برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی – چرا باید در فکر سرمایه گذاری باشیم؟

در این مقاله از سایت کد بورسی قصد داریم تا در خصوص با اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی گفت و گو کنیم. در سال های اخیر و با توجه به درصد تورم واقعی کشور که بسیار نجومی است، اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی بسیار قوت می گیرد و در واقع چنانچه در این بازار، پول نقد داشته باشی و اون رو در جای مناسبی سرمایه گذاری نکنی، بازنده بازی خواهی بود. بنابراین اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی بسیار زیاد است و بنا داریم در این مطلب انواع بازار های مالی مناسب سرمایه گذاری رو براتون بگیم و شرایط هر کدوم رو بررسی کنیم و در انتها یک جمع بندی مناسبی از این موضوع داشته باشیم. پس با کد بورسی همراه باشید.

اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی

اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی

در ابتدای امر باید عنوان کنیم که در شرایط اقتصادی کنونی کشور ایران و نوسان قیمت‌ ها و گران شدن پی در پی همه چیز، پس‌ انداز پول به هیچ عنوان به صرفه نخواهد بود و حتما می بایست آن را سرمایه‌ گذاری کرد تا ارزش پول در برابر تورم حفظ گردد، اما حتی در کشورهایی که تورم زیاد هم نیست، سرمایه گذاری یکی از حائز اهمیت ترین اموری است که مردم با پول‌ خود انجام می‌ دهند. این موضوع اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی را بیشتر از همیشه کرده است.

سرمایه گذاری چیست؟

در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری یعنی در زمان حال از چیزی بگذریم به امید اینکه در آینده ارزش افزوده‌ ای را کسب کنیم. البته اندازه یا کیفیت این ارزش معمولا به صورت دقیق مشخص نیست. به عنوان مثال پول نقدی که قادریم با آن کالای مصرفی بخریم را صرف خرید سهام یک شرکت می کنیم، به این امید که ارزش سهام آن زیاد شود و در آینده سود ببریم.

اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی چقدر است؟

به این خاطر که قدرت خرید ما روز به روز در حال کم شدن است. برای مثال در سال ۱۳۵۵ قیمت یک خودروی پیکان جوانان حدود ۲۷ هزار تومان بود، الان هم با اینکه از رده خارج شده است اما اسقاطی‌ اش را حدود ۲ میلیون تومان خریداری می کنند و از این موضوع می توان همه چیز را متوجه شد! این در حالی است که با ۲۷ هزار تومان الان می‌ توان ۹ لیتر بنزین آزاد زد!!! پس این فکر که چنانچه پول‌ مان را جمع کنیم و روی هم بگذاریم تا روزی ثروتمند شویم، احمقانه به نظر می آید.

گزینه‌ های زیادی جهت سرمایه‌ گذاری پول نقد وجود دارد، از خرید طلا و سکه، ارز و ملک گرفته تا خرید کالاهای با ارزش مانند خودرو. ولی این مدل پس‌ انداز به درد کسانی خواهد خورد که درآمد زیادی دارند و قادرند پیش از افزایش ناگهانی قیمت‌ ها، کالایی که دوست دارید و روی آن تمرکز بیشتری دارد را بخرید.

جالب است بدانید که پیش از این چنانچه کسی قصد داشت دارایی‌ خود را به صورتی سرمایه‌ گذاری کند که ارزش آن حفظ شود، یا ملک می‌ خرید یا طلا و سکه. ولی با شرایط کنونی امروز پس‌ انداز کردن پول به هوای خرید طلا و سکه یا ملک، به هیچ عنوان به صرفه نخواهد بود، به این خاطر که قیمت‌ ها نسبت به درآمد ها با سرعت بیشتری زیاد تر خواهد شد و تا پول خرید یک سکه جمع می‌ شود، ارزش هر گرم طلا و در نتیجه قیمت سکه نسبت به پیش بیشتر شده است. در خصوص با خرید خودرو و ملک هم همین امر صدق می کند، به این معنی که پولی که تا دیروز می‌ شد با آن یک سکه طلا خرید، حالا دیگر این امکان وجود نخواهد داشت؛ همین امر بیانگر این موضوع است که ارزش دارایی ما روز به روز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین شاید بهتر باشد با گزینه‌ های دیگر سرمایه‌ گذاری آشنا شویم که احتیاج به سرمایه زیادی در آن ها نیست، اما پیش از آن می بایست به چند سوال پاسخ دهیم :

هدفمان از سرمایه‌ گذاری چیست؟

هدف‌ ها از سرمایه‌ گذاری‌ های اقتصادی یکسان نیست. این امکان وجود دارد که یک نفر کارمندی باشد که هر ماه مقداری از حقوقش اضافه می‌ ماند، یا کارمند بازنشسته‌ ای که اخیرا سنواتش را گرفته و اگر این پول را توی بانک رها کند، از ارزش آن کاسته خواهد شد. حتی این امکان نیز وجود خواهد داشت که یک نفر کارمند یک شرکت بزرگ با درآمد بالا یا حتی کارخانه‌ دار باشد، ولی دائما این نگرانی را داشته باشد که چنانچه شرکت یا کارخانه‌ اش ورشکست شد، چه پیش خواهد آمد؟

بعضی قصد دارند پول‌ خود را جایی سرمایه‌ گذاری نمایند که سود ماهیانه بگیرند و این سود را صرف مخارج روزمره یا اجاره خانه یا … نمایند. بعضی دیگر در این فکرند که پولی را برای آینده فرزندان‌ خود سرمایه‌ گذاری نمایند تا سال‌ های بعد قادر باشند از افزایش آن و سودی که داشته، مخارج دانشگاه یا ازدواج فرزندشان را تامین نمایند. نمیتوان گفت که دقیقا کدام صحیح است ولی خب مواردی است که باید در این خصوص آن ها را در نظر بگیرید و نسبت به آنها و شرایط خود، بهترین نوع سرمایه گذاری را انتخاب کرده و به انجام آن در زمان مناسب اقدام نمایید.

لذا نخستین سوالی که پیش از شروع سرمایه‌ گذاری بایستی از خودمان بپرسیم، این است که از بازارهای مالی چه توقعی داریم؟

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

در سرمایه‌ گذاری خود چقدر می توانم ریسک کنم؟

گفتنی است که یکی از حائز اهمیت ترین مواردی که سرمایه‌ گذار بایستی پیش از آغاز سرمایه‌ گذاری از آن اطلاع داشته باشید، میزان ریسک پذیری و شناخت وی از خودش خواهد بود. بعضی از افراد این طور ترجیح می دهند که یک مقدار سود ماهیانه بخور و نمیر داشته باشند ولی خیالشان از اصل سرمایه‌ خود راحت باشد و مطمئن باشند چیزی از آن کاسته نخواهد شد. این گروه احتمالا سپرده‌ گذاری در بانک را بر هر نوع سرمایه گذاری دیگری ترجیح خواهند داد و به سود سالیانه بانک هم رضایت کامل خواهند داشت.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بعضی دیگر از افراد حاضرند روی پول‌ خود ریسک کنند، در شرایطی که بدانند حاصل این ریسک می‌ تواند یک سوددهی خوب و مناسب باشد. این نکته را در خاطر داشته باشید که در دنیای سرمایه‌ گذاری هم قوانینی وجود دارد که بیان خواهد کرد هر چه ریسک بیشتر باشد، بازدهی و ضرر احتمالی هم بیشتر خواهد بود. این بدین معناست که چنانچه موردی برای سرمایه‌ گذاری پیشنهاد شد که سود بالایی دارد اما ریسکش کم است، بایستی به آن شک کنیم و وارد آن نشوید.

بهترین سرمایه گذاری در سال 99

چه مقدار از پولم را سرمایه‌ گذاری کنم؟

قطعا این که یک نفر همه سرمایه‌ اش را روی یک بازار سرمایه‌ گذاری نماید، کار عاقلانه‌ ای نخواهد بود، به این خاطر که این امکان وجود دارد که رکود سراغ آن بازار برود و بخشی یا حتی همه دارایی‌ اش را از دست بدهد. نمی‌ توان دقیقا عنوان کرد که سرمایه‌ گذار چند درصد از سرمایه‌ اش را در کدام بازار سرمایه‌ گذاری نماید، ولی بایستی اصل تخم‌ مرغ‌ ها و سبد را رعایت نماید. همین که هیچ موضع نباید همه تخم‌ مرغ‌ هایش را داخل یک سبد بچیند، به این خاطر که چنانچه آن سبد بیفتد، کلیه تخم‌ مرغ‌ هایش خواهد شکست. پس چنانچه فردی به هوای افزایش نرخ ارز در بازه‌ ای از زمان، خیال کند سود در این بازار است و همه سرمایه‌ اش را به ارز تبدیل کند، این امکان وجود دارد که ناگهان نرخ ارز روند نزولی بگیرد و این سرمایه‌ گذار دچار زیان گردد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

بهترین سرمایه گذاری در ایران در سال ۹۹-۹۸

پس از اینکه به سوالات پیشین به صورت کامل جواب دادید، با شناخت مختصری از بازارهای مالی، قادر خواهید بود محل مناسب سرمایه‌ گذاری را انتخاب و به انجام سرمایه گذاری اقدام نمایید. بانک، ملک، خودرو، طلا و سکه، ارز، ارزهای دیجیتال، بورس و صندوق های سرمایه گذاری بازارهایی به حساب می آیند که یک سرمایه‌ گذار با توجه به وضعیتی که دارد، قادر است به هر یک از آن ها ورود کند. در میان بازارهای مالی که خدمت شما عرض شد، احتمالا همه آشنا هستند و آن بازاری که کم تر از بقیه بین مردم جا افتاده، بورس و صندوق های سرمایه گذاری به شمار می رود. اگرچه اخیرا با سودهایی که به همراه داشتند، افراد زیادی را به خود جذب کرده اند و این بسیار می تواند برای سرمایه گذاران نکته مثبتی باشد. بورس بازاری قانونی است که تحت نظارات سازمان بورس و اوراق بهادار به فعالیت خود می پردازد و سهام شرکت‌ ها در آن عرضه و در نهایت خرید و فروش می شود. افراد قادر هستند با خرید سهم‌ هایی از شرکت‌ های گوناگون، در آن شرکت‌ ها سرمایه‌ گذاری نمایند و در سود و زیان آن‌ ها سهیم شوند. خرید سهام شرکت‌ ها موجب ورود نقدینگی به چرخه اقتصادی آن‌ ها خواهد شد و تولید رونق پیدا خواهد کرد.

برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنم

اهمیت سرمایه گذاری در بازارهای مالی – چرا بورس؟

اگر هدف‌ شما از سرمایه‌ گذاری خوابیدن پولتان نیست و در این فکر هستید که سرمایه‌ خود را در چرخه اقتصادی به گردش بی اندازید و موجب رونق تولید شوید و این وسط کمکی هم به پیشرفت اقتصاد کشور نمایید، سرمایه‌ گذاری در بورس بی شک بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در کنار این، سرمایه‌ گذاری در بورس مزایایی دارد که سایر بازارهای مالی برای شما به همراه نخواهند داشت و این نقاطع قوت و مزایا عبارت است از:

  • سرمایه‌ گذاری با هر مبلغی : جالب است بدانید به منظور آغاز سرمایه‌ گذاری در بورس به یک سرمایه هنگفت نیاز نخواهید داشت و با ۱۰۰ هزار تومان هم قادر خواهید بود وارد این بازار شوید و به کسب سود بپردازید. پس در نظر داشته باشید که حداقل سرمایه لازم به مننظور ورود به بورس تنها ۱۰۰ هزار تومان است و این سرمایه های خرد و جذب آن ها به یک بازار موجب رشد و شکوفایی اقتصادی و رونق تولید خواهد شد و چه چیزی بهتر از این که هم شما کسب سود با سرمایه اولیه کم را داشته باشید و هم به رشد اقتصادی کشور کمک کنید.
  • نقدشوندگی بالا : یکی از معیار های سرمایه‌ گذاری خوب بی شک، امکان نقدشوندگی آن خواهد بود. این که سرمایه‌ گذار قادر باشد هر وقت که اراده کرد سرمایه‌ خود را از آن بازار بیرون بیاورد و آن را تبدیل به پول نقد نماید بسیار حائز اهمیت خواهد بود. نکته مهم این است که بورس این امکان را فراهم کرده، به صورتی که حتی می‌ توان خرید و فروش را به شکل اینترنتی انجام داد.
  • حفظ سرمایه در مقابل تورم : در واقع با خرید سهام شرکت‌ ها، اگر ارزش دارایی‌ های شرکت زیاد تر شود، قیمت سهام آن نیز بیشتر خواهد شد و به این ترتیب ارزش سهام سرمایه‌ گذار نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این امر موجب خواهد شد تا ارزش سرمایه در مقابل تورم حفظ گردد و این موضوع با شرایط تورمی کشور ایران بسیار موضوع مهم و اساسی برای یک بازار مناسب جهت سرمایه گذاری خواهد بود.
  • تحت نظارت قانونی : سازمان بورس بر فعالیت بازار بورس نظارت دارد و کسانی که به این بازار ورود پیدا می کنند تحت حمایت قانون هستند، لذا امکان کلاهبرداری یا سوء استفاده از سرمایه افراد وجود نخواهد داشت و در حقیقت این موضوع امن بودن سرمایه گذاری را برای کاربران با هر مقدار پولی را نشان خواهد داد و امنیت در سرمایه گذاری باید اولین معیار باشد.

در انتهای این بخش باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که بورس بازار مناسبی به منظور سرمایه‌ گذاری محسوب می شود، ولی نیاز به صرف وقت و دانش و تجربه کافی در این زمینه دارد. یک سرمایه‌ گذار بایستی بداند چه هنگام سهام یک شرکت را خریداری کند و چه زمانی آن را به فروش برساند تا ضرری را متحمل نشود و بیشترین سود ممکن را کسب نماید. ولی همه توانایی یادگیری این دانش تخصصی یا وقت کافی برای بررسی موقعیت‌ های مناسب بازار را ندارند. حالا این گروه باید قید سرمایه‌ گذاری در بورس را بزنند؟ خیر. راه حل دیگری برای این گروه از افراد وجود دارد که در ادامه این مقاله از سایت کد بورسی آن را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

صندوق های سرمایه گذاری برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری تاسیس شده‌ اند به منظور استفاده افرادی که شرایط سرمایه‌ گذاری مستقیم در بازار بورس را ندارند. افرادی که قصد دارند پول‌ خود را در راه تولید سرمایه‌ گذاری نمایند، اما وقت چک کردن لحظه‌ ای قیمت‌ ها را ندارند و قصد ندارند در صف خرید یا فروش بمانند. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری از جمع متخصصین و کاربلدان حوزه سرمایه‌ گذاری در بورس به وجود آمده است تا به نمایندگی از مردم، خرید و فروش‌ های‌ آن ها را انجام دهند و سرمایه آن‌ ها را به سوددهی برسانند. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری سودهای خرد سرمایه‌ گذاران را جمع می‌ کنند و تمامی آن ها را در خرید سهام شرکت‌ ها یا اوراق بهادار صرف می‌ کنند، به صورتی که نسبت ریسک و بازدهی معقولی داشته باشند و سرمایه‌ گذاران هم سود ببرند و هم کم‌ ترین ریسک ممکن را برای آن ها به همراه داشته باشد.

مشاوره مالی کد بورسی

کلام آخر

در انتهای متن باید به این نکته ابر اساسی اشاره کنیم که در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که برای بی‌ استفاده ماندن چند ۱۰۰ هزار تومان هم صرفه اقتصادی وجود نخواهد داشت و بهتر است همان را هم در یکی از بازارهای مالی سرمایه‌ گذاری نماییم، ولی پیش از این کار بایستی تکلیف‌ خودمان را با خودمان معلوم کنیم و ببینیم از از سرمایه‌ گذاری‌ خود چه انتظار در چه بازه زمانی خواهیم داشت و در واقع چه توقعی از بازار مالی مورد نظرمان داریم. در ادامه شناختی از بازارهای مالی و فراز و نشیب‌ های سود و زیانی که داشته‌ اند، کسب نماییم و در نهایت مناسب‌ ترین‌ آن ها را انتخاب کرده و به انجام سرمایه گذاری روی آن ها اقدام نماییم، ولی چنانچه حوصله درگیر شدن با اخبار، بالا و پایین شدن قیمت‌ ها و استرس کشیدن را نداریم، برای ما مناسب ترین گزینه صندوق سرمایه‌ گذاری خواهد بود. امیدوارم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید و تونسته باشیم دید مناسبی در خصوص با انواع سرمایه گذاری در شرایط کنونی به شما عزیزان داده باشیم. هر موضوع و یا سوالی بود در بخش نظرات با کد بورسی در میون بگزارید تا در اندازه توان و دانشمون پاسخگوی شما بزرگواران باشیم.

دریافت کد بورسی رایگان


هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید:

برای دوستانتان بفرستید: