برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دلار بخریم یا بیت کوین | بیت کوین بهتر است یا دلار؟

دلار بخریم یا بیت کوین ؟ بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی در حال حاضر در این فکر هستند که بیت کوین بهتر است یا دلار و سرمایه خودشون رو الان در کدام بازار سرمایه گذاری کنند که سودآوری بیشتری داشته باشد. سوال افراد این است که دلار بخریم یا بیت کوین و اگر جواب بیت کوین است، چرا و اگر پاسخ دلار است به چه علت این پاسخ را داده ایم؛ در این مطلب قصد داریم به وضعیت سرمایه گذاری در بازارهای ارز و ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین بپردازیم و ببینیم که دلار بخریم یا بیت کوین تا سود بیشتری در زمان کمتری ببریم، پس اگر فعال بازار مالی هستید و به بازار دلار یا بیت کوین و یا خرید بیت کوین یا دلار علاقه دارید، این مطلب رو به هیچ عنوان از دست ندید، چرا که در انتها خواهید فهمید که بیت کوین یا دلار برای سرمایه گذاری شما در شرایط کنونی مناسب تر است.

دلار بخریم یا بیت کوین ؟

دلار یا بیت کوین ؟ همان طور که می دانید یکی از راه های حفظ ارزش پول، خرید ارز است. معمولا دلار را به اشتباه به جای ارز استفاده می کنند و منظور از آن هم پول رایج کشورهای دیگر است. دلیل این کار میزان تورم است که وقتی میزان تورم یک کشور آنقدر بالا باشد که ارزش دارایی مردم به صورت چشمگیری کم شود، مردم ناچارا به دنبال تبدیل پولشان به ارز کشورهای دیگر می افتند تا از کاهش ارزش دارایی خود جلوگیری کنند. بیت کوین هم یک جور ارز به حساب می آید ولی از نوع رمزارز و نه نوع فیزیکی آن. در این مطلب دو گزینه بیت کوین و دلار را برای حفظ ارزش دارایی مورد ارزیابی قرار می دهیم و در انتها هم نگاهی به تفاوت ها و شباهت های بازار طلا و بیت کوین خواهیم انداخت و خواهیم گفت که بیت کوین جای طلا را در آینده خواهد گرفت یا خیر.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در حال حاضر پول اکثر کشورهای دنیا پول دستوری یا پول فیات است. دلیل این نام گذاری هم این است که این پول ها در حقیقت یک برگه کاغذند که به تنهایی ارزشی ندارند و تنها دولت ها هستند که بهای آن ها را مشخص می کنند. عمدتا ارزش این پول ها به موارد گوناگونی وابسته است و جالب است بدانید که اغلب این پول ها به اقتصاد کشور ها گره خورده اند. رشد اقتصادی کشورها هم به عوامل بسیاری بستگی دارد. به عنوان مثال وضعیت سیاسی کشورها، عوامل طبیعی که در یک سال روی یک کشور اثر بد میگذارند، میزان سود بانکی، وقوع جنگ میان کشورها و بسیاری عوامل دیگر که می تواند در این خصوص نام برد.

به همان صورت که پیشبینی وضعیت آب و هوا کار خیلی آسانی نیست، پیشبینی ارزش پول های کشورهای گوناگون نسبت به یکدیگر هم قطعا آسان نخواهد بود. از آنجا که چاپ این پول های دستوری کاری بسیار ساده است، هیچ دولتی نمیتواند جلوی خود را بگیرد و همیشه شرایطی پیش آمده که تن به این کار داده اند و نتیجه کاهش ارزش پول کشورها در طول زمان و تورم حاصله از چاپ بی رویه و بدون پشتوانه شده است.

به عنوان پوند انگلیس را در نظر بگیرید. این پول قدیمی ترین پول در کل جهان به حساب می آید که هنوز هم در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. اگر ارزش این پول را در همین ۵۰ سال گذشته بررسی کنید، خواهید دید که بیش از ۹۰ درصد از ارزش خودش را از دست داده است. دلار آمریکا هم وضعیتی اینچنینی دارد. در حقیقت این پول ها ابزاری در دست دولت ها هستند و هر زمان که بخواهند، میتوانند با چاپ پول مشکلات خود را حل کنند. چنانچه جنگی در گرفت، با چاپ پول هزینه های آن را خواهند پرداخت.

بیت کوین بهتر است یا دلار

چنانچه یک بلای طبیعی اتفاق افتاد، با چاپ پول، هزینه باز سازی را خواهند داد. چنانچه بحران مسکن پیش آید، با چاپ پول بدهی بانک ها را پرداخت خواهند کرد. نام دیگر چاپ پول هم قرض گرفتن از بانک مرکزی است که نام دیگر آن هم تورم است. در انتها نتیجه این می شود که پولی که در جیب مردم است و هر روز با آن کار می کنند یا به عنوان حقوق می گیرند یا آن را پس انداز می کنند، پیوسته در حال از دست دادن ارزش خود است. اکنون برخی از کشور ها تورم بیشتری دارند و برخی تورم کم تری را شاهد هستند. برای همین مردم همواره سعی می کنند تا پول شان را به پول کشوری که تورم کمتری دارد تبدیل کنند. مزیت این کار در مقایسه با خرید طلا، نگهداری آسان تر آن و نقد بودن آن است. ضعف آن هم در از دست رفتن ارزش آن پول در طول زمان به حساب می آید.

افرادی که این تبدیل را انجام می دهند، خودشان را در برابر قسمتی از تورم حفظ می کنند، اما باز هم با کاهش ارزش دارایی شان مواجه می شوند. همان طور که پیش تر هم گفتیم بیت کوین هم یک جور ارز است. به علت قابلیت هایی که دارد، هم میتواند مثل پول در معامله ها استفاده شود و هم میتواند برای نگهداری ارزش دارایی، ذخیره شود، ولی پشتوانه بیت‌ کوین چیست؟ قطعا بیت کوین در مرحله نخست قابل اطمینان بودن نباشد، ولی میتوان در نگاهی نزدیک آن را قدرتمند دانست به این علت که در بیت کوین امکان استخراج بیش از سقف ۲۱ میلیون بیت کوین وجود ندارد، اساسا قابلیت تورم را از دست خواهد داد.


حتما بخوانید : ده نکته مهم که در خرید دلار باید به آن توجه کنید


از طرفی امکان دارد افرادی بیت کوین خود را از دست بدهند که در این حالت آن بیت کوین ها برای همیشه نابود شده است و قابلیت بازگشت نخواهد داشت و همین موضوع به بیت کوین خاصیت تورم منفی میدهد. یعنی به مرور زمان میتواند ارزش اش بیشتر هم شود. بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسعه بسیاری را به خود دید. همان سالی که بحران مسکن آمریکا ایجاد شد. شبکه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرد. در اولین بلاک آن هم دقیقا به همین موضوع چاپ پول برای نجات بانک ها اشاره شده است. امروزه ارزش بیت کوین بالا و پایین های بسیاری دارد. چنانچه به فکر سرمایه گذاری طولانی مدت می گردید، خرید بیت کوین می تواند گزینه به مراتب مناسب تری نسبت به خرید ارز دیگر کشور ها باشد.

بیت کوین بهتر است یا دلار ؟

خیلی این سوال را دارند که بیت کوین بخرم یا دلار ولی باید در نظر داشته باشند که دلار یا بیت کوین هر دو در شرایط کنونی سرمایه گذاری‌ های مناسبی در مقابل نگه داشتن ریال، با توجه به کاهش ارزش آن، به نظر می ‌آیند. در حال حاضر به حدی تغییرات اقتصادی آنی و متغیر هستند که تصمیم ‌گیری برای سرمایه گذاری خیلی آسان نیست. این که دلار بخریم یا بیت کوین با توجه به ویژگی‌ ها، خوبی و بدی‌ های خاص هر بازار قابل تشخیص است، که در ادامه سعی داریم کمی آن را واضح تر بیان کنیم :

برتری های بیت کوین نسبت به دلار

  • بیت کوین نسبت به دلار رشد کندتر، ولی در بازه و میزان بزرگتری دارد.
  • بین دلار یا بیت کوین تفاوت ‌هایی وجود دارد که مختص خودشان است.
  • بیت کوین ارز دیجیتال است و قابل لمس و ذخیره ‌سازی به صورت سنتی نمی باشد.
  • تغییرات بازار جهانی و اقتصاد دنیا بر میزان رشد یا سقوط آن تاثیرات مستقیم دارد. به عنوان مثال در ۶ ماه گذشته تغییرات نزولی ۲ هزار دلاری به دلیل احتمالی شیوع کرونا داشته است.
  • در حال حاضر ارزش یک بیت کوین نسبت به گذشته بسیار بالاتر رفته است و با توجه به قیمت دلار برای خرید آن باید سرمایه زیادی داشته باشید. البته می ‌توان سهم یا درصدی از یک بیت کوین را از طریق صرافی‌ ها نیز خریداری نمایید.

برتری های دلار نسبت به بیت کوین

  • خرید و فروش و رصد کردن تغییرات آنی دلار حداقل در ایران ساده تر است.
  • هر زمان که به پول احتیاج داشته باشید، می ‌توانید با مراجعه به صرافی‌ های معتبر آن را به پول نقد تبدیل نمایید.
  • از آنجا که دلار در مقایسه با بیت کوین از ارزش کمتری برخوردار است، با هر بودجه‌ ای قادرید آن را خریداری نمایید.
  • دلار از این نظر که پول فیزیکی است و می ‌توانید آن را در محل امنی نزد خود ذخیره کنید، نسبت به بیت کوین برتری دارد.
  • قیمت دلار به تغییرات داخلی کشور و مناسبات منطقه‌ ای معطوف می شود، ولی در مقابل بیت کوین تغییرات جهانی و یکسانی دارد.

نکات مهم برای جلوگیری از  ضرر احتمالی در بازار دلار یا بیت کوین 

  1. خرید بیت کوین یا دلار به بررسی روزانه تغییرات ارزی و بازارهای جهانی احتیاج دارد و اگر وقت یا حوصله این کار را ندارید، بهتر است آن را فراموش نمایید.
  2. از موج‌ های کوچک نترسید. همیشه تغییرات مقطعی و موقتی در بازارهای ارزی وجود دارد. فرقی نمی ‌کند که دلار یا بیت کوین داشته باشید، صبر در کنار درایت به شما کمک خواهد کرد تا ضرر احتمالی را به حداقل برسانید.
  3. امنیت در خرید و نگهداری دلار یا بیت کوین از اهمیت بسیاری برخوردار است. خرید و نگهداری دلار به دلیل فیزیکی و قابل دسترس بودن، شاید راحت به نظر برسد ولی همیشه سودجویانی وجود دارند که درصدد کلاه ‌برداری هستند. بیت کوین، ولی رویکرد متفاوتی دارد و اگر امنیت کافی در کیف پول الکترونیکی و رمز مناسب نداشته باشید امکان دارد به آسانی آن را از دست بدهید.
  4. تحریم ‌ها در ایران بسیاری از معاملات را تحت تأثیر خود قرار داده است، ولی همیشه راهی برای دور زدن تحریم‌ ها وجود دارد. این راه میانبر را با آگاهی و دقت انتخاب کنید تا متضرر نشوید.

نکته مهم : بیتکوین یا دلار هر دو برای سرمایه گذاری گزینه ‌های مناسبی به حساب می آیند، به شرط آنکه شما بتوانید به درستی آن را مدیریت سرمایه کنید. اما باید در نظر داشته بشاید که در حال حاضر زمان مناسبی برای ذخیره دلار یا ییت کوین برای روز مبادا در گنجه و به حال خود رها کردن نیست. لازم است اطلاعات خود را در خصوص بازارهای جهانی و تغییرات حداقل ۱ سال اخیر دلار یا بیت کوین افزایش دهید، تا بتوانید سرمایه گذاری امنی داشته باشید.

تقسیم پذیری دلار و بیت کوین : مسئله تقسیم پذیری، بی تردید یکی از مهم ترین معیارها برای انتخاب بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال محسوب می شود و به شما این امکان را می دهد که بتوانید با هر میزان سرمایه، بخش کوچکی از یک بیت کوین را خریداری کنید که البته این امر با توجه به قیمت لحظه ای بیت کوین و همینطور نرخ رسمی دلار در داخل کشور تعیین می شود و این در حالی است که مقادیر دلار یا طلا با وجود تقسیم پذیر بودن، دارای محدودیت های بسیار زیادی هستند.

تاثیر اخبار بر قیمت بازار : سرمایه گذاری در بیت کوین و آلت کوین ها هنوز هم موضوع جدیدی به شمار می رود. با اینکه بیش از ۱۱ سال از زمان پیدایش بیت کوین می گذرد، هنوز یک منبع خبری موثق که دارای تائیدیه های رسمی و حتی قانون جامعی مثل دلار باشد برای ارز های دیجیتال وجود ندارد. البته سایت های خبری مانند کوین تلگراف به وجود آمده اند، ولی در آن ها خبرها سفارشی سازی شده و با اهداف خاصی منتشر می شود.

به همین خاطر اظهار نظر کارشناسان و حتی برخی از افراد مشهور، می تواند قیمت بیت کوین را با تغییراتی همراه کند. اگرچه که این موضوع در مورد دلار و حتی دیگر ارزهای فیات نیز بسیار مرسوم است. سیاست های بانکداری می تواند قیمت دلار را با تغییر روبرو کنند، به خاطر این که بانک های بزرگ اروپا و آمریکا بازیگران اصلی دلار در سطح جهانی به شمار می روند. همچنین عواملی مثل جنگ، سیاست های منطقه ای و یا تحریم های اقتصادی تاثیر عمده ای بر روی نوسانات قیمت دلار دارد و این در حالی است که این عوامل بر روی بازار بیت کوین آنچنان موثر واقع نمی شوند.

بیت کوین بهتر است یا طلا ؟

آیا بیت کوین می تواند جایگزین طلا شود؟ رائول پال، مدیر سابق صندوق گلدمن ساکس در این خصوص گفت؛ طلا می تواند در ۳ الی ۵ سال آینده سه تا پنج برابر افزایش پیدا کند و این در حالی است که من فکر می کنم بیت کوین در همان بازه زمانی می تواند به ۱ میلیون دلار برسد. به طور سنتی در جریان عدم اطمینان ژئوپلیتیک و اقتصادی، ما شاهد سرازیر شدن پول به بازار هایی مثل نقره و طلا هستیم، ولی عرضه محدود ۲۱ میلیون تایی بیت کوین، آن را به یک ذخیره ارزشی و نوعی طلای دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

اریک دموت، مدیر عامل Bitpanda در این خصوص گفت؛ ما می بینیم که بیت ‌کوین به عنوان قسمتی از سرمایه‌ گذاری توصیه شده برای سرمایه گذاران نهادی و بانک های سرمایه گذاری ظاهر شده است و این نشان می دهد که این دارایی در دنیا سرمایه گذاری تا چه اندازه مهم شده است. در شرایط کنونی ما شاهد افزایش قابل توجه مشتریان خرده فروشی جدید هستیم که روزانه وارد بازار می شوند. بیت کوین در آستانه تبدیل شدن به طلا قرن ۲۱ ام است!

تفاوت سرمایه گذاری در طلا و بیتکوین

جالب است بدانید که هم طلا و بیت کوین منابع کمیاب به حساب می آیند. در واقع مقدار محدودی بیت کوین وجود دارد و همه ۲۱ میلیون بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ در گردش خواهند بود و این در حالی است که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد، هنوز معلوم نیست که تمام طلای جهان کی از زمین استخراج می شود. طلا یک سیستم موثر برای تجارت دارد و با سفارشات و تحویل آنلاین تجارت وارد عصر مدرن شده است. همچنین فساد یا انتقال طلای تقلبی خیلی آسان نیست. فساد بیت کوین به علت الگوریتم های پیچیده و ماهیت غیرمتمرکز رمزگذاری شده آن نیز خیلی راحت نخواهد بود ولی با این وجود زیرساخت ها برای اطمینان از ایمنی آن هنوز نیاز به بهبود دارند.


مورد دیگری که باید به آن توجه شود نوسان است. معمولا معامله گران نوسان را دوست دارند ولی سرمایه گذاران از آن متنفر هستند. آیا بیت کوین به اندازه کافی بالغ شده است که بتواند به عنوان یک دارایی امن شناخته شود؟ در حال حاضر حتی چنانچه بیت کوین در بالاترین سطح تاریخی خود قرار داشته باشد، هنوز یک ابزار بی ثبات است. احتمالا به یاد دارید که در سال ۲۰۱۸ بعد از رسیدن به تقریبا ۲۰ هزار دلار به ۴۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و در یک سال ۸۰ درصد افت قیمت را تجربه کرد که بسیار عجیبت است. در سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی بودیم. این نوع نوسانات بیشتر مناسب معاملات کوتاه مدت و میان مدت است تا سرمایه گذاران طولانی مدت، از طرفی طلا نوسانات محدودتری را ارائه می دهد، ولی بر اساس استانداردهای سال ۲۰۲۱ هنوز بسیار بی ثبات است.

طلا و بیت کوین هر دو سرمایه‌گذاری قابل توجهی هستند به علاوه، توجه به عنوان دارایی های امن آنها تفاوت های مهمی دارند، مثل این که طلا کالایی فیزیکی است و بیت کوین کاملا الکترونیکی است. با این وجود این دو نیز شباهت هایی با هم دارند. هر دو سرمایه گذاری سوداگرانه به حساب می آیند و از همین روی است که قیمت آن ها طبق اصول اساسی تری مثل درآمد، یا پرداخت سود نیست. پیش از خرید یا گمانه زنی در مورد طلا یا بیت کوین، سرمایه گذاران می توانند از انجام مراقبت های دقیق کامل به صورت قابل توجهی سود ببرند. به عنوان جمله پایانی؛ در مورد این که دلار بخریم یا بیت کوین باید این را هم در نظر داشته باشید که ریسک ذات سرمایه گذاری است، لذا نباید هر پولی را که توانایی از دست دادن آن را ندارند سرمایه گذاری نمایید.


امیدوارم از این مقاله که به سوال دلار بخریم یا بیت کوین پاسخ داد و در مورد خرید بیت کوین یا دلار بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

اگر سوالی در خصوص سرمایه گذاری در بیت کوین یا دلار و یا طلا داشتید، حتما در بخش نظرات بنویسید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: