برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید زمین برای سرمایه گذاری | کجا زمین بخریم؟

از دیرباز تاکنون خرید زمین برای سرمایه گذاری روی بورس بوده و هست و همچنان هم خواهد بود! البته با کم تر شدن زمین خالی و یا کلنگی برای سرمایه گذاری و یا ساخت و ساز در شهرهای بزرگ و حتی حاشیه شهرهای بزرگ، قیمت زمین در آینده با افزایش چشم گیرتری نیز مواجه خواهد شد، پس خرید زمین برای سرمایه گذاری همیشه سودآور است و یک سرمایه گذاری بلندمدت بسیار عالی و کم خطر در ایران به حساب می آید. البته که خرید زمین برای سرمایه گذاری به سرمایه زیادی مخصوص در کلانشهرها نیاز دارد و افرادی که سرمایه زیادی در اختیار دارند و قصد سرمایه گذاری طولانی مدت روی ملک و زمین را دارند، قطعا در آینده برد خواهند کرد ولی اینکه کجا زمین بخریم و یا بهترین جا برای سرمایه گذاری زمین کجاست را قصد داریم در این مطلب بصورت کاملا رایگان به شما عزیزان آموزش دهیم.

راهنمای خرید زمین برای سرمایه گذاری

در حالح اضر به علت کاهش ارزش پول، بسیاری از افراد به دنبال سرمایه ‌گذاری امن در حوزه‌ ای خاص می گردند. برخی از آن‌ ها به خرید سکه و طلا می‌ پردازند و بعضی دیگر خرید دلار و ارز را سودده می‌ دانند و برخی دیگر نیز به فکر خرید اتومبیل‌ و یا سرمایه گذاری در بورس هستند، ولی آمار نشان داده افرادی که در حوزه مسکن و ملک سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، معمولا افراد محتاط تر و هوشمندتری هستند، به خاطر این که ریسک پایین خرید زمین و ملک و همچنین سود قابل‌ توجه آن، می‌ تواند تا حد زیادی ارزش پول را حفظ کند. در این مقاله راهنمای خرید زمین برای سرمایه‌ گذاری را شرح خواهیم داد.

حتما بخوانید : بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ | ناگفته های بازار مسکن ایران


خرید زمین مناسب می‌ تواند تا حد زیادی شما را به سمت موفقیت بکشاند. امروزه عوامل کمی وجود دارد که می‌ تواند افزایش نرخ رشد اقتصاد، نرخ رشد سوددهی خرید ملک، زمین و مسکن را منفی کند. در ادامه شما را با مهم‌ ترین نکات در خصوص بهترین خرید زمین برای سرمایه‌ گذاری مناسب آشنا خواهیم کرد تا بتوانید دید خوبی برای سرمایه گذاری روی زمین و به صورت کلی حوزه مسکن پیدا کنید، پس همچنان همراه سایت کد بورسی بمانید.

خرید زمین و خانه کلنگی

یکی از تصمیمات خوبی که هر فرد می‌ تواند برای افزایش سرمایه خود اتخاذ کند، خرید خانه کلنگی و یا خرید زمین است. با خرید خانه کلنگی اصلا نیاز نیست که همان موقع شروع به ساخت یا فروش ملک کنید، بلکه می توانید در صورت قابل سکونت بودن ملک چند وقتی در آن زندگی کرده و در ادامه با خیال راحت تصمیم به ساخت و آپارتمان سازی در آن بگیرید. در این صورت هم به ارزش ملک تان افزوده خواهد شد و هم می توانید از طریق ساختن آپارتمان و فروش واحدهای آن سرمایه خود را چندین برابر نمایید.

ولی چنانچه پول کافی در اختیار داشته باشید، قادرید بلافاصله پس از خرید ملک شروع به ساخت و ساز نمایید و صاحب چندین واحد آپارتمان شوید و بعد از آن از طریق فروش یا اجاره آپارتمان ها، سرمایه خود را چندین برابر فرمایید ولی چنانچه در حال حاضر پول کافی در اختیار ندارید همان راه اول مناسب ترین گزینه برای شما خواهد بود، به خاطر این که هم زمان کافی برای پس انداز کردن پول و اقدام به ساخت کسب خواهید کرد و هم بدون دغدغه می توانید در فرصتی مناسب ساخت و ساز را آغاز کنید.

نکته‌ ای که باید حین خرید آپارتمان به آن توجه داشته باشید این است که آپارتمان های کوچکتر از ۶۰ متر و یا بزرگتر از ۱۲۰ متر نخرید، به این خاطر که تقاضای زیادی برای آن ها وجود ندارد. البته با توجه به گران شدن قیمت ملک، اگر ملک ۶۰ متری بخرید بسیار کم تر از ملک ۱۲۰ متری در زمان فروش با مشکل روبرو خواهید بود.

مزایا و معایب خرید زمین برای سرمایه گذاری

مزایا

امنیت در سرمایه‌ گذاری : وقتی که شما با خرید ملک، سرمایه‌ گذاری خود را آغاز می کنید، در واقع امنیت مالی شما تضمین شده است. این خرید در مقایسه با خرید سهام در بورس، ایمن‌ تر است و ریسک‌ پذیری کم تری دارد و لذا احتمال این که پول شما به هدر برود و یا از ارزش آن کاسته شود، به مراتب کم تر از سایر بازارهای مالی خواهد بود.

آسایش، امنیت و رفاه بیشتر : یکی از حائز اهمیت ترین مزایایی که سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات برای شما به ارمغان می آورد، آسایش و رفاه بیشتر است. این نوع سرمایه‌ گذاری، بیشتر برای طبقه متوسط و اقشار کم درآمد در جامعه پیشنهاد می شود، به خاطر این که که به تدریج می‌ توانند بر سرمایه خود اضافه کنند. دقیقا شبیه آن چیزی که اقشار پردرآمد جامعه، ملکی را برای فرزندان خود خریداری می‌کنند تا در موقع لزوم بتوانند از آن استفاده نمایند.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در املاک | ۶ گام طلایی و کلیدی در سرمایه گذاری ملک و املاک


عدم کلاهبرداری : سرمایه‌ گذاری در زمین و به صورت کلی املاک، گرفتار شدن در مشکلات کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه را به دنبال نخواهد داشت. هرچند این امکان وجود دارد که تقلب در معاملات املاک و مستغلات وجود داشته باشد، ولی چنانچه بر اساس اصول و قوانین خرید و فروش ملک و با کمک یک مشاور املاک با تجربه معاملات را انجام دهید، بی تردید یک سرمایه‌ گذاری مطمئن را انجام داده اید.

یک جریان نقدی ثابت : سرمایه‌ گذاری در املاک، یک جریان نقدی برای شما ایجاد خواهد کرد. این جریان پول ثابت، به صورت ماهانه تامین خواهد شد. برخی از املاک و مستغلات برای افزایش سرمایه، نیازمند گذر زمان هستند تا بتوانید از فروش آن‌ ها پول خوبی کسب کنید.

معایب

رسیدگی و نظارت : یکی از حائز اهمیت ترین مشکلاتی که در سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات وجود دارد، نظارت و رسیدگی همه ‌جانبه به ملک است. چنانچه شما یک ویلا خانه یا زمین را خریداری کنید، در ۲۴ ساعت شبانه روز باید آماده باشید هرگونه مشکلاتی که بر این ملک ایجاد می شود را برطرف نمایید. مشکلاتی مثل لوله‌ های فاضلاب، نشت گاز، شکایت همسایگان، بازسازی بخشی از ساختمان، مدیریت هزینه‌ های انرژی و مواردی از این دست همه نمونه‌ هایی از این اقدامات هستند که همه هزینه بر هستند و هم نیاز به صرف هزینه دارند.

ارزش املاک و مستغلات : وقتی که با خرید یک زمین، سرمایه‌ گذاری می‌ کنید، می بایست پیش‌ بینی کنید که نرخ تورم در آن منطقه چگونه بر ارزش ملک شما تاثیر می‌ گذارد. چنانچه شرایط اقتصادی و بازار املاک، سخت تر باشد، شاید به سختی بتوانید از ملک خود بهره‌ برداری فرمایید.

هزینه‌ های جانبی : یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌ گذاری در زمین، پرداخت عوارض شهرداری یا مالیات به صورت ماهانه است. چنانچه شما مالک یک ملک باشید، در هر ماه باید هزینه مالیات، تعمیرات و نگهداری، بیمه، آب و برق و هزینه های اینچنینی را بپردازید، لذا قسمتی از درآمد شما صرف این هزینه‌ های جانبی خواهد شد. هرچند این امکان وجود دارد که در کوتاه مدت به نظر شما هزینه‌ های اضافی باشند، ولی در طولانی مدت، به نفع ساختمان هستند.

در ادامه ۳ نکته مهم برای خرید ملک در ایران را بررسی کرده ایم که باید حتما در نظر داشته باشید :

۱) میزان سودآوری

میزان سود در هر کدام از انتخاب‌ های موجود به عوامل گوناگونی بستگی دارد و نمی‌ توان رقم دقیق و قطعی در خصوص این مورد بیان کرد، ولی به صورت کلی می‌ توان سود خرید زمین‌ در یک بازه زمانی ۱۰ ساله را چیزی در حدود ۱۵۰۰ درصد در نظر گرفت. میزان سود در خرید و ساخت زمین‌ های درون شهری هم بسیار متفاوت است. اگرچه بعضی مواقع امکان دارد به دلیل اشتباه در خرید، حتی سودی به دست نیاورید، ولی سود معقول در این زمینه را می‌ توان در بدترین شرایط حدود ۳۰ درصد و در شرایط ایده‌ آل حدود ۲۰۰ درصد در نظر گرفت.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ در ایران چیست؟


البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که سود اصلی در ساخت و ساز زمانی به دست می آید که پروسه خرید زمین، ساخت و فروش به صورت مکرر تکرار شود، به این ترتیب شما از سرمایه گذاری خود، سود مرکب کسب خواهید کرد. در نهایت اینکه کجا زمین بخریم؟ سراغ زمین‌ های ذخیره شهری برویم یا با خرید ملک کلنگی و زمین‌ ها درون شهری به ساخت ساز روی آوریم، به خود شما، توقعی که از سرمایه گذاری در بازار ملک دارید، توانایی‌ ها و سرمایه‌ ای که در اختیار دارید بستگی خواهد داشت و هیچ الگوی سودآوری مشخص و از پیش تعیین شده ای برای آن وجود ندارد.

۲) بازه زمانی بازگشت سرمایه

سرمایه گذاری روی زمین رویکردی بلندمدت است و کسب سود از خرید و ساخت و ساز در زمین‌ های درون شهری، رویکردی کوتاه مدت محسوب می شود. بازه برگشت سرمایه در خرید زمین‌ های درون شهری، ساخت و فروش آن چیزی حدود ۱ سال و نیم تا ۲ سال طول می کشد و این در حالی است که این زمان برای زمین‌ های ذخیره شهری می‌ تواند ۱۰ ساله باشد. البته تصمیم‌ گیری در این خصوص تنها به همین عامل بستگی نخواهد داشت.

۳) تخصص، پیچیدگی و دردسرها

چنانچه قصد دارید در زمان کم تری به سود دست پیدا کنید، باید به دردسرها و پیچیدگی ساخت و ساز و همین طور فروش ملک توجه نمایید. هم ساخت و ساز و هم فروش ملک، مواردی هستند که به تخصص و تجربه نیاز دارند، ولی برای کسب سود در خرید زمین‌ های ذخیره شهری، تنها می بایست زمان خرید و زمان مناسب برای فروش را متوجه شوید، لذا نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ساخت و ساز و فروش کار چندان ساده ای نخواهد بود.

راهکارهای درآمدزایی از زمین در ایران

  1. تغییر کاربری زمین برای استفاده بیشتر : همان طور که احتمالا می دانید، با تغییر کاربری زمین می توانید ارزش آن را افزایش دهید. برای مثال چنانچه متراژ زیادی از زمین کشاورزی خریداری کردید و موفق به تغییر کاربری آن به زمین مسکونی توسعه یافته شدید، ارزش زمین به صورت چشم گیری زیاد خواهد شد.
  2. نگهداری زمین در بلند مدت : یکی از مرسوم ترین استراتژی های سرمایه گذاری زمین، نگهداری آن برای بلندمدت و فروش آن با افزایش قیمت است. چنانچه توسعه ای پیرامون زمین خریداری شده شما انجام شود، قیمت آن به صورت صعودی افزایش می یابد. هرچقدر توسعه و آبادی به زمین شما نزدیکتر باشد، ارزش آن مضاعف می شود. حتی اگر کار خاصی در زمینتان انجام ندهید!
  3. اجاره دادن زمین : به صورت معمول از این روش کسب درآمد بعد از خرید زمین چشم پوشی می شود. زمین های روستایی را می توان به کشاورزان یا دامداران اجاره داد و از این طریق کسب درآمد کرد.
  4. بهبود زمین : ساخت و ساز در زمین باعث افزایش قیمت آن می شود. حال ساخت یک منزل مسکونی باشد یا احداث یک ملک تجاری کوچک. یکی از روش های اصلی کسب درآمد از سرمایه گذاری زمین تبدیل و بهبود زمین خام و توسعه نیافته به زمینی توسعه یافته است. حتی ایجاد امتیاز آب، برق، گاز و اضافه کردن یک جاده خاکی از مسیر اصلی به زمین، قیمت آن را افزایش داده و زمین را در دسترس قرار می دهد.

خرید زمین بهتر است یا آپارتمان؟

بررسی این امر که خرید زمین بهتر است یا آپارتمان به بررسی جوانب گوناگون این موضوع بستگی دارد که از جمله آن می توان به شرایط مالی و بودجه فرد، موقعیت مکانی، نوع خانه و یا زمین اشاره داشت. خریدار و یا سرمایه گذار اگر با قصد داشتن سرپناه و همچنین سرمایه گذاری وارد این بازار شود تکلیف معلوم بوده و حتما سراغ گزینه های مربوط به خرید خانه می رود، ولی چنانچه در این بین تنها قصد سرمایه گذاری داشته باشد و با هدف افزایش سرمایه وارد بازار مسکن شود، باید موارد بیشتری را مورد بررسی قرار داد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

بهترین زمین برای سرمایه گذاری

در سال های اخیر همواره شاهد رشد قیمت زمین و خانه هر دو بوده ایم ولی رشد زمین در مقایسه با خانه شرایط بهتری داشته است و در واقع رشد بالاتری را تجربه کرده است و حتی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رشد قیمت خانه ها، که در این چندساله شاهد آن بوده ایم، از رشد قیمت زمین نشات گرفته و دلیل اصلی گران خانه ها، افزایش شدید قیمت زمین بوده است. بنابراین چنانچه با این دید تصمیم به خرید بگیریم، خواهیم دید که زمین گزینه مناسب تری است ولی نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، تغییر نوع نگرش مردم نسبت به خانه و سکونت در آن است.

از آنجایی که امروزه تمایل مردم به سکونت در مرکز شهر و آپارتمان نشینی افزایش یافته است، تمایل به خرید خانه بیشتر شده و با افزایش تقاضا در این بخش، شاهد تاثیر این موضوع بر الگوی رشد قیمت خانه و زمین نیز هستیم و این امر به سود خانه و جلب سرمایه ها خواهد بود. با این وجود آپارتمان ها بسته به موقعیت مکانی، طراحی و نوع معماری، امکانات و دسترسی ها ازین تغییر قیمت سهم می برند و هر چقدر موارد گفته شده از ایده آل های مردم برای زندگی فاصله داشته باشد، این افزایش قیمت کم تر خواهد بود. علاوه بر این آپارتمان هایی که در برج های بلند با تعداد واحد زیاد قرار دارند نیز رشد مناسبی ندارد، به این خاطر که از قدرالسهم کم تری بهره خواهند برد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در شهر جدید پردیس + راهنمای رایگان


ولی نکته ای دیگر در مورد خرید خانه این است که با گذشت زمان عمر خانه افزایش یافته و این امر تاثیری عکس بر قیمت آن خواهد داشت. به عبارت دیگر با گذشت زمان چون عمر خانه افزایش می یابد شاهد کاهش قیمت آن در مقایسه با زمین هستیم و با توجه به رکود در بازار مسکن نمی توان سود چندان مناسبی را برای آن در نظر گرفت که این نیز نکته ای قابل توجه است که سرمایه گذاری بر روی خانه، برای مدت طولانی را رد کرده و در مقایسه با زمین مناسب نمی دانیم.

در این بین نکته حائز اهمیت دیگر این است که چنانچه سرمایه شما به شکلی است که توانایی ساخت و ساز را دارید و یا اگر علاوه بر این، خانه یا ملک دیگری داشته و قصد خرید مجدد دارید، زمین در مقایسه با خرید خانه گزینه مناسب تری برای شما عزیزان خواهد بود، ولی همچنین باید در نظر گرفت که چنانچه در کوتاه مدت قصد فروش زمین خود را داشته باشید، در قیاس با خانه خرید و فروش آن روند کند تری دارد و به بیان دیگر سخت تر از خانه و یا آپارتمان به فروش خواهد رسید که این نکته ای منفی برای زمین محسوب می شود ولی در مجموع می توان سرمایه گذاری بر روی زمین را برای بلندمدت مناسب دانستف به خاطر این که همیشه شاهد این افزایش قیمت و سودآوری با وجود رکود در بازار مسکن بوده ایم و در ادامه نیز خواهیم بود.

نکات مربوط به سرمایه گذاری در حوزه مسکن 

شاید مهم ترین نکته ای که در زمان خرید زمین باید به آن توجه داشته باشید، توانایی پرداخت هزینه های مربوط به آن است. به صورتی که بخش زیادی از مبلغ مربوطه را بصورت نقد در دست داشته و برای بخش اندکی روی اقساط وام های مربوطه حساب کرده باشید تا با قرض و بدهی وارد این بازار نشوید، به خاطر این که در این صورت علاوه بر فشار روانی احتمال فشار هزینه های زندگی بالا می رود. در این بین داشتن شرایط اولیه و رعایت نکات زیر به شما کمک می کند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری نمایید :

  • موقعیت ملک و زمین را بررسی نمایید.
  • برای ورود به این بازار پول نقد داشته باشید.
  • به قدمت ساختمان و طراحی آن توجه نمایید.
  • هزینه های جانبی را نیز در زمان خرید در نظر داشته باشید.
  • آینده نگری داشته باشید و رشد منطقه را نیز حتما در نظر بگیرید.
  • از خرید زمین مورد دار (موقوفی، وکالتی، بدون سند) خودداری نمایید.
  • با صبر و حوصله شرایط بازار را بررسی و در زمان مناسب اقدام به خرید فرمایید.
  • در مورد طرح های عمرانی که از طرف شهرداری احتمال انجام  آن می رود، تحقیق نمایید.
  • قبل از اقدام به خرید زمین یا آپارتمان ابتدا تحقیق کنید تا اطلاعات کافی از این بازار داشته باشید.
  • به سهولت فروش زمین و یا اجاره دادن زمین های کشاورزی و امکاناتی مانند آب، برق، گاز و تلفن توجه فرمایید.

همانطور که در ابتدای مطلب قولش را داده بودیم، تمامی نکات درباره خرید زمین برای سرمایه گذاری را توضیح دادیم.

همچنین اگر به حوزه مسکن علاقه دارید، مطلب فروش متری مسکن در بورس را به هیچ عنوان از دست ندهید.

از نظر شما خرید زمین برای سرمایه گذاری در ایران مناسب و سودآور است؟

برای دوستانتان بفرستید: