برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید پلکانی در بورس | بهترین استراتژی کوتاه مدت در بورس

خرید پلکانی در بورس یکی از استراتژی های بسیار مناسب معاملاتی به حساب می آید که بسیاری از معامله گران در خرید و فروش سهام های خود از آن استفاده می کنند تا میانگین قیمت خرید پایین تری داشته باشند و ریسک معاملاتی خود را کاهش بدهند و بیشتر در معاملات کوتاه مدت این استراتژی قابل استفاده است. روانشناسی معاملاتی در بازارهای مالی همواره نشان داده است که خرید پلکانی در بورس در کنار داشتن حد ضرر میتواند ریسک معامله شما را تا حد زیادی کاهش دهد و سود بیشتری نصیب شما کند. بنابراین خرید پلکانی در بورس یکی از بهترین استراتژی کوتاه مدت در بورس به حساب می آید که در این مطلب به زبان ساده آن را برای شما توضیح داده ایم، پس با کد بورسی تا انتها همراه باشید.

خرید پلکانی در بورس چیست؟

معمولا افراد به خاطر اینکه در بازار بورس عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند، باید دو موضوع را رعایت کنند؛ موضوع اول همان تحلیل ها اعم از بنیادی و تکنیکال است و موضوع دوم فنون بازار گردانی به حساب می آید که از دو اصل مهم برخوردار است؛ یک اصول خریداری و دیگری اصول روانشناسی که به وسیله تجربه حاصل می شود. حال این اصول خرید در تمامی دنیا برای خرید سهام مورد استفاده قرار می گیرد و به افراد کمک می کند تا زمان خرید سهم ریسک کمتری را متحمل شوند و در صورت زیان هم کمترین ضرر را بکنند. این طور فرض کنید که شما بعد از بررسی تکنیکال و بنیادی یک نماد تصمیم گرفتید که ۵۰ میلیون تومان در یک سهم سرمایه ‌گذاری نمایید، افرادی که تجربه کافی در بازار سهام را ندارند به یکباره اقدام به خرید تمام ۵۰ میلیون از آن سهم می ‌کنند، حال اگر این سهم به هر دلیلی چند روز ریزش پیدا کرد، شما متحمل ضرر بسیاری می شوید!


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بزرگان بازار بورس این طور گفته اند که برای اینکه دچار زیان نشوید، از روش پلکانی یا پله ای استفاده نمایید. روش پلکانی بدین صورت است که اگر قصد خرید یک سهم را دارید، ابتدا ۲۰ درصد از پول خود را وارد کنید، بعد از چند روز یا چند هفته ۳۰ درصد و در آخر ۵۰ درصد باقی مانده را خریداری نمایید. به عنوان مثال ابتدا فرد باید ۲۰ درصد ۵۰ میلیون، یعنی ۱۰ میلیون تومان از آن سهم را بخرد، پس از چند روز روند سهم را رصد می‌ کند که آیا در حال رشد است یا ریزش، این مرحله از این جهت است که اگر سهم ریزش پیدا کرد شما با کمترین زیان خروج پیدا کنید به بیانی دیگر این مرحله شما را از روند سهم آگاه ‌تر خواهد کرد.

خرید پله ای سهام در بورس

در مرحله بعدی شما ۳۰ درصد از ۵۰ میلیون تومان یعنی ۱۵ میلیون دیگر از سهم را می خرید، در این مرحله که شما با اطمینان بیشتر قدم در آن گذاشتید به شما این پیغام را می ‌دهد که این سهم واقعا روند صعودی دارد یا خیر. در حقیقت این مرحله شما را مجبور به رصد دقیق ‌تر سهم می ‌کند و این امکان را در اختیارتان قرار می دهد که با خیال آسوده تری وارد مرحله سوم شوید. در مرحله آخر که بیشترین حد اطمینان را به سهم کردید ۵۰ درصد باقی مانده را وارد سهم می ‌کنید. لذا خرید پلکانی یکی از اصول مهم خرید سهام در بازار بورس به شمار می رود که در بیشتر بورس ‌های جهان از سوی سهامداران همواره در نظر گرفته می شود. این اصل به شما این امکان را خواهد داد تا با کمترین زیان بتوانید در بازار فعالیت نمایید.

استراتژی خرید و فروش پله ای 

خرید و فروش پله ای که در حقیقت همان خرید و فروش سهم در چند مرحله است، روشی است که معامله گران موفق برای کمتر ضرر کردن و بیشتر سود کردن مورد استفاده قرار می دهند و ریسک معامله را تا حدود زیادی کاهش می دهند، به این معنی که با سرمایه ای که برای هر سهمی مد نظر داریم به صورت منطقی و معقول برخورد کنیم و به صورت پله ای و در نزدیکی کف های قیمتی سهام، اقدام به خرید و به صورت پله ای و در نزدیکی سقف های قیمتی اقدام به فروش کنیم و به قول معروف با هر دو پا در رودخانه نپریم و به خیال این که می خواهیم سود بیش تری ببریم، پله ها را چند تا یکی نرویم تا تمام سرمایه خود را به خطر نیاندازیم.

حتما بخوانید : نکات مهم معامله گری در بورس | نکات ارزشمند برای حرفه ای شدن در بورس

بنابراین خرید و فروش پله ای را از خاطر نبرید و به استراتژی خودتان در هر زمانی پایبند باشید و در زمان و قیمت هایی که تعیین می کنید، اقدام به معامله کرده و تلاش کنید که در کف قیمتی خرید و در قیمتی که تعیین کردید اقدام به فروش سهم کنید و به صورت کلی ترس و طمع را کنار بگذارید. وقتی برای خرید پله ای اقدام می کنید، با ترس خود مقابله می کنید و وقتی هم فروش پله ای سهامتان را انجام می دهید، بر طمع خود غلبه می کنید. همواره این موضوع را در خاطر داشته باشید که معامله بر روی کاغذ و کنترل احساسات خیلی راحت تر از معامله بر روی کامپیوتر و معامله واقعی است. در ادامه ۲ استراتژی عملی خرید و فروش پلکانی سهام را خواهیم گفت که قطعا به صورت عملی می توانید از آن استفاده کنید :

  1. خرید در یک پله با رعایت حد ضرر و فروش پله ای : در این روش فرد تریدر با روش های متعدد می تواند حمایت معتبر سهم را در فاز اصلاحی تحت نظر بگیرند و در صورت مشاهد علائم برگشتی برای خرید اقدام کنند و حد ضرر سهم را یا در کف جدید ایجاد شده و یا کفی نزدیک قیمت خرید که قبلا ایجاد شده و معتبر است قرار بدهند. در صورتی که خرید موفقیت آمیز بود و سهم شروع به رشد کرد در فواصل معینی که سهم به آن سطوح مقاومت دارد و یا سطوح معتبر فیبوناتچی که انتظار واکنش به آنها میرود اقدام به فروش و سیو سود کنید. فروش در دو یا حد اکثر سه پله مطلوب است. بدین صورت که پله اول در محدوده ۵ تا ۱۵ درصد رشد، پله دوم یک مقاومت معتبر یا یک هدف فیبوناتچی که از همگرایی سطوح مختلف فیبوناتچی به دست می آید. یا اهداف امواج الیوت سهم و پله سوم با یک حد ضرر متحرک دنبال می شود و وقتی که کراس نزولی اسیلاتورهای استوک یا دی تی این شکست را تایید کند اقدام به فروش باقی سهام کنید.
  2. خرید پله ای و فروش پله ای : در این روش سطوح حمایتی سهم را در ۳ یا ۴ محدوده از قبل تعیین و نشانه گذاری می کنیم. این پله ها باید با حساسیت خاصی تعیین شوند. به عنوان مثال یک حمایت خوب سهم در گذشته باشند و یا اهداف الیوتی و فیبوناتچی معتبر سهم باشند. پله های اول و دوم برای کوتاه مدت و تا کف اخیر ایجاد شده و پله های ۳ و ۴ ترجیحا در تایم فریم هفتگی و برای میان مدت و بلند مدت تعیین گردند. پله های سوم و چهارم باید فواصل زیادی با هم و پله ای قبل داشته باشند به نحوی که در صورتی که سهم تا آخرین پله افت کند. میانگین قیمت خریداری شده پایین باشد تا در صورت برگشت قیمت سهم در مدت زمان کوتاه سهامدار از زیان خارج شده و معامله وارد سود شود. در هر پله ای که خرید انجام شد و سهم شروع به رشد قیمتی کرد بر اساس توضیحاتی که در بخش اول داده شد، برای فروش اقدام نمایید.

میانگین کم کردن بهانه ‌ای برای خرید پلکانی در بورس

بعضی از سهامداران سهامی را با قیمت ۵۰۰ تومان می خرند و وقتی که قیمت سهام به ۴۰۰ تومان رسید نیز به سهام خود اضافه می ‌کنند و این را یک فرصت طلایی برای کاهش قیمت سربه سر کل سهام خریداری ‌شده خود می ‌دانند که سرانجام به سود بیشتر آن ها منتهی خواهد شد. این نوع خرید پله‌ ای در بورس درواقع به دیدگاه افراد بستگی دارد. افرادی با دید بلندمدت بر این باورند که این‌ یک فرصت طلایی است و از آن استفاده می‌ کنند، ولی افرادی که دیدهای کوتاه ‌مدت دارند، به این صورت فکر نمی کنند.

در حقیقت از نظر سهامداران کوتاه مدتی، همین افت قیمت از ۵۰۰ به ۴۰۰ جای سوال دارد و خرید چنین سهمی نه ‌تنها سود نیست بلکه یک ضرر بزرگ است، به خاطر این که خبر از روزهای بد در آینده بازار می‌ دهد، به این دلیل که بازار قابل پیش ‌بینی نیست و لازم است نسبت به برخی کاهش قیمت ‌ها حسابی هوشیار بود. چرا که همیشه کاهش قیمت به معنای اصلاح موقت بازار نیست. البته بهتر است در نظر داشت که نباید از این نکته غافل شویم، اگر سهام قابل رشد بوده باشد این روش کاهش میانگین سود خوبی را نصیب خریدار خواهد کرد.

بهترین روش انتخاب استراتژی خرید و فروش پله ای

بهترین استراتژی خرید و فروش پله ای برای هر فردی مختلف است و متناسب با میزان سرمایه هر فرد جهت در نظر گرفتن تعداد پله ها و ریسک پذیری اوست که روند بازار نیز تاثیر به سزایی در انتخاب روش مناسب خرید و فروش دارد. به صورت کلی خرید و فروش پله ای را در ۳ تا ۵ پله انجام می دهیم و اگر سرمایه مان بسیار زیاد بود، میتوانیم تعداد پله ها را نیز بیشتر نماییم.

حتما بخوانید : پولبک به زبان ساده یعنی چه – اصلاح قیمت یا همان پولبک چیست؟ 

در بازار متعادل و مثبت به فاصله ۸ تا ۱۰ درصد قیمت سهم در پله فعلی پله بعدی را برای خرید یا فروش در نظر می گیریم و در بازار منفی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد. این بدین معنی است که در بازار مثبت اگر سهمی را در پله اول به قیمت صد تومان خریدیم، در قیمت ۱۰۳ تومان دوباره پله نزنیم اجازه دهیم قیمت به بازه ۱۰۸ تا ۱۱۰ تومان برسد در آن صورت پله دوم خریدمان را انجام دهیم.

  • مزایای خرید پله ای : اصلی ترین مزیت خرید پله ای این است که سرمایه‌ گذار می تواند هنگامی که قیمت ها در حال کاهش است، میانگین قیمت خرید سهام یا سربه سر را با خرید پله ای تا مقدار زیادی کاهش دهد و موجب کاهش میزان ضرر شود از آن طرف که قیمت سهم در حالت رشد قرار می گیرد، به علت وجود قیمت سر به سر کمتر، سرمایه گذار زودتر به سود می رسد و میزان سود او نیز افزایش پیدا می کند.
  • معایب خرید پله ای : کاهش میانگین قیمت خرید و قیمت سربه سر با خرید دو برابر همان سهم در زمانی که قیمت سهم میخواهد رشد را شروع کند، استراتژی مناسبی به حساب می آید، اما باید در نظر داشته باشید که نمی توان بازار را خیلی راحت پیش ‌بینی کرد و در صورتی که قیمت سهم کاهش پیدا کند، ضرری که سرمایه ‌گذار متحمل شده به مراتب بیش تر خواهد بود. از معایب دیگر کم کردن میانگین با استفاده از استراتژی خرید پله ‌ای، بهم خوردن توازن پرتفوی سهام است.

نکات مهم برای خرید پله ای در بازارهای معاملاتی

  1. نباید برای همه سهام موجود در پرتفوی، خرید پله ‌ای را با هدف کاهش میانگین خرید انجام داد. کم کردن میانگین خرید باید فقط برای تعداد خاصی از سهام شرکت ‌ها که بنیاد قوی دارند استفاده شود. همچین شرکت‌ هایی در بازه زمانی چندین ساله ثابت کرده ‌اند که از جایگاه رقابتی قوی، بدهی کم، جریان پول مناسب و مدیریت خوب برخوردار هستند و قیمت سهام‌ آن ها از محدوده خاصی پایین ‌تر نخواهد آمد. شرکت ‌هایی که ریسک ورشکستگی و یا افت شدید قیمت در آنها زیاد است گزینه‌ مناسب برای کاهش میانگین خرید نخواهد بود.
  2. پیش از کاهش میانگین خرید، سرمایه‌ گذار باید به صورت دقیق وضعیت بنیادی شرکت را مورد بررسی قرار دهد تا بداند این کاهش قیمت موقتی است یا اینکه از یک تغییر بنیادی ناشی می‌ شود؟ شاید کاهش قیمت سهام ناشی از یک وضعیت هیجانی موقتی در بازار باشد و هیچ تغییر بنیادی در شرکت رخ نداده باشد و شاید هم بالعکس، یک تغییر بنیادی در شرکت یا در صنعت به وجود آمده و کاهش قیمت ادامه ‌دار است.
  3. استراتژی کاهش میانگین خرید زمانی که ترس کاذب و بیش‌ از‌ اندازه در بازار موجب کاهش قیمت سهام شده بهترین استراتژی است. در چنین زمان‌ هایی، سهام با ارزش را می ‌توان با قیمتی بسیار پایین خرید. نکته اصلی و مهم اینجاست که در این شرایط، سهام شرکتی را برای خرید انتخاب کنید که جایگاه آن به اندازه‌ای قوی است که بعد از چنین هیجاناتی حداقل به قیمت سابق خود باز می ‌گردد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

عمدتا خرید پلکانی سهام یعنی خرید در روند منفی و این شیوه خریداری سهم، وقتی مناسب است که ما دقیقا نمی ‌دانیم کف قیمتی سهم در چه قیمتی قرار دارد. خرید پلکانی در بورس این مزیت را دارد که اگر سهمی پس از خرید ما افت قیمتی داشت، باز فرصت برای خریدن آن سهم را داریم، چرا که نقدینگی لازم را برای این کار کنار گذاشته ‌ا‌یم، ولی این عیب را هم دارد که ممکن است پس از خرید گذشت مدت زمان کمی سهم در پله ‌های اول، آن سهم شروع به رشد کند و ما مقدار کمی از سهم را خریده باشیم و سود کمتری نصیب ما می ‌شود.

اگر بخواهیم برآیند این مزایا و معایب را برای خرید پلکانی در بورس ارزایبی کنیم باید گفت که به نظر من می ‌ارزد که به این کار پرداخت و از همین روی به معامله‌ گران توصیه می ‌کنیم از خرید پلکانی استفاده نمایند. همچنین در نظر داشته باشید که تعداد پله‌ های خرید محدودیتی ندارد و قادرید در ۳ تا ۴ تا ۷ تا ۱۰ پله و حتی بالاتر در طی یک روز یا چند روز خرید کنید. با توجه به نقدینگی هر سهامدار، افرادی که نقدینگی بیشتری دارند، قادرند در هر پله تعداد بیشتری سهم خریداری کنند و آنها که نقدینگی کمتری دارند، می ‌توانند در هر پله تعداد کمتری سهم خریداری نمایند.

نکته مهمی که باید حتما مد نظر قرار دهید این است که در روند منفی، چنانچه کسی بتواند در پله ‌های آخر تعداد بیش تری نسبت به پله‌ های اول خرید داشته باشد، با ارزش ‌تر خواهد بود و به اصطلاح قیمت میانگین خرید آن شخص پایین تر است و سوددهی بیشتری در صورت افزایش قیمت سهم نصیب آن شخص می شود، اما خرید پلکانی به این معنی نیست که بدون اطلاعات کافی و تجربه اینکار شروع به خرید یک سهم کنید و تصمیم بگیرید در صورت افت قیمت، بازهم خریداری نمایید. خرید پلکانی تنها برای سهم ‌های بنیادی پیشنهاد می ‌شود. این امکان وجود دارد که قیمت یک سهم به صورت هیجانی رشد کرده باشد و یک روند نزولی بسیار طولانی در پیش ‌رو داشته باشد، پس باید هوشیارانه برای کاهش میانگین قیمت خرید و خرید پله ای در بورس اقدام کنید.

در نهایت این که خرید و فروش پله ای وقتی بهترین بازدهی را نصیب شما خواهد کرد که سایر موارد مدیریت سرمایه و تشکیل پرتفو سهام را نیز در نظر گرفته باشیم. در غیر این صورت نتیجه خاصی برای ما به همراه ندارد. به عنوان مثال چنانچه تک سهم شده باشیم و یا از یک صنعت سه سهم در سبد خود داشته باشیم باز هم معامله گر حرفه ای نخواهیم بود و تضمین سودی وجود نخواهد داشت.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی که به صورت کامل خرید پلکانی در بورس را بهتان یاد داد، نهایت استفاده رو برده باشید.

نظر شما در مورد خرید و فروش پله ‌ای سهام چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: