برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت بورس با فرابورس چیست – بورس بهتر است یا فرابورس؟

فرابورس، مشابه بورس اوراق بهادار، بازاری برای معامله اوراق بهادار هستش که نسبت به بورس تهران دارای شرایط ساده‌ تری برای پذیرش شرکت‌ ها میباشد و انواع متنوعی از اوراق بهادار با شیوه های گوناگون در این بازار مورد معامله قرار می گیرند. حالا اگر بخواهیم که کمی تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم، تفاوت بورس با فرابورس رو میتونیم در این مطلب براتون خلاصه کنیم. در واقع این مقاله تفاوت بورس با فرابورس رو با زبانی ساده براتون تشریح میدهد و مزایا و معایت هر یک را نیز عنوان میکند تا در انتها ببینیم بورس بهتر است یا فرابورس و در مسیر معامله سهام های بورسی و فرابورسی، ساعات انجام معاملات، نحوه پذیرش شرکت ها و … چه فرفی بین بورس اوراق بهادار و بازار فرابورس ایران وجود دارد. پس با کد بورسی در این مطلب مختصر آموزشی همراه باشید.

تفاوت بورس با فرابورس

در سال های اخیر و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، بورس اوراق بهادار بهترین مکان های سرمایه گذاری به حساب می آید و بازدهی این بازار مالی در سال ۹۷،۹۸ و حتی تا به امروز، این قضیه را ثابت می کند، ولی در کنار بورس بازار دیگری با شرایط متفاوت تر، به نام فرابورس وجود دارد که تفاوت چندانی با بورس ندارد و تفاوت هایی جزئی است که اغلب در نحوه سرمایه گذاری و انتخاب شما عزیزان اثر چندانی را نخواهد داشت. تمامی این موارد رو مفصل در ادامه توضیح خواهیم داد، ولی به صورت خلاصه شرکت هایی که شرایط پذیرش در بورس اوراق بهادار را ندارند در بازار فرابورس، به معامله سهام می پردازند که از نظر عمل فرق زیادی ندارند و در ادامه تفاوت بورس و فرابورس را برای شما عزیزان شفاف خواهیم کرد.

تفاوت بورس با فرابورس

تعریف بازار بورس

در بازار بورس، ثروت های گوناگونی اعم از وجه نقد و کالا و محصول مورد معامله قرار می گرد. به بورسی که در آن دارایی ‌های مالی یا به عبارتی دارایی های کاغذی دادوستد میشود، بورس اوراق بهادار و به بورسی که در آن ثروت های واقعی یا محصولات فیزیکی دادوستد میشود، بورس کالا می گویند. به عبارت دیگر، در دانش اقتصاد، بورس به بازاری میگویند که نرخ گذاری و معامله محصولات و اوراق بهادار در آن صورت میپذیرد و در یک تقسیم بندی کلی شامل بورس محصول و اوراق بهادار میباشد.

در حقیقت بازار نهادینه شده و رسمی سرمایه، بورس اوراق بهادار است که در آن خرید و فروش سهام شرکت‌ ها، اوراق بدهی دولتی و یا موسسه های معتبر خصوصی تحت شرایط و مقررات خاصی انجام می شود. معامله اوراق بهادار در کشور نیز به شکل رسمی و دائمی در محلی مشخص به اسم بورس اوراق بهادار تهران صورت می پذیرد. تعیین کردن نرخ هر سهم در این بازار طبق توزیع و درخواست آن است، یک سهامدار می تواند با هر مقدار سرمایه ای وارد بورس شود و در سهام شرکت ‌های موجود سرمایه‌ گذاری کند.

تعریف بازار فرابورس

بازار فرابورس ایران در تاریخ ۱۳۸۷/۰۸/۰۱ کار خود را تحت کنترل وزارت بورس اوراق بهادار آغاز کرد و جالب است بدانید که این بازار از ساختار و سازوکار قانونی و شبیه به بورس برخوردار است، ولی وضعیت پذیرش و خرید و فروش در آن ساده تر است تا محوری کمک رسان به تامین مالی اقتصاد ایران شود و شرکت ‌های کوچک نیز بتوانند سهام خود را روانه بازار سرمایه کنند و در چرخه اقتصادی کشور بی اندازند.

از اساسی ترین مسئولیت های بازار فرابورس ایران، یکپارچه سازی و هدایت بخشی از بازار سرمایه می باشد که زمینه ورود به بورس اوراق بهادار برای آن ها فراهم نیست و یا قصد دارند سریع تر به بازار سرمایه راه پیدا کنند. از طرف دیگر انواع مختلفی از اوراق بهادار در بازار فرابورس خرید و فروش می شود که ورود به آن نیز به شرایط و ضروریات کم تری نیاز دارد و این موجب شده تا دوره زمانی پذیرش شرکت ‌ها به کمتر از ۳۰ روز کاهش یابد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

تشکیلات ساده تر و تنوع در وضعیت پذیرش شرکت ‌ها در فرابورس ایران، امکانی را ایجاد کرده است تا آژانس های اقتصادی قادر باشند با دریافت حداقل شرایط و در سریع ‌ترین زمان، وارد این بازار مالی شوند و از تمامی مزایای موسسه های پذیرفته شده در بازار مبادلات اوراق بهادار بهره مند شوند. فرابورس برای عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار ۵ بازار با اسم های بازار ۱، بازار ۲، بازار ۳ (عرضه)، بازار لوازم نوین مالی و بازار پایه دارد که در کشور ما بازار ۱ و ۲ و پایه رایج می باشد.

مزایای پذیرش شرکتها در فرابورس

  • سهولت پذیرش شرکت ها
  • نبود حجم مبنا برای معاملات
  • معافیت مالیاتی
  • وثیقه گذاری سهام
  • امکان خروج از فرابورس
  • تامین مالی
  • امکان انتشار اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی

تفاوت بورس و فرابورس در چیست؟

  • بازار فرابورس محل فيزيكی متمركز و مخصوصی برای این كه فروشندگان و خریداران يا کارشناسان مانند بورس های دیرینه، گرد هم آيند، در اختیار ندارد.
  • قوانین و استانداردهای موارد مورد معامله در فرابورس سخت نیست و ضوابط آن اغلب از توافق طرفین معامله تشکیل شده است.
  • زمان کاری فرابورس در قیاس با بورس اوراق بهادار از انعطاف بیشتری برخوردار است. بازار بورس صرفا از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ در روزهای کاری سال فعالیت میکند.
  • در بازارهای فرابورسی با توجه به اينكه شرايط معاملات با دیدگاه طرفين تعیین میشود، منافعی مثل شفافيت نرخ ها و كاهش ريسک وجود نخواهد داشت.
  • فرابورس ۵ بازار دارد، ولی بورس دو بازار اول و دوم دارد که عملکرد این دو بازار به هم ربط دارند.
  • بورس و فرابورس در فرایند پذیرش نیز با یکدیگر متفاوتند که این شرایط پذیرش در بورس سخت تر از فرابورس است، بر اساس مقررات گسترش ابزارها و سازمان های مالی جدید سهام شناور آزاد قسمتی از سهام شرکت است که دارندگان آن همواره آماده ارائه و فروش آن سهام هستند و تصمیم ندارند با نگهداری آن قسمت، از سهام در مدیریت شرکت حضور داشته باشند.

نحوه خرید و فروش در بورس و فرابورس

در خاطر داشته باشید که سهام مراکز فرابورسی و بورسی با یک کد بورسی مورد معامله قرار می گیرد. شما عزیزان قادرید برای آغاز انجام خرید و فروش، این کد را از کارگزاری های رسمی دریافت نمایید، که در ادامه لینک دریافت کد بورسی رایگان برای شما آورده شده است.

آیا کد بورسی برای معامله سهام در بورس و فرابورس با هم تفاوت دارد؟

خیر، شما با دریافت کدمعاملاتی از کارگزاری، هم می‌توانید در بازار بورس و هم در فرابورس مشغول به معامله سهام شوید. به عبارت دیگر، سهام شرکت‌های فرابورسی و بورسی با یک کدمعاملاتی قابل خریدوفروش است. برای یک سرمایه‌گذار و معامله‌گر عادی، تفاوتی بین شرکتی که در فرابورس پذیرفته شده و شرکتی که در بورس است وجود ندارد.

چگونه و از کجا باید کد معاملات دریافت کنم؟

برای اطلاع از شرایط دقیق دریافت کد بورسی میتوانید از لینک مطلب زیر اقدام به یاددگیری فرآیند ساده آن کنید و یا در ادامه و با کلیک بر روی ثبت نام رایگان کد بورسی، برای دریافت کد بورسی سریع و رایگان اقدام نمایید.


درصورتی که تمایل دارید تا وارد بازار بورس شوید میتوانید از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


جدول مقایسه پذیرش سهام بورس و فرابورس

تفاوت بورس با فرابورس

سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا فرابورس

همانطور که دیدیم، بورس با فرابورس، در تعداد بازارها، شفافیت و عملکرد سهام ، ساعات معاملاتی و ضریب نقدشوندگی، ریسک خرید و فروش سهام و احتمال توقف نماد و میزان زیان انباشته سهام تفاوت دارد. بورس یا فرابورس؟ در نظر داشته باشید که اصلا مساله این نیست! برای سهامدار حرفه‌ ای، هر سهمی با تحلیل خوب و اشراف اطلاعاتی دقیق و تکنیک تابلوخوانی و روانشناسی بازار، در نقطه مناسب برای خرید خوب است و فروش در نقطه مطلوب، مناسب است. حال چه سهام شرکت‌ های بورسی باشد و چه فرابورسی.

نتیجه گیری

پس همانطور که ملاحظه کردید، تفاوت بورس با فرابورس را باید در تعداد بازارها، شفافیت و عملکرد سهام و همینطور در ساعات معاملاتی دانست.
همچنین ضریب نقدشوندگی، ریسک خرید و فروش سهام، احتمال توقف نماد و میزان زیان انباشته سهام نیز متفاوت است.
پس شرکت‌ هایی که شرایط لازم برای پذیرش در بازار بورس اوراق بهادار را ندارند، قادرند به سادگی در بازار فرابورس فعالیت خود را آغاز کنند و این در حالی است که طبق مقررات، تمامی مزایای موجود برای شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس، برای اوراق بهادار و سهام شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در فرابورس نیز تعریف شده‌ است و این دو بازار در عمل تفاوت خاصی با هم ندارند.
در انتها هم باید بگوییم که برای سرمایه گذاری در بازار بورس، تفاوت چندانی بین سهام های بورسی و فرابورسی وجود ندارد و با توجه به حد ضرر تعریف شده برای سهم و تحلیل مناسب، قادر به ورود به انواع سهام های بورسی و فرابورسی خواهید بود.

هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید.

برای دوستانتان بفرستید: