برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازار cfd چیست و چطور کار میکند؟

آیا میدانید بازار cfd چیست و چگونه وارد بازار cfd شویم ؟ به این خاطر که CFD به تریدرها و سرمایه‌ گذاران فرصتی می‌ دهد تا بدون داشتن دارایی‌ های اساسی، از حرکات قیمت سود به دست بیاورند، همواره این نوع از معاملات برای بسیاری از معامله گران جذابیت های بسیاری دارد و به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم در این مطلب به این بپردازیم که بازار cfd چیست و چطور می توانیم برای ورود به آن و انجام معاملات cfd اقدام نماییم؛ لذا اگر به دنبال یادگیری این نوع از معاملات هستید، تا انتها با کد بورسی همراه شوید تا در کنار هم دیگر این معاملات و نحوه کار آن ها را یاد بگیریم.

بازار cfd چیست

جالب است بدانید که کلمه CFD مخفف عبارت Contract For Difference می باشد که معدل آن در زبان فارسی، قرارداد مابه التفاوت است. CFD Trading قراردادی میان خریدار و فروشنده به حساب می آید که خریدار را ملزم می کند تا تفاوت بین ارزش فعلی دارایی و ارزش آن در زمان قرارداد را در اختیار فروشنده قرار دهد. همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، CFD به تریدرها و سرمایه‌ گذاران این فرصت را می دهد تا بدون داشتن دارایی‌ های اساسی، از حرکات قیمت در راستای کسب سود استفاده نمایند. یک قرارداد CFD ارزش اساسی دارایی را در نظر نمی‌ گیرد، بلکه تنها تفاوت قیمت بین ورود و خروج معامله را لحاظ می کند.

این موضوع به وسیله قرارداد بین مشتری و کارگزار صورت می پذیرد و از هیچ گونه سهام، فارکس، کالا یا مبادلات آتی بهره نمی گیرد. معاملات CFD مزایای بسیاری دارد که این مزایا محبوبیت این نمادهای معاملاتی را به صورت خارق العاده ای در دهه‌ گذشته افزایش داده است. قرارداد CFD توافق میان سرمایه گذار و کارگزار CFD جهت معامله تفاوت در ارزش یک محصول مالی (اوراق بهادار و …) بین زمان باز و بسته شدن قرارداد است. تحویل کالاهای فیزیکی یا اوراق بهادار در CFD وجود ندارد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


یک سرمایه‌ گذار CFD در حقیقت هرگز دارایی اصلی را در اختیار ندارد، بلکه مطابق با تغییر قیمت آن دارایی درآمد دریافت می نماید. برای مثال یک تریدر به جای معامله طلا به شکل فیزیکی، می‌ تواند افزایش و یا کاهش قیمت طلا را پیش‌ بینی نماید. سرمایه‌ گذاران قادرند از CFD برای پیش‌ بینی درباره افزایش یا کاهش قیمت دارایی یا اوراق بهادار استفاده کنند. آن‌ ها قادرند روی حرکات صعودی یا نزولی پیش بینی های خود را انجام دهند. چنانچه تریدر خریداری‌ کننده CFD افزایش قیمت دارایی را تخمین بزند، دارایی خود را می فروشد.

تفاوت خالص میان قیمت خرید و فروش با یکدیگر جمع می‌ شود؛ این تفاوت خالص بیانگر سود حاصل از معاملات از طریق حساب کارگزاری سرمایه‌ گذار تسویه می‌ شود. از طرفی چنانچه تریدر بر این باور باشد که ارزش دارایی کاهش پیدا می کند، پوزیشن فروش باز می کند. برای بستن پوزیشن، تریدر می بایست معامله‌ جبرانی یا متعادل‌ کننده بخرد و در ادامه تفاوت خالص ضرر از طریق حساب معاملاتی تسویه خواهد شد.

مثالی برای درک بیشتر معاملات سی اف دی

بدین منظور که بتوانید درک بهتر و کامل تر از معاملات CFD به دست آورید، در این بخش کار خود را با یک مثال پیش می بریم. فکر کنید و یکی از قراردادهایی که برای بازار CFD انجام داده‌ اید را به یاد آورید؛ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یک ماشین را از سایپا یا ایران خودرو به طور پیش فروش خریده باشید؛ در این صورت شما قسمتی از قیمت ماشین را به عنوان پیش پرداخت و مابقی وجه را هم به صورت اقساطی به آن شرکت می پردازید.

این امر بیانگر این است که شما به عنوان مشتری با ایران خودرو به عنوان فروشنده به توافق دست پیدا کرده اید، ولی نکته حائز اهمیت در این خصوص اینجاست که در گذشته پیش فروش‌ ها به حالت قطعی یا همان فیوچرز بوده و این بدین معنی است که به همان قیمت متعهد شده می بایست شرکت ماشین را به مشتری تحویل دهد. ولی با توجه به تحریم‌ هایی که در سالیان اخیر منظور شده است، شرکت‌ های خودروساز تلاش خود را کرده اند تا خودروهای خود را به حالت بازار سهام CFD بفروشند!

حتما بخوانید : استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار


در این صورت فروشنده که همان شرکت خودروسازی به حساب می آید، با مشتری بر سر قیمت توافق می کند، ولی تعهدی از مشتری دریافت می شود که در زمان تحویل خودرو با قیمت روز محاسبه گردد و این بدین معنی است که چنانچه آن روز خودرو افزایش قیمت یافت، خریدار بایستی آن را بپردازد. البته چنانچه در آن زمان تحویل خودرو، کاهش قیمت را هم شاهد باشیم نیز مابه تفاوت به مشتری پرداخت می شود که این موضوع را معمولا شاهد نیستیم! به صورت کلی باید این طور گفت که معاملات CFD در حال حاضر کاملا قابل درک می باشد.

معمولا همه ما این نوع معاملات را تجربه کرده‌ ایم. البته در بازارهای ایران به صورت معمول معاملات دوطرف تعریف خاصی دارد و نمی‌ توان روی این معاملات حساب باز کرد. ولی باید این را در خاطر داشته باشید که وقتی که معاملات به شکل دو طرفه انجام می شود، تعادل بیشتری را در بازار شاهد هستیم، ولی متاسفانه در ایران، ما معاملات دو طرفه نداریم؛ لذا اکثر اوقات سیستم تورم در بازار ایران مانع از انجام این گونه معاملات می شود.

مثالی واقعی از معاملات CFD در فارکس

سرمایه‌ گذاری قصد دارید یک CFD روی یک صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله یا ETF خریداری کند. بروکر ۵ درصد مبلغ ترید را از او درخواست می کند و سرمایه‌ گذار ۱۰۰ سهم از این صندوق را با قیمت هر واحد ۲۵۰ دلار خریداری می کند. اندازه کل موقعیت معاملاتی او ۲۵ هزار دلار است که از این میزان، فقط ۵ درصد را که برابر با ۱,۲۵۰ دلار است در ابتدا به بروکر پرداخت می شود.

دو ماه بعد قیمت هر واحد این صندوق به ۳۰۰ دلار می رسد و معامله گر با ۵۰ دلار سود به ازای هر سهم که به صورت کلی ۵ هزار دلار سود را شامل می شود، موقعیت معامله خود را می بندد. قرارداد مابه‌ التفاوت به شکل نقدی تسویه می گردد. اختلاف بین ارزش معامله در ابتدا و انتها قابل محاسبه خواهد بود. حاصل برابر با ۵ هزار دلار سود است که در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد گرفت.

خرید و فروش در معاملات CFD

فعالیت در معاملات CFD به موقعیت یا پوزیشنی که شما در یک ترید اتخاذ می کنید وابسته است. یکی از مزیت های اصلی معاملات CFD اینجاست که شما قادرید در هر دو جهت بازار برای انجام معامله مد نظر خود اقدام کنید. لذا چنانچه پوزیشن خرید یا همان Long داشته باشید، بدین معنی است که تصور شما این است که قیمت افزایش می یابد و چنانچه پوزیشن فروش یا همان Short را لحاظ کنید، بدین معنی است که بر این باورید که روند کلی دارایی و قیمت نزولی است. در معاملات عادی، شما فقط از افزایش قیمت قادرید سود به دست آورید، ولی در معاملات CFD توانایی این را خواهید داشت که حتی با کاهش ارزش و قیمت دارایی مورد معامله هم منتفع شوید.

حتما بخوانید : معاملات آتی چیست | همه چیز درباره معاملات فیوچرز


به عنوان مثال چنانچه فکر می کنید که قیمت سهام شرکت Apple روند نزولی دارد، می‌ توانید به یک معامله فروش CFD برای سهام این شرکت ورود کنید. در این صورت شما اختلاف بین قیمت سهام این شرکت از وقتی که معامله را باز کرده‌ اید تا زمان بستن آن را معامله می کنید. لذا چنانچه قیمت سهام این شرکت در پایان معامله کم شود، شما سود به دست خواهید آورد، ولی چنانچه قیمت سهام بیشتر شود، این شما هستید که متضرر خواهید شد.

کارمزدهای معاملات CFD

هزینه‌ های معاملات CFD شامل کمیسیون (همیشه دریافت نمی شود)، هزینه‌ تامین مالی (در شرایط خاص باید بپردازید) و اسپرد (تفاوت بین قیمت عرضه و تقاضا در زمان معامله) می باشد. به صورت معمول برای معامله‌ جفت ارزها و کالاهای فارکس کارمزدی در نظر گرفته نمی شود، اما با این وجود، کارگزاران برای سهام کمیسیون اخذ می نمایند.

چنانچه پوزیشن خرید باز کنید، این امکان وجود دارد که هزینه تأمین مالی اعمال شود، چرا که پوزیشن‌ های یک شبه برای یک محصول به عنوان سرمایه‌ گذاری در نظر گرفته می‌ شوند و ارائه‌ دهنده برای خرید دارایی به تریدر وام اعطا کرده است.

نقش اهرم در معاملات CFD چیست؟

اهرم در معاملات CFD ابزاری به حساب می آید که با استفاده از آن قادرید معامله بزرگی انجام دهید، بی آنکه هزینه کامل آن را در ابتدای امر بپردازید. برای مثال این طور فرض کنید که قصد دارید برای ورود به معامله‌ ای معادل ۵۰۰ سهم از شرکت اپل اقدام کنید؛ در شرایط عادی، باید هزینه تمام این سهم‌ ها را در همان ابتدا بپردازید، ولی با استفاده از معامله CFD، می توانید تنها حدود ۲۰ درصد از کل این هزینه را پرداخت کنید و معامله را باز کنید؛ البته این را هم باید در نظر داشته باشید که هرچند اهرم های مالی به شما کمک می کنند تا سرمایه کاری خود را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهید، ولی سود و ضرر حاصل از معاملات هم با لحاظ کردن کل مبلغ معامله محاسبه خواهد شد.

حتما بخوانید : اسکالپ تریدینگ چیست؟


در واقع این بدین معنی است که در مثال بالا، سود یا ضرر شما مطابق با اختلاف قیمت ۵۰۰ سهام اپل از لحظه ورود به ترید تا زمان خروج از آن محاسبه می شود. لذا امکان دارد سودها یا ضررهای شما در قیاس با سرمایه اولیه شما مبلغ خیلی بزرگی باشند و یا ضررها تمام موجودی حساب شما را از بین ببرند، از همین روی بسیار حائز اهمیت است به نسبت اهرم معاملات خود توجه خاصی کنید و اطمینان یابید که در حد توان خود برای معامله مورد نظر خود، لوریج در نظر می گیرید و از ریسکی که این نوع از سرمایه گذاری و معامله به شما و سرمایه شما وارد می کند، آگاهی کامل دارید.

معامله با مارجین در معاملات CFD به چه معناست؟

در معاملات CFD، منظور از معامله با مارجین در حقیقت همان معامله با اهرم می باشد. به صورت کلی مقدار سرمایه‌ ای که به منظور باز کردن و باز نگه داشتن یک معامله با اهرم احتیاج دارید، مارجین نام دارد و کسری از حجم کل معامله را نشان می‌ دهد. در معاملات CFD دو نوع مارجین داریم؛ یک مارجین سپرده برای آغاز یک معامله نیاز است و مارجین دیگری برای باز نگه داشتن معامله مورد نیاز شما خواهد بود.

معاملات سی اف دی چیست

برای مثال چنانچه معامله شما به اندازه‌ ای با ضرر همراه شود که مارجین سپرده شما برای پوشش دادن آن کفایت نکند، بروکر شما اخطاری با عنوان مارجین کال برای شما صادر می‌ کند و از شما درخواست می کند که موجودی حساب خود را بیشتر کنید و اگر در این شرایط پول بیشتری به حساب خود واریز نکنید، معامله شما بسته خواهد شد و کل ضررهای آن معامله تثبیت خواهند شد.

هِج کردن در معاملات CFD به چه معناست؟

در این نوع از معاملات قادرید با باز کردن معاملات بیشتر، از سرمایه خود در برابر ضررها محافظت نمایید. برای مثال این طور فرض کنید که سهام شرکتی را به صورت CFD بخرید، ولی با توجه به گزارش نامناسب که درباره درآمد شرکت منتشر شده است، این طور فکر می کنید که امکان دارد ارزش سهام برای مدت کوتاهی روند نزولی به خود بگیرید، در این شرایط قادرید قسمتی از ضرر معامله خرید خود را با باز کردن معامله فروش آن سهام جبران نمایید. چنانچه بخواهید ریسک معامله خرید خود را بدین صورت پوشش دهید، با کاهش قیمت سهام این شرکت، سود حاصل از معامله فروش، قسمتی از ضرر ناشی از معامله خرید اولیه شما را جبران خواهد کرد.

چگونه وارد بازار cfd شویم؟

در حال حاضر که در مورد CFD درک بیشتری پیدا کردیم و می دانیم که بازار cfd چیست و چطور کار می کند، به احتمال زیاد از خودتان سوال می کنید که چطور می توان برای ورود به این بازار اقدام کرد؟ هرچند چند مرحله وجود دارد، ولی ما آن ها را به یک راهنمای ساده تبدیل کردیم تا بتوانید برای آغاز به کار اقدام نمایید. به صورت کلی بایستی به صورت زیر عمل کنید؛

۱) در ابتدای امر باید یک حساب معاملاتی CFD افتتاح نمایید.

۲) در گام بعدی می بایست بستر تجارت CFD را بارگیری کنید؛ در نظر داشته باشید که انتخاب بستر معاملاتی CFD مناسب یکی از مهم ترین مواردی است که در زمان انجام این نوع از معاملات باید در نظر داشته باشید. در حقیقت، این مورد را شما باید در گان نخست و در زمان انتخاب کارگزار CFD در نظر بگیرید. به صورت کلی در نظر داشته باشید که پرطرفدارترین و مشهورترین سیستم عامل های معاملات در جهان متاتریدر ۴ و ۵ به حساب می آیند.

حتما بخوانید : بهترین ترکیب اندیکاتورها


سیستم عامل های متاتریدر که برای تجارت CFD و فارکس ایجاد شده اند، از امکاناتی مثل نمودارهای پیشرفته، شاخص های معاملاتی و یک جامعه پشتیبانی بزرگ برخوردارند. این سیستم عامل ها همچنین از پایدارترین و ساده ترین مسیرها برای دسترسی به بازارهای مالی به حساب می آیند.

۳) روش تجارت خود را انتخاب نمایید؛ حال که پایه ها را در دست دارید، در گام بعدی می بایست استراتژی معاملاتی CFD را انتخاب نمایید. با داشتن بسیاری از معاملات بالقوه در بسیاری از بازارها، داشتن یک برنامه بسیار حائز اهمیت است. هر روز چه وقت به بازارها نگاه می کنید؟ آیا همیشه آن را رصد خواهید کرد یا قصد دارید زمانی که پشت میز کار نیستید، به صورت اتوماتیک معاملات را باز یا بسته کنید؟

  • سبک شما : شما چه نوع معامله گری به حساب می آیید؟ تریدر روزانه یا سوئینگ تریدر و یا اینکه قرار است موقعیت های بلندمدت را مد نظر قرار دهید؟
  • بازارهای شما : روی چه بازارهایی تمرکز می کنید؟ سهام، فارکس، کالاها، شاخص ها یا ارزهای دیجیتال؟
  • استراتژی شما : چگونه تصمیم نهایی برای خرید، فروش یا خروج از معاملات سود و زیان را اتخاذ می کنید؟
  • مدیریت ریسک شما : در راستای کاهش ریسک خود، از استاپ لاس استفاده می کنید؟ استراتژی استفاده شما از حد ضررتان چیست؟
  • منابع و پشتیبانی شما : برای پیشرفت سطح معامله گری و آموزش بازارهای مالی چه اندازه زمان در اختیار دارید و چه برنامه هایی برای این موضوع در نظر گرفته اید؟

به صورت کلی باید گفت که انجام معامله یک کار عملی به حساب می آید، چرا که باز کردن یک حساب واقعی یا نسخه نمایشی و مشاهده نحوه حرکت بازارها می تواند شما را یاری کند تا اطلاعات زیادی درباره تجارت بازارهای مالی دنیا به دست آورید.

۴) نخستین معامله CFD خود را در دستور کار قرار دهید؛ به منظور انجام اولین معاملات CFD در یک حساب دمو یا آزمایشی، به سادگی مراحلی که عنوان می کنیم را دنبال کنید؛ متاتریدر را باز کنید و وارد اکانت خود شوید و در ادامه به پنجره Market Watch مراجعه فرمایید و روی CFD مورد نظر خود دوبار کلیک نمایید. در گام بعدی تعداد قراردادها را در پنجره سفارش انتخاب نمایید؛ چنانچه فکر می کنید مقدار CFD افزایش پیدا می کند یا اگر فکر می کنید مقدار CFD کاهش پیدا می کند، روی “خرید” کلیک نمایید.

نقاط قوت معاملات سی اف دی

  • هزینه اندک معاملات
  • به دست آوردن سود از هر دو بازار صعودی و نزولی
  • دسترسی به بازار در تمام طول شبانه‌ روز و از سراسر جهان
  • تنوع بالای گزینه‌ های معاملاتی اعم از سهام شرکت‌ ها، شاخص‌ها، کالاها و ارزهای گوناگون
  • امکان ترید با مارجین که موجب می شود بتوانید با سرمایه به مراتب بیشتری برای سرمایه گذاری اقدام نمایید

ریسک معاملات سی اف دی

  • در صنعت CFD، قوانین دولتی محکمی دیده نمی شود و اعتبار بروکرهای CFD بیشتر مطابق با شهرت، مدت‌ زمان فعالیت و موقعیت مالی آن‌ ها قابل ارزیابی است. لذا می بایست قبل از افتتاح حساب در بروکرها، در مورد آن ها بررسی های لازم را انجام دهید.
  • نوسانات بیش از حد قیمت منجر به این می شود که بروکر اسپرد زیادی دریافت نماید و اختلاف قیمت خرید و فروش، تا حدود زیادی افزایش پیدا کند.
  • ترید با مارجین نه فقط سود معاملات، بلکه می تواند ضرر شما را نیز تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد. پس برای جلوگیری از ضررهای بزرگ، وقتی که بازار در خلاف جهت معامله شما حرکت می‌ کند، بایستی الزاما از حد ضرر استفاده کنید و به آن پایبند باشید.
  • آن دسته از سرمایه‌ گذارانی که در یک معامله شکست‌ می خورند و از جانب بروکر مارجین کال شوند، در صورت تمایل به حفظ پوزیشن ترید، بایستی مبالغ جدیدی را به حساب خود واریز نمایند.

مدیریت ریسک در معاملات CFD چگونه است؟

مثل اکثر محصولات مشتقه، CFDهای اهرمی در قیاس با معامله واقعی دارایی پایه، به علت افزایش قرار گیری در معرض خطر، ریسک به مراتب بیشتری را تحمیل می کنند؛ البته این را هم باید در نظر داشت که همچنین امکان دارد ‌منجر به سود بیشتر و همچنین زیان بیشتر گردد. بعضی پلتفرم‌ ها مجموعه‌ ای از ابزارهای کنترل ریسک را در اختیار کاربران قرار می دهند تا به شما در کنترل دارایی‌ ها و میزان ریسک کمک کند.

حتما بخوانید : معاملات الگوریتمی در بورس چیست؟


این موارد عبارتند از بسته شدن در سود یا Close at Profit که به منظور بستن معاملات زمانی که به سطح معینی از سود رسیدند کاربرد دارد، بسته شدن با ضرر یا Close at Loss که در راستای محدود کردن ریسک به یک مقدار معین می توانید از آن استفاده کنید، استاپ تضمینی یا Guaranteed Stop و حد ضرر شناور یا Trailing Stop که هر کدام می تواند انجام معامله را برای شما با شرایط بهتری همراه کند و ریسک متضرر شدن شما را کاهش دهد.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

تعداد زیادی از تریدرهای فعال در بازارهای مالی در سرتاسر جهان، علاقه دارند که سهام شرکت های بزرگ و معتبر و یا ارزهای ارزشمند و گران قیمت را مورد معامله قرار دهند و بدین وسیله سود به دست آورند. از طرفی مطابق با سیستم سنتی دنیای ترید، چنانچه شخصی برای مثال قصد خرید یک تعداد مشخصی از سهام شرکت اپل را داشته باشد، بایستی بهای آن را کامل پرداخت کند و تبدیل به یکی از سهامداران حقوقی یا حقیقی شرکت اپل شود.

انجام این کار برای تعداد زیادی از معامله گران امکان پذیر نیست. در واقع امکان شخصی به بازار های جهانی دسترسی نداشته باشد و یا این امکان وجود دارد که سرمایه کافی برای خرید سهام یک شرکت بزرگ را در اختیار نداشته باشد. لذا امکان انجام معاملات CFD به کمک تریدرهای این چنینی می آید. طبق شرایط خاصی که به لطف وجود انجام این معاملات برای تریدرهای فراهم می آید، خریداران و فروشندگان سهام ها و ارزهای گوناگون، قادرند بر روی رشد و ریزش یک سهم یا ارز خاص، معامله ای باز نمایند.

مطابق با تحلیل خود، چنانچه پیش بینی شما درست از آب درآید، سود خوبی به دست خواهید آورد. به صورت کلی تریدرها صاحب واقعی سهام و ارز مورد نظر به حساب نمی آیند و تنها بدین وسیله از نوسانات ارزش، دارایی مورد نظر، سود به دست می اورند یا متحمل زیان می‌ شوند.

به عبارت دیگر مطابق با این نوع از قراردادها، تریدر بدون این که ارزش واقعی و کامل یک دارایی را بپردازد. می‌ تواند با پرداخت مبلغ مشخصی، معاملات خرید یا فروش باز نماید و از افزایش و کاهش قیمت در راستایی که پیش بینی درستی کرده است، سود به دست آورد. البته در این نوع از معاملات، همواره باید جوانب مختلف را برای انجام معامله بسنجیم و سپس برای انجام معامله اقدام نمایید تا ریسک انجام معامله را تا جایی که امکان دارد کاهش داده باشیم.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که بازار cfd چیست و چطور می توانید وارد آن شویم.

همچنین اگر دوست دارید نکات مهم در معاملات فارکس را هم به صورت رایگان یاد بگیرید، این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

حال که دیگر می دانید بازار cfd چیست و چطور کار می کند، فکر می کنید ترید از طریق این شیوه معامله برای شما مناسب است یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: