برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت فیوچرز و مارجین به زبان ساده

آیا می دانید تفاوت فیوچرز و مارجین چیست؟ به بیان ساده از جمله فرصت های خوب سودآوری، معاملات مارجین و فیوچرز در بازارهای جهانی هستند که در صرافی های گوناگونی می توان آن ها را در دستور کار قرار داد. اما این معامله ها چه ویژگی هایی دارند که فرصت های خوب سرمایه گذاری به حساب می آیند؟ آیا تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین محسوس است یا خیر؟ لذا اگر دوست دارید همه چیز را درباره معاملات فیوچرز و معاملات مارجین و همچنین تفاوت فیوچرز و مارجین یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمای شما عزیزان خواهد بود.

تفاوت فیوچرز و مارجین

در بیشتر صرافی ها مثل بایننس هر دوی این معاملات وجود دارند، ولی باید در نظر داشته باشید که در قراردادهای آتی یا همان فیوچرز شما قادرید اهرم ها را مورد استفاده قرار دهید. اهرم بدین معناست که وقتی به عنوان مثال برای معامله ای از اهرم ۳ بهره می گیرید، در صورتی که سود حاصل شد، سود شما ۳ برابر می شود و تحت شرایطی هم که ضرر کنید، به همان نسبت که قرار بوده سود کنید، بیشتر متضرر خواهید شد. این ضرر تا حدی است که امکان دارد کل سرمایه خود از دست بدهید، ولی در معامله های مارجین تنها توانایی این را دارید که با توجه به دارایی مود، مقداری هم دارایی در دوره معینی قرض بگیرید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در ادامه و پس از پایان دوره هم می بایست قرض خود را با سودی که پیش از این تعیین شده بود، بپردازید. بنابراین امکان استفاده از اهرم ها در این جا وجود ندارد. ولی باید در نظر داشت که در برخی صرافی ها نیز در معاملات مارجین از اهرم استفاده می نمایند. البته این امکان در صرافی هایی فراهم است که معاملات فیوچرز در آن ها قابل انجام نیست. یعنی در صرافی هایی که دیگر معاملات فیوچرز در آن ها وجود ندارند استفاده از اهرم برای معاملات مارجین هم فعال است. تفاوت دیگر این دو معامله در این است که در فیوچرز، قرارداد هر وقتی که طرفین بخواهند بسته می شود و هیچ محدودیت زمانی برای آن وجود ندارد.

منظور از معاملات مارجین چیست؟

آن نوعی خرید و فروش دارایی است که سرمایه آن توسط شخص ثالث فراهم می شود. در این جا معامله گر می بایست به شکلی حدس بزند تا با سودی که کسب می کند نیز وام گرفته شده را تسویه کند و هم کارمزد آن را پرداخت نماید. لذا معامله گر می تواند با نداشتن سرمایه هم برای سرمایه گذاری اقدام کرده و از این طریق درآمد کسب کند.

البته این را هم باید در نظر داشت که مطمئنا وی باید معاملات خود را به صورتی انجام دهد که بتواند در کنار کسب سود، قرض خود را نیز پرداخت نماید. این معامله دو زیر مجموعه دارد؛ یکی از آن ها بازار نقدی و دیگری مبادله مشتقات می باشد. در بازار نقدی مبلغ های قرضی بایستی فورا پس از اتمام معامله از طریق صرافی ها پرداخت شود. در مبادله مشتقات هم احتیاجی نیست شما وام دریافت کنید یا به دارایی خود دست بزنید. البته باید توجه داشته باشید که بستن این نوع قرادادها شرایطی را نیز می طلبد و زمان این قراردادها نیز به صورت کامل از قبل تعیین شده است.

معاملات مارجین در حوزه ارزهای دیجیتالی چگونه کار می کنند؟

معاملات مارجین به شکلی است که پولی که از فردی به عنوان وام و یا قرض گرفته می شود تا شما قادر شوید از آن در راستای خرید و معامله رمزارزها استفاده نمایید تا در نهایت با آن سود به مراتب بالاتری کسب کنید که این می تواند افزایش یا کاهش دارایی شما را به دنبال داشته باشد؛ این معاملات برای افراد زیادی می تواند مناسب باشد، چرا که به منظور سرمایه گذاری در رمزارزها به علت نوسانات قیمتی که دارند، نباید کل سرمایه خود را به آن بازار اختصاص دهید.

حتما بخوانید : معامله مارجین چیست و چطور کار میکند؟


همچنین این امکان وجود دارد که بعضی افراد نتوانند مقدار سرمایه کافی به منظور سرمایه گذاری در رمزارزها را فراهم نمایند و سرمایه خود را در تجارت فعلی خود احتیاج داشته باشند؛ بسیاری از تریدرهایی که از رمزارزها استفاده می کنند، دریافته اند که معاملات مارجین می تواند در صنعت رمزارزها کاربردهای فراوانی داشته باشد.

مزایای معاملات مارجین

استفاده از اهرم مهم ترین مزیت این نوع معامله به حساب می آید؛ تریدران بایننس قادرند پوزیشن‌ های معاملاتی بزرگتری به نسبت سرمایه اصلی خود باز کرده و میزان سودشان را افزایش دهند. دستیابی سریع تر به اهداف سودآوری مزیت دیگر این نوع معاملات است؛ معاملات مارجین به اهداف مالی در معاملات دست یابید که در حالت عادی برای شما غیرقابل باور بود، در حالی که دستیابی به چنین اهدافی با داشتن سرمایه ناچیز امکان پذیر نخواهد بود.

معایب معاملات مارجین

هرچند اهرم می‌ تواند به تریدرها کمک کند تا به اهداف معاملاتی خود با سرعت بسیار بالایی دست پیدا کنند، ولی با این وجود این ابزار می تواند یک شمشیر دو لبه باشد که تریدرها را تا آنجا که امکان دارد از هدف هایشان دور کند. تریدرهای بازار ارزهای دیجیتالی لزوما نمی‌ دانند از چه مقدار اهرم استفاده کنند و غالبا از این فرصت درخشان استفاده نادرست می کنند. بنابراین آن ها شدیدا ضرر می کنند و مجبور به پرداخت کارمزد‌ها و هزینه‌ های اضافی خواهند شد. بنابراین این را در خاطر داشته باشید که هر چقدر میزان اهرمی که در معاملات استفاده می‌کنید بیشتر باشد، احتمال لیکوید شدن حساب‌ شما نیز به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد.

منظور از معاملات فیوچرز چیست؟

منظور از معاملات فیوچرز همان معامله آتی است که قراردادی است که ببر اساس توافق طرفین، دارایی مشخصی در زمان تعیین شده ای با قیمت معین مورد معامله قرار می گیرد. در این قرارداد دو طرفه آتی به منظور فروش الزامی به در اختیار گرفتن دارایی ای نخواهد بود، بلکه تنها بایستی بر اساس قرارداد، قیمت دارایی تعیین شده باشد. برای مثال قرارداد فیوچرز برای یک دارایی روی قیمت مشخصی بسته خواهد شد. بر اساس این قرارداد یک دارایی در زمان معینی، به عنوان مثال ۴ ماه آینده با قیمت معین شده رد و بدل می شود، لذا همان ابتدا، دارایی مورد معامله قرار نخواهد گرفت.

حتما بخوانید : نحوه ترید ارزهای دیجیتال + نکات شگفت انگیر معامله رمزارزها


به همین خاطر وقتی که زمان سررسید قرارداد برسد، هر دو طرف بایستی مفاد وارد شده در آن را رعایت نمایند. در فیوچرز، مبادله ای در آن لحظه انجام نمی شود، از همین روی در آن از اصطلاحات Long و Short به منظور سفارش مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که Long سفارش خرید است. در این جا خریدار بایستی تعهد دهد که دارایی معینی با قیمت مشخصی که در قرارداد آمده، در همان زمان سررسید مشخص، خریداری کند. Short نیز سفارش فروش می باشد که در این جا فروشنده می بایست تعهد دهد که دارایی معینی با قیمت مشخصی در زمان سررسید مشخص، بفروشد.

تفاوت معاملات مارجین و فیوچرز در بایننس

تا به اینجا متوجه شدید که معاملات مارجین نوعی معامله دارایی است که سرمایه آن توسط شخص ثالث فراهم می شود. می توان گفت که تفاوت معاملات فوق هم در این است که اولا در فیوچرز، قرارداد هر زمانی که طرفین بخواهند بسته خواهد شد و هیچ محدودیت زمانی ای برای آن در نظر نگرفته اند. ثانیا در صرافی هایی که هر دوی این معاملات را دارند، در پلتفرم فیوچرز قادرید از اهرم تا حدود ۱۲۵ هم استفاده نمایید. اهرم ها ضمن این که سوددهی بالاتری دارند، در صورت ضرر نیز ضررهای به مراتب بیشتری به بار خواهند آورد.

تفاوت مارجین در معاملات فیوچرز بایننس هم بدین صورت است که برای حساب مارجین دو حالت Cross و Isolated در نظر گرفته شده است. انتخاب حالت Isolated پیش از انجام هر پوزیشنی به نفع شما خواهد بود، چرا که در صورت ضرر به کل حساب مارجین شما لطمه ای وارد نخواهد شد. در انتهای این بخش نیز باید گفت که معاملات فوق ضمن سوددهی می توانند خطرناک نیز باشند، بنابراین حتما بحث آموزش آن ها را جدی بگیرید و حتی سرمایه مازاد خود را بدون آگاهی در این گونه بازارهای ریسکی، به خطر نیندازید. در بخش بعدی خواهیم گفت که به صورت کلی فیوچرز بهتر است یا مارجین؛

فیوچرز یا مارجین؛ کدام یک بهتر است؟

معاملات مارجین بایننس برای آن دسته از تریدرهایی که سرمایه کافی به منظور آغاز معامله را در اختیار ندارند، گزینه مناسبی به حساب می آید. از طرفی به نظر می آید فیوچرز بایننس برای تریدرهایی که موجودی حساب بالاتری دارند، مناسب تر است. در جریان فهمیدن این که کدام رویکرد معاملاتی برای شما می تواند مناسب تر باشد، باید این را در نظر داشته باشید که انتخاب بازارتان باید مطابق با اندازه سهام، تجربه‌ تان از دیگر پلتفرم‌ های معاملات سنتی و نوع معامله‌ گر که قصد دارید به آن تبدیل شوید، باشد.

نکات مهم درباره تفاوت معامله فیوچرز و مارجین

  1. جالب است بدانید که هر دو از نظر فنی موقعیت‌ های مشابهی دارند. در معاملات مارجین، شما مارجین خاصی را وارد می نمایید و در ادامه کارگزار موجودی را تامین خواهد کرد. معمولا مارجین در حدود ۲۰ الی ۲۵ است که موجودی به وسیله کارگزار تامین خواهد شد. در صورت معاملات فیوچرز، مارجین شما در حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد ارزش سهام است و فیوچرز که در اختیار دارید مشتق موقعیت سهام می باشد.
  2. در معاملات فیوچرز فقط دو طرف وجود دارد؛ خریدار فیوچرز و فروشنده فیوچرز. اما معاملات مارجین، معامله‌ ای سه جانبه است که با سرمایه گذار مورد معامله قرار می گیرد. بودجه مارجین را نیز به قسمتی از معامله تبدیل می نماید. به صورت معمول نهاد تامین مالی یک شرکت گروه کارگزار می باشد.
  3. زمانی که موقعیت فیوچرز به سطوح ریسکی تر نزدیک می شود، یعنی مشتری توانایی دریافت مارجین MTM را ندارد، کارگزار مجاز است موقعیت آینده را ببندد و ضرر و زیان را به حساب مشتری بستاند.
  4. در معاملات مارجین این شمایید که مالک قانونی سهام به حساب می آیید، لذا هر گونه اقدام شرکتی به صورت سود سهام، حقوق و پاداش به شما تعلق خواهد گرفت. شما به عنوان یک سهامدار هم مثل هر سهامدار دیگری حق رای دارید. از طرفی دارنده موقعیت فیوچرز تنها نگاهی به جهت سهام دارد و به همین خاطر حق اقدامات شرکت یا حق رای را نخواهد داشت.
  5. تفاوت حائز اهمیتی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که زمانی که برای کمک مالی مارجین انتخاب می‌ کنید، سود مبلغ بودجه را می پردازید. برعکس، زمانی که شما معاملات فیوچرز را انتخاب می‌ کنید، هیچ سودی به وسیله شما قابل پرداخت نخواهد بود. معمولا زمانی که تصمیم گیری می کنید موقعیت خود را به سری بعدی تغییر دهید، به صورت غیر مستقیم سود می پردازید. هزینه بازپرداخت چیزی جز بازتاب هزینه بهره قابل پرداخت به وسیله وام گیرنده نخواهد بود.
  6. معاملات مارجین از نظر دوره‌ ای که می‌ توان موقعیت را به جلو برد، از یک مزیت برخوردار است؛ معاملات فیوچرز حداکثر به ۳ ماه محدود خواهد شد. به صورت معمول تنها معاملات فیوچرز ماه جاری به اندازه کافی نقدینگی دارند، به همین خاطر چنانچه شما می خواهید موقعیت را برای بلندمدت تر پیش ببرید، امکان دارد معاملات مارجین گزینه مناسب تری به حساب آید، چرا که معاملات فیوچرز به صورت معمول هزینه بالاتری را به شکل هزینه های گردانندگی به دنبال خواهد داشت.
  7. مزیت دیگری که معاملات مارجین به نسبت معاملات فیوچرز دارد این است که حداقل اندازه بلیط برای بودجه مارجین وجود ندارد. مثلا در معاملات فیوچرز، مقدار اولیه لات شما ۵/۵ روپیه است و امکان دارد که SEBI برای محافظت از منافع سرمایه گذاران خرد، کمی سخت گیر تر باشد، لذا معاملات مارجین این امکان را در اختیار مشتریان قرار می دهد تا موقعیت‌ های بسیار کوچک تری را از طریق اهرم نیرو کسب کنند.
  8. در لیست سهام موجود در معاملات مارجین در قیاس با معاملات فیوچرز تفاوت هایی دیده می شود؛ تنظیم کننده مجاز به معاملات فیوچرز تنها در سهامی است که معیارهای اساسی سوددهی، سوابق و نقدینگی را دارند. به منظور ایمنی و پایداری، بیشتر کارگزاران می خواهند که لیست سهام مارجین بسیار محدود و محافظه کار را حفظ نمایند. برخلاف بازار معاملات فیوچرز، که لیست به وسیله نهاد نظارتی مشخص می گردد، در صورت معامله با مارجین، کارگزار اختیار بیشتری برای انجام جزئیات دقیق تر خواهد داشت.
  9. به همان صورت که می توان سود را در معاملات مارجین و معاملات فیوچرز بیشتر کرد، ضرر نیز می تواند افزایش پیدا کند. برای مثال زمانی که ۵ بار در بازار فیوچرز از اهرم استفاده می‌ کنید، یک حرکت منفی ۱۰ درصدی در قیمت می‌ تواند به فرسایش ۵۰ درصدی پول مارجین شما منتهی گردد و این نکته بسیار مهمی است که باید حتما در نظر داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به بررسی تفاوت های بازار فیوچرز و مارجین پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را به صورت کاملا رایگان و به زبانی ساده یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

به نظر شما معامله مارجین برای شما مناسب تر است یا فیوچرز؟

برای دوستانتان بفرستید: