برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین صندوق های طلا در بورس – سرمایه گذاری در صندوق های طلای بورس

بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری در بورس، کمی محتاط ترند و خرید صندوق های سرمایه گذاری در بورس را ترجیح می دهند. یکی از این صندوق های سرمایه گذاری در بورس، صندوق های طلا می باشد که سرمایه گذاری مطمئنی به حساب می آید و دردسر های خرید طلای فیزیکی را برای ما به همراه ندارد، ولی همزمان با رشد طلا، رشد کرده و هم زمان با افت طلا، افت می کند ولی از همه لحاظ مطمئن تر است و قابلیت نقدشوندگی بیشتری نسبت به طلای فیزیکی دارد. در این مطلب آموزشی قصد داریم به اینکه بهترین صندوق های طلا در بورس کدام صندوق ها هستند و برای سرمایه گذاری در صندوق های طلای بورس چه نکاتی حائز اهمیت است، بپردازیم. اگر کد بورسی دارید و یا قصد سرمایه گذاری در صندوق های طلای بورسی را دارید، باید بدانید که بهترین صندوق های طلا در بورس کدام است و چرا به عنوان بهترین صندوق های طلا در بورس انتخاب شده است.

بهترین صندوق های طلا در بورس

صندوق های طلا در بورس نوعی از صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری کالایی به حساب می آیند که تلاش دارند از بازار طلا و سکه سود و بازدهی مناسب را نصیب خود و سهامداران خود کنند. روشی مناسب برای استفاده از تخصص کارشناسان با تجربه و کسب سود، بدون دردسر های خرید و فروش فیزیکی که کار را برای سرمایه‌ گذاران آسان ‌تر کرده است. در این مطلب آموزشی جزئیات مربوط به صندوق ‌های طلای مختلف مورد معامله در بورس را بررسی و بهترین صندوق های طلا در بورس را معرفی می کنیم. ابتدایی‌ ترین سؤالی که در مبحث صندوق سرمایه ‌گذاری طلا مهم است، تفاوت آن با خرید فیزیکی طلا و دلیل گرایش افراد به آن است. به همان صورت که می دانید زمان خرید طلا به ‌صورت فیزیکی ناچار به پرداخت هزینه معاملاتی بالای ۱ یا ۲ درصد هستیم، در صورتی ‌که کارمزد معامله اوراق طلا ۰٫۲۲۳ درصد است.

در کنار این موضوع با تهیه و نگهداری فیزیکی طلا و سکه همواره ریسک از بین رفتن آن مانند؛ سرقت، گم‌شدن، تقلب و … متوجه کالای ما خواهد بود و این در حالی است که در بازار سهام و با توجه به ضمانت بانک مرکزی، وجود چنین خطراتی مطرح نیست و تنها نوسان قیمت به‌ عنوان ریسک در نظر گرفته شده است. این موضوع را در نظر داشته باشید که در بازار بورس، علاوه بر صندوق کالایی با پشتوانه طلا که روی گواهی سپرده و اوراق مبتنی بر آن سرمایه ‌گذاری می ‌کند و دارای کم ‌ترین ریسک معاملات طلاست، دو روش دیگر نیز وجود دارد: خرید گواهی سپرده سکه طلا و خرید شمش طلا از بازار فیزیکی که در این مقاله موضوع بحث ما نیست.

مفهوم صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس چیست؟

در ابتدا بهتر است کمی با معنای صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری آشنا شویم تا دید بهتری داشته باشید. سرمایه ‌گذاری در واژه به معنی اختصاص دادن پول به چیزی، در انتظار کسب منافع در آینده است. هر چند این روند از گذشته به اشکال گوناگونی بین افراد وجود دارد، اما در دهه ‌های گذشته با توجه به روند سریع ‌تر کاهش ارزش پول، گرایش افراد به انجام سرمایه‌ گذاری‌ های گوناگون رو به افزایش بوده است. البته با افزایش درخواست، بازارهای سرمایه‌ گذاری نیز گسترش پیدا کرده اند و از پتانسیل بیش تری برای مانور در قسمت ‌های گوناگون برخوردار خواهند بود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

صندوق سرمایه‌ گذاری به معنی مجموعه ‌ای از دارایی‌ ها مثل سهام و اوراق بهادار است که در قالب یک مجموعه معرفی شده و برای خرید و فروش در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و افراد با شراکت در این صندوق، در سود و زیان آن سهیم می شوند. از آنجایی ‌که سرمایه ‌گذاری مستقیم در بورس و تهیه سهام یک یا تعدادی شرکت خاص، نیازمند صرف وقت جهت کسب آگاهی، بررسی مداوم اخبار بازار آن و در نهایت قدرت ریسک‌ پذیری بالاتری می باشد، استفاده از صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری جایگزین مناسبی برای افراد پر مشغله و همچنین اشخاص با اطلاعات کمتر بورسی است با درصد ریسک پذیری پایین تر به حساب می آید. سرمایه گذاری در صندوق های طلا ریسک بسیار کمی دارد و اگر برای بلند مدت قصد سرمایه گذاری دارید، هیچ گونه ریسکی برای شما به همراه نخواهد داشت.

بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس

بحث تحلیل بازار در معاملات بورسی از حائز اهمیت ترین چالش‌ هایی به حساب می آید که افراد با آن مواجه اند. در این بازار نیز ما نیاز به شناخت و تحلیل جهت انتخاب بهترین صندوق را داریم. معیارهایی که به منظور مقایسه صندوق ‌های طلا می تواند مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد، به شرح زیر می باشد :

  • قیمت ابطال هر واحد : مبلغی که سرمایه ‌گذاران می ‌توانند هر واحد خود را به آن قیمت بفروشند.
  • کل خالص ارزش دارایی یا همان NAV صندوق : در حقیقت این مورد بیانگر میزان بزرگی صندوق می باشد.
  • تاریخ آغاز فعالیت : این مورد نشان دهنده عمر صندوق است که مثل هر کسب ‌و کاری، ایجاد سابقه خوب باعث شناخت مثبت و اعتبار بیشتر صندوق خواهد بود.
  • تاریخ بروزرسانی : بهتر است صندوقی را به منظور سرمایه ‌گذاری انتخاب کنید که تاریخ آن به ‌روز است. در صورت عدم به ‌روز بودن قیمت ‌ها، امکان دارد معامله شما با ضرر همراه شود.
  • تعداد واحدهای سرمایه ‌گذاری شده : هر چقدر تعداد واحدهای واگذار شده به سرمایه‌ گذاران بیشتر باشد، اعتبار آن به مراتب بیش تر خواهد بود و بیانگر گستردگی فعالیت آن صندوق خواهد بود.
  • ضامن نقد شوندگی : هرچند این امکان وجود دارد که این گزینه را در صندوق‌ های کمتری دیده باشید، اما بدیهی است که وجود ضامن همیشه اثر مثبتی در اعتبار و روند جذب سرمایه‌ گذار داشته است.
  • قیمت صدور هر واحد : مبلغی که به منظور خرید هر واحد صندوق به وسیله سرمایه ‌گذاران به آن ‌ها اعلام می‌ گردد. البته باید در خاطر داشته باشید که محتوای هر واحد صندوق، تعیین ‌کننده اصلی این قیمت می باشد.
  • میزان بازدهی روزانه/ هفتگی/ ماهانه/ ۶ ‌ماهه و سالانه : بررسی بازده از مواردی است که در همه معاملات بورسی مورد توجه قرار می گیرد؛ در صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس هم میزان ثبات و رشد صندوق در بازه‌ های زمانی گوناگون بیانگر عملکرد مثبت یا منفی آن در بازار است.

بهترین صندوق های طلا در بورس

مزایای سرمایه گذاری در صندوق های طلای بورس

  • امکان سرمایه‌ گذاری با مبالغ بسیار اندک : به عنوان مثال با حدود ۰٫۰۱ سرمایه لازم برای خرید یک سکه، می ‌توان در صندوق طلا سرمایه‌ گذاری کرد. مزیتی که به هنگام نقد کردن نیز بسیار مفید خواهد بود. بعضی وقت ها شاید این اتفاق افتاده است که به اندازه یک پنجم سکه پول نقد نیاز داشته باشید که این امکان را صندوق طلا برای شما فراهم خواهد کرد که دقیقا به همین اندازه به فروش برسانید و این در حالی است که در بازار فیزیکی مجبورید، یک سکه کامل را نقد کنید. این موضوع در هنگام خرید هم به همین صورت است و با مبالغ بسیار کم می توان طلا و یا سکه خریداری کرد.
  • نقدشوندگی بالا به واسطه حضور بازارگردان : یکی از مزیت های بسیار عالی صندوق‌ های قابل معامله، حضور بازارگردان است که احتیاج به ضامن نقدشوندگی را کاملا پوشش می دهد. بازارگردان در ساعات معامله صندوق‌ های طلا (از ساعت ۱ ظهر تا ۳:۳۰) هر لحظه سفارش خرید و فروش را در محدوده نزدیک به NAV ثبت می‌ کنند و سرمایه‌ گذاران این صندوق‌ ها هیچ نگرانی نسبت به نقد کردن سرمایه خود نخواهند داشت. البته موضوع نقدشوندگی در هر یک از ۴ صندوق طلای مورد معامله در بورس، متفاوت خواهد بود، ولی به صورت کلی، مشکلی برای نقد کردن سریع سرمایه خود در این صندوق ها نخواهید داشت.
  • مدیریت حرفه ‌ای سبد صندوق و بعضا بازدهی بیشتر نسبت به طلا و سکه فیزیکی : مدیران این صندوق ‌ها افراد حرفه‌ ای و متخصص حوزه سرمایه‌ گذاری هستند که با استفاده از ابزارهای بازار آتی سکه که بسیار تخصصی محسوب می شود، قادرند بازدهی بیشتری نسبت به بازار فیزیکی طلا برای سرمایه‌ گذاران به ارمغان بیاورند. معمولا وقتی که بازار طلا و سکه نزولی هست، همین ابزارهای مالی به کمک مدیران صندوق آمده و ضرر سرمایه‌ گذاران را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد. به عنوان مثال چنانچه سکه در بازار فیزیکی، ۱۰ درصد با کاهش قیمت مواجه شود، ضرر صندوق به کمک همین ابزارها به مراتب کم تر خواهد بود.
  • امکان سرمایه ‌گذاری آنلاین و پرداخت کم تر کارمزد معاملات : تمامی صندوق‌ های طلا، صندوق‌ های قابل معامله در بورس یا همان ETF هستند که به صورت آنلاین مورد معامله قرار می گیرند. سرمایه‌ گذاران قادرند تنها با داشته کد معاملات آنلاین بورس، به صورت آنلاین و غیرحضوری در این صندوق ‌ها سرمایه ‌گذاری نمایند. کارمزد خرید و فروش واحد این صندوق ‌ها بسیار پایین تر از بازار فیزیکی و حدود ۰٫۱۱۵ درصد برای خرید و همین مقدار در هنگام فروش است، یعنی در مجموع کارمزد خرید و فروش واحد صندوق طلا ۰٫۲۲۳ درصد می باشد که در مقایسه با بازار فیزیکی که بین ۱ تا ۲ درصد ارزش معامله است، عددی بسیار پایین تر به شمار می رود.

طلا، عیار، زر و گوهر؛ بهترین صندوق های طلا در بورس

امروزه ۴ صندوق سرمایه ‌گذاری با پشتوانه طلا در بازار بورس فعالیت دارند. می‌ توان واحد ‌های سرمایه ‌گذاری این صندوق ‌ها را هم به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفتر این صندوق‌ ها و هم به صورت غیر حضوری از طریق بورس مورد معامله قرار داد. گفتنی است که این ۴ صندوق همگی در بورس کالا فعال اند و هر کس با کد بورسی می ‌تواند روزانه برای خرید یا فروش واحد‌های سرمایه ‌گذاری اقدام نماید.

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا)

طلا” نماد صندوق سرمایه ‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس می باشد. جالب است بدانید که نخستین صندوق طلا که فعالیت خود را به صورت رسمی در بورس شروع کرده است این صندوق است. بازدهی این صندوق در سالی که گذشت ۳۶٫۷ درصد بوده و کاملا منطبق بر قیمت طلای ۱۸ عیار است. هر واحد سرمایه ‌گذاری این صندوق از طریق سایت رسمی سازمان بورس و یا سیستم های کارگزاری های بورسی قابل بررسی و خریداری می باشد.

در نظر داشته باشید که روزانه به صورت میانگین یک میلیون و ۶۲۰ هزار واحد سرمایه‌ گذاری این صندوق مورد معامله قرار می گیرد که ارزش آن به بیش از ۶ میلیارد تومان می ‌رسد و این موضوع بیانگر نقدشوندگی بالای واحد‌های صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا در بورس است.

صندوق سرمایه گذاری زر افشان امید ایرانیان (زر)

زر” نماد صندوق سرمایه‌ گذاری پشتوانه سکه طلای زر می باشد که با این نماد در بورس مورد معامله قرار می گیرد. بازدهی این صندوق در سالی که گذشت ۳۲٫۲ درصد بوده است و تا حد زیادی نزدیک به بازدهی هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار معمولی است. هر واحد سرمایه‌ گذاری در این صندوق از طریق سایت رسمی سازمان بورس و یا سیستم های کارگزاری های بورسی قابل دیدن و خریداری می باشد.

جالب توجه است بدانید که روزانه به صورت میانگین ۲۰۰ هزار واحد سرمایه ‌گذاری این صندوق مورد معامله قرار می گیرد که ارزش آن حدود ۴۹۰ میلیون تومان است و نشان از ضمانت نقدشوندگی به مراتب کمتری نسبت به بقیه صندوق ‌های طلا می باشد.

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید (عیار)

نماد صندوق سرمایه ‌گذاری پشتوانه طلای مفید “عیار” در نظر گرفته شده است. در سالی که گذشت، بازدهی این صندوق ۲۸ درصد بوده است که کمی پایین ‌تر از بازدهی طلای فیزیکی است. از این نظر عیار کم ترین سود را در بین ۴ صندوق طلا نصیب مشتریان خود کرده است.

هر واحد سرمایه ‌گذاری عیار را می توانید از سایت رسمی سازمان بورس و یا سیستم های کارگزاری های فعال در بازار بورس، رصد کنید. این را در نظر داشته باشید که روزانه به صورت میانگین ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد سرمایه‌ گذاری این صندوق در بورس مورد معامله قرار می گیرد که ارزش آن ‌ها به بیش از ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می ‌رسد و این نشان از نقدشوندگی بالای سرمایه شما در این صندوق است.

صندوق سرمایه گذاری طلای کیان (گوهر)

نماد صندوق سکه طلای کیان “گوهر” است و در سالی که گذشت، بیشتر از ۲۹ درصد رشد را تجربه کرده است. دلیل بازدهی پایین این صندوق می ‌تواند سبد دارایی ‌های آن باشد. جالب است بدانید که این صندوق در کنار طلای ۱۸ عیار، قسمتی از دارایی ‌های خود را در سکه طلا سرمایه ‌گذاری کرده است و تغییرات آن صرفا منطبق بر نوسان قیمت طلا نخواهد بود.  هر واحد سرمایه‌ گذاری صندوق کیان را می توانید با توجه به نرخ بروز آن در سیستم های کارگزاری بورس، خریداری فرمایید.

این را در خاطر داشته باشید که روزانه به صورت میانگین ۷۷۰ هزار واحد سرمایه‌ گذاری این صندوق در بورس مورد معامله قرار می گیرد که ارزش این خرید و فروش ها به حدود ۲ میلیارد تومان می‌ رسد. با این احتساب می توان این طور گفت که؛ نقدشوندگی واحد‌ های سرمایه ‌گذاری طلای کیان با نماد گوهر در بورس، تا حد قابل قبولی بالا است.

کلام آخر

به صورت کلی باید گفت که صندوق‌‌‌ طلا نوعی صندوق‌ سرمایه‌گ ذاری هست که می ‌تواند جایگزین مناسبی برای خرید و فروش فیزیکی طلا و سکه محسوب شود. سرمایه‌ گذاری در طلا و سکه فیزیکی معایب و ریسک ‌هایی به همراه خواهد داشت که صندوق‌ های طلا آن‌ ها را برطرف خواهند کرد. در کنار این موضوع، این صندوق ها مزایای دیگری دارند که موجب شده است تا گزینه بسیار بهتری نسبت به سرمایه‌ گذاری فیزیکی روی طلا و سکه به حساب آیند.

همچنین توجه داشته باشید که سرمایه ‌گذاری در طلای فیزیکی ریسک ‌هایی مثل؛ احتمال تقلبی بودن و ریسک نگه‌ داری در خانه و خطرات مرتبط با آن را در پی خواهد داشت. همچنین خرید و فروش فیزیکی طلا و سکه کارمزد سنگینی بین ۱ تا ۲ درصد ارزش طلا را به سرمایه ‌گذار تحمیل می ‌کند. تمامی این معایب به کنار، بازار سکه و طلا به شدت نوسانی است و دیده شده است که حتی در طول یک هفته، قیمت طلا بیش از ۵۰ درصد صعود و یا به همین صورت سقوط کرده است و به وسیله سرمایه گذاری در صندوق های طلای بورس می توان آن ها را رصد کرد و در صورت نیاز، سریعا سرمایه خودتون رو به پول نقد تبدیل کنید.

در بازار سرمایه، صندوق سرمایه ‌گذاری طلا محیطی مناسب برای ثروتمندان محتاط خوانده می شود. شاید این نام در لحظه اول عبارتی طنز گونه به نظر بیاید، اما با توجه به بالا بودن قیمت آن و داشتن پایین ‌ترین ریسک، عبارت فوق را می ‌توان شایسته این نوع سرمایه‌ گذاری دانست. هرچند شرط شروع سرمایه ‌گذاری در بازار مذکور ثروتمند بودن نیست، ولی تحت شرایطی که شما نیز از قدرت ریسک ‌پذیری بالایی برخوردار نمی باشید، صندوق سرمایه گذاری طلا یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری برای شما عزیزان به حساب می آید.

به عنوان آخرین نکته در نظر داشته باشید که داشتن کد بورسی برای خرید واحدهای صندوق الزامی است، بنابراین می توانید از طریق لینک زیر، اقدام به دریافت کد بورسی به صورت رایگان نمایید :


در صورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد معامله برای شروع سرمایه گذاری روی بهترین صندوق های طلا در بورس، آموزش های رایگان و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


 

برای دوستانتان بفرستید: