Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بهره یا سود مرکب چیست و به چه صورتی مورد ارزیابی و محاسبه قرار میگیرد؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهره یا سود مرکب چیست و به چه صورتی محاسبه می گردد؟

آیا میدانستید که بهره یا سود مرکب چیست و به چه صورتی ارزیابی می شود؟ باید عنوان کنیم که اگر در بورس، سپرده های بانکی، اوراق بهادار و … سرمایه گذاری دارید و یا قصد انجام آن را دارید باید جواب این سوال که بهره یا سود مرکب چیست؟ را بلد باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم به تمامی موضوعات محور سوال بهره یا سود مرکب چیست بپردازیم، پس با کد بورسی در ادامه این مقاله کاربردی و جذاب همراه باشید.

بهره یا سود مرکب چیست

بهره یا سود مرکب چیست؟

بی تردید زمانی که به بانک مراجعه می کنید و دفترچه حساب خود را می بینید، نحوه محاسبه سود برای شما سوال است!!! دانستن این که سود ساده و مرکب چه فرقی با یک دیگر دارند و چگونه می‌ توان آن ها را مورد ارزیابی و محاسبه قرار داد، موضوع جذابی است که در این مقاله قصد پرداختن به آن را داریم. به علاوه مفهوم سود مرکب در سرمایه‌ گذاری نیز بسیار حائز اهمیت است و باید همگی آن را بدانید و به روش محاسبه آن آگاه باشید.

بهره یا سود مرکب چیست – تعریف سود مرکب، به زبان ساده

می توان این طور شروع کرد و گفت که سود مرکب، سودی ترکیب‌ شده و مضاعف است. در واقع یعنی در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق گرفته است، سودی که به خود سود ها تعلق گرفته است هم در نظر گرفته خواهد شد. در نظر داشته باشید که در محاسبه سود ساده، تنها اصل سرمایه و سودی که به آن تعلق گرفته است حائز اهمیت خواهد بود. مرکب کردن بهره، بدین معناسیت که بهره از محل بهره دریافت شود؛ نتیجه این امر، بهره مرکب نامیده نام گرفته است. جالب است بدانید که در بهره ساده، بهره دریافتی سرمایه‌ گذاری نخواهد شد، پس بهره‌ ای که در هر دوره پرداخت می گردد، تنها از محل سرمایه‌ گذاری اولیه است. اثر مرکب کردن در بلند مدت بسیار نمود پیدا می کند و خودش را نشان می دهد و سرمایه رشد زیادی را به خود خواهد دید. به منظور اینکه تعریف دقیق‌ تری عرض کنیم، می توانیم عنوان کنیم که سود یا بهره مرکب به نوعی از سود اطلاق می گردد که برای محاسبه آن در کنار اصل سرمایه، میزان سود حاصل از بهره‌ های جمع شده از دوره‌ های پیش سپرده یا وام نیز بر پول اصلی اضافه می گردد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بهره یا سود مرکب چیست – شیوه محاسبه سود مرکب

در خصوص با این بخش از مقاله باید عنوان کنیم که با استفاده از فرمول زیر قادر به محاسبه سود مرکب خواهید بود :

بهره یا سود مرکب چیست

البته شایان ذکر است که به منظور دستیابی به سود مرکب، روش های دیگری هم مثل سرمایه‌ گذاری در قسمت های صادرات، خرید و فروش ارز، طلا، ملک و خودرو وجود دارند که هر یک دانش و تجربه ویژه خود را نیاز خواهند داشت. در هر راهی در ابتدا می بایست به سود رسید و سود های به دست آمده را به سرمایه اولیه اضافه کرد و در ادامه به سود مرکب رسید. در حقیقت ما به درآمد پایدار و زمان کافی احتیاج خواهیم داشت. چنانچه قصد داشته باشیم اصل پول را از کل مبلغ جدا کنیم و تنها سود بدست آمده را مورد ارزیابی قرار دهیم می بایست باید فرمول زیر را مورد استفاده قرار دهیم :

سود مرکب چیست؟

نکته : همان طور که در فرمول بالا مشاهده می کنید در آخر فرمول، P که همان اصل سرمایه می باشد، از سود بدست آمده کم خواهد شد.

شرح فرمول :

  • A = مقدار سود بدست آمده در سرمایه‌ گذاری
  • p = سرمایه اولیه
  • n = تعداد دفعاتی که سود در طول سال مرکب می‌ شود
  • t = تعداد سال‌ هایی که سرمایه‌ گذاری به طول می انجامد
  • r = میزان سود سالیانه (به صورت رقم اعشار است، به عنوان مثال برای ۲۰ درصد سود سالیانه عدد ۰٫۲ در فرمول فوق جایگذاری خواهد شد)

آسان ترین مثال برای سود مرکب این است که این طور فرض کنید که ۱۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه‌ گذاری انجام داده اید و ۲۰ درصد سود معادل ۲۰ میلیون تومان کسب کرده اید. با اضافه شدن ۲۰ درصد به ۱۰۰ میلیون، ۱۲۰ میلیون تومان در اختیار دارید. حال با داشتن ۱۲۰ میلیون تومان سرمایه، چنانچه مجددا ۲۰ درصد سود کنید، سود شما ۲۴ میلیون خواهد شد. ۲۰ میلیون تومان سودی که به ۱۰۰ میلیون اضافه‌ گشته، علت ۴ میلیون تومان سود اضافی به حساب می آید. آلبرت انیشتین این طور بیان کرده است که بهره مرکب، بزرگ‌ ترین کشف ریاضی برای تمامی ادوار است. بهترین تشبیهی که برای بهره مرکب عنوان می گردد، شباهت آن به کاشت درخت می باشد. بخاطر این که هر چقدر مدت‌ زمان بیشتری را به سرمایه گذاری بپردازیم، در انتها ثروت بیشتری کسب خواهیم کرد.

به صورت روزانه نیز چنانچه هر ماه مبلغ کمی پس‌ انداز نمایید و در قالب سیستم سود های مرکب آن را به جریان بیندازید، قادر خواهیم بود بعد گذشت چند سال به سرمایه چشم گیری دست پیدا کنید. این معجزه بهره مرکب نام دارد. حائز اهمیت ترین نکته در این رشد ثروت، صبوری است. بنابراین بهتر است استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری خود را به صورت بلند مدت در نظر بگیرید تا قادر باشید بهره بیشتری از این مفهوم ببرید. به همان صورتی که در کتاب «اثر مرکب» نوشته «دارن هاردی» به این موضوع اشاره‌ شده است، هر تغییر مثبت کوچک می‌ تواند به نتایج مثبت بزرگ در آینده بیانجامد. این تغییر می‌ تواند در مورد سرمایه‌ گذاری، شیوه خرج کردن پول، پس‌ انداز کردن آن یا تغییر عادت‌ های فردی به حساب آید.

بنابراین حتی چنانچه سرمایه‌ شما اندک است، از سود های کم تر استارت بزنید و به قدرت زمان ایمان داشته باشید. در بازار سرمایه نیز چنانچه سود سهام خود را برندارید با استفاده از قوانین مربوط به بهره مرکب قادر خواهید بود سود بیشتری از سهام مد نظرتان برداشت نمایید؛ بخاطر این که در طول زمان هم به اصل سرمایه و هم‌ سود آن اضافه خواهد شد. فکر کنید چنانچه ۱میلیون تومان در اختیار داشته باشید و قادر باشید هر ماه ۱۰ درصد به سرمایه ماه گذشته اضافه کنید و از اصل سرمایه برداشت نکنید، بعد از گذشت ۱۰ سال بیشتر از ۹۰ میلیارد تومان ثروت در اختیار خواهد داشت!!!!! به عبارتی بورس، محل انتقال ثروت از سمت عجول‌ ها به سمت صبور ها خواهد بود. هر چقدر بیشتر صبر داشته باشید و تجربه بدست آورید بهره‌ گیری از استراتژی سود مرکب برای شما عزیزان لذت‌ بخش‌ تر و ثروت شما افزون تر خواهد شد.

در ادامه این مقاله باید گفت که سود مرکب برابر است با مجموع مبلغ سپرده و سود آن در پایان دوره زمانی معین منهای مبلغ سپرده کنونی. عبارت داخل کروشه، همان مبلغ نهایی است که در پایان دوره دریافت خواهیم کرد. هر چقدر n عدد بزرگ‌ تری باشد یا دوره دریافت سود بیشتر شود، این سود نیز عدد بزرگ‌ تری را نشان خواهد داد. به عنوان مثال چنانچه دوره دریافت سود از ۱ بار پرداخت سالانه به دوبار پرداخت هر ۶ ماه یک‌ بار، تغییر نماید، n افزایش پیدا خواهد کرد و سود مرکب نیز به نسبت بزرگ‌ تری خواهد بود. از همین روی اگرچه بازه زمانی هر دو مورد ۱ سال است، ولی مقدار بهره مرکب که به یک وام ۱ میلیون تومانی به صورت سالانه و با نرخ ۱۰% تعلق می‌ گیرد پایین تر از مقدار بهره مرکبی است که به همان وام ۱ میلیون تومانی ولی با نرخ ۵% و به صورت ۶ ماهه تعلق خواهد گرفت. در حقیقت، ارزیابی سود مرکب به شکل تصاعدی خواهد بود و این‌ گونه سرمایه‌ گذاری در بانک موجب افزایش سرعت سود به نسبت سود‌ های معمولی خواهد شد. در فرمول فوق چنانچه دوره دریافت سود سالیانه به حساب آید می بایست نرخ بهره هم سالیانه منظور گردد و چنانچه دوره دریافت سود ماهیانه باشد می بایست نرخ بهره هم ماهیانه منظور گردد؛ یعنی می بایست نرخ سود سالیانه را بخش‌ بر ۱۲ کنید. چنانچه مجبور باشید، میان ۲ گزینه زیر کدام یک را انتخاب خواهید کرد؟

  • دریافت ۱ میلیون تومان پول نقد همین امروز.
  • پس‌ انداز کردن روزی ۱۰۰۰ تومان به مدت ۱ ماه با این شرط که هر روز پس‌ انداز ۲ برابر گردد.

شاید تا پیش از آشنایی با مفهوم سود مرکب، درک صحیحی از گزینه ۲ نداشتید. ولی در حال حاضر قادر خواهید بود با یک حساب‌‌ و کتاب ساده بفهمید، سودی که از گزینه ۲ کسب می کنید با توجه به مرکب شدن سود، بزرگ‌ تر خواهد بود.

به چه دلیلی سود مرکب حائز اهمیت است؟

نکته حائز اهمیت این است که استفاده از این سود، سرمایه ما را به نسبت سود ساده، چندین برابر خواهد کرد. نکته دیگر آن که فقط در صورت وجود درآمد پایدار قادر خواهیم بود  بهره مرکب را مورد استفاده خود قرار دهیم و سرمایه خود را چندین برابر زیاد کنیم. در واقع یعنی به منظور دستیابی به درآمد های مقطعی کاربردی ندارد. ۲ اصل در سود مرکب حائز اهمیت می باشد؛ اولی اینکه به اصل و سود سرمایه‌ گذاری خود دست نزنید و به آن اجازه رشد بدهید و نکته دوم صبوری صبوری و صبوری است.

به چه صورتی از سود مرکب بهره ببریم؟

در انتها و در خصوص با این بخش از مقاله باید گفت که به منظور استفاده از این مفهوم در ابتدا می بایست تعریف معینی از دارایی داشته باشیم. دارایی به هر چیز با ارزش مادی اطلاق می گردد که با واحد پول، قابل محاسبه باشد، مثل؛ پول، سکه، خانه، ماشین و … این دارایی قادر است برای مرکب شدن در حساب بانکی یا کسب و کار کاربرد داشته باشد. بنابراین ما هم بایستی تلاش کنیم کسب و کاری دست و پا کنیم تا حتی وقتی در خواب هستیم نیز برای مان سود آوری نماید و سود آن را نیز قادر باشیم دوباره در کسب و کار فعلی یا سایر کسب و کار ها سرمایه گذاری کنیم تا به پیشرفت فوق‌ العاده ما در کسب ثروت منتهی شود.

یکی از آسان ترین راه ها به منظور ایجاد سود مرکب، توجه به سرمایه‌ های اندک خواهد بود. در حقیقت، با به‌ کارگیری سرمایه‌ های کوچک و قرار دادن آن در راه صحیح سرمایه‌ گذاری، فرد قادر خواهد بود اندوخته خود را چندین و چند برابر کند. از جمله روش هایی که قادر است ما را به این هدف نزدیک تر کند، خرید اوراق بهادار و شرکت در بازار سرمایه خواهد بود. نظام پرداخت سود بانک‌ ها طبق سود مرکب نیست. بخاطر این که چنانچه این روش را در پی بگیرند به سرعت ورشکسته می شوند. پس نمی‌ توان با پس‌ انداز سرمایه در بانک به سود مرکب دست پیدا کرد، ولی چنانچه شخص از دانش و تخصص کافی برخوردار باشد قادر است با سرمایه‌ گذاری و خرید و فروش اوراق و سهام خود در زمان مشخص، به بهره مرکب مناسبی برسد. روش کار به این شکل خواهد بود که با هر بار سود دهی در فروش سهام، مبلغ کسب شده را نیز دوباره سهام بخرد و آن را به اصل سرمایه اضافه کند تا بعد از گذشت مدت زمانی به ثروت بزرگی دست پیدا کند.

دریافت کد بورسی و ورود به بورس

امیدوارم که از این مقاله کاربردی نهایت استفاده و لذت برده باشید، هر سوال و یا ابهامی بود می تونید با ما در میون بگزارید و ما هم سعی می کنیم که در حد دانش و توانمون راهنمایتون کنیم. تنتون سلامت، دلتون خوش و جیبتون پر پول.

مطالب مرتبط :

برای دوستانتان بفرستید: