برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت صندوق و شرکت سرمایه گذاری چیست؟

خیلی از ما تا به حال نام صندوق های سرمایه گذاری و یا شرکت های سرمایه گذاری را شنیده ایم، اما اغلب نمیدونیم که این دو چه هستن و به چه صورتی کار می کنند و اصلا تفاوت صندوق و شرکت سرمایه گذاری در چیست؟ در این مقاله از سایت کد بورسی قصد داریم تا در خصوص تفاوت صندوق و شرکت سرمایه گذاری صحبت کنیم. خیلی از افراد تفاوت صندوق و شرکت سرمایه گذاری رو نمیدونن و این باعث سردرگمی و گاهی اوقات حتی سرمایه گذاری اشتباه روی موردی که قصد سرمایه گذاری روی آن را ندارند، می شود. لذا همین موضوع ما را بر آن داشت تا یک مطلب کامل، با زبانی ساده و قابل فهم برای همه عزیزان تهیه کنیم، بنابراین ادامه این مقاله رو به هیچ وجه از دست نده.

تفاوت صندوق و شرکت سرمایه گذاری

در واقع به همان شکلی که نهادهای مالی در تمامی کشور های دنیا در حال پیشرفت هستند و روز به روز وسیع تر می‌ شوند، اقتصاد ایران هم پا به پای آن‌ ها به روز رسانی می گردد. در کنار نهادهای مالی نام آشنایی مانند؛ بورس، صندوق های سرمایه گذاری و … نهادی مثل شرکت سرمایه گذاری هم وجود دارند که در این مقاله از کد بورسی قصد داریم تفاوت صندوق و شرکت سرمایه گذاری با یک دیگر در چیست و این دو با شرکت های سرمایه گذاری هلدینگ چه تفاوتی دارند، لذا با ما همراه باشید.

شرکت سرمایه گذاری چیست؟

در ابتدا باید گتف که شرکت های سرمایه گذاری طبق بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، نهادهای مالی هستند که مثل صندوق های سرمایه گذاری واسطه‌ ای در راستای خرید و فروش سهام شرکت‌ های بورسی هستند. این شرکت‌ ها متشکل از مجموعه‌ ای از افراد متخصص می باشند که وضعیت شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس را بررسی و تحلیل خواهند کرد و می دانند در چه زمانی می بایست سهام این شرکت‌ ها را خرید و چه زمان به فروش رساند تا بیشترین سود را کسب کرد. این بدین معنی است که فعالیت اصلی این شرکت‌ ها خرید و فروش سهام شرکت‌ های بورسی و غیر بورسی در بهترین زمان و با بهترین قیمت ممکن است.

گفتنی است که شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری سهام شرکت‌ ها را با هدف مدیریت خود شرکت خریداری نمی کنند، یعنی به هیچ عنوان برای آن ها اهمیتی ندارد چه فردی دارد آن‌ ها را مدیریت می‌ کند. این موضوع برای آن ها اهمیت دارد که عملکرد شرکت مناسب باشد و به بیشترین سوددهی دست پیدا کند تا خودشان هم از این سوددهی منتقع شوند. هر زمان هم که شرکت به سوددهی نرسد یا روند نزولی را طی کند، سهامش را به فروش خواهند رساند. لذا نگاه شرکت های سرمایه گذاری به خرید سهام شرکت‌ ها نگاهی بلند مدت نیست و در واقع نگاه آن ها کوتاه مدت می باشد.

امروزه ۱۰ ها شرکت سرمایه گذاری در بورس مشغول هستند که بعضی از آن‌ ها مربوط به بانک‌ ها یا موسسات اعتباری و لیزینگ هستند و بعضی دیگر هم در زمینه‌ های تخصصی مانند خودرو، ساختمان، صنایع شیمیای و … سرمایه‌ گذاری انجام می دهند.

انواع شرکت سرمایه گذاری

شرکت های سرمایه‌ گذاری را طبق مولفه‌ های گوناگون می‌ توان به صورت زیر دسته بندی نمود :

دسته‌ بندی نوع شرکت سرمایه‌ گذاری
طبق نوع فعالیت شرکت‌ هایی با فعالیت عام
شرکت‌ هایی با فعالیت خاص
طبق پذیرش در بازار بورس اوراق بهادار پذیرفته شده در بازار بورس
شرکت‌ های خارج از بازار بروس
طبق حوزه فعالیت شرکت سرمایه‌ گذاری با حوزه فعالیت عام
شرکت سرمایه‌ گذاری با حوزه فعالیت خاص
طبق سطح فعالیت شرکت سرمایه‌ گذاری با مدیریت فعال
شرکت سرمایه‌ گذاری با مدیریت غیر فعال
طبق نوع مالکیت شرکت سرمایه‌ گذاری خصوصی
شرکت سرمایه‌ گذاری دولتی
شرکت سرمایه‌ گذاری مختلط
شرکت سرمایه‌ گذاری وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی

این نکته را در نظر داشته باشید که شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری نیز اساسنامه دارند که در آن شرح فعالیت‌ ها و قوانین حاکم بر فعالیت های گوناگون عنوان شده است. در اساسنامه تمامی شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری یک سری فعالیت‌ های مشترک وجود دارد که در زیر برای شما عزیزان آورده شده است :

  • خرید یا انتشار اوراق مشارکت
  • ارائه خدمات مشاوره‌ ای
  • سرمایه‌ گذاری در انواع شرکت‌ ها، موسسات، طرح‌ ها و پروژه‌ ها
  • خرید، فروش و پذیره نویسی سهام شرکت‌ های تولیدی، بازرگانی و خدماتی پذیرفته شده در بازار بورس و اوراق بهادار تهران و بازار فرابورس ایران
  • استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ ها، شرکت‌ های بیمه و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

سود شرکت سرمایه گذاری

نحوه سوددهی شرکت های سرمایه گذاری به ۲ مدل مختلف خواهد بود که به شرح زیر می باشد :

سود نقدی

این بخش از سود را شرکت سرمایه‌ گذاری در ازای هر سهم، به صاحب سهام پرداخت خواهد شد. نرخ بازده نقدی نیز مثل صندوق های سرمایه گذاری، از تقسیم مبلغ سود پرداختی به هر سهم بر ارزش هر سهم قابل ارزیابی و محاسبه خواهد بود.

عواید سرمایه‌ ای

این قسمت از درآمد در راستای افزایش ارزش سهام شرکت به وجود می آید و ناشی از افزایش ارزش اوراق بهادار موجود در سبد دارایی‌ های شرکت می باشد، دقیقا مانند صندوق های سرمایه گذاری. بنابراین چنانچه قصد داشته باشیم بازده کل سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری را محاسبه کنیم، مجموع این ۲ قسمت را بر ارزش سرمایه‌ گذاری اولیه تقسیم می کنیم. حاصل این تقسیم می‌ تواند بیانگر عملکرد شرکت سرمایه‌ گذاری باشد و می توان گفت که از فرمول زیر محاسبه می گردد :

شرکت سرمایه گذاری

اگرچه بازده کل سرمایه گذاری یکی از معیار های حائز اهمیت به منظور بررسی نوع عملکرد یک شرکت سرمایه‌ گذاری یا سایر نهاد های مالی به حساب می آید، ولی موضوع دیگری که می بایست در خاطر داشته باشیم میزان ریسک در سرمایه‌ گذاری است. به همان شکلی که صندوق های سرمایه گذاری طبق میزان ریسک انواع گوناگونی دارند و فرد سرمایه‌ گذار می بایست ابتدا ریسک پذیری خود را در نظر بگیرد و سپس صندوق مناسب را انتخاب نماید، شرکت های سرمایه گذاری هم میزان ریسک گوناگونی را به همراه خواهند داشت. لذا پیش از سرمایه‌ گذاری در یک شرکت سرمایه‌ گذاری می بایست میزان ریسک پذیری خودمان را تعیین کرده باشیم و در ادامه با توجه به ریسک آن شرکت در سرمایه‌گذاری‌ هایش و میزان بازدهی که در دوره‌ های گوناگون داشته، اقدام به سرمایه‌ گذاری نماییم.

ارزش گذاری سهام شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری

ارزش گذاری سهام شرکت های سرمایه گذاری بر اساس ۲ فاکتور صورت می پذیرد که این ۲ شاخص به شرح زیر می باشد :

۱) روش خالص ارزش دارایی‌ ها

خالص ارزش دارایی‌ های یک سهم در حقیقت ارزش یک سهم از شرکت سرمایه‌ گذاری و معادل ارزش خالص دارایی‌ ها در صندوق های سرمایه گذاری می باشد. این روش بر ارزش روز یا ارزش منصفانه برآوردی دارایی‌ ها و اوراق بهادار شرکت تاکید دارد. این بدین معنی است که ارزش برآوردی بیانگر ارزش ذاتی یک سهم شرکت است و مثل صندوق های سرمایه گذاری از تقسیم خالص دارایی‌ های شرکت بر تعداد سهام متعلق به سهام‌ داران حاصل می شود.

۲) روش ارزش بازار

از آنجا که سهام تعدادی از شرکت‌ های سرمایه گذاری در بازار سهام پذیرفته شده و معامله می شوند، ارزش دیگری طبق میزان عرضه و تقاضای بازار پیدا خواهند کرد. این ارزش می‌ تواند با ارزش خالص دارایی‌ ها تفاوت داشته باشد و به همین دلیل با صندوق های سرمایه گذاری تفاوت هایی دارد، البته به جز صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

تفاوت شرکت سرمایه گذاری با صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری

در صندوق های سرمایه گذاری هر وقتی که سرمایه گذار بخواهد، با ابطال واحد های سرمایه گذاری از صندوق بیرون می رود و سرمایه‌ اش را نقد خواهد کرد، ولی در شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری این امکان به سادگی در اختیار شما نخواهد بود. بلکه چنانچه یک سرمایه‌ گذار در شرکت قصد خروج و دریافت نقدی سرمایه‌ اش را داشته باشد، می بایست سهام خود را به شخص دیگری انتقال دهد. این بدین معنی است که سرمایه یک صندوق سرمایه گذاری باز است و هر کسی قادر است با خرید واحد سرمایه گذاری وارد صندوق شود و سرمایه صندوق افزایش یابد و این در حالی است که سرمایه در شرکت سرمایه‌ گذاری باز نیست و ورود و خروج سرمایه در قالب افزایش یا کاهش سرمایه و با طی تشریفاتی که در قانون تجارت عنوان شده است، صورت می پذیرد.

همین طور خرید سهام در شرکت های سرمایه گذاری به سادگی خرید واحد سرمایه گذاری در صندوق‌ ها نخواهد بود و چنانچه فردی قصد داشته باشد سرمایه‌ اش را وارد یک شرکت کند، در حقیقت می بایست سهام شخص دیگری را که قصد خروج دارد، بخرد. این موضوع رو مد نظر خود قرار دهید که همه شرکت های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس مشغول هستند، بنابراین چون نهادی معتبر بر آن ها نظارت داره، می توان گفت که این شرکت ها به منظور سرمایه گذاری بسیار امن و مطمئن خواهند بود. لذا می توان این طور بیان کرد که امکان نقدشوندگی سهام در شرکت‌ های سرمایه گذاری به نسبت صندوق های سرمایه گذاری بسیار کم است. در ادامه جدول کاملی در خصوص با تفاوت های شرکت های سرمایه گذاری با صندوق های سرمایه گذاری برای شما عزیزان عنوان شده است.

جدول تفاوت صندوق و شرکت سرمایه گذاری

موضوع شرکت سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری
کوچکترین جز سرمایه سهم واحد سرمایه‌گذاری
ورود سرمایه‌ گذار خرید سهم صدور واحد سرمایه‌ گذاری
خروج سرمایه‌ گذار فروش سهم ابطال واحد سرمایه‌ گذاری
مکانیزم ارزش گذاری عرضه و تقاضا خالص ارزش روز دارایی‌ ها
سرمایه ثابت – بر اساس اساسنامه متغیر – در حدود تعیین شده در اساسنامه
نحوه افزایش و کاهش سرمایه برگزاری مجمع فوق‌ العاده و تصویب افزایش یا کاهش سرمایه توسط سهامداران صدور و ابطال واحد های سرمایه‌ گذاری
ارکان مجمع عمومی صاحبان سهام، هیئت مدیره، مدیر عامل، بازرس مجمع، مدیر، ضامن، متولی و حسابرس
قابلیت نقدشوندگی اندک بالا
دوره فعالیت اغلب نامحدود محدود
دوره پذیره نویسی دارد دارد

تفاوت شرکت سرمایه گذاری با هلدینگ

می توان گفت که هلدینگ یا شرکت مادر بر خلاف شرکت‌ های سرمایه گذاری، سهام شرکت‌ ها را خریداری می کند و روی آن‌ ها سرمایه‌ گذاری انجام می دهد تا بتواند آن‌ ها را مدیریت و کنترل نماید. ولی به همان صورتی که پیش تر هم ذکر کردیم، شرکت‎ های سرمایه‌ گذاری سهام شرکت‌ های بورسی و غیر بورسی را مورد معامله قرار می دهند تا برای سهام‌ داران خود سود سازی کنند و در مدیریت شرکت‌ هایی که سهام آن ها خریداری شده است، دخل و تصرفی ندارند.


علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار بورس هستید؟ از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


لذا شرکت‌ های سرمایه گذاری وقتی که سهام شرکت‌ های زیرمجموعه خود را به فروش می رسانند که سود مناسبی نصیبشان شود و این در حالی است که شرکت های هلدینگ سهام شرکت‌ های زیر مجموعه خود را جز در موارد خاص به فروش نمی رسانند. مراحل ثبت این ۲ مدل شرکت به یک دیگر شباهت زیادی دارد و تنها فرق آن ها در سرمایه اولیه مورد نیاز برای ثبت می باشد و آن به این شکل است که سرمایه اولیه مورد نیاز به منظور ثبت شرکت هلدینگ در صورتی که سهامی خاص باشد ۵۰ میلیارد ریال و در شرایطی که سهامی عام باشد ۱۰۰ میلیارد ریال است، ولی شرکت سرمایه‌ گذاری فقط در قالب سهامی خاص و با سرمایه اولیه ۱ میلیون ریال قابلیت ثبت شدن را خواهد داشت.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

کلام آخر

در این مقاله به ذکر شرایط و نحوه درآمدزایی شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری و همینطور هولدینگ های سرمایه گذاری پرداختیم و به ذکر تفاوت این سه پرداختیم. حال قدمی که شما جهت سرمایه گذاری مناسب در این گونه از موارد باید بردارید این است که میزان ریسک پذیری خود را تعیین کرده و همین طور انتظاری که از سوددهی مطلوب آن ها در نظر دارید رو مشخص کنید و با در اختیار داشتن اطلاعات کامل و کافی در خصوص آن مورد خاص، به سرمایه گذاری روی آن اقدام کنید. امیدوارم که تونسته باشیم دید خوبی در خصوص با انواع سرمایه گذاری ها به شما دهیم. هر سوال و یا موردی بود، حتما با تیم کارشناسی کد بورسی در میون بگزارید تا پاسخ شما داده شود.

برای دوستانتان بفرستید: