمت طلا و سکه برای اولین بار به رقم های تاریخی خود دست پیدا کنند و این روند رکوردشکنی همچنان ادامه دار باشد.

اگر قصد سرمایه گذاری روی طلا و سکه را دارید، توجه داشته باشید که باید در ابتدا عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت سکه و طلا رو بشناسید و سپس با تحلیل و پیش بینی روند تاثیرگذاری هر یک از این عوامل روی قیمت طلا و سکه در ایران در تایم فریم های گوناگون بپردزاید و در ادامه برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنید.

اگر این مقاله با عنوان دلایل افزایش قیمت طلا و سکه برای شما مفید بوده، لطفا در بخش نظرات انتهای مقاله، نظر خود را ثبت و با ما و سایر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: