برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین زمان فروش سهام | نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام

بهترین زمان فروش سهام در بورس چه موقعی است؟ بسیاری از سایت ها و مراجع معتبر و غیر معتبر همواره سعی در دادن سیگنال خرید رایگان یا پولی می کنند ولی بسیاری از آن ها به زمان فروش سهام اشاره نمی کنند! اما باید در نظر داشت که تشخیص بهترین زمان فروش سهام بسیار حائز اهمیت است، حتی از تشخیص زمان مناسب برای خرید سهام هم بیشتر! چرا که امکان دارد وارد ضرری جبران ناپذیر شوید و یا سود بسیار خوبی را از دست دهید، پس باید بتوانید بهترین زمان فروش سهام در بورس را تشخیص دهید. برای این کار کافی است همین مطلب را تا انتها و به دقت مطالعه کنید تا نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام را کامل یاد بگیرید و پس از این بتوانید بهترین موقع برای فروش سهام های مختلف خود را تشخیص دهید.

بهترین زمان فروش سهام در بورس

انتخاب زمان فروش سهام شاید کار خیلی ساده ای به نظر نیاید، به خاطر این که بیشتر افراد در زمان اتخاذ تصمیمات معاملاتی، هیجانی عمل می‌ کنند. ترس و طمع، عمده ‌ترین احساسات مخرب معامله ‌گران در هنگام فروش سهام و حتی بعضا در زمان خرید سهام به حساب می آید. توانایی کنترل احساسات این چنینی، کلید اصلی تبدیل شدن به یک معامله گر برتر است. به عنوان مثال چنانچه بعد از خرید، سهم با افزایش قیمت ۱۰ درصد مواجه شود و دوباره با وقوع یک موج صعودی، به ۲۰ درصد بالاتر از نقطه ورود هم برسد، بسیاری از افراد حاضر به فروش سهام خود نخواهند بود، به این دلیل که حس می‌ کنند یک افزایش قیمت نجومی در پیش است و در زمان فروش سهام، پول هنگفتی را از دست خواهند داد! چنین وضعیتی از طمع نشات می گیرد و این که آن ‌ها پیش خود به این فکر می کنند که مالک یکی از برترین سهام بازار هستند و نباید به سادگی سهام خود را به فروش برسانند و بهتر است با دید بلند مدت به این سهم عالی نگاه کنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


از طرف دیگر هم تقریبا چنین شرایطی وجود دارد، به خاطر این که نسبت به سهام تعصب داشته و از پذیرش اشتباه و زیان، می ترسند، حتی با افت قیمت و برقراری روند نزولی هم از معامله خارج نخواهند شد. شناسایی بهترین زمان فروش سهام، یک چالش اساسی است که همیشه معامله‌ گران با آن در ارتباط مستقیم اند. نخستین مرحله در راستای خروج به‌ موقع از معاملات این است که بپذیرید باید احساسات مخرب را در زمان انجام معاملات کنار بگذارید. خوشبختانه روش‌ هایی برای کمک به معامله ‌گران در این زمینه وجود دارند. این روش ‌ها طبق برخی پارامترها به شما کمک خواهد کرد تا یک خروج سیستماتیک و غیر هیجانی را تجربه کنید. در این مطلب قصد داریم بعضی از پرکاربردترین روش‌ های زمان فروش سهام را از جوانب مختلف بررسی کنیم که قطعا به کارتان خواهد آمد.

فروش طبق ارزش ذاتی سهم

ارزش ذاتی سهام به ارزش فعلی جریانات نقدی آتی شرکت وابسته است، تخمین جریانات نقدی آتی و در ادامه تنزیل آن به حال حاضر، با توجه به این که نیازمند در نظر گرفتن مفروضات است، همراه با ریسک عدم تحقق خواهد بود. ارزش هر سهم از سهام، در نهایت به ارزش فعلی جریان‌ های نقدی آتی شرکت وابسته است. ارزش‌ گذاری همیشه درجه ‌ای از عدم دقت را به همراه دارد، به این دلیل که آینده نامشخص است، از همین روی سرمایه‌ گذاران به شدت به مفهوم حاشیه امنیت در سرمایه‌ گذاری اعتماد دارند.

در نظر داشته باشید که استفاده از این روش بیشتر در بین معامله ‌گران ارزشی مرسوم است. نکته مهم در استفاده از این استراتژی، ارزش ‌گذاری سهام با استفاده از نسبت ‌های رایج در تحلیل بنیادی مثل نسبت قیمت به درآمد، قیمت به ارزش دفتری یا قیمت به فروش است. در ادامه در صورتی‌ که قیمت، کمتر از ارزش واقعی باشد، سرمایه‌ گذار اقدام به خرید می کند و رسیدن قیمت به سطح ارزش واقعی، نقطه خروج به حساب می آید. یکی از اصلی ترین مزایای این روش، خرید نکردن به هنگام وجود حباب قیمت ‌هاست.

حتما بخوانید : ارزش ذاتی سهام | نکات {طلایی} محاسبه ارزش ذاتی سهام

این استراتژی در واقع یک نقطه خروج از پیش تعیین‌ شده به شمار می رود. به عنوان مثال یک سرمایه‌ گذار، سهام شرکت اپل را با نسبت قیمت به درآمد ۱۳ می خرد. بررسی اطلاعات تاریخی شرکت نشان می ‌دهد، میانگین ۵ سال اخیر نسبت قیمت به درآمد برای این سهام، ۱۵٫۸ بوده است. با فرض اینکه عدد میانگین به‌ دست‌ آمده برای این نسبت، بیانگر ارزش واقعی شرکت طبق این شاخص باشد، رسیدن به این سطح، نقطه زمان فروش سهام به حساب می آید. لذا مشاهده می کنیم که طبق یک روند مشخص و فرضیه ‌ای به نسبت معقول، می ‌توان منطقی به سرمایه گذاری پرداخت.

فروش سهم بر اساس اندیکارتورها

آنهایی که تحلیل تکنیکال را بلد هستند، از اندیکاتورهای مختلف برای شناسایی زمان فروش سهام بهره می گیرند. اندیکاتور RSI یا همان شاخص قدرت نسبی، نوارهای بولینگر، MACD و میانگین متحرک MA از جمله مرسوم ‌ترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال به حساب می آیند. شاخص قدرت نسبتی عددی بین یک تا ۱۰۰ را برای هر نماد نشان می‌ دهد. وقتی که این عدد بالاتر از ۷۰ باشد، نشان می‌ دهد اشباع خرید رخ داده است و بدین معنی است که قیمت سهام به شکل غیرعادی در حال افزایش است و می ‌توان از این مورد به عنوان نشانه ‌ای برای فروش سهام بهره گرفت.

بهترین زمان فروش سهام در بورس

زمانی که نمودار شمعی قیمت سهام به حاشیه بالایی کانال بولینگر برخورد می ‌کند، نشانه ‌ای برای فروش سهام خواهد بود. اندیکاتور MACD از دو نمودار آبی و قرمز رنگ تشکیل شده است؛ وقتی که نمودار قرمز یا همان EMA با نمودار آبی یا همان SMA برخورد می ‌کند، نشانه ‌ای برای فروش سهام است. از طرف دیگر اندیکاتور میانگین متحرک یا MA در برخی نمادها حکم سد مقاومت را دارد و هنگامی که قیمت سهام به نمودار این اندیکاتور برخورد می ‌کند، می ‌تواند نشانه ‌ای برای فروش سهام به حساب آید. این اندیکاتورهای را می‌ توانید از منوی ابزار تکنیکال در سامانه‌ های معاملات آنلاین خود انتخاب و وضعیتشان را برای نماد موردنظرتان بررسی نمایید.

بهترین زمان فروش سهام از نظر مدیریت سرمایه

عده ای از معامله ‌گران، طبق میزان تحمل ریسک، نقطه خروج خود را مشخص می ‌کنند. به عنوان مثال یک معامله‌ گر در نظر می ‌گیرد، چنانچه قیمت با توجه به حجم معامله، به سطحی برسد که زیان آن ۱۰ درصد از کل سرمایه را دربربگیرد، سهام خود را فروخته و روی دیگر سکه نیز به همین صورت است. برای تعیین نقطه خروج با سود نیز از همین روش میتوان بهره گرفت. در حقیقت این استراتژی خروج، یک اقدام متوقف کننده ضرر است که در صورت افت قیمت، از اصل سرمایه و هنگام رشد سهام، از سود محافظت به عمل می آورد. نکته اصلی در این روش این است که قادرید با ترکیب حداکثر درصد قابل‌ تحمل ریسک خود، با میانگین درصد نوسانات تاریخی سهام به نقطه خروج بهینه، دست یابید.

بهترین زمان فروش سهام از نظر رفتار سهامداران

یکی‌ از الگوهای کندل ‌های ژاپنی به الگوی T معروف می باشد. چنین الگویی نشان می ‌دهد روند صعودی سهم به زودی تمام می شود و زمان فروش سهام فرا رسیده است. چنانچه با کندل‌ های ژاپنی آشنایی ندارید، قادرید این مورد را از روی رفتار سهامداران تشخیص دهید. الگوی T وقتی رخ می دهد که در زمان شروع معاملات، برای نماد موردنظر صف خرید تشکیل شده. این صف خرید در میانه معاملات جمع ‌آوری شده و قیمت سهام تا بازه منفی کم می شود و دوباره در ادامه به صف خرید می ‌رود.

حتما بخوانید : نکات مهم معامله گری در بورس | نکات ارزشمند برای حرفه ای شدن در بازار بورس

در چنین شرایطی قیمت شروع، قیمت بالاترین معامله و قیمت پایان معامله همگی در محدوده مثبت پنج قرار دارند و قیمت پایین ‌ترین معامله در محدوده منفی قرار گرفته است. شاید فکر کنید با چنین اتفاقی خطر از بیخ گوشتان گذشته، اما این مورد به عنوان یک نشانه برای نزدیک شدن به خط پایان و فرارسیدن زمان فروش سهام است.

فروش طبق سطوح نموداری و تحلیلی

این روش طبق ابزارهایی مانند؛ اعداد رند، سطوح حمایت و مقاومت یا سایر شاخص‌ های فنی است. البته شایان ذکر است که این روش نسبت به سایرین قطعیت کمتری دارد، ولی باید در نظر داشته باشید که می ‌توانید با ترکیب این روش با سایر استراتژی‌ ها، به یک تکنیک خروج چندجانبه دست پیدا کنید. در تحلیل تکنیکال، این که سهام روند گذشته خود را به چه صورت طی کرده است، در قالب چارت و نمودار دیده می شود، حتی حجم معاملات که یکی از شاخص های مهم در تشخیص روندهای قیمتی است نیز با استفاده از اندیکاتورهایی در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال قابلیت بررسی دارد.

نمی توان گفت حجم معاملاتی بالا یا پایین معنای خاصی دارد، اما اغلب این ابزارها در کنار یکدیگر معنی پیدا می کنند. قدرت خریدار و فروشنده به ویژه در محدوده های خاص مقاومتی و حمایتی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، تحلیل تکنیکال کمک می کند با چشمانی باز اقدام به خرید یا فروش نمایید، اطلاعات بسیار زیادی در داده های نموداری نهفته است که شرح کامل آن در این مطلب امکان پذیر نیست، ولی به طور کل، نمودارها به شما می گویند که ذات رفتار معاملاتی و شخصیت سهام از نظر معاملاتی چگونه است و شما با شناخت این رفتار بهتر و دقیق تر می توانید تصمیم بگیرید در هر محدوده چه واکنشی نشان داده و چه تصمیمی باید اتخاذ نمایید.

فروش طبق شرایط بد بنیادی سهم

این استراتژی خروج بسیار شبیه به روشی است که از ارزش ذاتی سهم استفاده می کردیم، ولی اینجا زمانی فروش را در دستور کار قرار می دهیم که روند نامطلوبی بر امور داخلی شرکت حاکم شده باشد. در این روش خروج، سرمایه ‌گذار طبق شاخص ‌های بنیادی مشخصی مانند؛ وضعیت ترازنامه، نقدینگی و نسبت ‌های پوشش بدهی، وضعیت شرکت را رو به افول ارزیابی می ‌‌کند و به این نتیجه می ‌رسد که روند رو به رشد شرکت، متوقف‌ شده و زمان فروش این سهام، فرا رسیده است. به عنوان مثال فرض کنید سهام یک شرکت خدماتی که سوددهی بالا و مداومی دارد را خریداری کرده‌ اید.

حتما بخوانید : سهام های بنیادی بورس کدامند – سهام های بنیادی چه خصوصیاتی دارند؟

تا وقتی که این روند برقرار است شما به خاطر سود سهام و ثبات فعالیت این شرکت، سهامداری می ‌کنید. هنگام خرید، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام ۱ بود که به مرور زمان عملکرد شرکت افت کرده و این نسبت به ۱٫۴ رسیده است. در این حالت شما برای حفظ سرمایه خود، یک قانون برای خروج از سهم وضع می‌ کنید. به عنوان مثال با خودتان قرار می‌ گذارید که اگر این نسبت به کمتر از ۱ یا بیش از ۱٫۵ برسد، سهام خود را به فروش می رسانم. به خاطر این که رسیدن این نسبت به هر کدام از آن اعداد، بیانگر اوضاع نامناسب بنیادی شرکت است و با این وضعیت، سرمایه شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

بهترین زمان فروش سهام بر اساس فرصت بهینه

این استراتژی برای استفاده افرادی مناسب است که به ‌صورت مداوم مشغول پایش و تحلیل بازار هستند و فرصت‌ های جدید را به‌ سرعت کشف می ‌کنند. در این روش می بایست همواره ریسک، بازده و شرایط سهام موجود در سبد سرمایه‌ گذاری خود را مورد بررسی قرار دهید. وقتی که در بازار یک موقعیت مناسب برای ورود مشاهده کردید، باید به‌ سرعت به پرتفوی خود مراجعه کنید و اگر سهامی دارید که انتظار خاصی از آن نمی ‌رود یا شرایط بدتری نسبت به موقعیت جدید دارد، همه یا بخشی از آن را جایگزین کنید. هدف اصلی، داشتن یک سبد سهامی یا همان پرتفوی سهام بهینه است.

بهترین زمان فروش سهم از نظر اطلاعیه‌های کدال

شرکت ‌ها اتفاقات مهمی که باید در اختیار سهامداران قرار بگیرد را از طریق سامانه کدال انتشار می دهند. بعضی از این اطلاعیه ‌های مانند تصمیم هیات مدیره برای افزایش سرمایه، تحقق سود، امضای قرارداد جدید و … می‌ توانند به عنوان نشانه خرید سهام و برخی دیگر از اطلاعیه ‌های مانند تکذیب افزایش سرمایه و ایجاد اختلال در روند تولید می ‌توانند به عنوان نشانه ‌ای برای فروش سهام ایفای نقش کنند. برخی اوقات اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی را هم به عنوان نشانه فروش سهام می ‌دانند، به خاطر این که خیلی از سهامداران ترجیح می ‌دهند در جلسات مجمع عمومی شرکت ‌های زیان ‌ده شرکت به عمل نیاورند، چون که نماد شرکت در این مواقع متوقف می ‌شود.


نتیجه گیری و کلام آخر

تقریبا همه سرمایه گذاران باید انتظار تجربه زیان را داشته باشند، ولی سرمایه گذاران موفق آن دسته از افرادی اند که زیان های خود را به حداقل می رسانند. موفیقت در بورس همان اندازه که به انتخاب دقیق سهام برنده وابسته است، به محدود نمودن زیان ها هم بستگی دارد. یک استراتژی سرمایه گذاری مشخص و صریح می تواند شما را از زیان های سنگین حفظ کند و باید در نظر داشت که هیچ کس همیشه در بورس درست انتخاب نمی کند، حتی حرفه ای ترین سرمایه گذاران بازار، پس خودتان را برای یک انتخاب اشتباه ملامت نکنید و برعکس تلاش کنید مسیری را پیش بگیرید که دیگر به ضرر و زیانتان منتهی نشود و یا این ضرر و زیان ها را به حداقل برسانید.

ولی چنانچه شخصی از هر ۱۰ بار خرید سهام، ۴ بار آن را درست انتخاب کرده باشد و در صورتی که بداند چه زمانی باید اقدام به فروش سهام خود بکند، می تواند به عنوان یک سرمایه گذار موفق، بازدهی خوبی را به دست خواهد آورد. روند منفی سهام بخشی از زندگی روزانه بورس است و هر کس بارها آنرا تجربه می کند. اگر انتخاب زمان و قیمت خرید سهام شما به هر دلیلی اشتباه از کار درآمد بدون فوت وقت و بدون آنکه درگیر غرور و اطمینان بیش از حد بشوید، باید سریعا وارد عمل شوید.

در پایان امیدوارم از این مقاله که به بیان نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام پرداختیم، نهایت استفاده را برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد نحوه تشخیص بهترین زمان فروش سهام داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ بدم.

برای دوستانتان بفرستید: