برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بیت کوین یا طلا برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

اگر شما مقداری سرمایه داشته باشید، فکر می کنید بیت کوین یا طلا می توانند سرمایه گذاری های امن و پرسودی به حساب آیند؟ بازار ارزهای دیجیتال یا بازار طلا و سکه را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنید؟ دقیقا مسئله این است که ببینیم با توجه به مزایا و معایب این دو بازار، کدام یک می توانند با توجه به مقدار سرمایه، میزان ریسک پذیری، روحیات شخصی، سوددهی های اخیر و آینده ای که دارند، بازار مناسب تری برای ما باشند.

بیت کوین یا طلا و یا سرمایه گذاری های دیگر با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر هر چیز دیگری، کاملا اجتناب ناپذیر است و تمامی افراد، خانواده ها و حتی شرکت ها و سازمان ها باید برای سرمایه گذاری های مختلف اقدام کنند تا در بلندمدت حداقل ارزش سرمایه خود را در برابر تضعیف ریال و تورم بسیار زیاد ایران حفظ کنند. در این مطلب آموزشی قصد داریم به صورت رایگان بازار بیت کوین و طلا را برای شما عزیزان بررسی کنیم و ببینیم که کدام بازار متناسب سرمایه گذاری چه گروه افرادی است و شما اگر در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید موفق تر هستید یا بازار طلا، پس تا انتها همراه ما باشید.

بیت کوین یا طلا ؟

در حال حاضر که همه به دنبال سرمایه گذاری امن و افزایش دارایی خود هستند، ناگزیر این سوال مطرح می شود که کدام دارایی ارزش خود را در هر شرایطی حفظ می کند. به غیر از سرمایه ‌گذاری بر روی املاک و مستقلات، ارزهای دیجیتال نیز دارایی پرطرفداری به حساب می آید که سرمایه‌ گذاران به دنبال سرمایه گذاری، استخراج و خرید و فروش آن ها هستند. خرید و فروش بیت ‌کوین و طلا از رایج ‌ترین دارایی هایی هستند که می ‌توان آن ها را در سبد سرمایه گذاری جای داد. بیت‌ کوین که نوظهورتر از دیگر دارایی ها به خصوص طلاست، بی شباهت به آن هم نیست، لذا در این نوشتار به شباهت ها و تفاوت های این دو دارایی ارزشمند اشاره خواهیم داشت و در انتها به این موضوع که کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید : دلار بخریم یا بیت کوین | بیت کوین بهتر است یا دلار؟


به صورت کلی می توان گفت که بیت کوین از جهات زیادی، ارز کاربردی برای مردم است. شاید آن موقع که شناخته شده نبود تنها آن را در بستر بازارهای مالی می‌ توانستید مشاهده کنید، ولی در حال حاضر این طور نیست! بیت کوین علاوه بر این که یک بستر کاملا امن برای سرمایه گذاری به حساب می آید بلکه به عنوان یک صرافی برای تبدیل بیت کوین به تمام ارز های دنیا در هر نقطه از جهان هم هست. در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا  شما حتی با بیتکوین می توانید پیتزا سفارش دهید، بنابراین بسیار استفاده راحتی دارد و چه بسا در آینده ‌ای نه چندان دور استفاده آن بسیار ساده تر و همه گیر تر نیز شود.

تفاوت طلا و بیت کوین چیست؟

طلا یک دارایی ملموس و فیزیکی است که قابلیت جابجایی دارد و این امکان را برای سرمایه‌ گذار به وجود می آورد که به صورت ناشناس معامله شود. این فلز گران ‌بها قابلیت های خاصی دارد که موجب شده از قرن ‌های گذشته مورد توجه افراد بسیاری قرار داشته باشد که از جمله این ویژگی‌ ها می توان به کمیاب بودن، بادوام بودن، زیبا بودن، تقسیم پذیر بودن، انعطاف ‌پذیر بودن و همچنین  داشتن مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد که همه این موارد در کنار هم باعث ارزشمندتر شدن این فلز گرانبها در طول تاریخ تا به امروز شده است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در کنار این موارد، طلا یک دارایی با قابلیت نقد شوندگی بسیار بالا به شمار می آید. در این بین خطر به سرقت رفتن طلا وجود دارد، ولی از بین بردن طلای متعلق به یک نفر کار خیلی آسانی نخواهد بود، به خاطر این که ممکن است که یک هکر بتواند طلاهای یک فرد دیگر را تحت مالکیت خود درآورد. بیت کوین بر خلاف طلا هیچ ماهیت فیزیکی ندارد، از همین روی می ‌توان آن را به سادگی و با کمترین هزینه در کل دنیا خرید و فروش کرد. بیت کوین نخستین ارز رمزنگاری شده است که می تواند با استفاده از یک بستر غیر متمرکز، به صورت ناشناس و بدون نیاز به واسطه مورد معامله قرار گیرد.

به علاوه بیت کوین مثل طلا قابلیت تقسیم شدن و تعویض ‌پذیری را ندارد و امکان دارد که شخصی، کلید خصوصی آدرس ذخیره‌ سازی بیت‌ کوین خود را فراموش کند و در نتیجه بیت‌ کوین‌ هایش را از دست بدهد. همچنین ممکن است که هکرهای اینترنتی، بیت‌ کوین را هدف حمله و سرقت قرار دهند. این اتفاقی است که در سال ‌های اخیر، برای افراد و صرافی‌ های بزرگ دنیای رمز ارزها بسیار افتاده است، دنیای ارزهای دیجیتال همواره شاهد از دست رفتن میلیون ‌ها دلار بیت ‌کوین که در نتیجه‌ حملات هکرها بوده است! در ادامه از ۸ نگاه مختلف به بررسی تفاوت ها و شباهت های بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین با بازار طلا در ایران خواهیم پرداخت؛

۱) ساده بودن و ارزانتر بودن قابلیت انتقال : طلا یک دارایی فیزیکی ملموس می باشد که زیبا، باارزش و قابل انتقال به غیر آن هم بدون نیاز به شناسایی است، ولی برای خرید یا فروش و نگهداری آن باید هزینه زیادی کنید. به منظور دور ماندن از چشم کلاهبرداران و سارقان باید آن را در مکان ‌های امن نگهداری کنید و همیشه امکان دارد که از سوی خلافکاران دزدیده شود. در مقابل انتقال بیت ‌کوین در کسری از ثانیه و با کمترین هزینه امکان پذیر است. نگهداری بیت ‌کوین هم نسبت به طلا بسیار آسان تر است و همین موضوع خرید بیت ‌کوین را جذاب تر از همیشه کرده است.

۲) محدودیت منابع : منابع بیت کوین و طلا هر دو محدود هستند. هرچند تعیین مقادیر دقیق موجودی طلا باقیمانده بسیار سخت است، ولی منابع بیت کوین شفاف و ثابت است. تعداد کل واحدهای بیت کوین ۲۱  میلیون واحد است و بعد  از استخراج این تعداد بیت کوین دیگر واحد جدیدی برای ماین وجود نخواهد داشت. آنچه که مشخص است وقتی صحبت از محدودیت منابع در میان است، تقاضا به سرعت ارزش یک دارایی را افزایش خواهد داد.

۳) قابلیت تبدیل‌ پذیری : طلا بیشتر به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به عنوان یک فلز گران ‌بها اجرای قراردادها را تضمین خواهد کرد ولی در مقابل بیت ‌کوین در کسری از ثانیه قابل انتقال و فروش است و به سرعت به پول نقل تبدیل می ‌شود. اینجا بیت ‌کوین از طلا سریع‌ تر عمل می ‌کند و در هر ساعت شبانه روز که اراده کنید به راحتی به وجه نقد تبدیل می‌ شود؛ شما با چند کلیک قادرید بیت ‌کوین خود را به فروش برسانید و این در حالی است که برای فروش طلا باید مراحل سختی را انجام دهید. افراد به صورت معمول طلا را به چشم یک تضمین و ذخیره ارزش می ‌بینند، در حالی که طلا کاربردهای بسیار دیگری نیز دارد.

۴) قابلیت تقسیم ‌پذیری : به امکان تقسیم شدن دارایی ‌ها به اجزای کوچک تر تقسیم ‌پذیری گفته می شود. در معاملات و تبادل کالاها ویژگی تقسیم پذیری بسیار حائز اهمیت است. هرچند طلا را می ‌توان تقسیم کرد، ولی خرید کالا با کوچک ترین واحد آن یعنی سوت غیر قابل تصور است. در مقابل بیت کوین را می توان به ۱۰۰ میلیون ساتوشی تقسیم کرد و کمترین مقداری که می توانید در شبکه انتقال دهید ۵۴۶ ساتوشی است.

۵) مقاومت در برابر تقلب : دارایی ‌هایی که مستعد تقلبند، ممکن است ارزش خود را از دست بدهند، به خاطر این که تشخیص اصالت آن ها نیازمند بکارگیری ابزارهای مختلف است. طلای فیزیکی نیز از آن دسته دارایی‌ های مستعد تقلب و تقلیل خلوص است ولی در مقابل بیت کوین به لطف فناوری بلاکچین بشدت در مقابل تقلب مقاوم می باشد.

حتما بخوانید : همه چیز درباره طلای آب شده + کارمزد کم و سود بالا


۶) تنوع کارکرد : بیت ‌کوین را می ‌توان برای خرید سفر به فضا، خرید از فروشگاه‌ های اینترنتی، مصارف خیرخواهانه و حتی خرید از فروشگاه ‌های فیزیکی مورد استفاده قرار داد. با چند حرکت ساده از طریق خودپردازهای بیت ‌کوین قادرید بیت‌ کوین خریداری کرده و یا به فروش برسانید و این در حالی است که طلا با وجود عمر چندین هزار ساله چنین قابلیتی ندارد. نهایت استفاده‌ ای که از طلا می ‌شود در کنار ارزش تضمینی آن استفاده از آن به عنوان یک وسیله تزئینی است.

۷) قابلیت جابجایی : قابلیت جابجایی دارایی‌ ها یکی از قابلیت های مهمی است که به سرمایه ‌گذاران این اجازه را می دهد که دارایی خود را در زمان کوتاهی انتقال دهند. انتقال طلا کار ساده ای نیست و امکان دارد هفته‌ ها و یا حتی ماه‌ ها به طول بی انجامد. انتقال طلای فیزیکی از یه مکان به مکان دیگری به اقدامات امنیتی بسیاری نیاز دارد و همین موضوع موجب افزایش هزینه انتقال خواهد شد و این در حالی است که کاربران شبکه بیت کوین می‌ توانند با استفاده از گوشی همراه خود مقادیر زیادی بیت کوین را در کم ترین زمان انتقال دهند.

۸) آینده سرمایه گذاری : برخی بدون معطلی آینده بیت ‌کوین را به عنوان پول آینده بسیار روشن تر از طلا می دانند و امیدوارند در آینده شکل استفاده از آن گسترش بیشتری پیدا کند، ولی در مقابل مخالفان سر سخت بیت ‌کوین بر این باورند که عمر آن به زودی به سرخواهد آمد و برای این دیدگاه خود دلایلی را هم مطرح می ‌کنند، هرچند بازار بیت‌ کوین طی سال های اخیر، نوسانات بسیاری را تجربه کرده است، ولی تصور این که چه زمانی عمر آن به اتمام می رسد و این که آیا واقعا امکان نابودی آن هست یا خیر بسیار رازآلود است.

بیت کوین بخریم یا طلا

روند رو به رشد ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی بلاکچین طی سال ‌های گذشته نشان دهنده روزهای پرامید آن در سال‌های آتی است. بیت ‌کوین و طلا هر دو میزان مشخصی در سطح دنیا دارند و به نظر می ‌رسد همان طور که موجودی معادن طلا روزی به پایان می ‌رسد استخراج بیت‌ کوین هم در زمان مشخص به انت ها می رسد، ولی هر دو این دارایی ‌ها به عنوان کالاهای ارزشمند تا سال ‌ها ارزش خود را حفظ می کنند.

حمایت دولت ها و بانک‌ های مرکزی از طلا و بیتکوین

امروزه معمولا دولت‌ ها و بانک ‌های مرکزی در کل دنیا، از طلا به عنوان یک پشتوانه مالی استفاده می ‌کنند و این درحالی است که از زمان ایجاد بحران‌ های اقتصادی در اروپا و آمریکا، بیشتر بانک‌ های مرکزی و دولت ‌ها برای افزایش و تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی و همین طور کاهش وابستگی به دلار آمریکا، بیش از پیش به خرید و ذخیره ‌سازی طلا علاقه نشان داده ‌اند. در حال حاضر خرید طلا به وسیله بانک‌ های مرکزی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است، این موضوع نشان دهنده رشد استفاده از طلا در مبادلات اقتصادی بین کشورها در سال‌ های آتی است.

حتما بخوانید : کسب درآمد از بیت کوین + راهنمای گام به گام


در حقیقت چنانچه بانک ‌ها بین المللی در حال خرید طلا هستند و آن را به عنوان یک ذخیره‌ کننده ارزش قابل اعتماد به حساب می آورند، چه دلیلی دارد که سرمایه ‌گذاران عادی رفتار متفاوتی را در پیش بگیرند؟ در اینجا نکته مهم این است که بانک ‌های مرکزی و دولت‌ ها، مالک بیت ‌کوین و دیگر آلت کوین ها نیستند. بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده‌ دیگر نیز، دقیقا با همین هدف ایجاد شده اند و قصد دارند به مرور زمان، تحول عظیمی در ساختار فعلی نظام بانکداری به وجود آورند.

نحوه عملکرد شبکه بیت ‌کوین به شکلی است که هیچ نهاد مرکزی قادر نیست بر روی آن کنترل و نظارتی داشته باشد، به این منظور صندوق بین ‌المللی پول تایید کرده است که رمز ارزها تهدید بالقوه ‌ای برای بانک ‌ها و سیستم‌ های مالی کنونی محسوب می شوند، به همین خاطر بانک‌ های مرکزی برای مقابله با تهدیدات ارزهای دیجیتال، چاره ای اندیشیده اند و ارز دیجیتالی مانند FedCoin، تحت انحصار خود ارائه کرده اند. با این وجود درست است که بیت ‌کوین گزینه‌ خوبی برای سرمایه ‌گذاری به شمار می رود، ولی نمی ‌توان آن را یک ذخیره‌ کننده‌ ارزش قابل اطمینان حساب کرد. چنانچه شما نیز قصد سرمایه ‌گذاری بر روی بیت کوین را دارید، باید ریسک نوسانات زیاد آن را قبول کنید و با آموزش و مهارت کافی وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید.

طلا بهتر است یا بیت کوین؟

بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی معتقدند که امروزه بیت کوین ۱۰ برابر بهتر از طلاست، به این دلیل که در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می ‌گذرد، با استقبال بسیار زیادی از سوی عموم مردم مواجه شده است و میزان مقبولیت پذیری و کاربرد‌های آن روز به روز در حال افزایش است. پیش بینی شده است که در هر دقیقه، بالغ بر ۱۰ حساب کاربری به حساب‌ های افراد دارنده بیت کوین اضافه می شود و در هر ده دقیقه از هر حساب، حدود ده انتقال انجام می شود که عدد بسیار عالی برای این ارز نوپا به حساب می آید. تمامی این تراکنش‌ ها نیز با شفافیت هر چه تمام تر صورت می پذیرند.

مورد دیگر این که بسیاری از تریدرها و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، پیش بینی کرده اند که رشد قیمت بیت کوین حتی از امسال نیز بیشتر خواهد شد، سالی که با انفجار قیمت ارزهای دیجیتال همراه خواهد بود و در این میان هولدرها و سرمایه گذاران بلندمدت نیز بر این باورند که امروزه ترید واقعی یعنی این که خریداری کنید و نگه دارید، به خاطر این که افزایش قیمت نجومی بیت کوین نزدیک خواهد بود.

حتما بخوانید : بیت کوین یا فارکس | کدام برای معامله بهتر است؟


مایکل نووگراث یکی از سرمایه گذاران پروژه گلکسی در این خصوص عنوان کرده است که افزایش قیمت بیت کوین در چند سال آینده دور از انتظار نیست، امکان دارد که قیمت این ارز دیجیتال چند برابر شود، از همین روی پیش بینی می کند که سرمایه گذاری بر روی بیت کوین بسیار پر سودتر از سرمایه گذاری در حوزه طلا خواهد بود. طبق تحقیقات انجام شده به وسیله مرکز تحقیقات بلاک چین، از شروع سال جاری میلادی تعداد آدرس کیف پول‌ هایی که بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین نگهداری می ‌کنند به شدت رو به افزایش است. این موضوع به نوبه خود بیانگر علاقه مندی سرمایه‌ داران بزرگ به بازار ارزهای دیجیتال می باشد.

مزایای سرمایه گذاری روی طلا نسبت به بیتکوین

پایداری : نه تنها در ۵ سال اخیر، بلکه همیشه طلا از لحاظ ارزشمندی در وضعیت پایداری قرار داشته است. این بدین معنی است که با گذشت زمان نه تنها ارزش طلا ثابت می ماند بلکه در مقاطعی از زمان به ‌شدت افزایشی خواهد بود. قیمت طلا در مواقع رکود اقتصادی با افزایش روبرو می شود. کشور ما در این سال ‌ها رکود اقتصادی بدی را تجربه کرده است، ولی طلا همچنان از نظر ارزشمندی جایگاه بسیار خوبی دارد. نکته مهم دیگر در خصوص پایداری طلا مربوط به پشتوانه بودن این فلز ارزشمند می‌ شود. طلا سال ‌ها به عنوان پشتوانه ارزی استفاده می شد، از همین روی سرمایه گذاری آن پایدار هستند.

طول عمر و قدمت طلا : از مدت ‌ها پیش طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند مورد استفاده بوده است. زیبایی، سودمندی و کمبود آن موجب شده طلا یک پایه ایدئال برای تجارت و نسبت دادن ارزش باشد. همیشه طلا به وسیله تمدن‌ های گوناگون و در سرزمین ‌های مختلف مورد استفاده بوده است. این امر ارزش ذاتی طلا را به اثبات می رساند. زمانی که روی طلا سرمایه ‌گذاری می ‌کنید، می ‌توانید مطمئن باشید که ارزش دارایی شما در طول زمان هرگز کم نمی شود.

ایمنی بالایی طلا : چنانچه حجم طلایی که روی آن سرمایه ‌گذاری می‌ کنید خیلی زیاد باشد، می ‌توانید آن را در صندوق امانات بانک نگهداری کنید و هرگز نگران دزدیده شدن و از دست رفتن آن نباشید. بحث دیگری که در مورد ایمنی طلا مطرح است، فیزیکی بودن آن است، به خاطر این که شما در ازای خرید طلا یک کالای با جسمیت را کسب می کنید، پس مطمئن هستید چیزی دارید که قدرت نقد شوندگی و خرید و فروش دارد.

مزایای سرمایه ‌گذاری روی بیت کوین نسبت به طلا

راحتی خرید و فروش : از آنجا که بیت کوین به صورت کامل دیجیتالی است، می ‌توان آن را به سادگی به کاربر دیگری انتقال داد. شما می ‌توانید با خریدار بیت کوین ملاقات کنید و بیت کوین خود را با استفاده از کد QR به صورت شخصی به او انتقال دهید. همچنین قادر هستید از یک سرویس تبادل شخص ثالث استفاده نمایید که ارتباط دیجیتالی شما با خریدار را برقرار می ‌نماید.

حتما بخوانید : تبدیل بیت کوین به پول نقد در ایران به سادگی آب خوردن


سرمایه‌ گذاری تازه : هرچند در حال حاضر نزدیک به ۱۲ سال است که مردم دنیا با بیت کوین آشنایی دارند، ولی سرمایه‌ گذاری روی بیت کوین به تازگی شروع شده است. این یک واقعیت است که بیت کوین هنوز هم به ارزش واقعی و مورد انتظار خود دست پیدا نکرده است، لذا سرمایه گذاری نو ظهوری است که هنوز هم جای رشد بسیاری در آینده خواهد داشت.


نتیجه گیری و کلام آخر

در انتها باید گفت که چنانچه بیت ‌کوین نتواند معیارهای ذخیره ارزش را مثل طلا برآورده سازد، کم کم از ارزش آن کاسته می شود. همچنین افزایش قیمت بیت کوین نیازمند فراگیر شدن و تحقق شرایط بسیاری است که این امر به زمان نیاز دارد البته باید توجه داشته باشید که توسعه دهندگان بیت کوین دست روی دست نگذاشته اند و با علم به این موضوع در صدد بر طرف کردن مشکلات موجود در شبکه بلاکچین بیت کوین، ایجاد فورک ‌های جدید و بهبود کاربردهای آن در زندگی روزمره مردم هستند.

از طرف دیگر هم در حال حاضر بسیاری از بانک ‌ها و سرمایه داران بزرگ در حال خرید و ذخیره ‌سازی طلا هستند و این در حالی است که تحلیلگران توقع دارند که قیمت دلار آمریکا در ۵ سال آینده با کاهش چشم گیری مواجه شود، لذا می توان این طور برداشت کرد که به مرور زمان ارزش دلاری هر گرم طلا افزایش یابد و طلا به عنوان یک ذخیره‌ کننده ارزش قابل اعتماد و نقد شونده، مورد استقبال فراوانی قرار بگیرد.

امیدوارم متوجه شده باشید که سرمایه گذاری در بیت کوین یا طلا برای شما مناسب است.

از نظر شما سرمایه گذاری روی کدام بازار برای شما راحت تر و سودده تر است؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: