برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازار دو طرفه بورس – بازار دو سویه بورس به چه معناست؟

بازار دو طرفه بورس چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ جالب است بدانید که در بازار بورس های جهانی کلا دو نوع بازار وجود دارد، بازارهای یک طرفه و بازار های دو طرفه که در ایران و در بورس سهام ما تنها بازار یک طرفه داریم و گمانه زنی هایی در خصوص با اضافه کردن معاملات دو طرفه به بورس وجود دارد که اخیرا شدت گرفته است که به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در خصوص بازار دو طرفه بورس برای شما عزیزان توضیحاتی دهیم و فرق آن را با معاملات یک طرفه بورس بهتون آموزش بدیم تا دید خوبی در مورد آن داشته باشید و در صورتی که معاملات بازار بورس، دو طرفه شد، بدانید باید چه استراتژی را پیش بگیرید و گیج و سردرگم نشوید.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که در حال حاضر در بازار بورس تهران معاملات به صورت یک طرفه است، یعنی سرمایه گذار تنها قادر است با سرمایه خود سهامی را بخرد تا قیمت آن در بازه زمانی مد نظر سرمایه گذار، افزایش یابد تا سرمایه گذار از اختلاق قیمت خرید و فروش، کسب سود کند. ولی در بازار دو طرفه بورس این موضوع به صورت دیگری هم رقم می خورد، بدین شکل که شما علاوه بر این که می توانید از روند های صعودی قیمتی در سهم، سود کنید، بلکه می توانید از روند های نزولی و در واقع کاهش قیمت هم کسب سود کنید. چگونه؟ یعنی سهامدار سهامی را بفروشد که از پیش نداشته است و از کاهش آن کسب سود کند. در ادامه توضیح مفصلی با زبان ساده برای شما عزیزان خواهیم داشت.

بازار دو طرفه بورس

دو طرفه شدن معاملات در بورس و مزایای آن یکی از موارد بسیار مهم پیش روی بازار بورس است که در صورت اجرای آن، بازار بورس تحول بزرگ را تجربه خواهد کرد. به همان صورتی که می دانید و پیش تر هم گفتیم، تا به امروز بورس اوراق بهادار تهران یک بازار یک طرفه بوده است، در حالی که، اغلب بورس­ های پیشرفته جهانی دو طرفه می باشند! شایان ذکر است که بازار یک طرفه مشکلاتی مانند؛ کم شدن ارزش معاملات و افت نقد شوندگی در دوران رکود را به همراه دارد که در بازار دو طرفه بورس دیده نمی شود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

در بازار یک طرفه، معامله گران بعد از محاسبه ارزش ذاتی سهام انتخابی، آن را در قیمت پایین تر می خرند و تنها در صورت افزایش قیمت سهام قادر به سود کسب سود هستند، ولی در بازارهای دو طرفه با استفاده از ابزار مالی تحت عنوان فروش استقراضی یا همان فروش تعهدی می­توان حتی در روند های نزولی نیز سود کرد. از دیگر مزیت های بازار دو طرفه در بورس می­توان به نقدشوندگی بسیار بالا، جلوگیری از به وجود آمدن حباب قیمتی سهام و امکان استفاده از ابزار تحلیلی متنوع اشاره داشت که در انتهای مقاله به صورت کامل تر به ذکر مزایای معاملات دو طرف در بورس خواهیم پرداخت.

بازار دوطرفه چیست ؟

به بازاری بازار دو طرفه می گویند که فعالان آن وقتی که پیش ‌بینی اصلاح یا افت قیمتی یک سهم را دارند، قادر باشند فروش تعهدی آن سهم را انجام دهند؛ به این معنی که بدون این که آن سهم را داشته باشند، می ‌توانند آن را بفروشند و متعهد شوند که در زمانی معلوم در آینده، سهم آن شرکت را می خرند و به قرارداد عمل می کنند. به منظور درک بهتر، یک مثال برای شما در نظر گرفتیم تا موضوع بهتر برایتان جا بیوفتد :

مثال : معامله گری بعد از تحلیل یکی از سهام های موجود در بازار سرمایه، به این موضوع پی می برد که، قیمت این سهم از ۵۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد. در بازار دو طرفه ، او می­تواند با استفاده از مکانیزم فروش تعهدی یا همان فروش استقراضی در صورت صحت تحلیل معامله سوددهی را تجربه کند؛ در واقع یعنی از اینکه قیمت سهمی پایین می آید هم، سود کسب کند.

قیمت هر سهم * تعداد سهام = مبلغ معامله

تعداد سهام * (قیمت فروش – قیمت خرید) = سود معامله

فروش تعهدی یا استقراضی به چه معناست؟

بازار دو طرفه بورس

فروش تعهدی بدین شکل است که ما سهمی را قرض می کنیم و به قیمت جاری بازار می فروشیم و سپس در قیمت پایین تر همان سهم را خریده و به مالک اولیه برش می گردانیم. در این صورت، متقاضی از اختلاف قیمتی فروش سهم در قیمت بالا و خرید مجدد آن در ارقام پایین تر، قادر به سودسازی است. نکته بسیار مهم این است که سازوکار فروش تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس، در مرداد ۹۸ و به وسیله هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار ابلاغ شده است. جالب است بدانید که امروزه ۵ نماد بورسی (وتجارت، سفارس، فاراک، فملی و وساپا) و ۳ نماد فرابورسی (سرچشمه، میدکو و بپاس) به صورت آزمایشی مشمول این ابزار جدید شده اند و احتمالا در آینده نزدیک، معاملات دیگر شرکت های بورسی هم به صورت دو طرفه انجام خواهد شد.

سازوکار فروش تعهدی در بورس

در نخستین مرحله انجام این کار، می بایست به وسیله کارگزاری مورد نظر و عقد قراردادی به عنوان، قرارداد مارجین و افتتاح حساب مارجین اقدام نمایید تا در آینده قادر به انجام معاملات استقراضی باشید. کارگزار ۲ نوع اعتبار اعم از اعتبار به صورت وام نقدی و به شکل سهام، که یکی خرید اعتباری و دیگری فروش تعهدی محسوب می شود را در اختیار متقاضیان این امر قرار خواهد داد. آن دسته از سرمایه گذارانی که استراتژی خود را روی بلند مدت در نظر گرفته اند؛ قادرند زمان کاهش های مقطعی با استفاده از ابزار فروش استقراضی که همان تعهدی هم نام دارد، سهام خود را در اختیار افرادی قرار دهند که، متقاضی فروش تعهدی به شمار می روند، بدین شکل وجهی که متقاضی فروش تعهدی برای قرض گرفتن سهام از مالک پرداخت می کند، به حساب مالک واریز شده که می­تواند به ۲ صورت سپرده بانکی یا سهام صندوق ­های قابل معامله باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، امکان معامله به صورت تعهدی، انجام معاملات دو طرفه و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در واقع آن گروه از تحلیل گران با تجربه ای که توانایی تشخیص روند نزولی در بازار سهام را داشته باشند، قادر خواهند بود با استفاده از فروش تعهدی سهم مورد نظر خود را به فروش برسانند و در قیمت پایین باز خرید نمایند و سود حاصل اختلاف این دو را به عنوان سود معامله، از آنِ خود کنند. ضمنا متقاضیان فروش تعهدی باید درصدی از کل ارزش قرارداد را به عنوان وجه تضمین بپردازند. لازم به ذکر است که کارمزد معاملات تعهدی مثل کارمزد معاملات بازار سهام در نظر گرفته شده است و مالکان به این منظور که بتوانند سهام خود را برای فروش تعهدی در اختیار متقاضیان بگزارند؛ بایدوارد سامانه تامین شده و نماد مورد نظر و حداکثر تعداد سهامی که قصد دارند به صورت استقراضی به فروش برسانند را ثبت کنند و در ادامه و دوره تنفس سرمایه گذاری، وجوه حاصل از فروش تعهدی و نرخ تشویقی را تعیین نمایند.

اثر اعمال بازار دو طرفه در بورس چیست؟

  • ثبات معامله گران در بازار بورس : در بازار دو طرفه بورس ، معامله گر اطمینان دارد که امکان سود سهام خود را چه از طریق خرید و یا فروش سهام، در اختیار خواهد داشت. به علت امکان سود در زمان رکود و ریزش بازار، معامله گر سرمایه خود را از بورس خارج نخواهد کرد و ثبات خوبی در بازار بورس حاکم خواهد شد و معامله گر همیشه به دنبال ورود و خروج از یک شرکت به شرکت دیگر نخواهد بود و معاملات با هیجان و ترس کم تری ادامه پیدا خواهد کرد.
  • ممانعت از به وجود آمدن حباب قیمتی : بعضی اوقات ممکن است با توجه به حباب قیمتی سهم ها، ارزش واقعی آن ها معلوم نباشد، یعنی برخی از معامله گران به علت وجود حباب سهام خود را کم تر از ارزش واقعی سهام می فروشند. ولی در بازار دو طرفه در بورس ، یازار به سمت تعادل خواهد رفت و حباب های قیمتی با کاهش چشم گیری روبرو خواهد شد.
  • ریسک نقد شوندگی کم تر خواهد شد : باید گفت که نقدشوندگی در معاملات دو طرفه بورس بسیار بیشتر از معاملات یک طرفه خواهد بود. از آن جایی که تعادل در بازارهای دو طرفه بیشتر می باشد که دلیل آن هم کسب سود هم از روند صعودی قیمت و هم روند نزولی قیمت است، لذا به صورت کلی سرمایه گذاران بزرگ دچار ریسک نقد شوندگی کلان نخواهند شد و سرمایه خود را در سهم و به صورت کلی در بازار نگه خواهند داشت؛ چه بازار صعودی باشد و چه نزولی.

مزایای بازارهای دوطرفه

جالب است بدانید که در بازارهای دو طرفه، معامله گر خیلی توانایی استفاده از ابزار های تحلیلی تکنیکال و نرم افزار های فراوان دیگر را بیشتر در اختیار خواهد داشت. ایجاد بازار های دو طرفه موجب شده تا هیجانات درون بازار بورس منطقی تر شود و در حقیقت باعث ثبات رونق و ارزش معاملات بورس شده است. برای مثال این طور فرض کنید قیمت یک خودرو ۱۰۰ میلیون تومان باشد و پیش بینی شما این است که قیمت این خودرو در آینده نزدیک، کم تر خواهد شد و مثلا به عدد ۸۰ میلیون تومان خواهد رسید، به صورت معمول شما سودی از این پیش بینی خود نخواهد کرد، ولی در قالب فروش تعهدی و بازار دو طرفه در بورس می توانید بدون اینکه خودرویی را خریداری کنید، بر اساس قراردادی، آن بفروشید و متعهد شوید که در آینده خودرو را تحویل می دهید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

اکنون چنانچه شرایط بازار به شکلی شود که قیمت خودرو کاهش یابد و به رقم ۸۰ میلیون تومانی که ما در ذهن خود داشتیم، برسد، شما عزیزان می توانید با خرید خودرو در بازار به قیمت ۸۰ میلیون تومان و تحویل آن بر اساس قرارداد، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از خریدار دریافت نمایید و ۲۰ درصد سود کنید. توجه داشته باشید که بازدهی مناسب بورس یکی از مزایای بازار دو طرفه است و مزایای دیگر آن را در بخش های دیگر همین مطلب، خدمت شما عرضه کردیم.

کلام آخر

در انتها باید گفت که مطمئنا دو طرفه کردن معاملات در بازار بورس، قدم مثبت و روبه جلویی محسوب خواهد شد و این امکان را برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد که، در روندهای نزولی نیز سود کسب نمایید، ولی قبل است سرمایه گذاری به صورت تعهدی و شرکت در معاملات دو طرفه، یادگیری مبانی و درک تعهداتی که در آن وجود دارد، برای شما ضروری خواهد بود تا بازدهی خود را از این بازار پر ریسک افرایش دهید. لازم به ذکر است که امروز در بورس ایران و در بازار مشتقات به صورت کامل شاهد بازار دو طرفه می باشیم.

بازار معاملات آتی بورس کالا و بازار اختیار سهام و کالا دو بازاری به حساب می آیند که پروسه دو طرفه سازی بازار در آن ها به صورت کامل لحاظ شده است، ولی به علت عمق کم این بازارها و عدم شناخت فعالان حوزه سرمایه ‌گذاری، خیلی مورد توجه بازار قرار نگرفته اند. تنها می توان گفت که باید امیدوار بود که با اتخاذ تصمیمات دقیق، اجرای قوانین و استانداردهای مربوطه و ایجاد بسترهای آموزشی و فرهنگ ‌سازی صحیح، شاهد شکل‌ گیری بازار دو طرفه در بورس باشیم تا بورس ایران بیش از پیش در جامعه تحت عنوان انتخاب نخست سرمایه‌ گذاران قرار گیرد و ریسک ماندن با یک سهم در روند های نزولی هم کاهش یابد. هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با بازار دو طرفه بورس داشتید از بخش نظرات از کارشناسان سایت کد بورسی سوال بفرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: