Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
دامیننس بیت کوین چیست | آیا میتوان به این شاخص اعتماد کرد؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دامیننس بیت کوین چیست و آیا قابل استناد است؟

آیا می دانید دامیننس بیت کوین چیست و به چه کاری می آید؟ در ابتدا باید گفت که Dominance یک واژه انگلیسی است که مفهوم سلطه یا تسلط را دارد. به زبان ساده دامیننس شاخصی است که میزان سلطه بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال را نشان می دهد ولی چطور می توانیم از آن استفاده کنیم و اصلا شاخص دامیننس بیت کوین قابل استناد است یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که دامیننس بیت کوین چیست و چطور می توانیم از این شاخص در راستای انتخاب نقطه ورودهای جذاب به ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت کوین استفاده کنیم و سود بسیار جذابی را از بازار رمزارزها کسب کنیم.

دامیننس بیت کوین چیست ؟

دامیننس در لغت معنی قدرت تاثیرگذاری، تسلط یا غلبه دارد. این اصطلاح در علوم طبیعی، سیاست، اقتصاد و … بسیار کاربردی است و یکی از کاربردهای آن هم در بازار رمزارزها می باشد. به زبان ساده منظور از دامیننس یک رمزارز، درصد سهم ارزش دلاری آن ارز در قیاس با ارزش دلاری کل رمزارزهای جهان است و این بدین معنی است که یک رمزارز چه میزان از سهم بازار را در اختیار دارد. دلیل اهمیت این شاخص اینجاست که یک رمزارز چقدر روی بازار تسلط دارد و نوسان میزان خرید و فروش آن، چه تاثیری در کل بازار خواهد گذاشت.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


هر معامله ارز دیجیتال، روی دامیننس آن ارز اثرگذار است و درصد غلبه آن را عوض می کند. البته با توجه به تعریفی که از دامیننس داریم، زمانی که گفته می شود دامیننس بیت کوین، در اصل در خصوص میزان تسلط بیت کوین صحبت می‌ کنیم. شاخص دامیننس بیت کوین یکی از شاخص هایی است که بسیاری از تحلیلگران امروزه از آن برای تصمیم گیری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی استفاده می کنند. البته دامیننس به تنهایی نمی‌ تواند ابزار تحلیل کاملی محسوب شود و در کنار سایر ابزارهای کمکی می‌ توان به تحلیل به مراتب دقیق تری دست یافت.

حائز اهمیت ترین نکته در خصوص دامیننس بیت کوین این است که کمک می کند بفهمید آلت کوین‌ ها در مقایسه با سلطان ارزهای دیجیتال؛ بیت کوین در روند نزولی هستند یا صعودی. برای مثال این طور فرض کنید که سرمایه کل بازار همه ارزهای رمزنگاری شده ۱۰۰ میلیارد دلار باشد؛ حال چنانچه سرمایه بازار بیت کوین ۵۵ میلیارد دلار باشد، بدین معنی است که تسلط بیت کوین بر بازار ۵۵ درصد است.

لذا زمانی که این درصد افزایش یابد، یعنی میزان تسلط بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافته و مردم مقدار بیشتری از دارایی‌ های خود را برای سرمایه گذاری بر روی بیت کوین در نظر گرفته اند. حال دیگر به صورت کلی میدانید دامیننس بیت کوین چیست و در ادامه مطلب نیز دید شما نسبت به این شاخص بهبود خواهد یافت؛

دلیل استفاده از شاخص دامیننس چیست؟

حال که فهمیدیم دامیننس بیت کوین چیست دیگر بهتر است دلیل استفاده از آن را بیان کنیم؛ به این خاطر که بازار ارزهای دیجیتالی مجازی است و نمی توان در زمان افزایش قیمت بیت کوین، نقدینگی به بازار وارد کرد، وقتی که ارز دیجیتال بیت کوین در حال افزایش قیمت است، تریدر ها سایر کوین ها خود را به فروش می رسانند و برای ورود به بازار بیت کوین اقدام می کنند که این منجر به کاهش قیمت آلت کوین ها خواهد شد.

البته پیگیری اخبار رمزارزها تاثیر بسیاری در سرمایه گذاری شما خواهد داشت، لذا مطلع بودن از تازه ترین اخبار رمزارزها شما را یاری می دهد تا از اتفاقات بازار کریپتوکارنسی اطلاع داشته باشید و در نهایت دانش فاندامنتال شما نسبت به ارزهای دیجیتالی نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

ارتباط دامیننس بیت کوین با سایر آلت کوین ها

جالب است بدانید که تقریبا بیش از ۱۳ هزار ارز دیجیتال در جهان وجود دارد اما همچنان بیت کوین پادشاه بازار ارزهای دیجیتال است. تسلط بیت کوین همواره با قیمت آلت کوین‌ ها رابطه معکوس داشته است. چنانچه روند تاریخی را در نظر بگیریم، مشاهده خواهیم کرد که سلطه بیت کوین تعیین کننده جهت تغییر ارزش آلت کوین‌ ها بوده است. بیت کوین تا به امروز این تسلط را بر بازار حفظ کرده است ولی با گذشت زمان، این امکان وجود دارد که این تسلط رفته رفته کاهش پیدا کند، چرا که آلت کوین‌ ها نیز متقاضیان مخصوص به خود را دارند. لذا می توان نتایج زیر را در این خصوص به دست آورد؛

  • با افزایش سلطه BTC، آلت کوین‌ ها ارزش کلی خود را از دست خواهند داد.
  • با کاهش سلطه BTC، ارزش کلی آلت کوین‌ ها افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتر اوقات وقتی که بیت کوین در روند صعودی قرار دارد، مردم دوست دارند بیت کوین‌ های خود را نگهداری کنند و وقتی که دامیننس بیت کوین کاهشی شود، به سمت آلت کوین‌ ها روانه خواهند شد. این شرایط تنها وقتی اعمال خواهد شد که بیت کوین در روند صعودی قرار داشته باشد.

زمانی که بیت کوین در روند نزولی قرار داشته باشد، به صورت معمول وضعیت استیبل کوین‌ هایی مثل تتر بهبود خواهد یافت، مگر این که روند نزولی کم باشد و به علت افزایش قیمت، تسلط بیت کوین به سرعت کاهش یابد که البته این مورد را در بازار رمزارزها به ندرت شاهد خواهیم بود اما به هر حال امکان دارد زمانی شاهد این موضوع باشیم!

تحلیل روند نمودار دامیننس بیت کوین

تفاوتی نمی کند که در فکر خرید یا فروش بیت کوین هستید یا سایر آلت کوین ها؛ شناخت و تحلیل روند نمودار دامیننس بیت کوین بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این پاراگراف به پیامدهای صعودی یا نزولی بودن روند دامیننس بیت کوین می پردازیم.

چنانچه نمودار دامیننس بیت کوین روند صعودی داشته باشد؛

  1. افزایش شاخس دامیننس بیت کوین بیانگر جریان نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود.
  2. تقاضا برای خرید بیت کوین در حال افزایش است، لذا قیمت بیت کوین هم در حالت صعودی قرار خواهد داشت.
  3. با افت نقدینگی در ارزهای دیجیتال، قیمت‌ ها و ارزش بازار نیز به همان اندازه کاهش پیدا خواهد کرد.

چنانچه نمودار دامیننس بیت کوین روند نزولی داشته باشد؛

  1. با افت شاخص دامیننس بیت کوین، معامله گرها باید بدانند که جریان نقدیگی در حال خارج شدن از بیت کوین است.
  2. کاهش دامیننس بیت کوین الزاما مساوی با کاهش قیمت نیست! لذا باید این را هم در نظر بگیرید که امکان دارد سرمایه بزرگ و جدیدی به بازار تزریق شده باشد. این اتفاق عملا کاهش سهم بیت کوین در کل بازار رمزارزها را به دنبال دارد ولی ۱۰۰ درصد به کاهش قیمت بیت کوین منجر نخواهد شد.
  3. بیشتر اوقات با کاهش دامیننس بیت کوین، قیمت در یک روند نوسان کرده و نوسانات چندانی را به همراه نخواهد داشت.

افزایش دامیننس یک رمزارز، بیانگر چیست؟

هنگامی که به عنوان مثال دامیننس بیت کوین بیشتر می شود، بدین معنی است که سرمایه گذارانی که ارزهای دیجیتال و آلت کوین‌ های دیگری داشته‌ اند، در حال تبدیل دارایی خود به بیت کوین هستند. با این اتفاق چارت دامیننس بیت کوین حالت و گارد صعودی می گیرد. لذا باید این احتمال را متصور بود که سایر آلت کوین‌ ها در هفته های پیش رو، روند مثبت خوبی را دنبال کنند.

حتما بخوانید : استیک ارز دیجیتال چیست و چقدر سود دارد؟


لذا برای تشخیص و پیش بینی آینده، دامیننس ها یک راهنمای مناسب به حساب می آیند که به منظور استفاده از آن ها، حتما باید چند دامیننس از ارزهای دیجیتال محبوب را در کنار هم مورد بررسی قرار دهید. برای مثال چنانچه قصد خرید یا فروش بیت کوین را دارید، در کنار دامیننس بیت کوین، دامیننس آلت کوین‌ هایی مثل اتریوم و تتر را نیز تحلیل کنید. همچنین از دامیننس TOTAL و OTHERS نیز نباید غافل شد.

نکته مهم : در زمان ریزش دامیننس بیت کوین دو اتفاق را می توانیم شاهد باشیم؛ یا پول در حال تبدیل به تتر یا همان دلار دیجیتالی است و یا در حال تبدیل به سایر آلت کوین هاست. در این موقعیت نخستین کاری که می بایست انجام بدهید، تحلیل فوری دامیننس تتر و OTHERS می باشد. با انجام این دو تحلیل در خواهید یافت که پول از بیت کوین دقیقا به چه سمت و سویی در حال انتقال است.

چگونه با استفاده از چارت دامیننس بیت کوین و تتر سیگنال خرید دریافت کنیم؟

  • دامیننس بیت کوین نزولی و دامیننس تتر نزولی = رشد قیمت آلت کوین ها بیشتر از بیت کوین
  • دامیننس بیت کوین صعودی و دامیننس تتر نزولی = رشد قیمت بیت کوین بیشتر از آلت کوین ها
  • دامیننس بیت کوین نزولی و دامیننس تتر صعودی = افت قیمت آلت کوین ها کمتر از بیت کوین
  • دامیننس بیت کوین صعودی و دامیننس تتر صعودی = افت قیمت بیت کوین کمتر از آلت کوین ها

دامیننس بیت کوین یعنی چی

سطح معقول سلطه بیت کوین چند درصد است؟

تا پیش از سال ۲۰۱۵ سلطه بیت کوین تقریبا ۱۰۰ درصد بود و کل پول موجود در بازار ارزهای دیجیتال در بیت کوین سرمایه گذاری شده بود، ولی رفته رفته و با گذشت زمان و همزمان شدن آن با ایجاد آلتکوین‌ های جدید و ساختارمند، سرمایه موجود در بیت کوین میان دیگر ارزهای دیجیتال هم تقسیم شد و سلطه بیت کوین تا ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۷ سقوط کرد. در ادامه سلطه تا ۸۰ درصد رشد پیدا کرد. نوسان سلطه بین ۴۰ تا ۸۰ درصد یک شرط تکنیکال در بازار محسوب می شود و خارج شدن آن از این سطوح امکان دارد موجبات برهم خوردن تعادل بازار، سودآوری و وضعیت سرمایه گذاران را فراهم نماید.

نحوه تشخیص آلت سیزن با شاخص دامیننس

ساده ترین روشی که به منظور شناسایی زمان آغاز یک آلت سیزن وجود دارد، دامیننس بیت کوین می باشد. همان طور که متوجه شده اید، منظور از دامیننس بیت کوین، میزان تسلط بیت کوین بر بازارهای سرمایه گذاری رمزارزی است. لذا به جهت تحلیل بازارهای ارز دیجیتال در کنار در نظر گرفتن دامیننس بیت کوین، باید دامیننس تتر را نیز مورد بررسی قرار دهید تا ضریب اشتباهتان کاهش پیدا کند.

حتما بخوانید : کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال


آلت سیزن ها را وقتی شاهد خواهیم بود که یک کاهش شدیدی در دامیننس بیت کوین مشاهده شود. در حقیقت می توان گفت کاهش دامیننس بیت کوین به علت فروش بیت کوین به وسیله سرمایه گذاران است، لذا وقتی که این موضوع رخ دهد، بهترین راهکار این است که بیت کوین خود را به فروش برسانید و به جای آن آلت‌ کوین بخرید. به صورت خلاصه می توان گفت، این انتقال سرمایه از بیتکوین به آلت‌ کوین‌ ها باعث به وقوع پیوستن آلت سیزن خواهد شد.

چگونه آماده آلت سیزن شویم؟

  1. دامیننس بیت کوین را درک کنید
  2. از ابزار تحلیل به درستی استفاده کنید
  3. هیجان زده نشوید
  4. سبد سهام خود را متنوع انتخاب کنید
بهترین ابزار برای اطلاع از Bitcoin Dominance چیست؟
  • Coinmarketcap.com
  • Coin360.com
  • BitcoinDominance.com
  • Coincodex.com

آینده شاخص سلطه بازار بیت کوین چگونه است؟

تا به حال سلطه بیت کوین بر آلت کوین‌ ها بسیار زیاد بوده است ولی پرسشی که برای تعداد زیادی از تریدرها وجود دارد، این است که آیا بالاخره روزی فرا خواهد رسید که آلت کوین‌ ها مسیر مستقل خودشان را پیش بگیرند؟ تعداد زیادی از تحلیل‌ گران و کارشناسان بر این باورند که این اتفاق نمی تواند بی افتد و بیت کوین همیشه بر بازار ارزهای دیجیتال تسلط خود را خواهد داشت و این در حالی است که گروه دیگری بر این باورند که این موضوض را ما دیر یا زود شاهد خواهیم بود و این اتفاق با گذشت زمان و در آینده به وقوع می پیوندد.

اما دسته سومی نیز وجود دارند که بر این باورند نشانه‌ های افول بیت کوین دامیننس بر بازار ارزهای دیجیتال کاملا هویداست. مبنای تحلیل این کارشناسان هم افت دامیننس بیت کوین در سالیان اخیر است. البته بیشتر کارشناسان و تریدرهای با سابقه روند نزولی را برای BTC Dominance در سال ۲۰۲۱ پیش‌ بینی کرده‌ اند و این در حالی است که همین عده بر این باورند که بیت کوین در این سال رکوردهای قیمتی بسیار بالایی را به ثبت خواهد رساند.

حتما بخوانید : بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال کدام است؟


البته در مورد آینده این شاخص نمی توان پاسخ قطعی داد؛ لذا عده‌ ای از کارشناسان بر این باورند که شاخص دامیننس بیت کوین هیچ‌ وقت از ۴۰ کم تر نمی شود و به این ترتیب بیت کوین برای همیشه بر بازار ارزهای دیجیتال تسلط خواهد داشت، ولی باید دید در آینده روند ورود نقدینگی و به صورت کلی روند بازار ارزهای دیجیتال چگونه پیگیری خواهد شد و بازارهای موازی چه عملکردی را در راستای جذب پول قادرند انجام دهند.

استراتژی برنده در بازار ارز دیجیتال 

با سوار شدن با بر موج نوسانات دامینانس بیت کوین می‌ توانید، سودهای بسیار جذابی را به دست آورید. در نخستین گام می بایست وقتی که تسلط بیت کوین پایین است آن را به قصد هولد کرد خریداری نمایید و در ادامه تا زمانی که دامیننس به ۵۵ تا ۶۵ درصد از کل ارزش بازار رمزارزها برسد، صبر کنید. در این حالت با افزایش تسلط، قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در این گام می بایست آلت کوین‌ هایی را خریداری کنید که تصور می کنید قیمت آن‌ ها در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. این نقطه بهترین زمان برای خرید است، به این خاطر که آلت کوین‌ ها در کم ترین قیمت و بیت کوین در بالاترین سطح قیمت خود قرار گرفته  است. آلت کوین‌ های خود را تا آغاز آلت سیزن و کاهش دامیننس بیت کوین هولد کنید. حالا می توانید دارایی خود را نقد کنید یا دوباره این چرخه را تکرار کنید. چنانچه این کار را به درستی انجام دهید، باید سودهای دلاری و بسیار جذابی را برای خودتان کنار بگذارید.


خلاصه مطلب و نتیجه گیری

به زبان ساده و در پاسخ به سوال دامیننس بیت کوین چیست می توان گفت که دامیننس به معنی تسلط این رمزارز بر کل بازار کریپتوکارنسی است. لذا هر چقدر این تسلط بیشتر باشد، به نسبت آن قیمت بیت کوین نیز بیشتر می شود و هر چه این تسلط رو به کاهش باشد، می بایست انتظار سقوط قیمت داشت، مگر این که ورود نقدینگی به بازار بسیار بالا باشد. در این مطلب بیشتر در مورد اهمیت دامیننس و نحوه محاسبه آن توضیح دادیم.

همچنین ابزارهای موجود برای مشاهده این شاخص را مورد بررسی قرار داده و و استراتژی برنده را در خصوص دامیننس بیت کوین را نیز معرفی کردیم. این نکته را باید در نظر داشته باشید که Dominance تنها ابزار لازم برای پیش‌ بینی قیمت و روند بازار نمی باشد و به این منظور که بتوانید تحلیل مناسب‌ تری داشته باشید، می بایست از ابزارهای دیگر نیز موازی با دامیننس استفاده فرمایید. به صورت کلی ۳ نتیجه زیر می تواند خلاصه این مطلب جذاب و خواندنی باشد؛

  • چنانچه دامیننس بیت کوین رو به افزایش باشد، یعنی به احتمال زیاد قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین دامیننس اتریوم کاهشی خواهد بود.
  • چنانچه دامیننس بیت کوین کاهشی باشد، یعنی به احتمال زیاد قیمت بیت کوین نیز کاهش پیدا می کند و در نهایت امکان دارد دامیننس اتریوم رو به افزایش بوده و به‌ اصطلاح فصل آلت‌ کوین‌ ها باشد.
  • چنانچه دامیننس تتر رو به افزایش باشد، یعنی باید منتظر اصلاح قیمت در بازار بود.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که دامیننس بیت کوین چیست و چطور می توان از آن سیگنال های معتبر دریافت کرد. 

همچنین اگر دوست دارید نحوه خرید ارز دیجیتال شیبا در ایران را یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: