Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بازیگر سهم در بورس | بازیگران بورس چه کسانی هستند؟ | کدبورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازیگر سهم در بورس | بازیگران بورس چه کسانی هستند؟

چنانچه اخیرا وارد بازار بورس شده باشید و یا تجربه سرمایه گذاری در بورس را داشته باشید، حتما تا به الآن اصطلاح بازیگر سهم در بورس به گوشتان رسیده است. بازیگر سهم کیست؟ بازیگردان سهم در واقع فرد یا افرادی است که اغلب از اخبار مهم آتی شرکت با خبر است و به موقع برای خرید و فروش سهم اقدام می کند و بیشتری سود و کم ترین ریسک را متحمل می شود. حال اگر بتوانیم با شناخت رفتارهای بازیگر هر سهم، پا جای پای بازیگر سهم بگذاریم، قطعا سود خوبی کسب خواهیم کرد. در این مطلب آموزشی قصد داریم بگوییم بازیگر سهم در بورس چیست و نحوه معامله بازیگران بورس به چه شکلی است و بازیگران اصلی سهم در بورس چقدر میتوانند در تعیین رفتار قیمتی سهم اثر داشته باشند. پس اگر میخوای همه چیز رو درباره بازیگر سهم در بورس بدانید، این مطلب به صورت رایگان راهنماییت خواهد کرد.


بازیگر سهم در بورس

در بورس روزانه افراد زیادی مشغول معاملات و خرید و فروش سهامند. همه این افراد با انجام یک سری مراحل اداری و ثبت نام و اخد کد بورسی، پا در عرصه بازار سرمایه گذاشته اند. چنانچه نگاهی به آمارهای روزانه ورود پول به بازار بورس در روزهای متفاوت بیندازیم، خواهیم دید که روند ورود پول به بازار بورس، همچنان پر رونق است و در ۱ یا ۲ سال گذشته، مردم توجه ویژه ای به بازار سرمایه در مقایسه با بازار های ارز، سکه، طلا، خودرو و … داشته اند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


ولی مطلبی که قرار است در این مطلب به آن بپردازیم، در رابطه با بازیگران سهم در بازار بورس است. مطلبی که شاید بارها شنیده اید، ولی اطلاعات کافی درمورد آن ندارید، اما پیش از شناخت بازیگر سهام، در ابتدای امر بهتر است بدانیم که سهامداران حقیقی و سهامداران حقوقی به چه کسانی می گویند و نحوه فعالیت و عملکرد آن ها به چه صورت است. پس در ادامه با کد بورسی همراه باشید تا پله پله این موضوع را واکاوی کنیم.

سهامداران حقیقی و حقوقی

سهامداران حقیقی، افرادی مثل من و شماییم که پس از ثبت نام و انجام مراحل مربوطه و صدور کد بورسی، با توجه به توان مالی خود به بازار بورس وارد شده و در راستای منافع شخصی، اقدام به خرید و فروش سهام می کنیم. همچنین، سهامداران حقیقی، افرادی با دید کوتاه مدتی و یا میان مدتی در بازار فعالیت دارند که اخبار و شایعاتی که حوالی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد، بر روی آن ها و عملکردشان به سرعت اثرگذار است، تا حدودی افرادی هیجانی هستند و درصدی از آن ها نیز در حد و اندازه کافی، آموزش ندیده اند. همچنین سهامداران حقوقی، گروهی از افراد حقیقی هستند که در کنار هم، یک شخصیت حقوقی مستقل مثل شرکت ‌ها، نهادها و سازمان ‌ها را به وجود می آورند.

لذا در حقیقت سهامدار حقوقی، یک شرکت و سازمان است که پس از انجام مراحل قانونی، به چنین جایگاهی رسیده است. بنابراین با این حساب سهامدار حقوقی، یک سازمان است که متشکل از هیئت مدیره، مدیر عامل و … خواهد بود که از شماره ثبت، نام تجاری، کد شناسایی، تاریخ ثبت، کد اقتصادی، موضوع کسب و کار یا فعالیت و … برخوردار می باشند. سهامداران حقوقی دیدگاهی متفاوت نسبت به سهامداران حقیقی دارند.

حتما بخوانید : تابلو خوانی بورس و آموزش تکنیک های معاملاتی به وسیله تابلوخوانی

این سرمایه ‌گذاران به خاطر این که برای یک شرکت یا موسسه خاص، خرید و فروش می ‌کنند، می بایست متناسب با استراتژی هیئت مدیره دست به خرید یا فروش سهام بزنند. سهامداران حقوقی اغلب دیدگاه بلند ‌مدتی دارند و حجم زیادی از سرمایه را وارد بازار می ‌کنند. این سهامداران اغلب سهام شرکت ها را در حجم های بالا می خرند و فعالیت های آن ها معمولا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی جهت حرکتی و روند قیمتی سهام تاثیرات بسزایی خواهد داشت.

نگرش سهامداران حقوقی

سهامداران حقوقی معمولا نگرشی بلندمدت دارند، از همین روی اسیر جریانات زودگذر بازار نمی ‌شوند و به همین خاطر حقوقی ‌ها اکثرا در مواقع کاهش قیمت خریدار بوده و در مواقعی که افزایش قیمت بیش از انتظار آنان است، در قالب فروشنده در سهم های مختلف ظاهر می شوند و همین امر نشان می ‌دهد که حقوقی‌ ها نیز تحت تاثیر جریانات بازار البته غالبا در خلاف جهت عمل می ‌کنند، ولی این نکته مهم را در نظر داشته باشید؛ وقتی ‌که حقوقی‌ ها مثل حقیقی‌ ها در روزهای منفی فروشنده یا در روزهای مثبت خریدار می ‌شوند، مضرات زیادی برای بازار به ارمغان خواهد آمد!

استراتژی حقوقی ها

یک شرکت حقوقی باید در ابتدای هر سال استراتژی سرمایه‌ گذاری خود را تدوین و طبق آن سقف ریسک‌ پذیری در سرمایه‌ گذاری را تعیین کند. حال وقتی که بحث سطح ریسک‌ پذیری سرمایه‌ گذار در بازار مشخص شد، باید به این موضوع توجه کند که باید بالاتر از بازده بازار برای پرتفوی خود سود کسب کند. اولویت حقوقی‌ ها، حمایت و به تعادل رساندن سهام زیرمجموعه ‌ها است. حال به این سوال مهم می‌رسیم که چه زمانی حقوقی‌ ها سهم را عرضه می ‌کنند؟

بازیگر سهم یعنی چی

وقتی که سهم دچار نوسانات غیر عادی می ‌شود، سهامدار عمده وارد عرضه سهام می ‌شود، همچنین در زمان هایی که شرکت نیاز به نقدینگی داشته باشد نیز فروش اتفاق خواهد افتاد. البته در حال حاضر بسیار کم رخ می دهد که حقوقی ‌ها جریان نقدی خود را از طریق عرضه سهام تامین کنند، به خاطر این که در مواقع لزوم نیز با معاملات بلوکی از طریق بازاریابی وارد بازار می ‌شوند. یکی از موارد دیگر هنگامی است که وقتی قیمت سهم افزایش یا کاهش پیدا می کند یا صف‌ های خرید و فروش برای آن ایجاد می شود سهامداران عمده وارد می‌ شوند و سعی خواهد کرد که سهم به شرایط تعادل نزدیک گردد.

بازیگر سهم در بورس کیست؟

در بازار سهام ایران، اغلب هر سهم بازیگر یا بازیگران خاص خود را دارد که این بازیگران می ‌توانند افراد حقیقی یا افراد حقوقی باشند. بازیگران هر سهم از سرمایه زیادی برخوردارند و می ‌توانند در میزان عرضه و تقاضای هر سهم نقشی بسیار مهمی را افیا کنند و در حقیقت کنترل صفوف خرید و فروش سهم را به طور کلی در دست گیرند و در بیشتر تحرکات سهم ردپای آن ها مشاهده می شود.

حتما بخوانید : کد به کد حقوقی به حقیقی – کد به کد در بورس چیست؟

گاها با توجه به شرایط و اوضاع حاکم بر بازار، با سرمایه هنگفت خود تصمیم به ورود در یک سهم می ‌گیرند و در همان موقع، افراد این طور فکر می کنند که پول هوشمند به سهم وارد شده و تقاضا در سهم افزایش می یابد؛ سپس قیمت سهم بالا رفته، در نهایت پس از مدتی با یک سود تپل از سهم خارج می ‌شوند. ورود پول به سهم اغلب به صورت یک روز یا دو روز رخ نخواهد داد و امکان دارد هفته‌ ها و یا ماه ها به طول بیانجامد، باید در نظر داشته باشیم که بازیگران سهم برخلاف سهامداران معمولی، افراد کاملا صبوری هستند.

بازیگران سهم با نیت مثبت

این گروه ها همان سهامداران عمده خود شرکت هستند و یا این که موسسه بازارگردانی هستند که به صورت مستقیم مورد تایید هیئت مدیره شرکت بوده و توسط خود هیئت مدیره به این امر منصوب شده اند.

این بازارگردانان مثبت چه اقداماتی را در دستور کار خود دارند؟ این بازیگران مثبت از سوی خود شرکت مسئول شده اند تا از نوسانات شدید قیمت سهم جلوگیری کنند و در زمان هایی که جو کلی بازار تحت تاثیر خبر های بد سیاسی و اجتماعی دچار افت قیمت های شدید می شود و مردم برای فروش سهام هجوم می آورند، این بازیگران مثبت با خریدن سهام اقدام به حفظ ارزش سهام شرکت میکنند و نمی گذارند که قیمت بیش از حد افت کند. این بازیگران همچنین زمان هایی که تقاضا برای خرید سهام شرکت خیلی افزایش پیدا می کند، اقدام به فروش سهام خود می کنند تا از حباب شدن قیمت سهم جلوگیری کنند تا بدین صورت یک روند صعود منطقی مطابق با عملکرد و صورت های مالی شرکت حاصل شود.

سرمایه گذاران خرد در مقابل این اتفاقات بهتر است چه عکس العملی نشان دهند؟ سرمایه گذران خرد بهتر است از چک کردن قیمت سهام های خود به صورت روزانه اجتناب کنند، به خاطر این که امکان دارد تحت تاثیر همین روند ها فریب بخورند و سهامشان را به فروش برسانند. پس تا جایی که قادرید از فروش سهام های خود پرهیز کنید و از چک کردن روزانه قیمت سهم ها اجتناب فرمایید.

بازیگران سهم با نیت منفی

بازیگران سهم با نیت منفی یا همان سوداگری و کسب سود زیاد، آن دسته از افراد یا گروه هایی هستند که ثروت زیادی دارند. آن ها اغلب در فرصتی مناسب سهام های زیادی را از یک شرکتی خاص را می خرند، سپس به کلافه کردن سهامداران خرد و کم سرمایه می پردازند. به این صورت که این بازیگران هر زمان که مشاهده می کنند قیمت سهام یک شرکت در حال افزایش است، با عرضه کردن قطره چکانی سهام های خود در بازار، موجب می شوند تا قیمت سهام شرکت افزایش پیدا نکند و به شکل راکد در مدت زمان چند ماه باقی بماند.

در این حالت سهامداران خرد و مردم عادی از این که سهامشان مدت زیادی است با افزایش قیمت روبرو نشده است، حسابی کلافه می شوند و برای فروش سهام های خود اقدام می کنند. در این حالت همان بازیگران سوداگر سهم به هدف خود میرسند و در واقع آن ها با کلافه کردن سهامداران خرد، سهام آنها را با قیمت پایین از دستشان در می آورند و صاحب تعداد کلانی از سهام می شوند. حال بعد از گذشت چند ماه همان تعداد سهام های زیادشان را با قیمت بسیار بالاتر به افرادی که برای خرید سهام صف کشیده اند، میفروشند و سود های بسیار کلانی از این راه به جیب می زنند.

راه حل مقابله با این بازیگران سهم چیست؟ تنها راهش این است که وقتی حس میکنید سهام هایتان برای مدتی است که رشد نکرده اند و راکد مانده اند، از فروش آن ها اجتناب کنید و بیشتر صبر کنید، به خاطر این که حقوقی که نیت شوم در سر دارد قصد دارد سهامتان را از دستتان در بیاورد. پس صبر کنید و بازیچه دست آن ها نشوید و در واقع سهام های ارزشمند خود را برای نوسان های کوتاه مدت، مفت به فروش نرسانید.

درصد سهام شناور پائین = سود بیشتر بازیگر سهم در بورس

شاید بارها این جملات را شنیده‌ باشید که میگویند؛ فلان سهم را بالا می‌برند و یا سهامداران یک شرکت را خسته می ‌کنند تا سهام آن را جمع کنند و جملاتی از این دست؛ در این جملات به بازیگران حقوقی یا شرکتی بازار اشاره شده است که بیش از ۸۰ درصد ارزش روز بازار سرمایه را در اختیار دارند و با منابع هنگفت مالی خود نقش اساسی در تعیین جهت حرکتی و روند قیمتی سهام ایفا می ‌کنند.

حتما بخوانید : خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟ – استراتژی حقوقی ها در بورس

بازیگران سهم‌ های گوناگون یا همان سهامداران حقوقی، به صورت بلندمدت و بنیادی خرید می‌کنند و معمولا دید کوتاه‌ مدتی ندارند. همچنین باید بدانیم که وقتی شرکتی کمتر از ۲۰ درصد سهام شناور داشته و عمده آن دست یک، دو یا چند شخص حقوقی باشد، آنها با کنترل‌ هایی که روی سهم، روند حرکتی و قیمت آن دارند، به صورت کلی بر روی تحرکات سهم دخالت دارند، ولی این به معنی دستکاری قیمت یا تغییر منفی در بازار نخواهد بود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

خب دوستان در این مقاله هم سعی شد تا حدودی تعریف بازیگر سهام را بشناسیم و بدانیم فعالیت آن ها به چه صورت است. البته با توجه به صبری که بازیگران سهام دارند، یافتن ردپای آن ها در هر نماد بورسی، کار خیلی آسانی نیست، ولی چنانچه با بازیگر یا بازیگران سهم همراه شویم، نه تنها ضرر نمی کنیم بلکه سودهای خیلی خوبی نصیب مان خواهد شد. همواره در پایان مقالات آموزشی، بارها از حضور شریف شما خواسته ایم که یادگیری و آموزش بازار بورس را جدی بگیرید تا نه تنها ضرر نکنید، بلکه به سودهای خوبی دست پیدا کنید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان بازیگر سهم در بورس چیست نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص بازیگردانی در بورس و همین طور نحوه تقلید از بازیگر سهم در رفتارهای معاملاتی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسختان را بدهم و اگر تجربه ای هم در این زمینه دارید، خوش حال میشیم که با ما و سایر کاربران سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: