برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی

بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی امکان پذیر است ولی آیا نحوه انجام این فرآیند را می دانید؟ اگر به هر دلیلی دارایی های دیجیتال خود را از دست داده اید و یا در حال حاضر دستسرسی شما به آن ها قطع شده است، نیاز به بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی خواهید داشت و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که یک مطلب آموزشی گام به گام در مورد بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی برای شما تهیه کنیم تا به سادگی بتوانید ارزهای دیجیتال و دارایی های خود را با کلید خصوصی کیف پولتان، بازیابی کنید؛ پس قدم به قدم با کد بورسی همراه باشید؛

بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی

همان طور که مطمئنا می دانید، ریسک و خطرات سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بالاست و یکی از رایج ترین ریسک هایی که در این بازار دیده می شود، قطعا ارزهای دیجیتالی است که به دلایل گوناگون، از دسترس کاربر خارج شده اند! حال این عدم دسترسی می تواند بر اثر گم شدن رمزارزها باشد یا در اثر دزیده شدن و یا هک شدن باشد و یا موارد دیگر که دی این مطلب به تک تک این موارد و راه حل های بازیابی در هر کدام از آن ها اشاره خواهیم کرد؛


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اما ابتدا بگذارید در مورد کلید خصوصی کیف پول و اهمیت حفظ و نگهداری آن توضیحات مختصری را خدمت شما بدهیم تا دید بهتری نسبت به این مطلب و موضوع آن پیدا کنید و بهتر بتوانید بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی و سازوکار آن را درک کنید. ولی در ادامه توضیح داده ایم که اگر ارز دیجیتال شما دزیده شده باشد، به آدرس اشتباهی فرستاده شده باشد، به شبکه بلاک چین اشتباه ارسال شده باشد، گم شده باشد و یا بدون درج تگ یا ممو ارسال شده باشد، دقیقا باید چه کاری انجام دهید تا بتوانید به دارایی های از دست رفته خود دسترسی پیدا کنید و یا شانس کسب آن ها را افزایش دهید، پس با کد بورس همراه بمانید؛

کلید خصوصی کیف پول چیست؟

کیف پول‌ های ارز دیجیتال یا همان ولت های رمزارزی، برنامه‌ های نرم‌ افزاری یا سخت‌ افزاری هستند که به منظور مدیریت دارایی های دیجیتال قابل استفاده می باشند. البته که این کیف پول ها، از انواع مختلفی برخوردارند؛ بعضی از آن ها به شکل آنلاین دارایی و اطلاعات کاربران را نگهداری می نمایند و بعضی دیگر که سخت‌ افزاری و فیزیکی هستند، شبیه یک فلش مموری هستند و به صورت سرد یا آفلاین از دارایی های دیجیتال ما نگهداری می کنند که امنیت آن ها به مراتب بالاتر است ولی برای استفاده از آن ها باید هزینه کنید، در حالی که استفاده از بیشتر کیف پول های نرم افزاری، رایگان است.

البته کهل این کیف پول‌ ها از یک کد شناسایی برخوردارند و چنانچه بخواهید به کیف پول خود ارز منتقل کنید یا چنانچه قرار باشد فرد دیگری به کیف پول شما ارز دیجیتال منتقل کند، بایستی از طریق این آدرس عمومی که به آن کلید عمومی هم می گویند؛ این کار را انجام دهید. کلیدهای عمومی را اما می‌ توان مثل شماره حساب بانکی دانست.

بعضی از کیف پول‌ ها دیجیتالی، به علاوه کلید عمومی، امکان تنظیم کلید خصوصی را هم در اختیار کاربران خود قرار می دهند. کلید خصوصی رمز عبور و راه دسترسی به کیف پول‌ های دیجیتالی و دارایی داخل آن ها به حساب می آید. همچنین به این علت که در بلاکچین و شبکه‌ ارز دیجیتال افراد از طریق اطلاعات هویتی قابلیت شناسایی ندارند، در واقع کلید خصوصی راه اثبات مالکیت ارزهای دیجیتالی است که به کیف پول‌ ها واریز می‌ شوند. این کلیدها عبارت‌ های رمزنگاری شده‌ متشکل از تعدادی حروف و اعداد لاتین هستند که شباهت زیادی به رمز کارت بانکی‌ دارند و به منظور نگهداری هرچه امن تر از دارایی دیجیتالی طراحی شده اند.

حفاظت از کلید خصوصی چقدر حائز اهمیت است؟

نگهداری از کلید خصوصی بسیار حائز اهمیت است، چرا که دسترسی به کلید خصوصی کیف پول شما، یعنی دسترسی سریع به تمامی دارایی های دیجیتال شما! جالب است بدانید که روش های گوناگونی به منظور نگهداری امن و مطمئن از کلید خصوصی وجود دارد که این روش ها در هر‌ یک از انواع کیف پول‌ های دیجیتالی متفاوت است. در اکثر کیف پول‌ های آنلاین، کلید خصوصی افراد به صورت آنلاین و در سرور مرکزی کیف پول ذخیره می‌ شود. در این پلتفرم‌ ها کلید‌های خصوصی به منظور امنیت بیشتر به صورت رمزنگاری شده ذخیره و نگهداری می‌ شوند.

حتما بخوانید : اشتباهات رایج در سرمایه گذاری چیست؟


ولی به هر روی، ذخیره‌ کلید خصوصی بر روی یک سرور متمرکز با ریسک های زیادی همراه است، چنانچه این سیستم‌ ها مورد حمله هکرها قرار گیرند، هکرها قادرند به کلیدهای خصوصی همه کاربران سیستم دسترسی یابند، ولی بعضی از این کیف پول‌ ها هم کلید خصوصی را در سیستم خود کاربر ذخیره و نگهداری می کنند. امنیت این پلتفرم‌ های از نوع اول کیف پول‌‌ های آنلاین به مراتب بالاتر است که کلیدهای خصوصی را در سرور خود نگهداری می نمایند. در کیف پول‌ های سرد اما زمانی که برای نخستین بار کیف پول را راه‌ اندازی می‌ کنید، در کنار کلید عمومی، کلید خصوصی هم در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

کلیدهای خصوصی در این کیف پول‌ ها کاملا در اختیار صاحب کیف پول خواهد بود و بر روی هیچ سرور دیگری ذخیره و نگهداری نخواهد شد. تنها اگر کیف پول شما گم شود و به دست شخص دیگری بیافتد، دارایی دیجیتالی شما در معرض خطر قرار خواهند گرفت. در نوع کاغذی کیف پول‌ های رمزارزی اما کلید خصوصی شما بر روی یک کاغذ چاپ می شود و قابل استفاده است. در این سیستم‌ ها هم کلیدهای خصوصی از هک شدن به صورت کامل در امان اند ولی اگر کاغذ مورد نظر را گم کنید و یا به هر دلیل از بین برود، نمی توانید به دارایی هایی خود دسترسی داشته باشید.

بازیابی دارایی ها با استفاده از کلید خصوصی چگونه است؟

رویدادهای گوناگونی مثل گم شدن رمز بیت کوین، امکان دارد موجب از دست رفتن بیت کوین شما شود و یا در کیف پولتان باشند اما دیگر نتوانید دسترسی به آن ها داشته باشید. این طور فرض کنید که لپ‌ تاپ یا تلفن همراهی که کیف پولی که کوین هایتان در آن قرار دارد به هر دلیلی مفقود شود و یا خراب شده و دیگر روشن نشود؛ در همه کیف پول های معتبر بیت کوین، روش های گوناگونی در نظر گرفته شده است که می‌ توان یک نسخه پشتیبان برای خود تهیه کرد و در مواقعی که به هر علتی به تلفن همراه یا لپ‌ تاپی که کیف پولمان را روی آن نصب کرده‌ ایم دسترسی نداریم، بتوانیم به بیت‌ کوین های خود دسترسی یابیم و آن‌ ها را بازیابی کنیم.

در حقیقت اگر رمز بیت کوین ما گم شود، روش هایی برای بازگردانی وجود دارد. می‌ دانیم هر کوینی که در کیف پول های دیجیتالی نگه داشته‌ ایم، تنها بر روی گوشی یا لپ‌ تاپ ما ذخیره نشده‌ اند، بلکه در یک بلاک‌ چین وجود دارند و دسترسی به آن‌ ها از طریق هر پلتفرمی که بتواند به این بلاک چین اتصال پیدا کند، قابل انجام است. برای مثال در کیف پول‌ کوینومی در زمان ساختن، در کنار انتخاب رمز عبور، ۲۴ کلمه تصادفی که به آن Seed گفته می شود را در اختیار شما قرار می دهند که حتما می بایست آن را در جایی خارج از تلفن همراه و لپ‌ تاپ خود یادداشت کرده و از آن ها نگهداری کنید. به جهت پیشگیری از گم شدن رمز بیت کوین، این رشته رمز ۲۴ کلمه را در دفتری یادداشت نمایید و درجایی امنی به بهترین شکل از آن ها نگهداری کنید.

حتما بخوانید : خطرات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال


زمانی که لپ‌ تاپ یا تلفن همراه شما به هر علتی به مشکل بر می خورد و دسترسی شما از آن قطع می گردد، قادرید یک بار دیگر کیف پول کوینومی که از آن استفاده می کردید را روی یک تلفن همراه یا لپ‌ تاپ دیگر نصب کرده و در ادامه با وارد کردن ۲۴ کلمه و انتخاب یک رمز عبور جدید، کیف پول خود را بر روی یک تلفن همراه یا لپ‌ تاپ جدید بازیابی کنید و به سادگی دسترسی کامل به تمامی دارایی های دیجیتال خود داشته باشید. چنانچه از یاد برده بودید Seed کیف پول را در جای مطمئنی بنویسید، اما کلید خصوصی را بلد هستید، باز هم امکان بازیابی کوین یا بازیابی بیت کوین های گمشده وجود خواهد داشت و نباید نگران این موضوع باشید.

ارز دیجیتال دزدیده شده را چگونه بازیابی کنیم؟

تبادل رمزارزها در بستر شبکه‌ ای به نام بلاک چین صورت می پذیرد که طبق مفاهیم کلید خصوصی و کلید عمومی فعالیت می کند. در حقیقت در راستای خرج کردن توکن یا ارسال آن به سایر کیف پول ها تنها به کلید خصوصی احتیاج خواهد بود. کلید خصوصی یک رشته متنی ۲۵۶ بیتی محرمانه ‌می باشد که از ترکیبت تعدادی حروف و اعداد به وجود آمده است.

بازیابی ارز دیجیتال

زمانی که شما یک کیف پول طراحی می کنید، برای آن یک کلید خصوصی به طور تصادفی ایجاد می شود. با توجه به این موضوع که اطلاعات هویتی در بلاک چین ثبت نمی ‌شود، لذا هر شخصی که کلید خصوصی مربوط به یک کیف پول را داشته باشد، مالک رمزارزهای موجود در آن خواهد بود. با توجه به این مواردی که گفتیم، چنانچه شخصی بتواند به هر صورتی به کلید خصوصی کیف پول شما دسترسی یابد، بازیابی رمزارزهای به سرقت رفته خیلی سخت و معمولا غیر ممکن خواهد بود.

با این حال چنانچه سارق بعد از دزدیدن رمزارزها، تلاش کند آن را در یک صرافی نقد کند، شاید بتوان طبق سرنخ‌ هایی که از خود به جای می گذارد، او را شناسایی کرد. بنابراین پیش از هر چیزی، آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال پیدا کردن ردی از سارق باشید. به این منظور که بتوانید ارز دیجیتال دزدیده شده خود را بازیابی کنید، مراحل زیر می توانند کمک کننده باشند؛

  1. نخستین سرنخ مربوط به آدرسی است که سارق، ارزهای دیجیتال دزدیه شده را به آن منتقل می کند.
  2. اگر دارایی شما به یک صرافی منتقل شده باشد، اطلاعات وی در سایت صرافی ثبت شده و امکان ردیابی آن وجود خواهد داشت.
  3. با پشتیبانی کیف پول خود ارتباط بگیرید و آدرس حساب دزد را به آن ها بدهید.
  4. چنانچه رمزارزهای شما از داخل یک صرافی ربوده شده است، سریعا صرافی را از این موضوع باخبر کنید؛ در این صورت امکان شناسایی سارق از طریق صرافی وجود خواهد داشت، ولی باید سریع این کار را انجام دهید.
  5. اگر دارایی های دیجیتال شما به یک صرافی انتقال پیدا کرده باشد، این موضوع را سریعا به صرافی مقصد اطلاع رسانی کنید.
  6. به منظور پیگیری قانونی باید گزارش سرقت را به پلیس هم بدهید، لذا همه شواهد را در اختیار پلیس قرار دهید تا شانس شما برای بازپس گیری دارایی های دیجیتالتان افزایش یابد.

ارز دیجیتالی که اشتباه ارسال کردیم را چگونه بازیابی کنیم؟

یکی از مرسوم ترین انواع تراکنش اشتباه در بازار کریپتوکارنسی، فرستادن ارز به یک آدرس ناشناس و اشتباه می باشد! به عنوان مثال امکان دارد یک شخص از میان آدرس های قدیمی که در زمان ارسال ارز استفاده کرده است، یک آدرس اشتباه را انتخاب کند و ارز خود را به آن بفرستد و با این کار ارز از دسترس انتقال دهنده خارج می شود و بازیابی رمزارزهای مورد نظر دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

حتما بخوانید : همه چیز درباره ایردراپ به زبان ساده


در صورتی بازیابی کوین یا توکن، امکان دارد که صاحب آدرس کیف پول مقصد را بیابیم و دریافت کننده هم قبول کند که ارز را برگرداند. با توجه به این‌ که به صورت معمول آدرس کیف پول‌ ها ناشناس است، در عمل یافتن آن فرد امکان پذیر نیست و بیشتر اوقات در این شرایط، دارایی برای همیشه از دسترس فرد خارج خواهد شد. انجام تراکنش ها در شبکه بلا‌ک‌ چین قطعی و بدون امکان بازگشت یا لغو می باشند، بنابراین بهتر است همیشه پیش از ارسال نهایی ارز، مجددا آدرس را با کیف پول مقصد چندین بار چک نمایید تا از صحت همه چیز اطمینان حاصل کنید.

ارزی را که شبکه بلاکچین اشتباه ارسال کردیم، چگونه بازیابی کنیم؟

جالب است بدانید که ERC-20 و BEP-20 استاندارد های توکنی به حساب می آیند که قواعد خاص فنی برای آن ها وجود دارد. آن ها نحوه‌ انجام تراکنش ها، واریز ها و برداشت ها را مشخص می کنند. زمانی که در کیف پول آدرس شبکه‌ ای اشتباه برای یک ارز وارد می کنید، کیف پول آن را تشخیص داده و اجازه انجام تراکنش نمی‌ دهد، ولی در بلا‌ک‌ چین اسمارت چین و بلاکچین اتریوم به این خاطر که فرمت های مشابهی دارند، کیف پول اشتباه بودن آدرس را تشخیص نمی دهد و تراکنش انجام خواهد شد! با وجود تایید تراکنش، ارز مورد نظر شما هیچ وقت به مقصد مورد نظر نمی رسد!

در این صورت چنانچه به کلید خصوصی کیف پول خود دسترسی داشته باشید، امکان بازیابی کوین ها وجود خواهد داشت. راه دسترسی به کلید خصوصی شما، همان کلماتی است که زمان راه اندازی کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری به عنوان کلمات بازیابی کیف پول در اختیار شما قرار گرفته بود. اصول بازیابی کوین و توکن های رمزنگاری شده که به بلا‌ک‌ چین های گوناگون فرستاده شده اند، البته چنانچه قابل بازیابی باشند، مشابه خواهد بود. به منظور بازیابی کوین از کیف پول هایی که امکان ایمپورت با کلید خصوصی را ندارند، ۲ روش وجود دارد که به شرح زیر می باشند :

  1. در این روش می بایست به پشتیبانی کیف پول خود اطلاع دهید و یا تماس برقرار کنید و در ادامه وضعیت تراکنش خود را برای آن‌ ها توضیح داده و از آن ها درخواست کنید که ارزهای شما را به شما باز گردانند. کیف پول لجر اگر بتوانید با اسناد کافی این موضوع را ثابت کنید، بازیابی کوین را برای کاربران خود انجام می دهد.
  2. می‌ توانید کلید خصوصی تان را استخراج کنید و در کیف پول دیگری که از فرمت کلید خصوصی شما پشتیبانی می‌ کند، ایمپورت نمایید؛ به عنوان مثال برای بازیابی کوین، می‌ توان این کار را میان کیف پول‌ های اکسودوس، لجر، جاکس، کوینومی، تراست، ترزور، بیت پی، کیپ کی و … انجام داد. جالب است بدانید که تمامی این کیف پول‌ها با BIP44 سازگاری دارند و به همین دلیل می توانید این کار را انجام دهید.

اگر ارز را بدون وارد کردن Tag یا Memo به صرافی ارسال کنیم، چطور باید آنرا بازیابی کنیم؟

بعضی ار رمزارزها مثل کازموس، ریپل، کاوا، استلار، بایننس کوین و توکن‌ های BEP20 در صرافی ها آدرس اختصاصی ندارند! لذا صرافی ها برای تمامی اعضا از یک آدرس کیف پول استفاده می‌ کنند و با استفاده از ابزار تگ یا ممو، میان کیف پول اعضا تمایز به وجود می آورند. لذا در زمان فرستادن ارز به کیف پول صرافی بایستی حتما تگ اختصاصی کیف پول خودتان را در کادر مشخص شده وارد کنید، در غیر این صورت ارز شما هیچ وقت به مقصد مورد نظر نخواهد رسید! صرافی های متمرکز از سیستم Tag یا Memo بهره می گیرند اما کیف پول تراست یک ولت غیرمتمرکز به حساب می آید، پس به واردکردن تگ یا ممو احتیاجی نخواهد بود.

حتما بخوانید : فراموشی کد بورسی | آموزش بازیابی کد بورسی به زبان ساده


به عنوان مثال این طور فرض کنید که این اشتباه در ارز ریپل رخ داده باشد؛ به منظور بازیابی کیف پول ریپل، شما بایستی با پشتیبانی صرافی مقصد، ارتباط برقرار کنید یا از طریق تیکت اطلاع رسانی کنید. رسید تراکنش که کیف پول مبدأ به شما داده است را به علاوه هش تراکنش قرار دهید. این کار نشان خواهد داد که شما تنها ممو را وارد نکردید اما ارز را به حساب صرافی واریز کرده‌ اید؛ لذا در صورت امکان پشتیبانی صرافی مقصد پس از بررسی اسناد ارسال شده به وسیله شما، ارز را به حساب شخصی شما در صرافی بر خواهند گرداند. البته این را هم در نظر داشته باشید که بعضی اوقات پیش می آید که ارز شما به هیچ عنوان قابل بازگردانی نباشد. در این حالت امکان بازیابی کوین صفر است. برای مثال به جهت بررسی امکان بازیابی بیت کوین های مفقودی، نام و نوع کیف پول مبدأ و مقصد، نام و آدرس ارز مقصد، نام ارزی که به آدرس اشتباه ارسال شده است، احتیاج خواهد بود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که متوجه شده اید، مالکیت دارایی دیجیتال متعلق به کسی است که کلید خصوصی آن را در اختیار داشته باشد! بنابراین چنانچه فردی به کلید خصوصی یا عبارت بازیابی شما دسترسی یابد، به سادگی امکان سرقت از کیف پول شما برای وی فراهم خواهد بود. لذا می بایست در حفظ کلیدهای خصوصی، رمز عبور و عبارت بازیابی بسیار دقت کنید و اصلا این اطلاعات را به شخص دیگری ندهید.

عبارت بازیابی کیف پول کاملا محرمانه است و بایستی از آن به خوبی محافظت نمایید. بازیابی کیف پول با استفاده از این عبارت قابل انجام خواهد بود. این را در نظر داشته باشید که تراکنشات اشتباه همواره قابل بازیابی نخواهند بود، لذا زمانی که مقصد تراکنش های اشتباه یک صرافی متمرکز باشد، تنها در صورت همکاری و پشتیبانی آن صرافی، توکن های شما قابلیت بازیابی خواهند داشت که در این مورد هم نمی توان ۱۰۰ درصد اطمینان داشت!

به منظور انتقال در صرافی های متمرکز، از درستی کد تگ یا ممو اطمینان حاصل کنید، اما در زمان ارسال با استفاده از کیف پول تراست یا هر کیف پول غیر متمرکز دیگری مثل کوینومی، اتمیک والت به وارد کردن تگ یا ممو نیازی نخواهد بود. متاسفانه در بیشتر اوقات هیچ گونه امکانی برای بازگشت ارز و بازیابی کوین که به آدرس اشتباه ارسال شده است وجود نخواهد داشت!

بنابراین بهتر است پیش از انجام انتقالات، با دقت زیادی جزئیات تراکنش را بررسی کنید تا از درستی همه موارد، اطمینان حاصل کنید. اطلاعاتی که نیاز است به منظور بازیابی کیف پول ها مثل بازیابی کیف پول ریپل، در یک جای امن از آن نگهداری کنیم، شامل پسورد کیف پول، Seed کیف پول و کلید های خصوصی مربوط به هر کدام از دارایی های ماست.

همیشه به خاطر داشته باشید که کلید خصوصی تنها مدرکی است که می‌ تواند اثبات کننده مالکیت شما در بازار ارزهای دیجیتال باشد؛ پس کلید خصوصی مساوی است با تمام دارایی‌ های شما! لذا چنانچه قصد معامله رمزارزها را ندارید و تنها قصد دارید بیت کوین یا هر رمزارز دیگر را با هدف طولانی مدت هولد کنید، از کیف پول های سخت افزاری و آفلاین مثل کیف پول های معتبر لجر نانو و ترزور استفاده کنید.

ولی چنانچه به هر دلیلی ترجیح دادید از کیف پول های گرم، مثل کیف پول های موبایلی و دسکتاپ استفاده کنید، در ابتدای راه‌ اندازی، حتما seed آن را در جایی امن یادداشت کرده و نگهداری کنید تا چنانچه به هر علتی به موبایل یا رایانه خود دسترسی نداشتید، امکان بازیابی دارایی های دیجیتال شما وجود داشته باشد.

در کنار seed یا همان عبارات بازیابی، کلید خصوصی مربوط به هر رمزارزی را که دارید را در جایی امن نگهداری کنید، تا در صورت بروز مشکل بتوانید با استفاده از آن، دارایی‌ های خود را بازیابی نمایید. به منظور نگهداری کلیدهای خصوصی توانایی این را خواهید داشت که آن را هم در یک کاغذ یادداشت کنید و در یک جای امن مثل گاوصندوق نگهداری نمایید و هم آن را در یک فایل ذخیره کرده و پس از فشرده‌ سازی فایل و قراردادن رمز عبور بر روی آن، فایل مورد نظر را در یکی از فضاهای ابری مثل گوگل کلود نگهداری نمایید تا در صورتی که کاغذ شما به هر دلیلی مفقود شد و یا با مشکل مواجه شد، بتوانید از آن فایل استفاده کنید و اگر برای فایل مشکلی ایجاد شد، قادر به استفاده از یادداشت های خود که پیش تر در محل امنی قرار داده اید را داشته باشید. در پایان درباره بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی هر سوالی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید؛

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی را به زبان ساده به شما آموزش دادیم.

همچنین اگر می خواهید با ارزهای دیجیتال گمنام آینده دار آشنا شوید، توصیه می کنم به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید؛

شما در مورد بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی و یا روش های دیگر، چه تجربه یا سوالی دارید؟ {بنویسید تا گفتگو کنیم}

برای دوستانتان بفرستید: