برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بیت کوین یا اتریوم | خرید اتریوم بهتر است یا بیت کوین؟

بیت کوین یا اتریوم کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند؟ بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال این سوال را می پرسند که سرمایه گذاری بلند مدت روی بیت کوین مناسب تر و سودده تر است یا اتریوم و کدام ارز آینده بهتری خواهد داشت. از من بپرسید که در جواب بیت کوین یا اتریوم می گویم هر دو، ولی اولویت با بیت کوین باشد ولی به صورت کلی می توان گفت استراتژی های مختلفی برای خرید رمزارزها وجود دارد؛ به گونه ای که هم زمان در چندین ارز سرمایه گذاری کنید. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که استخراج کدام ارز به صرفه تر است و خرید اتریوم یا بیت کوین سودآوری بیشتری به همراه دارد، لذا اگر میخواهید بدانید بیت کوین یا اتریوم برای خرید مناسبند، این مطلب راهنما بهترین کمک رو بهتان خواهد کرد.

سرمایه گذاری روی بیت کوین یا اتریوم ؟

چنانچه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده باشید، حتما این سوال برایتان پیش آمده است که اتریوم یا بیت کوین ؟ کدام یک برای سرمایه گذاری گزینه مناسب تری به حساب می آید؟ خرید کدام یک ریسک کمتری به همراه خواهد داشت؟ این دو ارز دیجیتال معروف کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و اهداف بسیار متفاوتی را دنبال می کنند. در عین تفاوت این دو ارز، سایر ارزهای دیجیتال به بیت کوین و اتریوم بسیار شباهت دارند. برای مثال لایت کوین بسیار شبیه بیت کوین است و NEO به اتریوم شباهت های بسیاری دارد، ولی به صورت کلی در این مقاله قصد داریم به چالش اتریوم یا بیت کوین پاسخ دهیم و این دو ارز پرطرفدار و بزرگ را از جهات مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، پس با سایت کد بورسی همراه باشید.

حتما بخوانید : آینده بیت کوین | پیش بینی قیمت بیت کوین در آینده

پادشاه دنیای رمزارزها یا همان بیت کوین به عنوان اولین رمزارز در کل دنیا شناخته شده است و طرفداران بسیاری دارد، در مقابل اتریوم هم طی سال‌ های اخیر پیشرفت بسیاری را به خود دیده است و توانسته جایگاه مناسبی برای خودش دست و پا کند. هرچند جمعیت طرفداران بیت کوین قابل قیاس با طرفداران اتریوم نیستند، ولی هر کدام از آنها قادرند برای کاربران خاص خود مزایای فراوانی داشته باشند. همان طور که گفتیم در این مطلب سعی داریم تفاوت بیت کوین و اتریوم را که در قیمت بیت ‌کوین و قیمت اتریوم تاثیر گذاشته بررسی کنیم و کارکردهای هرکدام را برای طرفداران این رمزارزها تشریح کنیم که قطعا بسیار جذاب و کاربردی خواهد بود.

چرا بیت کوین؟

بیتکوین پس از چندین تلاش بشر برای دستیابی به یک ارز مجازی اولین نمونه موفقیت ‌آمیز بود که تصورها را نسبت به ارز و پول تغییر داد. این رمزارز به سرعت به یک دارایی دیجیتال ارزشمند تبدیل شد که در موارد گوناگونی مانند انتقال وجه، سرمایه گذاری و ذخیره ارزش استفاده های گوناگونی داشت. در ابتدا به این دلیل که شکل فیزیکی نداشت، بسیاری با دیده تردید به آن نگاه کردند، ولی در حال حاضر جایگاه مناسبی در بین کاربران پیدا کرده است و برخی بر این باورند که تا سال ‌ها رمزارز دیگری که بتواند با آن رقابت کند وجود نخواهد داشت و قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ هزار دلار هم خواهد رسید!

اتریوم بهتره یا بیت کوین

اولین هدیه بیت ‌کوین به کاربران، غیرمتمرکز بودن آن است که موجب شده به هیچ دولت، نهاد پولی و ارز سنتی‌ ای وابستگی نداشته باشد و این موضوع دخالت ها و سیاست های پولی جهان را نیز شامل می شود. در کنار این مزیت، بیت ‌کوین هزینه‌ های انتقال وجه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و به کمک فناوری بلاکچین قادرید در کسری از ثانیه وجه قابل توجهی را بدون صرف هزینه‌ های اضافی به هر جای دنیا منتقل کنید. بیشتر خرید و فروش های ارزهای دیجیتال در انحصار بیت‌ کوین است و خودپردازهای بیت‌ کوین در بسیاری از کشورهای دنیا، در فرودگاه‌ ها، مراکز خرید و حتی خیابان‌ های اصلی شهرهای جهان قابل دسترسی می باشد.

چرا اتریوم؟

اتریوم یکی از رمزارزهای محبوب است که از بین بیش از ۲ هزار رمزارزی که از ۱۱ سال پیش تا امروز معرفی شده ‌اند و کار بسیاری از آنها به نابودی کشیده، توانسته است به جایگاه خوبی دست پیدا کنند. اتریوم هم بر روی شبکه بلاکچین عمومی قرار گرفته و از مزایای شبکه بلاکچین سود می ‌برد. پلتفرم نرم‌ افزاری غیر متمرکز متن باز اتریوم، زبان برنامه ‌نویسی کاملی را هم دارد که کمک می ‌کند توسعه ‌دهندگان برنامه ‌های کاربردی درون شبکه متنوعی را در اختیار کاربران قرار بدهند. اتریوم یک توکن است که از پلتفرم اتریوم استفاده می کند.

از اتریوم می ‌توان در توسعه بلاکچین و ایجاد برنامه ‌های نوین درون شبکه ‌ای استفاده کرد، به صورت کلی اتریوم می‌ تواند به توسعه فناوری و بلاکچین کمک کند. از اتریوم هم می ‌توان در راستای انتقال وجه و مبادله مورد استفاده قرار گیرد. محاسبه هزینه‌ های مبادله در این پلتفرم با دقت و جزئیات بسیاری قابل ارزیابی است. اتریوم جزئی از قراردادهای هوشمند به حساب می آید، به همین خاطر از این جنبه آن هم می ‌توان در دنیای رمزارز استفاده ‌های گوناگونی داشت. اتریوم به موفقیت‌ های مالی ‌ای که بیت ‌کوین به آن دست یافته، نرسیده است؛ ولی امکانات تکنولوژی آن موجب می شود بسیاری برنامه ویژه ‌ای روی آن باز کنند.

حتما بخوانید : همه چیز درباره اتریوم – تفاوت بیت کوین با اتریوم و آینده اتریوم

بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و کسب و کارهای مستقل آنلاین پرداخت های اتر را قبول می کنند. از اتر حتی می توان در کیف های پول ارزهای رمزنگاری و کارت های اعتباری نیز استفاده کرد. اتریوم تنها ارز دیجیتالی بدون محدودیت در سقف تعداد سکه ها و منبع ذخیره آن ها به حساب می آید و گرچه برخی بر این باورند که بیت کوین در این زمینه بهتر است، ولی در دسترس بودن و عرضه سکه در اتریوم بیشتر است و این به نوبه خود تاثیری بر تعداد و منبع سکه های اتریوم ندارد.

به صورت خلاصه، ارز Ethereum امروزه بنا به دلایل روبرو بهتر از Bitcoin است؛ اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری جدید رمزنگاری شده است که بر روی تکنولوژی به روز شده اجرا می شود. با توجه به تیم جوان و پر انرژی آن، توانایی توسعه سریع تری را داراست. سکه های بیشتری در دسترس دارد. البته این میتواند خود یک نقطه ضعف باشد. افزایش ارزش سکه های ارز دیجیتالی اتریوم با سرعت بیش تری جریان می یابد. از این جهت ماینرهای بیشتری تمایل دارند بر روی گسترش شبکه فعالیت کنند. ارز دیجیتال اتریوم را می ‌توان در برخی فروشگاه ‌های آنلاین و از طریق مسترکارت ‌ها و ویزا کارت‌ ها صرف کرد. به علاوه می ‌توان آن را در کیف پول ‌های مطمئن و آنلاین پس انداز کرده و در بهترین زمان ممکن به فروش رساند و به سود خوبی دست پیدا کرد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


تراکنش ‌های ارز دیجیتال اتریوم نیز مثل دیگر ارزهای دیجیتال از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و این علت که تراکنش‌ های آن در یک شبکه غیر متمرکز انجام می شود، در معرض خطراتی که ارزهای فیزیکی مانند دلار و یورو را تهدید می ‌کند مثل جعل و سرقت قرار ندارد. در این شبکه کاربران می ‌توانند بدون در نظر گرفتن مالیات برای تراکنش‌ های خود، مبالغ شاید هنگفت خود را بدون حضور واسطه‌ هایی مانند بانک ‌ها و موسسات مالی انتقال دهند.

۱) استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

به منظور استخراج ارز های دیجیتال نیازمند پردازنده های قدرتمند هستید، شما می توانید با استفاده از CPU ها و GPU ها این کار را به درستی انجام دهید. بیت کوین را می توان به اشکال متفاوتی استخراج کرد به عنوان مثال؛ استخراج بیت کوین با کامپیوتر، استخراج بیت کوین با کامپیوتر های کوانتومی، استخراج بیت کوین با استفاده از موبایل ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که رمز ارزی مثل بیت کوین، دیگر با CPU و GPU ها استخراج نمی شود و تقریبا منسوخ شده است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا نمی توان بیت کوین را با کمک CPU و GPU استخراج کرد؟ پاسخ این سوال این است که ارزی همانند بیت کوین، به دلیل ارز قیمتی بالا، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

همه افراد نیز در تلاشند که اقدام به استخراج این رمز ارز کنند، از همین روی سختی استخراج شبکه افزایش پیدا می کند و دیگر نمی توان با CPU و GPU ها بیت کوین را استخراج کرد. امروزه بیت کوین تنها با دستگاه های ماینر یا ASIC ها استخراج می شود. چنانچه قصد استخراج ارز دیجیتال بیت کوین را دارید، باید به شما بگوییم که برای این کار نه احتیاج به CPU دارید و نه به GPU و تنها نیاز شما همان دستگاه های ASIC می باشد. برای اینکه بخواهید یک بیت کوین استخراج کنید، شما باید با توجه به قدرت شبکه بیت کوین اقدام به تهیه دستگاه با قدرت مناسب کنید.

۲) استخراج ارز دیجیتال اتریوم

برخلاف ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم را می توان به راحتی با استفاده GPU ها استخراج کند. تقریبا می توان گفت که استخراج با CPU ها چندی است منسوخ شده است. اتریوم را نیز می توان با استفاده دستگاه های ماینر و یا همان ASIC ها استخراج کرد و این موضوع نیز به ضرر افرادی است که قصد دارند با کارت های گرافیک و یا همان GPU ها استخراج نمایند.

حتما بخوانید : استخراج اتریوم با گوشی | آموزش جامع استخراج اتریوم با موبایل

توسعه دهندگان ارز دیجیتال اتریوم گفته اند که در تلاش هستند تا الگوریتمی پیاده سازی کنند که دیگر کسی نتواند با دستگاه های ماینر و یا همان ASIC ها اقدام به استخراج نمایند. تاریخ حدودی پیاده سازی این طرح برای سال ۲۰۲۰ است که اگر بر اساس همین تاریخ بخواهد این الگوریتم انتشار پیدا کند باید امسال منتظر آن باشیم. اگر این الگوریتم پیاده سازی شود قطعا استخراج اتریوم راحت تر می شود، به خاطر این که می توان آن را به راحتی با استفاده GPU ها به دست آورد و دیگر نیازی به پرداخت هزینه های گزاف برای خرید تجهیزات دستگاه های ماینینگ نخواهد بود.

استخراج بیت کوین بهتر است یا اتریوم

این که استخراج بیت کوین بهتر است یا اتریوم بستگی به موارد زیر دارد، با وجود تفاوت هایی مانند؛ زمان ساخت بلاک، حجم کل بازار، قیمت تجهیزات، محدودیت بیت کوین و نامحدودی اتریوم، ارزش قیمت بیت کوین و اتریوم، باید خودتان نوع ارز مورد علاقه تان را انتخاب کنید.

  1. زمان ساخت بلاک در شبکه بیت کوین ۱۰ دقیقه است و زمان ساخت بلاک در شبکه اتریوم ۱۴ ثانیه. قطعا با توجه به زمان های گفته شده اگر بخواهیم اتریوم را استخراج کنیم می توانیم به تعداد بیشتری برسیم اما خوب با این حساب باید به قیمت آن ها نیز توجه کنیم.
  2. به دلیل خرید و فروش بالای معاملات بیت کوین و هچنین قیمت بالا آن باعث شده است که سختی شبکه ماینینگ بیت کوین بیشتر گردد.
  3. کمی پیش تر به نوع تجهیزات و قیمت آنها پرداخته ایم. با این حساب نتیجه می گیریم که هزینه تهیه تجهیرات استخراج ارز دیجیتال بیت کوین نسب به ارز دیجیتال اتریوم بسیار بیشتر می باشد.
  4. تمامی کوین های عرضه شده بیت کوین در حال حاظر ۲۱ میلیون واحد می باشد در صورتی که گفتیم اتریوم نامحدود است. اگر بیت کوین روزی به اتمام برسد دیگر تنها می توان آن را خرید و فروش و یا به اصطلاح ترید کرد. اما ارز دیجیتال اتریوم را می توان به صورت نامحدود استخراج کرد تنها محدودیت اتریوم این است که هر سال ۱۸ میلیون واحد بیشتر عرضه نمی شود.

یکی از تفاوت هایی که ذکر شد و شما باید به آن توجه کنید، ارزش پولی ارز دیجیتال بیت کوین است؛ بیت کوین نسبت به اتریوم از ارزش بالایی برخوردار می باشد و این امر نیز موجب شده است تا طرفداران زیادی پیدا کند.

شباهت بیت کوین و اتریوم

  • استفاده هر دو از شبکه بلاکچین
  • نمایش موفق به عنوان یک رمزارز
  • مورد استفاده در صرافی‌ های معتبر ارزهای رمزپایه
  • قابل استخراج هستند و دارای الگوریتم‌ های مشخص
  • امکان استفاده از آن ها به عنوان یک شیوه پرداخت دیجیتال

حتما بخوانید : بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری – چه ارزی جایگزین بیت کوین میشود؟

تفاوت بیت کوین و اتریوم

  • بیت‌ کوین از نظر قیمت و ارزش بسیار گران ‌تر از اتریوم است و نه تنها اتریوم بلکه سایر رمزارزها هم نتوانستند از نظر ارزش و قیمت به بیت‌ کوین نزدیک شود.
  • بیت ‌کوین هاردفورک ‌های گوناگونی را تجربه کرده که در نتیجه آن ارزهای رمزنگاری شده جدیدی شکل گرفته‌ اند. در مقابل اتریوم هاردفورک کمتری را تجربه کرده است.
  • بیت ‌کوین با هدف تسهیل فرآیند پرداخت شکل گرفت و خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو دوست داشت رمزارزی را به جهانیان معرفی کند تا با شکستن مرزها انتقال وجه را به ساده ‌ترین شکل ممکن انجام دهد، در حالی که اتریوم بیشتر یک دستاورد دنیای فناوری است که برای طراحی اپلیکیشن ‌های غیر متمرکز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فقط ۲۱ میلیون بیت ‌کوین در کل دنیا وجود دارد که به سرعت در حال استخراج هستند، در مقابل اتریوم محدودیت استخراج ندارد و بی‌ نهایت اتریوم در کل دنیا موجود است. البته فرآیند استخراج آن به دقت کنترل می ‌شود تا از استخراج بی رویه و تغییر ناگهانی قیمت ‌ها پیشگیری شود.
  • امروزه هر ۱۰ دقیقه ۱۲.۵ بیتکوین پاداش ارائه می ‌دهند که بعد از اجرای فرآیند هاوینگ این میران به ۶٫۲۵ بیت کوین تقلیل پیدا خواهد کرد، ولی در فرآیند استخراج اتریوم در هر ۱۵ ثانیه سه اتریوم پاداش ارائه میشد که این میزان اکنون به ۲ اتریوم در هر ۱۵ ثانیه کاهش پیدا کرده است.
  • بیت‌ کوین از فناوری سگویت و شبکه لایتنینگ برای رفع مشکل مقیاس ‌پذیری استفاده می ‌کند تا سرعت تراکنش‌ ها را بالا ببرد و کار آن را ساده کند در مقابل اتریوم برای برطرف کردن مشکلات شبکه از بروزرسانی مختلفی که در طی سال ‌های فعالیت خود انجام داده استفاده کرده است.
  • هرچند هر دو این رمزارزها از تکنولوژی بلاکچین استفاده می ‌کنند، ولی کارکرد بلاکچین در بیت ‌کوین بیشتر برای ردگیری تراکنش‌ ها است در حالیکه اتریوم از بلاکچین برای توسعه شبکه خود استفاده‌ های گوناگونی می کند.

خلاصه مطلب و کلام آخر

بیت ‌کوین و اتریوم دو نمونه موفق رمزارز هستند که توانسته ‌اند جایگاه خود را در بین فعالان بازار تثبیت کنند. با وجود شباهت‌ های زیادی که بین این دو وجود دارد فلسفه وجودی ‌ای که ساتوشی ناکاماتو و ویتالیک بوترین برای این دو رمزارز در نظر گرفته ‌اند با یکدیگر تفاوت ‌های آشکاری دارد. هر کدام از این دو رمزارز کاربردهای خاص خود را دارند. کاربران بیت‌ کوین را بیشتر به عنوان یک دارایی ارزشمند دیجیتال و وسیله مبادله می ‌شناسند، این در حالی است که اتریوم بیشتر به عنوان یک فناوری و ابزار برای توسعه ‌دهندگان محبوبیت یافته است. در نهایت این که بیت کوین یا اتریوم کدام بهتر است، وابسته به هدف شما است.

در پاسخ به این سوال که بیت کوین بهتر است یا اتریوم باید هدف کاربران در نظر گرفته شود. چنانچه صرفا به دنبال کسب سود از طریق افزایش قیمت این ارزها هستید، باید گفت بازار هر دوی این ارزها با نوسانات زیادی همراه است اما بیشتر اوقات، نوسانات بیت کوین فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌ است. اگر به دنبال راه کاری مدرن برای کسب و کار خود هستید اتریوم گزینه مناسب تری به نظر می ‌رسد. به هر تقدیر، بیت ‌کوین و اتریوم دو هدف متفاوت را دنبال می‌ کنند. به صورت خلاصه می توان گفت؛

بیت کوین

  • بیت کوین یک ارز دیجیتال است.
  • به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات ایجاد شده است.
  • چند دقیقه طول می کشد تا معاملات بیت کوین انجام شود.
  • هدف این ارز دیجیتال رفع مشکلات در امور مالی جهانی است.
  • بیت کوین به شخص ثالثی مانند پی پال یا یک بانک احتیاج ندارد.
  • مورد استفاده برای معاملات دستی ، مانند خرید کالا/خدمات یا دریافت پول.
  • نقد شوندگی زیادی دارد به این معنی که می توانید بیت کوین را به راحتی به پول نقد تبدیل کنید.
  • بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد، اولین ارز دیجیتال و اولین ارزی است که از فناوری بلاک چین استفاده کرد.

اتریوم

  • نقد شوندگی زیادی دارد.
  • اتریوم در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد.
  • معاملات اتریوم چند ثانیه طول می کشد.
  • اتر واحد پول آن است و معاملات را در بلاکچین اتریوم قدرت می دهد.
  • این ارز بستر را برای ساختن برنامه های با قرارداد هوشمند فراهم می کند.
  • معاملات این ارز دیجیتال براساس قراردادهای هوشمند برنامه ریزی می شود.
  • این ارز یک زبان برنامه نویسی به نام Solity برای ساخت dApps فراهم می کند.
  • قراردادهای هوشمند اتریوم، نیاز شخص ثالث را در بسیاری از سیستم ها و نه فقط سیستم های مالی، برطرف می کند.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان خرید اتریوم بهتر است یا بیت کوین نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص نحوه سرمایه گذاری روی بیت کوین، اتریوم و یا ارزهای دیجیتال دیگر داشتید، حتما در بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها بنویسید و اگر تجربه ای هم در این زمینه دارید، خوش حال میشم در ارتباط باشیم.

برای دوستانتان بفرستید: