برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید سهام در صف فروش | صف فروش چیست و چرا باید از آن سهم خرید؟

خرید سهام در صف فروش چه زمانی میتواند به نفع ما تمام شود؟ بعضی اوقات امکان دارد قصد داشته باشیم در روند های نزولی سهم و به صورت کلی بازار اقدام به خرید سهم بکنیم، یا سهم از لحاظ تکنیکالی در جایگاه خوبی باشد ولی فروشندگان از این موضوع با خبر نباشند و یا صف فروش ایجاد شده هیجانی بوده باشد و به زودی سهم از صف فروش خارج شود و حتی به سمت صف خرید حرکت کند. پس کسی که در صف فروش اقدام به خرید می کند، همیشه شخصی ساده که ما سهممان را به گردنش انداخته باشیم نیست و امکان دارد خرید سهام در صف فروش برایش سود خوبی به همراه آورد و سر شما باشد که بی کلاه بماند! پس خرید سهام در صف فروش با دلایل منطقی و تکنیکالی و به صورت کلی تحت شرایطی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری و حتی نوسان گیری در بازار بورس به حساب آید.

چرایی خرید سهام در صف فروش

احتمالا بسیار برایتان پیش آمده باشد که در صف فروش گیر کنید و نتوانید سهم خود را به فروش برسانید، به ویژه وقتی که حد سود خود را رعایت نکرده باشید، ولی همه صف های فروش نشان دهنده ضعف و کاهش قیمت سهم نمی باشد. در ادامه به بررسی انواع صف فروش و هدف از تشکیل آنها و اینکه چرا در یک سهم صف فروش تشکیل می شود و یا در زمان صف فروش چکار کنیم خواهیم پرداخت که قطعا نکات آن در زمان فروش و بعضا خرید سهام بسیار به کارتان می آید. فرض کنید در یک شرکت خبری منفی منتشر می شود و پیش ‌بینی‌ ها نشان می ‌دهد که ارزش هر سهم در حال کم شدن است، سهامداران هم در راستای جلوگیری از ضررهای احتمالی و کاهش ارزش سهام خود، تصمیم می گیرند زودتر سهام خود را به فروش برسانند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


سهامداران زیادی در صف رقابت برای فروش سهم قرار گرفته و افرادی که زودتر از بقیه سهامشان را در کف قیمتی برای فروش بگذارند، در جایگاه بهتری از صف فروش قرار خواهند گرفت. هر اندازه حجم و تعداد فروشندگان در صف فروش بیشتر باشد، در اصطلاح گفته می شود که صف فروش سنگین تر است. به طور کلی صف فروش به زمانی می گویند که برای سهم عرضه های بسیاری باشد، اما تقاضای خریدی وجود نداشته باشد و یا خیلی کم باشد که در این صورت سهم در کف قیمتی روز با عرضه روبرو شده و صف تشکیل می شود. برای این که متوجه شویم چرا و چه موقع باید از صف فروش سهم خریداری کنیم، اول باید انواع صف فروش در بورس را بلد باشیم که بسیار ساده است و در ادامه کامل آن را توضیح داده ایم، پس با کد بورسی همراه باشید.

انواع صف فروش در بورس

صف های فروش طبق دلایل شکل گیری به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشند :

  1. صف فروش خبری
  2. صف فروش هیجانی
  3. صف فروش ممنتومی
  4. صف فروش ساختگی

صف فروش خبری

صف فروش خبری طبق خبرهای واقعی بد یا خوب که درباره سهم انتشار می یابد، ایجاد می شود. خبرهای بد میتوانند سهم را منفی کنند و حتی سهم را تا صف فروش پیش ببرند و بسته به شدت خبر حتی می توانند روند کلی سهم را عوض کنند، ولی خبرهای خوب به چه صورت موجب صف فروش خواهند شد؟ احتمالا این سوال را دارید که مگر خبر خوب هم میتواند موجب صف فروش شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که بله این امکان وجود دارد. در صورت یه یک خبر خوب به اندازه کافی خوب نباشد میتواند در کوتاه مدت سهم را به سمت صف فروش بکشاند. بطور مثال فرض کنید بازار توقع داشته که سهمی ۱۰۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشد اما شرکت اعلام کرده که تنها ۱۰۰درصد افزایش سرمایه خواهد داشت. در این حالت این خبر خوب در واقع برای سهامداران یک خبر بد محسوب میشود.

صف فروش هیجانی

صف های هیجانی معمولا بر اساس ترکیب شایعات و هیجان افراد و تحت تاثیر اینگونه خبرها شکل میگیرد اما سهم های هیجانی به هیچ عنوان پایدار نیستند در حدی که امکان دارد در اول بازار شاهد صف فروش در سهم و در ساعت های دیگر شاهد متعادل شدن قیمت باشیم.

صف فروش ممونتمی

در شرایطی که ممونتوم کلی بازار منفی باشد به احتمال خیلی زیاد سهم شما هم به همراه مسیر حرکت کل بازار دچار صف فروش می شود. تشخیص چنین اتفاقی بسیار ساده می باشد کافی است تا شما به شاخص هم وزن نگاه کنید در صورتی که شاخص بیش از ۲ درصد منفی شده باشد، همه صف ها پتانسیل صف فروش شدن را پیدا می کنند. چنانچه این اتفاق در میانه روز اتفاق بیفتد، خواهید دید که نمودار شاخص هم وزن درگیر یک افت ناگهانی می شود. در حقیقت پایداری اینگونه صف ها به صورت کامل به شرایط کلی بازار بستگی دارد.

صف فروش ساختگی

جذاب ترین صف فروش ها صف های ساختگی به حساب می آیند که البته تشخیص آنها به مهارت نیاز دارد، ولی به صورت کلی وقتی گزارش های یک سهم را بسیار خوب ارزیابی می کنید و سهم از نظر تکنیکی هم در موقعیت خوبی قرار دارد و همزمان می بینید که سهم صف فروش تشکیل شده است اینجا باید شک کنید که این صف ساختگی است! به عنوان مثال وقتی که تمامی شرایط برای رشد یک سهم مهیا است راس ساعت ۹ که معاملات شروع می شود، می بینید که سهم در محدوده کف قیمتی آن روز شروع به معامله می شود و در ادامه بازیگر سهم با اردرهای ترس خود سهم را به صف فروش می کشاند و اما اتفاق جالب اینجاست، بعد از این که سهامداران سهم خود را در صف فروش قرار دادند و یک حجم فروش خوبی ایجاد شد، خواهید دید که در کسری از ثانیه تمامی سهم به وسیله بازیگر خریداری شده و سهم به یکباره به سمت مثبت شدن حرکت میکند! جذابیت اینگونه صف ها در اینجاست که با تشخیص این نوع صف شما میتوانید از آن برای اضافه کردن به تعداد سهام خود استفاده نمایید.

به هنگام تشکیل صف فروش سهم ما باید چیکار کنیم؟

۱) هیچوقت در نیمه دوم هیچ صفی نباشید. فرض کنید سهمی ۱ میلیون صف فروش دارد و شما در انتهای صف قرار دارید دو حالت امکان دارد پیش آید یا این که هیچ خریداری پیدا نشود و شما نتوانید سهم خود را به فروش برسانید یا اینکه نیمی از سهم به وسیله بازیگرها خریداری می شود، در این حالت به احتمال بسیار زیاد نیم دیگر صف سفارش های خود را لغو خواهند کرد و بعد از این که سهم شما به فروش رفت، سهم به سمت متعادل شدن حرکت میکند و شما متضرر خواهید شد.

۲) پیش از اینکه وارد صف فروش شوید، سه سوال از خود بپرسید:

  • آیا ارزندگی سهم تغییری کرده که قصد فروش آن را دارم؟
  • کسی که قصد خرید سهم من را دارد به چه هدفی قصد خرید آن را دارد؟
  • روزی که سهم را خریدم به چه دلیلی خریدم؟ آیا هدف قیمتی که برای آن پیش بینی کرده بودم عوض شده است؟

اصلی ترین کاری که این سه پرسش برای شما انجام می دهد، این است که به شما اجازه رفتارهای هیجانی را نخواهد داد که بسیار مفید است.

حتما بخوانید : صف خرید در بورس یعنی چه – صف فروش به چه معناست؟

۳) یکی از روش هایی که به منظور سنجش پایداری صف میتوان استفاده داشت این است که حجم صف فروش که تشکیل شده چند برابر میانگین معاملات ماهیانه آن سهم است! فرض کنید که میانگین حجم ماهیانه سهم ۲ میلیون باشد، ولی چنانچه حجم موجود در صف فروش زیر ۵۰۰ هزار سهم باشد این صف نمیتواند زیاد پایدار باشد و احتمالا به زودی قیمت سهم به سمت تعادل و حتی مثبت شدن خواهد رفت. اگر می خواهید از تغییرات تعداد صف‌ ها و همین طور تغییرات ارزش صف‌ ها مطلع شوید، از بخش رصد بازار بورس در سایت کد بورسی استفاده کنید.

شرایط خرید سهم در صف فروش

به طور کلی خرید سهام در صف فروش یک استراتژی خوب برای خرید سهام است و بزرگانی مانند وارن بافت بر این باور بودند که هنگامی که همه سهم خود را به فروش می رسانند، من خریدار خواهم بود و زمانی هم که همه اقدام به خرید سهم می کنند من فروشنده. در حال حاضر هم بسیاری از سرمایه گذاران از این استراتژی بهره می گیرند و با این استراتژی قبل از شروع رشد دوباره سهم وارد سهم شده و پس از تشکیل صف های خرید میلیونی دیگر در صف خرید نمانده و تنها از رشد و بازدهی سهم استفاده می نمایند.

ولی به منظور خرید سهام در صف فروش باید موارد دیگری را هم در نظر داشته باشید و نباید بی دلیل در صف فروش سهمی را خریداری کنید و حتما باید منتظر نشانه هایی از رشد سهم باشید، در ادامه اقدام به خرید نمایید. در ادامه به بررسی چند شرط که باید قبل از خرید سهام در صف فروش در نظر بگیریم میپردازیم :

  • سهم در محدوده حمایت تکنیکالی قرار داشته باشد : چنانچه تصمیم به خرید سهم در صف فروش داشتید، به جایگاه سهم از نظر تکنیکالی توجه داشته باشید در صورتی که سهم در محدوده حمایت تکنیکالی قرار داشت مناسب برای خرید سهم در صف فروش است، بنابراین با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال اقدام به شناسایی نقاط حمایتی کرده و در ادامه اقدام به خرید نمایید. به عنوان مثال سهمی در قیمت ۱۲۰ تومان صف فروش دارد و نزدیک به یک حمایت قوی قرار دارد، شما میتوانید در این ناحیه با رعایت حد ضرر سهم را در صف فروش بخرید و در انتظار برگشت قیمتی در سهم باشید.
  • ارزش ریالی موجود در صف فروش بالا باشد : چنانچه تصمیم به خرید سهم در صف فروش داشتید، به ارزش ریالی موجود در صف فروش توجه نمایید، وقتی که سهم صف فروش داشته باشد، ولی ارزش ریالی موجود در صف فروش بالا باشد، میتوانید اقدام به خرید در آن محدوده نمایید. به عنوان مثال اگر قیمت سهمی ۴۰۰ تومان باشد و آن سهم در صف فروش ۵۰ میلیونی قفل باشد ارزش ریالی در صف فروش آن حدودا ۲۰ میلیارد تومان است و با جمع شدن صف فروش های اینچنینی باید انتظار رشد سهم را داشته باشیم، چرا که جمع شدن اینگونه صف ها یعنی سفته بازی در سهم برای رشد قیمت در آینده.
  • ارزش ذاتی سهم بالاتر از قیمت بازاری آن باشد : در صورتی که تصمیم به خرید سهم در صف فروش دارید، در ابتدا باید بنیاد سهم را بررسی نمایید و اطمینان یابید که اتفاق منفی در نماد مورد نظر رخ نداده که منجر به کاهش ارزش ذاتی آن شده باشد، چنانچه سهم از نظر بنیادی در یک موقعیت خوب قرار داشته باشد و ارزش ذاتی آن هم بیشتر از ارزش بازاری آن باشد با تشخیص نواحی حمایتی اقدام به خرید سهم در صف فروش کنید.
  • خرید حقوقی و حمایت از سهم در ناحیه حمایتی : چنانچه تصمیم به خرید سهم در صف فروش دارید و سهم در کف تکنیکالی خود قرار داشته باشد و حقوقی در آن ناحیه شروع به خرید نماید، خرید حقوقی در این ناحیه نشان از رشد و حمایت از سهم خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که بخشی از پرتفوی خود را به این سهم اختصاص دهید به دلیل این که صرفا طبق یک تکنیک سهام شرکت را خریده اید و البته بهتر است در این شرایط  اقدام به خرید پله ای در سهم کنید.
  • توجه به شرایط کلی بازار بورس : برای خرید سهم در صف فروش وضعیت کلی بازار را در نظر بگیرید، وقتی که بازار به شدت هیجانی و قیمت ها هم در حال کاهش بودند تاکید زیادی برای خرید سهم در صف فروش نیست به این دلیل که هیجان بازار باعث کاهش قیمت سهم است حتی اگر آن سهم ارزش کافی برای خرید داشته باشد.

در پایان امیدوارم از این مقاله که به بیان چرایی خرید سهام در صف فروش پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد خرید و فروش سهام در بورس داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ بدم.

برای دوستانتان بفرستید: