برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین استراتژی معاملاتی در بورس کدام است؟

بهترین استراتژی معاملاتی در بورس چیست و چطور میتوان با رعایت اصول و قواعد آن، به کسب درآمدهای میلیونی از بورس پرداخت؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که استراتژی معاملاتی در بورس به چه معناست و این کلمه را وقتی که می شنوید، چیکار باید بکنید؟! گفته شده است که هر شخصی باید بهترین استراتژی معاملاتی در بورس را برای خود با توجه به میزان ریسک پذیری، میزان سرمایه، دانش و مهارت معامله، بازه زمانی انجام معامله و … اتخاذ کند و سعی کند که تمام معاملات خود اعم از کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در این چهارچوب انجام دهد. خب الان فهمیدیم که منظور از استراتژی معاملاتی در بورس چیست و در ادامه یاد می گیرید که چطور با توجه به شرایطی که دارید، بهترین استراتژی معاملاتی در بورس را تنظیم کنید، پس حتما تا انتها با کد بورسی همراه باشید.


بهترین استراتژی معاملاتی در بورس ایران

همه عملیاتی که یک سرمایه دار برای ورود و خروج سهام خود انجام می دهد، همچنین تحلیل هایی که برای ارزیابی سود و زیان صورت می پذیرد را استراتژی معاملاتی گویند. از اصلی ترین اموری که برای داشتن یک استراتژی خوب باید انجام دهید، دور بودن و از عواطف و احساسات است. استراتژی های گوناگونی وجود دارد که سرمایه داران و معامله گران به منظور یافتن بهترین زمان خرید سهام و فروش آن همچنین حجم معامله و دیگر عناصرها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بایستی معامله گران برای موفق شدن در سرمایه گذاری به دنبال یک استراتژی مناسب باشند و آن را برای مدت زمانی بر روی سرمایه گذاری خود در نظر بگیرند تا بتوانید نتیجه درست را از به کار بردن استراتژی کسب کنند. پس از این که استراتژی مناسبی را بیابید، باید به دنبال روش هایی باشید که بتوانید سود دهی سهام خود را مستمر کنید. وقتی که یک استراتژی معاملاتی را انتخاب می کنید، باید در نظر داشته باشید که هر لحظه امکان دارد سهام بازار تغییر کند و همچنین امکان دارد شما هم مجبور شوید استراتژی خود را تغییر دهید. بهترین استراتژی می تواند استراتژیی باشد که درست و به موقع مورد استفاده قرار می گیرند، البته فاکتورهای حائز اهمیتی هم برای ایجاد یک استراتژی موفق وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم داشت؛

انواع استراتژی معاملاتی در بورس

سرمایه داران اغلب جهت دریافت نتیجه بهتر در سرمایه گذاری خود از روش های گوناگونی بهره می گیرند که این روش ها امکان دارد در بسیاری از موارد بسیار شبیه به هم باشند. البته باید در نظر داشت که بسیاری از افراد بدون این که اطلاعات در مورد سهام و خرید و فروش اوراق قرضه داشته باشند، وارد بازار بورس می شوند و آن را بسیار ساده می پندارند، لذا پس از مدتی با ضررهای جبران ناپذیری مواجه خواهند شد و مجبور می شوند که برای فروش سهام خود اقدام کنند و از بازار خارج شوند. چه بسا برای پیدا کردن بهترین راه سود دهی باید همواره به دنبال بهترین استراتژی باشید. در زیر برای شما انواع استراتژی معاملاتی را معرفی کرده ایم و توضیحات لازم را در خصوص آن ها دادیم؛

۱) روش تکنیکال یا نموداری

آن دسته از افرادی که روش تحلیل تکنیکال را به عنوان استراتژی معاملاتی در بورس انتخاب می کنند، بر این باورند که نوسانات و قیمت گذاری های یک روز هر سهمی می تواند تاثیر زیادی بر روی آن سهم داشته باشد، حتی می تواند بر روی آینده سهم تاثیراتی را بر جای بگذارد. به منظور استفاده از روش تکنیکال می توانید با بررسی گذشته یک سهم برای خرید یا فروش آن توجه داشته باشید.


حتما بخوانید : استراتژی مدیریت سبد سهام و راهکار جادویی مدیریت پرتفوی


با توجه به نموداری که نشان دهنده اوضاع سهم است که هر روز به روز می شوند، می توان تصمیم گرفت که چه سهمی ارزش خریدن را دارد. این روش به این علت که نیازی ندارد که به بررسی و تحقیق در مورد اواضع اقتصادی و سیاسی بپردازد، از طرفداران بسیاری برخوردار است و نسبت به تحلیل بنیادی روش ساده تری به حساب می آید. البته باید در نظر داشت که این روش هم سختی ها و پیچیدگی های خود را خواهد داشت.

۲) روش بنیادی یا فاندامنتال

افرادی که روش استراتژی بنیادی را مورد استفاده خود قرار می دهند سعی می کنند با یافتن اطلاعاتی در مورد فرهنگ، اوضاع سیاسی، اقتصادی و مالی به بررسی سهم بپردازند که با این کار می توان با دریافت اطلاعاتی دقیق به درک درستی از اوضاع سهم رسید، لذا می توانند با تحلیل وارد بازار شوند. افرادی که این روش را برای خود در نظر می گیرند، اعتقاد دارند که قیمت هایی که بر روی یک سهم در یک روز می بینیم نمی تواند بیانگر خوب یا بد بودن سهم باشد و تاثیری بر روی ارزش واقعی سهم ندارد. جالب است بدانید که این عقیده می تواند دقیقا بر عکس تحلیل تکنیکال عمل کند.

۳) روش خرید و فروش پله ای با رعایت حد ضرر

در این روش خرید در یک پله با رعایت حد ضرر صورت می پذیرد و فروش هم به صورت پله ‌ای انجام خواهد شد. طبق این روش، حمایت سهم جهت خرید با حداقل میزان بازگشت ۳۸ درصدی روند صعودی انجام می شود و در صورت مشاهده علائم برگشتی خرید سهام قابل انجام است. در این مورد حد ضرر سهم در قیمتی نزدیک به قیمت خرید همان سهم در نظر گرفته خواهد شد. در یاد داشته باشید که یکی از بهترین استراتژی های معاملاتی در بورس قطعا خرید و فروش پله ای با رعایت حد ضرر و حد سود است.


حتما بخوانید : خرید پلکانی در بورس | بهترین استراتژی کوتاه مدت در بورس


چنانچه خرید با موفقیت همراه بود و سهام با افزایش قیمت روبرو شد، فروش پله ای در سطوح مقاومت سهم انجام خواهد شد. در این مورد فروش در ۲ یا حداکثر ۳  پله مطلوب است و این گونه سیو سود به نحو مطلوبی صورت می پذیرد. فروش در سه پله باید به صورت زیر انجام شود:

  1. فروش در پله اول در محدوده ۵ تا ۱۵ درصد رشد سهم انجام می شود. البته برای انجام این امر بهتر است که جو معاملاتی سهام مورد نظر با شاخص‌ های کل اقتصادی کشور بررسی شوند.
  2. فروش در پله دوم با اولین سطوح مقاومت ناشی شده از همگرایی سطوح مختلف فیبوناچی به دست می آید.
  3. فروش در پله سوم با رسیدن قیمت سهام به حد ضرر دنبال می ‌شود. در حقیقت این روند معمولا در طی ۸ تا ۱۳ روز از خرید سهام و شکست یک کف جزئی شروع می شود. سیو سود پیش از این در پله‌های اول و دوم انجام شده و باید در این حالت به فکر فروش سهام با قیمت خریداری شده باشیم و اینگونه ریسک موجود را کم کنیم.

۴) روش موج سواران و سفته بازان

این روش برای بازارهایی مورد استفاده است که در اقتصاد و سیاست دخالت ندارند، ولی از طرف دیگر هم کسانی هستند که در بازارهای با ثبات و عادی از این روش کمک می گیرند. یعنی در تمامی بازارهای سرمایه گذاری پیروان خاص خود را دارد، ولی باید بگویم در بازارهای بی نظم و کم عمق عده زیادی از این روش استفاده می کنند که خود دلیل نوسانات شدید قیمت ها می شود که این موضوع دلیلی برای ریسک در بورس می شود. استراتژی معاملاتی نام برده خود به دو بخشی دسته بندی می شود که شامل موج سازان و موج سواران است که به شرح زیر می باشند؛

موج سازان

عده ای که به اسم موج سازان در بازار وجود دارد، با استفاده از پول های زیاد و قدرت می توانند اطلاعات نادرستی را در مورد انواع سهام که همگی کذب هستند را ارائه دهند و سعی در انحراف بازار دارند. بدین معنی که این گروه از افراد هر بار بر روی یک سهم سرمایه گذاری می کنند بعد از خرید آن سهم اخبارهایی را به صورت نادرست به وجود می آورند و از سهم خریداری شده حمایت می کنند، لذا بدون این که سهم مورد نظر از ارزش ذاتی برخوردار باشد، آن را بالا خواهند برد و پیش از این که عده ای دیگر از افراد متوجه شوند سهام خود را به فروش خواهند رساند.

موج سواران

این دسته از استراتژی معاملاتی نسبت به روش اول تعداد بیشتری دارند، ولی از نظر سرمایه بسیار پایین تر از موج سازان قرار دارند، تمامی تلاش ها بر این است که با استفاده از حرکت هایی که از طرف موج سازان ایجاد شده منافعی را کسب نمایند. به صورت کلی می توان گفت این گروه تاثیرات مثبتی بر روی کارهایی که گروه اول انجام می دهند، خواهند گذاشت و آن ها را تقویت خواهند کرد، البته باید بگوییم استفاده از این روش هم به اطلاعات زیادی نیازی دارد، بسیاری از افراد نمی توانند خروج به موقع از سهم را تشخیص دهند و ضررهایی را خواهند دید.

روش های برای داشتن یک استراتژی موفق

به این منظور که بتوانید یک معامله گر موفق باشید باید در بازار سرمایه گذاری استراتژی معاملاتی مناسبی را مورد استفاده قرار دهید. بازار سرمامیه ایران از ظرفیت های بسیاری برخوردار است و امکان دارد بعضی وقت ها شما را با شکست مواجه کند، همچنین ضررهای سنگینی را هم به بار آورد. برای داشتن یک استراتژی موفق باید همان طور که گفتیم در مرحله اول از عواطف و احساسات مثل ترس وطمع دوری کنید. این عقاید می توانند برروی روند معاملاتی شما تاثیراتی را بر جای بگذارند.

بهترین استراتژی بورس تهران

همچنین از دیگر کارهایی که باید برای داشتن یک استراتژی معاملاتی خود انجام دهید، این است که بتوانید بازه زمانی درست را برای سرمایه گذاری خود انتخاب نمایید. بسیاری از افراد قصد دارند در بازه های زمانی کوتاه یا میان مدت برروی سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند، از طرف دیگر هم عده ای هستند که به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت هستند، لذا بر اساس انتخاب بازه زمانی مورد نظر، می توانید یک استراتژی موفق را اتخاذ کنید و با توجه به آن سرمایه گذاری خود را پیش ببرید. اهمیت انتخاب بازه زمانی به این دلیل است که استراتژی های اتخاذ شده در بازه های زمانی مختلف بر روی سهام تاثیرات گوناگونی خواهند داشت.

اجزای استراتژی معاملاتی در بورس ایران

نقطه‌ ورود : بی تردید نقطه‌ ورود، نخستین پیش‌ شرط برای طراحی یک استراتژی معاملاتی در بورس به حساب می آید. البته مطمئنم خیلی از ما با آن مشکلی نداریم، به خاطر این که همیشه به بهانه‌ ای، دلایلی را برای ورود به سهم پیدا می ‌کنیم! ولی خوب، از دلایل آن‌ که بگذریم این نقطه‌ ورود به سهم باید روشن و شفاف باشد. قرار است بر چه اساسی سهم خریداری کنیم؟ آیا رسیدن قیمت به سطح حمایت، ملاک است، یا قرار است طبق نسبت‌ های فیبوناچی بر روی سطح مشخصی از بازگشت قیمت وارد سهم شویم؟ مهم نیست با چه ابزاری، مهم آن است که این قیمت ورود به سهم نمی ‌تواند فی ‌البداهه یا بدون دلیل منطقی باشد.

حد ضرر : مطمئنا می دانید که یک سهم طی روز، مجاز به نوسان مثبت یا منفی ۵ درصد است. به هیچ وجه دور از ذهن نیست که تمام نمادهای پرتفوی سهام شما طی دو هفته‌ کاری، نوسان منفی داشته باشد؛ در این صورت ۱۰ روز کاری بد را تجربه می کنید که امکان دارد حدود نیمی از سرمایه شما را مثل اسپند روی آتیش دود کند! البته سناریو برای سرمایه‌ گذارانی که از اساس، سبد سهام  ندارند، خطرناک ‌تر است. شاید قیمت ورود به سهم همواره در هاله ‌ای از ابهام باشد، ولی حد ضرر تنها چیزی است که می ‌توانیم بی‌ چون ‌و چرا برای خودمان مشخص کنیم. بی تردید معامله ‌گری در بازار سرمایه ایران با این تفکر که “بالاخره قیمت‌ ها یک روزی به قیمت خرید باز می گردد” سمی ‌ترین طرز تفکر در این بازار محسوب می شود.


حتما بخوانید : شیوه تعیین حد ضرر در بورس – حد ضرر یا همان استاپ لاس در سرمایه گذاری


حد سود : مطمئنا مستحضرید عده‌ ای به‌ قدری درگیر نقطه‌ ورود هستند که اساسا نقطه‌ خروج یا همان حد سود را فراموش می ‌کنند! بیشتر معامله گران انرژی خود را صرف یافتن نقطه‌ ورد می ‌کنند، غافل از اینکه اصل ماجرا در حد سود نهفته است، نه نقطه‌ ورود. بخش عمده‌ موفقیت یک استراتژی معاملاتی به پارامترهای مدیریت سرمایه در بورس گره می‌ خورد؛ منظورم پارامترهایی از جمله فاکتور سودآوری و نسبت بازگشت مالی است.

مدیریت حرفه‌ ای معاملات در سود و استفاده‌ هوشمندانه از حد سود، رابطه‌ کاملا مستقیمی با این فاکتورها دارد. در حقیقت خیلی مهم نیست چه چیزی می‌ کاریم، مهم این است که چطور از آن مراقبت می‌ کنیم و آن را به‌ موقع برداشت می ‌کنیم! تفاوتی ندارد زمین کشاورزی چقدر حاصلخیز باشد، اگر نتوانید به‌ خوبی از کشت خود محافظت کنید و آن را در زمان مناسب برداشت کنيد، تنها وقت و سرمایه‌ خود را هدر داده ‌اید. راستش را بخواهیم سرمایه ‌گذاری در بورس تفاوت زیادی با فرآیند کشاورزی ندارد.

قاب زمانی : به نوسانات قیمت در هر بازه‌ زمانی قاب زمانی گفته می شود. افرادی که یک مقدار در وادی تحلیل تکنیکال مطالعه داشته باشند با مفهوم روند، آشنا هستند، ولی اصل ماجرا آنجاست که چیزی که ما از آن تحت عنوان روند نزولی یاد می‌ کنیم امکان دارد طبق قاب زمانی بزرگ ‌تر تنها بخشی از یک اصلاح قیمتی محسوب شود. طنز ماجرا از آنجاست که یک استراتژی معاملاتی واحد در دو قاب زمانی دو نتیجه‌ کاملا متفاوت را از خود نشان می ‌دهد، به‌ عبارتی  سیگنال یک استراتژی معاملاتی در بورس، امکان دارد در دو قاب زمانی باهم تداخل داشته باشند.

تازه داستان فقط به همین ‌جا ختم نخواهد شد و این هم اهمیت دارد که سرمایه‌ گذاران، با رویکردهای متفاوتی وارد بازار بورس می ‌شوند. معمولا شخصی که سرمایه‌ گذاری در بورس را به‌ عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده و در عین حال شغل اصلی او نظامی است، شاید نتواند دم به دقیقه درگیر بازار شود! در این صورت به ‌ناچار مجبور است قاب زمانی بزرگ‌ تر را به منظور انجام خرید و فروش های خود در نظر بگیرد.

نکات مهم انتخاب بهترین استراتژی معاملاتی در بورس 

  • بازار بورس هیچ بیمه ‌نامه‌ ای ندارد. اگر زیان کردید، هیچ ‌کس مسئول ضرر و زیان شما نخواهد بود.
  • نگران ریزش ‌های بورس نباشید. تجربه ثابت کرده است که در بلند‌مدت بازده‌ بورس از تورم بیشتر بوده است.
  • به تحلیلگران در فضای مجازی اعتماد نکنید. هیچ‌ کس نمی‌ داند قیمت سهام در لحظه افزایش یا کاهش پیدا می کند.
  • یک قانون خیلی مهم در بازارهای مالی، اول حفظ سرمایه بعد افزایش سرمایه است. بنابراین تا زمانی که شاخص بازار مثبت نباشد، نباید وارد معامله شد.
  • صبر کنید و از رفتارهای هیجان ‌زده بپرهیزید. چنانچه استراتژی ‌معاملاتی شما به ‌درستی پیاده شده باشد، لزومی برای رفتارهای هیجان ‌زده دیده نمی شود.
  • چنانچه زمان کافی برای تحلیل بازار ندارید، بهتر است سرمایه‌ خود را به صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری بسپارید. مطمئن باشید در بلندمدت این صندوق‌ ها سودآوری بیشتری برای شما دارد.
  • در هر تایم فرم که تحلیل می ‌کنیم باید منتظر بمانیم که آخرین شمع یا همان کندل بسته شود. بعد آن کندل را در تحلیل به‌ حساب بیاوریم. پس تا شمعی بسته نشده باشد اعتباری نخواهد داشت.
  • تایم فرم‌های بزرگ ‌تر به تایم فرم ‌های کوچک ‌تر غالب است، به این خاطر که حجم بیشتری در آن معامله می ‌شود. به عنوان مثال چنانچه تایم فرم ۴ ساعته نزولی بودن بازار را نشان دهد، اما تایم فرم نیم‌ ساعته صعودی بودن بازار را نشان دهد، باید مراقب باشیم و بدانیم این صعود موقتی است و امکان ریزش قیمت وجود دارد.
  • از آموزش دست برندارید. نکاتی که در اینجا گفته شد، تنها بخشی بسیار کوچک از مبانی بحث بود و برای موفقیت در بازارهای مالی باید سال‌ ها آموزش ببینید. همچنین در کنار آموزش باید تجربه هم کسب کنید، چرا که این دو مکمل هم دیگر هستند و در کنار هم به معامله گران کمک شایانی می کنند.
  • سعی کنید از ابزارهای هم‌خانواده استفاده نکنید. یعنی در یک استراتژی معاملاتی از دو ابزار که یک کار را انجام می‌دهد استفاده نکنید. به عنوان مثال از دو ابزار RSI (شاخص قدرت نسبی) و MACD هم ‌زمان استفاده نکنید، به این خاطر که هر دو میل تقریبی معامله گران به خریدوفروش را نشان می‌ دهد.
  • به عنوان آخرین نکته باید در نظر داشته باشید که ذات بازار سرمایه نوسانی است. در بازار کارآمد، کمتر کسی می ‌تواند بازدهی بیشتر از میانگین بازده بازار کسب کند، بنابراین نباید انتظار سودآوری بسیار زیاد از بازار سرمایه، خصوصا در بلند‌مدت داشته باشید، به ویژه بعد از سال های ۹۷،۹۸ و اوایل ۹۹ که روند بازار صعودی شارپی بوده است.

نتیجه گیری و کلام پایانی

چنانچه بخواهم با شما منصف باشم، باید گفت که بهترین استراتژی معاملاتی در بورس بدون طرح دقیق مدیریت سرمایه، فایده ای نخواهد داشت. موفقیت در هر استراتژی معاملاتی در گرو سبد سهام با تنوع مناسب است. البته چه‌ بسا عده‌ زیادی از ما استراتژی معاملاتی در بورس را برای خودمان طراحی می‌ کنیم، ولی در بزنگاه خرید و فروش دچار فلج تصمیم می‌ شویم! مطمئنم می ‌دانید که دلیل اصلی آن به دلیل وجود چالش‌ های روان ‌شناختی در معامله ‌گری است. در حقیقت بخش عمده‌ این خطاها از مغز انسان است و نه بازار! پیاده ‌سازی قوانین یک استراتژی معاملاتی در عمل مشکل است؛ شاید بهتر باشد انرژی خود را پیدا کرده به دنبال جام مقدس به افزایش مهارت‌ های معامله ‌گری خود معطوف نماییم.

چنانچه امروز قایق ماهیگیری شما خراب شد، هیچ نگران نباشید، ماهی ‌های دریا تمام نخواهند شد. وقتی به هر دلیلی با یک استراتژی معاملاتی در بورس شکست می ‌خورید تا پیدا نکردن اشکال کار خود، هرگز مجددا دست به معاملات واقعی نزنید؛ بازار تمام نخواهد شد و تنها سرمایه‌ من و شما هست که امکان دارد باشد یا نباشد …

در انتها امیدوارم از این مقاله که ابعاد مختلف بهترین استراتژی معاملاتی در بورس را آموزش داد، نهایت استفاده را برده باشید.

اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس داشتید، حتما در بخش ارسال نظرات برای ما بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: