برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دریافت کد معاملاتی بورس کالا | چگونه کد بورس کالا بگیریم؟

دریافت کد معاملاتی بورس کالا قطعا میتواند یکی از روش های سرمایه گذاری برای افراد باشد، اما سرمایه گذاری در بورس کالا مثل سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار خیلی ساده نیست و پیچیدگی های خاص خود را حتی در روند دریافت کد معاملاتی بورس کالا دارد که برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار با آن مواجه نمی شوید. در این مطلب قصد داریم تا بگوییم کد معاملاتی بورس کالا چیست و نحوه دریافت کد معاملاتی بورس کالا به چه صورت است. همچنین مدارک لازم جهت دریافت کد بورس کالا را عنوان خواهیم کرد و به صورت کلی نکات مهم در مورد اخذ کد بورسی آتی کالا را خواهیم گفت که قطعا میتواند در ابهام زدایی و پاسخ به پرسش های شما عزیزان در خصوص با ورود به بورس کالا و نحوه اخذ کد معاملاتی آتی کمک کننده باشد.

دریافت کد معاملاتی بورس کالا

در مقاله بورس کالا چیست تماما با بورس کالا ایران آشنا شدیم و در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که مدارک لازم جهت دریافت کد بورس کالا چیست و نحوه دریافت کد بورسی بورس کالا به چه صورت است. در بازار بورس کالا برای این که بتوانیم به معاملات دسترسی داشته باشیم، باید در ابتدای امر کد معاملاتی خود را داشته باشیم. کد معاملاتی، کد سهامداری یا کد بورسی یک کد منحصر به فرد و یکتاست که هر فرد برای سرمایه گذاری در بورس کالا و استفاده از مزایای این بازار به آن احتیاج دارد. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با نحوه ثبت نام و دریافت کد معاملاتی بورس کالا آشنا شوید و بتوانید کد سهامداری بورس کالا دریافت کنید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


مشتریان در بورس کالای ایران به شکل شخصیت حقیقی و حقوقی قادرند برای دریافت کد معاملاتی کالا و خرید از بورس کالا اقدام کنند. شایان ذکر است که خرید اشخاص حقیقی امروزه تنها از رینگ صادراتی و رینگ محصولات کشاورزی با رعایت شرایط امکان پذیر می باشد. برای بررسی تقاضای مشتريان جهت اخذ کد معاملاتی خاص کالا و خاص گروه کالا کميته ای به عنوان کميته پذيرش مشتری در بورس ایجاد شده است که از ۵ نفر عضو و يک دبير برخوردار است.

اعضای کميته و دبير آن به وسیله مديرعامل بورس منصوب شده اند. ضمن آنکه دبير کميته هم‏زمان مسئول پذيرش مشتريان نيز است. تمامی متقاضيان معاملات در بورس کالا باید از طريق کارگزار به مسئول پذيرش مشتری معرفی شوند و کارگزاران نیز وظیفه دارند فرم تقاضای شناسايی مشتری برای درخواست کد معاملاتی را همراه با مدارک شناسايی مشتری به مسئول پذيرش مشتری ارائه کنند تا فرآیند دریافت کد معاملاتی بورس کالا به صورت کامل انجام شود.

کد معاملاتی آتی کالا چیست؟

کد معاملات آتی عبارت است از شناسه‌ ای واحد که از ۹ عدد تشکیل شده ‌است. اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه معاملاتی بورس کالا، با این کد شناسایی شده و قادر به خرید و فروش در بورس کالا هستند. گفتنی است که کد معاملاتی اشخاص حقیقی به صورت عددی ۹ رقمی است که با اعدادی چون ۲۰۰۰ یا ۲۰۰۰۰ شروع می ‌شود و برای اشخاص حقوقی با اعدادی مثل ۱۰۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ شروع می‌ شود.

 نحوه گرفتن کد معاملاتی بورس کالا

اگر علاقه مندید که با نحوه ثبت ‌نام در بورس کالا آشنا شوید، باید ابتدا در مورد انواع کدهای معاملاتی موجود در این بازار اطلاع داشته باشید که به صورت زیر است :

  • کد معاملاتی عام : دارنده این نوع کد قادر است، تمامی کالاهای موجود در بازار را خرید یا فروش نماید.
  • کد معاملاتی خاص گروه کالا : دارنده این نوع کد، قادر است در حیطه اختیارش، اقدام به خرید یا فروش نماید.
  • کد معاملاتی خاص کالا : دارنده این کد، تنها چند نوع خاص از کالا را قادر است خرید یا فروش نماید.

نکته ۱ : در نظر داشته باشید که تمامی معامله ‏گران کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا باید کد معاملاتی عام دریافت کنند. اشخاص حقیقی قادرند به منظور خرید کالاهای کشاورزی، سیمان، طلا و کالاهای صادراتی، قبض انبار قراردادهای مشتقه با رعایت مفاد این دستورالعمل کد معاملاتی دریافت نمایند. کد معاملاتی عام به وسیله مسئول پذیرش صادر می‌ شود. وی نهایتا تا ۳ روزکاری فرصت دارد تا برای کد معاملاتی شما تصمیم گیری کند. چنانچه مدارک ‌شما کامل باشد، مسئول پذیرش باید کد را صادر کند، در غیر این ‌صورت عدم کفایت مدارک ارائه شده را به کارگزاری گزارش می ‌دهد.

نکته ۲ : کد معاملاتی خاص و کد معاملاتی خاص گروه نیز به وسیله کمیته پذیرش مشتریان صادر می ‌شوند. دبیر کمیته حداکثر تا ۱۰ روز کاری فرصت دارد تا گزارش کارشناسی خود را در مورد احراز یا عدم احراز شرایط دریافت کد به همراه مستندات مربوطه به کمیته ارائه دهد. در ادامه کمیته تا ۵ روز کاری بعد از دریافت مستندات، می‌ تواند نظر کتبی خود را به شما اعلام نماید. شما نیز تا ۱۰ روز کاری بعد از تاریخ ابلاغ تصمیم کمیته، فرصت دارید تا چنانچه اعتراضی دارید، آن را به کمیته بورس اعلام فرمایید.

حتما بخوانید : بورس کالای ایران چیست | صفر تا صد بورس کالا

نکته ۳ : به منظور ثبت ‌نام مشتریان ایرانی و خارجی لازم است که حتما یکسری مدارک برای ثبت ‌نام ارائه گردد. در حقیقت نخستین گام جهت دریافت کد بورس کالا ، این است که شما این مدارک را به نهاد یا دفاتر مربوطه ارائه داده باشد. در ادامه مدارک لازم برای دریافت کد بورس کالا را عنوان کرده ایم.

نحوه اخذ کد سهامداری آنلاین قراردادهای آتی

توجه داشته باشید، افرادی که قصد دارند این کد را دریافت کنند باید حداقل دیپلم داشته باشند و به سن قانونی ۱۸ سال نیز رسیده باشند. مراحل دریافت کد بدین صورت است :

  1. به کارگزاری مراجعه نامیید و فرم “درخواست اخذ مجوز دسترسی به سامانه معاملات برخط” را پر کنید.
  2. مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی را به همراه کپی آخرین مدرک تحصیلی ارائه دهید.
  3. سپس باید در آزمون کتبی یا شفاهی شرکت داده شوید. لازم به ذکر است که این آزمون به وسیله مدیریت معاملات برخط کارگزاری برای ارزیابی صلاحیت حرفه ای شما برگزار می ‌شود.
  4. در صورت قبولی در آزمون، قرارداد استفاده از خدمات عضو، برای انجام معاملات برخط کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا بین شما و کارگزاری منعقد خواهد شد.
  5. در نهایت نام کاربری و رمز عبور جهت دسترسی به سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی به وسیله کارگزار مورد نظر برای شما صادر خواهد شد و میتوانید شروع به کار کنید.

مدارک لازم جهت دریافت کد بورس کالا

مشتريان حقيقی داخلی
  • فرم مشخصات
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • دو نسخه فرم درخواست کد حقیقی
  • کپی فیش برق یا تلفن به منظور احراز آدرس پستی
  • کپی پروانه کسب، کارت بازگانی یا پروانه بهره برداری
  • افتتاح حساب وکالتی دریافت فرم افتتاح حساب وکالتی بانک ها
مشتريان حقوقی داخلی
  • فرم مشخصات
  • کپی اساسنامه شرکت
  • دو نسخه فرم در خواست کد حقوقی
  • تکمیل فرم های مربوط به خرید از فولاد مبارکه
  • افتتاح حساب وکالتی دریافت فرم افتتاح حساب وکالتی بانک ها
  • کپی اظهار نامه مالیاتی از صفحات ۲ ، ۹ ، ۱۰ و ۲۰ مهر و امضاء شده آخرین دوره مالی
  • کپی صورت های مالی حسابرسی شده به وسیله حسابرس رسمی آخرین دوره مالی
  • کپی پروانه بهره‌ برداری شرکت ‌های تولیدی، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و قرارداد پیمانکاری برای پیمانکاران
  • کپی روزنامه‌ های رسمی شرکت شامل آگهی تأسیس، آخرین آگهی، آخرین آگهی درباره تغییرات اعضاء هیأت مدیره و آگهی تغییر نام، تغییر آدرس و تغییر سرمایه حسب نیاز
مدارک لازم جهت گرفتن کد بورسی برای اتباع خارجی
  • فرم Incorporate Application
  • کپی پاسپورت یکی از اعضا هیأت مدیره
  • معرفی شماره حساب و نمونه امضا شخص یا شرکت ایرانی به عنوان نماینده در سربرگ شرکت
  • مدرک ثبتی شرکت اعم از Registration licence، اساسنامه که به تایید سفارت يا کنسولگری ايران در آن کشور رسيده باشد

نکته ۱ : وکيل يا نماينده قانونی شخص حقيقی يا حقوقی در صورتی می ‏توانند موضوع پذيرش آنها را مورد پیگیری قرار دهد که سند رسمی وکالت از موکل خود داشته و مدارک شناسايی خود را نيز به بورس کالا ارائه کرده باشد.

حتما بخوانید : فروش متری مسکن در بورس – پیش فروش متری مسکن در بورس کالا

نکته ۲ : درباره ارسال صورت های مالی و اظهارنامه مالياتی بر اساس تصميمات جديد کميته پذيرش مشتريان و به استناد ماده ۲ آيين نامه اجرايي تبصره ۴ قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی، مشتريانی که طبق آخرين اظهارنامه مالياتی تسليمی، جمع درآمد حاصل از فروش و یا خدمات آن ها بيشتر از ۲۰ ميليارد ريال و یا دارایی ثابت ۳۶ میلیارد ریال باشد، موظف به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده و اظهار نامه مالياتی خواهند بود و در مورد مشتریان دیگر نيز ارسال اظهار نامه مالياتي به همراه صورت های مالي، حتی به شکل حسابرسی نشده کفايت خواهد کرد.

نکته ۳ : طبق تصميمات کميته پذيرش مشتريان، کد مشتريانی که بيش از ۶ ماه در بورس کالا فعاليت نکنند، غيرفعال می شود و فعال شدن مجدد کد آن ها منوط به ارائه مدارک خواهد بود.

نحوه صادر شدن انواع کدهای معاملاتی در بورس کالا

حال که به ‌اندازه کافی متوجه شدید که کد بورس کالا چیست و مدارک لازم برای دریافت آن کدام است، باید کمی به این موضوع اشاره داشته باشیم که برای ثبت نام بورس کالا چه ‌کاری باید انجام دهید و یا چه مراحلی را بگذرانید. فقط قبل از توضیح در مورد هر نوع کد بورسی کالا باید بدانید که کدهای عام به وسیله مسئولین پذیرش و کدهای خاص توسط کمیته صادر می‌شوند و در اختیار متقاضیان قرار می ‌گیرند.

صدور کد سهامداری عام بورس کالا : بعد از ارائه مدارک توسط فرد متقاضی به مسئول پذیرش و ثبت‌نام، اغلب در عرض ۳ روزی کاری، حتما می بایست مدارک کامل مشتری به وسیله کارگزاری تایید شوید. این پروسه در حقیقت می بایست توسط کارگزاری انجام گردد و اگر در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد، بایستی مشکل حتما به کارگزار اعلام گردد.

شیوه ثبت ‌نام در بورس کالای ایران ( گروه ‌های خاص و شیوه صدور کد ) : به منظور دریافت کد بورس کالای خاص یا گروه‌ های خاص، لازم است که متقاضی مدارک و مستندات خود را به کمیته پذیرش مشتریان ارائه کند. مشتریانی که در این زمینه واجد شرایط خاصی باشند که به آن ‌ها در دریافت بیش از یک کالا اجازه دهد، قادرند برای هر کالا، یک فرآیند اخذ کد جداگانه را انجام دهند. در این زمینه کاملا مشهود است که دریافت کد معاملاتی خاص برای هر مشتری باید انجام شود. در این زمینه ظرف ۱۰ روزی کاری، پس از ارائه مدارک لازم به وسیله مشتری با کمک کارگزاری به کمیته، دبیر اظهار نظر خود را برای احراز یا عدم احراز شرایط به ‌شکل رسمی اعلام نماید.

اگر کد بورسی اوراق بهادار را داشته باشم آیا می‌توانم از همان کد برای بورس کالا استفاده کنم؟

آن دسته از سهام‌ دارانی که در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کرده و از کد بورسی اوراق بهادار برخوردار هستند، می ‌توانند در همه زیر مجموعه ‌های بورس کالا به جز بازار مشتقه فعالیت نمایند. به صورت کلی برای فعالیت در بازار مشتقه دو حالت وجود خواهد داشت :

  1. چنانچه قصد دارید در بازار آتی معامله نمایید، باید کد معاملاتی مخصوص این بازار را از کارگزاری بگیرید. همچنین یک سامانه معاملاتی جدید نیز به شما معرفی می شود که متفاوت از سامانه معاملاتی سهام است. پس برای فعالیت در این بخش هم نیاز به کد معاملاتی جدید و هم نیاز به سامانه معاملاتی جدید دارید.
  2. ولی چنانچه می خواهیم در بازار اختیار، معامله نمایید، تنها کافیست به کارگزاری خود مراجعه کرده و فرم‌ های مخصوص اختیار معامله را پر کنید. در این حالت کد معاملاتی جدید برای شما صادر نمی‌شود و کارگزاری تنها دسترسی شما به معاملات اوراق اختیار را فراهم می‌ کند. لذا شما قادرید توسط همان کد معاملاتی سهام و از طریق همان سامانه معاملاتی که به خرید و فروش سهام می ‌پردازید، اوراق اختیار را نیز خرید و فروش نمایید.

نکات مهم در مورد اخذ کد بورسی آتی کالا

  • برای دریافت کد بورسی آتی باید به کارگزاری مراجعه کنید.
  • مهلت تسویه ۲ روز کاری از روز انجام معامله می باشد.
  • قیمت قطعی در روز انجام معامله و در محل تالار تعیین می‌ شود.
  • کارمزد بورس و کارگزاری در رینگ فلزات و پتروشیمی ۶۲/۲ در هزار و در رینگ کشاورزی ۰۷/۳ در هزار محاسبه می شود.
  • مشتری موظفند هرگونه تغییر در مدارک و مستندات را به بورس اعلام کنند و توجه به تاریخ انقضای مدارک و بروزرسانی آن نزد بورس در تعهد مشتری است.
  • در صورتی که مشتری وکالت انجام معاملات خود را به صورت رسمی به وکیل منتقل نموده باشد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن نیز باید مدارک بطور کامل ارائه شود.
  • مشتری موظفند در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات مجددا اقدام کند. توجه داشته باشید که در صورت عدم ارائه، کد مشتری غیر فعال خواهد شد.
  • بر اساس دستورالعمل اتاق پایاپای شرکت بورس کالای ایران چنانچه خریدار در مهلت تعیین شده وجه مربوطه را پرداخت نکند، در هنگام تسویه حساب با تأخیر، باید به ازای هر روز تقویمی تأخیر، ۲۵/۰ درصد ارزش معامله را نیز به عنوان جریمه بپردازد، همچنین اگر خریدار در خواست انفساخ قرارداد را نماید، یا تا ۷ روز تقویمی پس از مهلت تسویه نسبت به تسویه قرارداد اقدام نکند، باید ۵ درصد ارزش معامله بعلاوه دو سر کارمزد خرید و فروش را به عنوان خسارت انفساخ قرارداد بپردازد.
  • به منظور خرید لازم است فرم در خواست خرید نمونه برای هر قلم کالای در خواستی به صورت مجزا تکمیل و ارسال شده و مبلغ پیش پرداخت به میزان اعلامی به حساب وکالتی یا حساب اعلامی کارگزاری واریز شود.
  • بورس مجاز است به منظور احراز هویت مشتریان به به مراجع قانونی مراجعه و تاییدیه دریافت کنند. بدیهی است صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک است و با خاطیان برخورد قانونی می شود.

امیدوارم از این مقاله آموزشی که نحوه ورود به بورس کالا و دریافت کد معاملاتی بورس کالا را بررسی کردیم، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با نحوه خرید از بورس کالا و دریافت کد سهامداری آتی داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید و اگر تجربه ای هم در این زمینه دارید، خوش حال میشم با سایر کاربران سایت کد بورسی مطرح کنید.

برای دوستانتان بفرستید: