برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعیین کارگزار ناظر سرخابی ها

سهام استقلال و پرسپولیس قرار است با اعمال تغییر کارگزار ناظر توسط سرمایه گذاران و متقاضیان پذیره نویسی، بازگشایی شوند و بدین منظور بسیاری از افراد که اخیرا وارد بورس شده اند و سهام استقلال و پرسپولیس را خریداری کرده اند، به دنبال این هستند که یاد بگیرند چگونه می توانند تعیین کارگزار ناظر برای سرخابی ها را انجام دهند و دارایی خود را در پرتفوی لحظه ای کارگزاری مورد نظر خود مشاهده و مدیریت نمایند؛ بدین منظور ما تصمیم گرفتیم یک مقاله راهنما درباره تعیین کارگزار ناظر سرخابی ها تقدیم حضور شما عزیزان کنیم، پس حتما تا انتها همراه کد بورسی بمانید؛

تعیین کارگزار ناظر سرخابی ها

نخستین گام به جهت ورود به بازار سرمایه ایران، انتخاب یک کارگزاری به عنوان کارگزار ناظر است. کارگزاری ها تحت عنوان واسطه و پلی بین بازار سرمایه و سرمایه گذاران در این حوزه ایفای نقش می کنند. در گام بعدی و بعد از انتخاب کارگزاری، امکان تغییر کارگزار ناظر برای افراد فراهم می گردد. در حقیقت تغییر کارگزاری در نتیجه اطلاع افراد از خدمات بهتر دیگر کارگزاری ها در قیاس با کارگزاری فعلی شخص انجام می شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران چندی پیش با صدور اطلاعیه‌ ای بیان کرد که با توجه به درج نماد معاملاتی شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس، خواهشمند است سهامداران نسبت به تعیین کارگزار ناظر اقدام کنند. تاریخ گشایش نماد معاملاتی در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

این را هم در نظر داشته باشید که نماد معاملاتی استقلال به علت افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه “ب” برای شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران متوقف شد. بدیهی است نماد مورد نظر حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف و با اعلام این مدیریت، از طریق حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می شود. ولی سوال مهم اینجاست که کارگزار ناظر کیست و چطور می توانیم برای تعیین کارگزار ناظر سهام های استقلال و پرسپولیس اقدام کنیم.

کارگزار ناظر کیست؟

در سیستم معاملاتی پیشین، سهامداران می توانستند سهام خریداری شده خود را از طریق کارگزاری های گوناگون بفروشند. در آن زمان هیچ قانونی مبنی بر یکسان بودن کارگزار خریدار و فروشنده وجود نداشت؛ ولی با راه اندازی سامانه معاملاتی جدید، روند انجام معاملات در بازار سرمایه متحول و مفهوم جدیدی با عنوان کارگزار ناظر به وجود آمد.

در ادامه دارایی های سهامداران در هر نماد معاملاتی مورد نظر یک کارگزار قرار می گیرد که کارگزار ناظر نام دارد. به عبارتی سهامداران فقط از طریق کارگزار ناظر نماد معاملاتی مورد نظر خود، می توانند برای فروش سهام مورد نظر خود اقدام نمایند. سهامداران قادرند به شکل همزمان در چندین کارگزاری کد معاملاتی بگیرند و محدودیتی در این زمینه در نظر گرفته نشده است. فروش سهام تنها در کارگزاری که به عنوان کارگزار ناظر نماد انتخاب شده است، قابل انجام خواهد بود.

نحوه اطلاع از کارگزار ناظر

سهامداران بازار بورس قادرند برای اطلاع از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی، از روش های زیر استفاده کنند :

  • وارد سامانه وضعیت دارایی سهامداران شوید : این سامانه با نام IPS هم شهرت دارد. در این سامانه در کنار نمایش آخرین میزان دارایی سهام و دارایی قابل معامله، اطلاعات مربوط به کارگزار ناظر فرد در هر نماد هم نشان داده خواهد شد.
  • تعداد سپرده را در پرتفوی سامانه معاملاتی خود مشاهده کنید : این موضوع با مراجعه به سامانه معاملاتی، در سبد سپرده گذاری شخص قابل انجام است. در این سامانه می توان کارگزار مربوطه و کارگزار ناظر نماد معاملاتی مورد نظر را تشخیص داد و این در حالی است که سپرده شما در آن نماد صفر باشد، کارگزار ناظر شما کارگزاری دیگری است.
  • گواهینامه نقل و انتقال با سپرده سهام سهامداران را مشاهده و تطابق دهید : افراد قادرند با گرفتن آخرین گواهینامه صادره https://ddn.csdiran.ir/login و تطبیق دادن کد کارگزار خریدار یا فروشنده قید شده در آن با جدول شناسایی کدهای کارگزاران، از کارگزار ناظر خود در آن نماد اطلاع پیدا کنند. به منظور دسترسی به جدول مربوطه قادرید به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه مراجعه فرمایید.

این نکته را در نظر داشته باشید که مطابق با اطلاعیه منتشر شده به وسیله سازمان بورس، اگر کد درج شده در آخرین گواهینامه صادره قبل از تاریخ ۱۳۷۸/۰۹/۱۶ برابر ۶۶۶، ۷۷۷، ۸۸۸، ۹۹۹ یا ۱۱ باشد، استفاده از روش سوم قابل انجام نیست.

چرا باید کارگزار ناظرمان را تغییر دهیم؟

تغییر کارگزاری انتقال دادن سهم از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر است. البته در نظر داشته باشید که این موضوع مشروط بر آن است که فرد در کارگزاری دوم نیز ثبت نام کرده باشد. حائز اهمیت ترین دلایل سهامداران برای تغییر کارگزار ناظر شامل موارد زیر است :

  • خدمات پشتیبانی با کیفیتی بالاتر
  • سامانه معاملات آنلاین سریع و یکپارچه
  • تخفیف در کارمزدها و ارائه بیشتر خدمات اعتباری
  • ارائه خدمات بیشتر و باکیفیت در حوزه های گوناگون
  • وجود شعب فعال بیشتر و دسترسی ساده تر سرمایه گذار به کارگزار
  • ارائه تحلیل های معتبر، مشاوره و آموزش های جامع برای مشتریان

در کنار مواردی که گفتیم، شرایط دیگری هم امکان دارد موجب ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر گردد. در این خصوص شخص خواهان تغییر کارگزاری نخواهد بود، بلکه هدف او انتقال سهم به سبد خود است. حائز اهمیت ترین علت های تغییر کارگزار ناظر عبارت است از؛

  • زمانی که سهمی افزایش سرمایه را تجربه می کند و حق تقدم های تخصیص داده شده به آن در سبد سرمایه گذاری سهامدار قابل مشاهده نباشد، در این صورت فرد ملزم به ثبت درخواست تغییر کارگزار ناظر به منظور انتقال دادن سهام به سبد خود خواهد بود.
  • زمانی که شخص سهامی را از طریق اپلیکیشن های مرتبط یا سازمان خاصی خریده باشد؛ که این مورد بیشتر در مورد صندوق های قابل معامله صدق می کند.

تغییر کارگزار ناظر چگونه است؟

تغییر کارگزار ناظر در بورس

وقتی که شخص کل معاملات خود را از طریق یک کارگزاری انجام دهد، کارگزار ناظر او همان کارگزاری می باشد که در آن به فعالیت می پردازد. لذا امکان دارد سهامداران به دلایل گوناگونی بخواهند تغییر کارگزار ناظر را انجام دهند. لذا بدین منظور در گام نخست می بایست کارگزاری خوبی را انتخاب کنید و بعد از ثبت نام در آن، دارایی های خود را انتقال دهید. در این بخش، روند کلی تغییر کارگزار ناظر را گام به گام تقدیم حضور شما کرده ایم؛

۱٫ انتخاب یک کارگزار مناسب

بدین منظور بایستی سهامدار شرایط و خدمات لازم خود را تعیین کرده و مطابق با آن ها برای پیدا کردن کارگزاری جدید اقدام کنید. این مرحله اهمیت زیادی دارد و در حالتی که کارگزاری جدید هم قادر به ارائه خدمات مورد نظر نباشد، شخس احساس نارضایتی می کند.

حتما بخوانید : ثبت نام سجام رایگان شد


پیشنهاد ما به شما این است که با دقت کافی از لیست کارگزارانی که در سایت سازمان بورس در دسترس عموم است، کارگزار مورد نظر خود را انتخاب کنند. همچنین افراد قادرند با مراجعه به سایت https://nezarat.com/brokers/ به لیست کارگزاران فعال در بازار به همراه اطلاعات کلی و نظرات کاربران آن ها دسترسی پیدا کنند.

۲٫ ثبت نام در کارگزاری منتخب

این کار با توجه به خدمات کارگزاری ها، به ۲ روش حضوری و غیر حضوری قابل انجام است. جالب است بدانید که در روش حضوری شخص به همراه کارت ملی و شناسنامه به یکی از شعب کارگزاری منتخب خود مراجعه می کند. بعد از تکمیل فرم های مربوطه و احراز شخص از طرف کارگزار، به مدت ۲۴ ساعت نام کاربری و رمز عبور برای فرد صادر خواهد شد.

در روش غیر حضوری، پروسه ثبت نام به صورت اینترنتی است؛ امروزه بیشتر کارگزاری ها امکان این کار را در سایت خود فعال کرده اند. لذا شخص بعد از ثبت اطلاعات، به منظور امضای قرارداد می تواند به نزدیک ترین شعب دفاتر پیشخوان طرف قرارداد مراجعه کند. بعضی کارگزاران هم امکان مراجعه نماینده به محل سکونت شخص جهت احراز و امضای قرارداد را فراهم کرده اند. بعد از انجام این فرآیند، نام کاربری و رمز عبور حداکثر به مدت ۷ روز برای شخص صادر خواهد شد.

در روش های ذکر شده، اگر شخص ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام را انجام داده باشد، نیاز به اقدام تازه ای نیست، ولی در غیر اینصورت نیاز است با مراجعه به شعب دفاتر پیشخوان به شکل حضوری برای احراز هویت اقدام نمایید. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که با استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه هم می توانید به شکل غیر حضوری این پروسه را به صورت کامل انجام دهید.

۳٫ انتقال سهم و تغییر کارگزار ناظر

در آخرین گام می بایست برای انتقال سهام به کارگزاری جدید اقدام کرد. به منظور انجام این کار روش های گوناگونی وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

الف. به صورت خالی کردن حساب کاربری

این روش بسیار سنتی است و انجام آن به هیچ یک از سهامداران پیشنهاد نمی شود. در این روش سهامداران کل سهام خود را نزد کارگزاری اول به فروش می رسانند و با ثبت درخواست دریافت وجه به مدت ۴۸ ساعت وجه خود را کامل دریافت کرده و در ادامه حساب خود را در کارگزاری جدید شارژ کرده و مجدداً برای خرید سهام مورد نظر خود اقدام می کنند.

حتما بخوانید : بهترین مشاغل آینده دار در ایران


در این روش، در کنار پرداخت کارمزد مجددی که سهامدار بایستی پرداخت نماید، این امکان که وی متضرر شود نیز وجود خواهد داشت. بدین شکل که درست در بازه زمانی که شخص برای فروش اقدام کرده، سهم رشد خود را آغاز کرده و فرصت خرید مجدد برای شخص فراهم نمی شود. بنابراین این روش به علت ریسک بالا میان روش های موجود کارایی بسیار پایینی دارد و به سهامداران عزیز توصیه نمی کنیم که از این روش استفاده نمایند.

ب. به صورت آنلاین

در این روش شخص قادر است با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که از کارگزاری جدید دریافت کرده است، درخواست خود را به شکل آنلاین و به صورت کاملا رایگان ثبت کند. در نخستین گام باید فرد سهامدار، برگه سهام مربوط به دارایی های خود را دریافت کند؛ به منظور انجام این کار به شکل غیر حضوری، قادرید به سامانه درگاه یکپارچه ذینفعان بورس مراجعه کنید. همچنین قادرید با مراجعه به دفاتر پیشخوان، برگه سهام خود را به شکل حضوری هم دریافت نمایید و بعد از دریافت برگه سهام به پنل کاربری خود در کارگزاری جدید وارد شوید و گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنید.

ج. به صورت حضوری

در این روش، شخص بعد از مراجعه حضوری به کارگزاری جدید، درخواست خود را ثبت می کند. شخص با به همراه داشتن برگه سهام و مدارک هویتی، قادر است درخواست تغییر ناظر کتبی خود را ارائه کند. بعد از تکمیل فرم تغییر کارگزار ناظر و ارائه برگه سهام از سمت شخص، کارگزار حداکثر به مدت ۲ روز به درخواست او رسیدگی خواهد کرد و انتقال سهام را انجام خواهد داد. روش دیگر تغییر کارگزار ناظر به شکل حضوری و مراجعه به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که در این روش شخص با ارائه اصل و کپی شناسنامه خود، درخواست تغییر کارگزار خود را اعلام می کند.

در ادامه پروسه تغییر کارگزاری پایان می یابد و قادرید از خدمات کارگزاری جدید استفاده کنید. سهامداران قادرند به طور همزمان از خدماتچند کارگزاری بهره مند شوند. لذا توصیه می شود هر نماد معاملاتی را فقط با یک کارگزاری مورد معامله قرار دهید، چرا که معامله با چندین کارگزاری به طور همزمان در روند مدیریت سهام اخلال ایجاد می کند.

حتما بخوانید : نکات مهم معامله ملک با اطمینان کامل


این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از تغییر کارگزار ناظر، سهم هایی که در گذشته به وسیله کارگزاری سابق مورد معامله قرار گرفته است، در همان کارگزاری پیشین قرار خواهد گرفت، چرا که کارگزاری که نخستین خرید در آن صورت گرفته به عنوان ناظر سهم در نظر گرفته خواهد شد. در این صورت برای سهم جدید درخواست تغییر کارگزار ناظر مجددا ثبت خواهد شد. برای مثال شما چند سال گذشته سهام ایران خودرو را می خرید و به فروش می رسانید. هم اکنون در کارگزاری جدید ثبت نام کرده و برای خرید و فروش اقدام می نمایید. لذا چنانچه برای خرید سهام ایران خودرو اقدام کنید، در سبد سرمایه گذاری کارگزار سابق شما که برای نخستین بار سهام ایران خودرو در آن برای شما ثبت شده است، قرار خواهد گرفت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سهامداران به منظور معامله در بورس به کارگزار بورسی احتیاج دارند. در حقیقت کارگزار به عنوان واسطه آن ها و بازار سرمایه می باشد. افراد بدون واسطه و به شکل مستقیم توانایی انجام معامله در بازار بورس را نخواهند داشت. اگر شخصی سهمی را داشته باشد، ولی کارگزار ناظر نداشته باشد و یا از کارگزار فعلی خود رضایت نداشته باشد، می تواند کارگزار ناظر خود را عوض کند، به این پروسه تغییر کارگزار ناظر گفته می شود. لذا پیش از بازگشایی سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس، بایستی برای تعیین کارگزار ناظر این سهم ها اقدام نمایید تا پس از بازگشایی این سهام ها، دارایی خود را از طریق کارگزاری که تعیین کرده اید، مشاهده نمایید و امکان خرید و فروش آن ها را از آن طریق داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب راهنمای تعیین کارگزار ناظر سرخابی ها را تقدیم حضور شما عزیزان کردیم.  

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره طرح مسکن ملی را یاد بگیرید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

ما سعی کردیم همه چیز درباره تعیین کارگزار ناظر سرخابی ها را توضیح دهیم ولی اگر سوال یا ابهامی در این خصوص داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؟

برای دوستانتان بفرستید: