Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تحلیل سنتیمنتال چیست و چه کارایی هایی دارد؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تحلیل سنتیمنتال چیست و به چه کار می آید؟

آیا می دانید تحلیل سنتیمنتال چیست و چه کارایی هایی دارد؟ در این مقاله می خواهیم با واژه سنتیمنتال بیشتر آشنا شده و یاد بگیریم که تحلیل سنتیمنتال چیست و اصل و هویتش از کجا آمده است، زیرا اگر ما بدانیم که یک روش دارای اصالت و پایه و اساس علمی و معتبر است خیلی بهتر می توانیم آنرا قبول کرده و به کار بگیریم. بنابراین اگر شما هم دوست دارید بدانید تحلیل سنتیمنتال چیست و چطور می تواند در بازارهای مالی از آن استفاده کنید، این مطلب از کد بورسی را تا انتها مطالعه کنید، مطمئن باشید که در انتها پشیمان نخواهید شد.

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

روش های تحلیلی بازار سهام انواع زیادی دارد مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، تابلو خانی و …، اما با توجه به اینکه روش های تحلیلی روز به روز در حال پیشرفت هستند و مدام تغییرات اساسی دارند، یکی از جدید ترین روش ها، تحلیل سنتیمنتال است که این روش بر پایه علم نوین اقتصاد و روانشناسی رفتاری بازار مالی، شکل گرفته است و روشهای قدیمی و کلاسیک را منسوخ شده می داند.

این روش، چه در دوره های رشد بازار و چه در دوره های رکود بازار می تواند به شما کمک کند و همیشه شما را یک قدم جلوتر از بازار و معامله گران بازار قرار دهد، زیرا که با این روش، حرکات معامله گران کلان و حرفه ای بازار را می توانید ببینید و شناسایی کنید؛ البته تحلیل سنتیمنتال همواره تاکید دارد که یک معامله گر باید زبان قیمت و حرکات قیمت یک سهم را با دقت و بسیار عمیق، زیر نظر داشته باشد.

نکته مهم : سنتیمنتال در حقیقت یک روش تحلیل نیست بلکه یک روش معامله گری است.

نقش دانش اقتصاد نوین در تحلیل سنتیمنتال 

در ابتدا باید بدانیم منظور از دانش اقتصاد نوین چیست، بعد از سال ۲۰۰۰ و با رشد بازارهای مالی و عمق معاملات فوق العاده زیاد بازارهای مختلف، سیاست ها و روشها و ترفندهای جدیدی در دانش اقتصاد به وجود آمده است که سبب شد تعاریف قدیمی اقتصاد دگرگون شده و تغییرات زیادی در آنها ایجاد شود.

حتما بخوانید : نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک – برنامه تحلیل تکنیکال


بطور مثال در اقتصاد سنتی، اعتقاد بر این بود که وقتی عرضه در بازار زیاد شود، موجب ارزان شدن قیمت آن کالا یا دارایی خواهد شد و هر گاه تقاضا زیاد شود قیمت کالای مورد نظر بالا خواهد رفت؛ ولی در دانش اقتصاد نوین، هر نوع عرضه ای باعث ارزان شدن قیمت نمی شود و همچنین هر تقاضایی موجب بالا رفتن قیمت ها نیست.

به صورت کلی در علم اقتصاد نوین، ما سه نوع رویکرد اقتصادی داریم :

۱) اقتصاد کلاسیک: در این نوع اقتصاد، معامله گران تلاش می کنند در یک بازار بر اساس رفتارهای گذشته و الگوها و تکتیک هایی که بر میزان قیمت در گذشته، تاثیر داشته است،بازار را  شناسایی کنند و بر اساس همان الگوها، رفتار آینده قیمت را پیش بینی کنند.

در حقیقت تحلیل گران تلاش می کنند بر اساس ضوابط گذشته، روش و قوانینی را استخراج کنند که اگر در آینده قیمت دوباره بر اساس همین قوانین انجام شد بتوانند رفتار بعدی قیمت را پیش بینی کنند. پایه و اساس این رویکرد، تکرار تاریخ است و این در حالیست که اقتصاد رفتاری می گوید : هر گونه عرضه و تقاضا باعث کاهش یا افزایش نخواهد شد.

۲) اقتصاد رفتاری : اقتصاد رفتاری، دانشی است که با ترکیب دانسته های اقتصادی ما و دستاوردهای دانش روانشناسی می کوشد رفتارها و تصمیم های اقتصادی ما را بهتر توصیف کرده و تحلیل کند؛ اقتصاددانان رفتاری باور دارند که تصمیم های اقتصادی انسانها، آنقدر ساده و مکانیکی نیستند که با معادلات ریاضی و فرض عقلانیت اقتصادی قابل درک باشند.

اقتصاد دانان رفتاری از روش های علمی استفاده می کنند، یعنی فرضیه ای را مطرح می کنند و سپس با مطالعات دقیق تجربی، این فرضیه ها را آزمایش می کنند بنابراین نتیجه می گیریم که اقتصاد رفتاری به خاطر علمی بودن آن نزدیک به سایر علوم تجربی به حساب می آید. برای درک بهتر اقتصاد رفتاری ضروریست ابتدا دو مفهوم مطلوبیت و عقلانیت اقتصادی را بشناسیم، اقتصاددان های رفتاری معتقدند که انسانها هنگام تصمیم گیری و انتخاب بین گزینه های مختلف می کوشند کاری کنند که در کل، مطلوبیت برای آنها افزایش یابد.

البته مطلوبیت یک مفهوم کیفی و ذهنی است و مقدار آن برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد ولی هنگامی که از عقلانیت اقتصادی سخن می گوییم منظورمان اینست که انسانها ابتدا مطلوبیت را به همین شکلی که اقتصاد دان ها تعریف کرده اند محاسبه و تحلیل می کنند و بر همین اساس تصمیم می گیرند.

معرفی دانشمندان و نویسندگان مشهور اقتصاد رفتاری؛

  • کیس چن؛ بررسی ریشه های تکاملی در رفتارهای اقتصادی.
  • ریچارد تیلر؛ او را با کتاب کج رفتاری پدر علم اقتصاد رفتاری میشناسند.
  • هربرت سایمون؛ فردی است که مفهوم عقلانیت محدود را مطرح کرده است.
  • دن اریلی؛ این شخص مثالهای کاربردی فراوان و غیر پولی از اقتصاد رفتاری مطرح می کند.
  • دنیل کافمن؛ در کنار آموس تورسکی، به توسعه علم اقتصاد رفتاری کمکهای شایانی داشته است.

۳) اقتصاد عصبی : این اقتصاد، تصمیم گیری با استفاده از ترکیب کردن ابزارهای این رشته ها را مورد مطالعه قرار می دهد، اقتصاد عصب بنیان، تحقیقات علم عصب شناسی، اقتصاد رفتاری و تجربی و روانشناسی شناختی و اجتماعی را با هم ترکیب می کند؛ برای مطالعه بیشتر اگر علاقه مند به این اقتصاد هستید کتاب اقتصاد عصبی به نویسندگی جورج لوونشتین، دریزن برلس، کالین کمرر و مترجمی متینه سادات موسوی و محسن فاضلی معرفی می شود.

مزیت معامله گری به روش سنتیمنتال

معامله گری سنتیمنتال روشی است که می تواند شما را از شر همه روشهای تحلیلی راحت کند و در شما آرامش  و قدرتی ایجاد کند که حتی تصورش را هم نمی کردید؛ در معامله گری سنتیمنتال، هیچ اثری از ابزارهای مختلف نیست و شما می آموزید که خیلی ساده و فقط با نگاه کردن به وضعیت فعلی چارت قیمت، در کمتر از ۵ ثانیه متوجه نکات زیر شوید:

  • بهترین زمان خروج چه هنگامیست؟
  • چگونه بیشترین سود ممکن را کسب کنید؟
  • چگونه کمترین خواب سرمایه را داشته باشید؟
  • بهترین زمان برای ورود به معامله چه زمانیست؟
  • رد پای پولهای بزرگ را چگونه در بازار تجربه کنید؟
  • چگونه بدون قرار گرفتن در صف خرید و یا صف فروش معامله کنید؟

هیجان و زیبایی معامله گری به روش سنتیمنتال در نتیجه سادگی آن است که می توانید بعد از آموزش و دست یافتن به مهارت کافی در این نوع معامله گری، در کمتر از ۶ ماه، حداقل به ۷۰ درصد معاملات موفق دست یابید.

تفاوت پرایس اکشن و تحلیل سنتیمنتال چیست؟

این دو با هم تفاوتهایی دارند، همانطور که می دانید در پرایس اکشن، علاوه بر اینکه با چارت قیمت سرو کار داریم اما به سطوحی مثل مقاومت و حمایت داینامیکی و الگوهای توجه داریم ولی این موارد در تحلیل سنتیمنتال وجود ندارد.

حتما بخوانید : اسکالپ تریدینگ چیست و معاملات اسکالپ در ارزهای دیجیتال چگونه است؟


سنتیمنتال در حقیقت ترکیبی از پرایس اکشن و روانشناسی معامله گران حاضر در بازار است و به دنبال چگونگی حرکت معامله گران است و در سنتیمنتال توجه به اخبار می تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ چنانچه فردی که با روش پرایس اکشن کار کرده است به تجربه آموخته است که هر چقدر چارت خالی تر باشد و تمرکز بر روی حرکات قیمت بیشتر، نتیجه بهتر می شود، ولی در سنتیمنتال از همان ابتدای کار، آموزش ها و تکنیکها همه با چارت خالی انجام می شود و اما بزرگترین تفاوت پرایس اکشن و سنتیمنتال؛ سنتیمنتال بر اساس زبان قیمت پایه ریزی شده است.

فلسفه تحلیل سنتیمنتال چیست؟

در تحلیل سنتیمنتال معامله گر به دنبال ۴ موضوع است:

  1. چه کسانی در بازار وجود دارند؛ خریداران، فروشندگان خرد، فروشندگان سازمانی یا حرفه ای.
  2. معامله گران با چه میزان سرمایه در بازار هستند.
  3. جهت معامله گران به کدام سمت و سو است.
  4. این معامله گران تا کی در بازار باقی می مانند.

معامله گر سنتیمنتال  فقط با دیدن چارت می تواند به راحتی با نگاه کردن ۴ مطلب بالا را متوجه شود و در جهت روند معامله گران، وارد معامله شود.

نکته: در این روش معامله گری، چیزی به نام حد و اندازه سود و نسبت ریسک وجود ندارد و یک معامله گر تا وقتی که نشانه های ضعف را در خریداران ببیند، معامله را ادامه میدهد.

نکته بسیار مهم دیگر: در این روش تحلیل و معامله گری، معامله گر هیچ پیش بینی خاصی از بازار نمی کند و تنها در لحظه و در جهت جریان سفارشات توجه می کند زیرا همانطور که قبلاٌ ذکز شد سنتیمنتال یک روش معامله گری است نه تحلیل هر کدام تعاریف خود را دارند.

تحلیل سنتیمنتال در بورس

تحلیل و معامله گری سنتیمنتال دانشی نوین است که زمان کوتاهی است که وارد کشور ما شده است،در این روش، که یک روش تحلیلی جدید است تا حدود زیادی ما را به سختی و چالش های  که در سایر روشهای تحلیل وجود دارد، نمی اندازد؛


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


هنگامی که دوره های آموزشی این نوع تحلیل در ایران و کشورهای اطراف ایران برگذار شد، توانست توجه بسیاری از موسسات و صندوق های مالی و سرمایه گذاری، بانکها و سازمانها و درصد بسیار زیای از معامله گران حرفه ای و مبتدی را به خود جلب کند، در معامله گری سنتیمنتال، تمام تمرکز بر روی کسب درآمد از طریق نشان دادن پولهای بزرگ که توسط معامله گران سازمانی وارد می شود آغاز شده و ادامه پیدا می کند.

تحلیل سنتیمنتال یا احساسات

اصلا فرقی ندارد که شما می خواهید در کدام بازار به معامله بپردازید و مهمتر از همه اینست که تصمیمات شما در سطح ضمیر ناخودآگاه شکل می گیرد، معامله به صورت ناخودآگاه دقیقا می تواند مانند رانندگی به صورت ناخودآگاه باشد است اما بعد از گذشت زمان، تمام این کارها را بدون توجه و کاملا ناخودآگاه انجام می دهند بدون اینکه دیگر توجهی به اطراف داشته باشید.

این مسئله به این خاطر است که تصمیمات در سطح ناخودآگاه صورت می گیرد؛ در روش معامله گری سنتیمنتال تمام تصمیمات کاملا ناخودآگاه انجام می گیرد و خیلی راحت و در کمتر از چند ثانیه شما بعد از دیدن چارت متوجه می شوید که باید چه کاری انجام دهید، باید بخرید یا بفروشید و یا اینکه بخواهید صبر کنید تا شرایط بهتر مهیا شود. افراد بسیار زیادی هستند که فکر می کنند که فقط دو نوع تحلیل وجود دارد؛

  1. فاندامنتال
  2. تکنیکال

این افراد مسلما از یکی از موثرترین و مهم ترین انواع تحلیل بی خبرند و آن هم تحلیل سنتیمنتال است در حالیکه این تحلیل می تواند بسیار کارساز باشد، زیرا در این تحلیل، از تجزیه و تحلیل احساسات، جهت اندازه گیری و سنجش احساس سایر افراد معامله گر به یک جفت ارزی خاص استفاده می شود.

چرا تحلیل سنتیمنتال مهم است؟ 

از آنجایی که نوسانات قیمت باید کلیه اطلاعات موجود در بازار را منعکس کند و متاسفانه اینطور نیست، خصوصا بازارهای فارکس به سادگی همه اطلاعات را منعکس نمی کنند زیرا که همه معامله گران به شیوه ای یکسان عمل می کنند و در اینجاست که می گوییم تحلیل احساسات در فارکس مهم است.

هر معامله گری در مورد چگونگی عملکرد بازار، نظر خاص خودش را دارد و اینکه تصمیم بگیرد در همان جهت بازار معامله کند یا خلاف ان، در اینجا می توانیم بگوییم بازار دقیقا مشابه یک شبکه اجتماعی است شبکه ای پیچیده و از افراد بسیار زیاد ی تشکیل شده است که هر یک می خواهند طرز تفکر یا محصول خود را به ما غالب کنند، بازار اصولا نشان دهنده احساسی است که همه معامله گران از خود بروز می دهند و نظرات و عقاید هر معامله گر در موقعیت های مختلف می تواند جهت و شکل بازار را تغییر دهد و در شکل گیری جهت دیگر کمک کند بدون توجه به اینکه چه اطلاعاتی در آن وجود دارد.

ولی مشکل اینست که شما به عنوان یک معامله گر کوچک، هر چقدر هم که در مورد یک معامله خاص، نظر و احساس داشته باشید نمی توانید بازار را به نفع خود تغییر دهید و جهت بازار را با خود همراه کنید این موضوع برمی گردد به شما که احساس بازار را بفهمید و بعد تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید درک خود از احساسات بازار را وارد تجارتتان کنید؛ یک ایده و عقیده پشت این مسئله است که اگر همه و یا افراد زیادی احساس یکسانی دارند، پس زمان آنست که نوگرا شویم و همراه با احساسات عمومی معامله کنیم.

حتما بخوانید : تحلیل فاندامنتال چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد؟


حالا اگر شما واقعا قادر باشید احساسات بازار را بسنجید و یا به تحلیل و بررسی احساسات دیگران بپردازید؛ می توانید برای خود ابزار مهمی ایجاد کنید و مطمئن شوید که به ابزار خوبی دست یافته اید، و همچنین شما باید یاد بگیرید که چطور به آنالیز احساسات بازار بپردازید و از آن به نفع خود بهره برداری کنید.


خلاصه مطلب و نتیجه گیری

در پایان و در پاسخ سوال ابتدای مطلب که تحلیل سنتیمنتال چیست می توان به صورت خلاصه گفت که تحلیل سنتیمنتال در واقع نوعی تحلیل روانشناختی است که برای اندازه گیری احساسات تریدر های دیگر به کار میرود، لغت سنتیمنت به معنای عواطف و احساسات است بنابراین دور از انتظار نیست که این نوع تحلیل به معنای تحلیل عواطف و احساسات تریدرهای دیگر است.

شاید شما هم جزو کسانی باشید که فکر می کردید مبانی تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال برای سوددهی در بازار کافی باشد اما جالب است بدانید بدون تحلیل سنتیمنتال اصلا این دو نوع تحلیل معنایی ندارد زیرا در نهایت اکثر تریدرها با احساسات خود ترید می کنند و در حقیقت بازار اساسا نمایانگر احساسات افراد مختلف است. خلاصه نکاتی که در خصوص تحلیل سنتیمنتال باید آن ها را در ذهن داشته باشید به شرح زیر است:

  • زمانی که قیمت ها در حال کاهش هستند سنتیمنت بازار معاملات نزولیست.
  • زمانی که قیمت ها در حال افزایش هستند سنتیمنت بازار معاملات صعودیست.
  • اندیکاتورهای تکنیکال می توانند به معامله گران در شناسایی سنتیمنت بازار کمک کنند.
  • سنتیمنت در بازار معاملات گاهی به صورت کامل می تواند به جهت گیری کلی بازار معاملات اشاره کند.

البته باید بدانید این روش مخصوص بازار خاصی نیست و در همه بازار های مالی می توان از آن استفاده کرد، حتی در زمان های یکه ریزش بورس به اوج خود رسیده بود، برای یک معامله گر حرفه ای بهانه ای وجود نداشت؛ یک معامله گر موفق هیچوقت از وضعیت بازار گله و شکایت ندارد، زیرا همیشه به دنبال فرصت های معاملاتی مناسب، حتی در بدترین اوضاع و شرایط است.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب متوجه شدیم که تحلیل سنتیمنتال چیست و چه کاربردهایی دارد. 

اگر دوست دارید بدانید بهترین روش تحلیل بورس چیست؟ بهترین مطلب و راهنمای برای شما همینجاست، پس روی لینک کلیک کنید تا وارد مطلب مورد نظر شوید.

برای دوستانتان بفرستید: