Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
ثبت نام در سجام چه فایده ای برای ما دارد؟ - کد بورسی فایده سجام چیست؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ثبت نام در سجام چه فایده ای برای ما دارد؟

فایده ثبت نام سجامشاید برای شما هم سوال باشد اصلا ثبت نام سجام برای من در آینده چه فایده دارد شاید بد نباشد ابتدا این تصویر را مرور کنید تا توضیحات بیشتری بدهم.
سجام یک طرح جامع است که با بزرگ‌تر شده جامعه بورسی نیازش بیش از پیش احساس خواهد شد.
ابتدا عرض کنم ثبت نام سجام صرفا پر کردن چند بخش روی سایت سپرده گذاری مرکزی و پرداخت ۱۰هزار تومان نیست.
بلکه این فرایند تا زمانی که احراز هویت نشده اید و کد ۱۰رقمی برایتان ارسال نشده هنوز ثبت نام تکمیل نشده و شما سجامی محسوب نمی شود.

 

حالا وقتی احراز هویت شدید و به نوعی تصویر چهره شما در سیستم به همراه امضا و اثر انگشتتان ثبت شد تازه شما به این جمع پیوسته اید.

 

شما بعد از احراز هویت شدن در سجام و گذشت چند روز از دریافت کد ۱۰رقمی خود می تواند به سایت ddn.csdiran.com مراجعه کرده و با وارد کرد کد ملی خود از صفحه اختصاصی که به نام خود شماست در این سایت استفاده کنید (البته اگر احراز هویت نشده باشید شما را به عنوان یک سجامی نخواهد پذیرفت)در این بخش از همین الان برای شما خدماتی در حال ارایه شدن است که به مرور افزایش هم خواهد یافت.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سهامی را در کارگزاری خریده باشید (افرادی که چند کارگزاری تغییر داده اند گاها این مشکل را دارند)واین سهام از کارگزاری فعلی شما به جایی دیگر منتقل شده باشد و‌شما ندانید کجاست.
یا فرضا قبلا در افزایش سرمایه سهمی شرکت کرده اید و‌ قبل از ثبت افزایش سرمایه سهام اصلی را فروخته اید وبعدها یادتان رفته اصلا چنین سهمی داشته اید و سهام حاصل از افزایش سرمایه را فراموش کرده باشید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (که برای افراد احراز هویت شده سجامی فقط قابل استفاده است )یکی از کارهایش رفع این مشکل است.
شما زمانی که به این قسمت رجوع میکنید.
تمام دارایی های سهامی خود را آنجا مشاهده میکنید اصلا مهم نیست آنها را چه زمانی خریده باشید و از کدام کارگزاری
قبلا خریده باشید ،فقط به شرط آنکه هنوز آن را نفروخته باشید.
دارایی سهام و حق تقدم شما آنجا قابل رویه است.
در کنار اسم سهم و‌تعداد دارایی شما نوشته شده است آن سهم الان نزد کدام کارگزاری قرار دارد و شما می‌توانید در کجا دنبالش بگردید.

شاید گاها برای شما هم پیش آمده باشد بعد از مدتی از خدماتی که کارگزاری فعلیتان به شما می‌دهد راضی نباشید!
آنلاینش قطعی زیاد داشته باشد!
سایتش مدام مشکل داشته باشد!
یا اصلا جوابگویی پرسنلشان برایتان رضایت بخش نباشد!

‌‌و قصد کنید کارگزاری خود را تغییر داده ‌‌و به کارگزاری دیگری نقل مکان کنید!
طبیعتا ابتدا فرم های کارگزاری جدید را پر کرده و بعد تایید هویت شده و مشتری کارگزاری جدید می شوید.

(در آینده قرار است این قسمت تایید هویت توسط کارگزار جدید هم برداشته شود و شما در تغییر کارگزاری خود دیگر نیاز به تایید هویت هم نداشته باشیدو ‌‌همان احراز سجام کفایت کند اما چون هنوز عده زیادی احراز هویت سجام را انجام نداده اند این بخش فعلا فعال نیست)

حالا وقتی در کارگزاری جدید ثبت نام کردیدنیاز است دارایی سهامتان از کارگزاری قبلی که از آن راضی نیستید را به کارگزاری جدید منتقل کنید، برای این کار شما باید سند سهمهایی که قصد انتقالشان را دارید از کارگزاری قبلی منتقل کنید به کارگزاری جدید تا بر روی آنلاین جدیدتان قابل معامله باشد.

راه سنتی مراجعه حضوری به کارگزاری بود که مشکلات زیادی داشت
اما شما زمانی که سجامی شده باشید در همان صفحه مربوط به خودتان در درگاه ذینفعان بازار سرمایه کنار اسم سهمهایتان فایل سند سهمهایتان هم موجود است
که با دانلود این فایل و ارایه آنها به کارگزار جدید به راحتی کار نقل و انتقال خود را نیز انجام داده اید ‌و دیگر نیازی به گرفتن برگه سهمها با مراجعه حضوری ندارید.

یک نکته شاید جالب باشد

برخی کارگزاری ها بدون ارایه برگه سهم حاضرند برای شما تغییر ناظر بزنند
این کار تخلف است
اینکه چند کارگزاری خاص الان دارند این کار را میکنند و‌تخلف میکنند دلیل نمی شود توقع داشته باشیم همه کارگزاری ها تخلف کنند، من دارم روال ساده  و‌قانون را می گویم!

شما در زمان ثبت نام سجام شماره حساب خود را درج کرده اید/قرار است بعدها که این سامانه همگانی شد.
سود تقسیمی در مجامع در تاریخ مقررشان و پول حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده و‌کلا هرگونه وجه نقدی که قرار است شما دریافت کنید به عنوان مطالبات شما محسوب شود را از این طریق به حسابتان واریز کنند.

اگر دقت کنید الان برای دریافت این موارد مشکلات بسیار زیادی وجود داردو ‌شما برای دریافت هر کدام از این موارد باید پیگیری های مداوم و‌زیادی داشته باشید و‌برای هر سهام با آن شرکت تا گرفتن مطالبات خود کلی کلنجار بروید و یا به بانک‌های متنوع مراجعه کنید یا برای هر شرکت جداگانه شماره حساب و‌مشخصاتتان را فکس یا ارسال کنید و …

اما زمانی که ثبت نام سجام را تعداد زیادی از سهامداران انجام دهند و احراز هویت شده باشند احتمالا کم کم شرکت‌ها هم برای کم کردن اصطکاک بین خود و سهامدارانشان ،شروع به واریز مبالغ از طریق سامانه سجام به شماره حساب های ثبت شده سهامداران خواهند کرد
و این اتفاق به مرور در آینده رخ خواهد داد ولی لازمه آن این است شما سجام را ثبت نام و‌احراز شده باشید.

 

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نام سپ
به عنوان اولین شرکت در این موضوع اقدام به پرداخت سود مجمع خود به حساب ثبت شده در سجام سهامدارانش کرد تا شروع کننده یک اقدام عالی باشد.

شما وقتی در مجمع افزایش سرمایه از محل آورده نقدی شرکت میکنید برای شما گواهی حق استفاده از سهام جدید در قالب حق تقدم صادر می شود.
شرکت‌ها اصولا این گواهی ها را در قالب یک نسخه چاپی برای سهامداران به آدرسشان ارسال میکنند.
تا آن سهامدار اطلاعات دقیق تری از میزان مطالبات خود نزدشرکت و مبلغی که برای تبدیل به سهم شدن این حق تقدم ها لازم است آن سهامدار واریز کند داشته باشند.

اما مشروط بر اینکه آدرسی از آن سهامدار در اختیار داشته باشند.
سجام به شرکت‌ها این کمک را میکند که آخرین آدرس سهامداران را که توسط خود سهامدار وارد شده را داشته باشند.
وبه سهامداران این امکان را می‌دهد که اگر تغییراتی در آدرس محل سکونتشان رخ داد با ویرایش آن در سامانه سجام بتوانند این‌ مسیر را براحتی خودشان برای شرکت مورد نظر فراهم کرده باشند.

برای استفاده از درگاه ذینفعان بازار سرمایه اگر سجام را ثبت نام کرده ‌‌و احراز هویت هم شده اید از این مسیر می توانید پیش بروید.


توجه: در صورتی که از کارگزاری آگاه و از طریق لینک زیر ثبت نام کنید فقط یک بار نیاز به پر کردن فرم خواهد بود و ثبت نام سجام نیز برای شما رایگان انجام خواهد شد (در غیر این صورت باید ۱۵ هزار تومان بابت ثبت نام در سجام پرداخت کنید):

دریافت کد بورسی و ثبت نام سجام رایگان

تلفن پشتیبانی سامانه سجام: ۰۲۱۶۴۶۱


البته این تازه ابتدای یک راه بزرگ است!

اما امیدوارم توانسته باشم با همین چند مطلب به شما کمک کرده باشم که بتوانید براحتی از امکانات این سامانه مطلع شده و استفاده کنید گفتنی است اطلاعات درگاه ذینفعان بازار سرمایه هر روز صبح بروز می شود ‌‌و معاملات امروز شما فردا صبح آنجا ثبت شده و دارایی واقعی شما قابل مشاهده است.

اگر فکر میکنید نشر این مطالب می تواند به بالا رفتن اطلاعات بقیه سهامداران کمک کند.
این مطالب را برایشان ارسال کنید!

مطلب از مهدی ساسانی

برای دوستانتان بفرستید: