برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال

بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال به تحلیل گران و فعالان بازار کریپتوکارنسی کمک می کند تا با وضعیت بنیادی رمزارزهای مختلف بیشتر آشنا شوند و بنیانگذاران، تیم توسعه دهنده، نقشه راه و بسیاری موارد دیگر را بشناسند تا بتوانند آینده ارزهای دیجیتال را تصویرسازی کنند. لذا در این مطلب قصد داریم به بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال بپردازیم تا شما پس از این بتوانید ارزهای دیجیتالی مورد نظر خود را از لحاظ بنیادی بررسی کنید و بتوانید تصمیمات بلندمدتی بهتری برای سرمایه خود در بازار کریپتو اتخاذ نمایید. پس اگر موضوع بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال برای شما هم مثل من و بسیاری دیگر جذاب است، این مطلب رو به هیچ عنوان از دست ندهید.

بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال

تحلیل فاندامنتال علم ارزیابی متغیرهای اقتصادی، مالی و سایر موارد تغییرپذیر در مورد یک دارایی به حساب می آید که موجب می شود بتوان ارزش حقیقی فعلی و احتمالی آن در آینده را پیش بینی کرد. به عبارتی در تحلیل بنیادین یا همان تحلیل فاندامنتال، تحلیل‌ گر به بررسی و تحلیل شرایط یک پروژه یا شرکت از جنبه‌ های گوناگون می پردازد و اخبار و رویدادهای مهم آن پیوسته پیگیری می کند. آنالیز تمام جوانب و عوامل موثر بر یک پروژه به صورتی که بتوان ارزش ذاتی و پتانسیل‌ های بالقوه آن را شناسایی کرد، به عنوان تعریف تحلیل بنیادی شناخته می شود. البته باید در نظر داشته باشید که در بازارهای مالی، در کنار تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و تحلیل احساسات هم کاربردهای فراوانی دارند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در تحلیل تکنیکال با استفاده از تاریخچه قیمتی یک کالا، سهام یا ارز و همچنین با استفاده از شاخص‌ های گوناگون می توان روند قیمتی را تخمین زد. در این نوع تحلیل در راستای بررسی بازار تنها به مطالعه حرکت قیمت‌ ها احتیاج خواهیم داشت و هیچ معیار دیگری را مد نظر قرار نخواهیم داد. تحلیل احساسات هم با استفاده از ابزارهای گوناگون، برای آنالیز احساسات غالب افراد جامعه نسبت به آن خدمات یا پلتفرم، اقدام می کند. جالب است بدانید که این نوع تحلیل شباهت زیادی با تحلیل فاندامنتال دارد. لذا استفاده از ابزارهای گوناگون در سرمایه‌ گذاری‌ ها، می‌ تواند ریسک سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و یا هر بازار دیگری را کاهش داده و احتمال موفقیت شما را بیشتر کند. در ادامه بیشتر به بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال می پردازیم؛

عوامل موثر بر تحلیل بنیادی ارز دیجیتال

در هر سرمایه‌ گذاری نخستین موضوعی که باید مد نظر قرار دهید، افق زمانی سرمایه‌ گذاری است که می تواند به صورت بلندمدت، میان‌ مدت و کوتاه‌ مدت باشد. تجربه سرمایه‌ گذاری در زمینه‌ های گوناگون، ثابت کرده است که شاید بتوان در سرمایه‌ گذاری‌ های کوتاه مدت بدون در نظر گرفتن تحلیل بنیادی پروژه و تنها با تکیه بر تحلیل تکنیکالی، سود قابل قبولی به دست آورد و موفقیت مالی کسب کرد، ولی چنانچه هدف از سرمایه‌ گذاری میان‌ مدت و به خصوص بلند‌مدت باشد، در کنار تحلیل تکنیکال، نیاز است که پروژه یا پروژه های مورد نظر را از نظر فاندامنتالی نیز مورد بررسی قرار داد.

البته باید در نظر داشت که تحلیل احساسات هم می تواند به عنوان یک ابزار مفید در هر نوع سرمایه‌ گذاری کاربرد داشته باشد. لذا همان طور که گفتیم، در تحلیل بنیادی رمزارزها، عوامل موثر بر قیمت با سایر دارایی‌ های سنتی مانند سهام، فرق های عمده ای دارند. لذا برای بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال نکاتی حائز اهمیت است که ما ۱۰ مورد از مهم ترین عوامل بررسی بنیادی را آورده ایم:

۱) تاریخچه و بررسی کلی پروژه

داشتن یک دید کلی در خصوص تاریخچه یک پروژه قطعا برای شما مفید خواهد بود، چرا که پروژه های بسیاری امروزه در بازار کریپتوکارنسی هستند که از سال ها پیش نیز وجود داشتند و تکنولوژی، پلتفرم و یا سرویسی را ارائه می داده اند و با ظهور رمزارزها و تکنولوژی بلاک چین، این شرکت‌ ها توانسته اند با استفاده از تکنولوژی بلاک چین در پلتفرم خود و ارائه یک توکن، فعالیت‌ های خود را توسعه دهند، لذا داشتن یک سابقه طولانی و خوب در ارائه یک تکنولوژی یا پلتفرم می‌ تواند یکی از نقاط قوت پروژه به حساب آید.

۲) نحوه کارکرد پروژه

نحوه کارکرد پروژه دومین موردی است که در بررسی بنیادی ارزهای دیجیتال باید در نظر بگیرید. بررسی نوع سرویس ارائه شده از این نظر که آیا پلتفرم ارائه شده واقعا کار می‌ کند یا تنها در حد ارائه یک پیشنهاد است و هنوز به اجرا در نیامده است؟ چنانچه اجرایی نشده و در حد پیشنهاد است، آیا جزئیات آن مطرح شده و نقشه راه معینی برای اجرایی شدن آن ارائه شده است و یا یک برنامه کلی عنوان شده و هیچ جزئیاتی در خصوص آن منتشر نشده است؟ و چنانچه اجرایی شده است، در حال حاضر در چه مرحله‌ ای قرار دارد؟ آیا نسخه نهایی آن منتشر شده و یا فعلا در مرحله انتشار نسخه‌ های اولیه است؟ این ها مواردی هستند که باید در مورد هر پروژه به آن ها جواب دهید.

حتما بخوانید : آموزش کامل تحلیل بنیادی در بازار سرمایه


در کنار این موارد باید توجه داشته باشید که چنانچه نسخه نهایی یا نسخه‌ های اولیه آن منتشر شده، آیا رابط کاربری آن مناسب است و قادر بوده است که افراد را به سمت خود جذب کند یا خیر؟ آیا بروزرسانی های مناسبی در راستای رفع عیوب خدمات یا پلتفرم ارائه شده به شکل منظم ارائه شده است یا خیر؟ لذا بعد از بررسی مواردی که گفتیم، چنانچه نسخه نهایی آن موجود بود و توانسته بود تعداد کاربران مناسبی را به سمت خود جلب کند، لازم است شیوه کارکرد آن مورد بررسی قرار گیرد تا نقاط ضعف و قوت پروژه قابل ارزیابی باشد.

۳) تیم پروژه

وجود افرادی با سابقه در تیم یک پروژه می تواند بسیار کارساز باشد، لذا در بررسی فاندامنتال پروژه‌ رمزارزها حتما باید اعضای تیم یک پروژه را بررسی کنید و به پروفایل و سابقه اعضای تیم دسترسی پیدا کنیم. وجود افراد با سابقه به خصوص برای توسعه‌ دهندگان و برنامه‌ نویسان یک تیم، می‌ تواند احتمال موفقیت پروژه را افزایش دهد. علاوه بر اعضای تیم، وجود افراد تاثیرگذار و سرمایه‌ گذاران مشهور به عنوان مشاور در کنار تیم پروژه می‌ تواند در کنار کمک به جذب سرمایه‌ گذاران بیشتر، با وجود تجربه این افراد، روند توسعه پروژه نیز بهبود یابد و یا سریع تر شود.

ولی نکته ای که در این بین باید در نظر داشته باشید اینجاست که بعضی مواقع افراد مشهور و سرمایه‌ گذاران بزرگ با گرفتن مبالغ بسیار زیاد، قبول می کنند که به عنوان مشاور در یک پروژه حضور داشته باشند. حال آنکه خودشان نظر مثبتی به پروژه ندارند و بر روی آن سرمایه‌ گذاری نکرده اند، بنابراین به هیچ وجه نباید فقط با اتکا به وجود افراد مشهور و بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل برای سرمایه گذاری در این نوع از ارزها اقدام نمایید.

۴) چالش‌ ها و راهکارهای آن

به منظور پیدا کردن چالش‌ های موجود در یک پروژه روش‌ های گوناگونی وجود دارد که نخستین روش مراجعه به وبسایت، وایت‌ پیپر پروژه و تشخیص مشکلات موجود و همچنین مشکلات احتمالی آن ها می باشد، ولی امکان دارد این کار برای بعضی از پروژه ها، به وقت زیادی نیاز داشته باشد و همچنین به علت گسترده بودن حوزه فعالیت آن ها، افراد عادی نتوانند مشکلات موجود در پلتفرم‌ های گوناگون را شناسایی کنند! لذا به همین خاطر می‌ توان با داشتن یک دید کلی نسبت به پروژه، نظرات افراد گوناگون در مورد آن پروژه را مورد بررسی قرار داد، پروژه‌ های رقیب را ارزیابی کرد و با جمع‌ بندی آن ها، چالش‌ های مورد بحث در مورد یک پروژه را یافت.

بررسی بنیادی ارزهای دیجیتال

در ادامه با مراجعه به شبکه‌ های اجتماعی و وب سایت آن پروژه، به دنبال راهکارهای احتمالی که امکان دارد به وسیله تیم و طرفداران آن پروژه مطرح شده باشد، باشیم. چنانچه راهکارهای ارائه شده برای پروژه عملی و کاملا منطقی باشد و همچنین تیم آن پروژه سابقه خوبی در حل مشکلات و چالش‌ های ارائه شده داشته باشند، می توان امیدوار بود که آن پروژه در آینده هم در مواجه به چالش ها عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش خواهد گذاشت.

۵) ارزش کل بازار یا همان مارکت کپ

ارزش کل بازار یا همان مارکت کپ که مقدار آن برای هر ارز دیجیتال در سایت کوین مارکت‌ کپ درج شده است، مقدار کل سرمایه در حال گردش آن رمزارز بر حسب دلار است که فرمول محاسبه آن به صورت زیر است :

تعداد کل سکه‌های در گردش * قیمت ۱ واحد از آن سکه = ارزش کل بازار

بعضی از افراد فکر می کنند قیمت یک ارز، بیانگر ارزش آن در بازار است و این در حالی است که پارامتری که ارزش یک ارز در برابر دیگر رمزارزها را تعیین می کند و سایت کوین‌ مارکت‌ کپ هم ترتیب رمزارزهای گوناگون را بر اساس آن در نظر گرفته است. لذا مارکت‌ کپ یا کل سرمایه موجود آن ارز در بازار رمزارزهاست. به صورت کلی، مقدار کل سرمایه یک ارز، مستقیما بر شدت ریسک سرمایه‌ گذاری اثرگذار است. بالا بودن مقدار مارکت‌ کپ یک پروژه بدین معنی است که حجم سرمایه زیادی در آن پروژه وجود دارد و این امر می‌ تواند به عنوان یکی از عواملی باشد که ریسک سرمایه‌ گذاری در آن پروژه را کم می کند.

ولی به منظور استفاده بهتر از این پارامتر می‌ توان پروژه‌ هایی که تکنولوژی مشابه دارند را یافت و در یک تقسیم بندی قرار داد و در ادامه با مقایسه مقدار مارکت‌ کپ آن ها، مقدار ریسک سرمایه‌ گذاری در آن ها را به شکل نسبی مورد مقایسه قرار داد. همچنین می‌ توان پروژه‌ هایی با کاربردها و اهداف و تکنولوژی‌ های مشابه را پیدا کرده و با جمع کردن مقدار مارکت کپ آن ها و مقایسه آن با کل سرمایه موجود در بازار کریپتو، میزان اهمیت و سهم یک نوع تکنولوژی در این بازار را مورد ارزیابی قرار داد.

به عنوان مثال می توان با جمع‌ آوری مارکت‌کپ رمزارزها، حریم‌ خصوصی محور یا همان پرایوسی کوین‌ ها مثل مورنو، دش، زی کش و …، کل حجم سرمایه موجود در این حوزه را محاسبه کرد و آن را با کل سرمایه موجود در بازار کریپتو مقایسه کرد و دید کلی نسبت به جایگاه و اهمیت ارزهای دیجیتال به دست آورد.

۶) حجم معاملات

میزان حجم معاملات یک ارز در مدت ۲۴ ساعت گذشته، یکی دیگر از پارامترهای حائز اهمیتی است که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال باید مورد ارزیابی قرار گیرد. حجم معاملات ۲۴ ساعته در حقیقت مقدار توکن‌ هایی که در مدت ۲۴ ساعت مورد معامله قرار گرفته اند را نشان می‌ دهد. لذا باید در نظر داشت که به منظور بررسی این پارامتر از بخش Historical Data به حجم معاملات در یک ماه اخیر دسترسی پیدا کرده و حجم معاملات مربوط به ۳۰ روز اخیر بررسی شود.

حتما بخوانید : بهترین ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵


حجم معاملات در یک روز می‌ تواند به روش‌ های گوناگون و حتی به علت یک خبر یا شایعه یک تغییر ناگهانی داشته باشد و در روزهای آینده به حالت عادی خود برگردد، ولی به صورت کلی با نگاه به حجم معاملات روزانه یک ماه، می‌ توان دید خوبی از نقدشوندگی و حجم معاملات رمزارزها به دست آورد. پایین بودن مقدار حجم معاملات این مشکل را ایجاد می کند که در صورت خرید آن ارز، از آنجایی‌ که حجم معاملات روزانه آن پایین است، چنانچه بخواهید برای فروش اقدام کنید و عجله هم داشته باشید، ما مشکل نقدشوندگی مواجه خواهید شد و نمی توانید به سادگی دارایی های خود را به پول نقد تبدیل کنید.

چنانچه قیمت یک ارز بیشتر شود و همراه با افزایش قیمت، حجم تراکنش‌ های ۲۴ ساعته آن هم افزایش یابد، این نشان دهنده آن است که افراد زیادی در حال معامله کردن آن ارز هستند و احتمالا افزایش قیمت آن ادامه دار خواهد شد، ولی چنانچه قیمت یک ارز به طور لحظه‌ ای بیشتر شود، ولی حجم معاملات آن، تغییرات محسوسی را تجربه نکند، نشان از موقت بودن این نوسانات قیمتی است و این را همیشه و در هر بازار مالی که حجم معاملات در اختیارتان قرار می گیرد، باید مد نظر داشته باشید.

۷) رقبا

در راستای بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال باید برای بررسی رقبای پروژه نیز اقدام کرد، چرا که بدین وسیله می توانیم تشخیص دهیم از بین پروژه‌ هایی با تکنولوژی‌ ها و کاربردهای مشابه، کدام یک از آن ها می توانند عملکرد به مراتب بهتری در بلندمدت داشته باشند و به عنوان بهترین پلتفرم آن حوزه مطرح شوند. نکته مهمی که در راستای بررسی رقبای یک پروژه می بایست مد نظر قرار دهید، این است که لازم است در ابتدا همه پروژه‌ های رقیب را بیابیم و با جمع مارکت‌ کپ آن ها یک دید کلی نسبت به ارزش و جایگاه کلی تکنولوژی ارائه شده به ویسله آن پروژه ها کسب کنیم.

چنانچه مقدار کلی ارزش بازار مربوط به یک تکنولوژی یا پلتفرم نسبت به کل سرمایه‌ موجود در بازار رمزارزها چشمگیر باشد، این احتمال را می توان داد که آن تکنولوژی یا پلتفرم در آینده با توسعه و رشد خوبی همراه خواهد شد. شایان ذکر است که به منظور بررسی رقبای یک پروژه می بایست تمام عوامل گفته شده در بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال را میان پروژه هایی با اهداف و کاربرد مشابه که رقیب هستند، مورد مقایسه قرار دهید.

۸) ارزش شبکه نسبت به میزان تراکنش‌ ها (پارامتر NVT)

نسبت ارزش کل شبکه به حجم تراکنش‌ های آن، پارامتری به نام NVT را در اختیار افرار قرار می دهد که با استفاده از آن می توان برای هر ارزی با تقسیم ارزش شبکه آن بر حجم تراکنش‌ های ۲۴ ساعته آن را محاسبه کرد. هدف از محاسبه NVT این است که بتوانیم مشاهده کنیم نسبت ارزش کل شبکه به فعالیت‌ های افراد شرکت کننده در شبکه به عنوان سرمایه گذار چگونه است. چنانچه در یک رمزارز، مارکت‌ کپ یا ارزش کل بازار بالا باشد و فعالیت کاربران آن پایین باشد، پارامتر NVT مربوط به آن ارز بالا بوده و بالا بودن این پارامتر می‌تواند یکی از نشان دهنده نزولی بودن روند قیمتی آن ارز به حساب آید.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲


تحلیل این پارامتر بدین شکل است که اگر پارامتر NVT برای ارزی بالا باشد، نشان دهنده آن است که ارزش شبکه بر حجم معامله شده غلبه دارد و این اتفاق معمولا وقتی رخ می دهد که قیمت به صورت حبابی افزایش پیدا کرده باشد و ثبات وجود نداشته باشد. اما اگر مقدار پارامتر NVT از ۱۵ کمتر باشد، می‌ تواند نشان دهنده روند صعودی بلندمدت در آن ارز باشد و اگر NVT بیشتر از ۱۵ باشد، نشان دهنده نزولی بودن روند در بلندمدت نسبت به سایر رمزارزها خواهد بود. همچنین پایین بودن پارامتر NVT، به معنای اختلاف کم بین مارکت کپ و حجم تراکنش‌ های روزانه است.

زمانی که حجم تراکنش‌ های روزانه در قیاس با مارکت‌ کپ ارزی بالا باشد، بدین معنی است که فعالیت سرمایه‌ گذاران آن ارز بسیار زیاد است و می‌ تواند به عنوان یک سیگنال صعودی تلقی شده و یک موقعیت خرید برای سرمایه‌ گذاران از این طریق شناسایی شود، ولی نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که بعضی اوقات حجم معاملات روزانه معتبر نیست و به روش‌ های گوناگون می‌تواند دستکاری شود، لذا به منظور پارامتر NVT بهتر است به جای استفاده از حجم معاملات ۲۴ ساعت گذشته، از میانگین حجم معاملات در ۳۰ روز گذشته استفاده شود.

۹) میزان به صرفه بودن استخراج ارز

با مقایسه قیمت رمزارزهایی که می توان برای استخراج آن ها اقدام کرد، با مقدار هزینه‌ ای که برای استخراج آن ها باید صرف کرد، می‌ توان جنبه دیگری از قابلیت‌ رشد بالقوه پروژه‌ های گوناگون را مورد بررسی قرار داد. لذا چنانچه هزینه‌ ای که برای استخراج یک ارز نیاز است، در قیاس با قیمت آن ارز صرفه اقتصادی نداشته باشد، استخراج کنندگان تمایل چندانی برای استخراج آن ارز نخواهند داشت و با کاهش استخراج رمزارزها به وسیل ماینرها، امکان صعود قیمتی وجود نخواهد داشت و بعضا آن ارز می تواند در روند کاهشی قیمتی نیز قرار بگیرد.

۱۰) صرافی‌ های پشتیبان

با وجود هک‌ های مداومی که در سال های اخیر در بازار رمزارزها اتفاق افتاده است، وجود صرافی‌ های معتبر و قابل اعتماد بیشتر از قبل احساس می‌ شود. لذا به منظور بررسی پروژه ها بایستی تمام صرافی‌ هایی که توکن مورد نظر در آن‌ ها مورد معامله قرار می گیرد را مورد بررسی قرار دهیم.

حتما بخوانید : صرافی رمز ارز بدون تحریم برای استفاده ایرانی ها


لذا چنانچه توکن مورد نظر در هیچ یک از صرافی‌ ها معتبر مشهور لیست نشده باشد، این پروژه مطمئنا ریسک بالایی برای شما خواهد داشت، چرا که حتی اگر بلافاصله پس از خرید توکن آن را به کیف‌ پول انتقال دهیم، برای فروش آن مشکل خواهیم داشت و صرافی معتبری با حجم معاملات روزانه قابل قبول که بتوانیم توکن مورد نظر را در آن به فروش برسانیم، وجود ندارد و مجبور خواهیم شد با قبول ضرر آن را به نحوی به فروش برسانیم. پس به منظور کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری، رمزارز مورد نظر باید حداقل در یکی از صرافی‌ های معتبر لیست شده باشد و همین طور برنامه‌ هایی برای لیست شدن در دیگر صرافی‌ های معتبر و شناخته شده داشته باشد تا بتوانیم بیشتر روی آینده آن حساب باز کنیم.


همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب سعی کردیم به بررسی فاندامنتال ارزهای دیجیتال بپردازیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه تشکیل سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال سال ۲۰۲۲ را یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

از نظر شما بنیادی ترین ارز دیجیتال کدام است؟

برای دوستانتان بفرستید: