برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین حوزه های سرمایه گذاری در ایران

اگر در ایران زندگی می کنید، تا به حال متوجه این شده اید که اگر سرمایه گذاری نکنید، قافیه را باخته اید و ارزش سرمایه شما کاهش می یابد و یا اصلا از بین می رود! لذا باید بهترین حوزه های سرمایه گذاری در ایران را بشناسید تا بتوانید در زمان مناسب در هر کدام از آن ها ورود کرده و در قدم اول ارزش سرمایه خود را حفظ کنید و در گام بعدی بتوانید به سوددهی نیز دست پیدا کنید. البته که شناخت بهترین حوزه های سرمایه گذاری بسیار ساده است و شما در همین مقاله کوتاه آموزشی می توانید به صورت رایگان با بهترین حوزه های سرمایه گذاری آشنا شوید، بنابراین اگر به دنبال روش های سرمایه گذاری در شرایط حال حاضر ایران هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است؛

بهترین حوزه های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ایران امری اجتناب ناپذیر است و وجود بازارهای مختلف سرمایه گذاری هم موجب شده است تا گزینه های زیادی روی میز افراد باشد و همین موضوع از جهتی آن ها را گیج کرده است، تا جایی که نمی دانند در چه بازه زمانی باید در چه بازاری سرمایه گذاری نمایند و همچنین کلاهبرداری های گوناگون در بازارهای مالی مختلف مزید بر علت شده است تا سرمایه گذاران، افراد و شرکت ها بیشتر در مورد نوع سرمایه گذاری تحقیق کنند تا قادر باشند بهترین حوزه ها برای سرمایه گذاری که متناسب با مقدار سرمایه، استراتژی معاملاتی، سطح ریسک پذیری و به صورت کلی شرایط آنهاست را انتخاب کنند.

برای شناسایی بهترین حوزه های سرمایه گذاری در ابتدای امر باید بازارهای مالی و به صورت کلی حوزه های سرمایه گذاری در ایران را بشناسیم تا بتوانیم با توجه به مزایا و معایب هر کدام از بازارهای مالی که معرفی می کنیم، بهترین بازار مالی با توجه به شرایط خود را پیدا کنیم. در نظر داشته باشید که بهترین بازار برای سرمایه گذاری وجود ندارد و این شرایط ماست که بهترین بازار را برای سرمایه گذاری شخص ما تعیین می کند و نه گفته های دیگران و حتی میزان سودی که یک حوزه سرمایه گذاری می دهد. به زبان ساده اگر بازار ارزهای دیجیتال سال ۱۰۰۰ درصد هم سود بدهد، برای افرادی که ریسک پذیری پایینی دارند و به نوعی ریسک گریز هستند، گزینه خوبی برای سرمایه گذاری نیست!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


یا در مثالی دیگر بازار بورس ایران شاید مزایای زیادی برای سرمایه گذاری داشته باشد ولی برای فردی که دوست دارد دارایی هایش نقدینگی بسیار بالایی داشته باشد، مناسب نیست و این فرد می تواند بازار طلا، سکه یا ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب کند تا در صورت لزوم، سریعا بتواند دارایی های خود را به فروش رسانده و پول نقد دریافت کند و در آخرین مثال شخصی را در نظر بگیرید که ریسک پذیری متوسطی دارد ولی سرمایه اش اندک است، این فرد می تواند در بانک پول خود را سپرده کند ولی به نظر شما، این سرمایه گذاری منطقی خواهد بود؟! قطعا خیر، چرا که سرمایه گذاری اندک و حتی بزرگ در بانک، سودی تضمین شده و معیین دارد و این فرد هیچ گاه نمی تواند از سرمایه گذاری در بانک، ثروتمند شود.

بنابراین تا اینجای کار این موضوع را درک کرده اید که شناسایی بهترین حوزه های سرمایه گذاری باید با توجه به روحیات شما باشد. ما در این مطلب ابتدا شرایط مختلف و نوع شخصیت های مختلف در سرمایه گذاری را معرفی می کنیم تا اگر دقیق خودتان و روحیات خود را در سرمایه گذاری نمی شناسید، از این طریق بتوانید دید بهتری از خودتان و شرایط تان پیدا کنید و در ادامه به معرفی بهترین بازارها برای سرمایه گذاری در ایران می پردازیم تا با توجه به شخصیتی که در بخش اول از خودتان به دست آورده اید، بتوانید میان بازارهایی که معرفی می کنیم و می گوییم که برای چه تیپ افرادی مناسب است، بازارهایی را انتخاب کنید که برای شخص شما بهترین حوزه سرمایه گذاری به حساب آید و بتوانید در کنار این که سود می برید، آرامش خاطر خود را نیز حفظ کرده و همین طور درگیر هیجانات بازار مورد نظر و اقدام احساسی که منجر به ضرر شما و یا کاهش سود شما می شود، نشوید. پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید؛

انواع تیپ‌ های شخصیتی در سرمایه گذاران

روانشناسان، تیپ های شخصیتی در سرمایه گذاری را به صورت کلی به ۶ گروه اصلی تقسیم بندی می کنند که به شرح زیر می باشند؛

۱) سرمایه گذار عمل‌ گرا : عمل گرایان تصویر واقع بینانه و حقیقی از بهره‌ هوشی، توانایی و مهارت‌ های اقتصادی و تجاری خود دارند. آن ها همواره توانایی‌ های خود را با شک و تردید مورد بررسی قرار می دهند. این دسته از سرمایه گذاران به بازار سرمایه اطمینان ۱۰۰ درصدی ندارند و همواره نوسانات و احتمالات سرمایه گذاری را در نظر می گیرند. آن‌ ها به منظور تایید درستی تحلیل‌ های خود بررسی های زیادی انجام می دهند و تنها به چند منبع عمومی اتکا ندارند.

۲) سرمایه گذار آرمان‌ گرا : سرمایه گذار آرمان گرا نقطه‌ مقابل سرمایه گذار عمل گرا به حساب می آید. در واقع کسانی که تیپ شخصیتی آرمان‌ گرا دارند؛ در خصوص با استعدادهای تجاری خود اطمینان بیش از اندازه دارند و اعتماد به‌ نفس آن ها بسیار بالاست. آن‌ ها همواره نسبت به بازار بینش مثبتی دارند. این افراد هرگز اطلاعاتی که با با دیدگاه مثبت خود را از بازار بورس مغایرت داشته باشد را مدنظر قرار نخواهند داد.

حتما بخوانید : روانشناسی بازار چیست و کاربرد آن در معاملات چگونه است؟


آرمان‌ گرا‌ها الگوهایی را در بازار دنبال می کنند که حقیقی نیست و زاده‌ ذهن بیش ‌از اندازه خوش بین و مثبت آنهاست. آن‌‌ ها به این دلیل که فکر می‌ کنند بهره‌ هوشی بیشتری نسبت به سایرین دارند، همواره و در هر حال می‌ توانند سرمایه‌ خود در بازار را کنترل نمایند و بر روند بازار مسلط هستند. سرمایه گذار آرمان‌ گرا هیچ‌ وقت تحقیقات کاملی را در دستور کار خود قرار نمی دهند و تنها به تحلیل‌ های مثبت دیگران توجه می کنند.

۳) سرمایه گذار برون‌ فکن : یک سرمایه گذار برون‌ فکن به سختی اشتباهات خود را که موجب شده ضرر متوجه سرمایه اش شود را می پذیرد. این گروه از افراد حتی بعد از اثبات این‌ که مشکل و ضرر به دلیل تصمیم نادرست آن‌‌ ها بوده نیز برای اقدام به اصلاح تصمیمات خود عجله ای ندارند و معمولا از آن اجتناب می کنند. برون‌ فکن از اعتراف و پذیرش اشتباهاتش امتناء کرده و تلاش می کند تا نتایج بد را به عوامل داخلی و خارجی گوناگون نسبت دهد. آن‌‌ ها به علت جلوگیری از این اعترافات و به دلیل آن‌ که نیاز نباشد بپذیرند مشکل از طرف آن‌ ها بوده نه وضعیت بازار سرمایه، خیلی دیر تصمیم گیری می کنند تا تصمیم اشتباهی را اتخاذ نکنند.

۴) سرمایه گذار واقع‌ بین : این گروه از سرمایه گذاران برخلاف دسته قبلی (برون فکن‌‌‌ ها) در مواجه با پیامد تصمیمات اشتباه‌ خود سخت و غیر منعطف نیستند. این دسته از افراد پیامد اشتباهات خود را قبول می کنند و برای حل مشکل پیش آمده همواره آمادگی های لازم را دارند. آن‌‌ ها برای توجیه مشکل یا ضرر پیش آمده، بهانه‌ نمی تراشند و اشخاص یا عوامل دیگر را تقصیر کار نمی دانند. یک سرمایه گذار واقع بین مسئولیت اشتباه خود را کاملا می پذیرد و احساس تأسف و ندامت بیش از حد در این باره ندارد، از همین روی در زمان تصمیم‌ گیری‌‌ ترس زودتر به سراغ او نمی‌ رود و در شرایطی مناسب و با ذهنی آرام تصمیم گیری می کند.

۵) سرمایه گذار شکل‌ گرا : این دسته از سرمایه گذاران بسترهای سرمایه گذاری خود را با دقت و وسواس فراوان ارزیابی و پیگیری می‌ کنند. شکل گرایان قسمت های کوچک و فرعی سرمایه گذاری را با دقت رصد می‌ کنند و توجه خاصی به برنامه‌ و مسیر کلی ندارند. آن‌‌ ها در تجزیه و تحلیل مشکلات مسیر یا نوسانات بازار خشک و غیر منعطف‌ اند و به عوامل خارجی جریان سرمایه گذاری توجه ای نمی کنند. این گروه به جای آن که چندین کانال سرمایه گذاری پیوسته به‌ هم داشته باشند، میزان زیادی پول نقد بدون استفاده در حساب بانکی‌ خود دارند. سرمایه گذاران شکل‌ گرا به صورت نا‌خود‌ آگاه با تثبیت برآوردهای خود از بازار، قیمت اوراق بها‌دار را تثبیت می نمایند.

۶) سرمایه گذار آمیزگر : آمیز‌گرایان در زمان سرمایه گذاری همه عوامل بیرونی بازار را مورد بررسی قرار می دهد. در حقیقت آن ها ابعاد گوناگون سرمایه گذاری خود را اجزای به ‌هم وابسته و تاثیر گذار بر روی یک‌ دیگر می پندارند. سرمایه گذار آمیز‌گرا از همبستگی عملکرد قسمت های گوناگون بازارهای مالی درک بسیار عمیقی دارد و روند و سبد سرمایه‌ خود را مطابق با این همبستگی می چیند.

انواع بازارهای مالی برای تیپ شخصیت های مختلف

  • بازار ارز : ریسک سرمایه گذاری متوسط – بازدهی متغییر – مناسب نیست
  • بازار طلا و سکه : ریسک سرمایه گذاری متوسط – بازدی متوسط – مناسب برای افراد خنثی
  • بازار مسکن : ریسک سرمایه گذاری نسبتا پایین – بازدهی بالا – مناسب برای افراد ریسک گریز
  • بازار بورس : ریسک سرمایه گذاری نسبتا بالا – بازدهی متغییر – مناسب برای افراد ریسک پذیر
  • بازار ارزهای دیجیتال : ریسک سرمایه گذاری بالا – بازدهی متغییر – مناسب برای افراد ریسک پذیر
  • سپرده گذاری در بانک : ریسک سرمایه گذاری پایین – بازدهی پایین – مناسب برای افراد ریسک گریز
  • سپرده گذاری در صندوق های سرمایه گذاری : ریسک سرمایه گذاری پایین – بازدهی متوسط – مناسب برای افراد ریسک گریز

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در ایران

بهترین حوزه ها برای سرمایه گذاری

بازار بورس ایران : بازار سرمایه ایران یکی از اصلی ترین بازارهای مالی برای ایرانی ها به حساب می آید که فعالان آن در سال های اخیر افزایش شدیدی داشته است. بورس ایران که شامل بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا می باشد، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که هر سرمایه گذار با توجه به تیپ شخصیتی که در سرمایه گذاری دارد، می تواند در بازار بورس هم فعالیت هایی داشته باشد و در سبد سرمایه گذاری کلی خود، بخشی را به بازار بورس اختصاص دهد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است؟


برای سرمایه گذاری در بازار بورس باید استراتژی معاملاتی مناسبی داشته باشید، از شایعات و هیجانات بازار دوری کنید، به دید بلندمدت سهام خریداری کنید و از نوسان گیری های بی هدف جلوگیری کنید و مهم ترین نکته این که باید صبر داشته باشید تا چیزی که در ذهن دارید محقق شود و اگر صبر کافی برای این نوع سرمایه گذاری را ندارید، بهتر است در بازار بورس فعالیت نکنید.

بازار ارزهای دیجیتال : بازار رمزارزها که بازاری نوپا و جدید هم به حساب می آید، در سال های اخیر آنقدر سود برای افراد به همراه داشته است که توانسته خود را به عنوان یک محل امن برای سرمایه گذاری مطرح کند. برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید استراتژی معاملاتی داشته باشید و پروژه هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که از آینده آن ها اطمینان کافی دارید، بلندمدت به بازار نگاه کنید، اخبار مهم حوزه تکنولوژی، متاورس، وب ۳ و … را دنبال کنید، رفتار نهنگ های بازار را زیر نظر داشته باشید و به پروژه ها زمان دهید تا به اهداف خود برسند و مطمئن باشید که شما هم به سودی که پیش بینی کرده اید، دست پیدا خواهید کرد.

سرمایه گذاری در بازار کریپتو نیاز به دانش معاملاتی، شناخت پروژه ها، مطالعه نقشه مسیر آن ها، مقایسه پروژه های مختلف با رقبای حوزه خود، مشورت با افراد باتجربه بازار و صبر و شکیبایی است و اگر احساس می کنید که فرد ریسک گریز یا خنثی هستید، سرمایه گذاری در بازار رمزارزها نمی تواند گزینه مناسبی برای شما به حساب آید، چرا که ریسک سرمایه گذاری در آن بالاست و همان طور که ممکن است به سادگی و در مدت زمان اندکی ۱۰۰۰ درصد سود کنید، این امکان نیز وجود دارد که ۹۰ درصد از دارایی خود را از دست بدهید، پس پیش از اقدام به سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال، این موارد را در نظر داشته باشید. چنانچه دوست دارید ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت را نیز بشناسید، این مطلب می تواند شما را راهنمایی کند.

بازار طلا و سکه : بازار طلا و سکه در ایران همواره سودآور بوده است. در واقع اگر شما به قیمت طلا و سکه در اوایل فروردین ماه نگاه کنید و آن را ثبت کنید، در انتهای همان سال با ثبت مجدد قیمت در اسفند ماه، متوجه خواهید شد که اگر طلا یا سکه خریداری می کردید، چه میزان می توانستید سود به دست آورید. سود طلا و سکه شاید فضایی و بسیار بالا نباشد ولی کم هم نیست، از همین جهت جزو بازارهایی است که افراد خنثی می توانند سود خوبی از آن کسب کنند ولی باید در نظر داشته باشید که طلا و سکه هم مثل سایر بازارهای مالی، نیازمند زمان برای تحقق سودهای مد نظر شماست، پس بهتر است در سرمایه گذاری روی طلا و سکه، دید بلندمدت داشته باشید.

سرمایه گذاری در سکه و طلا نیاز به دانش تخصصی خاصی ندارد و تنها این که نکات مهم برای خرید طلا را بلد باشید، کفایت می کند تا طلای تقلبی و یا سکه مشکل دار را خریداری نکنید تا در زمان فروش به مشکل بخورید. برای سرمایه گذاری در این بازار در نظر داشته باشید که بعد از خرید سکه و طلا، باید جای امنی فراهم کرده باشید تا آن ها را در آن جا نگهداری کنید و با توجه به این که دزدین طلا و … رفته رفته در حال افزایش است، توصیه می شود محل امنی برای این کار در نظر بگیرید و سپس برای خرید اقدام کنید تا با مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

بازار مسکن : بازار ملک و املاک برای آن دسته از افرادی مناسب است که حوصله دردسرهای مختلف بازارهای مالی را ندارند و زمان کافی هم برای رصد کردن بازارهای مختلف در اختیار ندارند ولی از طرفی، سرمایه کافی برای ورود به بازار ملک را دارا می باشند و همچنین دوست دارند در بازاری سرمایه گذاری کنند که سود آن متغییر ولی تضمین شده است!

حتما بخوانید : بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن در ایران


جالب است بدانید که بازار مسکن در ایران شاید با رکود و کاهش تقاضا مواجه شده باشد، ولی به دلیل چسبندگی قیمت، هیچ زمان روند کاهشی شدید را به خود ندیده است، بنابراین اگر در بدترین شرایط حوزه مسکن هم برای خرید ملک و املاک اقدام می کردید، بازهم ریسک سرمایه گذاری شما پایین بود و در حال حاضر نیز ارزش ملکتان افزایش پیدا کرده بود ولی این که قدرت نقدشوندگی در این بازار پایین است را هم باید مد نظر قرار دهید و در نظر داشته باشید که هر زمان که لزوما به پول نقد نیاز داشتید، نمی توانید روی فروش ملک حساب باز کنید، چرا که این کار زمان بر است و نیاز به مراحل اداری خاصی دارد.

سپرده گذاری بانکی و صندوق های سرمایه گذاری : به صورت کلی سرمایه گذاری در بانک مثل قدیم ترها جذاب نیست و اندک افرادی پیدا می شوند که بخواهند سرمایه خود را در این شرایط اقتصادی و با این وضع تورم، در اختیار بانک ها قرار دهند تا آن ها ماهیانه ۱۵ الی ۲۰ درصد سود تضمین شده پرداخت کنند! ولی به هر حال افرادی هم هستند که به شدت ریسک گریزند و دوست دارند با سرمایه ای که دارند، درآمد ماهیانه داشته باشند، به همین خاطر سرمایه گذاری در بانک و یا حتی خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت می تواند برای این افراد گزینه خوبی به حساب می آید.

در مورد صندوق های سرمایه گذاری نیز باید در نظر داشته باشید که این صندوق ها انواع مختلفی دارند و توزیع سرمایه و به تبع آن توزیع ریسک در آن ها با توجه به نوع سرمایه گذاری های صندوق، متفاوت است. به عنوان مثال صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به گونه ای طراحی شده است که به صورت ثابت بتواند سودی معادل ۲۰ الی ۲۵ درصد به صورت سالیانه برایتان به ارمغان آورد ولی صندوق های سرمایه گذاری سهامی به شکلی طراحی می شوند که بخش عمده ای سرمایه صندوق در بازار بورس و سهام های مناسب سرمایه گذاری قرار داشته باشد و به همین دلیل است که بازدهی این صندوق ها با توجه به توزیع سرمایه و نوعی که دارند، می تواند در بازه های زمانی گوناگون، کاملا متفاوت باشد.

بازار ارز به ویژه دلار : سرمایه گذاری در بازار ارز و دلار به هیچ ایرانی توصیه نمی شود، چرا که بازار دلار هم مثل بازار خودرو، بازار مالی فیک می باشد و نباید به آن به چشم سرمایه گذاری نگاه کنیم. اگرچه از طرفی افراد زیادی را می شناسیم که از بازار ارز و یا بازار خودرو سودهای بسیار خوبی هم کسب کرده اند و همین باعث شده است که طرفداران سرمایه گذاری در این بازارهای رفته رفته افزایش یابد.

حتما بخوانید : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس


اما اگر به هر دلیلی قصد سرمایه گذاری در بازار ارز و به خصوص خرید دلار را دارید، باید در نظر داشته باشید که مهم ترین نکته محلی یا همان صرافی است که برای خرید اقدام می کنید؛ اگر از محل معتبری که توسط بانک مرکزی ایران تایید شده است، خرید خود را انجام می دهید، نباید نگران اصل یا تقلبی بودن ارزهای مورد نظرتان باشید، ولی اگر از سایر افراد و یا طلا فروشی ها و به صورت کلی از افراد متفرقه خرید می کنید، باید نکات مهم برای تشخیص دلار اصل از تقلبی را بلد باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.


همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب بهترین حوزه های سرمایه گذاری را به همراه همه جزئیاتی که باید میدانستید، مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ را بشناسید، اکیدا توصیه می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید.

از نظر شما بهترین بازار برای سرمایه گذاری کدام است؟

برای دوستانتان بفرستید: