Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است؟ | وب سایت کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است؟

جالبه بدونید که وقتی اخبار افزایش سرمایه یک شرکت، منتشر میشود، حجم تقاضا ناخودآگاه برای آن سهم با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد که موجب رشد سهم قبل از افزایش سرمایه می شود. در ادامه و با گذشت زمان، سهم برای افزایش سرمایه بسته شده و چندی بعد بدون محدوده دامنه نوسان بازگشایی می شود و اگر بازار در آن بازه زمانی صعودی باشد، قطعا سهم هم با مثبت بسیار خوبی بازگشایی می شود. همچنین بعد از بازگشایی با درصد مثبت قابل توجه، به دلیل افزایش سرمایه، قیمت سهم کاهش محسوسی می یابد و برای خریداران بلند مدتی و حتی کوتاه مدتی جذابیت بسیار بالایی پیدا می کند و همین امر موجب افزایش قیمت ۳ باره یک سهم می شود. پس همانطور که دیدیم، انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی بسیار مهم و قابل پیگیری است. حال سوال اینجاست که بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است و چطوری میتوانیم از اخبار افزایش سرمایه شرکت های بورسی با خبر بشیم؟ در ادامه با کد بورسی همراه باشید تا آموزشی کوتاه و رایگان در خصوص بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس اوراق بهادار با هم دیگر داشته باشیم.

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس

همانطور که میدانید، شرکت ها با توجه به احتیاجات خود، قادرند از ۴ محل اقدام به افزایش سرمایه نمایند، ولی از نظر سهامداران و شرکت از بین انواع روش های افزایش سرمایه کدام بهتر است و کدام روش منافع بیش تری را نصیب سهامداران یا شرکت میکند؟ با توجه به این که معمولا بعد از اعمال افزایش سرمایه سهام شرکت‌ ها با کاهش قیمت بسیار شدیدی روبرو می شود، در بیشتر اوقات با تعیین درصد افزایش سرمایه و زمان تقریبی برگزاری مجمع فوق ‌العاده آن شرکت، قیمت سهام در زمان اعلام و سپس در روزهای قبل از توقف نماد افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به مواردی که عنوان کردیم با اطلاع از درصد، روش و زمان افزایش سرمایه شرکت‌ ها، علاوه بر تصمیم ‌گیری بهتر در مورد مشارکت یا عدم مشارکت در افزایش سرمایه، قادرید از منفعت رشد احتمالی قیمت سهام پیش و پس از افزایش سرمایه هم استفاده نمایید. به صورت کلی می توان گفت که افزایش سرمایه از هر محلی جذابیت های مخصوص به خود را دارد و بهترین نوع افزایش سرمایه از نظر سهامداران و شرکت ها متفاوت است، ولی در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

افزایش سرمایه چیست؟

همانطور که احتمالا میدانید، افزایش سرمایه یکی از روش ‌های تامین مالی شرکت‌ ها به حساب می آید. شرکت ‌ها در راستای توسعه فعالیت ‌های خود و همین طور حفظ رقابت با شرکت ‌های دیگر، در بازه های زمانی خاص اقدام به افزایش سرمایه می ‌کنند، البته بعضی اوقات این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت‌ ها انجام می شود. تامین منابع مالی جدید می‌ تواند به صورت ‌های گوناگونی انجام شود. در حقیقت هر یک از انواع افزایش سرمایه ‌ها از محل خاصی منابع مالی خود را تامین خواهند کرد که این موضوع بحث انواع روش‌ های افزایش سرمایه را ایجاد می کند که در ادامه یک اشاره هایی به آن خواهیم داشت و سپس به اینکه کدام مدل از افزایش سرمایه جذاب تر و سودآور تر است، خواهیم پرداخت.

چرا شرکت‌ ها به افزایش سرمایه اقدام می‌ کنند؟

تامین مالی یکی از پرچالش ‌ترین و در عین حال حائز اهمیت ‌ترین موضوعات برای ادامه حیات، توان حفظ رقابت و توسعه شرکت ‌ها به حساب می آید. مدیران شرکت ‌ها همیشه به دنبال تهیه ارزان‌ ترین منابع در زمانی کوتاه می گردند تا قادر به اجرای به موقع طرح ‌های توسعه باشند. شرکت ‌های بورسی به صورت معمول هر چند سال یک ‌بار با توجه به نیاز خود درخواست افزایش سرمایه را منتشر خواهند کرد، همچنین ممکن است این شرکت ها در طی فعالیت خود، گاهی اوقات به منابع مالی بیش تری نیاز داشته باشند تا بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


یکی از روش ‌هایی که شرکت ها را قادر می سازد تا به منابع مالی جدیدی دست پیدا کند، افزایش سرمایه آن شرکت است. این شرکت ‌ها در راستای انجام طرح‌ های توسعه ‌ای و یا تصحیح ساختار مالی، از افزایش سرمایه به یکی ار ۴ روش زیر اقدام می کنند که میزان آن با توجه به نیاز و شرایط شرکت‌ متفاوت است. در روزهای اخیر اخبار افزایش سرمایه شرکت‌ های بورسی، مورد توجه سهامداران بازار قرار گرفته است به‌ صورتی که قیمت سهام این شرکت ‌ها تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است. بر این اساس تصمیم داریم تا در ادامه این موضوع را به صورت کامل و از دید سهامداران و شرکت ها بررسی کنیم.

انواع افزایش سرمایه

  1. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ ها : افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از بهترین انواع افزایش سرمایه به حساب می آید، این افزایش سرمایه در راستای تامین منابع مالی شرکت ‌ها و افزایش انگیزه در بین سهامداران برای سرمایه گذاری بلند مدت اجرا و عملیاتی می شود، البته اصلاح ساختار مالی شرکت هم نقش اساسی در این نوع از افزایش سرمایه خواهد داشت.
  2. افزایش سرمایه از محل سود انباشته : افزایش سرمایه از محل سود انباشته که با دریافت سهام جایزه همراه است، یکی دیگر از بهترین انواع افزایش سرمایه به شمار می رود، این افزایش سرمایه بیشتر برای بهبود ساختار مالی شرکت و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز اعمال می شود.
  3. افزایش سرمایه به روش صرف سهام : صرف سهام همان تفاوت قیمت اسمی و قیمت فروش یک سهم می باشد که پس از محاسبه آخرین قیمت هر سهم شرکت پیش از توقف نماد برای برگزاری مجمع فوق ‌العاده و اضافه کردن آن به قیمت اسمی ۱۰۰ تومان و تقسیم آن به عدد دو (در صورت اعمال افزایش ۱۰۰ درصدی که معادل ۲ برابر شدن سرمایه شرکت است)، رقمی برای فروش سهام حاصل می شود که مبنای پذیره‌ نویسی سهام جدید خواهد بود.
  4. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال ‌شده سهامداران : وقتی که شرکت اندوخته ‌ای برای افزایش سرمایه نداشته باشد و برای ورود نقدینگی در شرت قصد افزایش سرمایه را داشته باشد از روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی کمک می گیرد که این روش موجب تزریق نقدینگی به شرکت می شود. افزایش سرمایه از روش مطالبات و آورده نقدی زمان ‌بر خواهد بود و حتی امکان دارد تا ۶ ماه به طول بی انجامد تا سهام منتشر شده پس از افزایش سرمایه به پرتفوی سهامداران منتقل شود.

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس برای سهامداران

این را در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه به هر روش و از هر محلی باشد، جذابیت های خاص خود را داراست، ولی به صورت کلی افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا منابع داخلی مثل اندوخته شرکت یا تجدید ارزیابی دارایی ها بهترین روش افزایش برای سهامداران محسوب می شود، در حقیقت بهترین نوع افزایش سرمایه از نظر سهامدار آن افزایش سرمایه ای می باشد که سهامدار بدون پرداخت وجهی بعد از ثبت سهام مالک سهام جایزه می شود و یا سهام او بدون تغییر مالکیت از لحاظ قیمتی کاهش می یابد. (بعد از افزایش سرمایه میزان دارایی ریالی شما از سهم تغییر نمی‌ کند یعنی قبل از افزایش سرمایه ۱۰۰ عدد سهم داشتید به ارزش ۱۰۰ هزار تومان. حالا بعد از افزایش سرمایه ۴۰۰ عدد سهم دارید به ارزش همان ۱۰۰ هزار تومان با این تفاوت که قبل از افزایش سرمایه قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان بود و بعد از افزایش سرمایه ۲۵ تومان و همانطور که میبینید قیمت ۲۵ تومان از ۱۰۰ تومان، جذابیت بیش تری برای سهام داران و سرمایه گذاران خواهد داشت).

تحت شرایطی که شرکت ها از محل مطالبات و آورده سهامداران به افزایش سرمایه اقدام نمایند، سهامداری که در افزایش سرمایه شرکت کرده است مطابق با درصد افزایش سرمایه به وی حق تقدم تعلق می گیرد. همانطور که میدانید سهامدار حق تقدم را هم می تواند مثل سهام عادی در بازار مورد معامله قرار دهید و هم می تواند به ازای هر حق تقدم مبلغ ۱۰۰ تومان به عنوان ارزش اسمی را به شرکت واریز کند تا بعد از ثبت سهام مالک سهام جدید شود.

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس برای شرکت ها

به صورت کلی بهترین نوع افزایش سرمایه برای شرکت افزایش سرمایه ای است که موجب ورود منابع جدید به شرکت شود، بنابراین افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و صرف سهام بهترین نوع افزایش سرمایه برای شرکت به حساب می آید. ( البته این موضوع را هم در خاطر داشته باشید که بهترین روش افزایش سرمایه برای شرکت افزایش سرمایه متناسب با شرایط شرکت و اقتصاد است). شایان ذکر است که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ‌ها با توجه به این موضوع که عملا پولی وارد شرکت نمی کند، تنها یک عملیات حسابداری برای اصلاح صورت ‌های مالی شرکت محسوب می شود.

با افزاش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، دارایی‌ های شرکت جدید می شود و مقدار اعتبار آن ‌ها نزد بانک ‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و بر همین اساس ترغیب نظام پولی برای تسهیلات دهی به شرکت ‌ها افزایش می یابد. همین طور باید در نظر داشت که مزیت اصلی روش سود انباشته این است که موجب می شود سود انباشته شرکت از آن بیرون نرود و در شرکت باقی بماند در راستای پیاده سازی طرح ‌های توسعه شرکت استفاده گردد.

خلاصه و نتیجه گیری

همانطور که اشاره داشتیم، افزایش سرمایه به هر روش و از هر محلی باشد جذابیت های مختص به خود را دارد. کلا افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا منابع داخلی مانند اندوخته شرکت یا تجدید ارزیابی دارایی ها بهترین روش افزایش برای سهامداران به شمار می رود، در حقیقت بهترین نوع افزایش سرمایه از نظر سهامدار آن افزایش سرمایه ای است که سهامدار بدون پرداخت وجهی پس از ثبت سهام مالک سهام جایزه می شود. همچنین بهترین نوع افزایش سرمایه برای شرکت افزایش سرمایه ای است که موجب ورود منابع جدید به شرکت شود، لذا افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و صرف سهام بهترین نوع افزایش سرمایه برای شرکت به شمار می رود.

در حقیقت سهامداران نباید با توجه به میزان درصد افزایش ‌سرمایه‌ ها نسبت به یک سهم توجه کنند، بلکه باید شرایط و بنیاد شرکت را مورد بررسی قرار داده و این نتیجه را بگیرند که لزوم افزایش سرمایه فعلی منطقی و برای شرکت و سهامداران سودآوری خواهد داشت. به بیانی دیگر چیزی که مهم تر از افزایش سرمایه است، دلیل افزایش سرمایه شرکت است و این که چه میزان تامین مالی و به چه دلیلی قرار است صورت پذیرد که کمک به پیدا کردن پاسخ سوال بهترین نوع افزایش سرمایه می ‌کند.

ولی در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه به جز بار روانی معمولا مثبتی که با خود به همراه دارد و موجب سودسازی سهامداران می شود، به خودی خود نه خوب است و نه بد! در واقع فرآیند حسابرسی و بهبود ساختار مالی شرکت هاست و دارایی سهامداران هیچ تغییری نمی کند، ولی به لحاظ روانی و با توجه به مواردی که اخیرا دیده ایم، سودهای بسیار خوبی نصیب سهامداران سهام هایی شده است که افزایش سرمایه های جذاب داشته اند.

برای دوستانتان بفرستید: