برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت بازارهای جهانی با بورس ایران – فرق بورس با بازارهای مالی جهانی در چیست؟

امروزه شرایطی را که کرونا در تمامی جهان به وجود آورده و باعث به وجد آمدن تغییرات گسترده ای در نوع زندگی افراد شده و همچنین کسب وکار بیش از نیمی از کل ساکنان زمین دچار مشکلات عدیده ای شده است؛ در این میان یکی از قربانیان شیوع این بیماری، بورسهای جهانی هستند که به طور مثال بازار بورس شانگهای در همان روزهای اول این بیماری؛ افت چشمگیر و قابل توجهی را تجربه کرده است و سرمایه گذاران حدود ۳۹۳ میلیارد دلار را از دست داده اند، البته آنچه که مسلم است این افت فقط برای بورس شانگهای نبوده و تبعات منفی آن، روی بازارهای سرمایه و اوراق بهادار کشورهای دیگر نیز کاملاٌ محسوس بوده ، به طور مثال قیمت شاخص بازارهای بورس از حمله دکس در آلمان، افت قابل توجهی داشته است. حال سوال اینجاست که تفاوت بازارهای جهانی با بورس در چیست و این تفاوت بازارهای جهانی با بورس چه اندازه روی تاثیرگیری بازار بورس ایران در شرایط بحران کرونا از بورس جهانی دارد؟ در ادامه همراه کد بورسی باشید تا تفاوت بازارهای جهانی با بورس را به صورت مختصر برای شما عزیزان بیان کنیم.

تفاوت بازارهای جهانی با بورس

لازم به ذکر است که شیوع کرونا اوضاع بازار نفت جهانی را نیز تحت تاٌثیر قرار داده و به طور ناگهانی باعث گردیده که قیمت نفت هم به پایین ترین میزان خود در بیش از یکسال گذشته برسد. در مورد ایران، بورس مستیقماٌ از وضعیت اقتصادی کشور تبعیت نمی کند؛ بطور مثال در حالیکه بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول، طی سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی ایران ۱۴/۳ درصد پایین آمده، شاخص بورس تهران از ۹۶ هزار واحد در ژانویه ۲۰۱۸ به ۵۱۸ هزار واحد اوج گرفته و به شکل غیرمنتظره ای در حال افزایش است.

در دیگر کشورهای جهان که همگی شاخص بورس شان افت شدید داشته و علت اصلی این افت،اینست که سرمایه گذاران، سرمایه های خود را از بورس بیرون کشیده تا در حوزه امن تری سرمایه گذاری کنند ولی در ایران وضعیت کاملاٌ متفاوت با بورسهای جهانی است؛ معمولا بورسهای جهان نبض اقتصاد آن کشور هستند و در همه حال وضعیت اقتصادی آن کشور را نشان می دهند، و این مسئله درایران متفاوت است ودر این میان، شاخص بورس تهران، جدا از همه این اتفاقات جهانی گاهی آهسته و گاهی پرشتاب همچنان به صعود خود ادامه می دهد.

کارشناسان بازار سرمایه علت اصلی را عدم وابستگی به بازارهای جهانی و عدم صادرات نفت می دانند و به اعتقاد این کارشناسان بخش عمده صادرات ایران غیرنفتی است و ریزش قیمت جهانی نفت خصوصاٌ در کوتاه مدت نمی تواند تاٌثیری در اقتصاد ایران داشته باشد؛ البته نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که کاهش قیمت نفت باعث افت سهام شرکتهای پتروشیمی ایران خواهد شد اما تاٌثیری که قیمت دلار بر اقتصاد دارد به مراتب بیشتر از تاٌثیر کاهش قیمت جهانی نفت است؛ بنابراین می توان گفت که همواره محرک اصلی بازار سرمایه ایران قیمت دلار است که افزایش قیمت داشته، همچنین بورس ایران، جهانی نیست و تقریباٌ ۹۹ درصد سهامداران ایرانی هستند، از طرف دیگر نقدینگی فراوانی در بازار بورس ایران وجود دارد که در حال حاضر باعث جذابیت بیشتر بورس شده و بازار بورس، میزبان سرمایه گذاران جدیدی است که احتمالاٌ بیشتر هم خواهند شد.

بررسی بورس ایران با سایر بورس های جهانی و دلایل قوت و ضعف آن

بازارهای مالی ایران، در بازارهای بین المللی تنیده نشده است به همین دلیل به طور مستقیم، بحرانهای مالی جهان نمی تواند به ایران منتقل شود، بورس ایران نقش کم رنگتری نسبت به سایر بورسهای جهان در اقتصاد مالی کشور دارد و همچنین میزان ریسک در بازار بورس ایران از سایر بورسها بالاتر است؛ بورس ایران شاخص نقدینگی پایین تری نسبت به تعداد زیادی از بورسهای جهانی دارد.


درصورتی که قصد دارید به ثبت نام رایگان در بورس بپردازید و از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، آموزش رایگان و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


هم اکنون آثار کرونا بسیار بیشتر از آثار جنگ تجاری آمریکا و چین شده است و در برآوردها اعلام شده که کرونا تاکنون ۵ هزار میلیارد دلار به بورس بازان دنیا ضرر و زیان وارد کرده است، بازارهای اصلی اروپا ۲ تا ۳ درصد کاهش داشته اند و تمامی بورسهای جهانی نگران روند آینده این بازار سرمایه هستند در حالیکه شاخص بورس در ایران رشد قابل توجهی داشته و به نظر می رسد ریشه این روند معکوس را باید در واکنش های موجود در بین سهامداران بورس در چارچوب اقتصاد ایران جستجو کرد و موارد زیر را در نظر داشت :

  1. حجم کوچک معاملات در مقابل نقدینگی خرد
  2. بازارهای موازی ماننددلار، سکه، طلا و مسکن نیازمندسرمایه های بسیار زیادی هستند اما بازار بورس ایران حتی برای افرادی که پس انداز کمی هم دارند جذاب بوده و همه افراد می توانندبا مبلغ کم وارد بورس شوند
  3. نرخ بهره وری منفی، با توجه به تورم سالانه بالای ۴۰ درصدو سود سپرده ۲۰ درصد، افراد کمی جذب سپرده های بلندمدت بانکی می شوند و حرکت به سوی این بازار، نه فقط از نگاه اشخاص منطقی تر است بلکه دولت و بانک مرکزی نیز از این نوع دیدگاه حمایت می کنند
  4. به بانکها در حوزه شفاف سازی فشار زیادی وارد شده و افراد زیادی را برآن داشته که قسمتی از سرمایه خود را در محیطی که کمتر بگیرو ببند دارد، سرمایه گذاری کنند
  5. افرادی هم بر این باور هستند که این افزایش شاخصها در حقیقت به معنای بورس افزایشی نیست بلکه فقط بر اساس افت ارزش پول است
  6. علاوه بر اینها بیش از ۷۰ درصد ارزش بورس در ایران متشکل از شرکتهای تولید مواد اساسی و خام ( فولاد، مس، مواد پتروشیمی و پالایشی ) است که هنوز آثار کرونا روی فعالیتهای آنها در جهان مشخص نشده است

نتیجه گیری

روی هم رفته نباید از این رشد شاخص ها خیلی خوشحال بود زیرا بورس در ایران در ماه های اخیر کاربردی شبیه انواع موسسه مالی و اعتباری پیدا کرده که بتواند تا حدودی تورم را کنترل کند؛ بنابراین به نظر میرسد که باید پیش بینی های لازم در باره پیامد های احتمالی آن در نظر گرفته شود و از طرف دیگر دولت باید در سال بعد این روند تک بازاری را اصلاح کرده تا بتواند پول و نقدینگی را از مسیر تخریب و تورم نجات دهد.

برای دوستانتان بفرستید: